Uselt intresse för bluray?
1237 svar till detta ämne
Postad 07 August 2008 - 20:25
Zamien
-
Zamien
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Bertilsson nu börjar vi komma in på detaljer av ämnet men jag tycker det är roligt. Ifall någon moderator tycker vi börjar bli off-topic så säg gärna till!
Min bildskärm som jag nu skriver på är en 21" skärm till en laptop. Den har upplösningen 1920*1280 så den får klassas väldigt nära 1080p. Läser jag diagrammet så ska jag på en 21" skärm börja identfiera skillnaderna mellan 1080p och 720p vid 4,5" ~1,3 m och jag ska kunna tillgodogöra mig hela upplösningen vid ungefär 3" 0.9 m. Tolkar vi då grafiken lika?
Vid 90 cm från skärmen så flyter l'n i ordet mellanrum ihop och jag kan inte längre särskilja 2 unika streck med ett mellanrum utan det ser mer ut som ett mörkgrått streck. Det stämmer ju otroligt bra med grafiken? Jag gjorde denna test med måttbandsmätning till min sambos stora förtjusning som trodde jag blivit helt dum i huvet
En annan ej förväntad men rolig detalj var att jag vid ungefär 50 cm betraktning upptäckte en kul detalj. Din förstoring är ej samma typsnitt som texten. L'n, åtminstone på min dator har en pixel längst ner förskjuten en pixel till höger. Om detta innebär att jag har ett annat defaulttypsnitt i IE har jag ingen aning om men det var inte lätt att upptäcke längre ifrån än 50 cm.
Vid 1,3 m har jag ingen chans att läsa texten på skärmen. Och det ska vara avståndet där jag ska börja se skillnad mellan 720p och 1080p.
Menar du att du vid angivet avstånd enligt grafiken problemfritt kan läsa denna text? Gäller det även andra?
Här diskuterar vi om det ens är möjligt att uppfatta skillnaderna mellan DVD och BD under normala förhållanden. Att BD är en bättre teknik behöver vi inte diskutera för det är det. Men den intressanta frågeställningen är: Är skillnaden så dramatisk att Svensson känner ett sånt lyft i sitt filmtittande att det är värt att uppgradera hela anläggningen?
Jag faller tillbaka på liknelsen mot MP3 och skulle gärna vilja ha ett svar. Om allmänheten föredrar mp3 i sunkkvalitet framför CD, Flac eller SACD varför skulle dom då föredra BD framför nedladdningsalternativ, CD-R?
Postad 07 August 2008 - 21:22
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Min bildskärm som jag nu skriver på är en 21" skärm till en laptop. Den har upplösningen 1920*1280 så den får klassas väldigt nära 1080p. Läser jag diagrammet så ska jag på en 21" skärm börja identfiera skillnaderna mellan 1080p och 720p vid 4,5" ~1,3 m och jag ska kunna tillgodogöra mig hela upplösningen vid ungefär 3" 0.9 m. Tolkar vi då grafiken lika?
Hmm... Jag tänker inte lägga mig i diskussionen allt för mycket men du har gjort ett litet misstag i enhetskonverteringen som kan påverka "beviset" i ditt resonemang. 1.3m ≈ 4.26ft (fot) och 0.9m ≈ 0.95ft. 4.5" = 11.43cm och 3" = 7.62cm /Wesserbissern ps Hur många med 1900x1200-skärmar har den maximala upplösningen inställd? Jag ser inte ett sk*t vid den upplösningen på en skärm till vanlig kontorsdator (tror det var en 19"). ds
Postad 07 August 2008 - 21:51
Zamien
-
Zamien
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
 Det stämmer det var feet som beräkning avsåg! Tackar för förtydligandet!
Fast du, 0.9 m är 2.95 feet
Postad 07 August 2008 - 22:14
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Fast du, 0.9 m är 2.95 feet 
≈
Postad 07 August 2008 - 22:19
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Zamien, Håller med om att vi håller på att hamna lite långt off-topic så jag skall försöka att inte gräva ner oss i en allt för segdragen diskussion om detta. Ja, det var ju en lagom pinsam miss från min sida med förstoringen. Den ursprungligt förstorade texten är tagen ur svarseditorn. I dom färdiga inläggen är vissa av bokstäverna något annorlunda och har dubbelt avstånd sinsemellan. Rätt:
mellanrum2.PNG 824bytes
0 Antal nerladdningarFel:
mellanrum.PNG 825bytes
0 Antal nerladdningarVi tolkar grafiken i diagrammet likadant men vi får olika resultat när vi testar. På 1,3-1,4 meter ifrån 24" 1920x1200 kan jag tydligt läsa texten i svarseditorn. Längre bort börjar jag få svårt att skilja ll och vid 2 meter kan jag knappt läsa överhuvud taget. Om vi utgår från att jag antingen har omänskligt bra syn eller bara ljuger/inbillar mig så kvarstår att hoppen mellan 480p --> 720p --> 1080p är väldigt stora. Diagrammet gör gällande att det är först när man till fullo kan tillgodogöra sig en viss upplösning som man kan börja tillgodogöra sig nästa och det är i grund och botten där diagrammet faller och det jag hänger upp mig på. Att jag inte skulle kunna uppfatta en förbättring i bildkvalite genom att förminska pixlarna med 33% när jag är precis på gränsen till att kunna urskilja varje enskild pixel i ett rutnät faller på sin orimlighet. Vänder man på steken skulle det innebära att jag inte skulle märka om pixlarna växer i storlek med 50% när jag står 1 cm längre bort än att jag klarar att urskilja dom enskilda pixlarna vid en given upplösning. Om man flyttar tårtbitarna som anger när man kan börja se fördelarna ett steg högre upp i trädet hela vägen, dvs att när man kan se varje enskild pixel i 480p kan börja se skillnaden på 720p och 1080p samt att man gör förbehållet att folk har olika bra syn men att det rör sig om ungefär dessa värden så hade jag inte haft något att invända alls. Dock hade man i det läget inte heller kunnat presentera slutsatser likt denna där hela denna sidodiskussion satte igång: "Och dom behöver en +50" för att en teoretiskt kunna se skillnaden mellan 720p och 1080p. Hur stor procent av normalkonsumenterna har över 50" och/eller sitter närmare än 3m?"
Min åsikt är helt enkelt att man vid betydligt sämre förutsättningar än vad som anges i diagrammet kan börja se bildmässig fördel vid givet avstånd/storlek. Samt att det gällande blu-ray vs dvd dessutom blir ännu större skillnad pga de-interlace-problem och komprimeringsbrister. Sen om du har rätt i själva kärnan i ditt påstående om hur stor upplevd skillnad som krävs för att övertyga svensson om att det är värt att uppgradera kan bara framtiden utvisa. I vissa fall kan det säkert vara exakt som du säger gällande mp3 vs kvalité-ljud. En del vill helt enkelt inte betala 1 öre mer oavsett om man kan bevisa att det är 10.000 gånger bättre eftersom dom är nöjda ändå.
Postad 07 August 2008 - 22:50
Zamien
-
Zamien
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Skönt då känns det som vi pratar samma språk och det handlar bara om olika åsikter om vilka nivåer som är "korrekta". Men som författaren själv skriver i sin artikel så är detta inga exakta värden utan en riktlinje baserat på källmaterial, bildvisare och synförmåga. Diagrammet gör gällande att det är först när man till fullo kan tillgodogöra sig en viss upplösning som man kan börja tillgodogöra sig nästa och det är i grund och botten där diagrammet faller och det jag hänger upp mig på. Jag är inte säker på att jag förstod detta korrekt. Ifall du sitter så långt ifrån skärmen så att du inte kan se skillnad på en 480p bild mot en 720p så finns det väl ingen fördel att ha en 1080p källa? Självklart är det heller ingen nackdel. Jag studerade media i Gymnasiet och gjorde mycket trycksaker. En högkvalitativ trycksak typ fackpress hade en upplösning på 300 dpi. Går vi förbi en busshållplats och nära tittar på trycket där så är upplösningen extremt usel. Men från bussen/bilen och 5-15 m avstånd hade det inte funnits någon fördel med att göra bussreklamen i 300 dpi. Nej tiden får visa. Jag är lycklig ifall vi tillsammans kan övertala konsumenterna att satsa på kvalitet! Både på musik och filmformat!
Postad 07 August 2008 - 22:59
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Jag har en polare som är en RIKTIG cineast. Har går på hur mycket bio som helst och han tycker det är svinkul att komma hem til mig och stiga ner i bion och kolla en film. Samma sak min kära sambo; hon tycker det är kul med 103" Love Actually.
Men sinifikativt för båda, de älskar konstnärskapet, att se en BRA film. Sedan skiter de i om det är HD eller inte. Såg på Allsången i förrgår i HD, kommentaren var: "Jo... det ser bra ut, men inget jag sskulle ha tänkt på om du inte sagt nåt".
Poängen är att många fullstädnigt skiter i, ser inte skillnaden. Det är inget fel på dom, tvärom, min plånbok hade varit mer välfylld om det vore så för mig också. Vi är ett gäng som gillar teknik, visst, men vi måste också har perspektiv och inte döma ut de som inte inte bryr sig. Jag lkägger 100k på min bio - för at jag vill och för att det ger så mycket mer för mig - men skulle jag få min sambo till att värdera det så högt: no way!
Måhända lite OT, men lit eprspektivi denna tråd skull e vara bar. Jag har BDs värstingspelare Pios BD-LX70A, mitt val, men jag respekterar dom som älskar film och sitter med en spelare från Maxi också  .
Postad 07 August 2008 - 23:37
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Det är där problemet för BD (och HD i stort) ligger. För de flesta är inte skillnaden i kvalite stor nog för att det ska bry sig. När de ser HD gillar de det men de har inga problem med att se på SD en stund senare.
Personligen är jag tvärtom mot många andra. Kan jag inte sen en film i HD så låter jag bli. Jag vet nämligen att om tre månader, eller sex månader eller två år så kan jag se den i HD så varför inte vänta.
Postad 08 August 2008 - 13:42
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Det är där problemet för BD (och HD i stort) ligger. För de flesta är inte skillnaden i kvalite stor nog för att det ska bry sig. När de ser HD gillar de det men de har inga problem med att se på SD en stund senare.
Personligen är jag tvärtom mot många andra. Kan jag inte sen en film i HD så låter jag bli. Jag vet nämligen att om tre månader, eller sex månader eller två år så kan jag se den i HD så varför inte vänta.
Kan ej mer än hålla med  . Om den är så efterlängtad , se den på bio. Sedan blir det vänta till den är släppt till HD kvalite. Vilket kanske går fort med litte nyare filmer. Äldre filmer lär man nog bytta ut efterhand.från DVD till HD också. Precis som man gjorde från VHS till DVD. Vissa filmer kan bli kanske ej släppta på DVD ens
Postad 08 August 2008 - 20:20
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Om man pratar om problemet med HD är det att Svensson inte byter anläggning särskilt ofta. Man köper en tv och så kör man på den tills den går sönder. Samma sak med dvdspelare. Så har man köpte en spelare 03-04 kanske man inte kommer att byta igen förän tidigaste 11-12 beroende på hur länge spelaren håller. Och då kanske man uppgraderar för att BD har sjunkit i pris.
Postad 08 August 2008 - 21:28
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Jag är inte säker på att jag förstod detta korrekt. Ifall du sitter så långt ifrån skärmen så att du inte kan se skillnad på en 480p bild mot en 720p så finns det väl ingen fördel att ha en 1080p källa? Självklart är det heller ingen nackdel. Jag studerade media i Gymnasiet och gjorde mycket trycksaker. En högkvalitativ trycksak typ fackpress hade en upplösning på 300 dpi. Går vi förbi en busshållplats och nära tittar på trycket där så är upplösningen extremt usel. Men från bussen/bilen och 5-15 m avstånd hade det inte funnits någon fördel med att göra bussreklamen i 300 dpi.
Jag gör ett sista försök att förtydliga resonemanget, sen släpper jag detta eftersom vi båda konstaterat att det är rätt långt off-topic. Experiment:
rutnat_mellanrum.PNG 843bytes
0 Antal nerladdningarGör som Carlton och sätt dig med näsan mot skärmen och backa sedan tills dess att du inte längre kan se dom enskilda pixlarna i mitten av rutnätet och notera detta som avstånd A. Backa ännu längre tills du inte längre kan se att bokstaven "e" föreställer ett "e" och notera detta som avstånd B. Konstatera sedan att det egna noterade avståndet A och B är betydligt större än 50%. Lägg sedan märke till att i diagrammet skiljer avståndet mellan full benefit of 720p och 1080p exakt 50%. Vad har bokstaven e med saken att göra? Bokstaven "e" är i detta fall 6 pixlar hög vilket kan ses nedan:
mellanrum.PNG 825bytes
0 Antal nerladdningarSkillnaden på 1080p och 720p är att 720p innehåller 33% färre pixlar på både bredd och höjd på samma yta. Du kan inte skapa ett "e" med färre pixlar än 5 på höjden. Bokstaven e är alltså i detta fall så högupplöst att den inte kan fås att se ut som rätt bokstav om man sänker upplösningen från 1080p till 720p. Slutats. Diagrammets påståenden om när det mänskliga ögat är kapabelt att börja se detaljer i högre upplösning är helt fel. Diagrammet visar enbart på vilka avstånd/storlekar/upplösningar en viss person kan se svartvita rutnät. Detta varierar dock från person till person så det bör tas med en nypa salt. Diagrammet är alltså fullständigt irrelevant i diskussioner om hur stora skärmar folk behöver för att kunna börja dra nytta av blu-ray eller full-hd vs något annat eftersom det är just felaktigheterna och inte förmågan att se rutnät som brukar tas upp i dessa fall. Vissa högupplösta detaljer är både svårare och enklare att se än just rutnät och skalan är inte fixerad mellan två rutnät. Om någon fortfarande tycker att jag har fel eller undrar något är det helt okej att skicka ett pm. Jag kommer dock inte att svara på följdfrågor invändningar i denna tråd.
Postad 09 August 2008 - 11:51
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Marknadsföringen av blu-ray verkar i stort sett obefintlig i Sverige. Var nere på filmavdelningen på Åhléns i Uppsala. Där fanns ett tjugotal titlar i en undanskymd hylla. Bara de blå fodralen avslöjade att det rörd sig om blu-ray filmer. För den oinvigde skulle det kunna se ut som att det var dataspel. Priserna var ganska avskräckande också, knappt trehundra kronor för de flesta.
Postad 09 August 2008 - 12:07
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Jag har en polare som är en RIKTIG cineast. Har går på hur mycket bio som helst och han tycker det är svinkul att komma hem til mig och stiga ner i bion och kolla en film. Samma sak min kära sambo; hon tycker det är kul med 103" Love Actually.
Men sinifikativt för båda, de älskar konstnärskapet, att se en BRA film. Sedan skiter de i om det är HD eller inte. Såg på Allsången i förrgår i HD, kommentaren var: "Jo... det ser bra ut, men inget jag sskulle ha tänkt på om du inte sagt nåt".
Poängen är att många fullstädnigt skiter i, ser inte skillnaden. Det är inget fel på dom, tvärom, min plånbok hade varit mer välfylld om det vore så för mig också. Vi är ett gäng som gillar teknik, visst, men vi måste också har perspektiv och inte döma ut de som inte inte bryr sig. Jag lkägger 100k på min bio - för at jag vill och för att det ger så mycket mer för mig - men skulle jag få min sambo till att värdera det så högt: no way!
Måhända lite OT, men lit eprspektivi denna tråd skull e vara bar. Jag har BDs värstingspelare Pios BD-LX70A, mitt val, men jag respekterar dom som älskar film och sitter med en spelare från Maxi också . Jag är nog själv lite som din polare Cineasten. Min sambo är nog också likadan som din ! För mig är själva filmen viktig, sedan är det inte så viktigt om den är i HD eller i SD. Har suttit trollbunden av vissa filmer där jag tittat på en brusig, svartvit bild på en liten 20-tummare. Filmens egenkvalité, konstnärskap o känslomässiga upplevelse har då varit mycket viktigare än bildkvaliteten. Visst förderar jag HD o har väntat in HD släpp på ett antal filmer jag annars hade köpt på DVD. Däremot köper jag inte vad som helst bara det är i HD. Troligen kommer jag fortätta köpa en del DVD, framför allt reg 1 som ej finns att få tag på här o som troligen aldrig kommer att bli utgivna i HD format.
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 09 August 2008 - 12:09.
Postad 12 August 2008 - 22:18
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag är först och främst en filmälskare. Detta kombinerat med ett högt teknikintresse är mycket roligt men dyrt.
Köpte en Pio 50" full HD plasma fg år och kör BD fullt ut i 1080p. Självklart är allt ISF kalibrerat för optimal bild. Hur har då mitt år sett ut filmmässigt?
99% DVD och 1% BD.
Varför?
För att alla filmer finns på DVD till en fjärdedel av priset samt att hårdvaran är så bra att ingen annan än jag själv ser någon skillnad.
Köper gärna BD, men vill inte vänta några månader extra och därefter betala 4 gånger så mycket i pris för att få filmen i full HD. Jag är ju främst ute efter upplevelsen/filmen, inte tekniken (även om jag föredrar BD). Ett bra exempel är MI3. Tror fortfarande inte att den kommit ut på BD (europeisk utgåva). Dock har den som DVD utgåva skickats med Expressen för 49 kr. Inte ens när man är villig att hosta upp 250 kr för BD utgåvan (5ggr mer än DVD) finns den att tillgå! Sktifilmbolag! Sådant gör att intresset för BD minskar.
Kasst utbud och högt pris gör att svensson inte är intresserade (ännu mindre nu när det blir sämre ekonomiska tider). Folk är nöjda med sina nya DVD recordrar, Boxer boxar och 37" LCD tv apparater (som mina pensionerade svärföräldrar). De investerade 20 000 kr fg år och kommer aldrig att skaffa full HD Plasma och BD (de ser ju ingen skillnad). För dem och resten av svenska folket var steget från analogt till digitalt det stora, inte att gå från 576p till 1080p.
Så här sitter jag och tittar på tv3 via analog comhem och undrar vart den högupplösta världen, som jag investerat i, tog vägen
Eftersom inget större har hänt på BD fronten (vart tog BD live/v 2 vägen) och min besatthet av prylar tog över, köpte jag en full HD videokamera och skall nu skapa egna mästerverk i väntan på MI3  1080p åt folket!
Postad 13 August 2008 - 00:39
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Ett bra exempel är MI3. Tror fortfarande inte att den kommit ut på BD (europeisk utgåva). Dock har den som DVD utgåva skickats med Expressen för 49 kr. Inte ens när man är villig att hosta upp 250 kr för BD utgåvan (5ggr mer än DVD) finns den att tillgå! Sktifilmbolag! Sådant gör att intresset för BD minskar.
Här har du MI3 i EU utgåva: http://www.amazon.co...e...4002&sr=1-1Fast jag rekommenderar att du köper den amerikanska här ifall du klarar dig utan svensk text till redigt bra pris http://www.axelmusic...ls/097361184746150 spänn. som hittat
Redigerat av Svante Skoog, 13 August 2008 - 01:23.
Postad 13 August 2008 - 00:43
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
...
Redigerat av Svante Skoog, 13 August 2008 - 01:19.
Postad 13 August 2008 - 07:53
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Att man kan köpa en Pio 50 full HD plasma men knappt köpa några Bluray filmer är för mig helt obegripligt.
Postad 13 August 2008 - 09:07
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Ja, vad händer med BD? Jag har Euronics, Elgiganten och Onnoff i närheten och ingen av dessa kedjor har en en BD-spelare förutom PS3. På Elgiganten finns det ca: 10 titlar på BD. Håller det på att dö ut eller vad är det frågan om.
Postad 13 August 2008 - 09:28
firefreak
-
firefreak
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag har 1080p projektor som visas på 90" duk. Till och med min flickvän reagerar negativt när det inte är HD-material. DVD och DivX ser helt enkelt direkt uselt ut.
DOCK, det största problemet för Bluray just nu är att det ju inte går att få tag på filmer. Via vissa sidor på nätet kan man ladda ner i princip alla filmer i HD-kvalitet. Alternativet att köpa finns inte ens tillgängligt. Antingen så finns filmen i USA och således inte går att spela på min PS3 eller så finns den inte ens släppt på skiva.
För mig som gärna köper och gör rätt för mig känns det absurt att utbudet finns på nätet, gratis och dessutom lätt kategoriserat och nerladdat, men inte att köpa i butik.
Hur hade dom tänkt sig tjäna pengar på det där?
Tilläggas skall kanske också som någon annan påpekade, jag ser hellre en bra film i sämre bildkvalitet än en kass film i bra bildkvalitet. Helst hade jag dock sett alla i 1080p...
Postad 13 August 2008 - 10:25
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Att man kan köpa en Pio 50 full HD plasma men knappt köpa några Bluray filmer är för mig helt obegripligt. 
Håller med men kan på något sätt ändå köpa resonemanget. Att köra analog Com-Hem till den TV är däremot ett brott mot mänskligheten.
Postad 13 August 2008 - 10:50
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Jag har 1080p projektor som visas på 90" duk. Till och med min flickvän reagerar negativt när det inte är HD-material. DVD och DivX ser helt enkelt direkt uselt ut.
DOCK, det största problemet för Bluray just nu är att det ju inte går att få tag på filmer. Via vissa sidor på nätet kan man ladda ner i princip alla filmer i HD-kvalitet. Alternativet att köpa finns inte ens tillgängligt. Antingen så finns filmen i USA och således inte går att spela på min PS3 eller så finns den inte ens släppt på skiva.
För mig som gärna köper och gör rätt för mig känns det absurt att utbudet finns på nätet, gratis och dessutom lätt kategoriserat och nerladdat, men inte att köpa i butik.
Tilläggas skall kanske också som någon annan påpekade, jag ser hellre en bra film i sämre bildkvalitet än en kass film i bra bildkvalitet. Helst hade jag dock sett alla i 1080p... 
Det handlar ju i grund och botten om samvetet. De med svag karaktär glider kanske dit och börjar ladda ner. Sorgligt.
Postad 13 August 2008 - 11:16
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Ja, vad händer med BD? Jag har Euronics, Elgiganten och Onnoff i närheten och ingen av dessa kedjor har en en BD-spelare förutom PS3. På Elgiganten finns det ca: 10 titlar på BD. Håller det på att dö ut eller vad är det frågan om.
Är nog lite lokalt. Euronics i Arvika har 3 olika BD spelare. Expert har 2 osv. För 10 år sen så fick man på samma sätt leta upp en butk som hade en DVD spelare på lager, så ge det bara lite tid. I höst släpps massvis av nya spelare och en redig hög med filmer i sverige  Så BD är absolut inte döende
Redigerat av Svante Skoog, 13 August 2008 - 11:17.
Postad 13 August 2008 - 11:21
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Dö ut? Snarare så att format börjar vinna mark. Det såg ju precis likadant ut när DVD kom, höll det på att dö ut då? Det är väl klart som korvspad att nya format måste få växa till sig. Vad hade du förväntat dig?
Postad 13 August 2008 - 11:24
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
ÖH? va? Först och främst är det INGA problem att få tag på filmer på BD. De filmer du kan ladda ner i HD finns utgivna på BD. Det är DÄR ifrån dom kommer som rippade versioner. Och för det andra så är 3/4 delar av alla BD titlar i USA regionsfria och funkar i din PS3:a. Om en film inte finns släppt på skiva än har med logiska skäl att göra att alla filmer i hela världen inte kan släppas på BD samtidigt från dag 1. Detta är inte formatets fel. Tror du att ALLA filmer som fanns på VHS gick att få tag på DVD de första två åren?  Som jag sagt tidigare till folk: ge det TID!
Redigerat av Svante Skoog, 13 August 2008 - 11:28.
Postad 13 August 2008 - 11:29
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Vägen till billiga BD filmer går via kvällskurser i Engelska!!
Postad 13 August 2008 - 11:31
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Blir så trött på att folk börjar dra upp allt som har med piratkopiering på forumet.
För tio sekunder senare samlas piraterna och hyllar deras snikenhet.
Redigerat av Svante Skoog, 13 August 2008 - 11:34.
Postad 13 August 2008 - 12:03
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Dö ut? Snarare så att format börjar vinna mark. Det såg ju precis likadant ut när DVD kom, höll det på att dö ut då? Det är väl klart som korvspad att nya format måste få växa till sig. Vad hade du förväntat dig?
Jag förväntar mig att BD-spelare ska kunna handlas på elektronikkedjor. Framför allt nu när formatkriget är över. Men finns där inga spelare så är det ju svårt att locka Svensson till att köpa en Blue-ray. Men det är nog som Svante Skoog skrev lokalt. Brödrostförsäljarna här i Lidköping vet väl knappt vad HD är för något. Man får väl se vad hösten har med sig, förhoppningsvis mer BD.
Postad 13 August 2008 - 12:16
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Jag förväntar mig att BD-spelare ska kunna handlas på elektronikkedjor. Framför allt nu när formatkriget är över. Men finns där inga spelare så är det ju svårt att locka Svensson till att köpa en Blue-ray.
Men det är nog som Svante Skoog skrev lokalt. Brödrostförsäljarna här i Lidköping vet väl knappt vad HD är för något.
Man får väl se vad hösten har med sig, förhoppningsvis mer BD.
Hehehe "brödrostförsäljarna"  Jo priserna sjunker på både filmer och spelare nu under hösten så det tar nog fart utav**** framåt julrushen  Är ju en hel del som ska köpa en BD spelare till sig själv i julklapp så då MÅSTE handlarna ta hem spelare
Postad 13 August 2008 - 13:01
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Snacket om HD ökar mer och mer även hos vanliga Svenssons. En del tror ju tyvärr att bara för att de har en HD-kompatibel TV så tittar de på HD men lyckligtvis börjar de så sakteliga förstå.
Postad 13 August 2008 - 13:12
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Håller med men kan på något sätt ändå köpa resonemanget. Att köra analog Com-Hem till den TV är däremot ett brott mot mänskligheten.
Kan bara hålla med Men har bra analog comhem och ser inte (i mitt fall) direkt de stora bildmässiga fördelarna med att byta till 576p digitalt. Digital tv hos comhem är allt för dyrt (3-5 000 kr/år extra för något jag redan betalar för (analog ingår i hyran), ca 25 000 kr under tvs livslängd (6 år)) och HD utbudet är för dåligt samt lider av vissa kvalitetsproblem. Det enda jag vinner är ju att korta ner den analoga överföringen av tv signalen. Det är ju fortfarande analog bildutgång på boxarna. Detta betalar jag inte 25 000 kr för. Även om min Pio mår bäst av digital tv, så kan jag inte riktigt ännu motivera mig själv att lägga ca 50-70% av tvns kostnad på att uppgradera från analog till digital comhem. Då är det bättre att köpa BD film för pengarna, då får jag ju 1080p. Skulle jag byta till digital comhem, så tappar jag möjligheten att spela in på min DVR alt. måste köpa en HDD box (samsung med analog bildutgång). Någon HDD box med HDMI finns inte ännu, än mindre för HDTV. Bäst vore att gå över till boxer eftersom jag då får in allt direkt i tvn. Men då måste jag byta ut min DVR till en ny med DTV mottagare samt dra kabel genom hela lägenheten till en extern antenn som handlarna dessutom inte kan garantera ger någon bild eftersom jag bor mitt i stan med höghus runtomkring. Nä, får leva i dödssynd tillsvidare och nöja mig med BD film och analog tv.
Redigerat av Unregisteredf0eacfec, 13 August 2008 - 13:13.
Postad 13 August 2008 - 14:27
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Prisskillnaden mellan en 50" full HD och HD ready var vid mitt köptilfälle för liten för att avstå (fick ett bra paketpris) varpå vi tog en mer "framtidssäker" full HD modell. BD film i sverige är allt för dyr och utbudet för dåligt. Vill gärna ha Bourne filmerna, men dessa finns ju enbart på DVD och HD-DVD än så länge. Vill ju inte vänta i några år på BD utgåvan pga att filmbolagen inte kan komma överens. Får börja kolla på forum länkarna om BD film import.
Postad 13 August 2008 - 14:41
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Sedan får man faktiskt inte glömma en annan sak: Har du en riktigt bra DVD-spelare så kan du fortfarande få en kanonbild med 576i uppskalat till 1080p. T ex som jag tidigare nämnde min Pio BD-LX70A gör ett grymt jobb med DVD också. Första gången jag slog på den med en DVD så tappade jag hakan (av DVD!).
För att återgå till topic: Det är som ett moment 22 just nu. OM inte storfilmerna kommer samtidigt på BD som på DVD så kommer majoriteten att löpa DVD-utgåvan. Inte kommer herr Svensson med en PS3 vänta inte... För att ha en chans att verkligen slå, så måste titlarna ut samtidigt (vilket ju iofs sker i vissa fall). Men ta "No Country For Old Men" som ett exempel. När kommer den på BD, jo i oktober! Skrattretande.
Jag kommer köpa på BD opm alternativet finns, samt att köpa om favoriter som t ex Gladiator, LOTR osv, men byta ut hela samlingen DVDer, aldrig  .
Postad 13 August 2008 - 15:08
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Har lagt min röst ---> Det är dyrt Finns inte en chans att man betalar 379kr Betalar inte över 199kr av principiella skäl då detta är den magiska gränsen och så länge som t.ex majoriteten av sonys filmer som ligger över denna summa så kommer de inte att synas på min hylla heller, så enkelt är det. Förresten på en vecka är man uppe 4 BD titlar.
Postad 13 August 2008 - 16:55
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Och när du tankar ner det "gratis" på vikket sätt bidrar du då till att utbudet ökar? Tänk efter lite. Om ingen betalar, hur intressant är det då för branchen att utvecklas? Piraten som sitter hemma vid sin dator och tycker det är dumt att betala, vad tillför han/hon egentligen?
Postad 13 August 2008 - 17:43
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Prisskillnaden mellan en 50" full HD och HD ready var vid mitt köptilfälle för liten för att avstå (fick ett bra paketpris) varpå vi tog en mer "framtidssäker" full HD modell.
Jo, men då hade du liak väl kunnat vänta tills nästa generation Plasma kommer som är ännu mer framtidssäker? Vänta in modellen med total svärta tex. BD film i sverige är allt för dyr och utbudet för dåligt. Vill gärna ha Bourne filmerna, men dessa finns ju enbart på DVD och HD-DVD än så länge. Vill ju inte vänta i några år på BD utgåvan pga att filmbolagen inte kan komma överens. Får börja kolla på forum länkarna om BD film import.
Kan inte göra annat än att hålla med, har själv importerat ca 100 Bluray titlar till nice price. Det går för långsamt att få hit filmerna på BD, hur länge har jag tex haft NCFOM i hyllan? Ett halvår?
Postad 13 August 2008 - 17:55
diabolo
-
diabolo
-
Mästare
-
-
3548 inlägg
Vill gärna ha Bourne filmerna, men dessa finns ju enbart på DVD och HD-DVD än så länge. Bourne Trilogy släpps på BD i år(US)
Postad 14 August 2008 - 06:50
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
Lite åfft. Men jag hörde en rolig grej i videobutiken igår. Angående okunskap om BD
Två killar som va i 20 års åldern.
-Va är det där för annorlunda fodral.
-jag vet inte med, men det är nog inga filmer.
-ok, det är säker något till playstation
Ena killen tar upp ett BD fodral och läser sakta och stammande B-L-U-R-A-Y disc. tänker en sekund och sedan ställer tillbaka den.
Därefter väljer de en DVD och går.
Kanske inte lika kul när man berättar så här, men väldigt roligt när jag hörde det.
Redigerat av Jokkmokksjocke, 14 August 2008 - 06:51.
Postad 14 August 2008 - 07:10
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Och när du tankar ner det "gratis" på vikket sätt bidrar du då till att utbudet ökar?
Tänk efter lite. Om ingen betalar, hur intressant är det då för branchen att utvecklas? Piraten som sitter hemma vid sin dator och tycker det är dumt att betala, vad tillför han/hon egentligen?
Håller fullständigt med. Här sitter man med över 500 ärligt köpta DVDer och så kommer polarna och frågar: är de äkta alltså? Varför laddar du inte ner är nästa fråga... Om vi överhuvudtaget skall ha något utbud så måste folk KÖPA filmer/musik. Ursäkta OT, men det är ju inte så konstigt att ALLT som släpps idag både när det gäller film och musik är så tråkigt maintstream och platt många gånger. Det är ju inte så svårt att förstå hur det kommer sig.
Postad 14 August 2008 - 07:24
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Håller fullständigt med. Här sitter man med över 500 ärligt köpta DVDer och så kommer polarna och frågar: är de äkta alltså? Varför laddar du inte ner är nästa fråga...
Om vi överhuvudtaget skall ha något utbud så måste folk KÖPA filmer/musik. Ursäkta OT, men det är ju inte så konstigt att ALLT som släpps idag både när det gäller film och musik är så tråkigt maintstream och platt många gånger. Det är ju inte så svårt att förstå hur det kommer sig.
Det är det som är så synd att vi som har intresset är tvungna att importera film, man orkar inte vänta ett halvår eller mer på filmer. Men när vi importerar så tappar de svenska utgivarna och inbillar sig säkert att bluray säljer för dåligt. Nu gör det ju inte saken bättre att det varit ganska vanligt med att vi i Europa fått snikversioner av HD ljud på vissa diskar och RAMBO IV är ju ett exempel på när något går fel! Ingen digital copy, fel bildformat och upplösning. Känns som en ond spiral, men vi får hoppas det blir bättre framöver när formatet växer.
Postad 14 August 2008 - 15:28
limpet
-
limpet
-
Användare
-
-
108 inlägg
Det är det som är så synd att vi som har intresset är tvungna att importera film, man orkar inte vänta ett halvår eller mer på filmer. Men när vi importerar så tappar de svenska utgivarna och inbillar sig säkert att bluray säljer för dåligt.
Själv tror jag att det i detta läge är skitsamma hur mycket vi köper i Sverige. Går Blu-Ray bra i USA så kommer det så småningom gå bra i hela världen. Går det inte bra i USA så är det kört. Jag undrar hur mycket av den amerikanska försäljningen som går på privat-export till Europa?
Postad 14 August 2008 - 17:48
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Digital tv hos comhem är allt för dyrt (3-5 000 kr/år extra för något jag redan betalar för (analog ingår i hyran), ca 25 000 kr under tvs livslängd (6 år))
Ursäkta, vad? 3-5 tkr per år? Alltså 250-415 kr/månad? Nädu, inte om det du är ute efter är att ersätta de kanaler som finns gratis i det analoga nätet. Då är du inte i närheten av de summorna. Analogt Comhem på en 50-tummare? Jisses, så bortkastat.
Postad 15 August 2008 - 09:17
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Försöker inte vara otrevlig, men hur vet du vilka kanaler som ingår i det analoga kabelnätet hos någon annan? Detta skiljer ju sig en hel del hos olika fastighetsägare/bostadsrätter/samfälligheter/et cetera, och kan mycket väl bli dyrt om man vill ersätta alla kanaler som redan ingår i hyran/avgiften.
Tillbaka till ämnet vad gäller bluray så köper jag helst detta, men tycker som många andra att det än så länge saknas utbud och tillgång, dock verkar detta vara på bättringsvägen - all heder åt den lokala videobutiken som börjat ta in nyheterna på bluray, samt läser med glädje att folk hittar bd på fler och fler ställen
Postad 15 August 2008 - 13:36
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
ComHem har samma priser på sitt digitala överallt. Kolla in deras hemsida får du se.
Postad 15 August 2008 - 13:46
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Handlar detta om Blu-Ray eller om ComHem????
Håll er till ämnet.
Postad 21 August 2008 - 10:56
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Ursäkta, vad? 3-5 tkr per år? Alltså 250-415 kr/månad? Nädu, inte om det du är ute efter är att ersätta de kanaler som finns gratis i det analoga nätet. Då är du inte i närheten av de summorna.
Analog comhem motsvarar medium paket, dvs minst 2900 kr enl comhem. Ytterliggare någon tusenlapp om man skall ha PVR box för att ersätta den DVR inspelare som fungerar utmärkt idag. Frågan är vad som ger bäst bild? En digital box från comhem med analog scartutgång eller ny analog pioneer DVR med HDMI utgång (med tillhörande ISF kalibrerad tv ingång)? Analogt Comhem på en 50-tummare? Jisses, så bortkastat.
