ReAct duken åsikter?
836 svar till detta ämne
Postad 19 december 2012 - 10:57
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Nu har jag kört min nya React III Tab Tension-duk under några dagar. Den nya övre maskningen är riktigt bra, men tyvärr är jag inte helt nöjd. - I skarven mellan övre maskning och duk blir det lite skrynkligt. Det syns i ett 2 dm2 stort område på höger sida på den övre maskningen (vilket inte påverkar bilden) och på vänster sida av bildytan. Det hjälper inte att spänna trådarna. Mina gamla dukar var perfekta från början.
- Bilden ser smutsig ut vid ljusa scener. Det är som att man målat ojämt på ytan. Vid en panorering där bilden innehåller ett stort ljust fält tappar man fokus på det som visas i filmen och fastnar istället på dukens struktur, vilket förstör upplevelsen. De tidigare dukarna hade bara ett jämt glitter som man inte alls stördes av.
Någon annan med React III Tab tension som upplevt samma sak? Cd_Master verkar inte ha samma problem med sin nya duk, men vad säger du Bigblue? Draper är hur som helst riktigt bra på kundservice, så jag tror att det här kommer att lösas! Jag börjar bara tröttna lite på att hänga upp nya dukar i taket, det är inte det allra lättaste...
Postad 19 december 2012 - 11:44
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nu har jag kört min nya React III Tab Tension-duk under några dagar. Den nya övre maskningen är riktigt bra, men tyvärr är jag inte helt nöjd. - I skarven mellan övre maskning och duk blir det lite skrynkligt. Det syns i ett 2 dm2 stort område på höger sida på den övre maskningen (vilket inte påverkar bilden) och på vänster sida av bildytan. Det hjälper inte att spänna trådarna. Mina gamla dukar var perfekta från början.
- Bilden ser smutsig ut vid ljusa scener. Det är som att man målat ojämt på ytan. Vid en panorering där bilden innehåller ett stort ljust fält tappar man fokus på det som visas i filmen och fastnar istället på dukens struktur, vilket förstör upplevelsen. De tidigare dukarna hade bara ett jämt glitter som man inte alls stördes av.
Någon annan med React III Tab tension som upplevt samma sak? Cd_Master verkar inte ha samma problem med sin nya duk, men vad säger du Bigblue?
Draper är hur som helst riktigt bra på kundservice, så jag tror att det här kommer att lösas! Jag börjar bara tröttna lite på att hänga upp nya dukar i taket, det är inte det allra lättaste...
att bilden ser målad ut får jag med, fasnade med ögat på det igår när jag sat och spelade, på högra halvan av duken, aningen störigt, min gammla har inget alls, annars så har jag inte några problem med duken i säg, slät och fin.
Redigerat av Cd_Master, 19 december 2012 - 11:53.
Postad 19 december 2012 - 11:52
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag är inne på min 3e duk, hur många gånger kan man hålla på att byta? tills man blir nöjd.? vill att min duk ska se ut och funka som min första duk jag fick hem, fast uppdaterad bara, med svetsad blackdrop åså vidare.
Postad 19 december 2012 - 14:18
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
sumering av den nya duken: den nya react II/III duken ser bra ut, ser inte smutsig (jo lite )ut som den föra duken jag fick hem, den är lite tjokare i matriallet, bilden syns inte på backsidan som ver 1, och jag ser ingen tendens till hotspot, shine effetct, skulle tippa på att den är en gain på 0.8, dok ser jag lite märken på duken när det är helt ljust (vit) men det är inte brunt utan det syns lite (matriall) i sig, svårt att förklara. syns när jag spelar, när det är snabbar ljusa sener, ska testa med att se film senare.
