Panasonic TH-50PX8
918 svar till detta ämne
Postad 02 August 2008 - 10:18
Reference
-
Reference
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Beklagar för lite OT men...
Jag var inne hos Expert i Bromma för att titta på PX8:an och eventuellt köpa den. Efter ha stått vid tv-disken i 15 minuter och blivit ignorerad av flera säljare (i en nästan tom butik) fick jag äntligen hjälp. Jag hann bara nämna Panasonic innan säljaren började prata om hur mycket bättre Samsung var. Vad jag än sa så kom det motargument för Samsung. Helt klart fick säljaren mer provision på en Samsung. Insåg att jag inte skulle köpa någon tv där och gick därifrån. Och köpte den på nätet istället...
Dessutom skulle dom ha 600 kr för hemkörning. Expert "online" tog bara 399:-. Hur resonerar dom?
Förhoppningsvis är inte alla Expertbutiker som den i Bromma. Kanske hade dom en dålig dag? Men dom borde överväga att borde skicka sin personal på charmkurs... istället för säljkurs. :-)
/R
Redigerat av Reference, 02 August 2008 - 10:20.
Postad 02 August 2008 - 10:38
c[o]re
-
c[o]re
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag väntar med att packa upp TV'n för jag måste flytta inom två veckor, men det är ett h-vete att hålla sig!
Kan någon rekommendera ett väggfäste som passar bra till denna TV?
Postad 02 August 2008 - 10:58
Zworykin
-
Zworykin
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Då var det slut på beslutsångesten. Inhandlad på Expert (Göteborg, Eriksberg) för 10999:- Fick med mig Com-hems HD-box för 1:- också. (självklart med 12-mån bindningstid, men ändå...).
Skulle också vara tacksam för tips om bra väggfästen.
Postad 02 August 2008 - 11:01
Unregistered409cb17f
-
Unregistered409cb17f
-
Användare
-
-
169 inlägg
En liten fråga, ska man köra med overscan på el av? På projjen körde jag alltid med av men kanske måste köras med overscan på TV'n?
// Thomas
Postad 02 August 2008 - 11:53
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
En liten fråga, ska man köra med overscan på el av? På projjen körde jag alltid med av men kanske måste köras med overscan på TV'n?
// Thomas
Vad jag känner till så går detta inte att ställa in på 50PX8, utan den kör med det på alltid. För att komma runt det måste man därmed göra vissa ändringar på ex HTPCn.
Postad 02 August 2008 - 12:01
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
overscan går att stänga av.. iaf kan jag göra det i min meny.
Postad 02 August 2008 - 12:20
Unregistered409cb17f
-
Unregistered409cb17f
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jo det går att stänga av, men frågan är om tv'n mår dåligt av att stänga av den?... Ja ja, kör med av ett tag o ser vad som händer
Postad 02 August 2008 - 12:22
Najze
-
Najze
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Köpte mig en PX8 på Expert igår, med 5 års extra försäkring. Vad bör jag tänka på, inbränningar mm. Är det de 200 första timmarna som gäller som man ska sänka ljus och dylikt? Killen på expert som sålde tvn visade mig LCD-skärmar som hade inbränningar , det sägs ju att det inte ska kunna gå på LCD, men tydligen så gick det... Vilka väggfästen är att rekommendera? Vad tror ni om denna? http://www.dustinhom...5010135668.aspx
Postad 02 August 2008 - 13:37
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Köpte mig en PX8 på Expert igår, med 5 års extra försäkring.
Vad bör jag tänka på, inbränningar mm. Är det de 200 första timmarna som gäller som man ska sänka ljus och dylikt? Killen på expert som sålde tvn visade mig LCD-skärmar som hade inbränningar , det sägs ju att det inte ska kunna gå på LCD, men tydligen så gick det...
Läs igenom tråden så ser du overscan går att stänga av.. iaf kan jag göra det i min meny.
Jo det går att stänga av, men frågan är om tv'n mår dåligt av att stänga av den?... Ja ja, kör med av ett tag o ser vad som händer 
Hur gör man detta då ? På 42PX80 så måste man slå över till AV eller hur det var för att det ska dyka upp i menyn, men jag har inte sett till det även trotts jag kör HDMI1?
Postad 02 August 2008 - 17:05
Unregisteredab8b0533
-
Unregisteredab8b0533
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
2 frågor vore tacksam för svar!
1. Hur blir det med digital camera bilder som man kör ut från multi media maskinen jag ska inhandla direkt ut på tv:n? Blir det suddigt eller blir det lika bra som på dator skärmen?
2. Det går ju inte o få 5.1 ljud ut direkt från tv:n, måste man då sätta i tv kort i multi media maskinen och köra ljudet direkt därifrån till förstärkaren om man vill höra tex. melodifestivalen i 5.1 ljud?
Tack på förhand
Postad 02 August 2008 - 18:59
Unregisteredccec635e
-
Unregisteredccec635e
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Vad jag förstår så kan den alltså inte visa full-hd alltså 1080p? eller? inte pixelmappat i alla fall?
hur blir bilden från playstation 3?
mvh
Postad 02 August 2008 - 19:41
Najze
-
Najze
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Vad jag förstår så kan den alltså inte visa full-hd alltså 1080p? eller? inte pixelmappat i alla fall? hur blir bilden från playstation 3?
mvh
Nej inte fullhd, däremot 1080i. Det gjordes ju någon test där både experter och vanligt folk fick kolla på fullhd samt 720p, och det var inte många som gissade rätt på det. Så det känns lite som att det är lite överskattat. Möjligtvis om du sitter jäkligt nära tvn men annars verkar det inte göra så himla mkt. Det är däremot bättre att köpa en kvalitetstv för lägre upplösningar. Bild från xbox 360 blir riktigt bra via hdmi iaf. Kollat igenom tråden men inte hittat något om vilket väggfäste som är att rekommendera. Någon som kan tipsa? Så billigt som möjligt. Såg för 500 kr på dustinhome t.ex.
Redigerat av Najze, 02 August 2008 - 19:43.
Postad 02 August 2008 - 20:04
Bikermice
-
Bikermice
-
Amatör
-
-
58 inlägg
 Hej alla på tråden!
Jag startade den för några månader sedan och sa att jag skulle köpa en px8 efter min semester och nu har det hänt 10990 kr på expert Barkarby sista exet blev min tack för det!!!!!!Man ska lite tur ibland!
Tvn kostade när den kom ut 16.995 och idag kan vi Panasonic fans köpa denna otroligt prisvärda tv för 10.990kr= -6005 kr.
Omdöme: Viasat hyffsat bild men det beror på att att digitalbox omvandlar till analog signal via scart.
DVD superbild ++++++++
Bluray DVD Im Legend kanon super bäst vad mer kan jag säga helt otroligt fin bild!!!!!!!!
Så nu får min PV60 42 gå till ungarnas tv rum!
Glad hälsningar till alla på forumet!!!!!
//Bikermice
Postad 02 August 2008 - 20:14
Unregistered7ff3cfb6
-
Unregistered7ff3cfb6
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Tänkte ordna in ett sånt här. Bör väl funka tycker jag?? http://www.kjell.com...items/57314.jpgFrån kjelle.....399:-
Redigerat av Unregistered7ff3cfb6, 02 August 2008 - 20:15.
Postad 02 August 2008 - 20:42
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Tänkte ordna in ett sånt här. Bör väl funka tycker jag??
http://www.kjell.com...items/57314.jpg
Från kjelle.....399:-
På dustinhome ingår ju väggfäste o en hyfsad HDMI kabel... beställde en för tre dagar sedan, 11200:- sweet.. dock slut i lager just nu så jag får den inte förrän mitten på augusti
Postad 02 August 2008 - 20:50
Bikermice
-
Bikermice
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Vilken j-vla otur när expert säljer den 10990:-
Men det är ju bar 200 spänn som skiljer men synd ändå när man kan köpa den i fysik butik!
//Bikermice
Postad 03 August 2008 - 10:51
Boxer
-
Boxer
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Vilken j-vla otur när expert säljer den 10990:- Men det är ju bar 200 spänn som skiljer men synd ändå när man kan köpa den i fysik butik!
//Bikermice
Jag utgår från att du missade delen med "väggfäste och HDMI-kabel". Tror nog att de två sakerna med lätthett är värda 200 kronor.
Postad 03 August 2008 - 15:38
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
För er som är sugna på denna TV:n, så går den att boka på Expert i den fysiska butiken även om den är slut just nu!
Postad 03 August 2008 - 16:30
Unregisteredab8b0533
-
Unregisteredab8b0533
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
2 frågor vore tacksam för svar!
1. Hur blir det med digital camera bilder som man kör ut från multi media maskinen jag ska inhandla direkt ut på tv:n? Blir det suddigt eller blir det lika bra som på dator skärmen?
2. Det går ju inte o få 5.1 ljud ut direkt från tv:n, måste man då sätta i tv kort i multi media maskinen och köra ljudet direkt därifrån till förstärkaren om man vill höra tex. melodifestivalen i 5.1 ljud?
Tack på förhand
Ingen som kan svara?
Postad 03 August 2008 - 16:33
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
mkt labbande med priser nu och det e minsann inget fel på det.
Men ingen som har haft denna tv ett tag o har lust o delge sig lite setup tips`?
Jag tycekr bilden är riktigt kanon MEN har lite probs o få till en bra svärta.. det svarta är väldigt nära svart, inget snack om saken..
men detaljerna känns lite lusiga i mörka scener.. eller partier i bilden där det förekommer mkt mörker.
en ljus scen med exempelvis skugga kan uppleva som om skuggan är kolsvart och känns lixom itne riktigt som den passar in.
Ngn som passerar in i detta mörka fält blir också oftast väldigt mörk och detaljerna försvinner..
ngn som upplever detta problem?
