Postad 16 January 2014 - 16:28
Postad 16 January 2014 - 17:51
Bananklasen hur har du valt att sortera dina Criterion titlar?
Postad 16 January 2014 - 19:21
Postad 17 January 2014 - 03:03
Tog en ny bild på samlingen sorterade efter numrering. Varav två stycken är DVD och sorterade för sig, längst ned till höger i bild.
IMG_0735.JPG 2.65MB
35 Antal nerladdningar
Postad 17 January 2014 - 16:27
Jag har för tillfället inte någon tanke alls bakom min sorteringDreyer har jag dålig koll på men tycker Vampyr verkar intressant och hoppas den släpps på Blu-ray framöver.
Bananklasen hur har du valt att sortera dina Criterion titlar?
Postad 17 January 2014 - 23:48
Kollar man bilden jag lade upp riktigt noga så kan man se att en av Blu-ray filmerna står fel placerade. Har ni inget bättre för er kan ni ju alltid försöka lista ut vilken det är.
Postad 20 January 2014 - 00:05
Bifogad fil(er)
Postad 20 January 2014 - 09:15
Såg 8 1/2 i helgen och tyckte den var ganska bra. Är inte så van att se den här typen av film men tyckte den var lättare att ta till sig än vad jag trodde innan. Får nog bli en beställning på Amarcord framöver som jag haft med på önskelistan ett tag nu.
Redigerat av Dr. Zaius, 20 January 2014 - 09:27.
Postad 20 January 2014 - 12:01
Funderar på att se Koyaanisqatsi snarast. Har sett väldigt lite filmer den sista tiden trots att det blev hela tre Criterion-boxar i julklapp.
Postad 21 January 2014 - 20:47
Postad 24 January 2014 - 12:41
Såg den tidigare i veckan och kan bara hålla med. En mycket bra och stämningsfull spökhistoria.The Uninvited var väl den film som jag hade minst förväntningar på men den gjorde mig inte besviken, tvärt om! Älskar gamla spökhistorier som denna.
Igår blev det The Ice Storm. En mycket välgjord och bra film med en lågmäld och långsam berättarstil vilket passade filmen väldigt bra.
Postad 04 February 2014 - 12:36
Blev inte så dumt det där. Ser lite prydligare och enhetligare ut än att strikt sortera efter numrering.
Såg 8 1/2 i helgen och tyckte den var ganska bra. Är inte så van att se den här typen av film men tyckte den var lättare att ta till sig än vad jag trodde innan. Får nog bli en beställning på Amarcord framöver som jag haft med på önskelistan ett tag nu.
Fellinis filmer med budskap är faktiskt väldigt lätta att förstå ifall man vet vad han vet.
Problemet uppstår när man försöker psykoanalysera dom då dom inte är på den nivån utan just handlar om att bryta sig fri ifrån de kroppsliga tvångstankar och beteenden som tagit över våra liv. Nu mer än någonsin! Så hans filmer blir mer aktuella för varje dag.
Se cabirias nätter och julietta och andarna också som i stort sett allihop är samma film.
Då jag är ett stort fan av filmen a mad mad mad world så hoppas jag att den nya utgåvan som släppts i usa nu kommer till europa också.
Hur ligger det till med criterion när det gäller vilka regioner deras filmer släpps i?
Kan man förvänta sig att den kommer då den är släppt i usa eller betyder det ingenting för oss?
Postad 04 February 2014 - 12:43
Postad 05 February 2014 - 01:14
Criterion släpper bara region A (tror deras rättigheter inte tillåter mer än så). Så någon annan utgivare kan/kommer kanske att ge ut filmen i region B om dom har dom rättigheterna. Vet inte om filmen kommer komma från samma transfer, någon som kan ge klarhet i hur det brukar ligga till? Sen gör ju Criterion ett utomordentligt restaureringjobb med sina filmer också
Aha, är det så tragiskt till o med. Förklarar ju bristen på criterionfilmer i min lilla samling
Tack!
Postad 05 February 2014 - 13:14
Nu har jag bara sett 8 1/2 en gång och har nog inte förstått filmen fullt ut ännu riktigt men det ligger nog mycket sanning i det du skriver. Ska bli intressant att se hur man känner efter att ha sett den en andra gång.Fellinis filmer med budskap är faktiskt väldigt lätta att förstå ifall man vet vad han vet.
Problemet uppstår när man försöker psykoanalysera dom då dom inte är på den nivån utan just handlar om att bryta sig fri ifrån de kroppsliga tvångstankar och beteenden som tagit över våra liv. Nu mer än någonsin! Så hans filmer blir mer aktuella för varje dag.
Se cabirias nätter och julietta och andarna också som i stort sett allihop är samma film.
Postad 05 February 2014 - 20:22
Då jag är ett stort fan av filmen a mad mad mad world så hoppas jag att den nya utgåvan som släppts i usa nu kommer till europa också.
Hur ligger det till med criterion när det gäller vilka regioner deras filmer släpps i?
Kan man förvänta sig att den kommer då den är släppt i usa eller betyder det ingenting för oss?
Det mest troliga är nog att det blir samma MGM utgåva som släpps även här i Europa. Om det är samma transfer i det här fallet vet jag inte men MGM utgåvan verkar vara snäppet bättre rent bildmässigt om man ska tro dom recensioner jag läst hittills. Oavsett hur det ligger till i den frågan så vinner ändå Criterion utgåvan som helhet om jag får välja. dvdbeaver recensionen förklarar skillnaderna mellan utgåvorna på ett bra sätt: http://www.dvdbeaver...rld_blu-ray.htmCriterion släpper bara region A (tror deras rättigheter inte tillåter mer än så). Så någon annan utgivare kan/kommer kanske att ge ut filmen i region B om dom har dom rättigheterna. Vet inte om filmen kommer komma från samma transfer, någon som kan ge klarhet i hur det brukar ligga till? Sen gör ju Criterion ett utomordentligt restaureringjobb med sina filmer också
Redigerat av Dr. Zaius, 05 February 2014 - 20:22.
Postad 05 February 2014 - 22:09
Postad 06 February 2014 - 00:09
wackynewyear_2014.jpg 203.42K
4 Antal nerladdningarhttp://www.criterion...-happy-new-year
Postad 06 February 2014 - 10:11
Den engelska utgåvan är ju iofs jättefin, men har ändå väntat på Criterions, då den lär bli späckad med schysst extramaterial som vanligt.
Postad 08 February 2014 - 15:41
http://www.tradera.c...-criterion-oop-
Postad 08 February 2014 - 17:34
Auktioneras ut ett begagnat exemplar av Den Tredje Mannen (Digipak) på Tradera just nu. Ser ut att vara i fint skick.
http://www.tradera.c...-criterion-oop-
Rena kapet vid utropspris
Postad 08 February 2014 - 17:56
Postad 18 February 2014 - 13:20
Såg igår Körkarlen och har väl inte så mycket mer att säga än att när Svensk film är bra så är den riktigt jävla bra, ett tidlöst mästerverk helt enkelt.
Redigerat av Dr. Zaius, 18 February 2014 - 15:31.
Postad 18 February 2014 - 23:34
396_DF_box_348x490_w128.jpg 13.33K
10 Antal nerladdningar
382_BD_box_348x490_w128.jpg 11.11K
14 Antal nerladdningar
708_DF_box_348x490_w128.jpg 11.88K
9 Antal nerladdningar
709_DF_box_348x490_w128.jpg 18.42K
6 Antal nerladdningar
300_BD_box_348x490_w128.jpg 12.5K
7 Antal nerladdningarhttp://www.criterion...&s=release_date
Postad 21 February 2014 - 09:00
Postad 21 February 2014 - 15:22
Postad 22 February 2014 - 02:07
Det gör du nog rätt i. Har själv MoC utgåvan som det i och för sig inte är något större fel på men kommer nog uppgradera till Criterion utgåvan ändå, då den ser helt klart vassare ut med två versioner av filmen och en massa förhoppningsvis intressant extramaterial.Jag hade tänkt köpa Masters of Cinema's utgåva av Red River men då väntar jag nog på Criterion's istället
Vet inte vem eller vilka du syftar på men det har jag svårt att tro. Finns en film jag vet är bra redan utgiven eller vet snart ska ges ut av Criterion så väljer jag i regel den, då det oftast är den utgåvan som helhet är det bästa som går att få tag på. Det bästa är nog ändå alla blindköp som är majoriteten av dom Criterion titlar jag köper. Väljer det som verkar intressant och det har varit mer eller mindre lyckade inköp varje gång hittills.Hmmm verkar som vissa här köper filmen bara för det är Criterion och inte för de tycker filmen är bra.
Postad 22 February 2014 - 09:12
Själv älskar jag John Wayne och har bara Red River på DVD, får se om det blir MoC eller Criterion. Förmodligen förstnämnda.
Postad 22 February 2014 - 09:40
Hmmm verkar som vissa här köper filmen bara för det är Criterion och inte för de tycker filmen är bra.