+ går tyst ner (gul motor) + raka och finna kanter + jag skulle rekomendera denna ver. (ja när det målade (smutsen)är borta)
- Det enda som skulle vara bra är om duken inte ser målad ut(lite smutsig)
- lite smuts på duken (finger avtryck) ska nog kunna gå bort om man torkar av den med en fuktig trasa. - för korta skruvar som håller fast back stycket (av plast) hadde låsnat under frakten fick byta till längre skruvar - fick inte till den gula skruv prylen, hadde en hemma som tur va. - ränder syns svargt från trumman, men syns inte när man spelar,
Låter ju bra att den verkar vara positivt uppdaterad men är det verkligen så att du inte ser någon shine alls? Det har väl i stort sett ALLA dukar? Version 2 tyckte jag iaf hade det, dock inte som min Blackline duk. Att duken ser smutsig ut låter heller inte superb men kanske går bort när den fått sträcka på sig? Är mest intresserad av själva duken då iaf jag ska eventuellt beställa en ramspänd.
Postad 19 december 2012 - 14:26
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Det har väl i stort sett ALLA dukar?
För tydlighetens skull; alla högkontrastdukar ja (som jag sett i alla fall), men inte vanliga. Fast det kanske var just HK-dukar du syftade på också...
Postad 19 december 2012 - 15:24
HD Life
-
HD Life
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag rekomenderar alla som är intresserade av högkontrastdukar att titta på DNP från Danmark. Deras duk Supernova på 0.8 gain med en betrakningsvinkel på 85grader är i mina ögon överlägsen alla HC dukar. Jag har jämfört denna med BD III 0.8, 1.4 och 2.7, Firehawk G3, ReAct III och Multipix 4 Grey där alla utom DNP har shine (glitter eller smutsighet) och med väldigt liten hotspot. Den är dessutom överlägsen vad gäller betrakningsvikeln då den behåller vitnivån nästan hela vägen ut till kanten och där övriga dukar snabbt tappar vitnivån och blir mörk och grå redan vid 30 grader typ. Dessutom har den lika bra egenskaper som den bästa HC duken typ BD 0.8 vad det gäller svartnivån och att ta bort reflektioner från tak och golv. BD har dessutom lite rödstick i sina reflektioner. I stället reflekteras ljuset till väggarna, vilket är förståligt med tanke på den vida betrakningsvinkeln. Dock väljer jag hellre en bred betrakningsvinkel då det är mycket enklare att ta bort reflektioner till väggarna genom att montera ett draperi eller ha lite mörkare väggar. Här kan ni även läsa vad Jacob från Component Forum (som även driver butiken Bild & Ljudcenter i Malmö) tycker om denna duk. Se länk.En ramspänd duk på 100-120” ligger på runt 30.000:- och en motordriven går att få för ca 50.000:- Dessutom finns det en motordriven variant som saknar black drop och i stället använder sig av kablar och är i en helt annan klass än en vanlig motordriven kassett, dock till ett helt annat pris. Se länk.Om någon är intresserad av att se dessa dukars egenskaper så kan jag dema detta i Stockholm, antingen hos mig eller eventuellt hos dig. Jag har en DNP 08.85 på 80” och övriga HC dukar har jag i A4 storlek, det finns även några helt vita prover som referens. Per
Postad 19 december 2012 - 16:31
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
För tydlighetens skull; alla högkontrastdukar ja (som jag sett i alla fall), men inte vanliga. Fast det kanske var just HK-dukar du syftade på också... 
Ja det var ju HK-dukar jag tänkte på fast jag har som sagt även också sett de på en helt vanlig vit duk med 1,0 i gain.
Postad 19 december 2012 - 16:34
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Ja det var ju HK-dukar jag tänkte på fast jag har som sagt även också sett de på en helt vanlig vit duk med 1,0 i gain.
Blir lite motsägelsefullt det där...  Om en duk är helt vit, men riktar ljuset med prismor så ger den en positiv gain. Så antingen har duken du har tittat på haft en gain på över 1,0 eller så har den varit grå och riktat ljuset dvs HK. Men det finns absolut vita dukar som ger shine, så du har inte sett fel iaf  MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 19 december 2012 - 16:36
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag rekomenderar alla som är intresserade av högkontrastdukar att titta på DNP från Danmark. Deras duk Supernova på 0.8 gain med en betrakningsvinkel på 85grader är i mina ögon överlägsen alla HC dukar.
Jag har jämfört denna med BD III 0.8, 1.4 och 2.7, Firehawk G3, ReAct III och Multipix 4 Grey där alla utom DNP har shine (glitter eller smutsighet) och med väldigt liten hotspot. Den är dessutom överlägsen vad gäller betrakningsvikeln då den behåller vitnivån nästan hela vägen ut till kanten och där övriga dukar snabbt tappar vitnivån och blir mörk och grå redan vid 30 grader typ. Dessutom har den lika bra egenskaper som den bästa HC duken typ BD 0.8 vad det gäller svartnivån och att ta bort reflektioner från tak och golv. BD har dessutom lite rödstick i sina reflektioner.
I stället reflekteras ljuset till väggarna, vilket är förståligt med tanke på den vida betrakningsvinkeln. Dock väljer jag hellre en bred betrakningsvinkel då det är mycket enklare att ta bort reflektioner till väggarna genom att montera ett draperi eller ha lite mörkare väggar.
Här kan ni även läsa vad Jacob från Component Forum (som även driver butiken Bild & Ljudcenter i Malmö) tycker om denna duk. Se länk.
En ramspänd duk på 100-120” ligger på runt 30.000:- och en motordriven går att få för ca 50.000:- Dessutom finns det en motordriven variant som saknar black drop och i stället använder sig av kablar och är i en helt annan klass än en vanlig motordriven kassett, dock till ett helt annat pris. Se länk.
Om någon är intresserad av att se dessa dukars egenskaper så kan jag dema detta i Stockholm, antingen hos mig eller eventuellt hos dig. Jag har en DNP 08.85 på 80” och övriga HC dukar har jag i A4 storlek, det finns även några helt vita prover som referens.
Per
Som du skriver låter det ju helt klart som en bra duk men priset på i runda slängar 30 tusen vet jag inte om det är värt de för en beggad FH alternativt en ny ReAct 3 (som det lutar åt just nu på era recensioner) som bara går loss på hälften... Tyvärr bor jag ju 80 mil ovanför Sthlm så en tripp dit kändes lite jobbigt och en provbit vet jag inte om de räcker för ett intryck? Får forska lite i den och läsa mig till lite intryck!
Postad 19 december 2012 - 16:40
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Blir lite motsägelsefullt det där... 
Om en duk är helt vit, men riktar ljuset med prismor så ger den en positiv gain. Så antingen har duken du har tittat på haft en gain på över 1,0 eller så har den varit grå och riktat ljuset dvs HK.
Men det finns absolut vita dukar som ger shine, så du har inte sett fel iaf 
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Åsså kommer du direkt I hear you och makes sense men har iaf ett stycke helt vit duk från Euroscreen och den är på 1.0 iaf, ska då vara de... =)
Redigerat av Origen, 19 december 2012 - 16:41.
Postad 20 december 2012 - 00:34
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jag har nu hängt upp min React v3. Har bara kikat lite kort och inte hunnit kalibrera om projen efter den nya duken. Det resulterar i att bilden är något mörkare - då tyget är något mörkare. Men jag tycker att det är en bättre bild än min v2 som jag upplevde som smutsig i ljusa scener och där shine var påtagligt. Denna upplever jag initialt som bättre, mindre glitter och en jämnare yta. Upplever också att jag ser mindre av själva dukmaterialet vilket gör att man får ett bättre djup i bilden. Men som sagt jag behöver skruva lite på reglagen då svärtan är lite för onyancerad i mörka scener.
Postad 20 december 2012 - 20:19
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jag har nu hängt upp min React v3. Har bara kikat lite kort och inte hunnit kalibrera om projen efter den nya duken. Det resulterar i att bilden är något mörkare - då tyget är något mörkare. Men jag tycker att det är en bättre bild än min v2 som jag upplevde som smutsig i ljusa scener och där shine var påtagligt. Denna upplever jag initialt som bättre, mindre glitter och en jämnare yta. Upplever också att jag ser mindre av själva dukmaterialet vilket gör att man får ett bättre djup i bilden. Men som sagt jag behöver skruva lite på reglagen då svärtan är lite för onyancerad i mörka scener.
Intressant! Du tycker att 3an är bättre än 2an och jag tycker den är sämre. Kan vara så att min duk verkligen är ett måndagsexemplar. Lite off topic: Jag såg Skyfall på bio igår och stördes otroligt mycket av dukens dåliga kvalitet. Bra mycket sämre än min nya React!
Postad 20 december 2012 - 20:28
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Dreamer:
Vad var det specifikt som du tyckte var sämre på 3an?
Postad 28 december 2012 - 20:42
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Dreamer:
Vad var det specifikt som du tyckte var sämre på 3an?
Läs mitt inlägg högst upp på sidan. Problemen jag beskriver där fanns inte på de React II jag haft. Men det är inte troligt att det är 3an som är skyldig, utan jag har nog bara fått ett dåligt exemplar. 3an känns som att den ger en skarpare bild. Det mesta av glittrigheten ser också ut att vara borta.
Postad 29 december 2012 - 01:32
RMW
-
RMW
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Men va fan att det ska vara så svårt att hitta en vettig duk. Finns det verkligen ingen som är bra bang-for-the-buck i en kategori under 5000:-
Har vitmålat rum med medioker mörkläggning (vanligt vardagsrum mao).
Postad 29 december 2012 - 05:06
hakkas
-
hakkas
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Absolut går det att hitta en vettig duk under 5000. Men inte med ReAct. Det beror helt på vilka krav du har. Vanliga "standard-dukar" funkar utmärkt, och kostar inte skjortan. Jag gav ca 4000 för min 102 tumsduk. Visserligen för 10 år sedan, men den funkar ok. Dock börjar jag ha lite högre krav, och vill sikta högre.
Redigerat av hakkas, 04 januari 2013 - 03:42.
Postad 03 januari 2013 - 12:36
Origen
-
Origen
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Några fler med lite åsikter om den nya väven? Ju fler desto bättre!
Postad 06 januari 2013 - 18:13
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nu är detta min första duk jag har men fick hem min react 3 ramspänd 113" i fredags. Tycker jag kan se smutsighet i ljusa scener fläckvis typ. Är detta normalt eller e det till å reklamera? Projj är hw50.
Postad 06 januari 2013 - 18:16
Unregisterede497fc2e
-
Unregisterede497fc2e
-
Användare
-
-
232 inlägg
Nu är detta min första duk jag har men fick hem min react 3 ramspänd 113" i fredags. Tycker jag kan se smutsighet i ljusa scener fläckvis typ. Är detta normalt eller e det till å reklamera? Projj är hw50.
Jag har även samma problem, om inte liknande iallafall. Man ser i ljusare scener några få större fläcker, vilket gör att hela duken ser skitig ut/olje fläckar. Har reklamerat detta och bör få min nya under nästa vecka  Är inte intresserad av fläckar/skit i materialet.
Postad 06 januari 2013 - 20:01
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Det är inte jätte tydligt men i vissa scener får man en smutsig känsla i stort sätt över hela duken. Typ när man ser en ljus himmel. Ska kolla lite mer nu. Men tro om det finns några react dukar som håller måtten?
Postad 06 januari 2013 - 20:39
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Ni som har problemen. Har ni varit och tittat på duken innan ni köpte så ni vet hur en högkontrastduk ska bete sig? Det låter nämligen som att ni beskriver shine, vilket är en naturlig följd av att man riktar ljuset för att höja kontrasten.
Det kan ju vara så att era dukar har mer shine än normalt och att det är fel på dem, men en bra början är ju att veta om ni vet hur de borde se ut?
Mvh
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 06 januari 2013 - 20:40.
Postad 06 januari 2013 - 22:06
RMW
-
RMW
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Ni som har problemen. Har ni varit och tittat på duken innan ni köpte så ni vet hur en högkontrastduk ska bete sig? Det låter nämligen som att ni beskriver shine, vilket är en naturlig följd av att man riktar ljuset för att höja kontrasten.
Det kan ju vara så att era dukar har mer shine än normalt och att det är fel på dem, men en bra början är ju att veta om ni vet hur de borde se ut?
Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Jag var ju och kollade på ReAct-duken och upptäckte själv fenomenet. Shine verkar vara något av en baksida när det kommer till ReAct - tror ni måste vänja er vid det.
Postad 06 januari 2013 - 23:25
Unregisterede497fc2e
-
Unregisterede497fc2e
-
Användare
-
-
232 inlägg
Tror inte riktigt detta är shine, oavsett hur jag än riktar projektorn eller skjuter ljus på duken / oavsett var på duken, så ser det ut som en stor fläck på, denna syns även om man inte skjuter något på duken nu när man vet om att den finns där. DVS jag kan ställa mig att titta bara på duken utan att projektorn är på och ändå syns det. Du får iofs gärna beskriva vad shine är också, för en som inte är helt insatt då man endast hört om att det finns som baksida.
Shine för mig (kan mycket väl ha fel) är det glitter som uppstår från ljus partier i filmerna, det ser nästan ut som att det ligger framför själva filmen.
Postad 06 januari 2013 - 23:49
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Shine ska inte vara som en fläck, utan är lika mycket över hela bildytan. Prismorna går att se även utan bild men glittrar som mest med ljusa bildpartier.
Mvh
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 07 januari 2013 - 00:14
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Det där med fläckar låter som det jag hade på en react 2 duk. Det var verkligen skum duk där man även kunde se hela filmen på baksidan av duken lysa igenom.
Shine ser dock även det lite smutsglittrigt ut men är ju relativt jämnt utspritt över hela dukytan.
Postad 07 januari 2013 - 00:32
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har kollat på några filmer nu och tycker att det är flammigt smutsigt i ljusa scener. Upplever att man ser detta på samma ställen, alltså att det ej flyttar på sig. Det ger en känsla av att man kan se duken något. Kanske är lite väl känslig men har ju betalt mkt och förväntar mig bra grejer;p Men ska undersöka mer imorgon.
Postad 07 januari 2013 - 01:11
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Detta är en av nackdelarna med högkontrastdukarna att det kan se lätt smutsigt ut i ljusa scener jag själv valde mellan react och Screen research och upplevde det mindre på Screen research duken men finns även på den...
Postad 07 januari 2013 - 09:04
_Grönis_
-
_Grönis_
-
Rookie
-
6 inlägg
Har kollat på några filmer nu och tycker att det är flammigt smutsigt i ljusa scener. Upplever att man ser detta på samma ställen, alltså att det ej flyttar på sig. Det ger en känsla av att man kan se duken något. Kanske är lite väl känslig men har ju betalt mkt och förväntar mig bra grejer;p Men ska undersöka mer imorgon.
Flammigheten är nog så kallade "Processfläckar" och blir till när duken tillverkas. Jag har själv upptäckt det på min React 3 duk.
Postad 07 januari 2013 - 09:08
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Flammigheten är nog så kallade "Processfläckar" och blir till när duken tillverkas. Jag har själv upptäckt det på min React 3 duk.
Det är nått man får leva med menar du? Allt annat är mkt bra förutom detta som syns om man vet det.
Postad 07 januari 2013 - 09:17
_Grönis_
-
_Grönis_
-
Rookie
-
6 inlägg
Det är nått man får leva med menar du? Allt annat är mkt bra förutom detta som syns om man vet det.
Nej, det ska man inte leva med. "Processfläckarna" uppstår när duken tillverkas pga någon anledning, kan vara så att materialet inte blandas riktigt. Förutom "Processfläckarna" så är jag väldigt nöjd med react 3 duken. Den uppfyller alla de krav som jag har i mitt utförande.
Postad 08 januari 2013 - 09:38
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har kollat lite mer nu. Startade en vit fanart och höjde ljuset på projektorn. Då ser det verkligen dåligt ut!! Ser ut som den gråa färgen inte riktigt är jämnt blandad. Ser även om jag lyser med 500w halogen arbetslampan. Dok väldigt svårt att få på bild, iphonen klarar inte av det.
Postad 08 januari 2013 - 13:42
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Detta är dessvärre en av nackdelarna med HK dukar, dom är inte "osynliga" som vita dukar är..så det handlar om att välja mellan den högre kontrasten & svärtan eller skaffa vit duk som saknar shine men som kommer att reflektera mer ljus mot väggar & tak och därmed sabba svärtan.
Postad 08 januari 2013 - 13:54
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Detta är dessvärre en av nackdelarna med HK dukar, dom är inte "osynliga" som vita dukar är..så det handlar om att välja mellan den högre kontrasten & svärtan eller skaffa vit duk som saknar shine men som kommer att reflektera mer ljus mot väggar & tak och därmed sabba svärtan.
Ska få låna hem en annan react 3a idag så ska kolla om det är samma.. Jadu hur är firehawken då?. Har ju lagt ner 150k på biorummet så vill gärna bli helt okej nöjd!
Postad 08 januari 2013 - 14:12
HD Life
-
HD Life
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag rekommenderar er att kolla på DNP:s 08.85 duk, ingen shine och väldigt slät och ren duk utan smutsighet.
Jag har jämfört denna med Firehawk G3, BD G3 0.8/1.4, ReAct III och Multipix 4K grey och tycker DNP vinner i alla lägen.
Postad 08 januari 2013 - 14:38
_Grönis_
-
_Grönis_
-
Rookie
-
6 inlägg
Problemet är inte "shine" effekten utan detta är något helt annat och kallas "Processfläckar". Processfläckar uppkommer i tillverkning av duken pga tex materialet inte blandats tillräckligt. Dukens får inte en jämn grå färg över allt utan i vissa stråk blir det mörkare. Detta kan upplevas som flammor i duken när man ser på en väldigt ljus bild.
Postad 08 januari 2013 - 14:54
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Jag rekommenderar er att kolla på DNP:s 08.85 duk, ingen shine och väldigt slät och ren duk utan smutsighet. Jag har jämfört denna med Firehawk G3, BD G3 0.8/1.4, ReAct III och Multipix 4K grey och tycker DNP vinner i alla lägen.
jo men är ju 3ggr så dyr också..
Postad 08 januari 2013 - 15:15
HD Life
-
HD Life
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Det har du rätt i, kan kännas svårt att lägga så pass mycket pengar på en duk.
Jag förstår om det inte är en duk som passar alla ekonomiskt, man får vad man betalar för.
BD, FH och DNP ligger i den övre prisklassen och RA kan man få för en tredjedel ungefär, dock med sina brister.
Postad 08 januari 2013 - 19:19
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Problemet är inte "shine" effekten utan detta är något helt annat och kallas "Processfläckar". Processfläckar uppkommer i tillverkning av duken pga tex materialet inte blandats tillräckligt. Dukens får inte en jämn grå färg över allt utan i vissa stråk blir det mörkare. Detta kan upplevas som flammor i duken när man ser på en väldigt ljus bild.
Fick låna en react 2 duk men ihopviken i "fel" storlek. Så det var ju omöjligt att sträcka och göra en jämföring. Kan även meddela att jag börjar störa mig mer och mer på denna duk, måste va som du säger! Kan ju omöjligt ska vara såhär mkt våger av smuts på hela duken.
Redigerat av Tommyb0y, 08 januari 2013 - 19:21.
Postad 09 januari 2013 - 00:33
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Jag kan bara säga att jag själv har en screen research och visst den har shine men inga fläckar så jag skulle reklamerat den...
Postad 10 januari 2013 - 10:23
Lex75
-
Lex75
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Ja...man försöker hänga med i trådarna här när det gäller val av duk. Men kan säga att jag inte blivit mycket klokare tyvärr. Det visar ju bara hur svårt det är att välja "rätt" duk. Skulle nästan vilja ha 5-6 dukar upphängda bredvid varandra, med "min" proj, för att kunna välja. Vet att Stewart kommer med en billigare modellserie detta året. Men kommer ju fortfarande vara för mycket pengar tycker jag....
Postad 10 januari 2013 - 11:35
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Ja...man försöker hänga med i trådarna här när det gäller val av duk. Men kan säga att jag inte blivit mycket klokare tyvärr. Det visar ju bara hur svårt det är att välja "rätt" duk.
Nä, inte är det lätt inte. Men rätt mycket klarnar när man kan titta på väverna och lär sig mer om sina egna behov. Men att läsa om skillnaderna ger oftast mer funderingar än klarhet. Skulle nästan vilja ha 5-6 dukar upphängda bredvid varandra, med "min" proj, för att kunna välja.
Det hade tyärr inte riktigt gett dig det du tror. Varje duk har sin egna unika förmåga att påverka bilden OCH rummet. Om du hänger upp dukväver bredvid varandra så kommer du inte att se deras hela förmåga att visa bilden. De dukar som lyser starkast kommer förmodligen att sticka ut som bäst. En vit duk kommer att dra nytta av att de andra dukarna "släcker" rummet. En duk med negativ gain kommer att se mörk och tråkigt ut bredvid en ljusare. Dina ögon ställer in sig efter förutsättningarna och lurar dig att tro saker, som i slutändan gör att du förmodligen hade valt helt fel duk. Det är nästan som att spela på fem olika högtalarpar om du ska välja högtalare...samtidigt. Och det går förstås inte... Man behöver helt enkelt se varje duk för sig i ett rum som, så nära som möjligt, påminner om sitt eget. Mycket gärna med din egen(eller likadan) projektor, om möjligt. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 10 januari 2013 - 11:36.
Postad 10 januari 2013 - 13:14
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Det är nästan som att spela på fem olika högtalarpar om du ska välja högtalare...samtidigt.
Mycket bra liknelse! Kan kanske dessutom tillägga att eftersom dukarna har olika gain är det som att jämföra fem olika högtalare som spelar samtidigt där alla spelar med olika volym. Väldigt lätt att välja den som spelar högst, eller i detta fallet, den som är ljusstarkast. En annan bra liknelse: "att jämföra projektorer med "screen shots" ger ungefär lika mycket som att jämföra högtalare genom en telefon..." Jag kan för mitt liv inte förstå den här besattheten med screenshots som t ex Art på projectioreviews har. Ska det ge något måste man t ex projicera två projektorer samtidigt bredvid varandra inställda till samma vitnivå på samma duk och jämföra svartnivån på överexponerade foton, eller möjligtvis fota close-ups av bilden vid funktioner som exempelvis e-shift eller reality creation. Vanliga screenshots säger absolut ingenting om projektorns kapacitet, varken gällande färger, kontrast, svärta eller bildprocessning. Men detta var nog lite OT...
Postad 10 januari 2013 - 14:09
Lex75
-
Lex75
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jaha.... då vart det om möjligt ännu svårare  Köper det ni säger, men blir ju tyvärr som sagt svårt att få dukarna man väljer mellan, demonstrerade. Har skickat efter olika A4 prover på olika dukmaterial / sorter. Men efter att ha läst era inlägg, så kanske detta inte ger så mycket då, utan att man snarare lurar sig!
Redigerat av Lex75, 10 januari 2013 - 20:22.
Postad 10 januari 2013 - 15:38
HD Life
-
HD Life
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Du behöver ju inte titta på alla samtidigt, gör som när du provar ett par hörlurar, ett par åt gången.
Zooma in så mycket du kan och håll en provbit framför åt gången, du kommer och kunna se mycket av shine, reflektioner och vinkel i alla fall och få en bra uppfattning hur det kan komma att bli i din miljö.
Postad 10 januari 2013 - 16:25
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Lex75,
Du kan få en uppfattning om ljusstyrka samt struktur på duken, men du missar fördelarna vissa dukar har i att de sprider mycket mindre ljus i rummet och därmed verkar kontrasthöjande. Du kan inte heller bilda dig en uppfattning om hotspotting. Du kan säkert se om de har shine/glitter eller inte i strukturen, men det kan vara svårt att få en uppfattning om hur mycket du stör dig på det om du inte får se ljusa panoreringar på en hel duk.
Postad 10 januari 2013 - 16:45
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Kan ju bli svårt att se hotspotting också på en liten provbit...
Redigerat av jimjans, 10 januari 2013 - 16:45.
Postad 10 januari 2013 - 20:07
HD Life
-
HD Life
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Visst, inget är ju perfekt i jämförelse med 5 fullstora dukar och en perfekt kalibrerad proje för varje duk och med ljusa väggar och tak som kan mörkläggas för att se skillnaden i ljus miljö kontra batcave för att utvärdera dukarna och dess egenskaper i sin egen hemmiljö.
Men om man nu, som dom flesta bara försöker förstå vilken duk man behöver för bästa upplevelse och funderar på high contrast eller en vanlig vit duk, men inte förstår skillnaden och hur dom funkar i dessa olika miljöer och försöker sig på att reda ut det hela på egen hand då det inte finns någon butik som kan påvisa detta.
Då är ett par provbitar bättre än inget alls, då är det bättre att titta på dom en och en istället för att montera x antal prover på ett taffligt sett på en vit duk för att försöka få en uppfattning.
Du kommer få en mycket bra uppfattning hur mycket en high contrast duk dämpar spridningen av ljus jämfört med en vit duk, du kommer dessutom kunna se hur den sprider sitt ljus och vart den inte sprider sitt ljus.
Shine kommer du att kunna se om det finns, om du kommer att störa dig på det när du sedan har köpt och monterat din nya duk vet jag inte, men om det störde dig när du tittade på provbiten kommer du troligen störa dig då också.
Hotspot är lite svårare att se, men vinkla duken en aning åt sidan så kan du se hur ljuset fördelar sig, dom flesta dukarna är betydligt ljusare närmast duken och blir synligt mörkare längre bort. Om detta kommer störa dig på en riktig duk är svårare att avgöra, men om jag får gissa, så gäller samma regel här, om det stör dig när du tittar på provbiten kommer det troligen störa dig sen också. Sen finns det en möjlighet att det kanske inte stör dig när du tittar på provbiten, detta är då ingen garanti för att det inte kommer störa dig sen. Du kan också hålla duken under en vanlig lampa för att se hur ljuset sprider sig över duken, om du vinklar duken åt olika håll kan du se hur ljuset rör sig på duken, det rör sig mer eller mindre beroende på vilken duk du provar.
Betrakningsvinkeln kan du också få en bra uppfattning om och hur mycket ljus som försvinner när du inte sitter i sweet spot och i stället sitter lite på sidan. Gillar du det inte när du tittar på provbiten kommer du inte gilla det sen heller gissar jag.
Men som sagt och som alla påpekar, inget går upp mot riktiga dukar i sin egen miljö för att vara 100% säker vad man skall välja.
Men detta är i alla fall bättre än inget alls då man heller inte har så många andra alternativ, man får försöka bilda sig en uppfattning så gott det går.
Redigerat av HD Life, 10 januari 2013 - 20:22.
Postad 10 januari 2013 - 20:38
Lex75
-
Lex75
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Suger åt mig av all information. Tacksamt  En sak som jag börjar inse, är ju att Proj - Duk förhållandet också är jätte viktigt. Alltså att man måste para ihop proj & duk med lite tanke bakom. Alla dukar passar inte för alla projar. Och då är ju feedback jätte viktig. Man får försöka leta efter VPL-HW30 användare här på forumet & se om man kan få lite mer kött på benen.
Men för att återgå till mitt tidigare inlägg där jag nämnde att jag skulle vilja ha 5-6 dukar bredvid varandra. Så skulle ju då det optimala självklart vara att få låna hem dom en & en. Så man kan se hur dom gör sig här hemma.....i min lägenhet..med min proj. Och det vore väl givetvis allas önskemål...men är svårt att lösa det! Men hade varit nice om man fick låna hem iallafall en duk, så man kan börja att bilda sig en uppfattning. Jag har ju inget att jämföra med, då detta blir min första duk. Därmed inte sagt att jag tänker tumma på kvaliteten!
Har nu iallafall duk prover på väg från både Kingpin & Draper. Hoppas jag får ut något av det hela.... Ja jag får som ni säger, iallafall ett hum om de olika materialens "funktion" och hur dom sprider ljuset på olika sätt.
Så får väl se det som en liten hjälp på vägen iallafall...
Postad 10 januari 2013 - 20:44
HD Life
-
HD Life
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Vart bor du? Om du bor i närheten av Stockholm kan jag kan kanske komma och dema hos dig?
Postad 10 januari 2013 - 22:58
Tommyb0y
-
Tommyb0y
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Var fel på min duk. Dom hade fått fel på en mindre del av det nya materialet. Så skulle komma in en nyproducerad rulle till draper nästa vecka! Så om denna saknar mitt fel så blir jag mkt nöjd och kan rekommendera react3an! Skönt att man hade rätt och att detta inte var en typ shine effekt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
→
Dukar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|