Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 June 2009 - 16:15

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Alltså, jag är ju inte helt inne på all postrock om jag ska vara ärlig. Är det något jag avskyr är det Mono och Explosions in the Sky, som jag känner inte gör annat än sno från Mogwai och Godspeed. Har fått tips om God is an Astronaut förut, men aldrig kollat in det. Men fan, börjar bli dags nu. ;)

edit: Vad som är värre än Explosions/Mono är 90 % av alla shoegazeband. ********, där kan vi tala om extrem idétorka och längtan efter snabba cash. Är få band där som ens börjar bli bra, men My Bloody Valentine är i alla fall den bästa musiken jag vet.

Redigerat av Young Team, 10 June 2009 - 16:17.

Postad 10 June 2009 - 22:55

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Young Team:

Håller med om att generisk post rock kan vara tjatigt: först plingeling på gitarren, lite trummor som växer i styrka och ett rejält fuzz-crescendo, sen samma igen, igen och igen.

Jag är 41 år gammal och har sett t ex Ride live i Uppsala 1992 (?), och kan inte hålla med om att shoegazing är trist, generellt sett. Ibland hänförs ju t o m Jesus & Mary Chain dit.

Men det finns kanske någon nyare klassificering? Sådant kan ju ändras. Själv trodde jag länge att R & B var "proto" rock utgiven på typiskt sett Atlantic i början av 1950-talet, men fick sedan veta att det var slisk soul.

Going blank again/Paul

Postad 11 June 2009 - 11:06

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Å f*n, Jack White bakom trummorna. Spelar han som en gud
så blir jag knäckt... På tal om det så läste jag att Raconteurs
fick en Grammy för "Best Engineered Album". Det stod i en
artikel i senaste Hifi+ där min favvojournalist, Jason Kennedy,
listade 12st givna demoplattor.

YoungTeam & Paul: Det är en bra liten fristad den här tråden.
Hade man skrivit något om en cdspelare med analog spelstil på
en tråd längre upp under ljudavdelningen, så hade man garanterat blivit
hudflängd. ;)

Jag har gått på några dyra vinyl snedköp :) den senaste tiden och inser
att jag måste ha möjlighet att köpa cdskivor igen. När cdspelaren ifråga
dykte upp på begagnatmarknaden var jag tvungen att slå till. Den är
mkt mkt ovanlig på våra breddgrader.

Postad 11 June 2009 - 14:00

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Grattis Bongo!

Hoppas att den är lika bra och snygg som resten av ditt system.

F Ö var min Master & Everyone med Bonnie nämnd ovan felpressad :) Jobbigt.

Leave them all behind/Paul

Redigerat av paul_on_fuzz_bass, 11 June 2009 - 14:01.

Postad 12 June 2009 - 14:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ahh en regnig eftermiddag/kväll som gjort för att flippa vax!
Jag tror jag har hittta syratesternas moder. Yes - Fragile.
Köpte för nåt år sen den för 40kr. Fodralet hänger knappt
ihop - men själva skivan ett US-orginal är i perfekt skick.
På min förra svarv pallade inte mina öron med. Men nu är
det riktigt njutbart dock ej lättlyssnat. Är deras andra
70-talsskivor nåt att ha?

Annars finns på inköpslistan tre stycken plattor som jag inte tror
det dräller av.

- Stone Roses "Second Coming"
- Primal Scream "Screamadelica"
- Happy Mondays "Pills n Thrills.."

Jorå, gillade brittrocken när det begav sig :)

Postad 12 June 2009 - 15:16

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jorå, gillade brittrocken när det begav sig :)

Uuuuuh!

Har dessa utom Happy Mondays på se-de. Hur ställer ni er till att köpa på sig LP av plattor man har på se-de? Jag älskar New Order och har alla deras LP och många maxisinglar. När se-de kom, köpta jag dem på se-de. Nu lyssnar jag bara på LPna. Vissa plattor har jag bara på se-de (även favoriter) - skall man köpa dem på LP också?

Mitt intryck är att många nypressningar av LP-skivor a) är illa utförda rent tekniskt; :) är hämtade från digitala masters, vilket innebär att man kombinerar nackdelarna från båda formaten.

