Löd egna audiokablar (RG62 etc)
Postad 31 juli 2008 - 15:31
Postad 31 juli 2008 - 17:44
Postad 31 juli 2008 - 20:07
Hur låter det med nya kabeln då? Jag har bara gjort 2 (lödde färdigt högtalarkablarna också) Nya kabeln sitter mellan squeezeboxen och försteget. Lite stramare bas helt klart, den gamla var nog svulstig om jag ska vara ärlig. Bredare ljudbild och mer detaljer. Inte precis som att byta högtalare men visst är det skillnad.
Postad 31 juli 2008 - 20:33
Postad 31 juli 2008 - 20:36
Postad 31 juli 2008 - 21:07
Redigerat av wader, 01 augusti 2008 - 08:53.
Postad 01 augusti 2008 - 12:02
Jag har kikat lite på att göra Y-splittar med 3,5mm --> 2 RCA med 1-parig LonWorkskabel. Har jag förstått rätt om jag gör som på min extremt vackra kopplingsschema?
Lite sent kanske och säkert något jag missat, men varför bara jordkabel till ena kanalen (vänster i bilden)? Jag inser ju att man då kan minska kapacitansen mellan jord och i detta fall höger kanal, men är det verkligen bra att ha olika kapacitanser till jord för höger och vänster kanal? Och om det nu är bra, varför kopplar man då inte motsvarande för 2xRCA->2xRCA-kablar?
Det kanske till och med är så att 3st separata coaxkablar för hö, vä och jord (med de respektive skärmarna inte kopplade alls (eller kopplade i ena ändan beroende på tycke och smak)) vore den bästa lösningen för att minska kapacitansen mellan kanalerna?
/Victor
Postad 01 augusti 2008 - 12:20
Postad 01 augusti 2008 - 17:03
Lite sent kanske och säkert något jag missat, men varför bara jordkabel till ena kanalen (vänster i bilden)? Jag inser ju att man då kan minska kapacitansen mellan jord och i detta fall höger kanal, men är det verkligen bra att ha olika kapacitanser till jord för höger och vänster kanal? Och om det nu är bra, varför kopplar man då inte motsvarande för 2xRCA->2xRCA-kablar?
Det kanske till och med är så att 3st separata coaxkablar för hö, vä och jord (med de respektive skärmarna inte kopplade alls (eller kopplade i ena ändan beroende på tycke och smak)) vore den bästa lösningen för att minska kapacitansen mellan kanalerna?
/Victor
Det är gemensamjord
Postad 01 augusti 2008 - 18:26
/Victor
Du ska igentligen köra på den med 4st ledare till en y splitt, du har köpt fel kabel.
Men du kan köra på att koppla skärmen till - , men det borde vara sämre än att med en separate koppar ledare till + och -
För din del så gäller det att koppla jorden till båda RCA kontakterna, du får dela på jorden och dra till båda RCA kontakterna i ena änden.
Postad 02 augusti 2008 - 09:31
Postad 02 augusti 2008 - 11:38
Har nu läst igenom hela tråden.
LoneWork's verkar ju lovande...funderar på att köra den rakt igenom.
Anläggningen som den skall vara till är:
Först. NAD 352
DVD NAD T585
Högt. Minipods (b&w element)
SUB DALI BASAS 100
Då denna blivit rosad tänkte jag att göra signalkabel mellan för- och slutsteget i 352'an, signal mellan T585 och 352'an,
signal till subben (ca 6 m) och som högtalarkabel.
Det skall då byta ut följande:
Missing Link (Taralabs) mellan för- och slutsteg
SilverSpiral (QED) 2 st (1 mellan T585 och 352, 1 mellan 352 och SUB)
2 x 1 m QED Silver Anniversary XT Kabel
Vad tror ni?
Jag tror det kan funka då jag gilla det ljusa och krispiga ljudet, men NAD är ju kända för att färga ljudet åt det mörka hållet.
Tips och idéer mottages tacksamt!
Postad 02 augusti 2008 - 12:17
Gjorde 2st kablar jag med igår, om jag hör någon skillnad mot innan är tveksamt dock, o jäklar så tighta neutrikpluggarna var, trodde inte de skulle gå dit först
Är det Belden 8761 som du använder? Den ger en lite varm karaktär åt ljudet som liknar många vanliga köpekablar i butikerna fast den är lite klarare.
Den stora skillnaden kommer med LonWorks.
PUHH!!
Har nu läst igenom hela tråden.
LoneWork's verkar ju lovande...funderar på att köra den rakt igenom.
[...]
signal till subben (ca 6 m) och som högtalarkabel.
Vad tror ni?
Du kan absolut köra LonWorks rakt av som signalkabel, det kommer att låta kanon.
Däremot skulle jag nog inte rekommendera den som högtalarkabel i ditt fall. För mig funkar det eftersom jag har elektrostatpaneler med en sub som tar över basen. För lådhögtalare rekommenderar jag EKK som högtalarkabel.
Ljudet blir inte ljust och krispigt med denna uppsättning utan snarare korrekt, detaljerat, utvecklat och dynamiskt.
Den ljusa karaktären får man bara om man kör LonWorks som högtalarkabel eftersom arean är för liten. För lågnivå/signalkabel är arean däremot rätt för en korrekt och fullt utvecklad bas.
Redigerat av Unregistered1197, 02 augusti 2008 - 12:22.
Postad 02 augusti 2008 - 15:40
Är det Belden 8761 som du använder? Den ger en lite varm karaktär åt ljudet som liknar många vanliga köpekablar i butikerna fast den är lite klarare.
Den stora skillnaden kommer med LonWorks.
http://www.elfa.se/e...pl?dok=4623.htm
köpte jag, 7703NH, säg inte att jag köpt fel

