Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gigabyte GA-MA78MG-S2H

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2008 - 22:46

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Vilken inställning ska man ha på sitt grafikkort för att få den bästa bilden vid filmvisning. Jag har en Samsung plasma Q96 som jag matar med hdmi från datorn.

Du ska köra samma upplösning ut från datorn som tevens upplösning. Alltså bilden ska vara pixelmappad.

Postad 30 November 2008 - 17:26

astra
  • astra
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jag sitter med en gammal 5.1 reciever (Denon AVR1603) med Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1. Funderar över hur dessa kommer lira ihop. Är moderkortet "för bra" för recievern med 7.1 ljud eller går det att på något sätt att ställa ner utsignalen från moderkortet så att recieverns får signalen i ett format den fattar??

En annan fråga är hur jag kopplar ihop detta moderkort med recievern? Går det att koppla ihop med optisk digital eller är jag hänvisad till de analoga kontakterna?

Tack på förhand!

Postad 01 December 2008 - 13:45

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Jag kör optiskt till min 5 år gamla Yamaha RX540 och det fungerar alldeles utmärkt. :)

Postad 08 December 2008 - 15:38

bullemina
  • bullemina
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har en fundering.
Jag har detta moderkort och använder det inbyggda grafikkortet till min 22" datorskärm med d-sub och hdmi till min 42" lcd-tv. Kan man skicka ut olika upplösningar till olika skärmar?
Min datorskärm klarar 1680x1050 som jag använder, men jag vill kunna ställa in full-hd till tvn alltså 1920x1280 men det funkar endast om jag kör den upplösningen på datorskärmen som inte stödjer det, funkar därimot att ställa in utgången till tvn på 1280x720 men jag vill köra den högre upplösningen. Har ni någon idé vad man kan göra åt det.

Kan man sätta in ett extra grafikkort att köra datorskärmen med och köra tvn på hdmi från moderkortet?

Behöver en lösning på det här.

MVH Johan

Postad 13 December 2008 - 10:31

Pixelsin
  • Pixelsin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag har också en liten fråga.

Jo det gäller det gammla vanliga hdmi problemet. Jag har själv försökt leta information men utan någon större framgång... Jag har bild under uppstart och in i windows sedan dör den efter ett tag eller några secunder eller så fort man byter kanal. E det någon här som har någon kul lösning, jag har testat hdmion.exe och lite blandade inställningar utan någon framgång.

TV'n är en sony 40S4000
och har fungerat klander fritt med ett msi 690g moderkort men nu under uppgraderingen till 780g så tycker tjejen att burken ska ut genom fönstret...............

Postad 15 December 2008 - 22:01

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Idag totaldog min dator helt plötsligt och vill inte starta igen. Jag misstänker att moderkortet (GA-MA78MG-S2H) är heldött nu.
Datorn startar när jag trycker på powerknappen (powerled lyser) men ingenting händer:
- Ingen bild på vga-porten
- Ingen "startar OS ljud" från hårddisken
- Reagerar inte längre på att man trycker på resetknappen
- Reagerar inte längre på att man håller in powerknappen > 3 sek

Har provat att ta ut alla extrakort och även minnet, dock ej CPU (har för mig att man åtminstonde ska få se bios-startbild även utan CPU) men ingen skillnad.

Det enda alternativet förutom moderkorten är väl om nätagget helt plötsligt gått sönder och inte längre lev. rätt mängd / styrka på strömmen. Svårt att felsöka när man inte har några extragrejer...

Vad tror ni? Är jag på rätt spår?

Postad 16 December 2008 - 11:25

Pixelsin
  • Pixelsin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har du en pc speaker inkopplat, så du tex kan få post medelanden?

Postad 19 December 2008 - 13:32

pig
  • pig
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Idag totaldog min dator helt plötsligt och vill inte starta igen. Jag misstänker att moderkortet (GA-MA78MG-S2H) är heldött nu.
Datorn startar när jag trycker på powerknappen (powerled lyser) men ingenting händer:

Har provat att ta ut alla extrakort och även minnet, dock ej CPU (har för mig att man åtminstonde ska få se bios-startbild även utan CPU) men ingen skillnad.

Det enda alternativet förutom moderkorten är väl om nätagget helt plötsligt gått sönder och inte längre lev. rätt mängd / styrka på strömmen. Svårt att felsöka när man inte har några extragrejer...

Låter som att nätagget är huvudmisstänkt i detta drama. Kan du få fram ett fungerande att testa med är ju det bra, annars fram med favoritmultimetern och mät.

Postad 19 December 2008 - 22:05

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Mitt nöp förra veckan
fläktarna går men ingen bild ,, rena skräpet är det! detta med värmen på Nb tar ut sin rätt ... jag har haft en 5000+ BEdition i. så är det bara tror jag

Postad 21 December 2008 - 01:13

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Låter som att nätagget är huvudmisstänkt i detta drama. Kan du få fram ett fungerande att testa med är ju det bra, annars fram med favoritmultimetern och mät.

Håller med
mitt nägagg pajade och precis så blev det för mig. testade med ett gammalt näragg och då gick det igång. dock inte samma moderkort i den lådan.

OT, hur gör man för att få med det "pig" svarade på?

Postad 21 December 2008 - 20:34

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Har du en pc speaker inkopplat, så du tex kan få post medelanden?

Hej. Det blev ett sent svar. PC speaker är inkopplad och har fungerat tidigare. Men nu får jag inte ett ljud från den vid uppstart vilket man brukar få då tex processor eller minne är trasigt.

Mitt nöp förra veckan
fläktarna går men ingen bild ,, rena skräpet är det! detta med värmen på Nb tar ut sin rätt ... jag har haft en 5000+ BEdition i. så är det bara tror jag

Jag ska in och byta moderkortet imorgon då butiken tyckte att det lät som moderkortet var trasigt. Synd bara att jag måste åka Stockholm -> Uppsala för bytet.... :-)

Postad 22 December 2008 - 21:29

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Har bytt moderkortet och får samma fel igen. Har googlat lite mer detta och det verkar som vissa får dessa problem pga felaktigt nätagg. Ska göra ett nytt försök att låna någons nätagg imorgon och testa.

Postad 24 December 2008 - 23:11

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Jag har en fundering.
Jag har detta moderkort och använder det inbyggda grafikkortet till min 22" datorskärm med d-sub och hdmi till min 42" lcd-tv. Kan man skicka ut olika upplösningar till olika skärmar?

Jag skulle också vilja ha svar på det.
Tänkte köra HDMI med ljud till sovrumstv:n(1366*768) och vga + toslink till plasman, stärkaren (1024*768).
Fungerar det??

Redigerat av Unregistered7beef5b5, 24 December 2008 - 23:59.

Postad 26 December 2008 - 17:26

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Ny bios (F6) finns nu: http://www.gigabyte....?ProductID=2758

Postad 06 January 2009 - 09:44

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Har bytt moderkortet och får samma fel igen. Har googlat lite mer detta och det verkar som vissa får dessa problem pga felaktigt nätagg. Ska göra ett nytt försök att låna någons nätagg imorgon och testa.

Det visade sig tillslut att det var mitt > 5 år gamla nätaggregat (Antec) som givit upp och inte längre "sa åt" moderkortet att starta. Ett nytt nätaggregat och nu funkar allt fint igen!!

Postad 06 January 2009 - 19:44

figman
  • figman
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Ok. Jag har precis samma problem. Först började datorn hänga sig efter ca 15 min. Till slut startade inte datorn alls. Nu går det inte ens att reseta eller stänga av med knapparna på framsidan. Har kollat minnen-ok. Misstänkte processorn.
Ni säger att man ska kunna se startbild även om processorn är död, stämmer det?

Har ett halvår gammalt Antec Sonata III chassi o nätagg 500w. Kanske är det som packat ihop. Suurt. Hur kollar man det med hjälp av multimetern?

Postad 06 January 2009 - 20:00

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Man ska åtminstonde höra lite pc-speaker pipande, oavsett status på minnen och cpu antar jag. Min var helt tyst när man tryckte på startknappen. Det enda som lät var fläktarnas sus och hårddiskens snurrande.

Postad 07 January 2009 - 11:07

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte köra dessa delar https://www.prisjakt...8,299010,224822

Vad behöver jag för watt på nätagget för att driva detta? En hd ska förståss till också på detta.

Vad tror ni? Vill ha det så "snålt" som möjligt men inte så snålt att det inte fugerar som det skall :lol:

/R

Postad 07 January 2009 - 17:37

Saxel
  • Saxel
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Folk kör liknande utan problem med 380W, så mycket vet jag :) Jag vågar dock inte ge en gissning på den lägsta effekten som ditt system kan köras på men endel lägre kommer säkerligen att fungera.

Sen så har jag en fråga; är det någon som vet om det går att läsa av s.m.a.r.t med AHCI påslaget? Jag lyckas inte i Vista i alla fall.

Postad 07 January 2009 - 18:03

figman
  • figman
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Man ska åtminstonde höra lite pc-speaker pipande, oavsett status på minnen och cpu antar jag. Min var helt tyst när man tryckte på startknappen. Det enda som lät var fläktarnas sus och hårddiskens snurrande.

Det är så det är för mig. Men visst kan det bli så om processorn dör?
Jag mätte lite med multimetern och fick 12v och 5v på kontakterna. Verkar iaf som om nätagget levererar nån form av spänning. Har ni andra med samma problem mätt, eller är det meningslöst?
Moderkort, processor eller nätagg???

Postad 07 January 2009 - 19:39

abaader77
  • abaader77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte köra dessa delar https://www.prisjakt...8,299010,224822

Vad behöver jag för watt på nätagget för att driva detta? En hd ska förståss till också på detta.

Vad tror ni? Vill ha det så "snålt" som möjligt men inte så snålt att det inte fugerar som det skall :)

/R

I manualen står att nätagget måste vara på minst 380W. Jag kör dock med 350W då jag råkade köpa ett sådant innan jag läste i manualen.

Postad 07 January 2009 - 19:52

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Jag skulle också vilja ha svar på det.
Tänkte köra HDMI med ljud till sovrumstv:n(1366*768) och vga + toslink till plasman, stärkaren (1024*768).
Fungerar det??

Om nu moderkortet stödjer VGA+HDMI ut samtidigt så bör det gå MEN...Tror det bara funkar om man kör med extended desktop om man ska ha olika upplösningar. Ganska säker på att man inte kan köra klonad bild i olika upplösningar. Mao kan man inte få startmenyn mm på båda skärmarna utan man kan ta vanliga skrivborde på ena å dra ut tex mediaspelaren till skärm 2 och sedan köra den i fullskärm.

Postad 08 January 2009 - 14:40

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

I manualen står att nätagget måste vara på minst 380W. Jag kör dock med 350W då jag råkade köpa ett sådant innan jag läste i manualen.

380W låter lite väl mycket tycker jag, men står det så i manualen så kanske man borde gå efter det? Mycket konstigt har dock skrivits i manualer :)

/R

Postad 09 January 2009 - 09:12

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt detta och ska mecka ihop detta ikväll! :)

Hoppas webhallen har rev 2.0 av mammakortet!

https://www.prisjakt...34,279997,38948

/R

Postad 13 January 2009 - 08:23

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt detta och ska mecka ihop detta ikväll! :)

Hoppas webhallen har rev 2.0 av mammakortet!

https://www.prisjakt...34,279997,38948

/R

Ville bara tillägga att jag fick rev 1,1 och att mitt system funkar kanon med 200w nätagg. Varit på i några dagar nu och spelar allt utan minsta tvekning. Kör XBMC i WinXp.

/R

Postad 14 March 2009 - 22:51

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Jaha så har då mitt moderkort dött efter endast 10 månader i livet. :D

I alla fall är det moderkortet jag mistänker för inget händer när jag startar datorn. Jag har spänning till alla diskar och till moderkortet och jag hör hur allt rasslar igång men får aldrig någon bild och kommer inte åt bios mm.

Har kopplat bort alla diskar mm och kört moderkortet men inget händer. Även testat att plocka ur minnena och köra med ett i taget utan resultat så jag borde kunna utesluta fel på minnen och hårddiskar.

Det skumma var att innan det la av funkade datorn bättre än någonsin. Funktioner som exempelvis S.M.A.R.T på diskarna som aldrig fungerat började funka sammma dag den dog. Var väl kanske sista dödsrycket.....

Nåt nytt på garantin lär man väl inte heller få eftersom man moddat det lite med ny kylare på nordbryggan och slängt originalkylaren. :)

livet känns jobbigt med alla dessa I-landsproblem. Men när HTPC:n dör är det verklig sorg vi snackar om......

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 17 March 2009 - 18:50.

Postad 14 March 2009 - 23:00

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Va sjukt....samma sak hände mig för bara några dagar sedan :-/ Det bara dog och kom aldrig fram till bios eller post. Doch så snurrade både diskar och fläktar för mig.

Meckade och strulade febrilt och kom fram till att moderkortet, ena minnet och ena disken hade dött. Jag tror i mitt fall att det berodde på en strömpeak och spänningsfel i ojordade utag.
Har kopplat hit och dit mellan rummen och tillsammans med en ojordad antenförstärkare hände något (tror jag).

Nytt mobo, ny disk och nya minnen för 2.500 spräkte min helgbudget men löste problemet :-(

Edit: Mitt kort var även det 10 månader, kanske finns en inbyggd timer. Och kvitton skall man spara har jag lärt mig nu...kastade mina kvitton av ren dumhet "10:e byggda datorn utan problem...vad kan hända"...en vecka senare *poff*

Redigerat av ponpolio, 14 March 2009 - 23:03.

Postad 14 March 2009 - 23:21

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Ja man får ju hoppas det bara är moderkortet så man inte har sönder det nya man kopplar in. Alla mina diskar och fläktar snurrar igång men jag vet ju inte om det är nåt diskfel?

Fler som råkat ut för "10-månaders-kraschen" kanske? :)

[EDIT]Hittade nu originalkylflänsen till nordbryggan som jag trodde jag slängt. Kvitto har jag så det kanske finns hopp om att få ett nytt på garantin? Borde väl vara 1 ås garanti på prylarna?

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 17 March 2009 - 18:50.

Postad 24 March 2009 - 13:01

ChrisLa
  • ChrisLa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har ett rev. 1.0 sedan ca 8 månader. Har haft problem med grafiken hela tiden. Den ställer om sig till 16bitars färg i tid och otid. Uppdaterade BIOS samt drivare för någon månad sedan och ganska snart blev maskinen seg, hänger sig mm. Bestämde mig för att göra en ren installation för att se om det blir någon skillnad. Nu blåskärmar den under uppstarten av installationen så jag kommer inte längre.

Postad 10 September 2009 - 13:10

bonna
  • bonna
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tänkte be om lite tips på små htpc-chassin som jag kan trycka ner denna brädan i. Snyggt är inte så viktigt bara det är litet! Tackar på förhand

Postad 06 November 2009 - 22:29

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Tänkte bara höra om några fler har råkat ut för ett problem som jag har. På sistone så har HDMI utgången börjar att jäklas. Helt plötsligt så har ibland bilden försvunnit och det står bara Ingen Signal på tv:n. Ibland kommer den tillbaka men ibland får man starta om datorn. Har datorn kopplad in i förstärkaren via HDMI och tänkte att det kanske är där problemet ligger. Men trots att jag kopplar den direkt in i tv:n så händer samma sak. Ingen signal.

Nu ikväll så verkar det som att det är jobbigare än någonsin. Bilden försvann utan att komma tillbaka och även efter omstart av datorn så kommer det ingen bild, bara ljud. Har dock ljudet kopplat optiskt till förstärkaren.

Kan det hända att HDMI-utgången rent utav kastat in handduken för gott?

Postad 07 November 2009 - 10:49

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Har haft liknande problem och tänkte då att datorn var boven men prova att utesluta tv:n och stärkaren innan du byter i datorn. I mitt fall var det projektorns HDMI port som hade pajjat.

Postad 08 November 2009 - 01:04

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
har lyckats lösa problemet nu och det hela är ganska skumt. Det visade sig att datorn trodde att det fanns två skärmar, förstärkaren och tv:n. Så den hade på något konstigt sätt automatiskt utöka skrivbordet och därför försvann allt från HDMI:n. Lyckades på något vis få bort den ena så att nu HDMI:n va primärskärmen men nu gick inte upplösningen att ändra. Allt var så smått så det inte gick att se någonting.

Kopplade då datorn direkt till TV:n och du funkade allt perfekt. Gjorde då alla inställningar och satte i den i förstärkaren igen och nu funkade det prima. Får bara hoppas det håller sig såhär nu. :(

Postad 11 November 2009 - 21:50

RudeBoyStig
  • RudeBoyStig
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har bytt från win xp till win 7 och nu får jag inte ljudutgångarna att funka som jag vill.
I xp körde jag ut ljudet analogt till skärm/hörlurar + digitalt optisk till receiver samtidigt.
Hittar inte någon inställning i "Realtek HD-ljudkonfiguration" som gör detta möjligt. Är jag blind?
Använder Realteks R2.36 drivisar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.