Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Dynaudio, Excite

1002 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Excite X12 (Surroundhögtalare) 2 9.470588 (16) Inga priser
Dynaudio Excite X16 (Surroundhögtalare) 9 9.545454 (10) Inga priser
Dynaudio Excite X22 (Centerhögtalare) 3 7.749998 (3) Inga priser
Dynaudio Excite X32 (Golvhögtalare) 1 8.624998 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X36 (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X38 (Golvhögtalare) 9 8.833332 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X34 (Golvhögtalare) 8 9.166666 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X24 (Centerhögtalare) 1 6.5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X14 (Surroundhögtalare) 2 8.714284 (6) Inga priser
Dynaudio Excite X18 (Surroundhögtalare) Rapporterad 8 9.375 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X44 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
32 relaterade trådar
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 3 år sedan
Dynaudio Excite Centers x24 eller x28 (31 inlägg) 6 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 8 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 9 år sedan
Vad är det egentligen som begränsar hur mycket en högtalare tål? Spela högt (14 inlägg) 10 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 10 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 12 år sedan
Värt att uppgradera? Kommer det göra någon skillnad för mina ändamål? (5 inlägg) 12 år sedan
Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr? (67 inlägg) 12 år sedan
Dynaudios Nya Excite serie 2013! (68 inlägg) 12 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99.26 MK II VS Dynaudio Excite X12/16 (28 inlägg) 12 år sedan
Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..? (83 inlägg) 13 år sedan
Onkyo NR 809 med Dynaudio X16 - missnöjd (32 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 14 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 14 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 15 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 15 år sedan
Kompakt begagnat för 5k-6k vad köper man? (7 inlägg) 15 år sedan
Audiovector Ki3 Super eller Dynaudio Excite X16 (6 inlägg) 16 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 16 år sedan
Dynaudio x12 eller elac 203 eller 243 (16 inlägg) 16 år sedan
Val av stativhögtalare, prisklass 7000-10 000:- (34 inlägg) 16 år sedan
Snälla ge mig styrka att välja! (8 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Dynaudio Excite X32 (25 inlägg) 16 år sedan
Stativare till en Marantz M-CR502 (8 inlägg) 16 år sedan
Lämpligt 2-kanalsslutsteg till min LX81 och Dynaudio? (6 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 17 år sedan

Postad 01 October 2013 - 01:06

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jo, det är väl först hemmavid som man egentligen vet hur det ligger till med den saken :) I butik eller på någon demo med bra akustik i väggar och tak kan man ju få en liten aning om hur det kan låta där hemma. Men iom att man är mer van vid sitt eget hem är det väl oftast där det låter bäst kan jag tänka mig. Det är ju det man brukar utgå ifrån, iaf gör jag det :)

Ja det är ju bara nån minut av en låt man lyssnar och får utgå från det lilla, hade man haft alla högtalare hemma och kunna byta hur man ville så hade man nog hittat rätt högtalare snabbt, men då hade väl inte hifi-butiker gått runt :)

Det roliga var att mina Focus 140 lät bättre än någonsin när jag kom hem med dom efter att ha lyssnat på dom i demorummet. Mycket lugnare och skönare ljud.

Postad 01 October 2013 - 01:27

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Jo, jag minns mina egna Focus Mk1 som ett par mycket bra högtalare. Ångrar än i dag 5 år senare att jag bytte in dom :) Har funderat på om DM-serien kan vara det jag saknar i minnet men har inte vågat chansa ännu på om det verkligen stämmer men allt talar ju för att jag kommer att gilla DM-serien efter vad jag har läst hittills om dom även om det givetvis är en viss skillnad. Så är det ju för det mesta även om man blir riktigt sugen på ett par. Iofs inget jag har behov utav men det är ju mitt intresse, ett utav få just nu men isf blir det olyssnat. Har ingen butik att lyssna i häromkring. X12 bestalldes ju olyssnat iaf. Hmm, mitt tangentbord ar skumt nu. Bokstaver som inte fungerar. Hur som helst. Jag vet en butik som hade hade gatt runt. Kan nan ha hackat mitt tangentbord. hahaha Inget fungerar langre. Tror jag beh;ver en ny laptop nu k'nns det som innan h;gtalark;p hahaha skumt......jag byter dator tror jag....har en p[ bottenplan....

Ja det är ju bara nån minut av en låt man lyssnar och får utgå från det lilla, hade man haft alla högtalare hemma och kunna byta hur man ville så hade man nog hittat rätt högtalare snabbt, men då hade väl inte hifi-butiker gått runt :)

Det roliga var att mina Focus 140 lät bättre än någonsin när jag kom hem med dom efter att ha lyssnat på dom i demorummet. Mycket lugnare och skönare ljud.

Postad 01 October 2013 - 01:38

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jo, jag minns mina egna Focus Mk1 som ett par mycket bra högtalare. Ångrar än i dag 5 år senare att jag bytte in dom :) Har funderat på om DM-serien kan vara det jag saknar i minnet men har inte vågat chansa ännu på om det verkligen stämmer men allt talar ju för att jag kommer att gilla DM-serien efter vad jag har läst hittills om dom även om det givetvis är en viss skillnad. Så är det ju för det mesta även om man blir riktigt sugen på ett par. Iofs inget jag har behov utav men det är ju mitt intresse, ett utav få just nu men isf blir det olyssnat. Har ingen butik att lyssna i häromkring. X12 bestalldes ju olyssnat iaf. Hmm, mitt tangentbord ar skumt nu. Bokstaver som inte fungerar. Hur som helst. Jag vet en butik som hade hade gatt runt. Kan nan ha hackat mitt tangentbord. hahaha Inget fungerar langre. Tror jag beh;ver en ny laptop nu k'nns det som innan h;gtalark;p hahaha skumt......jag byter dator tror jag....har en p[ bottenplan....

Är det Focus 220 du menar då? Dom ser ju väldigt mycket ut som DM 3/7 så dom kanske har samma ljud också :)

Tryck Alt + Shift så ska du se att du får tillbaka svenska tecken :)

Postad 01 October 2013 - 01:59

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Ok, tack! Får försöka med det :D

Jo, 220 Mk1 var det :) Jag vill minnas att dom var väldigt bra ihop med min Primare I30 som jag hade på den tiden :) En stärkare som jag har försökt att köpa tillbaka. Han fick ett bra bud men jag tyckte ändå senare inte att den var värd dom pengarna så det blev aldrig något tillbaka byte :) Mina 220 är dom enda talarna jag inte har kvar någon bild på men dom var iaf i mörk körsbär. Det enda jag har sparat är manualen och kvittot så jag kan se när jag köpte dom men det är ju inte till någon stor hjälp :D DM 3/7 däremot är ju riktigt lik som du säger så helt klart får man ju minnena tillbaka när man tittar på dom på bilderna på tex google :) Nja, jag vet inte. Ska ju köpa både bänkdiskmaskin och lite allt möjligt så hifin är ju inte prio 1 längre just nu iaf även om DM 2/6 finns i tankarna också...hmm. Får se vad jag kommer fram till innan snön lägger sig på backen..Tänker isf iaf inte vänta till isen kommer. Min trappa är såphal vintertid. Har redan studsat ner för den ett antal gånger. Vill då inte göra detta med paket i famnen :D

Är det Focus 220 du menar då? Dom ser ju väldigt mycket ut som DM 3/7 så dom kanske har samma ljud också :)

Tryck Alt + Shift så ska du se att du får tillbaka svenska tecken :)

Postad 01 October 2013 - 02:42

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Edit: Tar bort mitt inlägg :) Misstänker att det kommer att vända upp och ner på hela forumet :D och resten också för den delen :P

Redigerat av Unregistered2222, 01 October 2013 - 03:04.

Postad 01 October 2013 - 03:18

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Har du lyssnat på DM 2/6 innan?

Ja 2/6 orna spelar helt sjukt för priset, och för storleken framförallt.

En sak jag tänkt på länge är att Dynaudio kan väl knappt göra dåliga högtalare. Dom gör ju i princip allting själv, och bara för att dom ska göra en budgethögtalare så kan dom ju inte göra den sämre med vilja, om du förstår vad jag menar :) Visst kan dom använda billigare material till lådan och så men elementen görs väl på samma sätt som deras dyraste högtalare, så även deras budgetelement måste ju vara av toppklass, vilket dom också är.

Postad 01 October 2013 - 03:47

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Nej, jag har faktiskt aldrig lyssnat på DM-serien alls :) Den dagen jag gör det kommer förmodligen bli den dagen jag får hem dom om jag skulle beställa som jag är tveksam till. Visst lockar det men man måste ju vara nöjd någon gång med det man har :D

Jo, jag förstår :) Givetvis vill man förbättra hela tiden. Det är ju det som det bygger på. Annars hade ju utvecklingen stannat av. Jag vet att det pratades om det bland annat i dessa videos :) Jag har postat dom förut men här kommer dom igen :)

http://www.youtube.c...h?v=hHTC7mvzRCs

http://www.youtube.c...h?v=zgVP3ghVm0o

Har du lyssnat på DM 2/6 innan?

Ja 2/6 orna spelar helt sjukt för priset, och för storleken framförallt.

En sak jag tänkt på länge är att Dynaudio kan väl knappt göra dåliga högtalare. Dom gör ju i princip allting själv, och bara för att dom ska göra en budgethögtalare så kan dom ju inte göra den sämre med vilja, om du förstår vad jag menar :) Visst kan dom använda billigare material till lådan och så men elementen görs väl på samma sätt som deras dyraste högtalare, så även deras budgetelement måste ju vara av toppklass, vilket dom också är.

Postad 01 October 2013 - 03:51

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=5pFHwWzrfps

Postad 01 October 2013 - 04:05

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hade jag varit du hade jag nog sparat pengarna och lagt dom på nåt annat istället. Dom låter inte lika klart och fint som X12 men dom står inte ut i nåt register vilket gör att man kan lyssna på dom hela dagen, plus att man kan dra på rejält utan att diskanten blir jobbig, tror det är det som gör att jag gillar dom så mycket.

Dom där videosarna har jag sett många gånger, får aldrig nog haha.

Redigerat av Exiphi, 01 October 2013 - 04:05.

Postad 01 October 2013 - 04:10

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Har dom där ens landat i Sverige ute i butikerna? :)

Har någon lyssnat på x38 ännu? Gillade gamla x32 men tyckte den saknade för mycket i botten. x38 verkar ju onekligen vara en mer kapabel högtalare.

Postad 01 October 2013 - 04:15

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Det är inte X12:s sound jag är ute efter då jag redan har haft dessa en gång i tiden :) DM lockar mer :)

Hade jag varit du hade jag nog sparat pengarna och lagt dom på nåt annat istället. Dom låter inte lika klart och fint som X12 men dom står inte ut i nåt register vilket gör att man kan lyssna på dom hela dagen, plus att man kan dra på rejält utan att diskanten blir jobbig, tror det är det som gör att jag gillar dom så mycket.

Dom där videosarna har jag sett många gånger, får aldrig nog haha.

Postad 01 October 2013 - 04:16

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det är inte X12:s sound jag är ute efter då jag redan har haft dessa en gång i tiden :) DM lockar mer :)

Ah okej, vad var det du ogillade med X12orna?

Postad 01 October 2013 - 04:19

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Inget, men jag behövde dom inte just då så jag gav bort dom till brorsan i julklapp :)

Ah okej, vad var det du ogillade med X12orna?

Postad 01 October 2013 - 04:21

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Inget, men jag behövde dom inte just då så jag gav bort dom till brorsan i julklapp :)

Om man hade en sån bror... :)

Postad 01 October 2013 - 04:28

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Hehe ja, han fick min Primare också :) Även om han hade en del sen innan. Jag tyckte att han kunde behöva en uppgradering där hemma så istället för att ge bort en uppstoppad anka så tänkte jag att det var bättre med ett par Dynaudio helt enkelt ;)

Om man hade en sån bror... :)

Postad 01 October 2013 - 04:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har funderat över mina Focus 140

Ända sedan Audience 42 har jag misstänkt att jag inte behöver mer, men ändå så gick jag vidare till att uppgradera till Focus 140.

Jag har haft DM 2/6 som stått och spelat tillsammans med min Hegel H1:a, och i kombination med min sub så saknas inte mkt. Desigmässigt så har Focus 140 gjort sitt i min lgh. Vad jag gjort under senaste två åren är att ställa undan mer av min elektronik och gömma den i mediamöbeln, vill inte längre att mitt hem skall konnotera "ensam ungkarl".

Focus 140 står ut i lägenheten, som två rejäla pjäser - and not in the good way!

Högtalarna låter suveränt, men drar till sig för mkt uppmärksamhet. Kanske ett par svarta high gloss Excite x12 vore trevligare? Jag är bara rädd för att jag skulle sakna mina Focus om jag sålde dem?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 01 October 2013 - 05:09.

Postad 01 October 2013 - 05:12

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Ända sedan Audience 42 har jag misstänkt att jag inte behöver mer, men ändå så gick jag vidare till att uppgradera till Focus 140.

Jag har haft DM 2/6 som stått och spelat tillsammans med min Hegel H1:a, och i kombination med min sub så saknas inte mkt. Desigmässigt så har Focus 140 gjort sitt i min lgh. Vad jag gjort under senaste två åren är att ställa undan mer av min elektronik och gömma den i mediamöbeln, vill inte längre att mitt hem skall konnotera "ensam ungkarl".

Focus 140 står ut i lägenheten, som två rejäla pjäser - and not in the good way!

Högtalarna låter suveränt, men drar till sig för mkt uppmärksamhet. Kanske ett par svarta high gloss Excite x12 vore trevligare? Jag är bara rädd för att jag skulle sakna mina Focus om jag sålde dem?

Jag tyckte faktiskt att diskanten i X12 lät bättre än Focus, mer neutral på nåt sätt. Även mellanregistret. Upplevde dock att dom hade lite mindre bas än DM 2/6, så X12 med en baslåda tror jag blir en suverän kombination.

Postad 01 October 2013 - 05:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Annons utlagt på blocket.

This really hurts! Men allteftersom åren gått har jag även dragit på mig tinnitus, och har inte samma relation till musiklyssning ändå. Sitter sällan och kritiskt lyssnar längre, och har börjat odla andra intressen.

Om jag inte får ett hyffsat pris så behåller jag dem istället, annars blir det ett par high gloss Excite x14.

:)

Postad 01 October 2013 - 05:35

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Annons utlagt på blocket.

This really hurts! Men allteftersom åren gått har jag även dragit på mig tinnitus, och har inte samma relation till musiklyssning ändå. Sitter sällan och kritiskt lyssnar längre, och har börjat odla andra intressen.

Om jag inte får ett hyffsat pris så behåller jag dem istället, annars blir det ett par high gloss Excite x14.

:)

Intressant, vad tänkte du ta för dom?

Med tanke på att Focus 140 och 160 låter olika så borde ju x12 och x14 också göra det.

Redigerat av Exiphi, 01 October 2013 - 05:36.

Postad 01 October 2013 - 06:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Dom har några år på nacken, men jag lade ut dem för 8000:- och dom är utan repor.

Postad 01 October 2013 - 22:09

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Det är ett bra pris tycker jag :)

Dom har några år på nacken, men jag lade ut dem för 8000:- och dom är utan repor.

Postad 01 October 2013 - 22:19

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Nja, jag tror inte skillnaden mellan X12 och X14 är så stor egentligen mer än basen, iom att det är ett större element i X14 och att den helt enkelt spelar större även om jag inte har jämfört dom båda. Man ska inte glömma att X12 och X14 tillhör samma generation och samma serie. Focus 140 och 160 är ju ändå två olika generationer även om dom båda heter Focus :)

Med tanke på att Focus 140 och 160 låter olika så borde ju x12 och x14 också göra det.

Redigerat av Unregistered2222, 01 October 2013 - 22:21.

Postad 01 October 2013 - 22:28

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Nja, jag tror inte skillnaden mellan X12 och X14 är så stor egentligen mer än basen, iom att det är ett större element i X14 och att den helt enkelt spelar större även om jag inte har jämfört dom båda. Man ska inte glömma att X12 och X14 tillhör samma generation och samma serie. Focus 140 och 160 är ju ändå två olika generationer även om dom båda heter Focus :)

Är det verkligen större element i x14?

Postad 02 October 2013 - 00:16

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Nej de är ett lika stort element, däremot skall det ha längre slaglängd i x14.

Är fortfarande grymt nöjd med mina x12 och varje gång jag lyssnar på dem så blir jag imponerad. Det är en sån storlek på ljudet ur dessa små kabinett, alla register imponerar och det är faktiskt inte ofta man saknar den djupare basen som högtalarna ej förmår att förmedla. Har iaf hittat mitt ljud ideal med Dynaudio, känns skönt att slippa leta mer och lugna ner sig med högtalarbyten.

Postad 02 October 2013 - 01:23

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Nej de är ett lika stort element, däremot skall det ha längre slaglängd i x14.

Är fortfarande grymt nöjd med mina x12 och varje gång jag lyssnar på dem så blir jag imponerad. Det är en sån storlek på ljudet ur dessa små kabinett, alla register imponerar och det är faktiskt inte ofta man saknar den djupare basen som högtalarna ej förmår att förmedla. Har iaf hittat mitt ljud ideal med Dynaudio, känns skönt att slippa leta mer och lugna ner sig med högtalarbyten.

Verkligen skönt att slappna av och sluta fundera på högtalare :) däremot lär förstärkaren åka snart. Har nåt irriterande brus i högtalarna när jag höjer och sänker på lite högre volymer. Sen är det inte speciellt strömstark heller. Men jag funderar på om jag ska köpa ett slutsteg eller bara en integrerad förstärkare. Känns som man får mycket mer för pengarna om man köper ett slutsteg.

Postad 02 October 2013 - 02:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Kan inte sova <_<

Vaknade för en stund sedan, kilade ut i badrummet och nu fastnade jag framför datorn.

Köpte ett par DM 2/6 till mitt kontor på jobbet, och prövade sedan dessa hemma i min lgh.

Visst är Focus 140 en mer exklusiv och avancerad högtalare, faktiskt den bästa jag ägt. Men jag vet efter att ha ägt Audience 42, DM 2/6 att redan dessa täcker mina behov. Måste även ha i åtanke att jag har en Velodyne Sub som fyller ut det sista.

Både Excite och DM borde passa min yta bättre också, det är sällan som jag verkligen vrider upp volymen. Excite x12 (svart) kommer vara mer passande till tv:n i vardagsrummet

Redigerat av Glidtassen, 02 October 2013 - 02:44.

Postad 02 October 2013 - 14:35

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Fel av mig där :D Fick för mig att X14 var X16 av någon anledning :P

Är det verkligen större element i x14?

Postad 02 October 2013 - 14:38

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Uppgraderings-jävulen på ingång? :D

Kan inte sova <_<

Vaknade för en stund sedan, kilade ut i badrummet och nu fastnade jag framför datorn.

Köpte ett par DM 2/6 till mitt kontor på jobbet, och prövade sedan dessa hemma i min lgh.

Visst är Focus 140 en mer exklusiv och avancerad högtalare, faktiskt den bästa jag ägt. Men jag vet efter att ha ägt Audience 42, DM 2/6 att redan dessa täcker mina behov. Måste även ha i åtanke att jag har en Velodyne Sub som fyller ut det sista.

Både Excite och DM borde passa min yta bättre också, det är sällan som jag verkligen vrider upp volymen. Excite x12 (svart) kommer vara mer passande till tv:n i vardagsrummet

Postad 02 October 2013 - 15:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Kan inte sova <_<

Om det är färgen du stör dig på så kan du testa att foliera dina Focus:ar i valfri färg. Jag gjorde det med mina S3.4:or i högblank vitt och har stillat husfriden rejält där hemma :)

Postad 02 October 2013 - 15:57

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

:) Det där är inte så farligt, mitt vardagsrum är mycket värre. En gift "ensam ungkarl". Frugan bryr sig inte.

Postad 02 October 2013 - 19:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tror att jag också vill ha någonting nytt

Vill inte gärna foliera mina stativare, känner att jag också vill ha mindre lite mer diskreta högtalare.
Tror att det kommer att räcka för mig med ett par X12.

Redigerat av Glidtassen, 02 October 2013 - 19:08.

Postad 03 October 2013 - 09:58

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Tror att jag också vill ha någonting nytt

Vill inte gärna foliera mina stativare, känner att jag också vill ha mindre lite mer diskreta högtalare.
Tror att det kommer att räcka för mig med ett par X12.

Varför lånar du inte hem ett par X12 innan du säljer dina Focus 140? Å andra sidan, ångrar du dig efter en viss tid så går det ju alltid att köpa ett nytt par begagnat. Så tänker iaf jag.

Postad 03 October 2013 - 12:32

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Är det någon som gjort någon seriös jämförelse mellan X16 och X32? Har börjat fundera på att sälja mina X16 och subbar, BK XLS200, till förmån för X32 nu när det är bra priser eller kanske rent av X34. Subbarna är iofs väldigt trevliga att ha men skulle nog kunna leva utan dom.

Postad 03 October 2013 - 16:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har redan ägt ett par Dynaudio 42, och har nu även ett par DM 2/6 på jobbet. Jag är ganska klar över vad Excite x12 presterar, så det känns inte som om jag handlar i blindo. Jag avvaktar ett tag till, och ser vad jag får för bud framöver.

Postad 03 October 2013 - 20:30

Unregistered2e106cea
  • Unregistered2e106cea
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Har dom där ens landat i Sverige ute i butikerna? :)

Hoppades på att någon hade hört den på en mässa eller liknande.

Postad 04 October 2013 - 00:46

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Nu däremot lär dom ha dykt upp ute i butikerna :) Iaf är det min gissning :) Releasen var ju för tre veckor sedan ca, här i Sverige :)

Hoppades på att någon hade hört den på en mässa eller liknande.

Redigerat av Unregistered2222, 04 October 2013 - 00:49.

Postad 05 October 2013 - 06:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har någon jämfört Excite X12 bredvid DM 2/6?

Postad 05 October 2013 - 19:08

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Har någon jämfört Excite X12 bredvid DM 2/6?

Japp, Excite är mycket ljusare

Postad 05 October 2013 - 19:34

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Varför inte sälja subben och köpa ett par x32 så får du bort den också. Jag skulle tro att dessa känns smäckrare än focus 140 + sub, hade jag haft pengar så hade jag satsat på dem...helst hade jag velat haft x36 men nån gång så....sitter nöjd med mina x12 sålänge :wub:

Postad 20 October 2013 - 10:23

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Är lite nyfiken på vad ni andra kör med för subbar till era dynaudio? Tips mottages på en liten kompakt 8 eller 10 tummare som spelar tight och rappt, behöver inte kunna mullra så värst då den ska användas mest till musik men ändå ingå i mitt hemmabio system.

Postad 20 October 2013 - 12:18

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Är lite nyfiken på vad ni andra kör med för subbar till era dynaudio? Tips mottages på en liten kompakt 8 eller 10 tummare som spelar tight och rappt, behöver inte kunna mullra så värst då den ska användas mest till musik men ändå ingå i mitt hemmabio system.

Jag kör en REL T7 till mina Excite. Passar perfekt tycker jag och den integreras riktigt bra med högnivå till stereo och lågnivå till hemmabio receivern. Den är liten och nätt.

Postad 21 October 2013 - 05:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har tagit bort annonsen på mina Focus 140

Tanken var att jag skulle ha någonting mer skrymmande/diskret istället. Men kände inte att jag fick ut de pengar jag ansåg att dessa var värda begagnat.

Jag har en Velodyne SPL-1000i tror att den har en dynamisk effekt på nästan 2000 watt, men en kontinuerlig effekt på 1000 watt. Ibland spelar den så kontrollerat och djupt att den inte hört, men stämningen i rummet har definitivt förändrats.

Postad 21 October 2013 - 07:03

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Har 2 st. BK XLS200 DF till mina X16. Mullrar inte alls utan spelar tight och fint med bra tryck, det gör ju iofs även X16 :-)

Postad 22 October 2013 - 17:51

knubbsäl
  • knubbsäl
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag har också börjat fundera lite på en sub till mina X12. Precis som Tomlund får den gärna vara kompakt. BK XLS200 är intressant. Någon som har erfarenhet av Earthquake MiniMe P8?

Postad 04 November 2013 - 05:22

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Inte funderat på Dynaudios egna subbar? :)

Jag har också börjat fundera lite på en sub till mina X12. Precis som Tomlund får den gärna vara kompakt. BK XLS200 är intressant. Någon som har erfarenhet av Earthquake MiniMe P8?

Postad 04 November 2013 - 20:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har pratat lite med killarna på Reference Audio, men de menade att Dynaudios högtalare är bättre än subbarna. Deras subwoofers är bra, men lite långsamma enligt dem.

Vad tycker ni?

Postad 04 November 2013 - 20:59

CynisktLjud
  • CynisktLjud
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Långsamma är dom inte alls enligt mig, däremot dyra kontra prestanda.

SVS SB 12.
Sunfire HRS 8, 10, 12.
MonitorAudios Bronze, Silver och APEX.
Velodyne SPL Ultra.
REL T serien och även R.

Kan säkert passa/matcha Dynaudios mindre högtalare.

Redigerat av CynisktLjud, 04 November 2013 - 21:08.

Postad 05 November 2013 - 14:42

dolofsson
  • dolofsson
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Någon som har en aning om vaför det finns så lite information om nya Excite-serien (X14/X34/X38)? Är det pga förseningar? Det verkar inte finnas några recensioner eller liknande på nätet vad jag kan hitta...

Postad 05 November 2013 - 15:05

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Någon som har en aning om vaför det finns så lite information om nya Excite-serien (X14/X34/X38)? Är det pga förseningar? Det verkar inte finnas några recensioner eller liknande på nätet vad jag kan hitta...

Såg idag att What Hi-Fi har recenserat X14.

http://www.whathifi....udio-excite-x14

Redigerat av Fredrik_A, 05 November 2013 - 15:07.

Postad 05 November 2013 - 16:56

dolofsson
  • dolofsson
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Såg idag att What Hi-Fi har recenserat X14.

http://www.whathifi....udio-excite-x14

Intressant.. Hoppas de följer upp med recension även av X34/X38 och X24...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.