* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A850/A900 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 31 oktober 2009 - 13:13
Postad 31 oktober 2009 - 13:46
Det var ett mycket bra pris. Undrar bara hur skicket av detta demo-ex är. Är det bra så är det ju ett kap!
Det är ju inget leksakshus direkt. Så även om många klämt på det lär det inte direkt vara speciellt slitet ändå.. Värre är nog ett kamerahus som stått på en media marktbutik där varenda en som är inne i butiken vid kamera-avdelningen klämmer och leker med kamerorna varevigaste dag... medans i en vanlig butik det väl är mer "kontrolerade former" av klämmande samt kanske väldigt få ber om att få klämma på varenda kamerahus...
Så jag gissar kameran är i stort som en ny egentligen....
Synd som attan man inte nu sålt sina grejer. Detta hade varit kanon för just mig ju....

Postad 31 oktober 2009 - 14:19
Postad 31 oktober 2009 - 15:23
Utanpå är det säkert i toppform men man vet aldrig om någon okunnig har kört in fingrarna i huset för att "kolla eletroniken". Men du har säkert rätt och därför är det ju ett kanonpris.
I sådana fall så finns ju garanti på kameran utifall att den inte skulle vara fullt ok vilket jag iofs tror den är... Så ca 2 veckor på service så är den som ny igen...
men då detta är som jag förstår saken en butik så har säkerligen personal nån form av uppsikt då kunder klämmer på denna dyra kamera.. Tror inte dom låtit den pillas med hursomhelst inte...

Postad 15 november 2009 - 21:52

Slösurfade lite på Flickr och letade efter lite A900-grupper, hittade en tråd om hur man maximerar A900ans output vad gäller brus. Finns tydligen en metod som kallas "Agorabasta technique" (efter han som hittade kombinationen), detta gäller JPEG då som annars inte ser allt för bra ut på 900 vid högre ISO.
"The key points to securing a good low noise 6/13 megapixel in-camera JPEG with the Alpha 900 are:
* Use ISO 3200 rather than 6400 if possible, as 6400 is an extended setting using ‘digital ISO boosting’ (this advice also applies to most cameras where ISO 6400 is the highest possible setting)
* Do not underexpose, and don’t allow the auto metering to underexpose for you!
* Set Low or Normal NR, never High.
* Use Extra Fine JPEG not Fine, or RAW+JPEG (limited to Fine as its best option) if all you want is a JPEG.
* Use Neutral Creative Style rather than Standard, and sRGB colour space (this is always less noisy than aRGB).
* Use manual White Balance or take a Custom White Balance measurement and setting rather than relying on Auto White Balance in very warm tungsten, or mixed, lighting.*
* Set +1 or +2 sharpness, as this changes the behaviour of the noise reduction to favour a tight crisp noise pattern rather than a blotchy soft one.
* Use the open-shadows Zone setting (-1) with a corresponding cut in Brightness (-2) as this also changes the NR behaviour, while the two adjustments cancel out any change to midtone values.**"
Värt ett test tänkte jag och ställde in kameran på beskrivet vis samt sparade det under minnesplats 1 på programratten.
Fungerade rätt så bra tycker jag, ser bättre ut än de vanliga JPEGs som kameran annars spottar ut.
Fortfarande lite syns lite större fläckar, men inte lika mycket som innan och skärpan har ju fått sig en snyting..

100%

Fast fortfarande är det DXO som ger bäst bilder när den får gå igenom RAW-filerna, makalöst program.
Postad 01 december 2009 - 22:56
Just typ liknande sådana bilder tycker jag är svåra att få hyfsat bra med till o med ganska låga isoval..
Postad 03 december 2009 - 17:18
Nu har en del grejer flyttat härifrån..... Och det återstår iofs att sälja några fler saker. . Men nu börjar detta snurrigt jobbiga beslut funderas på.. A850 eller ersättaren till A700 som torde komma om inte såå förbaskat lång tid trotts allt.. ?
Skall man fortsätta sälja av grejer och sattsa på A850 eller skall man invänta A700áns ersättare med då A550íns rätt märkbara kvalitet den har tagit som steg ifrån föregångarna i startserien..
Snudd man känner att man skulle kunna "vända blad" för bara slippa ifrån osäkerheten.. Samt bara köpa en vanlig kompaktare...

uschamig vad svårt detta känns...

Kan inte snälla snälla Sony läcka mer info snart så man vet liiiiite mer hur man skall börja planera sina beslut framöver...
vad som de fakto försvårar mest är nog att snudd alla A900/A850 ägare är så "tysta" samt visar så få exempel på makalösa bilder av storslagenhet så man snudd börjar fundera på om folk inte är nöjda med sina FF kameror..
Man läser enbart att dom är bra i jämförelse med Canon 5D mkII om man ser Sonys FF bilder i samma storlek som Canonens bilder...osv.. Medans det trotts allt sedan är egentligen extremt "tyst",, samt då också få bilder som ramlar ut.. Iofs är det inte sååå många som har Sony´s FF kameror.. Men inte ens dom som har dom radar upp bilder lite här o där egentligen....
Jag har väl med min A700 raddat upp en del hyfsat ok bilder som jag ofta kännt lite till och med stolthet över hur väl kameran skött sig i händerna på mig som amatör... Medans från Sony FF användarna är det absolut inga signaler alls ifrån generellt sett som hjälper till att se hur man skall göra framöver..
Hualigen....

Postad 03 december 2009 - 17:23
Postad 03 december 2009 - 17:53
Kolla fototrådarna på dyxum, där hittar du många fantastiska bilder som folk har tagit med A900/850.
Hur ser man bilder enbart ifrån A850 samt A900 där?? Eller måste man söka i objektivbanken för finna bilderna??
(sorry om jag är dålig på sök.

Postad 03 december 2009 - 18:39
Postad 03 december 2009 - 18:47
Tänkte mr "fastson"

men lovar.. Blir det framöver nu en A850 för mig skall jag göra allt för utjämna detta tomrum.

Postad 03 december 2009 - 19:03
Annars finns jo Pixel-peeper
Tackar.. Det stället hade jag glömt sedan sist då jag kollade på objektiv...
Postad 03 december 2009 - 20:50
Just.. Det är inte så enkelt att se bilder i lite större antal och jämföra hit o dit. Utan man får söka runt ... och bara se ett här o där..
Tänkte mr "fastson"skulle efter han fått sin FFáre skulle ösa in massa bilder stolt som en tupp.. Men tjii fick jag/vi.. Det bidde inte några sådana alls i stort sett..
men lovar.. Blir det framöver nu en A850 för mig skall jag göra allt för utjämna detta tomrum.
Sorry, men jag har knappt haft tid. Det blir bara på helgerna som foton kan tas eftersom jag jobbar vardagar och 9 ggr av 10 är vädret sunkigt eller så har jag annat för mig.
Sedan har jag inte haft någon större inspiration just nu. Var ute på Värsnäs där jag tog en del bilder, finns på min Flickr. Idag var väl första gången på länge som jag blev riktigt sugen, årets första frost.. då var jag sugen på att dra fram kameran men just i den stunden var jag på väg till bilen för att åka till jobbet. När jag slutar har solen redan gått ner.

Skönt att ha jobb, men ibland vill man ha lite fritid också. Längtar till julledigt.

Dyxum, Flickr och andra siter har bra exempel på vad folk kan prestera med olika kameror.
Redigerat av fastson, 03 december 2009 - 20:51.
Postad 03 december 2009 - 21:30

Kan väl liiite ändå säga att det lutar åt A850... men nyfikenheten vad A7xx blir är ju också stor.. Därför en "A550 heavy" Dvs en A7xx med live view och vinklingsbar skärm skulle rakt inte sitta helfel .. Tänk en A7xx med live view .. En sådan kunde man leva med i evigheter....
Och egentligen så är det just Sonys Live view jag saknat sedan A300 bytet till A700... Jag fotar så mycket i kasst ljus där just den funktionen är så extremt användbar med den vinklingsbara skärmen.... Och just att detta inte finns på A850 är det som föder lite tvekan och om man skulle vänta och se vad som kommer..
Som sagt.. Man blir knäpp på sådant här....
och fastson.. Du är ursäktad att du måste jobba och ha ett liv....

Kan du inte slänga upp nån / några bilder här ? Några måste du väl hunnit ta mellan andra saker som livet kräver man skall sköta samt göra..
Postad 04 december 2009 - 22:21
Då du ställer ner din A900 till 10 mp ( eller vilka val finns ?)och fotar... Fungerar detta även med raw ?? Jag har fasiken aldrig tänkt på sådant då det inte varit aktuellt någonsin..
Men med en 24 mp kamera blir denna fråga ju intressant..

