![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
Postad 08 september 2011 - 09:15
Det där ser ju riktigt bra ut. Ingen DNR och endast en minimal antydan till EE. Kanske bra PQ på orginaltrilogin trots allt.

Postad 08 september 2011 - 09:38
Postad 08 september 2011 - 09:57
Postad 08 september 2011 - 10:08
Episod 1-3 är DNR:ade som in i ****. Episod 4-6 är lite DNR som man kan leva med men är ändrade på andra sätt som inte är acceptabelt. Jag kommer inte köpa någon av dom. Sparar hellre dom pengarna.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
Postad 08 september 2011 - 10:11
Postad 08 september 2011 - 10:34
Enligt Discshop hade min box status "Skickade beställningar" redan igår.Är de till 100% klart att den släpps den 12sep
Postad 08 september 2011 - 10:38
Enligt Discshop hade min box status "Skickade beställningar" redan igår.
Statusen på förbokningar brukar alltid vara "Skickad" några dagar innan släppet, men
beställningen går inte iväg förrän dagen innan den ska släppas. De senaste gångerna har
jag dock fått förbokningen ett par dagar efter släppet...
Postad 08 september 2011 - 10:43
Dock tycker jag mig minnas att man ibland faktiskt fått saker tidigare än utsatt releasedatum på sidan.
Inget jag kan svära på men...
Postad 08 september 2011 - 11:06
Beställde från homeenter.
Jag som är hemma och är sjuk.
Nu blir det star wars medley.
NoooOOOoo.
Postad 08 september 2011 - 11:35
Fick hem min box idag.
Beställde från homeenter.
Jag som är hemma och är sjuk.
Nu blir det star wars medley.
NoooOOOoo.
Haha ja ibland har man otur.
Postad 08 september 2011 - 11:47
Postad 08 september 2011 - 13:56
Får väl den i morgon då.
Postad 08 september 2011 - 14:40

Postad 08 september 2011 - 15:36
Jag tyckte den var riktigt bra.
Fin bild och ljudet höll toppklass.
Postad 08 september 2011 - 15:36

Postad 08 september 2011 - 16:20
Episod 1-3 är DNR:ade som in i ****. Episod 4-6 är lite DNR som man kan leva med men är ändrade på andra sätt som inte är acceptabelt. Jag kommer inte köpa någon av dom. Sparar hellre dom pengarna.
Hur kan Episode 2-3 vara så DNR:ade? De är ju inspelade digitalt och har inte ens filgryn till att börja med.
Postad 08 september 2011 - 16:36
Sorry, men jag uppfattade inte att det var en HDTV-bild som BD-bilden jämfördes med...Ingen har väl sagt att HDTV-bilden var perfekt?
Men egentligen så spelar det nog inte så stor roll, för om den brusiga bilden är det näst bästa som erbjuds konsument, så föredrar jag ändå den DNR'ade BD-bilden...
Till viss del så håller jag med dej. Att bruset saknas i den DNR'ade bilden stör mej inte eftersom det ändå inte fanns några detaljer i jämförelse med HDTV-bilden att hämta. Det som däremot störde mej lite i den DNR'ade bilden var den överdrivna kantförstärkningen (Edge Enhancement). Små detaljer har blivit lite överdrivna och framstår inte längre som små och subtila.Problemet är att BD-bilden ser väldigt plastig och onaturlig ut. Som en vaxdocka. Är man van att se DNR-förstörda filmer kan man inte annat än reagera.
Men det jag kommenterade handlade inte om EE utan om brusreducering och det har egentligen inte med vartannat att göra...
Negativet?BD-bilden borde se mycket bättre ut än HDTV-bilden utan att ha de plastiga DNR-looken. Jag kan lova att det finns MASSOR av detaljer som försvunnit från negativet i den extrema DNR-processen.
Såvitt jag vet så var det bara episode 4-6 som filmades på fotografisk film, de andra filmades digitalt hela vägen...
Tja, det vet jag inte om jag håller med om. Min referens är mina egna ögon och dom saknar både brus och grain!Sen måste man skilja på grain och brus som är två helt olika saker.
Jag vill helst ha en bild som motsvarar vad mina egna ögon hade sett om jag vore på plats i handlingen och då finns det varken brus eller grain i bilden.
Vill man ha en filmisk upplevelse som påminner om gamla tiders filmvisning där den fotografiska filmen faktiskt uppvisade grain ibland, så är det en annan sak. Men "trovärdigheten" kan ju diskuteras om moderna filmer fångas av digitala kameror som faktiskt saknar grain och istället lider av sensorbrus...
Hoppas att du blir nöjd...I vilket fall som helst är det bara ep 4-6 som är av intresse. Ser de bra ut är jag relativt nöjd. Jar Jar får de gärna DNR:a bort helt...
Postad 08 september 2011 - 17:43
Beklagar, att du får den levererad menar jagfår nog min imorgon från discshop, fick precis sms att den är påväg..

Postad 08 september 2011 - 18:40

Postad 08 september 2011 - 19:05
Beklagar, att du får den levererad menar jag
![]()
Beklagar, att du bryr dig då

Postad 08 september 2011 - 19:07
Fick min idag! Blir Star Wars maraton i helgen antagligen, shoot va längesedan det var jag såg någon av filmerna.
gött, var beställde du ifrån?
Postad 08 september 2011 - 19:26
Känns som jag kommer köpa boxen trots alla klagomål.
Har just nu endast Star Wars på ful thai-dvd med sämsta översättningen som går att finna bland neandertalare.
Känns även som George Lucas gör som han vill och skiter i vad andra tycker, annars hade nog inte Star Wars funnits om han gjort som alla andra tyckte

Kanske kommer en helt orörd nångång (vilket jag tvivlar starkt på), så då får man köpa den igen då.
Postad 08 september 2011 - 20:02
Homeenter.gött, var beställde du ifrån?
Var även förbi Webhallen idag i Linköping och såg att de sålde den redan, "släpps" inte filmen typ nästa vecka?
Postad 08 september 2011 - 20:09
Postad 08 september 2011 - 20:13
Och vem tror du tar emot dina protestpengarJag beställde original-trilogin på DVD istället i ren protest....hellre sämre kvalité på ljud/bild än att stödja Lucas vansinne....

Du får sämre ljud och bild och lucas plånka växer ändå...
Postad 08 september 2011 - 20:28
men va f.n.om dom nu säljer den i butiken redan så kräver jag att den finns i lådan när jag kommer hem i från jobbet i morgon.Homeenter.
Var även förbi Webhallen idag i Linköping och såg att de sålde den redan, "släpps" inte filmen typ nästa vecka?

Postad 08 september 2011 - 20:35
Jo, att han får mina pengar i slutänden är oundvikligt. Jag ger han gärna pengar om han ger mig vad jag vill ha, men de nya ändringarna ligger inte på den listan....Och vem tror du tar emot dina protestpengar
...
Du får sämre ljud och bild och lucas plånka växer ändå...
Dessutom påverkar jag försäljningssiffrorna på BD-släppet

Postad 08 september 2011 - 21:05
Annars så är det högupplöst o härligt som sjutton, o ljudet utan palspeedup för första gången är härligt att höra, inte lika pipigt o skrikigt.
Stör mig lite på någon form av ändring i ljusättning eller färg av filmen dock, svårt säga utan direkt jämförelse vad dom gjort men det har ändrat känslan i filmen tyvärr, och när det gäller brus eller dnr så är det i ökenscenerna det märks av något underligt som man ser, men även där svårt att säga vad dom pysslat med.
Nu ska ja kika på tvåan

Postad 08 september 2011 - 22:10
Nån som är glad.Nu ska ja kika på tvåan
woooo hoooo!!!
Här vad som väntas i din 'tvåa'

