Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 October 2008 - 00:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Så fick man äntligen hem sin A-110, men...

Sätter i nätkabeln, får snabbt upp "Popcorn Hour loading..." på LCD'n, sedan slocknar skärmen (ingen signal ut på HDMI'n) och HDD'n stannar efter ca 2-3minuter.

Får ingen respons alls från Á-110 när jag trycker på fjärrkontrollen, kommer inte åt menyerna...

Har satt i en helt ny Seagate 1T som jag ville formatera i A-110, som jag läst ska gå bra.

Hjälp!! (lite besviken..)

Gå till sida 1 i denna tråd.
Allt som kan behövas står där...
Vill nästan påstå att denna tråd är helt onödig eftersom den gamla Popcorn är nästan likadan som dessa nya.

Volymkontrollen på PCH fungerar inte..... ljudet ändras inte... samma volym även när när man drar ner till 0.
Kör HDMI till förstärkare.
skall det vara så?

ljudinställn.i PCH
HDMI_PÅ
5.1
DTS-MA
AC3

Antar att det är precis som en DVD eller Blu-ray, d.v.s. det finns ingen kontroll när man använder digital utsignal.
På Tvix ska man alltid ha volymen på 25 (i mitten) ifall man inte använder analoga utgångar.

Postad 10 October 2008 - 07:05

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Så, nu har även jag inhandlat en PH, dock har jag ett problem.

Köpte även en hdd för att stoppa i den, men måste jag formatera den innan jag sätter in den i popcornen?
För nu har jag bara satt in den och hittar den inte på något vis i världen...

Går det att formatera den via usb-sladden till datorn eller behöver jag ha en dator där jag kan stoppa in hårddisken?

Eller hur f-n gör man? *s*

Och vilket filformat ska man ha på disken?

Mvh
//ErOx

ps. sorry om frågan har tagits upp innan, men är lie desperat...*s*

Kör "NMT Wizard" under "Maintenence". Välj EXT3 formatet.

Redigerat av Razoooor, 10 October 2008 - 07:06.

Postad 10 October 2008 - 07:09

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Kommer man kunna spela upp DTS via HMDI, om ja, när?

Jag försökte spela upp film igår med DTS via HDMI, men det gick inte och jag har ingen förstärkare/hemmabiosystem bara en 32" Sony LCD-TV, vad ska jag göra?

- JKJ

Postad 10 October 2008 - 07:12

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Undrar hur ska man få DTS ljud om det inte går via HDMI till tv när man inte har en förstärkare med DTS-dekoder?

Postad 10 October 2008 - 07:14

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag fick min A-110:e idag, men, när jag spelade upp ett smackprov av Prison Break så kom det inget ljud. DTS kan då inte spelas upp via HMDI-kabel..

Min direkta paniktanke var att genast lämna tillbaka den, men efter en stunds läsande på nätet så ska denna funktion komma inom en snar framtid.(?) Vad ska jag göra, är det värt att vänta? Vet någon när denna funktion kommer (imorgon, om en månad, om ett halvår)?

- JKJ

DTS via HDMI fungerar utmärkt. Dock måste din förstärkare stödja HDMI 1.3a, vilket just nu bara finns
på de nya (och lite dyrare) förstärkarna. Dessutom måste du ....

1. Se till att uppgradera till senaste Firmwaren. Görs smidigt under "Maintenence".
2. Ställa in i Video/Audio setup att DTS skall passera ut som "Raw".

Köpte en
i somras tillsammans med 8 högtalare (1 sub, 2 front,
1 center samt 4 mindre surround högtalare). Igår fick jag äntligen min Popcorn A-110
, och kunde för första gången njuta av äkta 7.1 ljud :) .... Jösses vilket ljud

Redigerat av Razoooor, 10 October 2008 - 07:30.

Postad 10 October 2008 - 07:15

Dug
  • Dug
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
känns som det är dags o låsa den här tråden, folk e för lata för o ens bara titta 3-4 poster innan sina egna så hade man hittat svaret.......

Lösningen på alla era frågor har ni här:

POPCORN HOUR A-100 och A-110 FAQ WIKI

Postad 10 October 2008 - 07:18

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

DTS via HDMI fungerar utmärkt. Dock måste din förstärkare stödja HDMI 1.3a, vilket just nu bara finns
på de nya (och lite dyrare) förstärkarna. Dessutom måste du ....

1. Se till att uppgradera till senaste Firmwaren. Görs smidigt under "Maintenence".
2. Ställa in i Video/Audio setup att DTS skall passera ut som "Raw".

Fick min Popcorn A-110 igår, och kunde för första gången njuta av äkta 7.1 ljud :(

Så långt är jag med, men, jag har ingen förstärkare utan Popcorn Hour kopplad till min 32" LCD-TV via HDMI. Sen undrar jag som krille77;

Undrar hur ska man få DTS ljud om det inte går via HDMI till tv när man inte har en förstärkare med DTS-dekoder?

Kommer man (någonsin) kunna se DTS-kodat material på Popcorn Hour:n via HMDI? Jag trodde detta stöd fanns från början och inte att man behövde vänta på någon firmware-uppdatering. Är det värt att vänta på denna uppdatering? (Jag fick panik igår och tänkte lämna tillbaka den.) :)

Postad 10 October 2008 - 07:36

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Så långt är jag med, men, jag har ingen förstärkare utan Popcorn Hour kopplad till min 32" LCD-TV via HDMI. Sen undrar jag som krille77;

Kommer man (någonsin) kunna se DTS-kodat material på Popcorn Hour:n via HMDI? Jag trodde detta stöd fanns från början och inte att man behövde vänta på någon firmware-uppdatering. Är det värt att vänta på denna uppdatering? (Jag fick panik igår och tänkte lämna tillbaka den.) :)

Borde man inte kunna plugga i två analoga RCA-kablar (av lite bättre kvalitet) mellan poppen och tvn? Det finns ju ingen som helst anledning att köra ljudet digitalt genom hdmi till tvn, om tvn ändå inte kan omvandla ljudet själv (dvs har inbyggd dts-dekoder)...

Postad 10 October 2008 - 07:40

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Om din TV möjligtvis stödjer HDMI 1.3a (vilket förnuvarande är mycket sällsynt), så behöver den ha en inbyggd
DTS dekoder, vilket jag inte tror existerar.

Skall jag vara ärlig, så tror jag du inte kommer kunna njuta av Popcornen i fall du planerar att bara ansluta den
till en TV. En förstärkare som dekodar DTS / DD är ett måste.

Postad 10 October 2008 - 07:45

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Borde man inte kunna plugga i två analoga RCA-kablar (av lite bättre kvalitet) mellan poppen och tvn? Det finns ju ingen som helst anledning att köra ljudet digitalt genom hdmi till tvn, om tvn ändå inte kan omvandla ljudet själv (dvs har inbyggd dts-dekoder)...

Kräver i så fall att DTS ljudet konverteras, vilket inte Popcornen gör idag.

Dock tror jag att det kommer en firmware inom ett par månader som fixar det.
Popcorns hårdvaruleverantör har precis skrivit ett licensavtal som tillåter konvertering
av DTS till stereo.

Postad 10 October 2008 - 07:47

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Måste bara få veta detta med DTS, många filmer och serier är i DTS ljud, kan man titta på en sån film/serie och få ljud på nått sätt? kan man koppla med vanliga analoga RCA (eller vad dom heter, vit/röd kontakt) till tv eller förstärkan och få ljud så tills man köpt en ny förstärkare med DTS kodare?

Postad 10 October 2008 - 07:52

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Video genom HDMI, och ljud genom RCA (allt kopplat till TV:n)? Fungerar det att spela upp DTS via RCA direkt till TV:n?

Om din TV möjligtvis stödjer HDMI 1.3a (vilket förnuvarande är mycket sällsynt), så behöver den ha en inbyggd

Skall jag vara ärlig, så tror jag du inte kommer kunna njuta av Popcornen i fall du planerar att bara ansluta den

Det här med pass-through, jag trodde det skulle göra det möjligt att mixa ned DTS så det gick att köra via HDMI direkt till TV:n (utan förstärkare)?

Postad 10 October 2008 - 07:55

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Måste bara få veta detta med DTS, många filmer och serier är i DTS ljud, kan man titta på en sån film/serie och få ljud på nått sätt? kan man koppla med vanliga analoga RCA (eller vad dom heter, vit/röd kontakt) till tv eller förstärkan och få ljud så tills man köpt en ny förstärkare med DTS kodare?

Tyvärr inte. DTS ljud kräver en DTS dekoder.

Video genom HDMI, och ljud genom RCA (allt kopplat till TV:n)? Fungerar det att spela upp DTS via RCA direkt till TV:n?

Det här med pass-through, jag trodde det skulle göra det möjligt att mixa ned DTS så det gick att köra via HDMI direkt till TV:n (utan förstärkare)?

Som tidigare nämnt, DTS via RCA går inte.

Pass-through via HDMI har inget med ned mixning att göra. Det är en teknik för att skicka DTS ljud (mm) via HDMI
kabeln istället för via en optisk kabel.

Postad 10 October 2008 - 08:06

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Så alltså måste jag köpa en förstärkare med DTS kodare om jag ska kunna kolla på sånna filmer/serier, och sånna har jag många, Då blir det till att avbeställa denna idag.

Postad 10 October 2008 - 08:17

JKJ
  • JKJ
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Tyvärr inte. DTS ljud kräver en DTS dekoder.

Som tidigare nämnt, DTS via RCA går inte.

Pass-through via HDMI har inget med ned mixning att göra. Det är en teknik för att skicka DTS ljud (mm) via HDMI
kabeln istället för via en optisk kabel.

I stort sett allt HD-material på nätet har DTS-kodat ljud, vilket gör att Popcorn Hour via HDMI kopplad till TV inte kan spela upp detta, utan jag behöver ha en förstärkare för att koda av det. Det gör den till en dyr brevpress och jag borde returnera den då min tes gick helt i kras?

Redigerat av JKJ, 10 October 2008 - 08:18.

Postad 10 October 2008 - 08:29

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Om man kör DTS via den optiska till en reciver och HDMI´n till TV´n. Går det då att få ut ljudet?

Edit
I första inlägget står det "- DTS-licens möjligör nedmixning även av DTS till 2-kanals stereo". Så det borde ju vara på gång. Vet iof inte vart TS fått tag på informationen.

Redigerat av Caveo, 10 October 2008 - 08:34.

Postad 10 October 2008 - 08:45

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

I stort sett allt HD-material på nätet har DTS-kodat ljud, vilket gör att Popcorn Hour via HDMI kopplad till TV inte kan spela upp detta, utan jag behöver ha en förstärkare för att koda av det. Det gör den till en dyr brevpress och jag borde returnera den då min tes gick helt i kras?

Just nu ja, tyvärr. Blir ju inte heller bättre av att Webhallen tar fram sådana här paketlösningar
http://www.webhallen...d.php?id=91786

Om man kör DTS via den optiska till en reciver och HDMI´n till TV´n. Går det då att få ut ljudet?

Edit
I första inlägget står det "- DTS-licens möjligör nedmixning även av DTS till 2-kanals stereo". Så det borde ju vara på gång. Vet iof inte vart TS fått tag på informationen.

Ja, DTS via fiber till förstärkare går utmärkt.

Nedmixning av DTS till 2 kanalers stereo kommer, men kan dröja. Popcorns hårdvaruleverantör (Sigma - chipset)
har precis skrivit licensavtal som ger rättigheter till konverteringen av DTS -> Stereo.

Postad 10 October 2008 - 08:56

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Det var fan vad alla ställer samma fråga, orkar folk inte ens kolla på posten före? Dts-nedmixning kommer, licenskoderna är skickade så det kommer att fungera vid nästa final-firmware antagligen (även via RCA om jag har förstått rätt).

Postad 10 October 2008 - 09:10

rl1979
  • rl1979
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,
Jag fick hem min popcorn hour a-110 igår, och allt gick bra att installera (firmware + nmt appsen).
Men, jag undrar lite kring överföringshastigheterna till pch. I wikin kan jag se att den stödjer dessa hastigheter:

SMB: ~38Mbps
NFS: ~33Mbps
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~ 42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps

och det verkar stämma ganska bra överens med min ftp överföring jag testade igår (låg runt 5.3MB/s). Men, nu till min fråga. Vad är det som begränsar hastigheten till just ovanstående!? Är det hårdvaran i PCH eller protokollen i sig?

En annan sak:
Hur delar jag på rätt sätt ut innehåll på min dator (Vista) så att jag kan se innehållet från min pch? (så jag kan strömma iso filer exempelvis, eftersom detta inte funkade i myihome)
Jag testade ett enkelt högerclick o valde dela ut, o allt såg bra ut i vista. Men boxen kunde inte se något innehåll då jag med fjärrkontrollen valde att klicka på min dator under mitt nätverk.

Mvh / Rikard

Postad 10 October 2008 - 09:23

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Her ett problem med min nya 110:a...

Jag har en hel del MKV-filer med DTS 1536kbit som fungerade perfekt på min a100 men nu hackar typ varannan minut på min 110:a...

Jag har läst att man kan demuxa om filerna om man har DTS stutters, men det borde ju inte vara något problem med filerna eftersom de fungerar perfekt i min anläggning på den gamla A100:an.

Jag kör numera enbart med HDMI både för bild och ljud i 1080P 23.97Hz in i min Onkyo 875:a och allt annat fungerar riktigt bra de nya ljudformaten spelas upp fint... Det enda jag har problem med är just DTS stutters.

Har någon annan problem med detta?

Postad 10 October 2008 - 09:57

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Her ett problem med min nya 110:a...

Jag har en hel del MKV-filer med DTS 1536kbit som fungerade perfekt på min a100 men nu hackar typ varannan minut på min 110:a...

Jag har läst att man kan demuxa om filerna om man har DTS stutters, men det borde ju inte vara något problem med filerna eftersom de fungerar perfekt i min anläggning på den gamla A100:an.

Jag kör numera enbart med HDMI både för bild och ljud i 1080P 23.97Hz in i min Onkyo 875:a och allt annat fungerar riktigt bra de nya ljudformaten spelas upp fint... Det enda jag har problem med är just DTS stutters.

Har någon annan problem med detta?

Jag fick min Popcorn igår och har en Yamaha RX-V663. Provade att köra DTS-MA 7.1 via HDMI kabeln
och det fungera kanon. Låter härligt i alla 8 högtalare :rolleyes:

Men precis som dig så hade jag problem med vissa MKV filmer, där ljudet hacka.

Vad jag förstår så kan detta uppstå i fall man kör HD MKV filer över nätverket
och där file-sharen sker via SMB (det som Windows använder). SMB är tydligen
en riktig flaskhals när det gäller streaming, och därför rekommenderas HTTP
eller NFS-share. Vidare så kan det ju vara en MKV fil som har massor av extra
ljudspår och språk inmuxade i filen. Det skapar också problem. MKV kan jämföras
lite som en RAR eller Zip fil, där man under streamingen måste dynamiskt packa
upp ljudspår mm.

Innan Popcornen använde jag en HTPC, och hade liknande prestanda problem
med vissa filmer som innehöll multipla ljudspår.

Redigerat av Razoooor, 10 October 2008 - 09:59.

Postad 10 October 2008 - 10:08

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Är det bara filer med DTS som man inte får ljud på via HDMI till TVn eller blir det lika om man kör en film med AC3 ljud? tex Prison.Break.S04E07.720p.HDTV.X264-DIMENSION har AC3 ljud. funkar det. eller måste man ha en förstärkare med nån kodare för det ljudet oxå?

Postad 10 October 2008 - 10:16

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Tjohooo, då blir man snart en popcornägare!!! Ska hämta den senare idag på Fyndbörsen, fan vad najs! Fredagskvällen räddad, (förhoppningsvis) :rolleyes:!!!!

Postad 10 October 2008 - 10:38

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Tjohooo, då blir man snart en popcornägare!!! Ska hämta den senare idag på Fyndbörsen, fan vad najs! Fredagskvällen räddad, (förhoppningsvis) :lol:!!!!

Kul att höra ;) . Sitter i samma båt och har redan varit till butiken den ska levereras till 2 ggr :rolleyes: .
Dom bad mig återkomma ca 13.00 TickTack TickTack.. Klockan går sakta nu... Hdmi kabel, nätverkskabel samt hårdisk på 1TB är redan inköpta. Nu fattas bara PCH´n och en lång borr så jag kan borra genom väggarna för nu ska alla kablar som finns i huset fram till tv bänken gömmas. Lite öl och whisky medans man kopplar och pillar är ju inte helt fel det heller.

Trevlig fredags kväll på er alla !

TickTack TickTack åååå :lol:

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 10 October 2008 - 10:40.

Postad 10 October 2008 - 10:50

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Är det bara filer med DTS som man inte får ljud på via HDMI till TVn eller blir det lika om man kör en film med AC3 ljud? tex Prison.Break.S04E07.720p.HDTV.X264-DIMENSION har AC3 ljud. funkar det. eller måste man ha en förstärkare med nån kodare för det ljudet oxå?

Det ska funka via HDMI-kabeln, men jag tror du måste välja att pchn ska mixa ner ljudet till 2-kanalsljud.

Postad 10 October 2008 - 11:10

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Det ska funka via HDMI-kabeln, men jag tror du måste välja att pchn ska mixa ner ljudet till 2-kanalsljud.

Så AC3 ljud ska alltså funka utan en förstärkare men inte DTS?

Nu när jag kollar på film från min HP laptop via VGA och tar ljudet från den vanliga hörlursutgången på datorn till tv med vanlig analog RCA (vit röd kontakt) så får jag ljud på alla filmer, någon som vet vad det är för skilnad när man kollar från datorn och kan få ljud så.

Det va så jag hade tänkt att koppla från PCH tills man köpt en ny förstärkare och högtalare.

Postad 10 October 2008 - 11:55

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Så AC3 ljud ska alltså funka utan en förstärkare men inte DTS?

Nu när jag kollar på film från min HP laptop via VGA och tar ljudet från den vanliga hörlursutgången på datorn till tv med vanlig analog RCA (vit röd kontakt) så får jag ljud på alla filmer, någon som vet vad det är för skilnad när man kollar från datorn och kan få ljud så.

Därför att du har installerat en mjukvarubaserad AC3/DTS dekoder som gör jobbet. Dock är det förmodligen
en "illegal" dekoder (eller pirat) efter som det krävs en dyr licens för att få dekoda AC3/DTS.

Popcornen hade med stor sannolikhet kunnat levererats med DTS->Stereo mixning från början,
men tillverkaren valde att vara "rumsren" och inte köra en piratkonvertering. Det är bra,
då licensen ger rättighet till support mm från Sony (som "äger" DTS).

Andra trevliga saker är att Popcorn tillverkaren valt att släppa mesta av källkoden till
Popcorn, vilket kommer med all sannorlikhet medför en uppsjö av olika Popcorn mods.

Redigerat av Razoooor, 10 October 2008 - 11:56.

Postad 10 October 2008 - 12:20

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Därför att du har installerat en mjukvarubaserad AC3/DTS dekoder som gör jobbet. Dock är det förmodligen
en "illegal" dekoder (eller pirat) efter som det krävs en dyr licens för att få dekoda AC3/DTS.

Popcornen hade med stor sannolikhet kunnat levererats med DTS->Stereo mixning från början,
men tillverkaren valde att vara "rumsren" och inte köra en piratkonvertering. Det är bra,
då licensen ger rättighet till support mm från Sony (som "äger" DTS).

Andra trevliga saker är att Popcorn tillverkaren valt att släppa mesta av källkoden till
Popcorn, vilket kommer med all sannorlikhet medför en uppsjö av olika Popcorn mods.

Vad jag vet så har jag inte instalerat någon dekoder på datorn förutom CCCP men den kanske fixar ljudet oxå,
Är det någon som kan tala om vilka ljudformat filmerna ska ha för att jag ska kunna spela upp om jag kopplar direkt med HDMI till TVn eller eller kopplar ljudet med den analoga kontakten?

Postad 10 October 2008 - 12:24

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag kör med Llink Http så det är inte ingenting med nätverket eller liknande och som sagt fungerar det utan problem på min a100:a. Jag har provat både SMB och Http och det är samma sak i båda....

Har inte provat att koppla in en toslink så jag kör bilden från HDMI och ljudet på DTS filmer från Toslink...
Får testa ikväll.

Jag fick min Popcorn igår och har en Yamaha RX-V663. Provade att köra DTS-MA 7.1 via HDMI kabeln
och det fungera kanon. Låter härligt i alla 8 högtalare :rolleyes:

Men precis som dig så hade jag problem med vissa MKV filmer, där ljudet hacka.

Vad jag förstår så kan detta uppstå i fall man kör HD MKV filer över nätverket
och där file-sharen sker via SMB (det som Windows använder). SMB är tydligen
en riktig flaskhals när det gäller streaming, och därför rekommenderas HTTP
eller NFS-share. Vidare så kan det ju vara en MKV fil som har massor av extra
ljudspår och språk inmuxade i filen. Det skapar också problem. MKV kan jämföras
lite som en RAR eller Zip fil, där man under streamingen måste dynamiskt packa
upp ljudspår mm.

Innan Popcornen använde jag en HTPC, och hade liknande prestanda problem
med vissa filmer som innehöll multipla ljudspår.

Postad 10 October 2008 - 13:35

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag kör med Llink Http så det är inte ingenting med nätverket eller liknande och som sagt fungerar det utan problem på min a100:a. Jag har provat både SMB och Http och det är samma sak i båda....

Har inte provat att koppla in en toslink så jag kör bilden från HDMI och ljudet på DTS filmer från Toslink...
Får testa ikväll.

Så här står det i noteringarna för senaste A-110 firmware:et.

- New MKV demux from Haali, improved MKV decode performance above 33Mbps from local HDD, SMB and NFS shares. HTTP performance still below 20Mbps

Skall man tolka det som att prestandan med HTTP är sämre än NFS ?

Jag skall testa att köra samma "struttande" MKV filmer lokalt från A-110 hårddisken ikväll.
Ger förhoppningsvis en fingervisning om problemet gäller nätverksprotkoll-prestanda, eller
om det helt enkelt är A-110:an firmware.

Redigerat av Razoooor, 10 October 2008 - 13:39.

Postad 10 October 2008 - 14:02

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Jag har i dagarna satt ihop en enkel hemmaserver där jag ska lagra familjens bilder och filmer. Jag kör i dagsläget med Ubuntu 8.04 och hade tänkt att använda sonens Xbox 360 som mediaspelare tillsvidare. Tyvärr har jag varken fått Ushare, Fuppes eller Twonkyvision att fungera (får ingen kommunikation med X-boxen).

Mina blickar har därför nu dragit sig mot PCH 110. Jag undrar därför om någon testat att köra den mot en Ubuntu-maskin? På papperet ser det ju ut att fungera klockrent, med stöd för såväl Samba som NFS. :rolleyes:

Postad 10 October 2008 - 14:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det är bra, då licensen ger rättighet till support mm från Sony (som "äger" DTS).

Tror du har blandat ihop det med SDDS som är Sony's ljudformat för biografer.
Lite OT, men rätt ska vara rätt.

Postad 10 October 2008 - 14:46

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Det funkar men man måste då göra två inslällningar...först ställain så att AC3 nedmixas till 2 kanaler och aktivera HDMI ljud.

Postad 10 October 2008 - 16:49

macmic
  • macmic
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

känns som det är dags o låsa den här tråden, folk e för lata för o ens bara titta 3-4 poster innan sina egna så hade man hittat svaret.......

Hej, nu har jag läst igenom hela denna tråd, www.popcornhour.com och dessutom hela wiki'n som du länkade till utan att hitta svaret på min fråga, så jag dristar mig till att ställa den en gång till: vad skiljer egentligen PCH A-110 mot Tvix M-6500 ?

Rent tekniskt finns det ju några små skillnader som knappast avgör racet, kanelbullen menade på att det " finns massor med roliga funktioner som PCH har som inte Tvixen har".

Det vore ju toppen om någon här kan lista dessa eller hänvisa till en sida som jämför *funktioner* mellan dessa maskiner, med funktioner menar jag då inte att den ena har chipset ditten och den andra chipset datten, klockfrevenser, ingångar/utgångar m.m. utan vad man kan göra med dessa burkar, alltså vilken skillnad skulle t.ex. frugan uppleva ?

Postad 10 October 2008 - 17:14

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Hejsan, finns det någon användar manuall för förstagångs användarn?

Grejen är att jag tänkt köra utan hårddisk. Har en laptop och till den har jag kopplat en extern hårdisk! Hur kommer jag åt informationen på den hårddisken?

En steg för steg guide hade varit önskvärd!

Postad 10 October 2008 - 18:32

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Grejen är att jag tänkt köra utan hårddisk. Har en laptop och till den har jag kopplat en extern hårdisk! Hur kommer jag åt informationen på den hårddisken?

Koppla in den externa hårddisken till popcornen istället? Om du inte vill det är det väl bara att dela ut filerna och ansluta popcornen till ditt nätverk.

Postad 10 October 2008 - 18:47

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Här kanske det finns något tips.

Redigerat av Caveo, 10 October 2008 - 18:48.

Postad 10 October 2008 - 19:33

kerouac
  • kerouac
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena!

Har ingen hårddisk i pch, utan ska köra allt mitt material över nätverk. Har bara datorn och popcornen kopplade över en switch. Har ställt in IP och jag kan pinga pch från min dator.
Har även installerat MyiHome på datorn.
Problemet är att så fort jag försöker browsa nätverk på PCH så skriker den: "NO WORKGROUP FOUND". På datorn så har jag ställt in att arbetsgruppen helt enkelt ska heta Workgroup. Men hur ställer jag in det på PCHn?

Postad 10 October 2008 - 21:02

wallan140
  • wallan140
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej..

Läst igenom HELA tråden.. Men blir inte klok.. Fick min A110 idag. Kopplat in på HDMI.. Den startar och man får en popcorn-logga och det står loading.. sen tappar man signalen.. Har provat med TV-mode och 7,8 och 9. Inget händer?! Förslag?

En fråga om fjärren.. Det ser ut som om det skulle vara bakgrundsbelysta knappar.. Men de lyser inte alls.. Är det så att min fjärr är kass?

Tacksam för tips och idéer..

MVH Roger

Postad 10 October 2008 - 22:21

Arutah
  • Arutah
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej! :)
Jo det är så att jag nyligen har kopplat in en helt ny hdd till min Pch. Och för att formatera hårddisken så ska man gå ner till maintance och fortsätta där. Men problemet är att jag inte har internet till min pch ännu och har därför laddat ner EXT2,3 från datorn och lagt det på ett usb-minne. Men när jag väl har valt antingen EXT2 eller 3 och ska välja att installera det ifrån usb minnet så funkar det inte, står att den inte hittar usb-minnet fast usb-minnet mycket väl är insatt och är "detected". Och ja jag har lagt EXT filerna i rooten på usb-minnet.
Så därför undrar jag om det finns nån som vet hur man ska gå till väga då?

Är jätte tacksam för svar! :)

MVH Arutah

Postad 10 October 2008 - 22:24

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Det funkar men man måste då göra två inslällningar...först ställain så att AC3 nedmixas till 2 kanaler och aktivera HDMI ljud.

Ok, hur/vart gör man dom inställningarna?

Postad 10 October 2008 - 22:27

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

Tjena!

Har ingen hårddisk i pch, utan ska köra allt mitt material över nätverk. Har bara datorn och popcornen kopplade över en switch. Har ställt in IP och jag kan pinga pch från min dator.
Har även installerat MyiHome på datorn.
Problemet är att så fort jag försöker browsa nätverk på PCH så skriker den: "NO WORKGROUP FOUND". På datorn så har jag ställt in att arbetsgruppen helt enkelt ska heta Workgroup. Men hur ställer jag in det på PCHn?

1. Vilken arbetsgrupp har jag?
På PCH: Om du går in under "Setup", "NMT applications" och tittar där det står "Samba share", där står arbetsgruppen som din PCH tillhör, från start Workgroup. På PC m Win XP: Starta "Kontrollpanelen" (klassiskt läge), välj "System", fliken "Datornamn" där står Arbetsgruppen, normalt MSHOME el Workgroup. Det viktiga är att både PCH o PC har samma Arbetsgrupp, så byt namn om det behövs!

Postad 10 October 2008 - 22:27

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej..

Läst igenom HELA tråden.. Men blir inte klok.. Fick min A110 idag. Kopplat in på HDMI.. Den startar och man får en popcorn-logga och det står loading.. sen tappar man signalen.. Har provat med TV-mode och 7,8 och 9. Inget händer?! Förslag?

En fråga om fjärren.. Det ser ut som om det skulle vara bakgrundsbelysta knappar.. Men de lyser inte alls.. Är det så att min fjärr är kass?

Tacksam för tips och idéer..

MVH Roger

Jag kör HDMI. Popcorn-loggan syns vid uppstart, sedan blir det svart ett litet tag (typ 2-3 minuter)
innan bilden kommer tillbaka. Kan ev. vara så att du råkat ställa in Popcornen för component eller liknande.
Viktigt är att när du väljer TV-mode så skall du hålla ner knapparna i flera sekunder. Instruktioner finner du
hos tillverkarens sajt.

Tror inte att fjärren är bakgrundsbelyst.

Redigerat av Razoooor, 10 October 2008 - 22:28.

Postad 10 October 2008 - 22:34

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Ok, hur/vart gör man dom inställningarna?

I inställningarna i PCH.

Postad 11 October 2008 - 03:59

olle_mann
  • olle_mann
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Fick min popcorn hour idag. :) Hur är det med filsystem? Disken jag har tänkt sätta i är formaterad med ntfs. Kommer det att fungera fullt ut eller bör jag köra ext3 på den?

Redigerat av olle_mann, 11 October 2008 - 04:04.

Postad 11 October 2008 - 07:17

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
olle_mann:

Vill du köra "hela paketet" dvs Torrent, NAS osv alltså NMT-applikationerna, då formaterar du om disken i PCH:n till Ext2/3 så funkar rubbet! NTFS funkar bara för läsning, så det begränsar!

Postad 11 October 2008 - 09:10

kerouac
  • kerouac
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

1. Vilken arbetsgrupp har jag?
På PCH: Om du går in under "Setup", "NMT applications" och tittar där det står "Samba share", där står arbetsgruppen som din PCH tillhör, från start Workgroup. På PC m Win XP: Starta "Kontrollpanelen" (klassiskt läge), välj "System", fliken "Datornamn" där står Arbetsgruppen, normalt MSHOME el Workgroup. Det viktiga är att både PCH o PC har samma Arbetsgrupp, så byt namn om det behövs!

Hmm ok.. Men hur kommer det då sig att jag inte hittar NMT applications under Setup?
Har uppdaterat till senaste Firmware, men får fortfarande inte upp NMT applications under Setup...

Postad 11 October 2008 - 10:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hmm ok.. Men hur kommer det då sig att jag inte hittar NMT applications under Setup?
Har uppdaterat till senaste Firmware, men får fortfarande inte upp NMT applications under Setup...

Jag är långt ifrån expert på området, men utan hårddisk kommer man inte åt vissa inställningar bl.a. just dessa.
Du har ju ändå inget att dela ut från PCH'n om den saknar hårddisk.
Felet ligger nog någon annanstans som t.ex. vilken typ av router/switch du använder, samt. hur dina ip-adresser är konfigurerade. Sånt kan ju vara högst individuella och svåra att hjälpa någon med, men skriv hur du har kopplat och vilka prylar du använder.

EDIT: Är annars ganska säker på att PCH har "WORKGROUP" som default. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 11 October 2008 - 10:23.

Postad 11 October 2008 - 10:33

masse138
  • masse138
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Någon annan som stöter på problem vid kopiering över nätverkt samt från usb disk direkt till interna disken i PCH? Över nätverket får jag upp ca 6mb\s och direkt över usb går i ca 10mb\s. Ska det vara så? va va va :)

Postad 11 October 2008 - 11:13

Macke.
  • Macke.
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Finns det någon med samma problem som jag? Jag har problem med att se min "rootmappar". (vilket behövs för att kunna byta tema och så vidare). Jag har försökt att installera om min hårddisk med hjälp av PCH:n men när jag ska göra det så kommer det upp en skylt med frågan: har du det senaste firmware upptaderingar vilket jag har. men jag kommer inte därifrån utan den säger till mig att jag måste ha det sen går den tillbaka till underhålls mappen. och så gör den varje gång. någon som kan hjälpa mig ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.