Postad 03 August 2008 - 16:55
Unregistered548843e2
-
Unregistered548843e2
-
Användare
-
-
169 inlägg
mkt labbande med priser nu och det e minsann inget fel på det. Men ingen som har haft denna tv ett tag o har lust o delge sig lite setup tips`? Jag tycekr bilden är riktigt kanon MEN har lite probs o få till en bra svärta.. det svarta är väldigt nära svart, inget snack om saken.. men detaljerna känns lite lusiga i mörka scener.. eller partier i bilden där det förekommer mkt mörker. en ljus scen med exempelvis skugga kan uppleva som om skuggan är kolsvart och känns lixom itne riktigt som den passar in. Ngn som passerar in i detta mörka fält blir också oftast väldigt mörk och detaljerna försvinner..
ngn som upplever detta problem?
Kontrastinställningarna är lite låsta, från mitten och mot max så händer det inte sådär jättemycket med bilden. Förstår exakt vad du menar, tror att det kan ha med bildprocessorn V-Real 2 att göra. Saknar ju trots allt lite specs gentemot de andra p%8% skärmarna, så det är nog här det syns skulle jag tro. Upplever att med högre brightness kommer fler svartnyanser, men att man då inte får den mörkaste svärtan när det visas svart. Dock i scener där svart inte är dominant så upplever jag att svärtan blir hur bra som helst, är just när hela bilden visas i svart som det ser ut som mörkgrått om ni förstår vad jag menar. Kalibrerade ner ljusnivån väldigt mycket efter en sån där testbild, men jag tror som du att det blir för små skillnader i mörka scener så att det lätt blir för mycket av det goda. Höj brightness lite.. ps. Hittills kör jag allra mest: "Normal"-läge "Kontrast" +4 "Brightness" -2 "Färgmättnad" +-0 "Skärpa" -2 "Färgton": normal I vissa filmer har jag kört motsvarande fast i "Bio"-läget med Färgton: Varm
Postad 03 August 2008 - 18:01
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Kontrastinställningarna är lite låsta, från mitten och mot max så händer det inte sådär jättemycket med bilden. Förstår exakt vad du menar, tror att det kan ha med bildprocessorn V-Real 2 att göra. Saknar ju trots allt lite specs gentemot de andra p%8% skärmarna, så det är nog här det syns skulle jag tro.
Upplever att med högre brightness kommer fler svartnyanser, men att man då inte får den mörkaste svärtan när det visas svart. Dock i scener där svart inte är dominant så upplever jag att svärtan blir hur bra som helst, är just när hela bilden visas i svart som det ser ut som mörkgrått om ni förstår vad jag menar.
Kalibrerade ner ljusnivån väldigt mycket efter en sån där testbild, men jag tror som du att det blir för små skillnader i mörka scener så att det lätt blir för mycket av det goda. Höj brightness lite..
ps. Hittills kör jag allra mest: "Normal"-läge "Kontrast" +4 "Brightness" -2 "Färgmättnad" +-0 "Skärpa" -2 "Färgton": normal
I vissa filmer har jag kört motsvarande fast i "Bio"-läget med Färgton: Varm
Tjena! Ja, men saken är den att jag ägde en panasonic th-42pv500 inann, den är 4a år gammal.. och där var det svarta inte svart alls om man jämför med denna tv... dock så tappade den ändå inga detaljer i mörka omgivningar, och den hade kontrast ratio på 5000:1 om jag inte minns fell.. så det känns lite märkligt. Jag undrar om en ISF kalibrering kan komma tillrätta med problemet lite mer exakt.. bilden i sig annars e verkligen helt kanon.
Postad 03 August 2008 - 18:17
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Kan det inte ha och göra med Panasonics dymaniska svärta? Om jag förstått det rätt är det bara på movie-inställningen på pz80 (eller var det 800, hmm..) och uppåt som svärtan inte är dynamisk, dvs tvn ställer om den själv. Detta kan nog få det att se lite konstigt ut om hela skärmen nästan är svart. Man märker det kanske inte om bara delar av den skall vara mörk? Bara en gissning...
Postad 03 August 2008 - 18:45
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Kan det inte ha och göra med Panasonics dymaniska svärta? Om jag förstått det rätt är det bara på movie-inställningen på pz80 (eller var det 800, hmm..) och uppåt som svärtan inte är dynamisk, dvs tvn ställer om den själv. Detta kan nog få det att se lite konstigt ut om hela skärmen nästan är svart. Man märker det kanske inte om bara delar av den skall vara mörk? Bara en gissning...
Njae det tror jag inte är problemet.. Alltså du kan ha en dagsscen med låt oss säga en sten mur i bakgrunden som är belyst av o til (alltså skgugiga partier) då kan det lixom gå från att muren är jätte bra med detaljer till att skugga partiet börja då e det lite sämre o mtit i skuggan är det kolsvart ingen detalj alls.. trots att det BORDE synas en del av muren även där.. Alltså på min pv500 modell så hade jag inte detta problem, däremot så var juh den helt grådassig överlag jämfört mot px8an... men man såg iaf detaljerna där man VISSTE man skulle kunna se detaljer. Jag vet itne om det kanske är som så att jag har vant mig vid att glo på pv500 sålänge som jag gjort att det känns konstigt när det svara är mer eller mindre svart jag vet inte.. Kan försöka ta några bilder o se om jag kan ringa in det jag stör mig i bilderna o visa er...
Redigerat av KingX, 03 August 2008 - 19:13.
Postad 03 August 2008 - 19:02
Bikermice
-
Bikermice
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Till gobiln !
Ja just det väggfäste + hdmi kabel får man ju med på Dustin ja det är värt mera än 200 spänn!
Postad 03 August 2008 - 20:00
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej, är det någon som vet om medmera rabatten på 5% även gäller i Experts Internetbutik?
Postad 03 August 2008 - 23:18
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Om ngn vet ngn test el. dylikt på denna TV posta gärna denna här.
Jag får ingen ordning på svärtan som jag vill ha den.
Undrar om en ISF kalibrering löser det, om dtet kanske e fel på min display eller om man måste byta upp sig till den betydligt dyrare 50 full hd skärmen som kommer..
Tycker dock det e märkligt om den här ska hantera svärta o detaljer sämre än pv500 maskinen som e 4a år gammal typ
Postad 03 August 2008 - 23:37
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Kontrastinställningarna är lite låsta, från mitten och mot max så händer det inte sådär jättemycket med bilden. Förstår exakt vad du menar, tror att det kan ha med bildprocessorn V-Real 2 att göra. Saknar ju trots allt lite specs gentemot de andra p%8% skärmarna, så det är nog här det syns skulle jag tro.
Upplever att med högre brightness kommer fler svartnyanser, men att man då inte får den mörkaste svärtan när det visas svart. Dock i scener där svart inte är dominant så upplever jag att svärtan blir hur bra som helst, är just när hela bilden visas i svart som det ser ut som mörkgrått om ni förstår vad jag menar.
Kalibrerade ner ljusnivån väldigt mycket efter en sån där testbild, men jag tror som du att det blir för små skillnader i mörka scener så att det lätt blir för mycket av det goda. Höj brightness lite..
ps. Hittills kör jag allra mest: "Normal"-läge "Kontrast" +4 "Brightness" -2 "Färgmättnad" +-0 "Skärpa" -2 "Färgton": normal
I vissa filmer har jag kört motsvarande fast i "Bio"-läget med Färgton: Varm
SKildnaden mellan V-Real 2 och V-Real 3 är endast några inställningar för den nya G11 panelen som sitter i både 42PX80 och 50PX8 och då även lite mer kraft, men detta är inget som ska synas. Dynamisk kontrast har inte PX8 utan det är PX80 som har detta. PX80 har också fler gråskaler och mer kontrast men detta är inget man kan se skillnad på merän möjligen om man har TV apparaterna sidan om varandra. Att folk upplever TVn som så dålig att man funderar på att byta upp sig till en tv runt 15 000 har jag mycket svårt att förstå. Jag kan helt enkelt inte se dessa fel, eller så är jag helt enkelt otränad? Ni som upplever problem, se till att få titta på ett annat ex av TVn (även om det betyder reklmation) Det enda som jag kan tänka mig klaga på är åter igen Fosfor trails som man får hoppas försvinner efter ett tag och buggen som gör att kanalerna försvinner när man har HDMI inkopplad från en dator.
Postad 04 August 2008 - 07:44
Unregistered548843e2
-
Unregistered548843e2
-
Användare
-
-
169 inlägg
SKildnaden mellan V-Real 2 och V-Real 3 är endast några inställningar för den nya G11 panelen som sitter i både 42PX80 och 50PX8 och då även lite mer kraft, men detta är inget som ska synas.
Dynamisk kontrast har inte PX8 utan det är PX80 som har detta.
PX80 har också fler gråskaler och mer kontrast men detta är inget man kan se skillnad på merän möjligen om man har TV apparaterna sidan om varandra.
Att folk upplever TVn som så dålig att man funderar på att byta upp sig till en tv runt 15 000 har jag mycket svårt att förstå. Jag kan helt enkelt inte se dessa fel, eller så är jag helt enkelt otränad?
Ni som upplever problem, se till att få titta på ett annat ex av TVn (även om det betyder reklmation)
Det enda som jag kan tänka mig klaga på är åter igen Fosfor trails som man får hoppas försvinner efter ett tag och buggen som gör att kanalerna försvinner när man har HDMI inkopplad från en dator.
Finns ju V-Real 2 (på min PX8), V-Real 2 Pro (på tex. PZ8 som jag funderade på att köpa), V-Real 3 Pro på PX/PZ80/85/800 Rätt skönt att slippa massa fläktar och betydligt högre elräkning som verkar komma med toppmodellerna, men de måste väl också göra en del nya funktioner och prestanda tillgängliga. Kanske just det med de mörka gråtonerna är fixade? Står nog fortfarande kvar med teorin om att man får dra upp brightness, du som hade en 4 år gammal modell och såg fler detaljer, trots att du fick en ljusare (dassigare) bild som du uttryckte det. Det låter väl logiskt om man då får höja ljusstyrkan på denna för att uppnå samma resultat? Då blire en liknande bild och detaljism förmodligen.. Man måste nog satsa på att växla Bio/Normal på denna tv också, är skitnöjd med båda lägena när man ställt in dem. Men man måste som sagt nästan växla mellan de båda för att inte se på vanliga tv-nyheter i en tillsynes mörklagd studio. Lätt att få för mycket svärta och kraftiga färger när man kollar på digital-tv sändningar med en inställning som är perfekt för t.ex. en Planet Earth DVD. Skulle aldrig komma på tanken att byta denna mot en 46" för runt 17000 eller en 50" för 25000kr.. då köper jag hellre en nyare tv om ett par år för ungefär samma pris som denna hade. Phosphor trails har jag inte lagt märke till, hade inga andra defekter heller på skärmen. Är otroligt nöjd över bilden.
Redigerat av Unregistered548843e2, 04 August 2008 - 07:48.
Postad 04 August 2008 - 09:26
Euns
-
Euns
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Efter att snabbkollat en del igår och försökt ställa in lite grann så är jag lite missnöjd med svärtan, speciellt med tanke på att det var en av säljpunkterna för TV:n. Jag är å andra sidan extremt känslig när det kommer till svärta. Jag vill inte se någon skillnad på ramen runt och skärmen om det skall vara svart i skärmkanten. Det kanske inte går att uppnå förutsatt att man inte vill lägga ut 25-30000. Annars är jag otroligt nöjd med bilden och mycket imponerad över att tom TV såg bra ut på så stor skärm.
Men som sagt, att min 12 år gamla 22-tummare har bättre svärta känns lite surt.
Postad 04 August 2008 - 10:26
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Efter att snabbkollat en del igår och försökt ställa in lite grann så är jag lite missnöjd med svärtan, speciellt med tanke på att det var en av säljpunkterna för TV:n. Jag är å andra sidan extremt känslig när det kommer till svärta. Jag vill inte se någon skillnad på ramen runt och skärmen om det skall vara svart i skärmkanten. Det kanske inte går att uppnå förutsatt att man inte vill lägga ut 25-30000. Annars är jag otroligt nöjd med bilden och mycket imponerad över att tom TV såg bra ut på så stor skärm.
Men som sagt, att min 12 år gamla 22-tummare har bättre svärta känns lite surt.
Jooo, det är i princip bara pioneers G8 sedan G9 som har lika bra svärta som en bra CRT, alla andra platt-tv är sämre på det men bättre på att... vara platta...
Redigerat av Unregistered951ada42, 04 August 2008 - 10:27.
Postad 04 August 2008 - 10:28
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Satt och labbade fram til 4 imorse med bilden och nu har jag kommit så långt att iaf min Pioneer 989 ser riktigt bra ut.
Dock har jag stora problem med både PS3 och BD30 blu-ray spelaren.
Ps3an blir mörk i bilden (och nej jag har inte FULL RGB aktiverat) Satt och lirade Devil May Cry 4 och springer man ingeom ex. en grotta så blier väggarna helt svarta istället för mörka i färgen och man ser inget av grafiken alls..
så ska det väl ändå inte vara eller?
Kanske bör man kika på ett nytt X av tv'n...
satt också och funderarde på ifall en ISF kalibrering kan avhjälpa sådana här fel..
Att det svarta inte är 100% svart i tv'n det stör mig inte, jag vill bara ha fram detaljerna på ställen där jag VET det ska finnas detaljer då min gamla pv500 apparat kunde visa dom.
smilfink: jag testade igår och dra upp ljus och kontrast till extrenma nivåre tyvrär hjälper det inte ngt vidare mec bilden ändå.. du kommer till en punkt när ljuset dränker detaljerna istället..
När jag snackade om min pv500 apparat så var det juh mer som så att svärtan var dålig på den och det svarta var mer grå färgat.. MEN den hade juh koll på detaljer iaf...
Som sagt... ISF kalibrering är ngt jag seriöst funderar på o göra med px8an
Redigerat av KingX, 04 August 2008 - 10:31.
Postad 04 August 2008 - 10:39
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
och aa just d.
Om ni vill se hur den här tv'n förhåller sig till andra apparater kan jag varmt rekommendera blu-ray utgåvan på cloverfield.... jobbigare film för ne tv hittar ni nog inte idagsläget..
och ja.. på min gamla th-42pv500 var filmen en fröjd.. på min px8 är den en mardrömm på sina ställen... *suck*
Postad 04 August 2008 - 10:45
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Har sett cloverfield på bio, samt har den på bluray hmm kan du specificera vad det är som blir en mardröm på px8an?
samt ungefär vilka tidpunkter det rör sig om så får ja kolla på min nuvarande tv om jag upplever det på den.
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 04 August 2008 - 11:02.
Postad 04 August 2008 - 11:05
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
SOm du vet så är det väldigt mkt mörka scener i filmen, typ hela tiden.. och jisses vad man tappar detaljer på px8an jämfört mot pv500 apparaten jag hade.
Alltså, jag börjar fundera på om det kan vara ngt fel på den jag fick.. för en tv som är 4a år äldre ska juh inet piska en tv av px8ans kaliber på detaljer...
fosfor trails e också vääääääldigt uppenbart på px8an när man ser cloverfield på BD.. då färgerna i filmen är ganska konstiga.. skiftar mkt från gulaktigt till blått i skalan.. och det gillar den minsann inte.
tidpunkter? hmm det finns juh lite överallt.. när dom kutar ut på gatan efter attacken är igång och frihetsgudinnans huvud kommer flygande.. hela den scenen från dom filmar in bland husen tills huvudet landar o dom kutar in i shoppen för o gömma sig så har iaf jag problem med bilden här hemma..
Sedan är det av och till hela tiden... när de kutar till helikoptern och man ser en tank som blir nedtramapd av monstret osv. den scenen går mkt iblått och px8an har svårt o återge bra detaljer på husväggar o dylikt.. ser mest mörkt ut.
Redigerat av KingX, 04 August 2008 - 11:17.
Postad 04 August 2008 - 11:28
sluggos
-
sluggos
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Fick hem min förra veckan och när jag skulle packa upp den så hade den spruckit i glaset i vänstra hörnet *suck*
Så nu det bara att skicka tillbaka den till dustin och vänta 2 veckor till =(
Postad 04 August 2008 - 11:29
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Ska se den ikväll på min samsung lcd och se hur jag upplever det på den.
Postad 04 August 2008 - 11:56
Unregistered548843e2
-
Unregistered548843e2
-
Användare
-
-
169 inlägg
SOm du vet så är det väldigt mkt mörka scener i filmen, typ hela tiden.. och jisses vad man tappar detaljer på px8an jämfört mot pv500 apparaten jag hade.
Alltså, jag börjar fundera på om det kan vara ngt fel på den jag fick.. för en tv som är 4a år äldre ska juh inet piska en tv av px8ans kaliber på detaljer...
fosfor trails e också vääääääldigt uppenbart på px8an när man ser cloverfield på BD.. då färgerna i filmen är ganska konstiga.. skiftar mkt från gulaktigt till blått i skalan.. och det gillar den minsann inte.
tidpunkter? hmm det finns juh lite överallt.. när dom kutar ut på gatan efter attacken är igång och frihetsgudinnans huvud kommer flygande.. hela den scenen från dom filmar in bland husen tills huvudet landar o dom kutar in i shoppen för o gömma sig så har iaf jag problem med bilden här hemma.. Sedan är det av och till hela tiden... när de kutar till helikoptern och man ser en tank som blir nedtramapd av monstret osv. den scenen går mkt iblått och px8an har svårt o återge bra detaljer på husväggar o dylikt.. ser mest mörkt ut.
Det är säkert inte ett trasigt exemplar. Det finns ju en till i tråden här som tycker precis som du och trodde sin var trasig. Nu har inte han skrivit på ett tag så jag har ingen aning om det löste sig men.. Jag kan ju också delvis hålla med själv om kritiken då jag ser samma problem med att särskilja vissa mörka partier. Tittar man på den vackra naturfilmen Planet Earth på ett stort berg med massiv skuggkastning från solen så blir dess skugga nära nog svart om man har i mitt tycke bra inställningar på teven. Nu har jag inte sett filmen på en annan teve, men jag kan tänka mig att det inte ska vara så mörk skugga från ett berg i dagsljus. Scener i filmer som är producerade mörka i stort sett rakt igenom (300, Sin City mfl) så blir ansikten ofta visade med en ljus halva och en väldigt mörk skugga över andra halvan om ni är med på vad jag menar. Verkar helt enkelt vara svårt att få till alla spektra av grått och mjuka övergångar. Tror nog att det är något man får acceptera hos en så prisvärd tv-apparat. Några andra problem har då jag inte sett vid normalt tv-tittande än detta. Är inte jättekräsen och är totalt sett jävligt nöjd med upplevelsen jag får när jag ser på film.
Postad 04 August 2008 - 12:06
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
smilfink: Du har fårstått precis hur jag upplever denna apparat och det är precis de "felen" jag har som jag inte gillar..
Jag jämför juh hela tiden med med gamla pv500 apparat där sådana fel inte existerade.
Jag har stora planer på att testa o ISF kalibrera px8an o se om det kan avhjälpa detta problem..
Det är lixom inte så kul o ha det så här jag stör mig hela tiden.. då jag går miste om detaljer jag VET finns där
och ja bilden överlag är kanon annars, det är inget snack om saken men även trots sitt billiga pris borde den kunna prestera iaf likvärdigt genonm gråskalan som en 4 år äldre panasonic plasma..
Redigerat av KingX, 04 August 2008 - 12:08.
Postad 04 August 2008 - 13:09
Unregistered548843e2
-
Unregistered548843e2
-
Användare
-
-
169 inlägg
smilfink: Du har fårstått precis hur jag upplever denna apparat och det är precis de "felen" jag har som jag inte gillar.. Jag jämför juh hela tiden med med gamla pv500 apparat där sådana fel inte existerade.
Jag har stora planer på att testa o ISF kalibrera px8an o se om det kan avhjälpa detta problem.. Det är lixom inte så kul o ha det så här jag stör mig hela tiden.. då jag går miste om detaljer jag VET finns där
och ja bilden överlag är kanon annars, det är inget snack om saken men även trots sitt billiga pris borde den kunna prestera iaf likvärdigt genonm gråskalan som en 4 år äldre panasonic plasma..
Hade inte koll på vad pv500 var för apparat, men nu när jag kollat upp det så förstår jag varför du är missnöjd. Ser att den kostat från 32000kr (ny) till som lägst 25000kr. Är väl inte en särskilt stor chans att du får mer detaljerad bild av en ny tv i budget-segmentet som denna jämfört med en äldre high-end dito (såå gammal var den ju inte direkt). Min uppfattning är att man generellt alltid får vad man betalar för. Min förra teve kostade i runda slängar 24000kr och fyller egentligen fortfarande sin funktion väl. Bara det att den inte har alla nya finesser typ som HD-upplösning, HDMI osv. Byggkvalitén är fortfarande med dagens mått kanonbra..
Postad 04 August 2008 - 13:24
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hade inte koll på vad pv500 var för apparat, men nu när jag kollat upp det så förstår jag varför du är missnöjd. Ser att den kostat från 32000kr (ny) till som lägst 25000kr. Är väl inte en särskilt stor chans att du får mer detaljerad bild av en ny tv i budget-segmentet som denna jämfört med en äldre high-end dito (såå gammal var den ju inte direkt).
Min uppfattning är att man generellt alltid får vad man betalar för. Min förra teve kostade i runda slängar 24000kr och fyller egentligen fortfarande sin funktion väl. Bara det att den inte har alla nya finesser typ som HD-upplösning, HDMI osv. Byggkvalitén är fortfarande med dagens mått kanonbra..
Tjing! Well.. alltså det enda den här apparaten presterar sämre på än pv500 så är det just att återge detaljer korrekt i skuggor o dylikt. Annars är bilden skarpare, färgerna mer korrekta, bättre detalj rikedom i hela bilden UTOM just i skuggor där den här apparten tydligen anser att det ska vara "svart". Dock har juh nu språkat med hembiobutiken om en ISF kalibrering och om just det här problemet kanske kan avhjälpas och han jag snackade med var riktigt övertygad om att det inte skulle vara några probs o fixa... Givetvis vill väl dom sälja på mig en sådan kalibrering, e juh inte gratis direkt.. men jag funderar på om jag ska ta de pengarna o göra det.. ELLER om man kanske skulle köpa sig en annan 50 tummar istället.. dock har jag ingen lust o slänga ut 30 000 kr igen.. kanske kan vara värt o köpa en 50px70? då px80 inte finns som 50 tummare
Postad 04 August 2008 - 13:36
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
KingX : Jämför du alltså en 42" TV i 30 000 kr klassen som endast är 4 år gammal med en 50" i budget klassen som då är par månader gammal och som dessutom kostar 1/3 av priset!?
Har du så höga krav så föreslår jag att du lämnar tillbaka 50PX8 och sparar pengarna tills du har råd till något som kan mäta sig med din andra TV. Troligen får du dock upp i 20 000 klassen om du väntar en massa år. Men det är drygt att gå runt och störa sig på en bild som inte uppfyller dina krav.
Tur för mig att jag inte skämt bort mig med TV apparater för 30 000 kr, på så vis är jag merän nöjd med 10 k TVn.
Postad 04 August 2008 - 13:44
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
KingX : Jämför du alltså en 42" TV i 30 000 kr klassen som endast är 4 år gammal med en 50" i budget klassen som då är par månader gammal och som dessutom kostar 1/3 av priset!?
Har du så höga krav så föreslår jag att du lämnar tillbaka 50PX8 och sparar pengarna tills du har råd till något som kan mäta sig med din andra TV. Troligen får du dock upp i 20 000 klassen om du väntar en massa år. Men det är drygt att gå runt och störa sig på en bild som inte uppfyller dina krav.
Tur för mig att jag inte skämt bort mig med TV apparater för 30 000 kr, på så vis är jag merän nöjd med 10 k TVn. 
Ja jag jämför så för den px8an piskar pv500 på alla puntker utom just den här detaljen... Var iväg hos en polare ok olla in hans px70 o den har INTE det här problemet.. så kanske ska man lämna in den här o knalla hem med 50 tummaren på px70 modellen... Den har tyvärr inte riktigt lika bra svärta som den här, men betydligt bättre än min gamla pv500 Ser man kan få den för en 16 000 idag.. o det e inte så blodigt.. men några 30 000 vill jag inte betala igen. Dagens 30 000 apparater har juh rejält grym bild.. och på 4a år trodde jag att bilden ajg betalade 30 000 för kan fås för ungeför det här priset idag.. Och till viss hade jag rätt... den här e bättre på ALLT utom just den här detaljen.