Bifogad fil(er)
Postad 08 september 2011 - 23:16

Att bruset saknas i den DNR'ade bilden stör mej inte eftersom det ändå inte fanns några detaljer i jämförelse med HDTV-bilden att hämta.
Jämfört med den ja, men det kan ju finnas mer att hämta från en originalprint. Man gör ju knappast BD-versionen av en gammal HDTV-transfer...
Postad 09 september 2011 - 00:02
Nån som är glad.
Här vad som väntas i din 'tvåa'he he
hahaha! Nja yodan ser riktigt bra ut som puppet i tvåan måste ja säga.
Tvåan ser bra ut den med, ger första två 4 av 5 i bild o ljud!
Oavsett vad man tycker av hans ändringar så är det måste köp för alla film intresserade!
Lite ot: kollade snabbt på ettan på pioneer 428:an o bytte mellan 24p o 60p, himla tokigt att det är klart bättre svärta i 60p! Men men, det är ju inte den enda plasman som lider av det problemet.
Såg dock filmerna i sin helhet på projjen självklart

Postad 09 september 2011 - 06:33
Tog precis i boxen i en butik, men fick inte köpa den
Varför skrek du inte "NoooooOOOoo..."..?

Postad 09 september 2011 - 06:40
Hur kan Episode 2-3 vara så DNR:ade? De är ju inspelade digitalt och har inte ens filgryn till att börja med.
Det är digitalt och är förmodligen ännu LÄTTARE att DNR:a. Men för att svara på din fråga så finns det ett gäng möjligheter:
Ingen tittar på resultatet
De gillar att ansikten blir släta som barnrumpor och missuppfattar bilden som detaljrik.
Lucas medarbetare är slappa eller Ja-sägare(brown nosers). Ingen vågar gå emot hans beslut.
Hur som helst är det en tragedi att behöva släta ut högupplösta bilder.
Postad 09 september 2011 - 08:53
Postad 09 september 2011 - 09:06
Muppar....

Postad 09 september 2011 - 09:19
masse70: Men du kanske har fått ett nytt sms eller nått som säger att det blivit försenat??
Postad 09 september 2011 - 09:47
Nope, bara att det är skickat, dvs Discshop har sänt det till Posten.Får ofta sms om att en film är påväg ett par dagar innan release när jag förbokat från Discshop. Men den kommer alltid på rätt releasedag.
masse70: Men du kanske har fått ett nytt sms eller nått som säger att det blivit försenat??
Inget garanterat att jag inte får det, men det är ju bara så typiskt Posten.
Postad 09 september 2011 - 12:46

Postad 09 september 2011 - 13:12
Förhandsbokning myass
Postad 09 september 2011 - 15:13
Postad 09 september 2011 - 15:21
Releasedatum: 2011-09-12 enligt de flesta, så det är väl snarare så att Homeenter svek sin distributör.Blev tyvärr rövknullad av cdon, får väl min box på tisdag om min trapphallick behagar att bära ut avin.
Förhandsbokning myass

Postad 09 september 2011 - 15:22
Det är digitalt och är förmodligen ännu LÄTTARE att DNR:a. Men för att svara på din fråga så finns det ett gäng möjligheter:
Ingen tittar på resultatet
De gillar att ansikten blir släta som barnrumpor och missuppfattar bilden som detaljrik.
Lucas medarbetare är slappa eller Ja-sägare(brown nosers). Ingen vågar gå emot hans beslut.
Hur som helst är det en tragedi att behöva släta ut högupplösta bilder.
Har inte läst nån annanstans att Episode II och III är DNR:ade. Betvivlar att man sätter sig och applicerar dnr bara för att släta ut ansikten. Orsaken brukar ju vara att minimera filmgryn. Om det inte finns filmgryn till att börja med, vad vill man då uppnå med DNR?
Redigerat av nlandeh, 09 september 2011 - 15:27.
Postad 09 september 2011 - 15:28

men var nere i videobutiken, och dom hade fått in orginaltrilogin så kunde inte hålla mig... haha
hade ju förväntat mig boxen i lådan när jag vakna.
har tjuvkollat på filmerna, ser riktigt bra ut och ljudet är fantastiskt bra!
hade tänkt se episode 1-6
men nu får det väl bli 4-6 sen 1-3.. får gå efter året dom spelades in

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar