Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 September 2008 - 19:06

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Fick hem Beethoven's pianokonserter med Uchida idag. Säger bara: Oj vilket ljud! :)

Vart kan man hitta denna?
sökte på cd on men dom verkar inte ha den.

Postad 06 September 2008 - 19:24

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Le voilà

http://www.megastore...m?itemid=969752

och jäkligt bra pris

Postad 06 September 2008 - 19:53

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Le voilà

och jäkligt bra pris

Det måste man ju säga vilket pris!!

Det blir nog en beställning!

Postad 06 September 2008 - 20:14

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Le voilà

och jäkligt bra pris

Fan du fick den billigare än mig :)

Postad 06 September 2008 - 20:15

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Tja om man inte kommer att sakna 600 kr så kan man ju köpa en komplett box men jag har känslan av att den kommer att stå i skivhyllan ganska mycket om man inte vet med sig att man verkligen gillar alla sonater.

Jo, helt rätt! Mina Beethoven-sonat boxar står mest och samlar damm faktiskt. Inget jag lyssnar på var dag direkt, men för min kompis är det rena bibeln. Han lever med dom.
Men för min del kan jag ibland känna att det är rätt skönt med en komplett box ibland, bara för att ha alla hemma. Typ Beethoven symfonierna och sonaterna bara för att det är sådana milstolpar och innehåller så mycket. Fast egentligen tycker jag som dig - satsa på några och sätt dig in i det lite försiktigt och kolla av läget först. Var dock medveten om att det är en stor spännvidd mellan dom, så gillar du några kan andra vara rätt olika. Och det är ju kul! :)

EDIT:
Vill du ändå ha en komplett så stötte jag på denna. Backhaus var ju också en av de stora Beethoven-pianisterna - och denna box är till det föredömliga priset av ca 450 kr på både Megastore och Cdon. Dock har jag inte hört den, men har svårt att tro att det inte skulle hålla en mycket hög kvalité.

Trevligt pris på Uchida-skivan. Jag som trodde att Zinman-serien var oslagbar när det gällde pris/kvalité, men denna måste jag ju också ha! :rolleyes:

Redigerat av Alban, 06 September 2008 - 20:30.

Postad 21 September 2008 - 10:01

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Nu var det allt bra länge sedan det hände något här. Jag får la klämma fram ett tips om en ny skiva som jag fick hem härom dagen.
Postad bild

En trevlig skiva, men rätt lättlyssnad musik. Det är väl ingen skiva man får ut så mycket på ett djupare plan, men skön att ha i bakgrunden med lite "lagom" ståkorkestermusik.

Sen har jag också fått hem Faure-skivan (pianokvartetter med DOMUS på hyperion), OLa Ljudwall pratade om tidigare i tråden. Helt klart en riktigt fin inspelning med strålande spel! Föga förvånande är fransmännen väldigt bra på att spela just fransk musik. Inspelning är också väldigt väldigt fin - kanske rent av lite FÖR fin kan jag känna ibland. Pianoklangen kan ibland kännas lite torr, som man har tagit diskmedel och gnuggat lite. Men det är marginellt. Spelet är också väldigt exakt, men ändå livfullt.
Så man tackar för ett fint tips Ola! :)

Postad 22 September 2008 - 08:08

gabe
  • gabe
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag vill slå ett litet slag för två inspelningar från Reference Recordings, som jag inhandlade hos Audio Excitement utanför Örebro men finns som webbutik. Tolkningarna är så bra! judkvalitén är också riktigt hög. Har du hört det här skivbolaget?

Berlioz - Symphoni fantastique
Postad bild

Bruckner - 9:an
Postad bild

Har inte en enda klassisk skiva i min samling och skulle vilja införskaffa ett par.
Kan en del om detta ämna men är absolut inte fullärd :)
Man har hört en del hemma hos föräldrarna och en och annan konsert har jag varit på!

Tänkte mig de vanliga "gubbarna", Mozart, Beethoven, Bach, Händel etc.
Vilka skivor skall man välja, vill ha bra ljud såklart. Nåt tips på vad man skall köpa för skivor och vart? Nåt speciellt skivbolag?

Har inte tillgång till vinyl så vet alla det. :P Inte SACD heller för den delen.....

Tacksam för svar.

Genstruktur

Postad 02 October 2008 - 22:54

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Sen har jag också fått hem Faure-skivan (pianokvartetter med DOMUS på hyperion), OLa Ljudwall pratade om tidigare i tråden. Helt klart en riktigt fin inspelning med strålande spel! Föga förvånande är fransmännen väldigt bra på att spela just fransk musik. Inspelning är också väldigt väldigt fin - kanske rent av lite FÖR fin kan jag känna ibland. Pianoklangen kan ibland kännas lite torr, som man har tagit diskmedel och gnuggat lite. Men det är marginellt. Spelet är också väldigt exakt, men ändå livfullt.
Så man tackar för ett fint tips Ola! :P

Kul att du över lag blev nöjd. Tycker att den kräver att man lyssnar ganska koncenrerat. Har för mig att jag första gången halvlyssnade på den medan jag arbetade vid datorn, och då blev jag näst intill besviken. Men andra gången blev det ett koncentrerat lyssnande och då satt den.

Viss kammarmusik tycker jag går utmärkt att ha i bakgrunden när man arbetar eller sysslar med något, men Fauré kräver uppmärksamhet, åtminstånne är det så för mig. Jag testade också hans piano-kvintetter (också Hyperion), och det var likadant där med kravet på uppmärksamhet. Tyckte dock att kvatetterna var strået vassare som helhet.

OT Roligt att tråden lever och att ni håller ställningarna. :D Har haft ett datorhaveri och varit borta från Internet nästan två veckor.

Redigerat av OLa Ljudwall, 02 October 2008 - 22:56.

Postad 04 October 2008 - 23:06

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har varit lite inaktiv i tråden på senaste tiden. Jag har dock lyssnat på mycket Beethoven! Både symfonierna och pianokonserterna :-)

Postad 05 October 2008 - 03:10

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ja, det är lite synd att det har varit lite dött här.

Själv är jag sömnlös inatt och lite halvborta, men tänkte skriva några rader om några Schubert-skivor som jag tycker väldigt väldigt mycket om!
Schuberts kammarmusik är ju ruggigt bra!
Här kommer några av mina favissar:

Stråkkvintetten - ett helt lysande verk jag lyssnat mycket på och som håller i alla väder. Det melodiska sidotema i första satsen med sitt vemod, men ändå hopp är helt otroligt! Schubert har verkligen en förmåga att på ett så enkelt och självklart sätt ringa in djupa känslor. Det är väldigt få som lever upp till Schuberts kvalitéer när det gäller det självklara som alla kan identifiera sig med - det är väl han och Mozart.

Pianotriosarna - också helt lysande verk! Den första är mer meodisk och enkel i sin struktur. Den andra är väl den som har högst intellektuellt innehåll. Det är en väldigt stor trio och är, om jag inte missminner mig, precis som stråkkvintetten från Schuberts sista levnadsår.
Själv äger jag en inspelning från Deutsche Grammophone med Trio de Trieste jag är väldigt nöjd med, som jag inte hittade att länka till nu. Hur denna låter vet jag inte. Annars är Beaux Art Trios inspelning väldigt omtalad. Själv har jag lite svårt för den, även om den är välspelad. En sak jag inte kan förstå med den, är varför dom ska sänka temopt i sidotemat i den andra trions första sats.

Oktetten - är ett spännande verk av hög kvalité, jag ännu inte helt har lyssnat in mig på. Väldigt fin musik, men en rätt rolig sättning.

Symfoni nr 5 med Karl Böhm - visserligen inte kammarmusik, men väldigt väldigt fin Schubert! Och dessutom en helt oförglömlig inspelning! Det är en riktig höjdare jag tar fram rätt ofta, för det är så vackert, men ändå vet man precis var man har den hela tiden. Så greppbar och så snyggt ballanserad sonatform. Funkar också bra att slölyssna på...

Sånger - man kan ju inte prata Schubert utan att nämna hans sånger! Detta är visserligen inte heller kammarmusik - i den här formen i varje fall. Det är orkestreringar som andra tonsättare har gjort av Schuberts sånger - här brilliant framförda av AnneSofie von Otter och Thomas Quasthoff . För orkesterledningen står Claudio Abbado, som här är samma precision och dynamik som vanligt. Väldigt bra och rolig skiva!

Postad 05 October 2008 - 23:44

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
När det gäller Schubert så tycker jag även att hans pianokvintett (Forellkvnintetten el "The trout" som den kallas på engelska) är värd att försöka sig på. För mig höll den länge, innan den blev något tröttsam.

På Deutsche grammophon kan man få den med Emil Gilels, plus att stråkkvartetten "Death and the Maiden" ingår på samma CD.

http://www.amazon.co...r...6009&sr=8-3

Tycker dock att stråkkvintetten som Alban nämner ovan är det bästa som Schubert har gjort.

Redigerat av OLa Ljudwall, 05 October 2008 - 23:51.

Postad 08 October 2008 - 21:26

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jo, det är också ruskigt bra musik!
Ett av hans mest kända och rätt tidigt verk har jag för mig. :)

Men det finns ju en hel del bra pianomusik också, som pianosonaterna och Moments musicaux, som är helt magiska!

Postad 08 October 2008 - 21:37

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Fortsätt att skriva. Det är mycket intressant att följa er diskussion. Det är sällan som det händer att en tråd är så livaktig och intressant. Tack.

Redigerat av Unregistered1483, 08 October 2008 - 21:38.

Postad 08 October 2008 - 23:38

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Fortsätt att skriva. Det är mycket intressant att följa er diskussion. Det är sällan som det händer att en tråd är så livaktig och intressant. Tack.

Håller med, mitt numer stora intresse för klassisk musik uppkom tack vare denna tråd :) Lyssnar nuförtiden ofta på Bach, Beethoven, Strauss, Tchaikovsky m.fl. Känns som att det finns hur mycket som helst att upptäcka i den klassiska musiken, vet inte hur man ska hinna med allt under sin livstid :blink:

Redigerat av Hifi-Arne, 08 October 2008 - 23:44.

Postad 09 October 2008 - 06:31

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Håller med, mitt numer stora intresse för klassisk musik uppkom tack vare denna tråd :) Lyssnar nuförtiden ofta på Bach, Beethoven, Strauss, Tchaikovsky m.fl. Känns som att det finns hur mycket som helst att upptäcka i den klassiska musiken, vet inte hur man ska hinna med allt under sin livstid :P

Haha, nej det är sant! När mitt klassisk musikintresse kom igång i tonåren, var jag rätt för att nöta ut verk. Verk som betydde mycket för mig, och som jag lätt skulle kunna lyssna på varje dag, sparade jag på så att de skulle räcka längre. God idé eller inte, men det finns ju så otroligt mycket bra musik, att det lätt räcker under ett helt liv! :blink:

Postad 09 October 2008 - 20:54

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Skönt att tråden är i gång igen, har varit död nu ett tag. Tänkte tipsa om en beethoven box där alla hans symfonier är samlade. Det är Karajans inspelningar från 63, enligt många de bästa inspelningarna som gjorts av bla nian. 299kr ger du för den här boxen, jag har nog aldrig betalat så lite pengar för så mycket musik som till och med är fantastisk i de flesta avseenden. Ljudet är bra, finns bättre ljud men inte för denna lilla summa pengar. Favoriterna av Beethovens symfonier är: 6,7 och 9.

Mer beethoven åt folket!!

Postad 09 October 2008 - 21:39

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ja, det är ett strålande tips! :)

Jag har också den boxen, och det är rent allmänt den Karajan boxen som är mest omskriven och omtalad. Dock har nog Chris en poäng i att -70-tals inspelningarna har bättre ljud och hos vissa tar poänger just därför.

Bra pris föresten! Värt varenda penny :(

Postad 10 October 2008 - 01:07

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Håller med, mitt numer stora intresse för klassisk musik uppkom tack vare denna tråd :) Lyssnar nuförtiden ofta på Bach, Beethoven, Strauss, Tchaikovsky m.fl. Känns som att det finns hur mycket som helst att upptäcka i den klassiska musiken, vet inte hur man ska hinna med allt under sin livstid :(

Jo. Egentlligen är det som en ström, där man aldrig går ner i exakt samma vatten. Finns alltid något nytt att upptäcka. Ibland tröttnar man på något, men plötsligt dyker det upp något nytt intressant att komplementera med.

Har länge tänkt skaffa något med Arvo Pärt, som jag ofta hajjat till lite extra för när han spelats på radio el music chioce. Det är en estländsk tonsättare som är född 1935 och fortfarande lever. Nu har jag gjort slag i saken, och valde den här med bl.a Tabula Rasa och 3.e symfonin från Deutsche Grammophon.

Kan bara rekommendera den till alla som är allätare av musik och gillar något meditativt avkopplande som får tiden att nästan stå stilla. Läs recensionerna här.

http://www.amazon.co...s...6212&sr=8-3

Här går det at lyssna på snuttar från spåren:

http://www.amazon.co...boutThisProduct

Redigerat av OLa Ljudwall, 10 October 2008 - 01:08.

Postad 10 October 2008 - 21:36

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har ni några skivtips vad gäller följande:

"Eldfågeln" av Stravinsky
"Canon in D" av Paschelbel
"Symfoni 5" av Mahler

Postad 10 October 2008 - 21:52

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har ni några skivtips vad gäller följande:

"Eldfågeln" av Stravinsky
"Canon in D" av Paschelbel
"Symfoni 5" av Mahler

Ja mahlers femma är mycket bra, men nian slår den på fingrarna tycker jag, abbado är mahlerkungen, så därför är det endast hans inspelningar som duger :)

pachelbels kanon är himmelsk enligt min mening, perfektion!

stravinsky har jag ingen uppfattning om, han verkar vara lite skum :)

Postad 10 October 2008 - 23:35

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Ja mahlers femma är mycket bra, men nian slår den på fingrarna tycker jag, abbado är mahlerkungen, så därför är det endast hans inspelningar som duger :)

pachelbels kanon är himmelsk enligt min mening, perfektion!

stravinsky har jag ingen uppfattning om, han verkar vara lite skum :)

Håller med om att Abbado är bra. Har den i min skiv-samling. Har hört Mahlers 5:e symfoni på 3 utgåvor. Dena utgåva är extremt dynamisk och fin.
Gillar själv 2:a symfonin, speciellt 1:a satsen.

Postad 11 October 2008 - 20:38

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jag tycker också mycket om Abbados nya serie av Mahler symfonier.
Pachelbels kanon tycker jag ofta finns i minst sagt tvivelaktiga inspelningar. Supertillsmörade kinaresturanginspelningar som inte tillför mig speciellt mycket, så var noga när du väljer inspelning. En inspelning jag kan rekommendera varmt är en mycket trevligt skiva som Andrew Manze ligger bakom, som jag gillar skärpt.
Tyvärr kan jag inte länka till den eftersom jag är inloggad på en mobil...

Postad 12 October 2008 - 02:04

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag tycker också mycket om Abbados nya serie av Mahler symfonier.
Pachelbels kanon tycker jag ofta finns i minst sagt tvivelaktiga inspelningar. Supertillsmörade kinaresturanginspelningar som inte tillför mig speciellt mycket, så var noga när du väljer inspelning. En inspelning jag kan rekommendera varmt är en mycket trevligt skiva som Andrew Manze ligger bakom, som jag gillar skärpt.
Tyvärr kan jag inte länka till den eftersom jag är inloggad på en mobil...

Ja jag har också hört några versioner som inte hållt måttet, jag personligen har en version med karajan som är ytterst kraftfull.

Har du planeterna med holst, om du nu inte har den så är den essentiell för varje skivsamling!

Postad 12 October 2008 - 04:22

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Ja jag har också hört några versioner som inte hållt måttet, jag personligen har en version med karajan som är ytterst kraftfull.

Har du planeterna med holst, om du nu inte har den så är den essentiell för varje skivsamling!

Klart man har Holst's Planeterna, med Karajan såklart=) Kan du förresten vara snäll och kolla upp vilken version med Karajan av "Canon in D" som du har? Och Alban kan kanske också vara snäll och länka till den skivan du har med Manze? Det vore Kanon! Hahaha där fick jag till det ;) Hmm, ni får förresten länka till Abbado's Mahler-tolkningar också om ni vill! :)

Redigerat av Hifi-Arne, 12 October 2008 - 04:30.

Postad 12 October 2008 - 19:39

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Symfoni 5:
Symfoni 5

Postad 12 October 2008 - 20:11

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Klart man har Holst's Planeterna, med Karajan såklart=) Kan du förresten vara snäll och kolla upp vilken version med Karajan av "Canon in D" som du har? Och Alban kan kanske också vara snäll och länka till den skivan du har med Manze? Det vore Kanon! Hahaha där fick jag till det :) Hmm, ni får förresten länka till Abbado's Mahler-tolkningar också om ni vill! :)

Jag har faktiskt inte planeterna med karajan utan med charles dutoit. Jag får kanske införskaffa karajans version också, har hört mycket gott om den. När det gäller pachelbel så har jag en inspelning från 1983 från ett samlingsalbum med karajan.

Postad 12 October 2008 - 22:08

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Klarinettmaister:
Det var ju ett kap för 79kr! Strålande! :)

Tyvärr hittar jag inte min skiva med Manze. Men den är utgiven på Harmonia Mundi - och jag skulle nästan tippa på att det är denna, men är inte helt säker (fast bra nära)

http://cdon.se/musik..._&_gigue-604155

Hur som helst, så får jag det till att Kanon i D är med även där. Min ser ut såhär:
Postad bild

Men det är verkligen helt annorlunda än Karajans.

Redigerat av Alban, 12 October 2008 - 22:10.

Postad 15 October 2008 - 15:03

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Klarinettmaister:
Det var ju ett kap för 79kr! Strålande! :)

Tyvärr hittar jag inte min skiva med Manze. Men den är utgiven på Harmonia Mundi - och jag skulle nästan tippa på att det är denna, men är inte helt säker (fast bra nära)

http://cdon.se/musik..._&_gigue-604155

Hur som helst, så får jag det till att Kanon i D är med även där. Min ser ut såhär:
Postad bild

Men det är verkligen helt annorlunda än Karajans.

Jo inspelningarna med Manze är väl mer kammarorkester medans Karajan brakar på för fullt med sin symfoniorkester ;)

Postad 15 October 2008 - 16:34

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jo, Karajan är ju mer romantisk i sin syn. Manze är ju en mer stilmedveten inspelning och är mycket riktigt en liten ensemble. Men skivan är väldigt livfull och trevlig. Man blir glad av den

Postad 15 October 2008 - 19:45

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tror jag beställer Manze-skivan som du länkade till, bra pris också!

Redigerat av Hifi-Arne, 15 October 2008 - 19:45.

Postad 15 October 2008 - 21:01

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Gör så!
Det skulle vara kul att höra vad du tycker sen när du får den :)

Postad 16 October 2008 - 00:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Hör inte alls till tråden egentligen men vad hände med Chris Lymme?

Postad 16 October 2008 - 05:59

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Det undrar jag också??

Postad 16 October 2008 - 23:01

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Han har tydligen avregistrerat sig. Synd, för han hade mycket att tillföra när det handlar om klassisk musik och dess inspelningar. Det går dock att repetera vad han skrivit i tidigare inlägg under "Avregistrerad036".

Postad 17 October 2008 - 11:54

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Ja han har nog avregistrerat sig, dåligt i det avseendet att han hade väldigt stora kunskaper om klassisk musik, övrig musik verkade han vara ytterst vilsen, jag menar han gillade hela postgrunge scenen. I det positiva anseendet anser jag att Chris skrev ibland märkliga inlägg som i vissa avseenden saknade all humor och var rätt så arroganta, det var mer än en gång jag blev mäkta irriterad på hans arroganta inlägg, det är skönt att slippa bli irriterad faktiskt.

Postad 19 October 2008 - 11:09

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har fått upp ögonen ordentligt för några av Mahler's symfonier, 4:e satsen i 5:an är ju otroligt vacker för att nämna ett exempel! Så 5:an är som sagt beställd, funderar på 1:an och 9:an också. Har hört bitar av dom och det verkar låta mycket fint. Eller rekommenderar ni några andra?
Har också beställt symfonierna 8 & 9 av Dvorak med Kubelik som dirigent. Och Manze-skivan som Alban tipsade om är även den beställd. :)

Har ni förresten några andra fina symfonitips?

Postad 19 October 2008 - 12:13

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Det finns massor.
Mozart har ju redan varit uppe, men bland de lite större romantiska så kan jag rekomendera Tjajkovskijs Pathétique (nr.6) och Bruckners sjua.

Här är lite länkar till lite bra inspelningar:

Det finns massor med bra inspelningar på Tjajkovskij, men detta är en i mängden jag gillar:
http://www.amazon.co...n...582&sr=1-41

http://www.amazon.co...e...4778&sr=1-3

Postad 19 October 2008 - 12:25

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tack för tipsen! Det var som du skriver åt det lite mer romantiska hållet jag tänkte. :) Ska ta och kolla in dom!

Postad 19 October 2008 - 13:31

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ja, jag gillar dom verkligen! Sen så verkar dom ha sneglat lite på varandra - det är lite samma anda i dom.

Jag kom föresten att tänka på att det finns ju Pletnev på Pathetique också. Jag tror att för sitt pris (mellanpris) är den nog svårslagen. Den är på Deutsche Gramophone (finns Virgin också, men den har jag inte hört)
http://www.iclassics...2F0028947174226

Good luck! :)

Redigerat av Alban, 19 October 2008 - 13:34.

Postad 20 October 2008 - 22:25

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Nu har jag en hel bunt med skivor på ingång, kommer att bli fint att ligga i soffan och lyssna på dom sen! Känns som att jag bara vill köpa mer och mer, men samtidigt ska man hinna lyssna på allt. Kan bli lite smådyrt i längden också. Men vad gör man inte för att avnjuta lite härlig klassisk musik? :(

Redigerat av Hifi-Arne, 20 October 2008 - 23:33.

Postad 02 November 2008 - 11:34

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Nu är jag lite nyfiken Hifi-Arne.
Vad tyckte du om Pachelbel skivan?

Postad 02 November 2008 - 17:56

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Nu är jag lite nyfiken Hifi-Arne.
Vad tyckte du om Pachelbel skivan?

Har lyssnat på den en del nu och jag tycker den är kanon! Får tacka så mycket för tipset. En riktigt fin version av Canon in D och en massa annat smått och gott :)

Postad 16 November 2008 - 11:55

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Kul att du gillade skivan!
Det är ju lite speciell musik, men väldigt fin :(

Jag fick för några veckor sedan hem en ny inspelning av Debussys La mer. Det var en riktigt kul upplevelse faktiskt. La mer lyssnade jag mycket på för en si så där 15 år sedan, under gymnasietiden. Jag tyckte väldigt mycket om det!
Men sen så blev det liksom som att man kunde det och la det bakom sig. Jag hade då köpt Karajans inspelningar. Faktiskt så är det en av de få jag skulle trycka hårdare på 80-talsversionen än 60-tals - den är mer dynamisk.
Hur som helst, nu när jag fick hem Celibidaches version med Munchens philharmoniker, så öppnade sig verket igen för mig. Även om han och Karajans är rätt lika, så är dom ändå helt olika. Framför allt är Celibidaches tempo långt under Karajans och jag tror det är där nyckeln ligger. Så verket känns fräsht igen och man får lite flashback känslor sen tonårstiden :D

Så - rekomenderas:
Postad bild
http://www.amazon.co...n...2573&sr=8-1

Postad 18 November 2008 - 00:39

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Kul att du gillade skivan!
Det är ju lite speciell musik, men väldigt fin :)

Jag fick för några veckor sedan hem en ny inspelning av Debussys La mer. Det var en riktigt kul upplevelse faktiskt. La mer lyssnade jag mycket på för en si så där 15 år sedan, under gymnasietiden. Jag tyckte väldigt mycket om det!
Men sen så blev det liksom som att man kunde det och la det bakom sig. Jag hade då köpt Karajans inspelningar. Faktiskt så är det en av de få jag skulle trycka hårdare på 80-talsversionen än 60-tals - den är mer dynamisk.
Hur som helst, nu när jag fick hem Celibidaches version med Munchens philharmoniker, så öppnade sig verket igen för mig. Även om han och Karajans är rätt lika, så är dom ändå helt olika. Framför allt är Celibidaches tempo långt under Karajans och jag tror det är där nyckeln ligger. Så verket känns fräsht igen och man får lite flashback känslor sen tonårstiden :P

Så - rekomenderas:
Postad bild
http://www.amazon.co...n...2573&sr=8-1

Ska hålla La mer i minnet framöver. Trots att jag gillar både fransk musik och Claude Debussy (hört honom på radio bl.a), så har det aldrig blivit av att jag skaffat någon skiva av honom.

Kan ge ett annat tips till alla som sökeren bra inspelning med ganska lättlillgänglig och vacker klassisk musik. Skaffade nyss Schuberts Octet från Hyperion som jag då kan rekommendera, Det var en sådan där inspelning som det bara sa "Wow!" om. Inspelningsmässigt otimal, som får fram det glada och optimistiksa som karaktäriserar det här verket. Det är med Gaudier ensamble.

Jag håller med recensenten som skrivit om Oktetten och inspelningen i andra länken här nedan. Förtjusande, helt enkelt!

http://www.amazon.co...0...5244&sr=1-6

http://www.amazon.co...howViewpoints=1

Redigerat av OLa Ljudwall, 18 November 2008 - 00:42.

Postad 18 November 2008 - 21:02

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
För er som gillar klassisk musik kan jag rekommendera tidningen Opus
Det senaste numret handlar om Requier, och jag blev så inspirerad av alla intressanta artiklar att jag gick förbi min lokala handlare på vägen hem och kompletterade min samling med Berlioz' Requiem, som jag saknade.
Enligt tidningen skulle man ha Sir Colin Davis' version, som fanns i en fin fyrkanalsinspelning gjord av Philips 1970, utgiven av Pentatone på SACD, och det var just den versionen som handlaren ( Classicdisc.se) hade inne, en dubbel SACD för 185 pix, vilket ju är bättre än $32 på amazon.com.
Postad bild

Sitter och lyssnar på den nu, det låter mycket bra!
Kan fö varmt rekommendera Classicdisc.se, fd Bel Canto, en trevlig och kunnig butik, alltid kul att kunna småprata lite medan man klämmer på skivorna, och ett utmärkt SACD-sortiment.

Postad 01 December 2008 - 14:25

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag har upplevt en sak på senare tid när man diskuterar ljudkvalitet, jag tycker deccas inspelningar är bättre om inte mycket bättre än dgs inspelningar rent ljudkvalitetsmässigt. Ljudet är tydligare och diskanten mycket ljuvligare på de flesta inspelningarna jag har på decca jämfört med dg. är det någon annan som upplevt samma sak?

Postad 01 December 2008 - 14:45

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Nja, jag kan nog tycka att DG generellt har en ljusare ljudbild och Decca kanske har lite mer "trycka" i sina. Jag tycker dock symfoniorkestrarna låter otroligt mäktiga på DG:s skivor. Fast då har jag bara äldre DG-inspelningar och nyare Decca. Vilka inspelningar på Decca har du?

Redigerat av Hifi-Arne, 01 December 2008 - 14:55.

Postad 01 December 2008 - 14:50

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Råkade visst bli en dubbelpost=)

Redigerat av Hifi-Arne, 01 December 2008 - 14:56.

Postad 01 December 2008 - 22:05

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Nja, jag kan nog tycka att DG generellt har en ljusare ljudbild och Decca kanske har lite mer "trycka" i sina. Jag tycker dock symfoniorkestrarna låter otroligt mäktiga på DG:s skivor. Fast då har jag bara äldre DG-inspelningar och nyare Decca. Vilka inspelningar på Decca har du?

Jag har en del bra grejer som planeterna med holst och dutoit. Bruchs violinkonsert, mussorgskijs tavlor på en utstälning och så vidare. Jag har ibland blivit lite besviken på dgs ljud faktiskt. Ett annat märke jag litar mycket på är telarc. Vad har ni för ngn uppfattning av detta märke?

Vissa av mina dg inspelningar är stråkarna lite, hur skall jag förklara det, ofokuserade!

Postad 02 December 2008 - 16:28

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jag tycker att DGs inspelningar har ett rätt brett spann av ljudbild. Generellt mycket jag att de senaste 10-15 åren låter väldigt fint och ju senare ju bättre. När det gäller äldre analoga inspelningar så är de rätt olika. VIssa är påkostade och låter hur fint som helst, medan vissa verkar vara gjorda av nån prao-elev från livsmedelscharken. Burigt och inte allt nån dynamik - särskilt vissa -60-talsinspeningar och äldre. Dock verkar Berlinphilarmoinikerna fått kungarna av inspelningsteknik.
Decca har jag upplevt lite blandat beroende på anläggning. Fast generellt tycker jag nog att en fin DG inspelning låter finare än en Decca-platta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.