Njuter varje dag av min perfekta tv. Utöver analog comhem ser jag mycket DVD samt egeninspelad fullHD video. Pioneer gör ett grymt jobb med uppscalning av 576p från DVD samt har den bästa analoga bildhanteringen jag hittills sett. Kryper nu till korset och ber om förlåtelse för mina analoga synder.  Har nu beställt BD från Play.com, axelmusic.com samt varit en runda på elgigantens BD rea för att utöka mitt filmbibliotek samt gynna BD.
Postad 21 August 2008 - 14:00
Unregistered220be463
-
Unregistered220be463
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag har redan införskaffat mig både fullhd tv och projektor men kommer ej byta ut min dvd innan det finns en bluray spelare med dom nya ljudformatet i 7,1 analogt
då jag ej är beredd att byta ut min förstärkare.
Sen kan man alltid hoppas på att dvd uppspelningen blir bättre på bluray.
Så den stora frågan är om formatet överlever tills tekniken och priserna närmat sig konsumenternas krav.
Så jag väntar med lite is i magen,vill ej investera i en produkt som inte är färdig.
Måste tilägga att priset också är avgörande.
Mvh Michael
Postad 21 August 2008 - 14:58
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Frågan är vad som ger bäst bild? En digital box från comhem med analog scartutgång eller ny analog pioneer DVR med HDMI utgång (med tillhörande ISF kalibrerad tv ingång)?
Kryper nu till korset och ber om förlåtelse för mina analoga synder. Har nu beställt BD från Play.com, axelmusic.com samt varit en runda på elgigantens BD rea för att utöka mitt filmbibliotek samt gynna BD.
Då är du förlåten. Kan bara tillägga att jag förmodar att analog tv varierar ordentligt i kvalite. Min analoga comhem kan inte ens med en VP50 och kalibrerad Pioneer komma i närheten av digital comhem. Som i sin tur är sämre än Canal Digital via satellit. BD är förstås ytterliggare ett steg uppåt i kvalite. Med en bra tv finns ingen väg tillbaka
Postad 22 August 2008 - 21:51
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Ju mer jag gräver ned mig i Blu-ray, desto mer blir jag övertygad att BDA har grävt sin egen grav. * Spelarna är för buggiga, instabila och långsamma * Dåligt pressade och oläsbara skivor verkar inte vara ovanligt * Det är fortfarande för dyrt Jag har försökt ta mig igenom två exemplar hittils av filmen Gone Baby Gone på min Sony BDP-S300, en av de absolut sämsta Blu-rayspelarna på marknaden och som borde få säljförbud på grund av sin uselhet. Men eftersom både den spelaren samt pressningen av skivorna är totalt undermålig, går det inte att spela filmen. Det första exemplaret kunde spelaren inte ens identifiera som BD-ROM utan låste sig, det andra exemplaret kan den spela fram till kapitel 7 då den drabbas av så stora läsfel att bilden fryser och spelaren sedan hoppar en minut framåt i filmen. Den typen av fel är inte acceptabla. Det är heller inte acceptabelt att behöva starta om en spelare mitt i en film för att den fryser på grund av överhettning eller minnesöverskridning i Java. BD-J är ett fanstyg som heter duga. Blu-ray med menyer skriptade i BD-J orsakar flera minuters väntan på att spelaren ska ladda, bara för att få en liten animering här, en liten effekt där. Så d###### onödigt. Processorn i en Blu-rayspelare blir av förklarliga skäl skållhet under drift, men ändå sätter tillverkarna inte dit kylflänsar eftersom det ska sparas pengar (Panasonic tror jag kanske är ett undantag). Alltså krävs det inte mycket för att en spelare ska bli överhettad, av samma anledning som att routers och modem för konsumentbruk kraschar och havererar så ofta. Är det så djäävla svårt och dyrt för tillverkarna att klistra dit kylflänsar i spelarna så att de inte blir överhettade hela tiden?
Postad 22 August 2008 - 22:11
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja Sonys 300 är en riktig sunk maskin,hade min 1 månad sålde den.
Har nu Panasonic BD-30 hur nöjd som helst, den är tyst blir inte varm perfekt bild.
Postad 23 August 2008 - 00:54
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
Jag har kört Blu Ray sedan i julas då jag skaffade en Panasonic Plasma och en Playstation 3, för drygt tre månader sedan införskaffades en Panasonic BD30 som är ruskigt billig, 3995:- är ju skit billig, när jag köpte min första dvd då dvd mediet var helt nytt betalade jag runt 7 tusen för den och bilden var usel jämfört med dagens spelare.
Panasonic BD30 är snabb, levererar en utmärkt bild, den hänger sig inte, den har inga buggar de är helt enkelt en perfekt spelare för den som vill hoppa på Blu Ray tåget.
Att sedan folk gnäller på att filmerna är dyra kan jag inte förstå, dvd var också dyrt i början, nu kan man till exempel köpa regionsfria Blu Ray filmer hos AxelMusic som kostar under 150 spänn, de är billigare en vad en dvd film kostar här hemma.
Just nu finns de ca 200 regionsfria Blu Ray filmer hos axelMusic som funkar i alla spelare.
Jag har till exempel köpt alla Rambo filmerna för under 150:- /st.
De tar ungefär 4-5 månader innan samma filmer släpps här i Sverige, jag har börjat köpa mer och mer ifrån AxelMusic och då enbart Blu Ray.
Jag köper inte en enda dvd mera, har inte köpt en enda dvd i år utan de har blivit runt 70st Blu Ray istället och så kommer de att fortsätta, inge mera dvd för min del för jag är såld.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|