Postad 13 januari 2010 - 18:56
Postad 07 februari 2010 - 15:21
Något kom med posten idag..
![]()
När jag tog den bilden hade jag tänkt mig att den skulle bli lite mer åt det här hållet. Pga. iver att börja använda den nya kameran så blev bilden som den blev. Omtagning.

Röken passar inte riktigt in, för stripig men det var den enda som jag hade på bild sedan tidigare. Så nej jag står inte och röker.

Tagen med A100 på stativ utlöst med fjärrkontroll (den med sladd), F42 trådlöst ovanifrån (handhållet, har inget bra/fiffigt stativ för min blixt) ett litet vitt papper mördade effektivt kamerans blixt, blixten nerställd på 1/32. Tamron 90mm @ F8
Postad 11 februari 2010 - 22:18

En sak om A900. Fattar inte varför Sony tog bort möjligheten att använda bländarprioritet ihop med gluggar utan elektronik. Som på A100 och A700 så går det inte att ta bilder i bländarprioritet om inte gluggen har någon form av mikrochip. Istället tvingas man köra i manuellt läge. Iofs inga större problem då kameran fortfarande mäter ljuset och informerar om exponeringen, men ändå en grej som hamnar på minuslistan.
Postad 08 mars 2010 - 22:51
Postad 09 mars 2010 - 09:02

Trist bara att de väljer att jämföra A850 med Sony 28-70/2,8 mot en Canon 5D med en L glugg.. Ska det vara rättvist så använder de Zeiss 24-70/2,8 i testen mot L gluggen. Tidningarna har väl fortfarande lite svårt för icke Canikon märken antar jag..
Postad 23 april 2010 - 10:16

Postad 23 april 2010 - 12:11
Vaddå "nästan"??Japanphoto säljer A850 för 13k! Det är ju nästan så man blir sugen att slå till.

Upprörande bra pris!
Postad 23 april 2010 - 12:41
13 ???Japanphoto säljer A850 för 13k! Det är ju nästan så man blir sugen att slå till.

Postad 23 april 2010 - 15:42

Seriöst, en bättre klassisk fotokamera är svårt att hitta.
Postad 23 april 2010 - 23:34
Jag har testat A850/A900 förut och det är mycket svårt att motstå sökaren, greppet, ljudet... hela känslan i kameran.
Så, sagt och gjort. Jag bad dem ta fram A850 och sätta på Sonys 50mm 1.4 (jag har Minoltas version själv).
Jag tog två bilder med bländare 5.6. Först ISO 100 och sen ISO 800.
Sen flyttade vi objektivet till min A700 (som var med som alltid). Två bilder med samma inställningar från samma avstånd, följt av två bilder så att utsnittet blev identiskt.
Nu har jag precis jämfört resultatet i både RAW och JPEG och jag måste faktiskt säga att köplusten har gått över. Jag satte ut min A700 med batterigrepp och Zeiss 16-80 på annons. Annonsen fick jag ta bort alldeles nyss.
Varför?
Grepp, sökare och ljud är verkligen överlägsna på A850, men bildkvaliteten är inte så mycket bättre att det motsvarar kostnaden. Hade jag köpt nytt idag hade A850 legat väldigt bra till, men den kvalitet som min A700 levererar ligger inte långt efter. Missförstå mig rätt. Sony A850 har en mycket hög bildkvalitet. Detaljerna är fler, nyanserna fler, ISO hanteringen är mer än godkänd. Men för mig känns den omotiverad.
Om någon har möjlighet att hosta bilderna så får man mer än gärna säga till så kan jag skicka över dom.
My 2 c.
/Jordan
Postad 25 april 2010 - 16:17
13k? De é bara å köp.
![]()
Seriöst, en bättre klassisk fotokamera är svårt att hitta.
Om man bara hade 13k att slänga upp hade det ju inte vart nåt snack.
Postad 04 maj 2010 - 12:53
Jag tror att med ett vanligt Sonyobjektiv samt en vanlig skärmtitt så är det svårt att direkt se fördelar med denna A850 FF kamera. Jag tror spontant det kanske krävs CZ objektiv samt flera fototillfällen där kameraskillnaderna syns mer tydligt med olika fotograferande. A700 är ju som sagt ingen skitkamera .. Utan en mycket bra kamera.!
Vi har ju sett jämförelser förr mellan A700 och A900 där skillnaderna är ytterst ytterst små då man ser bilderna i datorskärmen bara..
Däremot har jag läst att vid utskrifter så syns skillnaderna klart och tydligt.. Och då briljerar dessa FF kameror tydligen.. Samt skillnader syns enligt vad jag läst rätt tydligt..
Vad jag skulle vilja själv testat är hurvida A850 levererar "med högre säkerhet bilden" ? A700 kan ju vara lite "Nyckfull" ifråga om att verkligen leverera enligt min erfarenhet. Man får ta säkerhetsbilder i ogynnsamma förhållanden för veta att man får nån som blir gångbar... Det är tex där jag anser A550 har en utav sina rent fotografiska fördelar mot A700án. Dvs A550 levererar (för mig i alla fall) klart högre % tal i bilder som blir användbara... Och dessa som jag kallar "säkerhetsbilder" behövs inte på riktigt samma sätt..
I gynnsamma förhållanden är A700 och tex A550 hyfsat lika i antal lyckade användbara exponeringar. Fast ändå anser jag A550 ha fördel även då... Medans så snart förhållanden blir lite svårare så är A550 solklart en "tryggare" kamera att verkligen "ta bilden"..
Och just sådana skillnader om dom finns emellan A700 och A850 skulle vara förbaskat intresant att veta.. Men iofs krävs då att man kunde få ha en A850 ett tag och fota med för att se hur den bär sig åt under varierande förhållanden och så..
Postad 05 maj 2010 - 08:05
Postad 05 maj 2010 - 09:37
Vad menar du med "nyckfull" mayro? Om du har kamerorna rätt inställda så ska de ju leverera samma bild (med undantag för brus).
Jag har inte krafter att gå in i någon debatt .. Läget är inte direkt sådant tyvärr...
Men kort.
Jag menar som jag skriver.. Den är just "Nyckfull".. Och vad jag menar står ju redan i kanske klart "klarspråk"..

citerar mig själv.
Det är tex där jag anser A550 har en utav sina rent fotografiska fördelar mot A700án. Dvs A550 levererar (för mig i alla fall) klart högre % tal i bilder som blir användbara... Och dessa som jag kallar "säkerhetsbilder" behövs inte på riktigt samma sätt..
I gynnsamma förhållanden är A700 och tex A550 hyfsat lika i antal lyckade användbara exponeringar. Fast ändå anser jag A550 ha fördel även då... Medans så snart förhållanden blir lite svårare så är A550 solklart en "tryggare" kamera att verkligen "ta bilden"..
Men nu var det inte A700 eller A550 som var målet med min text. Utan dom togs upp enbart för komma fram till att det vore kul att få testa en A850 en lite längre stund och se om den är lika säker "att ta bilden" som A550 är i varierande situationer .... Ja typ ..
Mvh
Tobbe.
Postad 05 maj 2010 - 16:48
Får anta att det är det mayro menar då. För jag förstår ändå inte vad han menar. Men det gör inget.Skillnader i ljusmätning och vitbalans kanske?

Postad 05 maj 2010 - 20:14
Nothing startling. But the above is a pictorially convincing result to me. The transitions are soft, natural, the rendition of the bright light convincing. You expect the area near a lamp to be somewhat blown out...there are three areas here that remain blown out, but they all transition naturally, and you even see just enough detail in the stem of the lamp below the shade (which is white, even) to indicate visually what it is. Tonally, I can't say I'd demand more than the above from Tri-X, which is high praise for a digital camera. This is one of the real strengths of the A900 and one of a number of reasons why I give it my personal palm for IQ.
Märkte detta när jag på "skoj" monterade 70-400 på A700, övergångarna mellan utfrätt ljus och neråt kändes (i brist på bättre ord) mer digitalt än 900ans nästan analoga känsla. Nu svamlar jag men ni kanske förstår?

I hög ISO har den också ett övertag mot 700 (speciellt med bättre RAW-konverterare, som nya Lighroom 3 och DXO).
Dock har 700 skarpare bilder per-pixel när man pixelpeepar (enligt mina upplevelser så är A100 fortfarande kung där, A100>A700>A900). Sedan är det iofs underbart att kunna skära i bilder som är 6048x4032.

Inga vetenskapliga tester direkt, går mer på känsla.