Postad 02 augusti 2008 - 16:45
När jag har fått 8761 så har den alltid varit grå med blå märkning där det står BELDEN V 8761.
Postad 02 augusti 2008 - 18:34
Belden 7703NH är rätt men jag har alltid fått en vit kabel och din är ju grå. Om märkningen säger BELDEN 7703NH så är det rätt.
När jag har fått 8761 så har den alltid varit grå med blå märkning där det står BELDEN V 8761.
aha, då är det rätt, det är krympslangen som är gråsvart

Postad 08 augusti 2008 - 11:39
Lonworks: Otroligt detaljerad, fin dynamik och bra separation speciellt om man inte spelar så högt. Den fungerar bäst med riktigt bra inspelningar, Sara K med Hell or high water låter underbart. Med lite sämre inspelningar eller snarare sagt min dagliga musik så mister musik lite av sin kropp, det låter skirt och bra men inte den pondus jag vill ha. Jag har lite fler kablar hemma så jag ska löda lite olika och se vad det blir av det.
Postad 08 augusti 2008 - 17:17
Både LonWorks och RG62 har gemensamt att de levererar en väldigt ren och distinkt signal över hela registret. Det innebär att basområdet blir renare och att man i slutänden kan uppleva mindre muller och mer rena bastoner.
I början kanske man tycker att något saknas i basen men efter lite lyssnande inser man att det ska låta så. Det finns nämligen ingen anledning till att LonWorks skulle ge mindre bas än andra kablar, däremot är det ganska tydligt att den ger renare bas.
Många har reagerat på likande sätt och sedan blivit riktigt frälsta när de har insett att det var fel som det lät tidigare.
Furutech gör ju bra saker men i princip är jag emot att blanda kontakter av olika sort eftersom de är en del av kedjan och alla har lite olika elektriska egenskaper.
Sedan är det när du spelar högt som kabelns fördelar verkligen ska märkas i och med att distorsionen är lägre.
Postad 09 augusti 2008 - 08:07
Wader, jag misstänker att det är en hörselvilla.
Både LonWorks och RG62 har gemensamt att de levererar en väldigt ren och distinkt signal över hela registret. Det innebär att basområdet blir renare och att man i slutänden kan uppleva mindre muller och mer rena bastoner.
I början kanske man tycker att något saknas i basen men efter lite lyssnande inser man att det ska låta så. Det finns nämligen ingen anledning till att LonWorks skulle ge mindre bas än andra kablar, däremot är det ganska tydligt att den ger renare bas.
Många har reagerat på likande sätt och sedan blivit riktigt frälsta när de har insett att det var fel som det lät tidigare.
Furutech gör ju bra saker men i princip är jag emot att blanda kontakter av olika sort eftersom de är en del av kedjan och alla har lite olika elektriska egenskaper.
Sedan är det när du spelar högt som kabelns fördelar verkligen ska märkas i och med att distorsionen är lägre.
Jo det är mest när man spelar lågt som man märker det kanske mest. Spelar man högt så låter lonworks bara bättre och bättre. Kanske det bara är så att jag behöver mer tid på mig att lyssna in mig. Håller med om det där med kontakterna och kommer att byta ut alla mot furutech.
Redigerat av wader, 09 augusti 2008 - 14:02.
Postad 11 augusti 2008 - 14:27
Postad 11 augusti 2008 - 22:06

ska försöka leta igen då..om ingen som har kunskapen orkar svara lite fort

Postad 12 augusti 2008 - 02:16
Jag har nu läst hela tråden (observera tiden

Jag har tänkt börja med att göra en sub-kabel 1xRCA - 3,5mm. Jag kommer köra Lonworks, kanske 3 meter. Till kontakter kör jag på Neutrik (den vinklade 3,5:an) allt detta från elfa.
Vad tror ni?

Om lödningen går bra blir nästa projekt ett par signalkablar från ljudkortet till recievern.

Lite OT: Idag kör jag digital coax från mitt Asus Xonar D2, är det bättre att låta recievern kontra ljudkortet agera DAC? Jag har en Onkyo sr505.
Postad 12 augusti 2008 - 10:49

OTsvar; beror ju på vilken av dem som har bäst DAC

Postad 12 augusti 2008 - 11:39

Synd bara att PS3 endast har optisk ljudutgång, annars hade jag inte tvekat att göra en digitalkabel från den. Om jag har fått det rätt ska man alltså leta efter en 75 ohms för det ändamålet? är det något mer som spelar roll i en digitalkabel? kapacitans etc?
Postad 12 augusti 2008 - 12:12

Angående min subkabel igen; när Chris testade göra en högtalarkabel av Lonworks upplevde han att basen var otillräcklig. Nu är det ju en aktiv sub jag ska dra till så visst borde Lonworks vara tillräckligt?
Postad 12 augusti 2008 - 14:45
Postad 12 augusti 2008 - 17:02

EDIT: Eller egentligen är det ju det

Redigerat av Vikko, 12 augusti 2008 - 17:03.
Postad 12 augusti 2008 - 19:53
Postad 12 augusti 2008 - 21:13
När jag använder LonWorks som högtalarkabel får jag en dämpning i basen. Frekvenserna finns där men de är svagare än de ska vara. Det beror på att arean är relativt liten.
När man använder LonWorks som signalkabel så är förutsättningarna annorlunda eftersom det är en lågnivåsignal. Då får man inte en dämpning av basen. Tvärtom låter den korrekt och klart.
Till digital signalkabel är det bäst att använda en kabel med en nominell impedans på 75 ohm eftersom det är specifikationen för S/PDIF. Bedea RG59 fungerar bra tillsammans med en RCA-kontakt med skruvchuck för skärmen.
En bra grundkombination för kablar är således:
LonWorks = analog signalkabel
Bedea RG59 = digital signalkabel
EKK = högtalarkabel
Postad 12 augusti 2008 - 23:31
Postad 13 augusti 2008 - 15:24
Jag har försökt läsa igenom tråden så noga jag kan men har fortfarande inte hitta något om huruvida man kan använda Bedea RG59 som analog signalkabel. Så... går det?
Jag hittade nämligen några meter RG59 på jobbet idag och jag tänkte givetvis som en riktig smålänning; gratis grejer är bra grejer!
/Kim
Postad 13 augusti 2008 - 22:05

Postad 13 augusti 2008 - 22:10

Artikelnummer 42-257-02 på Elfa
Redigerat av Unregistered1197, 13 augusti 2008 - 22:14.
Postad 13 augusti 2008 - 23:43
Ska jag "brygga" cold och jord? sen köra signalen på hot?
Postad 14 augusti 2008 - 10:12
Detta fungerar om man kopplar XLR till RCA, det borde även fungera XLR till RCA men kan intesäga säkert, jorden skulle kunna ställa till det så du kanske får skippa jordanslutningen nr1
XLR
Redigerat av DVD-ai, 14 augusti 2008 - 10:14.
Postad 17 augusti 2008 - 14:53

Bifogar en bild på kablarna. Gjorde även en bygglogg kolla gärna: Signalkablen
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 17 augusti 2008 - 14:53.
Postad 18 augusti 2008 - 15:49
Hur låter den då
?
Ljudet då, jag kan säga att det märktes skillnad direkt! (ska testa seriöst imorron med frontarna) Även fast jag kör med minna pioneer vid datan så blev det skillnad. En 3D ljud bild jag inte har hört förut hemma kom fram nu. Bättre bas mer detalerad diskant och mellanregistret fick en ny känsla

Ska fixa bättre kontakter samt RG59 eller nogon annan som det tipsades om :I
Redigerat av Timpolanen, 18 augusti 2008 - 15:52.
Postad 21 augusti 2008 - 14:22

(Problemet med Manson skivorna är borta, var mina filter som spökade)
Redigerat av Professor_Kalkyl, 21 augusti 2008 - 14:26.
Postad 21 augusti 2008 - 16:46
Postad 21 augusti 2008 - 17:14
Det kanske finns någon slags y-koppling i plast eller liknande ?
Postad 27 augusti 2008 - 20:32
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar