* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 17 June 2008 - 19:32
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jodå nu har jag anvant 8110'an i jobbet några dar (norge). Det fungerar om møjligt samre har..... Hastighetsfunktionen endast bitvis på E6 och E18.
Laneassistant har lurat mig mer an en gång, visat vansterfil och pløtsligt svang till høger.
Møjligt att dessa funktioner finns på vissa orter men marknadsfør man en produkt borde det framgå att det ar mer regel an undantag att dessa ej fungerar. Kanns som det ar en beta version av något som skall slappas om ett år....
Ringde supporten idag dar fick man valja
1 frågor angåend registrering 2 bestallning 3 installation 4 veta mera om våra produkter 5 återførsaljare
Jag tog tre och hamnade hos en trevlig tysk all heder. Frågade om det kunde vara något fel med min enhet eller om det inte finns mer info på kartorna. De vanliga svaren updatera enheten blabla Han hanvisade mig till att felanmala på webben hos navtek, frågade lite førsiktigt om jag skulle fel anmala hela norge och halva sverige.... Felanmalan skall dock vara enskild skylt eller vagparti.
Då jag inte har tid att vara testpilot åt navigon blir det førsta jag gør nar jag kommer hem att lamna tillbaka skiten och køpa en som ar fardigutveklad.
/ johannes
Som det har sagts så många gånger i denna tråden.. det är inte Navigons fel att hastigheterna är fel.. du får felanmäla hos Navteq.. de som gör kartorna.. tydligen är navteq bäst i något test... bättre än teleatlas... Så det spelar inte någon roll vilken gps du än köper... det enda du kan göra är att hjälpa till att rapportera det ....
Postad 18 June 2008 - 17:52
gekcim
-
gekcim
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Här mer eller mindre bestämmt mig att jag ska köpa en 8110.
Men efter att läst här i tråden så ser det ut som om den har SJUKT mycket problem och barnsjukdommar.
Upplever ni som har den att det är så mycket fel så att man ska vänta med att köpa den eller kanske till och med köpa en annan navigator...
MVH Micke
Postad 18 June 2008 - 20:29
Hungran
-
Hungran
-
Rookie
-
4 inlägg
Här mer eller mindre bestämmt mig att jag ska köpa en 8110. Men efter att läst här i tråden så ser det ut som om den har SJUKT mycket problem och barnsjukdommar. Upplever ni som har den att det är så mycket fel så att man ska vänta med att köpa den eller kanske till och med köpa en annan navigator...
MVH Micke
Hejsan, Nej, det är inget fel på GPS'en. Mycket strul beror tydligen på kartdata som levereras från Navteq och då spelar det ingen roll om du köper ett annat fabrikat som också använder sig av Navteqs data. Min största besvikelse är att man inte kan importera egna POI och att man inte kan navigera (lägga in rutt) efter koordinater. Men, det visste jag innan jag köpte den och min förhoppning är att alla köpare bombarderar Navigon med dessa önskemål. Då kanske de modifierar mjukvaran så det blir möjligt. I övrigt är jag nöjd. Den är snygg och funkar som den ska. Kartuppdateringarna som ingår i köpet är ett stort plus. Felaktigheter som rör hastighetsangivelser, felaktigheter i Lane Assistent mm skall meddelas kartdataleverantören Navteq på deras hemsida om man nu vill bidra till att underlaget blir bättre. //Micke
Postad 18 June 2008 - 23:25
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Mr Navigon (jag tror inte du kan hålla dig härifrån helt och hållet  ).
Du behöver inte svara om du inte vill, men du kan väl ta med detta på önskelistan...
Du skrev i ett tidigare inlägg (som vanligt ang. POI:s) att vi "early adopters" kanske inte är Er främsta målgrupp, utan att det kanske snarare var sådana som vill ha en bra fungerande, lättanvänd gps (kommer inte ihåg exakta ordalydelsen) och jag har då en synpunkt som kunde förbättras för dessa, men även för alla målgrupper tror jag.
Det gäller att funktioner för att vara lättanvända MÅSTE vara logiska.
Jag har nu två exempel som hänger ihop med varandra där 8110:an inte är helt logisk.
Säg att jag navigerar från Sthlm till Helsingborg. När jag väl kommit ut på E4 så ska jag ju bara fortsätta rakt fram på den i ca 55 mil. Detta borde visas som EN etapp, eftersom jag inte ska svänga någonstans, men det gör det inte utan visas som ett antal etapper på kanske 10-12 mil vardera.
När man nu närmar sig slutet på en sådan etapp kommer vi till nästa ologiska sak. Till vänster i displayen ser det ut som om man kommer till en väg som delar sig i två, dvs som ett Y, där den oranga pilen då visar till vänster och avfarten till höger från motorvägen visas i vitt. Eftersom jag inte ska svänga till vänster utan fortsätta rakt fram så blir detta lite förvirrande. Visst, man lär sig ju hur det funkar, men det ändå en skönhetsfläck på den i övrigt så fantastiska gpsen. Det skulle ju i så fall vara ett "högervridet" Y istället.
Så vitt jag har sett så uppstår detta andra "fel" BARA under ovanstående förutsättningar, dvs onödiga del-etapper, i alla övriga korsningar upplever jag att den rutan motsvarar verkligheten ganska bra, så om man rättar det första "felet" så kanske det andra försvinner av sig själv
Redigerat av Dolittle, 18 June 2008 - 23:30.
Postad 19 June 2008 - 07:47
palleo
-
palleo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Är det fler som har problem vid ihopkoppling med dator och har svårt att få uppdateringarna att fungera. Jag uppdaterade idag igen. Denna gången var inte svenska kartan med. Tycker mindre och mindre om Navigon. För mycket strul. Snart får dom byta in min 8110:a.
Postad 19 June 2008 - 08:07
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Är det fler som har problem vid ihopkoppling med dator och har svårt att få uppdateringarna att fungera. Jag uppdaterade idag igen. Denna gången var inte svenska kartan med. Tycker mindre och mindre om Navigon. För mycket strul. Snart får dom byta in min 8110:a.