Postad 06 maj 2010 - 12:25
Kan du berätta hur du upplever säkerheten i att "ta bilden" mellan A700 och A900 ? Jag tror du kan förstå vad jag talar om .
Och om du inte förstår hur jag menar kan vi ta det via pm så slipper jag sitta i "debatt".. Har tyvärr inte riktigt humöret där för att debatt skall roa. Vilket det ju gör ibland annars givetvis.. I debatter kan ju nya vinklar inkomma som är skoj att ta del utav..
Men nu är jag ju enbart nyfiken på just hur A700 kontra A900 är i att leverera antal användbara bilder där man inte behöver jobba ihjäl sig med dom i bildprogram för dom skall gå att rädda för skärmvisning..Och då menar jag verkligen rädda i bildprogram.
Som du förstått så anser jag A550 klart säkrare i att leverera.. Men så ansåg jag ju även med min A300 då jag bytte till A700.
A300 levererade också extremt många användbara bilder.Vilket jag också tidigare skrivit om då och då på olika forum.Men även här.... Så många så det blev problem att spara alla då datorn snabbt fylls på ... A550 är där rätt lika A300.. Man drar på sig många bilder.. Och får ha starka nerver och hårda nypor och försöka kasta fast bilder är användbara..
Ja.. Hoppas du förstår min undran.. ?
Mvh
Tobbe
Redigerat av mayro, 06 maj 2010 - 12:36.
Postad 06 maj 2010 - 19:04

Användbara bilder rakt ur kameran bedömmer jag som ganska högt, iofs redigerar jag alla mina bilder, men en rak direkt till JPG konvertering skulle fungera på de flesta bilder även om de skulle se bättre ut med lite justeringar (det går ändå så fort när man hittat rätt workflow, mitt är just nu Lightroom 3->CS4), om du förstår. Så den känns som en "säker" kamera.

Själv har jag inte hjärtat att kasta några bilder (A900 med cRAW drar 24MB per bild), man vet ju aldrig om man kan göra något kul med bilden lite senare, så de läggs på en eller flera externa hårddiskar.
Postad 06 maj 2010 - 21:50
fast jag tror du inte förstod riktigt du heller.

Men med ditt svar inser jag att A900 och A700 är rätt lika... Därmed har jag mitt svar på det jag undrade även om du inte svarade direkt på det jag talar om.. Dvs antal exponeringar som går att använda.. Där inte det ingår fel som kräver man sitter med varje bild lång tid i bildprogram för rädda den....
men men.Nu lämnar vi/jag denna "fundering".. Hur det än är skulle jag vilja ha en A850 / A900.... Och speciellt då en A850 säljs för 13000 kr.. Då är det ingen tvekan...Jisses..13.. Snudd man säljer sina grejer för ynka 13 i paketpris bara för köpa en A850

Tur jag är supernöjd med A550. Annars hade jag fått spel då jag sett det priset för en FF....

Redigerat av mayro, 06 maj 2010 - 21:51.
Postad 30 juni 2010 - 13:55
Jo därför att detta objektiv skall nu få träda i tjänst som mitt permanenta och ända objektiv jag har...

Och i denna låda finns förklaringen till varför detta gamla 35-70 f 4 skall gå i permanent tjänst..

Och då man gläntar på locket så vad ser man då.. Ju detta..

Det står på kartongen att kameran kommer med objektiv. Men den är en kartong där objektivet plockats ur därför handlaren som sålt kameran ny hade endast Kitpaket. Och fick då ta ur objektivet och sälja endast kamerahuset..Så inget medföljande objektiv finns med..

Postad 30 juni 2010 - 14:21

Efter grävt sig fram med massa papper osv som ligger ovanför så ser man detta..

Och då man lyft upp och tagit bort skyddspåsen så... A850 tornar då upp sig..

Redigerat av mayro, 30 juni 2010 - 14:22.
Postad 30 juni 2010 - 15:16
Nu vill vi se lite bilder från kameran också, inte bara på den

Postad 30 juni 2010 - 15:37
Så här ser den ut med den gamle pensionären 35-70 f 4 monterad..

Och se bilder.. Hmm

Redigerat av mayro, 30 juni 2010 - 15:38.
Postad 30 juni 2010 - 15:58
Tack....
Så här ser den ut med den gamle pensionären 35-70 f 4 monterad..
Det är inget fel på det objektivet, jag hade en så'n när jag hade ett analogt Minolta-system. Det är en bra allroundoptik. Jag sålde zoomen för ett par år sedan när jag gick över till Olympus.
[edit: stavfel]
Redigerat av FEA, 30 juni 2010 - 18:23.
Postad 30 juni 2010 - 16:28

Hundlek..
Bifogad fil(er)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar