* Officiell Tråd - Iphone 3G *
4925 svar till detta ämne
Postad 30 juni 2008 - 16:57
jespur
-
jespur
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Vad menar du med USB-sticka? Tänker du på modemet man får med till det mobila bredbandet? Visst, det kopplas via USB, men någon USB-sticka är det ju inte. Vad det är är en USB-kopplar mobiltelefon utan knappar eller skärm, och det finns ett SIMkort i. Frågan är om man kan koppla ett vanligt ring-abbonemang till det simkortet, så man kan använda det i sin iPhone. Man borde ju kunna använda det i iPhone ändå, fast då kan man bara surfa, inte ringa.
Ja USB-Modemet menar jag. Jo jag vet hur det fungerar eftersom jag sitter o jobbar med dem ganska ofta... Nej man kan inte koppla så att du kan ringa på det mobila bredbandets abo. det är bara till för att surfa på. Sen finns det som jag skrev en tjänst till ditt vanliga abo som fyller samma funktion fast till den "vanliga" mobilen
Postad 30 juni 2008 - 17:25
Tartin
-
Tartin
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Postad 30 juni 2008 - 17:49
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Halebop e väll telenor så det får mig att undra om verkligen telia har exklusiv rättighet på iphone eller om det kanske är nån klåfingrig person på idg som vill spinna igång ett rykte..
Postad 30 juni 2008 - 17:54
Unregisteredad5e4575
-
Unregisteredad5e4575
-
Användare
-
-
219 inlägg
Har någon sett detta måntro? http://www.idg.se/2.1085/1.170272
Backa bak en sida, inlägg nr 386 tror jag. Halebop tillhör teliasonera-koncernen. De ägdes tidigare av Telia men är nu ett eget varumärke.
Redigerat av Unregisteredad5e4575, 30 juni 2008 - 17:55.
Postad 30 juni 2008 - 21:26
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2 517 inlägg
Jag var så sugen innan. men 299 kr och 100mb är galet dåligt. Det bränner man nog ganska lätt.
Postad 30 juni 2008 - 21:43
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Ja USB-Modemet menar jag. Jo jag vet hur det fungerar eftersom jag sitter o jobbar med dem ganska ofta... Nej man kan inte koppla så att du kan ringa på det mobila bredbandets abo. det är bara till för att surfa på. Sen finns det som jag skrev en tjänst till ditt vanliga abo som fyller samma funktion fast till den "vanliga" mobilen
Lögn, det går alldeles utmärkt att ringa med ditt mobila bredbands simkort, det är ju för fasen ett vanligt mobilabonnemang som har flatrate data bara. Det du kommer märka är att din räkning du får hem som normalt kostar 99:- månaden eller nåt sånt nu också får samtalsavgifter. Själv skaffade jag tvillingkort till mitt Mobila Bredband så jag har ett simkort i usbdongeln och ett i min N95:a, funkar alldeles utmärkt.
Redigerat av Unregistered56e968a9, 30 juni 2008 - 21:44.
Postad 30 juni 2008 - 22:26
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1 030 inlägg
Lögn, det går alldeles utmärkt att ringa med ditt mobila bredbands simkort, det är ju för fasen ett vanligt mobilabonnemang som har flatrate data bara. Det du kommer märka är att din räkning du får hem som normalt kostar 99:- månaden eller nåt sånt nu också får samtalsavgifter.
Som Trineo säger går det alldeles utmärkt att ringa med MBB abbonemang. I Tele2's program till MBB så finns det även inbyggd sms-funktion som fungerar riktigt bra. (Jobbar på Tele2's tekniska support) Går även att stoppa in ett vanligt SIM-kort i USB-dongeln och surfa med om man nu vill det.
Postad 01 juli 2008 - 06:45
Kazutoyo
-
Kazutoyo
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Med ett flertal telefoner (alla Nokia S60 mobiler tex) så behöver man inte någon USB-dongel heller. Bara använda SIM-kortet i mobilen och som sedan kopplas vidare till datorn via USB eller Bluetooth. Men då bör man ju ha flatrate i abonnemanget som mobilen använder.
Postad 01 juli 2008 - 06:49
jespur
-
jespur
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Lögn, det går alldeles utmärkt att ringa med ditt mobila bredbands simkort, det är ju för fasen ett vanligt mobilabonnemang som har flatrate data bara. Det du kommer märka är att din räkning du får hem som normalt kostar 99:- månaden eller nåt sånt nu också får samtalsavgifter.
Själv skaffade jag tvillingkort till mitt Mobila Bredband så jag har ett simkort i usbdongeln och ett i min N95:a, funkar alldeles utmärkt.
Kör du telia? Isf har de ljugit för mig =P
Postad 01 juli 2008 - 10:01
Franky
-
Franky
-
Användare
-
-
133 inlägg
Så här står det på Telias frågor och svar-sida om mobilt bredband:
"När man köper Telia Mobilt bredband så följer det med ett sim-kort som är enbart för datatrafik. Det kan du inte ringa på."
Någon får gärna motbevisa detta.
Postad 01 juli 2008 - 15:09
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Hittade följande inlägg på di.se AT&T to Offer Apple´s IPhone Without Contract for $400 More
By Crayton Harrison
July 1 (Bloomberg) -- AT&T Inc., the owner of the biggest U.S. mobile-phone carrier, will offer Apple Inc.´s new version of the iPhone without a service contract to people willing to pay $400 more.
Customers can buy the new handset, which runs on a speedier third-generation wireless network, for $599 if they don´t want to commit to using AT&T´s network, the company said today. Subscribers must agree to a two-year contract to get the phone for $199.
To contact the reporter on this story: Crayton Harrison in Dallas at [email protected].
Last Updated: July 1, 2008 09:30 EDT
600 veka amerikanska dollars för en helt ny upplåst Iphone?
Redigerat av Sambuccashake, 01 juli 2008 - 15:10.
Postad 01 juli 2008 - 15:42
tommydl
-
tommydl
-
Användare
-
-
173 inlägg
Hittade följande inlägg på di.se
Att dollarn är vek nu hjälper nog inte, man får nog som vanligt översätta med att 1$ = 10kr efter skatter och moms osv. (Detta gäller visserligen kanske inte om man beställer direkt från USA och lyckas lura tullen). Men har för mig att jag läst tidigare i tråden att Europeiska leverantörer kommer sälja lösa iPhones för ca 5000-5500kr så frågan är ju om det är värt att importera.
Redigerat av tommydl, 01 juli 2008 - 15:44.
Postad 01 juli 2008 - 15:45
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Så här står det på Telias frågor och svar-sida om mobilt bredband: "När man köper Telia Mobilt bredband så följer det med ett sim-kort som är enbart för datatrafik. Det kan du inte ringa på."
Det verkar väldigt skumt då inte någon annan operatör kör med det. Men ok, telia är ju telia så de kanske muppat till sig, deras modem är väl fortfarande operatörsbundna. Någon som har Telia´s MBB får gärna testa med simkortet i en telefon och se om det går att ringa.
Postad 01 juli 2008 - 16:13
nolite
-
nolite
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hittade följande inlägg på di.se
Onekligen väldigt intressant. Ska själv till Italien snart och vad jag förstått, på ryktesvägen, är att Italien också ska sälja mobilen olåst för omkring €550. Blir köp om så är fallet!
Postad 01 juli 2008 - 16:31
raul
-
raul
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu finns det en guidad visning av iphone 3g på apple's sida. http://www.apple.com...one/guidedtour/
Redigerat av raul, 01 juli 2008 - 16:39.
Postad 01 juli 2008 - 17:36
Unregisteredad5e4575
-
Unregisteredad5e4575
-
Användare
-
-
219 inlägg
Läste på M3 att Tele2 kommer sälja mobilen. De viste inte när men de kommer att göra det. Så jag väntar nog till hösten å ser vad som händer
Postad 01 juli 2008 - 18:06
bekkman
-
bekkman
-
Användare
-
-
104 inlägg
Det verkar väldigt skumt då inte någon annan operatör kör med det. Men ok, telia är ju telia så de kanske muppat till sig, deras modem är väl fortfarande operatörsbundna. Någon som har Telia´s MBB får gärna testa med simkortet i en telefon och se om det går att ringa.
Med tres mobila bredband går det migveteligen inte att ringa
Postad 01 juli 2008 - 20:47
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Hur funkar det i Telias butiker, nån som vet om man kan ringa dit och "boka" en telefon?
Man kommer inte att kunna förboka någon Iphone3G tyvärr. Det är först till kvarn som gäller.
Postad 01 juli 2008 - 21:50
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Onekligen väldigt intressant. Ska själv till Italien snart och vad jag förstått, på ryktesvägen, är att Italien också ska sälja mobilen olåst för omkring €550. Blir köp om så är fallet! 
Spännande.. skall själv till Italien den 15 juli.. så skall hålla ögonen öppna
Postad 01 juli 2008 - 23:46
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
"Coming soon, AT&T will offer a no-commitment option of $599 for 8GB and $699 for 16GB".
Låter finfint... Förmodligen är den väl fortfarande operatörslåst till AT&T, men det löser ju en framtida hack av firmware 2.0.
Postad 02 juli 2008 - 07:18
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1 021 inlägg
Ska lätt ta med en eller flera lurar när jag är i USA i september.. om de släppt non commitment versionen då  wiiiiiie
Postad 02 juli 2008 - 08:46
jespur
-
jespur
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Så här står det på Telias frågor och svar-sida om mobilt bredband: "När man köper Telia Mobilt bredband så följer det med ett sim-kort som är enbart för datatrafik. Det kan du inte ringa på."
Ät! =P
Postad 02 juli 2008 - 09:31
Kollba
-
Kollba
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
Kanske någon som är intresserad a denna film .. http://www.apple.com...tour/large.html
Postad 02 juli 2008 - 09:36
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Ska lätt ta med en eller flera lurar när jag är i USA i september.. om de släppt non commitment versionen då wiiiiiie 
Kan tänka mig att de inte börjar sälja utan abonnemang förrän några månader efter lanseringen för att få alla ivriga att teckna upp sig på lååånga, dyyyra abonnemang
Postad 02 juli 2008 - 09:39
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1 021 inlägg
Juli - September.. det är några måndader det  ! Nej men har man tur så finns de då, annars är det bara att bojkotta dem ett tag tills priserna och abbformerna blir humana.
Postad 02 juli 2008 - 09:46
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Juli - September.. det är några måndader det ! Nej men har man tur så finns de då, annars är det bara att bojkotta dem ett tag tills priserna och abbformerna blir humana.
Haha, jag vet inte varför men jag läste "september" som "juli"... ;P I september får man hoppas att de börjat sälja den obunden, en polares farsa ska dit då.
Postad 02 juli 2008 - 10:28
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1 021 inlägg
Yepp håller tummarna o tårna !
Postad 02 juli 2008 - 13:02
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Jag kan inte förstå varför så många är helt hispiga över Telias prissättning men när det gäller att hosta upp kanske 6000 spänn för att köpa telefonen löst i USA/Italien/England etc då är det ingen som tycker det är konstigt utan då är det bra pris helt plötsligt.
Man kommer ju kunna köpa iPhone tillsammans med andra av Telias abonnemang också, t ex Telia Bingo för 99 kr i månaden. Telefonen lär absolut bli dyrare om man köper den tillsammans med ett sådant abonnemang men så va då, ni är ju många som kan kasta ut 6000 spänn på den rakt av utan abonnemang och kalla det bra pris, där ni ändå i slutändan måste ha någon form av abonnemang som kostar X kr i månaden till telefonen för att använda den.
Kom igen nu, se hela bilden.
Postad 02 juli 2008 - 13:27
Slater
-
Slater
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
I Schweiz verkar man kunna handla den utan abonnemang för ca 3000 kr.
Postad 02 juli 2008 - 13:46
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
I Schweiz verkar man kunna handla den utan abonnemang för ca 3000 kr.
Men man verkar vara bunden till swisscom i 24 månader (spelar ju dock ingen roll om man nu lyckas låsa upp den iofs).
Postad 02 juli 2008 - 13:49
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag kan inte förstå varför så många är helt hispiga över Telias prissättning men när det gäller att hosta upp kanske 6000 spänn för att köpa telefonen löst i USA/Italien/England etc då är det ingen som tycker det är konstigt utan då är det bra pris helt plötsligt.
Man kommer ju kunna köpa iPhone tillsammans med andra av Telias abonnemang också, t ex Telia Bingo för 99 kr i månaden. Telefonen lär absolut bli dyrare om man köper den tillsammans med ett sådant abonnemang men så va då, ni är ju många som kan kasta ut 6000 spänn på den rakt av utan abonnemang och kalla det bra pris, där ni ändå i slutändan måste ha någon form av abonnemang som kostar X kr i månaden till telefonen för att använda den.
Jag håller med dig, det är inte överpriser, men det är dåligt utformade abonnemang och passar långt ifrån alla (tex de som surfar mycket och ringer lite). Problemet med att köpa den med annat abonnemang hos Telia är ju att vi inte än vet vad de sätter för begränsningar på det. Jag avskyr att köpa saker på avbetalning och tar hellre en lägre månadskostnad men än större kostnad för telefonen.
Postad 02 juli 2008 - 14:14
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Jag håller med dig, det är inte överpriser, men det är dåligt utformade abonnemang och passar långt ifrån alla (tex de som surfar mycket och ringer lite). Problemet med att köpa den med annat abonnemang hos Telia är ju att vi inte än vet vad de sätter för begränsningar på det. Jag avskyr att köpa saker på avbetalning och tar hellre en lägre månadskostnad men än större kostnad för telefonen.
Helt riktigt, jag betalar också hellre mer för telefonen upfront men har en lägre månadsavgift. Sättet som många resonerar i denna tråden är att Telias prissättning är åt fanders då de är så otrooooligt dyra och istället vill dessa användare köpa telefonen löst för en massa pengar och de anser att detta är ok/billigt. Slutnotan för en månads användning av en Telia-köpt iPhone med bundet abonnemang kontra en utlandsköpt/friköpt iPhone med valfritt abonnemang hos valfri operatör skulle garanterat vara väldigt lika varandra.
Postad 02 juli 2008 - 14:18
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Många ser nog möjligheten att köpa en telefon från USA för $500/$600 som extremt bra om man lyckas slippa moms/tull på den. Då pratar vi ju inte längre om 6000kr utan istället 3000kr/3600kr. Även om man lägger på 25% moms så blir det ju fortfarande inte mer än 4500kr. Sen tillkommer ju även tull iofs, men den avgiften har jag ingen aning om hur mycket den är eller hur det fungerar. Så, om man ska åka till ett land där iPhone säljs utan abonnemang eller känner någon som kan åka till ett sådant land så har man stor chans att få en iPhone 3G mycket, mycket billigare än om man skulle köpa den via skämtsamma företaget Telia.
Redigerat av shapic, 02 juli 2008 - 14:20.
Postad 02 juli 2008 - 14:26
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1 021 inlägg
Ja för vissa av oss har företabonnemang som ens jobb betalar ! Där har min anledning iaf.. Tänker inte teckna mig för nåt j-vla abb bara det gör telefonen billigare etc etc.. när jag redan har den biten fixad  . O köper man den där "non-commitment" versionen av Iphone så handlar det absolut inte om några 6000kr.. långt ifrån !
Redigerat av Motin, 02 juli 2008 - 14:27.
Postad 02 juli 2008 - 14:49
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Mitt resonemang till att jag vill köpa den med abonnemang är också att jag vill ha min garanti kvar, och den är värde lite extra för mig. Köper du den utomlands så får man ju först försäkra sig om att det är världsgaranti (vilket inte alltid är fallet med Apples varor) samt att man kan få den officiellt upplåst så garantin är kvar.
Postad 02 juli 2008 - 15:22
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Många ser nog möjligheten att köpa en telefon från USA för $500/$600 som extremt bra om man lyckas slippa moms/tull på den. Då pratar vi ju inte längre om 6000kr utan istället 3000kr/3600kr. Även om man lägger på 25% moms så blir det ju fortfarande inte mer än 4500kr. Sen tillkommer ju även tull iofs, men den avgiften har jag ingen aning om hur mycket den är eller hur det fungerar.
Så, om man ska åka till ett land där iPhone säljs utan abonnemang eller känner någon som kan åka till ett sådant land så har man stor chans att få en iPhone 3G mycket, mycket billigare än om man skulle köpa den via skämtsamma företaget Telia.
Återigen, snett resonerat. Låt säga att du då köper den i utlandet, iPhone 3G 16GB, och slutnotan för telefonen blir 4500. Vad ska du sedan göra med den? Ha den som en iPod? Har du inte tänkt ringa och använda 3G/WiFi med den? Om så, då behöver du ju ett mobil abonnemang och ett sådant har en viss månadsavgift. Om vi räknar snällt så säger vi att du då betalar 500 kr i månaden i vilket ger dig fria samtal (upp till 3000 minuter) och du får också fri surf inkluderat. På ett år har du då alltså betalat 4500 + 6000 vilket blir 10 500 kr. Om man istället väljer att teckna abonnemang genom Telia i Sverige får man dessutom garantin som Phindus säger. Om vi går till själva abonnemangsdelen så säger vi att du tecknar Telias iPhoneabonnemang iMidi vilket då ger dig en total årskostnad för abonnemanget på 5868 kr och sedan har du fått betala 2695 kr för telefonen, vilket då ger ett totalbelopp på 8563 kr. Du säger då "Vaddå, jag får ju fri surf och fria samtal i mitt andra abonnemang!". Sure, då tar vi ett annat, denna gången maximerat exempel. Du tecknar avtal med Telia med abonnemanget Telia Mobil Fastpris Privat (599 kr i månaden) samt lägger till tjänsten Telia Mobilt bredband Fastpris (199 kr i månaden) vilket ger dig en total månadskostnad på 798 kr. Låt säga att du då får betala 1000 kr för telefonen, jämfört med om man tecknar iMaxi då den kostar 795 kr (abonnemanget kostar då 859 kr i månaden). Då blir slutsumman 1000 kr för telefonen plus 798 kr i månaden, vilket ger 10 576. Då är även fri surf i Telias Surfzoner inräknat. Eller varför inte teckna avtal med abonnemang Telia Bingo (99 kr i månaden) och sedan lägga till Telia Mobilt bredband Fastpris (199 kr i månaden) och surfa med, inluderat alla Telias surfzoner? Då blir det en total årskostnad för abonnemanget 298 kr samt engångskostnaden för telefonen som max ligger på 4000 kr. Total årskostnad blir då 7576 kr. Helt ärligt, hur resonerar ni? Hur man än vänder och vrider på det så är det ju inte dyrare att teckna avtal med Telia än vad det är att köpa telefonen löst utomlands och sedan använda sitt befintliga abonnemang hos någon annan operatör. Ni måste ju tänka på vad ni får i ert abonnemang, vad som ingår, vilket ni betalar för med månadsavgiften.
Postad 02 juli 2008 - 15:37
Noblee
-
Noblee
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tack, äntligen någon som förstår.
Även om ni köper loss telefonen billigare och olåst har ni ju kvar era abbonemang som ligger och tickar i månaden. Och visst, det är mycket pengar med mobiltelefoni om man räknar på det i långa loppet men samtidigt tror jag inte många skulle klara sig utan en mobil idag
Postad 02 juli 2008 - 16:17
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Återigen, snett resonerat.
Först och främst, "snett resonerat" är ju ditt resonemang som för det första godtyckligt antar att man vill ha telia som operatör eller ens deras samtalsprislistor. Vem har sagt att jag ens vill ha fritt mobilt bredband? Jag har redan en iPhone, men är sugen på den nya endast pga längre batteritid samt GPS. Låt säga att du då köper den i utlandet, iPhone 3G 16GB, och slutnotan för telefonen blir 4500. Vad ska du sedan göra med den? Ha den som en iPod? Har du inte tänkt ringa och använda 3G/WiFi med den? Om så, då behöver du ju ett mobil abonnemang och ett sådant har en viss månadsavgift. Om vi räknar snällt så säger vi att du då betalar 500 kr i månaden i vilket ger dig fria samtal (upp till 3000 minuter) och du får också fri surf inkluderat. På ett år har du då alltså betalat 4500 + 6000 vilket blir 10 500 kr.
Ja, men får jag då inte välja själv vilken operatör jag vill ha, vilken prislista jag vill gå efter och förmodligen slippa vara uppbunden i 18/24 månader? Om man istället väljer att teckna abonnemang genom Telia i Sverige får man dessutom garantin som Phindus säger. Om vi går till själva abonnemangsdelen så säger vi att du tecknar Telias iPhoneabonnemang iMidi vilket då ger dig en total årskostnad för abonnemanget på 5868 kr och sedan har du fått betala 2695 kr för telefonen, vilket då ger ett totalbelopp på 8563 kr.
Garantin struntar jag personligen helt och hållet i, så det har i stort sett inget värde för mig. Totalbelopp på 8563kr säger du, fast borde du då inte räkna med den kostnad som tillkommer när jag surfar vidare efter mina ynka 300mb? Eller när jag ringer för mer än mina 250min? 250 sms räcker dock förmodligen gott och väl för mig. Du säger då "Vaddå, jag får ju fri surf och fria samtal i mitt andra abonnemang!". Sure, då tar vi ett annat, denna gången maximerat exempel. Du tecknar avtal med Telia med abonnemanget Telia Mobil Fastpris Privat (599 kr i månaden) samt lägger till tjänsten Telia Mobilt bredband Fastpris (199 kr i månaden) vilket ger dig en total månadskostnad på 798 kr. Låt säga att du då får betala 1000 kr för telefonen, jämfört med om man tecknar iMaxi då den kostar 795 kr (abonnemanget kostar då 859 kr i månaden). Då blir slutsumman 1000 kr för telefonen plus 798 kr i månaden, vilket ger 10 576. Då är även fri surf i Telias Surfzoner inräknat.
Förstår inte om du menar att detta ska vara en positiv eller en negativ poäng? Eller varför inte teckna avtal med abonnemang Telia Bingo (99 kr i månaden) och sedan lägga till Telia Mobilt bredband Fastpris (199 kr i månaden) och surfa med, inluderat alla Telias surfzoner? Då blir det en total årskostnad för abonnemanget 298 kr samt engångskostnaden för telefonen som max ligger på 4000 kr. Total årskostnad blir då 7576 kr.
Telia bingo är för mig en ganska kass prislista. Helt ärligt, hur resonerar ni? Hur man än vänder och vrider på det så är det ju inte dyrare att teckna avtal med Telia än vad det är att köpa telefonen löst utomlands och sedan använda sitt befintliga abonnemang hos någon annan operatör. Ni måste ju tänka på vad ni får i ert abonnemang, vad som ingår, vilket ni betalar för med månadsavgiften.
Jag tänker köpa min telefon olåst för ca 4500kr. Sen använder jag antagligen mitt kontantkort som jag har nu, eller så väljer jag SJÄLV vilken operatör jag vill ha och vilket abonnemang jag vill ha. Slipper ockå bindningstid på detta sätt. Dessutom slipper jag telia, som jag inte har några som helst goda erfarenheter av.
Postad 02 juli 2008 - 17:30
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
shapic >>Först och främst, jag har själv också sagt till mig själv att Telia ska man jag hålla mig så långt borta ifrån som möjligt. Nu diskuterar vi dock endast kostnader och då är en sådan åsikt, som du också uttrycker, helt irrelevant. 1) Att det skulle vara positivt med en icke existerande bindningstid är ju enbart ett faktum om man har för avsikt att byta operatör. Detta är ju inget man gör några gånger om året och om man då får ner kostnaden på telefonen genom att binda sig i t ex 18 månader är det positivt. 2) Garantin är det olika åsikter om beroende på vem man frågar. Dock så är det aldrig negativt att ha denna tillgänglig ifall något skulle hända, vilket kan bli ett tråkigt scenario om man t ex köper telefonen utomlands och då inte har garantin. Sedan var det gäller kostnaden efter man har förbrukat inkluderade minutrar/sms/MB så är det ingen variabel värd att ta hänsyn till eftersom i stort sett alla operatörer håller samma taxor och detta varierar ju också efter hur pass mycket jusr DU använder. Du måste se helheten. 3) I detta exemplet så är det positiva att du har fri surf (samt Telias surfzoner) och garantin till samma kostnad som om du skulle köpa telefonen utomlands och sedan använda ditt befintliga flatrateabonnemang till denna. Där poänterar jag att du inte ens kommer under "utomlandskostnaden" ens om man använder något av de större abonnemangen. 4) På vilket sätt är Telia Bingo's prislista kass? Att kunna ringa för endast 0,39 kr per minut anser jag inte vara dåligt, inte heller att kunna skicka SMS för endast 0,39 kr/st. 5) Vad tror du att du kommer undan med för billig taxa på datatrafik med ditt kontaktkort? Inte billigt! Inte heller har du några överdrivet billiga taxor vad det gäller samtal eller sms. Jag bara konstaterar att hela grejen med att tro att man kommer undan billigare genom att köpa telefonen i utlandet är bara snack. Dessutom har du inte garantin och inte heller är den olåst, för detta (om möjligt) tillkommer en extra kostnad som ligger på en hel del.
Redigerat av zinned78, 02 juli 2008 - 17:30.
Postad 02 juli 2008 - 18:24
Unregisteredad5e4575
-
Unregisteredad5e4575
-
Användare
-
-
219 inlägg
Men om man köper Iphone på t.ex Media Markt i Österrike eller så, har man inte garanti här Sverige också då?
Postad 02 juli 2008 - 19:53
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Men om man köper Iphone på t.ex Media Markt i Österrike eller så, har man inte garanti här Sverige också då?
Det beror på apple. Jag vet att de har världsgaranti för bärbara produkter, dvs Macbook, men inte för stationära produkter så som iMac. Hur de kommer att definiera iPhone vet jag inte. Det kan vara värt att kolla upp iaf. Sedan är ju också grejen att köper du den bunden till en annan operatör så får du ju se till att de låser upp den också, eller att den är obunden. Ja, man kommer säkert att kunna låsa upp den själv, men då har du definitivt inte garantin kvar. Sedan kanske du kan lura Apple, men det är en helt annan femma.
Redigerat av Phindus, 02 juli 2008 - 20:13.
Postad 02 juli 2008 - 20:06
Unregistereda8151b01
-
Unregistereda8151b01
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Telia har lagt upp priserna på iPhone med sina vanliga mobil abonemang.
Bara att välja och vraka vad man vill ha för något, är själv osäker hur mycket jag kommer att surfa.
Frågan är om man använder mycket datatrafik endast i början, när det är som roligast med nya leksaker.
Postad 02 juli 2008 - 20:21
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Telia har lagt upp priserna på iPhone med sina vanliga mobil abonemang. Bara att välja och vraka vad man vill ha för något, är själv osäker hur mycket jag kommer att surfa. Frågan är om man använder mycket datatrafik endast i början, när det är som roligast med nya leksaker.
Wow! Riktigt imponerad av Telia. Det var bra priser! Sedan att det är Telia suger ju lite  .
Postad 02 juli 2008 - 20:27
tommydl
-
tommydl
-
Användare
-
-
173 inlägg
Om jag fattat det rätt blir det alltså 4695kr för 8GB om man väljer att inte binda sig? Helt ok isåfall.
Postad 02 juli 2008 - 20:37
Unregistereda8151b01
-
Unregistereda8151b01
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Det priset gäller väl om du har ett abonnemang hos telia med mycket bunden tid redan?
Själv velar jag lite mellan mini och till vänner med data.
Postad 02 juli 2008 - 20:44
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Dags att plocka fram lite gamla Tele2 fakturor och se vad man verkligen använder. Bingo eller 99 blir det nog, frågan är väl om 1000:- mindre på mobilen motiverar Bingo för min del.
Postad 02 juli 2008 - 20:46
Unregisteredd295e7f6
-
Unregisteredd295e7f6
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Intressant att kontantpriset som man bara kan få om man har mer än tre månaders bindingstid kvar på sitt abonnemang är i princip samma summa som om man skaffar tex ett 18månaders till vänner abonnemang med mobilen. Man kan ju strunta i att skaffa tillägget för data och helt enkelt lägga det nya sim-kortet i en låda (om man vill använda företagsabonnemanget man redan har.) för 8GB versionen blir det då
3420 + (18 x 69) = 4662kr.
(Detta förutsätter att man har ett kontantkortman kangöra om till abonnemang, annars antar jag att de tar ut en avgift på 250 för att starta ett nytt ab.)
Postad 02 juli 2008 - 20:51
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2 184 inlägg
Det här var bättre än väntat.
Bara att göra som Thomas säger.
Låta Abonnemang ligga.
Då får du din lur för dryga 4600spänn (+ startavgiften då).
Sen kommer du nog kunna låsa upp den.
Postad 02 juli 2008 - 20:56
Unregistered7beef5b5
-
Unregistered7beef5b5
-
Användare
-
-
135 inlägg
Hur tror ni gps funktionen i iphone står sig om man skulle jämföra med renodlade gps:er?
Och måste den vara uppkopplad mot nätet för att funktionen skall fungera?
Jag är ju ingen som surfar med mobilen men jag är i behov av en ny telefon plus att en gps står på önskelistan.
Redigerat av Unregistered7beef5b5, 02 juli 2008 - 20:57.
Postad 02 juli 2008 - 21:16
Unregisteredafb6f88b
-
Unregisteredafb6f88b
-
Användare
-
-
151 inlägg
Intressant att kontantpriset som man bara kan få om man har mer än tre månaders bindingstid kvar på sitt abonnemang är i princip samma summa som om man skaffar tex ett 18månaders till vänner abonnemang med mobilen. Man kan ju strunta i att skaffa tillägget för data och helt enkelt lägga det nya sim-kortet i en låda (om man vill använda företagsabonnemanget man redan har.) för 8GB versionen blir det då
3420 + (18 x 69) = 4662kr.
(Detta förutsätter att man har ett kontantkortman kangöra om till abonnemang, annars antar jag att de tar ut en avgift på 250 för att starta ett nytt ab.) Är nog t.om så pass att du kan slippa de 250 kronorna. I alla fall enligt följande sida: TeliaDär står: Vi bjuder på engångsavgiften (värde 250 kr) och beställer du på telia.se får du fri frakt.
Vilket borde betyda att vi bjuder på engångsavgiften (var du än köper) och köper du på telia.se så får du dessutom fri frakt. Eller??
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|