Själv tror jag att vägen till lycka och sinnefrid går genom att man köper skivor man verkligen vill ha på LP efter att ha undersökt hur kvaliteten är, samt köper beggad vinyl där man kan komma över den. Gamla LP verkar inte vara felpressade i någon större omfattning.

MVH

Postad 12 June 2009 - 15:41

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Så sant det du skriver. Av dessa har jag bara Stone Roses på silver.
Jag har suttit och gått igenom mina samlade hifiblaskor efter rekommenderade
skivor utifrån ljudkvalitet. Dessa tre ska ha bra ljud tydligen. Grejen är
att jag hade en enorm och utdragen dip i mitt musikintresse mellan 1992
och 2004. Det räckte med att spela musik på riktigt så att säga.

En annan faktor är att vinyldelen i anläggningen här är så överlägsen
det digitala så jag nästan skäms. Och då är det inte mysfaktor jag
pratar om. Så jag kan lika gärna fylla ut luckor i skivsamlingen genom att
köpa vinylen.

Men jag hoppas på att cdspelaren jag får i midsommarhelgen gör att jag
kan köpa cd igen. För vinyler kan vara så **** dyrt och som du skriver ett
lotteri. En av mina verkligt stora snedköp på sista tiden var Mahavishnu
Orchestra. Har Us-orginalet från tidigt 70-tal, men tänkte att nypressen
på det välrenomerade fina audiofilbolaget skulle toppa denna. Så fel
jag hade!!!! Låter som en cd med alla dess artefakter. Skittrist!! :)

Redigerat av Bongo_Mongo, 12 June 2009 - 15:42.

Postad 13 June 2009 - 13:07

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Veckans vinyltips:

Cat Stevens: Teaser and the Tillerman. Oerhört bra musik och inspelad på ett fantastiskt sätt. Låter så ini **** bra på vinyl. Finns förmodligen i en lumpbod nära dig för 15 kr (eller mindre). Mycket bättre än hans andra alster, som i of s inte är dålig.

MVH

Postad 13 June 2009 - 16:12

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Hehehe, det där är sjukt classy! "Screamadelica" har jag tänkt köpa på vinyl ett tag, men det verkar bara som om att Plains utgåva finns ute i nyhandeln nu, och jag är inte helt förtjust med ljudet i deras övriga pressar. Känns om 180 gr bara för att det är 180 gr...

Sedan angående CD-spelaren, så är ljudet bra i den. Visst att vinylanläggningen faktiskt låter en hel del bättre, men den CD-spelaren gör det kul med det formatet (vilket jag i övrigt tycker att få andra lyckas ens okej med).

Paul: Angående shoegaze så beror det där helt klart på mitt humör för dagen. Ena kan jag lyssna nästan enbart på shoegaze, nästa vill jag bara slänga allt jag har. Å andra sidan har jag bara skivor med de grupper jag lyssnar på, för gräver du djupt i den där stilen kommer du hitta en väldans massa crap.

Angående gamla LP har du rätt. Känns som om att de, i bra skick, sällan ens skrapar alls. Mycket klarare ljud också. Är grymt arg över detta, då originalpressar med Coltrane på Impulse! har en bra förmåga att hoppa iväg i pris. Att sedan återutgåvorna av dessa skivor är digitalt mastrade (har jag då bara hört, så man kan ta det med en nypa salt) gör det inte lättare att bli nöjd utan att bli pank.

Sitter nu här och kör Beastie Boys återutgåva av Paul's Botique. Grym skiva med grymt ljud!

Edit. Vid närmare eftertanke bör man ändra trådtiteln till "Vi Vinylsamlare, Här skrivs det om vinyl, gubbindie och endast detta" :D

Redigerat av Young Team, 13 June 2009 - 16:13.

Postad 13 June 2009 - 16:33

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Haha Gubbindie. Den var bra!

Synd bara att det är svårt att få tag i LP pressade på 90-talet. Det
var väl under den tiden formatet nästan var på utdöende.

Tack för tipset om Beastie Boys. Dom hade jag glömt...

Postad 13 June 2009 - 16:42

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Alltså, jag vet inte om det där med 90-talet. Beror på när man menar. Finns en hel del från de första åren, men sedan verkar det antingen vara svårt eller svårt och dyrt. Vill gärna ha PJ Harveys "Rid of Me" på vinyl, men då blir det utgåvan på Plain som gäller (vilket får mig att rygga tillbaka en aning).

Verkar för övrigt som vinylvågen nu fått folk att köpa upp sig på skivor av bättre sort, så det mesta kostar en del i originalutförande nuförtiden. Bara att köpa så mycket man kan nu och hoppas att samma sak sker om 20 år, hehe...

Postad 13 June 2009 - 16:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ja du har nog rätt där. Början av 90-talet finns att hitta i backarna,
men sen blir det värre. Såg att EmmyLou Harris Wrecking Ball kostar
ca 8000kr tex... Huvva :D

Postad 13 June 2009 - 19:05

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Har du kollat priset på Slowdive-vinyler? "Just for a Day" går att hitta till ett helt okej pris, men sedan flippar det ur totalt. Beror väl på upplagor, vilket fortfarande är problem med vinylen. Ska du ha en skiva från fem år tillbaka lär den vara nedsatt på CD, men kan lätt ha mångdubblats på vinyl.

Jag hoppas för övrigt på att de där Beatles-remastrarna även kommer på vinyl. De vinyler med överlägset bäst ljud som jag har är Beatlesvinylerna som kom ut i Japan 2004. Kostade en hel del då och kostar nog ännu mer nu, men ljudet är verkligen att döda för. Synd bara att man bara drog hem skivorna fom. "Revolver" och framåt, hade varit kul att se om de fick deras tidiga skivor att låta bra...

Postad 13 June 2009 - 22:56

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Ang Gubb-indie

1. Det är ett bra ord

2. Jag kan inte hjälpa att jag kommer att tänka på Boppers när jag hör t ex Interpol jämfört med Joy Division, som är Elvis Presley :D Så, ja Gubb-indie frå det bli för mig.

För övrigt är detta en trevlig tråd

Natti-natti!

Postad 14 June 2009 - 15:34

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Haha, Interpol! Vad var det egentligen som hände efter första skivan?

Joy Division spelas flitigt här också. Tycker det är rätt kul att Sverige var ett av de länder där skivorna pressades upp redan på samma tid som i England. Något presseri i Norsborg, tydligen. Fick några vinyler av en bekant för lite jobb, varav allt var lite udda pressar med dem.

Sedan är gubbindie en rätt bred och tidlös term också. Vad är inte Band of Horses och Calexico om gubbindie, liksom? Gubbar med skägg, vad mer behövs...

Postad 14 June 2009 - 17:16

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
På min Still står det MNW = MusikNätet Waxholm, äkta progg, och på Blue Monday, Import Sam, också ädelprogg.

Sen har vi detta med klassificeringar; Band of Horses är ju bra men är det kanske inte egentligen ........ Americana? Eller kanske gubb-paisley underground om man vill (tänk Long Ryders). :D

I en postmodern värld blir det en smula knasigt med klassificeringar och kanske var åttiotalet den sista gången det var meningsfullt att göra det?

Trevligt avslut på helgen önskar/paul on fuzz bass

Postad 14 June 2009 - 20:18

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Haha, gubbindie är ingen egentlig klassifiering mer än att publiken består av äldre män som gillar indie. Därmed inte sagt att ungdomar inte gillar det...

Håller i övrigt med om klassifieringarna. Dock tycker jag senaste gången det var relevant var britpopen, på grund av allt bråk mellan Oasis och Blur. Hade de inte kategoriserats inom samma fack lär det inte ha varit något bråk.

Hehe, gick och grävde bland Joy Division-vinylerna nu. Hittade "Substance" och "Atmosphere"-12" (utgåvan som kom samtidigt som "Substance, med två B-sidor) pressade där i Norsborg. Sedan hade jag en italiensk utgåva av "Closer" och UK-originalet av "Atmosphere" (som jag inte ens visste att jag hade, haha).

Borde sortera upp hela samlingen i bokstavsordning. Visar sig att man tror sig hålla koll, när man verkligen inte har det.

Postad 14 June 2009 - 20:27

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Young Team:

Jag är 41 år gammal och har sett t ex Ride live i Uppsala 1992 (?), och kan inte hålla med om att shoegazing är trist, generellt sett. Ibland hänförs ju t o m Jesus & Mary Chain dit.

Going blank again/Paul

Sedär, var själv där !

F.ö måste Like a daydream vara den mest, ja vad ska man säga, hänförande låten någonsin !

Redigerat av what17ever, 14 June 2009 - 20:29.

Postad 14 June 2009 - 20:39

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
...Fan , nu blev man i gasen.... GubbIndie, nu ska det rotas i vinylen....

F.ö så rekomenderas pop.nu för den orkar lägga upp sin samling.

http://pop.nu/show_c...4...&showtype=2

Inte uppdaterad på några år men iallafall.

Redigerat av what17ever, 14 June 2009 - 20:53.

Postad 14 June 2009 - 21:14

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

...Fan , nu blev man i gasen.... GubbIndie, nu ska det rotas i vinylen....

F.ö så rekomenderas pop.nu för den orkar lägga upp sin samling.

http://pop.nu/show_c...4...&showtype=2

Inte uppdaterad på några år men iallafall.

Tjenare Indie gubben!

Mycket fin skivsamling. Jag har en fjärdedel av det jag ser. Kul att Danielle Dax var nästan först. Hade glömt bort att jag hade den; den befinner sig på vinden med Ghost Dance i två lådor med skivor som inte får vara i bostadsrummen.

Ride var bra. Men jag är osäker på vilket år jag såg dem på Barowiak/Sten Sture. Tyvärr har jag dem på se-de, eftersom LP var över vid nittotalets början.

Vore kul med lite input från din LP-samling.

paul on fuzz bass

Postad 14 June 2009 - 21:28

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Mycket godis där!!!! Hunters & Collectors Human Frailty spelas
regelbundet här hemma tex.

På tal om Gubbindie så verkar Sonic Youths nya lovande. Lyckades
missa dom när det begav sig, men blev grymt imponerade av
dom på en konsert i Göteborg för några år sen.

Postad 14 June 2009 - 21:44

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Mycket godis där!!!! Hunters & Collectors Human Frailty spelas
regelbundet här hemma tex.

Samma här! Har du Fate? Live och bra. De har faktiskt rejäla audiofila kvaliteter med t ex bergfast bas.

Själv lyssnar jag i detta nu på church's första (självbetitlad och innehåller Ungarded Moment). Vilket ljud! Rickenbacker fest!

Nanna gott vinylisarna!

Redigerat av paul_on_fuzz_bass, 14 June 2009 - 21:45.

Postad 14 June 2009 - 22:26

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
what17ever: Schysst samling! Massa bra grejer man aldrig hör om nuförtiden för att folk är sjuka i huvudet och inte vill prata om dem. Jag skulle aldrig orka lägga in skivsamlingen på en hemsida, hyllorna är kaotiska nog som det redan är, men man kände igen en massa härifrån där på hemsidan.

Paul: Tror Hotstuff kan ha inne dubbelvinylen av "Going Blank Again" för en billig peng. Är dubbel i 45 RPM och låter helt bra.

Bongo Mongot, jag såg Sonic Youths båda spelningar på Roskilde 2005, och de är fortfarande riktigt grymma live. Missade Black Sabbath för deras andra spelning, som släpptes på CD häromåret. De hade med sig Merzbow och Mats Gustafsson, och det var nog helt klart bland det mest spektakulärt bra jag sett! Nya skivan verkar för övrigt vara bättre än det mesta av det senare, men kritikerna verkar ju vara rätt inne på att såga dem när de rör om lite väl mycket...

Redigerat av Young Team, 14 June 2009 - 22:29.

Postad 15 June 2009 - 07:13

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Tjenare Indie gubben!

Mycket fin skivsamling. Jag har en fjärdedel av det jag ser. Kul att Danielle Dax var nästan först. Hade glömt bort att jag hade den; den befinner sig på vinden med Ghost Dance i två lådor med skivor som inte får vara i bostadsrummen.

Danielle Dax, nuförtiden tror jag hon jobbar som trädgårdsmästare, kan det stämma ?

Ghost Dance ja, det finns mycket skit i min samling.....
Men det hör till !

Postad 15 June 2009 - 15:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
[quote name='paul_on_fuzz_bass' date='Jun 14 2009, 22:44 ' post='2467342']
Samma här! Har du Fate? Live och bra. De har faktiskt rejäla audiofila kvaliteter med t ex bergfast bas.

Fate vete tusan om jag har. Jag har tre förvaringar. Skåpet med LP som ligger på spellistan.
Skåpet med vinylerna som hamnat i utvisningsbåset. Flyttkartongerna på vinden med
skivorna som fått livstids avstängning. Fate kan ligga i utvisningsbåset. Det ska kollas!

H&C såg jag första gången i Sydney 1987 på Salinas. Jag var lovesick och fällde en tår till
en av deras ballader. Sen såg jag dom tre gånger när dom var i Sverige 1988. Bland annat
på Barowiak. Konserten på Ritz var bäst för att inte säga magisk.

Kuriosa är att min lokale vinyllangare hittade en turneTshirt från 1988 i sitt lager förra sommarn
Han kom ihåg att jag köpt H&C skivor och la undan den till mig. Det kallar jag kundvård!!

Redigerat av Bongo_Mongo, 15 June 2009 - 15:39.

Postad 17 June 2009 - 16:35

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte nya sonic youth, the eternal idag. Med klistermärken med 180 gr, audiophile virgin vinyl. Skivorna väger med konvolut runt ett kg samt är en cm tjock. Och den är gudomligt bra. Om alla L;P skulle vara så här omfångsrika, kommer jag att få möblera om snart.

Efter två småsopiga (ja, allt är relativt), rockar SY igen.

/Paul

Postad 17 June 2009 - 16:50

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Ja, fan, bra att det är löning snart. Sjukt sugen på den där, så nästa vecka blir det gatlopp mellan folk, bilar och cyklar till lokala skivhandlaren.

Däremot börjar det bli svårt att ha för höga förhoppningar på dem nuförtiden.

Postad 17 June 2009 - 19:09

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Bara köpa!

Blir du besviken sätter jag in SEK 220 kronor på ditt bankkonto. No questions asked. Det enda jobbiga med skivan är att den är så tung.

MVH

Postad 17 June 2009 - 21:47

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Va!? Om den är paketerad som du säger är det helt klart årets köp, oavsett om de fortfarande är rätt nada eller ej.

Postad 26 June 2009 - 10:07

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Va!? Om den är paketerad som du säger är det helt klart årets köp, oavsett om de fortfarande är rätt nada eller ej.

hej!

Nu är det flera dagar sedan löning och du har inte skrivit än :) Du är väl helt tagen, antar jag.

På temat gubb-indie för Indie gubbar, köpte jag Cure faith på dubbel de luxe utgåva på se-de för 69 kr i Bongos Barkarby. Blev förvånad hur bra den var men slogs av att det kanske inte är så roligt att lyssna på Smiths sovrums demon som upptar extra skivan. Charlotte Sometimes var med. Bara det värt 69 kr. Indie gubbar minns ju hur svårt det vara att få tag på den innan staring at tghe sea.

MVH

Postad 27 June 2009 - 18:16

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Hehe, löningen kom och så var den rätt mycket lägre än väntat. Plussa på dambesök i fyra dagar (inklusive överdos av fulversion av fuldricka med jordgubbar, picnic, Morrissey på Hovet och vad som nu normalt ses som romantiskt), hyra och svinhög teleräkning, så fanns det inte så mycket pengar kvar.

Gick runt och letade efter den idag, efter att ha dumpat av damen vid Centralstation, vilket urartade i att jag råkade köpa en CD (hujeda, döda mig!) med Godflesh och fem paket snabbmakaroner för att "göra bot".

Haha, kan verkligen se mig själv sitta i trans fram tills nästa 25:e, drömmandes mot när jag stolt kan hitta och köpa "The Eternal" på vinyl. Jag såg den ju på CD idag, men jag köper hellre Godflesh än Sonic Youth på CD. Eh...

Postad 01 July 2009 - 16:14

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Hehehe, sitter här och avnjuter "The Eternal" nu. Fick den som en sådan här present, vilket var mycket fint. Dels för att omslaget är sjukt snyggt gjort, ljudet är bättre och även för att det bara var en fin present.

Känns för övrigt som om att de verkligen kommit tillbaka i en bättre form nu. Mycket mer roligt oväsen och så, och det är ju för det mesta bara en bra grej på en skiva. Plussa sedan på en mycket hög faktor gubbindie över flera av låtarna också!

Postad 02 July 2009 - 09:53

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Bra Young!

Lyssnade igenom EVOL på vinyl förstås. I jämförelse är the eternal en feel-good platta, att spelas i baren på Snäck på Gotland.

Postad 03 July 2009 - 18:49

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag brukar inte hänga så mycket på Gotland längre, då alla flyttade till Stockholm helt random, så nu skapar jag bastuvärme med mörkläggningsgardiner (jobbar natt, så de behövs när du kommer hem) och äter glass. Allt till tonerna av "The Eternal". Hade nog kunnat vara någon annan skiva än den, men det är först nu (när jag spelar "No Shouts, No Calls" av Electrelane) som jag spelar något annat sedan jag köpte den.

Apropå nattjobbet stötte jag på en person på hemvägen igår. Han hade varit på Debaser Slussen, så han var lite på lyset, plus att han var iförd en t-shirt med The Books-motiv. Var sjukt länge sedan (dvs. ett par år) jag hörde The Books, så jag var tvungen att se vad mer han lyssnade på. Var mycket trevligt att stå där i 20 min och diskutera hur bra "The Eternal" var och om man skulle ner till Way Out West eller inte.

Nu ska jag nog inte till Way Out West ändå, då jag har det billigare och bättre på den här festivalen: http://www.2009.off-...tival.pl/?&l=gb

Och jag måste fixa biljetter till Mark Kozelek, då han ska spela i en grymt schysst kyrka. Tror El Perro Del Mar gör samma sak, men det har man ju redan biljett till, he he!

Postad 03 July 2009 - 22:02

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jahaja indiegubbar, var och hade nostalgiafton i onsdags och kollade på Nomads:

http://www.facebook....mp;id=721487773

RFI: posta i tråden så kanske jag lägger upp en grymmt överstyrd video från aftonen på båten.....

Redigerat av what17ever, 03 July 2009 - 22:07.

Postad 04 July 2009 - 18:28

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Jaha då har man fyndat
1 Styx. paradise teahtre med laser insricption i skivan av konvolutet.
1 Georgie. hope you like it första grupp som brian johnson var med i som slog
1 Dom tidiga Ac/Dc med Bon Scott som sångare

Postad 07 July 2009 - 22:34

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jaha då har man fyndat
1 Styx. paradise teahtre med laser insricption i skivan av konvolutet.
1 Georgie. hope you like it första grupp som brian johnson var med i som slog
1 Dom tidiga Ac/Dc med Bon Scott som sångare

Härligt!

Alltid kul att fynda skivor (begagnade?), gå hem och slänga på dem för att se om skicket var så bra som man intalade sig när man rådslog med sig själv om man skulle köpa dem eller inte.

Själv blir det lite vinyl för närvarande. Det är inte så somrigt.

Finns det någon som har några idiotsäkra tips på var man kan hitta skivor i sommarsverige? Finns det några skivmässor el dyl.? Skall vara i Halland och Ysatd.

MVH

Postad 08 July 2009 - 13:25

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Paul, ta dig i kragen! Ge dig ut och leta! Finns inget bättre än att åka till "okänd" ort och leta upp skivaffärer. Brukar göra så själv på landsbygden i Finland, och där hittar man faktiskt en hel del butiker. Säljs visserligen mest hårmetal från 80-talet, men succén är garanterad om man går på omslagen med mest naket.

Sedan kan jag tänka mig att det bör finnas något riktigt vettigt i Ystad också, även om det kan vara inriktad på konstmusik. Är ändå Ystad vi talar om...

Postad 09 July 2009 - 09:36

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Härligt!

Alltid kul att fynda skivor (begagnade?), gå hem och slänga på dem för att se om skicket var så bra som man intalade sig när man rådslog med sig själv om man skulle köpa dem eller inte.

Själv blir det lite vinyl för närvarande. Det är inte så somrigt.

Finns det någon som har några idiotsäkra tips på var man kan hitta skivor i sommarsverige? Finns det några skivmässor el dyl.? Skall vara i Halland och Ysatd.

MVH

Laser inskriptionen i styx paradise teatre
Lägger till några bilder på rariteter en del går inte att få tag i

Redigerat av Unregistered1728, 09 July 2009 - 10:36.

Postad 12 July 2009 - 19:50

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Så har den första laddningen med n-y-a vinyler anlänt. En historisk händelse, tror det var typ -89 som jag förra gången köpte ny vinyl. Några beggade har väl slunkit in förut i år men annars var det som sagt 20 år sedan. CD-skivorna har fått regera oinskränkt, ohotade och allena rådande. Den gamla Technics-spelaren har stått undanskuffad, nållös och bortglömd innan alla dessa inspirerande inlägg på forumet gjorde att jag äntligen beställde en ny nål hos Svalanders.

Måste bara få beskriva känslan av att sprätta dessa nya heliga alster. Det började med att jag la en beställning hos UnderSatansSun, en tysk site som specialiserat sig på metal-merch och framför allt death/black. Gick i väntans tider en vecka innan meddelande om att paketet hade anlänt till Schenkers utlämningsställe kom. Febrigt sprättade jag mycket varligt upp wellpappen på kartongen, makade undan cellplasten och blottla dessa härligheter. 7 nya vinylalbum, inplastade och oförstörda. En efter en öppnade jag dem, ett flertal var Gatefoldomslag, några 180 grams vinyl. Vilken enorm känsla, så väsenskild från att titta på den lilla cdplattans små leaflets till omslag. Att få öppna upp omslaget, att ta ut vinylen ur fordralet, att lägga på skivtallriken. Hela dagen har jag nu spelat och spelat. Och det låter underbart. Kunde beskriva det som en religiös känsla men i detta sammanhang kanske sataniskt skönt :) passar bättre......Och tänk fler nya vinyler är redan på väg. Livet är härligt.

(vilka var då plattorna?
Satyricon-The age of nero
Satyricon-Now diabolical
Dimmu Borgir-Stormblast
Dimmu Borgir-Death Cult Armageddon
Amon Amarth-Versus the world
Soilwork-Stabbing the drama
Naglfar-Harvest

De fyra översta har jag redan på cd, jämförelser kommer att ske :) men jag vet redan vilka som vinner på känsla)

Postad 30 July 2009 - 13:55

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Laser inskriptionen i styx paradise teatre
Lägger till några bilder på rariteter en del går inte att få tag i

Jag vill ha din Styxplatta med lasertexten. Så farligt snygg den är!

Så har den första laddningen med n-y-a vinyler anlänt. En historisk händelse, tror det var typ -89 som jag förra gången köpte ny vinyl. Några beggade har väl slunkit in förut i år men annars var det som sagt 20 år sedan. CD-skivorna har fått regera oinskränkt, ohotade och allena rådande. Den gamla Technics-spelaren har stått undanskuffad, nållös och bortglömd innan alla dessa inspirerande inlägg på forumet gjorde att jag äntligen beställde en ny nål hos Svalanders.

Måste bara få beskriva känslan av att sprätta dessa nya heliga alster. Det började med att jag la en beställning hos UnderSatansSun, en tysk site som specialiserat sig på metal-merch och framför allt death/black. Gick i väntans tider en vecka innan meddelande om att paketet hade anlänt till Schenkers utlämningsställe kom. Febrigt sprättade jag mycket varligt upp wellpappen på kartongen, makade undan cellplasten och blottla dessa härligheter. 7 nya vinylalbum, inplastade och oförstörda. En efter en öppnade jag dem, ett flertal var Gatefoldomslag, några 180 grams vinyl. Vilken enorm känsla, så väsenskild från att titta på den lilla cdplattans små leaflets till omslag. Att få öppna upp omslaget, att ta ut vinylen ur fordralet, att lägga på skivtallriken. Hela dagen har jag nu spelat och spelat. Och det låter underbart. Kunde beskriva det som en religiös känsla men i detta sammanhang kanske sataniskt skönt :) passar bättre......Och tänk fler nya vinyler är redan på väg. Livet är härligt.

(vilka var då plattorna?
Satyricon-The age of nero
Satyricon-Now diabolical
Dimmu Borgir-Stormblast
Dimmu Borgir-Death Cult Armageddon
Amon Amarth-Versus the world
Soilwork-Stabbing the drama
Naglfar-Harvest

De fyra översta har jag redan på cd, jämförelser kommer att ske :) men jag vet redan vilka som vinner på känsla)

Underbar beskrivning. Vinyl är den enda religion jag utövar.

Postad 31 July 2009 - 14:44

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad av att se hur Ikeas Trissa LP-förvaring ser ut, så gå in i mitt galleri och titta där. Jag blev jättenöjd med de lådorna.

Postad 15 August 2009 - 23:09

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Någon som vet om Empire of the sun finns i en svensk butik?

Postad 28 August 2009 - 15:09

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Hej vinylsamlare, här i huset är det något slags problem med öronen som gäller. För några dagar sedan var båda trumhinnorna spruckna, vilket inte var så kul. Men jag försöker bli bättre genom att hälla in massa sprit i öronen. Och så köpte jag "Songs in A&E" av Spiritualized på vinyl. Den ligger bredvid mig i sängen tills jag blir bättre och kan lyssna på den.

Postad 28 August 2009 - 15:34

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Hej vinylsamlare, här i huset är det något slags problem med öronen som gäller. För några dagar sedan var båda trumhinnorna spruckna, vilket inte var så kul. Men jag försöker bli bättre genom att hälla in massa sprit i öronen. Och så köpte jag "Songs in A&E" av Spiritualized på vinyl. Den ligger bredvid mig i sängen tills jag blir bättre och kan lyssna på den.

Hur lyckades du med en sån sak? Det låter definitivt varken skönt eller önskvärt. Krya på dig.

Postad 28 August 2009 - 16:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Har ca 400 lp kvar nu och en hel del singlar men det är sådana här som gör att man fortsätter samla :)

Bifogad fil(er)

Postad 28 August 2009 - 16:37

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jag har den på CD. Vi gör så här: du skickar LPn till mig och jag skickar dig CDn, som kan återge ca 44 kHz (som ingen kan höra). Du lyssnar på den och blir bra i öronen igen. Jag får en bra LP.

MVH

Postad 28 August 2009 - 18:38

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Eh va? Jag har nog gjort mig av med stereon när det är tekniken som intresserar framför musiken. Det kanske tar ett tag, men jag hör av mig om hur du tar dig hit för att hämta upp all skit när det väl händer.

Postad 28 August 2009 - 20:14

Fujitsu
  • Fujitsu
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Min farsa har en väldig massa skivor som jag tror står honom närmare än mej hehehehe nej så illa kanske det inte är men sin vinylsamling som han byggt på sen slutet av 60-talet är nog det allra heligaste förrutom hans tjej, jag och min bror

Postad 29 August 2009 - 10:04

Young Team
  • Young Team
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Hur lyckades du med en sån sak? Det låter definitivt varken skönt eller önskvärt. Krya på dig.

Jag började studera på universitetet. Då kom det. Var lite eksem i öronen tidigare, men när jag började på universitetet gick det över i en rätt kraftig inflammation. Bara ett tips om ni funderar på den framtiden, alltså.

I alla fall är det schysst med en vinyl och kaffe såhär lagom till frukosten, måste jag säga.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.