Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus X10 *

658 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2008 - 16:25

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Generellt set, vilken typ av duk (~ 5k-10k) bör man inhandla till en Infocus x10 eller dlp projektor? Vit, Ljusgrå eller Grå duk?

Tänker främst på svärtan och bildupplevelsen i stort. Någon påstod att man självklart skulle ha vit duk för att x10 är dlp och därför har tillräcklig svärta. Är det verkligen så? :)
Det måste ju vara stor skillnad i svärta på ex x10 (DC1 ) och In83 (DC3) då kanske det vore bra med ljusgrå till x10 för att kompensera upp svärtan lite tänker jag. Dock måste ju vitt fortfarande vara hyffsat vitt.. Eller tänker jag fel?

/Vänliga Hälsningar!

Postad 28 October 2008 - 18:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Med X10:an hade jag kikat på en standard grå typ av duk om du skall ner på bildstorlekar runt 70” och under, men det känns också verkligen som att begränsa en kapacitet.

På 90” och bortom hade jag kört vitt, och om din budget tillåter, så är grådukarna typ Stewart FireHawk och Bjurab/euroscreen ReAct mumma med X10:an och hela InFocus IN80-serie.

Grådukarna generellt sett stryper bara intensiteten i bilden/ljusflödet, och skall inte ändra något annat. Detta kan till viss del också justeras upp med kalibrering, men det är som sagt var mest ljusflödet, och ev. annan inverkan från rummet (t ex tak, golv och väggar).
I dessa sammanhang är just igen ovan Stewart FireHawk och Bjurab/euroscreen ReAct dukarna kanon (också om projen har lite kapacitet i ljusflödet); de både ger bättre svärta/kontrast, och undertrycker sekundära reflexer och annan inverkan från rummet.

För min del blir en Bjurab/euroscreen ReAct beställd till sommaren. Nu under höstens/vinterns lite mörkare perioder, så funkar min 108" matt/vita 1.0 gain duk utmärkt, även om den inte sväljer ljusenegrin som slår ut från duken ut i rummet och tillbaka på duken lika bra som ReAct, vilket då äter upp min bild vid ANSI-kontrast rikt material; ljusa och mörka scener samtidigt. Och detta märks ju just tydligare, ju bättre projen i fråga är på att visa just mörkt och ljust samtidigt, utan att det ljusa läcker över i det mörka p g a rummet i fråga.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Postad 28 October 2008 - 21:06

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
tja jag har en infocus X10. Nu efter ett tag sen om man har en vit bild på en film eller om man spelar. Så ser man en grön linje som går i mitten. Ena sida ser det ut som vanligt men den andra sidan ser mer ljus grön ellr ljus blå ut. ... Som sak det kommer gå inte altid men det försvinner om man starta om dem. Men tycker man inte ska behöva göra det hella tiden. Ringde butiken där jag köpte den dom sa att verka vara nått fel..... nån som haft samma sak trist nu måste jag lämna den nu när snart helg trist.....

Postad 29 October 2008 - 15:26

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

tja jag har en infocus X10. Nu efter ett tag sen om man har en vit bild på en film eller om man spelar. Så ser man en grön linje som går i mitten. Ena sida ser det ut som vanligt men den andra sidan ser mer ljus grön ellr ljus blå ut. ... Som sak det kommer gå inte altid men det försvinner om man starta om dem. Men tycker man inte ska behöva göra det hella tiden. Ringde butiken där jag köpte den dom sa att verka vara nått fel..... nån som haft samma sak trist nu måste jag lämna den nu när snart helg trist.....

Detta har oxå hänt på min x10:a ett par ggr,men som du skrev så räckte det med att starta om den..
har inte haft problemet på ett tag,så jag har inte forskat vidare.. men kanske nån annan som vet?
mvh

Postad 29 October 2008 - 19:11

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Har problem med att min X10a hänger sig hela tiden, och eftersom den saknar knappar på projektorn - krävs det att jag rycker sladden för att kunna stänga av den. Ska det verkligen vara så här?

Postad 30 October 2008 - 00:13

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Som sagt, i butiken sade de att jag inte skulle kunna sätta upp X10an där jag ville ha den på kortsidan av vardagsrummet, riktad mot Plasman på bilden nedan. Är det verkligen så? Från vägg till vägg är det 3.75m. Som sagt, se bild nedan. Hade velat att Plasman skulle upp på väggen och duken skulle då rullas ned precis framför. Minst 4.5-5m ska det vara mellan lins och duk enligt dem.

Vill verkligen ha projjen på kortsidan så all info ang. detta är välkommen. Tack. Annars blir det att ha duken framför gardinerna och projjen längre bak i vardagsrummet där fotot togs ifrån.

Redigerat av Rebelicious, 30 October 2008 - 20:06.

Postad 30 October 2008 - 00:35

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Det blir lite för kiort avstånd.. Det går, men du förlorar i upplevelser. (tänkte också ha duk precis framför tv, men det var bara 333cm vilket skulle ge en duk på max 77"... Inte så roligt!

Sätt duken framför gardinerna så kommer du garanterat få en större och bättre upplevelse ;)

Postad 30 October 2008 - 05:44

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Detta har oxå hänt på min x10:a ett par ggr,men som du skrev så räckte det med att starta om den..
har inte haft problemet på ett tag,så jag har inte forskat vidare.. men kanske nån annan som vet?
mvh

hej jag ringde butiken dom sa att det kan vara nått fel på projektorn får väll lämna in den imorgon se om dom kan fixa de som sakt man har ju garanti kvar okej tack skulle bara se om det bara var jag som hade fel men men.... trågigt att sånt här ska hända...mch nexon

Postad 30 October 2008 - 15:15

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

hej jag ringde butiken dom sa att det kan vara nått fel på projektorn får väll lämna in den imorgon se om dom kan fixa de som sakt man har ju garanti kvar okej tack skulle bara se om det bara var jag som hade fel men men.... trågigt att sånt här ska hända...mch nexon

kanske FFrrEEddRRiiKK har nån kunskap om detta fenomen?
Mvh

Postad 30 October 2008 - 16:17

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
får väll lämna in saken idag se vad dom säger sen......

Postad 30 October 2008 - 16:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har aldrig hört talas om det.

Lämna in den, så löser det sig.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 30 October 2008 - 16:46

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
okej tks hoppas det inte ta för lång tid hehe...

Postad 30 October 2008 - 18:47

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Det blir lite för kiort avstånd.. Det går, men du förlorar i upplevelser. (tänkte också ha duk precis framför tv, men det var bara 333cm vilket skulle ge en duk på max 77"... Inte så roligt!

Sätt duken framför gardinerna så kommer du garanterat få en större och bättre upplevelse :)

Ok, eftersom ingen annan kommenterat så måste detta vara som det är helt enkelt och jag tackar för svar.

Blir framför gardinerna då. Synd att man inte kan ha ramspänd i större storlek senare.

Postad 31 October 2008 - 09:10

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Ok, eftersom ingen annan kommenterat så måste detta vara som det är helt enkelt och jag tackar för svar.

Blir framför gardinerna då. Synd att man inte kan ha ramspänd i större storlek senare.

77 tum är inte fy skam. Om det ger ett bätte möblemang och kanske möjlighet till ramspännd du skulle jag definitivt köra på det istället för en stoooor fladdrig rullduk...

Postad 31 October 2008 - 09:41

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

77 tum är inte fy skam. Om det ger ett bätte möblemang och kanske möjlighet till ramspännd du skulle jag definitivt köra på det istället för en stoooor fladdrig rullduk...

Man kan ju även byta teknik till lcd och både få stor bild och ramspänd duk. Dock får man andra negativa/positiva effekter av ett sådant byte.
Men jag trodde han syftade på dlp (x10) ovan. (Ställde ju frågan själv tidigare i tråden och fick då till svar att 77" bild med x10 verkligen vara att begränsa möjligheterna..)

Postad 31 October 2008 - 14:48

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
77" skulle vara helt ok faktiskt och jag har börjar tveka inför valet av duk nu. Är 77" det största man kan få på avståndet c:a 3.75m (vägg till vägg)?

Kanske en dum fråga men jag vill verkligen inte lämna något osäkert så - Förlorar man något alls i bildkvalitet på något sätt om man kör X10an mot en 77" duks t.ex och inte använder den "till dess fulla potential"? Jag antar att svaret är nej (och hoppas) men man vet ju aldrig vad för andra backdelar att köra mot en bra mycket mindre duk kan medföra.

Skulle vara ordentligt snyggt att placera en snygg ramspänd duk där Plasman står nu samt placera Plasman framför gardinerna på den svarta bänken eller något liknande.

Funderar också på att kanske börja med Optoma HD65 men har ingen aning om exakt hur mycket i prestanda man offrar där gentemot X10an. Priset är ju det ganska så stor skillnad på och prestandan dem emellan antas ju då vara lika så men exakt vad offrar man?

Ser man verkligen skillnad på 720p och full HD i t.ex PS3 spel med projje på 77"-104" duk?

Har fått en oväntad utgift också så det blir att vänta med köp ett tag tyvärr. De har redan fått hem KingPin duken hoppas de är förstående. Blir att köra om en månad eller två och då också plocka hem en Marantz 7002.

Redigerat av Rebelicious, 31 October 2008 - 15:03.

Postad 31 October 2008 - 16:27

kallekick
  • kallekick
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa denna x10 nån gång snart, men problemet är att mitt rum är bara 398 cm långt och jag har tänkt mig att använda en 81''duk, kommer det att funka eller måste jag på en 77''duk istället

Postad 31 October 2008 - 18:06

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Har funderingar nu på att köra med en ramspänd 90" KingPin Velvet duk. Borde väl gå på 3.75m vägg till vägg med X10? PMade en annan medlem som har en IN78 och kör 90" på ungefär samma avstånd.

Kommentarer?

Postad 31 October 2008 - 18:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa denna x10 nån gång snart, men problemet är att mitt rum är bara 398 cm långt och jag har tänkt mig att använda en 81''duk, kommer det att funka eller måste jag på en 77''duk istället

Rummet kan vara hur långt eller hur kort som helst, det väsentliga är hur långt det blir mellan linsen och bildytan.

X10:an är cirka 43 cm djup, så säg mitten lins hamnar runt 50 cm från bakvägg, och du har duken intill vägg, så blir det cirka 3.5 m lins > < duk.
På det avståndet kan du köra 71” – 85”.
Så i ditt fall borde båda storlekar klara sig, och jag hade gått på 81”. :(

Har funderingar nu på att köra med en ramspänd 90" KingPin Velvet duk. Borde väl gå på 3.75m vägg till vägg med X10? PMade en annan medlem som har en IN78 och kör 90" på ungefär samma avstånd.

Kommentarer?

Åter igen vägg till vägg. Var hamnar din lins, var hamnar din bildyta?
Drar jag bort 50 cm från 3.75 m, så blir det 325 cm lins > < duk, ponera att din duk är intill vägg, då kan du ha en bildstorlek på 66” – 79”, så 90” blir lite väl stort.
Köp en VFS180-16:9 (77”), så borde du klara dig. :(

Fredrik
ISF certifierad

Postad 31 October 2008 - 19:25

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Dina beräkningar stämmer vad gäller avståndet mellan lins och bildyta, give or take några cm. Vill inte gå under 90". Jag menar, det fungerar ju perfa för andra med samma rumsmått så det borde ju fungera för mig med 90". Har inte IN78 samma kastningsavstånd (eller vad det heter) som X10an?

Går efter denna bild nedan där avståndet från vägg till vägg skall vara nära identiskt med mitt, så visst fasen måste det fungera för mig då det ju är samma avstånd. Såvida som sagt, inte nu IN78 klarar projecera större bild på kortare avstånd.

77" motiverar egentligen inte en projje i min ögon, minst 90" måste jag ha.

https://www.minhembi...c_id=228564.jpg

Postad 31 October 2008 - 19:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
IN78 ger lite större bild på givet avstånd än vad X10 gör, samt har lite större zoom range; faktor 1.27x mot 1.2x.

X10 har förhållande 1.85-2.22:1 (Avstånd/Bredd) medan IN78 har 1.53-1.94:1 (Avstånd/Bredd).

Så om du t ex vill ha en 2 m bred bild, så multiplicerar du detta med ovan, om du undrar hur stor bild du kan ha på 2 meter, så dividerar du detta med ovan.

T ex 2 m bred bild uppnås på 3.7 - 4.44 m lins><duk med X10, och på 3.06 - 3.88 lins><duk med IN78.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 31 October 2008 - 19:45

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Synd. Hatar mitt vardagsrum mer och mer nu. Tack för svar dock.

Suck...

Någon som har lite siffror på Benq W5000? Den kanske skulle gå på det avståndet?

Redigerat av Rebelicious, 31 October 2008 - 19:49.

Postad 01 November 2008 - 09:46

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Synd. Hatar mitt vardagsrum mer och mer nu. Tack för svar dock.

Suck...

Någon som har lite siffror på Benq W5000? Den kanske skulle gå på det avståndet?

Haha, då är vi två!! :(

Kolla denna sidan så kan du kalkylera med en uppsjö av projektorer och deras kastlängd för respektive dukstorlek.
http://www.projector...-calculator.htm

Nu visar den modellen W5000 från BenQ.
(denna kalkylatorn säger att du kan ha dukstorlekar mellan 77" och 92" med W5000 på 3.75m. OBS Jag har hört att det inte är bra att ha projektorn på MAX zoom, åt något av hållen så säg snarare 80"-88" med W5000)

Postad 01 November 2008 - 16:19

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Tack för info.

Har dock nästan bestämt mig för det radikala att köra en Optoma HD65 på ramspänd KingPin Velvet 77" duk på kortsidan av rummet och en X10 med minst 104" rullduk på långsidan av rummet. Plasman åker ut i köket på väggen :unsure:

Undrar dock hur brett rummet måste vara för att då X10an skall klara av en duk på 104" när det står möbler osv på sidorna, samt en soffa och liknande. Hoppas ni förstår vad jag menar. Så att inget står i vägen för projektionen av bilden.

Rummet i fråga (X10an skall ju då vara där fotot togs ifrån, 104" duken framför eller bakom gardinerna. Sedan skall Optoman vara till höger ovanför soffan och 77" duken där Plasman står nu till vänster):

Redigerat av Rebelicious, 04 November 2008 - 10:53.

Postad 01 November 2008 - 16:30

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Tack för info.

Har dock nästan bestämt mig för det radikala att köra en Optoma HD65 på ramspänd KingPin Velvet 77" duk på kortsidan av rummet och en X10 med minst 104" rullduk på långsidan av rummet. Plasman åker ut i köket på väggen :unsure:

Undrar dock hur brett rummet måste vara för att då X10an skall klara av en duk på 104" när det står möbler osv på sidorna, samt en soffa och liknande. Hoppas ni förstår vad jag menar. Så att inget står i vägen för projektionen av bilden.

Rummet i fråga (X10an skall ju då vara där fotot togs ifrån, 104" duken framför eller bakom gardinerna. Sedan skall Optoman vara till höger ovanför soffan och 77" duken där Plasman står nu till vänster):

Vad coolt med dubbla projektorer! hoppas du får till det och fotar resultatet B)

Postad 01 November 2008 - 17:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Tack för info.

4.3 – 5.1 m lins><duk.

På X10:ans Supportsidor, så finns det en del matnyttigt under HOW TO GUIDES, t ex under Installation.

Nedan ser du ungefär hur strålen skjuter ifrån sidan, då du har lite hum om hur långt fram och hur högt du kan ha prylar framför duken, och från linsen sett så blir det liksom en ”ljuskon” ut ifrån mitten på linsen och sid och nedledes.

Att döma av bilden på ditt rum, så borde du inte ”slå i” på sidorna, och du verkar inte ha något framför i vägen heller, med undantag för möjligtvis soffans högra armstöd, men jag tror det borde klara sig, annars får du prova att flytta soffan tillbaka (mot därifrån du tog bilden) lite.

Varför inte matcha med X9:an i istället på långsidan. :D
Den ger dig 77” på 2.6 – 2.9 m lins > < duk. B)

Fredrik
ISF certifierad

Bifogad fil(er)

Postad 01 November 2008 - 19:53

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Kul, nu hänger sig projektor så fort jag startar min Xbox 360, ingen bild, och projektorn går inte att manövrera, enbart att dra ut sladden. Ska ringa Infocus på måndag, löser det sig inte blir det in på lagning en andra gång.

Ibland funkar det, men jag får ingen bild via HDMI på projektorn. När jag stänger av 360n så hänger sig projektorn också.

Min PS3a via HDMI funkar dock bra.

Redigerat av maximm, 01 November 2008 - 20:15.

Postad 02 November 2008 - 11:45

johnnykarlberg
  • johnnykarlberg
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Har märkt att den ofta tappar informationen på ingången och det står ingen signal, identifierar. Kan vara lite irriterande när man går in i menyer på bluray spelaren.

Postad 03 November 2008 - 07:16

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

4.3 – 5.1 m lins><duk.

På X10:ans Supportsidor, så finns det en del matnyttigt under HOW TO GUIDES, t ex under Installation.

Nedan ser du ungefär hur strålen skjuter ifrån sidan, då du har lite hum om hur långt fram och hur högt du kan ha prylar framför duken, och från linsen sett så blir det liksom en ”ljuskon” ut ifrån mitten på linsen och sid och nedledes.

Att döma av bilden på ditt rum, så borde du inte ”slå i” på sidorna, och du verkar inte ha något framför i vägen heller, med undantag för möjligtvis soffans högra armstöd, men jag tror det borde klara sig, annars får du prova att flytta soffan tillbaka (mot därifrån du tog bilden) lite.

Varför inte matcha med X9:an i istället på långsidan. :D
Den ger dig 77” på 2.6 – 2.9 m lins > < duk. :)

Fredrik
ISF certifierad

Tack för infon. Soffans högra armstöd blir det nog problem med, speciellt när projjen ska så pass långt bak i rummet. Det står väldigt nära persiennerna, närmre än bilden förtäljer tyvärr. Får nog ta en mindre storlek duk där också. Soffan kan jag inte flytta tyvärr, det finns ingen yta tillgänglig.

Butiken har ju redan fått hem KIngPin duken och jag har lagt handpenning men det måste ju gå att ordna. Man har ju 2 veckors tid att ändra sig enligt lag? Eller har de rätt att kräva straffavgift eller liknande då de redan hunnit få hem duken och den normalt sett inte finns i deras sortiment?

Redigerat av Rebelicious, 03 November 2008 - 07:18.

Postad 03 November 2008 - 10:23

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Tack för infon. Soffans högra armstöd blir det nog problem med, speciellt när projjen ska så pass långt bak i rummet. Det står väldigt nära persiennerna, närmre än bilden förtäljer tyvärr. Får nog ta en mindre storlek duk där också. Soffan kan jag inte flytta tyvärr, det finns ingen yta tillgänglig.

Butiken har ju redan fått hem KIngPin duken och jag har lagt handpenning men det måste ju gå att ordna. Man har ju 2 veckors tid att ändra sig enligt lag? Eller har de rätt att kräva straffavgift eller liknande då de redan hunnit få hem duken och den normalt sett inte finns i deras sortiment?

Om du vart i en fysisk butik och pratat/ringt till dem och beställt så finns (enl lag) inget som heter ångerrätt/häv av köp. Detta gäller endast vid köp över internet/postorder typ tv shop mm.

Dock så brukar de fysiska butikerna vara snälla och ge 1-2 veckors öppet köp, ångerrätt mm. men de är inte skyldiga till att ge det enl lag.
(så vägrar dom att ta tilbaka den så hota inte med stämning.. då blir det en dyr duk för dig.. =)

Postad 03 November 2008 - 10:28

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Ok, tråkigt. Får hoppas att de inser att de lätt kan sälja den KingPin duken via specialannons på deras hemsida eller liknande och låta det passera eftersom jag dessutom kommer handla hos dem för runt 29.000 Kr senare när jag bestämt mig för exakt hur jag ska ha det.

Redigerat av Rebelicious, 03 November 2008 - 10:29.

Postad 03 November 2008 - 10:33

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Ok, tråkigt. Får hoppas att de inser att de lätt kan sälja den KingPin duken via specialannons på deras hemsida eller liknande och låta det passera eftersom jag dessutom kommer handla hos dem för runt 29.000 Kr senare när jag bestämt mig för exakt hur jag ska ha det.

Då kommer dom med all säkerhet inte vilja riskera att mista dig som kund. Butiken vill ju sälja, definitivt i dessa tider som är nu!
Oftast hjälper det att låta försäljaren vara den som får förklara hur saker och ting ligger till och ställa enkla frågor så han/hon känner att "Å jag är så bra" då blir dom ofta glada och ingenting är något problem! :)

Postad 03 November 2008 - 11:07

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Jo, hoppas de inte gör en stor affär av det. Vill de ha straffavgift så handlar jag bara någon annanstans sen. Förstår ju dem givetvis men de måste också förstå mig samt att jag med all säkerthet kommer att handla alla komponenter till nya hemmabion hos dem.

Tar och ringer dem nu, så får vi se vad de säger.

Redigerat av Rebelicious, 03 November 2008 - 11:07.

Postad 03 November 2008 - 15:36

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Kul, nu hänger sig projektor så fort jag startar min Xbox 360, ingen bild, och projektorn går inte att manövrera, enbart att dra ut sladden. Ska ringa Infocus på måndag, löser det sig inte blir det in på lagning en andra gång.

Ibland funkar det, men jag får ingen bild via HDMI på projektorn. När jag stänger av 360n så hänger sig projektorn också.

Min PS3a via HDMI funkar dock bra.

hej jag kör 360 vida hdm varje dag har aldrig haft nått fel på den som sakt bara fått en grön linje men det beror inte på 360 .... det ända jag haft problem är att när jag kör min pocorn 110 så fryser bildern när man ser dom vanlgit gå inte gå bakåt eller byta bild suger---.-

Postad 03 November 2008 - 17:34

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Mailade in bilden på vardagsrummet till dem och fick som svar att:

"Det där med din soffa förstår jag fortfarande inte men kan snabbt konstatera
att den inte kommer att ställa till med problem."

Och...

"Som du säkert förstår finns det tyvärr ingen möjlighet att backa köpet på
duken då vi tog in den speciellt för dig och inte jobbar med märket normalt."

Hoppas han har rätt då så man slipper stå där sen med duken och det inte fungerar.

Fick också veta att Infocus har höjt/ska höja priserna på sina projjar, så X10an kostar/kommer kosta runt 17.000 Kr istället för 15.000 Kr. Någon som kan spekulera i varför de höjt, med undantag för det uppenbara?

Redigerat av Rebelicious, 03 November 2008 - 18:17.

Postad 04 November 2008 - 11:55

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Fick också veta att Infocus har höjt/ska höja priserna på sina projjar, så X10an kostar/kommer kosta runt 17.000 Kr istället för 15.000 Kr. Någon som kan spekulera i varför de höjt, med undantag för det uppenbara?

Du kanske har noterat att dollarn har blivit avsevärt dyrare mot kronan (nästan 20%) den sista tiden, där har du en stor anledning till att vi nog kommer se generella prisuppgångar framöver på konsumentelektronik. :D

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 November 2008 - 11:56.

Postad 04 November 2008 - 12:29

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Tänkte inte på det, konstigt i tider som dessa att dollarn blivit starkare.

Aja, jag får projjen för 15k som överenskommet iaf men all annan elektronik berörs ju den med givetvis tyvärr.

Postad 05 November 2008 - 12:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Håll utkik efter InFocus test (tror det är X9 och X10) i kommande nummer av HemmaBio, ute i handeln 11/11 (alltså nästa tisdag).

Fredrik
ISF certifierad

Bifogad fil(er)

Postad 05 November 2008 - 14:42

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Håll utkik efter InFocus test (tror det är X9 och X10) i kommande nummer av HemmaBio, ute i handeln 11/11 (alltså nästa tisdag).

Fredrik
ISF certifierad

ska bli spännande å se vad dom skriver om dom :P har hållt utkik efter lite svenska recensioner om x10:an,men dock inte hittat några..förrens nu!!! latjo!!

Postad 05 November 2008 - 16:10

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
hej nä min butik hade inte fått veta vad som är felet med den gröna linjen han har inte fått upp den så nu får jag väll hämta hem en se själv om jag få det kan det vara xbox som inte klara den storleken av skärmen kör som sakt brända skivor??? men som sakt hänt biland på filmer med... typisk ner till lund igen ... hämta skitet

Postad 05 November 2008 - 19:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om det är din projektor jag kikade på idag när jag var inne på kortbesök hos The Rock, så såg den alldeles utmärkt ut, och de har tydligen inte lyckats få fram det fel/fenomen du får.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 06 November 2008 - 00:39

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Tar och väntar med projektorköp. Blir att betala mer för X10an men så får det va.

Redigerat av Rebelicious, 25 November 2008 - 09:16.

Postad 07 November 2008 - 21:12

Unregistered978d616e
  • Unregistered978d616e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig räkna på ifall X10'an skulle passa mitt biorum?

Följande parametrar:
Avstånd duk till projektorfäste: 4,25m (max) Notera att det inte är till lins utan till centrum projektorfäste.
Duk: 99" ramspänd (220x123 cm bildyta)
Takhöjd: 2,33m

Vid väggen där duken komer hänga kommer även en stereobänk placeras. Stereobänken (50cm hög) kommer stå under duken och på stereobänken kommer centern stå (17cm hög). Detta ger att duken måste hänga minst 67cm ovanför golv (för att inte täcka duken).

Kommer jag kunna placera duken på väggen på vettigt sätt och hur kort/långt måste takstativet vara (projektorn kommer alltså hänga i tak)?

Jag har redan ett stativ, köpt på Kjell.com med art nr 57315. Kommer detta gå att använda? Passar det till X10'an eller behöver jag köpa ett nytt?

Duken är en Euroscreen (tror den heter Frame Original Grey eller liknande), dv är en sk grå duk. Hur lämpar sig detta med X10'an?

Tacksam för eran hjälp?

Postad 08 November 2008 - 01:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har inte jobbat med det fästet från Kjell, så jag vet inte riktigt var din lins därmed hamnar.
Och dessutom har det ”bara” tre armar, medan SMS CLF 75 mm (se bild nedan) har fyra (X10:an har fyra fästespunkter), och utmärkt passande med X10:an, och UniSlide.

Hursomhelst. Om vi säger att du ligger på cirka 4 m lins > < duk, så kan du ha en bild på 81” – 98” cirka. Jo. du borde klara 99”, men kolla för säkerhets skull med Kjell fästet.

Med SMS CL F med UniSLide, så hamnar i alla fall linsen 20 cm från mitten fästpunkt takfäste, och därigenom 4 m lins > < duk = 81” – 98”, så jo, du ligger nog på gränsen bildstorleksmässigt, om vi utgår ifrån att samtliga fästen ”balanserar” upp ungefär på den avståndsrelationen till linsen.

Kan du gå ner lite i bild, säg 92”, eller sätta projektorn lite längre bak, alternativt duken längre fram?

Nu vet jag inte var du hamnar med linsen från tak sett med Kjell fästet, men med SMS CLF och UniSlide, så hamnar mitten på din lins cirka 21 cm från fästpunten i taket.
Det innebär att ovankanten på din bild (vid säg 92”), kommer hamna cirka 41 cm nedanför mitten lins.
Det innebär att underkanten på din bild hamnar cirka (21 + 41 + 5 (räknar 5 cm svart maskning) + 114.5 + 5 (räknar 5 cm svart maskning) = 186.5 cm från taket).
Vad har du för takhöjd?
Säg att du har 240 cm takhöjd, så innebär det att din underkant duk hamnar på runt 58.5 cm från golv (240 – 181.5 cm), d v s en diff på 8.5 cm (67 – 58.5), vilket inte är några som helst problem att kompensera med en svag lutning bakåt av X10:an.

I övrigt vad det gäller ditt dukval, så hade jag hellre tagit en konventionell vit duk, men skall du ner på 92", så funkar den grå duken rätt OK, men jag hade inte tagit den kombinationen.

Konventionella grådukar tycker jag hör ihop med ljusstarka LCD projektorer med dålig svärta/kontrast, och relativt högt ljusflöde, och där bilden är mindre.
X10:an är en riktig ljuskanon, med goda kontrast/svärteresurser, och konventionella grådukar tycker jag bara stryper denna projektorns kapacitet i fråga om just "pop" i bilden.
Skall du köra gråtypduk med X10:an, så skall du kika på Stewart FirekHawk, eller Bjura/euroscreen ReAct. Det är riktiga killerkombinationer, inte minst om du dessutom inte har ett helt mörkt rum (alltså även omgivning - tak, golv, väggar..). :)

Fredrik
ISF certifierad

Postad 10 November 2008 - 08:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Nu har jag kommit över senaste numret av HemmaBio tidningen, som kommer ut i handeln imorgon tisdag 11/11.

Där testas InFocus X9 och X10 över 3 1/2 sidor av en av Sveriges duktigaste displaytestare, Thomas Ytterberg.

Rubrik:
BUDGETBOMBERNA!
"X9 och X10 är två lågprisalternativ från projektorveteranen Infocus. Båda lyckas bra inom sina respektive nischer, och X10 smäller till ordentligt!"

X10:
"Det kanske allra bästa projektorfyndet i dagsläget"

Köp numret och läs hela testen! :D

Fredrik
ISF certifierad

Bifogad fil(er)

Postad 10 November 2008 - 13:13

jockebeki
  • jockebeki
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
bra att någon har stenkoll på allt =) kan du ordna en x10 billligt fredrik;)

Postad 10 November 2008 - 15:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Här hittar du massor av butiker.

Dock inte alla som har minst 1 års lampgaranti utan timbegränsning på X10 (& X9), som vi har på alla maskiner som säljs genom InFocus Sverige. Är du osäker på vilka som har det och inte, så PM:a gärna.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 11 November 2008 - 19:00

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
funkar det med projektor om man redan har en plasma på väggen? Måste duken man sätter upp vara "klistrad" mot väggen eller lämnar den utrymme från baksidan på duken och väggen?

Postad 11 November 2008 - 19:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Beroende på hur mycket din plasma bygger ut från väggen, så kan du ibland klara dig med att kåpan sitter på samma väg som plasman, beror ju på var i kåpan duken rullar ut. Detta måste du kolla exakt med din butik och/eller dukleverantör. Men oftast behöver du just någon form av konsoll för att komma ut lite från väggen (om du inte kan montera duken i taket), och en bit ut i rummet.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 13 November 2008 - 21:35

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
någon här som kör ps3 emot infocus x10? Undrar om ni får ut BTB med just denna kombo? Jag lyckas då inte få BTB med min ps3a emot x10an.
Inte funkar det speciellt bra när jag kör 1080p/24 ut från min tvix heller, då envisas x10an att ställa om sig till RGB Video men fimpar jag just 24hz inställningen så ställer den sig i REC709 som den ska..
Hur är det för er som kör denna denna proj emot ps3 samt tvix?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.