Var det en vanlig mjukvaru uppdatering du försökte dig på? Den rör inte kartmaterialet utan endast ett gänge programfiler. Låter extremt underligt och inget jag har hört talas om. Är du riktigt säker på att just Sverige är en karta som försvunnit... Finns ingen logik i det så att säga. Tack på förhand. /N
Postad 19 June 2008 - 08:14
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Till "Navigon Sverige", dvs Gabriel. Jag tycker att du har gjort mycket mer än man kan förvänta sig eller hoppas på. Du har uppträtt professionellt och du har hjälpt till med att svara på en mängd frågor. Strålande! Till oss alla, inklusive mig själv, vill jag säga att det bästa vi kan göra om vi hittar fel, buggar, konstigheter osv i kartmaterialet eller navigatorn, är att rapportera det på Navigons och Navteqs hemsidor. Sluta fråga Gabriel om sådana saker. //Micke
Till alla: Många tack! jag kommer helt klart att finnas kvar i periferin. Men jag måste säga ifrånsom jag gjorde då forumet utvecklades från ett användar forum till en "fråge låda" direkt till mig. Så fort någon adresserar en fråga direkt till mig, är det ingen annan i forumet som svarar. Även om de har svaret. Och det sätter press på mig i form av tid. Och detta är inget jag har tid med. (Förstå mig rätt, tack...  ) Så, är det stora övergripande saker så lär Ni se svar från mig. Men detaljerna får gå till supporten. Och Ni som känner Er skeptiska över att det är "så mycket" negativt om 8110 här... Det är för att det är en poplär produkt som tilltalar många teknikintresserade användare. Det skapar debatt och man går lätt in på detaljer. Jag har arbetat med de flesta nav fabrikat på marknaden och vet att det är minst lika "mycket" problem med alla. Så, som några vackert fyllde in med, det är inget fel på enheten. Det var en stor miss vid leverans och det var att den "fryste" på vissa maskiner. Och det åtgärdade vi extremt snabbt. Jämför gärna med buggfixar osv som släppts till resp stora telfgontillverkare... Det tar månader eller kvartal. Kör försiktigt! Mvh N
Postad 19 June 2008 - 08:40
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Mr Navigon (jag tror inte du kan hålla dig härifrån helt och hållet ). Du behöver inte svara om du inte vill, men du kan väl ta med detta på önskelistan...
Du skrev i ett tidigare inlägg (som vanligt ang. POI:s) att vi "early adopters" kanske inte är Er främsta målgrupp, utan att det kanske snarare var sådana som vill ha en bra fungerande, lättanvänd gps (kommer inte ihåg exakta ordalydelsen) och jag har då en synpunkt som kunde förbättras för dessa, men även för alla målgrupper tror jag.
Det gäller att funktioner för att vara lättanvända MÅSTE vara logiska. Jag har nu två exempel som hänger ihop med varandra där 8110:an inte är helt logisk.
Säg att jag navigerar från Sthlm till Helsingborg. När jag väl kommit ut på E4 så ska jag ju bara fortsätta rakt fram på den i ca 55 mil. Detta borde visas som EN etapp, eftersom jag inte ska svänga någonstans, men det gör det inte utan visas som ett antal etapper på kanske 10-12 mil vardera.
När man nu närmar sig slutet på en sådan etapp kommer vi till nästa ologiska sak. Till vänster i displayen ser det ut som om man kommer till en väg som delar sig i två, dvs som ett Y, där den oranga pilen då visar till vänster och avfarten till höger från motorvägen visas i vitt. Eftersom jag inte ska svänga till vänster utan fortsätta rakt fram så blir detta lite förvirrande. Visst, man lär sig ju hur det funkar, men det ändå en skönhetsfläck på den i övrigt så fantastiska gpsen. Det skulle ju i så fall vara ett "högervridet" Y istället.
Så vitt jag har sett så uppstår detta andra "fel" BARA under ovanstående förutsättningar, dvs onödiga del-etapper, i alla övriga korsningar upplever jag att den rutan motsvarar verkligheten ganska bra, så om man rättar det första "felet" så kanske det andra försvinner av sig själv 
Det här med navigation från stockholm till helsingborg.. som borde vara en etapp.. åter igen en kartgrej som inte är navigons fel.. jag hade samma sak på min förra gps från navman. Den får för sig att om 10mil kommer en sväng som igentligen innebär att man skall fortsätta köra rakt fram.. Det är ett fel i kartmaterialet.. Det bästa du kan göra är att upplysa Navteq om missen så att de rättar till det..
Postad 19 June 2008 - 10:11
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Lite sammanfattning efter flitig användning av 8110 i en månad och regelbundet läsning av tråden. Först ang. Mr. Navigons roll här: tyvärr måste jag hålla med honom att vi kanske inte utnyttjade hans närvaro här på det bästa sättet. Vi bör acceptera att hans roll här på tråden är inte att ersätta supporten och vi kan inte heller förvänta oss att han hinner besvara de många-många frågor/kritik/synpunkter vi framför (och ännu minre kan vi förvänta oss svar från honom på inlägg som är minst sagt gnälliga eller t.o.m. otrevliga). Jag tror att vi måste låta honom bestämma själv vilka inlägg som är av tillräckligt stor allmän intresse för 8110 och förhoppningsvis i såna fall kommer han att svara på det. Så jag från min sida (och hoppas att många andra med mig) slutar skicka inlägg direkt adresserad till mr. Navigon och samtidigt fortsätter jag att dela mina erfarenheter med andra trådmedlemmar. Här kommer då en liten utvärdering: 1. Jag har updaterat till 7.07 helt utan nå't problem. Jag updaterade via att koppla min Navigon till datorn och INTE via nå'n extern kortläsare. 2. Jag har gjort backup ganska regelbundet och eftersom jag köpte en 4gb kort så jag laddade min backup till det nya kortet (också via GPS-ens koppling till datorn) utan några som helst problem. 3.Har matat in en hel del egna favoriter, först och främst CNG bensinmackar, nästan alltid hittade jag de via POI-s och då räckte att söka POI i annat ort inom POI-s, välja den rätta bensinstationen, och sen spara som favorit, om jag ville ha det så. Att lokalisera en viss POI på skärmen är lite omständigt (zooma och centrera om och om igen) men med en viss rutin går det hyfsat snabbt. 4. Har fått bluetooth fungera utan problem med min gamla SE T610 men har testat bara hemma, aldrig i bilen. 5. Har kopierat massor av MP3 låtar på kortet, skapade submappar för olika artister, mm. och allt fungerar. 6. Jag använder dagligen FM sändaren att lyssna låtarna på min GPS, ljudkvaliten är inte den bästa (det är aldrig med MP3). Jag fick också några ggr. samma fel som beskrivs av någon i en tidigare inlägg: ibland "försvinner" MP3 ljudet efter en röstguidning och kommer tillbaka bara efter att en ny låt börjar. Det måste vara "bugg" men jag räknar med att det rättas till vid nån kommande upgradering. 7. Jag upplever "kallstart" tiden som ganska lång (3-5 minuter efter att ha parkerat hela dan min bil i en garage. Det skulle vara roligt att få lite snabbare uppstart men jag misstänker att det är i alla fall delvis hardware fråga och där kan vi inte räkna med updatering 8. Under den gångna månaden kanske 3 eller 4 gånger var jag tvungen att "reset"-a navigatorn, som tur har den aldrig hängt sig under körning/navigering trots att jag har nästan alla lull-lull på (Mp3, RealityView, 3d, FM sändare, men inte körjournaler).
Och till sist: jag tycker att för oss själva är också bra om vi skiljer olika problem med själva GPS-en och med kartorna.
Som gäller olika kartfrågor, då känns det nästan fel forum här, eftersom Navteq-s kartor används av massor av andra GPS-tillvärkare också, och felet bör vara likadana för deras GPS-ar också. Problemet är att i vissa fall svårt att veta om ett fel beror på kartorna eller på GPS-en. Typexempel på det hastighets skyltar: i vissa fall får jag en känsla som om en och samma skylt visas den ena dagen men inte den nästa (jag "testkör" nästan varje dag på samma väg till jobbet och tillbaka) men jag är långtifrån hundra att det är så, ibland känns som om det är någon fördröjning för skyltvisningen när jag åker iväg med nystartad navigation.
Min helhetsuppfattning om 8110 är att den har absolut inte fler men t.o.m. förmodligen färre buggar än många liknande apparater t.ex. andra GPS-ar eller mobiltelefoner. Det gör inte felen mindre irriterande men tyvärr idag alla tillvärkare av tekniska produkter pressar oerhört snabbt fram nya apparater och då hinner dem aldrig att testa tillräckligt. De räknar med upgraderingar och i värsta fall återkallning av serier (och säkert räknar de ut hur att trots ev. återkallning tjänar de mer pengar på sikt på grund av att släppa produkten tidigt).
Så det enda riktig stora brist (som vi många har tjatat om mycket med all rätt) i 8110 är att det går inte att skapa/Importera egna POI-s. Jag kan bara hoppas att många av oss skriver till Navigon för att få de förstå att de tappar många kunder på grund av det. (Och att det beror på en extern produkt går inte att försvara i längden eftersom man kan beställa nya versioner av tredjepartsprodukt särskilt om man är en stor kund hos programtillverkaren).
Ha en trevlig och solig sommar, om inte tidigare då senast efter vår bil-gps-cng semester i Europa återkommer jag med mina erfarenheter.
Postad 19 June 2008 - 10:48
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej igen, Har kollat av med Tyskland. Detta är inget som någonsin rapporterats in tidigare. Kartmaterialet påverkas absolut inte av uppgraderingen. En fråga från Tuyskland var ok om du använt dig av SD-kort läsare eller direkt anslutning medUSB kabel. USB-kabel är att föredra då uppdateringen samtidigt gör uppdateringar på FLash minnet i enheten. /N
Postad 19 June 2008 - 15:59
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Lite sammanfattning efter flitig användning av 8110 i en månad och regelbundet läsning av tråden.
Först ang. Mr. Navigons roll här: tyvärr måste jag hålla med honom att vi kanske inte utnyttjade hans närvaro här på det bästa sättet. Vi bör acceptera att hans roll här på tråden är inte att ersätta supporten och vi kan inte heller förvänta oss att han hinner besvara de många-många frågor/kritik/synpunkter vi framför (och ännu minre kan vi förvänta oss svar från honom på inlägg som är minst sagt gnälliga eller t.o.m. otrevliga).
Jag tror att vi måste låta honom bestämma själv vilka inlägg som är av tillräckligt stor allmän intresse för 8110 och förhoppningsvis i såna fall kommer han att svara på det. Så jag från min sida (och hoppas att många andra med mig) slutar skicka inlägg direkt adresserad till mr. Navigon och samtidigt fortsätter jag att dela mina erfarenheter med andra trådmedlemmar.
Här kommer då en liten utvärdering:
1. Jag har updaterat till 7.07 helt utan nå't problem. Jag updaterade via att koppla min Navigon till datorn och INTE via nå'n extern kortläsare. 2. Jag har gjort backup ganska regelbundet och eftersom jag köpte en 4gb kort så jag laddade min backup till det nya kortet (också via GPS-ens koppling till datorn) utan några som helst problem. 3.Har matat in en hel del egna favoriter, först och främst CNG bensinmackar, nästan alltid hittade jag de via POI-s och då räckte att söka POI i annat ort inom POI-s, välja den rätta bensinstationen, och sen spara som favorit, om jag ville ha det så. Att lokalisera en viss POI på skärmen är lite omständigt (zooma och centrera om och om igen) men med en viss rutin går det hyfsat snabbt. 4. Har fått bluetooth fungera utan problem med min gamla SE T610 men har testat bara hemma, aldrig i bilen. 5. Har kopierat massor av MP3 låtar på kortet, skapade submappar för olika artister, mm. och allt fungerar. 6. Jag använder dagligen FM sändaren att lyssna låtarna på min GPS, ljudkvaliten är inte den bästa (det är aldrig med MP3). Jag fick också några ggr. samma fel som beskrivs av någon i en tidigare inlägg: ibland "försvinner" MP3 ljudet efter en röstguidning och kommer tillbaka bara efter att en ny låt börjar. Det måste vara "bugg" men jag räknar med att det rättas till vid nån kommande upgradering. 7. Jag upplever "kallstart" tiden som ganska lång (3-5 minuter efter att ha parkerat hela dan min bil i en garage. Det skulle vara roligt att få lite snabbare uppstart men jag misstänker att det är i alla fall delvis hardware fråga och där kan vi inte räkna med updatering 8. Under den gångna månaden kanske 3 eller 4 gånger var jag tvungen att "reset"-a navigatorn, som tur har den aldrig hängt sig under körning/navigering trots att jag har nästan alla lull-lull på (Mp3, RealityView, 3d, FM sändare, men inte körjournaler).
Och till sist: jag tycker att för oss själva är också bra om vi skiljer olika problem med själva GPS-en och med kartorna.
Som gäller olika kartfrågor, då känns det nästan fel forum här, eftersom Navteq-s kartor används av massor av andra GPS-tillvärkare också, och felet bör vara likadana för deras GPS-ar också. Problemet är att i vissa fall svårt att veta om ett fel beror på kartorna eller på GPS-en. Typexempel på det hastighets skyltar: i vissa fall får jag en känsla som om en och samma skylt visas den ena dagen men inte den nästa (jag "testkör" nästan varje dag på samma väg till jobbet och tillbaka) men jag är långtifrån hundra att det är så, ibland känns som om det är någon fördröjning för skyltvisningen när jag åker iväg med nystartad navigation.
Min helhetsuppfattning om 8110 är att den har absolut inte fler men t.o.m. förmodligen färre buggar än många liknande apparater t.ex. andra GPS-ar eller mobiltelefoner. Det gör inte felen mindre irriterande men tyvärr idag alla tillvärkare av tekniska produkter pressar oerhört snabbt fram nya apparater och då hinner dem aldrig att testa tillräckligt. De räknar med upgraderingar och i värsta fall återkallning av serier (och säkert räknar de ut hur att trots ev. återkallning tjänar de mer pengar på sikt på grund av att släppa produkten tidigt).
Så det enda riktig stora brist (som vi många har tjatat om mycket med all rätt) i 8110 är att det går inte att skapa/Importera egna POI-s. Jag kan bara hoppas att många av oss skriver till Navigon för att få de förstå att de tappar många kunder på grund av det. (Och att det beror på en extern produkt går inte att försvara i längden eftersom man kan beställa nya versioner av tredjepartsprodukt särskilt om man är en stor kund hos programtillverkaren).
Ha en trevlig och solig sommar, om inte tidigare då senast efter vår bil-gps-cng semester i Europa återkommer jag med mina erfarenheter.
Kul med långt matnyttigt inlägg! Mvh N
Postad 19 June 2008 - 16:22
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej igen,
Har kollat av med Tyskland. Detta är inget som någonsin rapporterats in tidigare. Kartmaterialet påverkas absolut inte av uppgraderingen.
En fråga från Tuyskland var ok om du använt dig av SD-kort läsare eller direkt anslutning medUSB kabel. USB-kabel är att föredra då uppdateringen samtidigt gör uppdateringar på FLash minnet i enheten.
/N
Fler tips här.. om du har en backup innan du gjorde uppgraderingen.. så gör så att du tar bort alla filerna på SD kortet och lägger in backupen när du är säker på att alla filer är borta.. Jag hade problemet med 2 korrupta filer på mitt minneskort som gjorde att uppgraderingen inte gick igenom.. Fick formattera om mitt SD kort en gång för att få det att funka .. Men nu funkar allt klockrent.. testa sen uppgradering igen.. se till att göra uppgraderingen med usb kabeln till GPS:en.. detta verkar fungera bäst...
Postad 19 June 2008 - 20:43
Unregistered1447
-
Unregistered1447
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
deleted
Redigerat av Unregistered1447, 06 January 2010 - 18:02.
Postad 20 June 2008 - 19:46
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hej Mr Navigon. Har också en Volvo S80 som jag såg att du hade och är intresserad av att göra en liknande hållare som du har i ditt galleri. Vad är det för material mm du har använt och hur har du fått fast den runda delen från orginalfästet i din hållare?
Det är en brodithållare, finns för flera bilmodeller och i olika varianter. För just S80/V70II finns det 3-4 olika placeringsförslag. Säljs av bl.a. Dustin Home för 255:-. Då får du en universal platta för din bil (s.k. proclip) som du sedan sätter en unik hållare på för just din navigator. De verkar inte ha kommit ut i butik ännu för 8110 och är dessutom passiva (verkar vara en aktiv på gång) så han har väl gjort en egen. Går säkert med en avbitattång och lim  KOlla brodit.se (säljer inte direkt) eller dustin home eller skyddet.se (ryktas att de tar 199 för pro clip)
Redigerat av e3henri, 20 June 2008 - 19:48.
Postad 22 June 2008 - 14:52
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Det är en brodithållare, finns för flera bilmodeller och i olika varianter. För just S80/V70II finns det 3-4 olika placeringsförslag. Säljs av bl.a. Dustin Home för 255:-. Då får du en universal platta för din bil (s.k. proclip) som du sedan sätter en unik hållare på för just din navigator. De verkar inte ha kommit ut i butik ännu för 8110 och är dessutom passiva (verkar vara en aktiv på gång) så han har väl gjort en egen. Går säkert med en avbitattång och lim 
KOlla brodit.se (säljer inte direkt) eller dustin home eller skyddet.se (ryktas att de tar 199 för pro clip)
Helt riktigt, själva bottenplattan för friskuften är från Brodit. (Bilen på bilden är inte min, tillhör en bekant) Han har Helt enkelt skurvat upp originalhållaren, kopplat ur elektroniken försiktigt och sedan tagit fram bågfilen... Kapat hållaren och sedan borrat upp ett stort hål som han har placerat "kulleden" i brodit fästet. På så vis är den helt aktiv och fortfarande kulledad. Fungerar perfekt. Men varför inte lägga ett mail till Brodit och visa Ert intresse. De brukar lösa finurliga hållare till de flesta maskiner. Bara det finns efterfrågan så... PS. IDag vann 2110max samt 8110 Dagens Nyhteres stora GPS test. Enda maskinerna som fick Topp betyget 5 av 5. http://www.dn.se/con...9/56/12/gps.pdfMvh Navigon
Postad 22 June 2008 - 22:04
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Men varför inte lägga ett mail till Brodit och visa Ert intresse. De brukar lösa finurliga hållare till de flesta maskiner. Bara det finns efterfrågan så...
Brodit har redan hållare framme. De finns s.k. genomkopplade varianter för både 8110 och 2110 MAX. Då får man ström och TMC direkt i dockan. För 8110 står det att det är en ny version på gång. Vad är det för elektronik som sitter i egentligen i originaldockan? Vad tillför den jämfört med den genomkopplingsfunktion som brodit har? P.S. Imorgon bär det av för första riktiga testet - ner till Legoland - tror inte min 4åring skulle bli helt nöjd med om legoland blir inställt p.g.a. att navigatorn (2110max) hittar fel
Redigerat av e3henri, 22 June 2008 - 22:06.
Postad 23 June 2008 - 08:39
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Brodit har redan hållare framme. De finns s.k. genomkopplade varianter för både 8110 och 2110 MAX. Då får man ström och TMC direkt i dockan. För 8110 står det att det är en ny version på gång.
Vad är det för elektronik som sitter i egentligen i originaldockan? Vad tillför den jämfört med den genomkopplingsfunktion som brodit har?
P.S. Imorgon bär det av för första riktiga testet - ner till Legoland - tror inte min 4åring skulle bli helt nöjd med om legoland blir inställt p.g.a. att navigatorn (2110max) hittar fel 
Vågar inte svara på vad det är för skillnad på elektroniken. Men jag tror att Brodits lösning är med en usb kontakt. Och med original så kopplar den via kontakterna på baksidan av 8110an. Eller så har Brodit kontaktat vårtillverkare av hållare och på så vis fått tag på kontaktdonen för 8110an. Svårt att säga... Kör försiktigt! /N
Postad 23 June 2008 - 10:27
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
NAVIGON 8110 vinner ADAC Germany's stora GPS test. Obs... Lägst procent vinner i Tyskland... http://www.adac.de/T...cePageID=220639Mvh /N
Postad 24 June 2008 - 08:40
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej,
Jag undrar vad det är för skillnad mellan.
TMC och TMC Pro?
Lane Assistant och Lane Assistant Pro?
Reality View och Reality View Pro?
mvh
Håkan
Postad 24 June 2008 - 09:47
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej, Jag undrar vad det är för skillnad mellan. TMC och TMC Pro? I Tyskland, Ferankrike, UK samt Finland kostar det pengar med TMC. TMC PRO innebär det att NAVIGON har förbetalt detta p ålivstid i dessa länder. Ingår alltså i 8110:an
Lane Assistant och Lane Assistant Pro? Utvecklad version av körfältsassistenten. Större, tydligare och bättre. Reality View och Reality View Pro? Som ovan, men gäller Reality View. RV har 4000 komplexa motorvägskorsningar över Eruopa. RV PRO har dessa samt alla motorvägsavfarter i Europa. ALltså ett mycket mycket komplext material av RV.
För mer info se också. www.navigon8110.com Där ser du alla ovan funktioner hur de fungerar.
MVH
N
mvh Håkan
Postad 24 June 2008 - 10:35
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tack för snabbt svar!
Måste ju säga att jag är bra sugen på att byta ut min TS7000 mot en 8110 för det verkar vara en bra produkt. Är nöjd med 7000 men nångång måste man ju byta upp sig.
//Håkan
Postad 24 June 2008 - 12:16
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Hur fungerar det med hastighetskameror på 8110? Finns de inlagda från början?
Varnar den för de kameror som finns i körriktningen eller för även dem i motsatt riktning?
Går det att uppdatera kamerorna och i så fall hur?
Går det att ladda ner manualen till 8110 någonstans??
Redigerat av andekar, 24 June 2008 - 13:22.
Postad 24 June 2008 - 13:33
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hur fungerar det med hastighetskameror på 8110? Finns de inlagda från början?
Ja Varnar den för de kameror som finns i körriktningen eller för även dem i motsatt riktning?
Den varnar bara i körriktningen, men den visar de andra också Går det att uppdatera kamerorna och i så fall hur?
Nej
Postad 24 June 2008 - 13:35
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ja
Den varnar bara i körriktningen, men den visar de andra också
Nej
Kamerorna uppdateras i kartuppdateringarna som kommer varje kvartal och är gratis i 2 år.
Postad 24 June 2008 - 14:26
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Angående POI filer.
Köpte precis en 8110:a själv och upptäkte den sjukt skumma hanteringen av POIs via 3:e partsmjukvara. Skickade därför följande fråga till Navigon supporten:
> Hej, har precis köpt en Navigon 8110. Snygg och trevlig navigator.
> Men nu skulle jag vilja lägga in familjens svampställen så vi kan hitta dom utan problem. Jag har koordinaterna
> och vill lägga upp dom på kartan (som går att göra enkelt på pappas och min brors gamla GPS:er).
> Dom kan importera en s.k. > POI fil. Hur gör jag det på 8110?
> mvh
> Henrik
Fick följande svar:
> Hej Henrik,
> Tack för ditt email.
> Det går inte att lägga in egna POI:s ller koordinater i våra maskiner. Navigon jobbar på en lösning, vi bör ha
> mer information om ett par veckor.
Så någonting kanske är på gång!
Postad 24 June 2008 - 17:27
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Angående POI filer.
Köpte precis en 8110:a själv och upptäkte den sjukt skumma hanteringen av POIs via 3:e partsmjukvara. Skickade därför följande fråga till Navigon supporten:
> Hej, har precis köpt en Navigon 8110. Snygg och trevlig navigator. > Men nu skulle jag vilja lägga in familjens svampställen så vi kan hitta dom utan problem. Jag har koordinaterna > och vill lägga upp dom på kartan (som går att göra enkelt på pappas och min brors gamla GPS:er). > Dom kan importera en s.k. > POI fil. Hur gör jag det på 8110? > mvh > Henrik
Fick följande svar:
> Hej Henrik, > Tack för ditt email. > Det går inte att lägga in egna POI:s ller koordinater i våra maskiner. Navigon jobbar på en lösning, vi bör ha > mer information om ett par veckor.
Så någonting kanske är på gång!
Oho.. de där lät ju positivt.. Hoppas hoppas  .. synd bara att man åker på semester nästa vecka o skulle behövt det då.. men jag överlever... det finns så många positiva saker med gps:en också... Måste säga att jag är sjukt nöjd med laneassistant eller vad det heter.. den som visar vart man skall köra i komplexa korsningar... Här i göteborg stämmer den RIKTIGT bra!! Samma gäller hastighetsgränserna här.. den byter hastighetsgräns senast 10m efter skylten  .. Imorgon åker jag Göteborg-Skövde-Göteborg och på torsdag blir det Göteborg-Olofström-Göteborg (ca 30-35mil).. Så då får vi se vad gps:en säger om de sträckorna... Vägarna till olofström brukar vara slingriga o krångliga... Får se vilka vägar den väljer där
Postad 24 June 2008 - 20:12
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
[quote name='taz79' date='Jun 24 2008, 17:27 ' post='1959058'] Oho.. de där lät ju positivt.. Hoppas hoppas  .. /quote] Ja hoppas kan man... Mvh NAVIGON
Postad 25 June 2008 - 07:27
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Oho.. de där lät ju positivt.. Hoppas hoppas ..
Ja hoppas kan man...
Mvh
NAVIGON
Och hur skall man tolka dig då NAVIGON? Är det värt att vänta eller? Varför detta hemlighetsmakeri? Sker all utveckling i Tyskland? Eller tar ni in konsulter i Sverige? Jag kan nog "hacka" ihop en vettig POI hantering åt er om ni har resursproblem  mvh Henrik
Postad 25 June 2008 - 10:37
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ja hoppas kan man...
Mvh
NAVIGON
Och hur skall man tolka dig då NAVIGON? Är det värt att vänta eller? Varför detta hemlighetsmakeri?
Sker all utveckling i Tyskland? Eller tar ni in konsulter i Sverige? Jag kan nog "hacka" ihop en vettig POI hantering åt er om ni har resursproblem 
mvh Henrik
Jag fick ett ännu tydligare svar från supporten som åtminstone i mina ögon tar bort alla tvivel (så när som på tidsaspekten). Verkar som att både du&jag&andra som står på kö slipper erbjuda våra hacklösningar  Det lönar sig uppenbarligen att trilskas... Hej,
Tack för ditt email.
Navigon jobbar på att lösa detta, de kommer att komma med antingen tilläggs funktion eller separat program för detta, mer info har vi om ett par veckaor.
Med vänliga hälsningar,
Etienne
__________________ Navigon Support Team
<snipp>
------------------- Original Message ------------------- From: [email protected] Sent: 24.06.2008 To: [email protected]; [email protected] Subject: Import av POI till Navigon 8110
Hej,
Saknar funktionen att kunna importera egna POIs i Navigon 8110 vilket är extremt konstigt med tanke på vilken high-end produkt det ändå marknadsförs som (och i ärlighetens namn är i övrigt).
Samma sak gäller möjligheten att navigera till Lat-Long positioner.
När kommer dessa två funktioner att finnas tillgängliga till Navigon 8110???
MVH
/Jonas
Postad 25 June 2008 - 18:23
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
När jag kör igenom Tingstadstunneln i Göteborg, stannar navigationspilen på kartan i början på tunnelen. När jag kommer igenom, hoppar pilen dit direkt. Naturligtvis händer detta eftersom GPS:en tappar kontakt med satelliterna under tiden jag är i tunneln.
Dock var det inte så att 8110:an hade en funktion som simulerade körningar genom tunnlar? (dvs. pilen fortsatter i samma riktning och samma fart som jag hade precis innan tunneln), elller?
mvh Martin
Postad 25 June 2008 - 19:48
Trocadero99
-
Trocadero99
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av andra GPSer, typ Garmin eller TomTom, som kan jämföra med Navigon 8110?
Funderar på en Navigon 8110 men väljer mellan denna och Garmin och TomTom. TomTom verkar ha bättre kartor än Garmin men Garmin verkar ha bättre svenska röster än TomTom.
MVH
Trocadero99
Postad 25 June 2008 - 20:22
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hej!
När jag kör igenom Tingstadstunneln i Göteborg, stannar navigationspilen på kartan i början på tunnelen. När jag kommer igenom, hoppar pilen dit direkt. Naturligtvis händer detta eftersom GPS:en tappar kontakt med satelliterna under tiden jag är i tunneln.
Dock var det inte så att 8110:an hade en funktion som simulerade körningar genom tunnlar? (dvs. pilen fortsatter i samma riktning och samma fart som jag hade precis innan tunneln), elller?
mvh Martin
Jag har 'lillebrorsan' 2110MAX och när jag uppgraderade den igår från 7.07 till 7.09 fick den exakt det beteende som du beskriver. Den tidigare 7.07an klarade att simulera hela söderledstunneln i Stockholm t.ex. Hoppas att detta korrigeras i framtida uppdatering.
Postad 25 June 2008 - 22:05
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Kan någon vänlig själ med denna gps hjälpa mig lite.
F20:an jag har nu hittar nämligen inte stället jag ska köra till om ett par veckor (en liten håla på 20 invånare  )
Rutten är fr Helsingborg till Wegscheid am Kamp i österrike.
Skulle varit jäkligt bra att veta om denna byn finns med innan man köper den.
Var på siba idag, och där visa dom den endast i avstängt läge, och försäljaren ville inte starta den
Mvh
Postad 25 June 2008 - 23:24
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej, du har 1063 km att se fram emot.
Jag testade att knappa in Helsingborg och Wegscheid am kamp och det funkar.
Mvh Lars-Erik
Redigerat av Unregistereddddca627, 25 June 2008 - 23:26.
Postad 26 June 2008 - 05:16
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
mvh Martin
Låter konstigt.. När jag körde genom tingstadstunneln igår så följer gps:en med.. Den håller samma hastighet som när jag körde in i tunneln som när den tappar kontakten med sateliterna.. Det låter konstigt att din inte gör det? .. hmm.. Gör den samma i alla tunnlar du åker i eller var detta en engångsföreteelse?
Postad 26 June 2008 - 15:09
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Hej, du har 1063 km att se fram emot. Jag testade att knappa in Helsingborg och Wegscheid am kamp och det funkar.
Mvh Lars-Erik
tack så otroligt mycket. Då blir man 4000kr fattigare idag då :/
Postad 26 June 2008 - 15:21
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej!
mvh Martin
Skall förmodligen ta en tur genom Tingstadstunneln i kväll. Tar med mig både 8110 samt 2110max. Bägge med senaste updaten från Fresh. Prova att göra en vanlig reset på din maksin. (hålet på undersidan med den medföljande pennan) Återkommer med feedback om min lilla tur imorgon. Mvh NAVIGON
Postad 26 June 2008 - 15:25
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Ja hoppas kan man...
Mvh
NAVIGON
Och hur skall man tolka dig då NAVIGON? Är det värt att vänta eller? Varför detta hemlighetsmakeri?
Sker all utveckling i Tyskland? Eller tar ni in konsulter i Sverige? Jag kan nog "hacka" ihop en vettig POI hantering åt er om ni har resursproblem 
mvh Henrik
Vad jag har lärt mig är att inte lova något eller att ge falska förhoppningar när man inte är 100% säker. Därav mitt svar.  Men, det ser ju relativt lovande ut. Men tills jag sett en lösning vill jag inget lova. Riskerar att göra så många besvikna. Och det vill man ju inte. Men jag kan bekräfta att det supporten stämmer. Men utvekling kan stoppas över en natt om annat prioriteras. Därav de "luddiga" svaren. Mvh N Ang. utvekling sker allt i Würzburg, Tyskland och i Cluj, Rumänien.
Postad 26 June 2008 - 19:52
roBBen
-
roBBen
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Planeras egna poi även till 2110 max?
MVH
robin
Redigerat av roBBen, 26 June 2008 - 19:52.
Postad 26 June 2008 - 21:57
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Vad jag har lärt mig är att inte lova något eller att ge falska förhoppningar när man inte är 100% säker. Därav mitt svar. Men, det ser ju relativt lovande ut.
Men tills jag sett en lösning vill jag inget lova. Riskerar att göra så många besvikna. Och det vill man ju inte. Men jag kan bekräfta att det supporten stämmer. Men utvekling kan stoppas över en natt om annat prioriteras. Därav de "luddiga" svaren.
Mvh N
Ang. utvekling sker allt i Würzburg, Tyskland och i Cluj, Rumänien.
Spännande spännande  .. Min resa till Olofström och Skövde gick fint.. Skall spana in mina körjournaler i GPS:en sen för o kolla lite snitthastigheter o hur lång tid resan tog exakt  .. Den visade vägen riktigt bra  Upptäckte ett parti av väg som var felskyltad på hastighet men det var ca 1-2km väg.. Men det är svårt att anteckna sånt när man kör... för att rapportera.. Märkte att ett nybyggt parti av väg nånstans på väg till skövde från göteborg fanns inte med på kartan.. men det är inte så konstigt.. då det var väldigt nybyggt.. Alla andra ställen har dock funkat över förväntan.. Tänk vad fräsha kartor kan göra om man jämför med min andra gamla gps med 3år gamla kartor  Är helnöjd med den förutom POI då.. Men när/om den blir uppfylld ... då!  .. jäklar... hihi.. *som ett barn på julafton*
Postad 27 June 2008 - 07:33
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vad jag har lärt mig är att inte lova något eller att ge falska förhoppningar när man inte är 100% säker. Därav mitt svar. Men, det ser ju relativt lovande ut.
Men tills jag sett en lösning vill jag inget lova. Riskerar att göra så många besvikna. Och det vill man ju inte. Men jag kan bekräfta att det supporten stämmer. Men utvekling kan stoppas över en natt om annat prioriteras. Därav de "luddiga" svaren.
Mvh N
Ang. utvekling sker allt i Würzburg, Tyskland och i Cluj, Rumänien.
Ok, tack för svaret. Några garantier kan man aldrig få här i livet  . Uppgraderade till senaste mjukvaran igår. Har dock fortfarande problem med handsfree till min SonyEricsson P1i. Att få upp telefonbok (dock endast kontakter från SIM-kortet) och ringa upp/lägga på går fint. Men ljud och microfon stannar i telefonen eftersom 8110:an inte verkar registrera sig med servicen "Headset" i telefonen. Antar att det supporten som gäller med liknande problem? mvh Henke
Postad 27 June 2008 - 08:28
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ok, tack för svaret. Några garantier kan man aldrig få här i livet .
Uppgraderade till senaste mjukvaran igår. Har dock fortfarande problem med handsfree till min SonyEricsson P1i. Att få upp telefonbok (dock endast kontakter från SIM-kortet) och ringa upp/lägga på går fint. Men ljud och microfon stannar i telefonen eftersom 8110:an inte verkar registrera sig med servicen "Headset" i telefonen.
Antar att det supporten som gäller med liknande problem?
mvh Henke
Sorry, fick igång hadsfree med högtalare/mic nu! Var tvungen att ta bort alla gamla bluetooth enheter från P1i (även om navigon var vald) för att ljudet skulle gå genom 8110:an. Skumt. Verkar snarare vara en bugg i telefonen. Kanske hjälper personen som tidigare i denna tråd hade problem med bluetooth mot P1i. /Henke
Postad 27 June 2008 - 14:34
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Sorry, fick igång hadsfree med högtalare/mic nu!
Var tvungen att ta bort alla gamla bluetooth enheter från P1i (även om navigon var vald) för att ljudet skulle gå genom 8110:an. Skumt. Verkar snarare vara en bugg i telefonen.
Kanske hjälper personen som tidigare i denna tråd hade problem med bluetooth mot P1i.
/Henke
Har du lyckats få igång både ditt vanliga headset och 8110, dvs så man kan komma och gå i bilen utan att behöva para om enheterna? /Dragan
Postad 27 June 2008 - 19:43
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har du lyckats få igång både ditt vanliga headset och 8110, dvs så man kan komma och gå i bilen utan att behöva para om enheterna?
/Dragan
Nix. Har inte provat. Men eftersom det krävdes att jag tog bort alla gamla parade enheter från p1:an för att högtalare/mic skulle funka i 8110 antar jag att det inte funkar att ha flera enheter (utan att para om dom).
Postad 27 June 2008 - 21:27
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Fick hem min 8110 idag och upptäkte samma sak som du hek. Jag har en P990i o jag var tvungen att ta bort mitt Plantronics headset innan det gick att para ihop dem ordentligt.
Fråga: Det finns inget sätt att se POI utan att ha en rutt? Det går ju att få fram kartan utan en bestämd rutt. Man ser ju också ikoner för typ mackar o Bankomater men man kan inte söka efter närmsta mack utan att ha en rutt eller?
Postad 28 June 2008 - 10:00
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
mvh Martin
Hej igen! Märkte igår att funktionen fungerar om man har en rutt framtagen genom tunneln, men inte om man bara kör med navigatorkartan på, men utan rutt (alltså endast pilmarkering var du befinner dig). Hur kommer det sig att funktionen är avstängd i dettta läge? mvh Martin
Redigerat av eztoril, 28 June 2008 - 10:02.
Postad 28 June 2008 - 18:34
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
P.S. Imorgon bär det av för första riktiga testet - ner till Legoland - tror inte min 4åring skulle bli helt nöjd med om legoland blir inställt p.g.a. att navigatorn (2110max) hittar fel 
Det gick sådär. Danskarna hade byggt en ny motorväg som inte fanns på 2008 Q2 kartorna och navigatorn belv minst sagt förvirrad. Har för övrigt upptäckt en bugg som irriterar lite. Om man tappar GPS täckning (har faktiskt hänt fler gånger vid dåligt väder - ska det vara så?) så instruerar den alltid att man ska göra en U-sväng när den återfår täckningen och beräknat om färdvägen, även om färdvägen fortsätter rakt fram. Därefter rättar den sig och säger "följ vägen..."
Postad 28 June 2008 - 18:41
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Planeras egna poi även till 2110 max?
MVH robin
Rimligtvis så borde funktionen vara knuten till en version av Mobile Navigator och inte en hårdvara - så - ja det borde det fungera
Postad 28 June 2008 - 18:45
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hej igen!
Märkte igår att funktionen fungerar om man har en rutt framtagen genom tunneln, men inte om man bara kör med navigatorkartan på, men utan rutt (alltså endast pilmarkering var du befinner dig).
Hur kommer det sig att funktionen är avstängd i dettta läge?
mvh Martin
Och hur ska den veta vilken väg men tar i tunneln om den delar sig?  Visst skulle den kunna simulera fram till nästa vägskäl, men så verkar det inte vara gjort. Har detta ändrats eller ej med senaste mjukvaran? Buden verkar vara lite olika här. Har själv inte vågat uppdatera ifall något har gått sönder. Kanske ligger det markeringar i kartan vad som är tunnel eller ej så den vet om den ska simulera eller inte (på vanlig väg så lägger den ju av nästan direkt då GPS täckning saknas) och kanske det blivit något fel i väntan på Q3 2008 kartan som ställt till det just för tunnelfunktionen?
Postad 28 June 2008 - 19:49
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Och hur ska den veta vilken väg men tar i tunneln om den delar sig?  Visst skulle den kunna simulera fram till nästa vägskäl, men så verkar det inte vara gjort. Har detta ändrats eller ej med senaste mjukvaran? Buden verkar vara lite olika här. Har själv inte vågat uppdatera ifall något har gått sönder.
Kanske ligger det markeringar i kartan vad som är tunnel eller ej så den vet om den ska simulera eller inte (på vanlig väg så lägger den ju av nästan direkt då GPS täckning saknas) och kanske det blivit något fel i väntan på Q3 2008 kartan som ställt till det just för tunnelfunktionen?
Om kartan innehåller information om tunnlar kan den inse (på samma sätt som för rutt?) att just denna tunnel endast har en annan mynning och simulera mot den punkten. Har den inte info om tunnlar, förstår jag inte hur den kan símulera, då den då inte vet hur lång tunneln är och därför då inte någon info om vilken punkt som ska användas som simuleringsmål. Alternativt följer den rutten till punkt och pricka så fort den tappar kontakt, vilket skulle betyda att man skulle kunna stanna i en tunnel och GPS:en tar en ända till destinationen. mvh Martin
Redigerat av eztoril, 28 June 2008 - 19:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|