Redigerat av KingX, 04 August 2008 - 13:46.
Postad 04 August 2008 - 13:46
Jacon
-
Jacon
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag skrev tidigare i tråden att jag var väldigt missnöjd med svärtan i bilden, och är det fortfarande.
Undviker gärna att kika på film i ett helt mörklagt rum då det stör mig lite för mycket för att kunna njuta av filmen.
Men efter en del inlägg här från andra ägare så har jag dock förstått att detta är vad TVn är ämnad att prestera, och det inte är nåt fel på den.
Så jag vill nog inte skicka den tillbaka, då det för övrigt är en otroligt prisvärd TV med annars mycket bra bild!
Jag får lära mig leva med svärtan helt enkelt.
Sen att den förlorar detaljer i mörka scener och delar av bilden stör mig inte mycket.
Jag kan ju bara jämföra med mina tidigare LCD apparater, och då är 50PX8 kung!
Men jag håller med om att det är svårt att göra nåt med bilden för att den ska bli märkbart bättre.
Man kan sänka ljusstyrkan några steg, eller höja den ett par, längre kan man inte gå utan att förstöra bilden.
Räcker med att man höjer ett enda steg så så syns det att hela bilden blir drabbad, även de delar av bilden som är menade att vara svart blir dassiga.
Så det är svårt.
Jag har sänkt min ljustyrka ett steg efter att använt en DVE skiva.
Där kunde man se att den mörkaste gråskala TVn kunde återge fortfarande var synlig.
Skulle vara gott med möjlighet till gamma inställningar.
Läget normal undviker jag helst då det krossar svart ännu mer, men det blir ju en lite mer "dynamisk" bild eller vad man ska kalla det.
Passar nog det också i vissa lägen.
Men TVn kommer jag nog hur som helst behålla, för det är dock mycket tillfredsställande att kolla film på denna, särskilt för den vettiga pengen!
Ser liksom fram emot varje gång grabben här hemma vill kolla på en disneyfilm, för upplevelsen är "magisk"
Postad 04 August 2008 - 13:55
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Alltså jag har inte problem med att få det svarta svart... absolut inte. Jag jämför med min gamla 30 000 apparat och den var GRÅ i jämförelse med den här...
MEN saker som INTE ska vara svarta blir också svarta på den här tv'n, däri ligger problemet för min del
Postad 04 August 2008 - 14:18
Jacon
-
Jacon
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Precis, att detaljer och sådant försvinner, och det ser i princip svart ut där det egentligen borde finnas detaljer.
Förstår vad du menar
Ungefär som när man slår på RGB full och svart blir den dominanta färgen i nästan varje scen hehe.
Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så verkar det liksom inte finnas så mycket att göra åt saken, om det inte går att kalibrera i service menyn.
OM du bestämmer dig för en ISF kalibrering så vore det verkligen spännande att få höra din åsikt efter!
Postad 04 August 2008 - 14:23
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Hur många av er som köpt denna tv har gjort inställningarna via DVE skivan?
Är också oerhört intresserad av hur det blir om man gör en "proffs" kalibrering.
Postad 04 August 2008 - 14:28
Reference
-
Reference
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Nu är priset på Experts hemsida tillbaka på 12995:-. Hoppas ni som var sugna på den hann beställa.
Postad 04 August 2008 - 14:56
KingX
-
KingX
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej!
OM jag finner ngt ställe i närheten som inte tar skjortan kommer jag göra det..
hembiobutiken som sagt var väldigt optimistiska i att kunna lösa det här problemet med en ISF kalibrering.
Jag förstår inte riktigt vad panasonic gjort för att sabotera det här.. gråskalan verkar vara ganska knas... ungefär som att det blir för lita gamma belysning inom ett visst område i gråskalan (när vi närmar oss stegen mot svart)
dragon: har kalibrerat med DVE blu-ray utgåvan..spelar ingen roll, felet kvarstår hur man än vrider o vänder på det..
Givetvis vinner du en del i skärpa och att färgerna blir mer korrekta när du kalibrerat med DVE skivan..
Redigerat av KingX, 04 August 2008 - 15:08.
Postad 04 August 2008 - 19:38
Unregistered548843e2
-
Unregistered548843e2
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag tror bestämt att jag hittat en lösning som passar just mig och min upplevelse.
Öppnade ATI Catalyst control center och juckade lite på Gamman fram och tillbaka medans jag kollade på en blåstråle-film. Och med en liten justering av gammakurvan från 1.0 till 1.15 så upplever jag betydligt mycket mer detaljer i mörka scener.
Gjorde en ny kalibrering i DVE för att få rätt svärta osv och jag är efter - visserligen bara ett par minuter - väldigt nöjd hittills..
Återkommer med fler detaljer om hur det blev när jag hårdtestat lite filmer, om annat försämrades osv.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|