Vad är problemet med det då? Är man cineast och samlare så är man, sen tycker jag att deras utgåvor som helhet allt som oftast är bäst.
Jag har dessutom sett filmer från criterion som jag tyckt varit sådär, sett om den ett år senare och då har den helt plötsligt varit bra
Postad 22 February 2014 - 09:58
Är det någon som sett den? Jag blir inte klok på om det är en "spelfilm" med mycket handling kontra en mer "artistisk film" med fokus på foto etc.
Hoppas jag uttrycker mig begripligt.
Postad 22 February 2014 - 11:22
Men med tanke på riste för criterions tycker jag det är lite väl högt för att göra blindbuys. Ok när man får dem för 20usd. men 32 usd för en film jag inte alls känner till bara för bolaget som ger ut den "brukar vara bra" är för högt. Då köper jag hellre en sämre utgåva för en 3-4del av priset ser filmen och uppgraderar om den är bra.
Postad 22 February 2014 - 16:40
Postad 22 February 2014 - 19:44
Cineaster och samlare är meningslöst att diskutera med
Men med tanke på riste för criterions tycker jag det är lite väl högt för att göra blindbuys. Ok när man får dem för 20usd. men 32 usd för en film jag inte alls känner till bara för bolaget som ger ut den "brukar vara bra" är för högt. Då köper jag hellre en sämre utgåva för en 3-4del av priset ser filmen och uppgraderar om den är bra.
32 dollar är inte många tior mer än vad en standardrelease kostar hos Discshop eller CDon. Ska man sedan köpa filmen i fysisk butik så blir det jämnt skägg.
Postad 22 February 2014 - 19:50
32 dollar är inte många tior mer än vad en standardrelease kostar hos Discshop eller CDon. Ska man sedan köpa filmen i fysisk butik så blir det jämnt skägg.
Lägg på frakt. Och förövrigt köper jag nästan aldrig film i sverige då det är för dyrt.
Och ska jämnförelsen vara ok bör man väl jämnföra med priset i USA?
Postad 22 February 2014 - 21:29
Redigerat av Bananklasen, 22 February 2014 - 21:29.
Postad 22 February 2014 - 22:21
Postad 24 February 2014 - 02:38
Annars kan jag rekommendera 3:10 to Yuma för er som inte redan har den, som enligt mig är snäppet bättre än 2007 versionen.
Mycket bra titelspår med Frankie Laine på sång:
http://www.youtube.com/watch?v=nkXDLNRVMxY
Postad 24 February 2014 - 10:10
Finns dock en av Troells filmer i Collection; "Maria Larssons eviga ögonblick".
Postad 24 February 2014 - 13:15
Att Maria Larssons eviga ögonblick gets ut hade jag ingen aning om men tackar för tipset.
Postad 24 February 2014 - 13:28
Postad 24 February 2014 - 14:04
Postad 24 February 2014 - 15:31
Postad 24 February 2014 - 20:46
Postad 28 February 2014 - 11:38
Postad 28 February 2014 - 15:27
Ser mycket bra ut det där.Review av Persona.
Denna månad måste slagit rekord i nytillkomna titlar i samlingen under en och samma månad. Kul med mycket nytt men åkte på tull första gången och fick betala 189:- extra för en av beställningarna som från början kostade 360:- inkl frakt.
Följande titlar tillkom under februari:
IMG_0799.JPG 1.95MB
28 Antal nerladdningar
Redigerat av Dr. Zaius, 28 February 2014 - 18:56.
Postad 28 February 2014 - 21:26
Review av Persona.
Digitally restored in 2011 by Svensk Filmindustri, Persona looks very beautiful in high-definition. Indeed, the important close-ups repeatedly impress with outstanding depth
Det är ju goda nyheter att SF kan göra så bra jobb med restaureringen av många filmer, frågan är varför de inte släpper sina skatter här i Sverige?
Postad 28 February 2014 - 22:44
Alltid surt när man åker på tull, men som tur är blir det inte så oftaSer mycket bra ut det där.
Denna månad måste slagit rekord i nytillkomna titlar i samlingen under en och samma månad. Kul med mycket nytt men åkte på tull första gången och fick betala 189:- extra för en av beställningarna som från början kostade 360:- inkl frakt.
Följande titlar tillkom under februari:IMG_0799.JPG 1.95MB 28 Antal nerladdningar
Apropå SF undrar jag också varför dom inte släpper sina skatter här?
Postad 01 March 2014 - 00:27
Redigerat av Dr. Zaius, 02 March 2014 - 03:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
121 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?