Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M

1242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 april 2009 - 07:54

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1 158 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med dig Explorer 76 gå in å titt på mitt Galleria Gotham City "screenshot" den bilden säger allt när man pratar om att bilden smälter både in i ramen och väggen... är otroligt glad och nöjd... ;)

Postad 05 april 2009 - 09:01

Unregisterede2d1cd61
  • Unregisterede2d1cd61
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Då är jag med i skaran av KRP ägare :) Det blev en 600M. Fick den i tisdags och hängde upp den
på väggen på kvällen och satt sedan och "provtittade" klipp i olika upplösningar, Xvid, 720p, 1080p
från min TViX och förundrades över bilden, både storleksmässigt och kvalitén. Det blev en sen kväll...
Kör med Pure läget och tycker det blir väldigt bra, har inte börjat mixtra med inställningar än men
det kommer nog. Har i veckan tittat på en del HD material och måste säga att det är en mycket
trevlig & vilsam bild i denna apparat. Även digital-TV och "lågupplösta" XviD filer klarar den väldigt
bra. Kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd!

I dag skall jag åka till min far och hjälpa honom ställa upp & koppla in hans nya TV, en 600A :D

Tack till alla i tråden som delat med er om era erfarenheter Pioneers G9 apparater och all den
matnyttiga information som kan hittas här.

Over & Out.

Postad 06 april 2009 - 14:37

Väs
  • Väs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har precis beställt en krp 500 AW och har inte ens fått hem sakerna ännu men måste fråga iaf.

Behöver jag använda Lådan (som av någon anledning inte fick vara vit) om jag ska köra HD tv från comhem och kör ps3an som mediaserver?

Jag har även en pioneer förstärkare med bildväxel.

Fyller lådan någon funktion för mig?

Postad 06 april 2009 - 16:36

snauen
  • snauen
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ja alla kontakter sitt på lådan finns bara en displayport in i tv.

Är även ganska tveksam till att fjären funkar till tvn om ej mediabox är inkopplad funkade inte för mig allafall när jag hade en felaktig displayport kabel.

Postad 06 april 2009 - 18:57

Väs
  • Väs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Okej. jo jag vet att det sitter massa ingångar in i lådan men vad gör lådan för mig?

Om min hdbox från comhem och ps3an sitter in i stärkaren och jag endast använder mig av hdmi ut från denna upp till tvn för att bara köra bilden så ser jag ingen anledning till att lådan behöver vara där eftersom signalen är kirrad och klar (om jag inte missat någon viktig funktion i lådan från pioneer).

IR sitter väl längst ner till höger på tvn i den vita modellen?

http://www.pioneer.s..._main_large.jpg

Redigerat av Väs, 06 april 2009 - 19:01.

Postad 07 april 2009 - 07:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Är det någon som mätt upp färgtemperaturen i "low"?

När man nu kan kalibrera med RGB-gain och cuts i den vanliga menyn, hur nära kan man komma D6500k...?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 07 april 2009 - 07:48.

Postad 07 april 2009 - 10:47

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är det någon som mätt upp färgtemperaturen i "low"?

När man nu kan kalibrera med RGB-gain och cuts i den vanliga menyn, hur nära kan man komma D6500k...?

Först och främst bara för att inte bidra till förvirring kring benämningar:

D65 är vitpunkten enligt de flesta videostandarder i ett CIE-diagram och har xy-koordinaterna CIE x = 0.3127 och CIE y = 0.3290.

6500K är färgtemperaturen (egentligen ointressant ur kalibreringsperspektiv eftersom det är en linje i ett CIE-diagram och kan alltså representera såväl korrekt vitpunkt som en helt felaktig vitpunkt.

Man ska alltså inte blanda ihop dessa benämningar och för kalibrering är det egentligen bara D65 som är intressant.

Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att mäta upp en G9 ordentligt, men för G8 så var färgtemperaturerna för Low en bra bit under 6500K och för Mid-Low en bra bit över 6500K (lite olika mellan Movie och User).

Mha RGB High och Low kan man få en i det närmaste perfekt gråskala där alla intensitetssteg faller på vitpunkten D65 och trackar 6500K genom hela skalan med väldigt liten felmarginal.

Postad 07 april 2009 - 11:14

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Okej. jo jag vet att det sitter massa ingångar in i lådan men vad gör lådan för mig?

Om min hdbox från comhem och ps3an sitter in i stärkaren och jag endast använder mig av hdmi ut från denna upp till tvn för att bara köra bilden så ser jag ingen anledning till att lådan behöver vara där eftersom signalen är kirrad och klar (om jag inte missat någon viktig funktion i lådan från pioneer).

Låter som du skulle köpt en KRP-M (monitor modell).
Jag kör exakt likadant som du och har ComHem och valde KRP-M just för att slippa en extra låda, sänka priser 3 lappar samt få IP-gränssnitt för kalibrering och från vad jag läst den högre peak output för ljusaste scenerna (kan vara så att det är samma på KRP-A men inget jag hört).

Men den finns ju inte i vitt samt den har ingen anslutning för SCART om du använder det.
Och man får inte med en colour sensor till KRP-M heller, men är ändå inget jag ser någon användning för om man eftersträvar korrekt bild.

Mvh
Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 07 april 2009 - 11:16.

Postad 07 april 2009 - 11:24

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Ramen på KRP-M:
1. Är det bara jag som har massa smårepor i ramen? Syns bara om man belyser TVn så det är inga djupa revor.
Kan tycka det är konstigt att de inte levererade tvn med en sådan tunn skyddsfolie som sitter på tex högblanka luckor till kök. Inte limmad utan bara fastsatt med en "klibbig" yta som är lätt att dra bort (ni vet nog vad jag menar)
Min hade bara någon skumplast ilndad runt tv'n men det var en del skräp (vägdamm?) mellan tv o skumplast så det är nog det som skapat repor under en guppig transport.

2. Har studerat färgen på ramen och den är inte svart, den är mörkt mörkt brun eller har en dragning åt det brunröda. Så om ni känner att bilden är lika svart som ramen så är den inte svart :) Iofs så när man har släckt i rummet är det väldigt nära kolsvart men ändå - tror faktiskt det är gjort medvetet (och är såkert så på många andra modeller). Bara en detalj som var kul o "belysa" :lol:

Men TVn är ändå helskön bildmössigt.
Har letat o letat men inte hittat några döda pixlar ännu. Dags att köra en riktig test från datorn men olika bakgrundsfärger. Hade varit hur skönt som helst om alla pixlar var ok, då det verkar rätt sällsynt i UK i alla fall (AV Forums).

Mvh
Boogieman

Postad 07 april 2009 - 11:32

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att mäta upp en G9 ordentligt

Så trevligt, då har vi något att se fram emot när du gjort det :lol:
Bor du i närheten av Malmö är du välkommen att testa på min KRP-500-M :)

Skämt åsido - hade varit intressnat läsning utan tvekan.

Mvh
Boogieman

Postad 07 april 2009 - 13:15

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Först och främst bara för att inte bidra till förvirring kring benämningar:

D65 är vitpunkten enligt de flesta videostandarder i ett CIE-diagram och har xy-koordinaterna CIE x = 0.3127 och CIE y = 0.3290.

6500K är färgtemperaturen (egentligen ointressant ur kalibreringsperspektiv eftersom det är en linje i ett CIE-diagram och kan alltså representera såväl korrekt vitpunkt som en helt felaktig vitpunkt.

Man ska alltså inte blanda ihop dessa benämningar och för kalibrering är det egentligen bara D65 som är intressant.

Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att mäta upp en G9 ordentligt, men för G8 så var färgtemperaturerna för Low en bra bit under 6500K och för Mid-Low en bra bit över 6500K (lite olika mellan Movie och User).

Mha RGB High och Low kan man få en i det närmaste perfekt gråskala där alla intensitetssteg faller på vitpunkten D65 och trackar 6500K genom hela skalan med väldigt liten felmarginal.

Okej! Där fick jag så jag teg. Då frågar jag hur nära D65 "low" ligger på KRP-500M. Samtidigt tackar jag dig wolfy för att du alltid orkar förklara.

Jag har inte jämfört färgtemperaturen på G8:orna. Jag kan däremot säga att med ögonen verkar gråskalan förbluffande jämn. När man kollar är det svårt att se variationer överhuvud taget. Därför är jag intresserad av att höra hur jämn färgtempen är egentligen. Jag har inte sett någon recension på KRP 500/600 där de mäter färgtempen innan de börjar kalibrera. Jo förresten, den recensionen i AVforum har jag läst. Men jag minns inte vad de sade om hur nära den kom det idealiska D65....tror jag.

Tack igen wolfy.

Postad 07 april 2009 - 13:48

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Har letat o letat men inte hittat några döda pixlar ännu. Dags att köra en riktig test från datorn men olika bakgrundsfärger. Hade varit hur skönt som helst om alla pixlar var ok, då det verkar rätt sällsynt i UK i alla fall (AV Forums).

Kolla mot helvit bakgrund om någon pixel lyser (är 'stuck').

Postad 07 april 2009 - 13:58

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Okej! Där fick jag så jag teg. Då frågar jag hur nära D65 "low" ligger på KRP-500M. Samtidigt tackar jag dig wolfy för att du alltid orkar förklara.

Jag har inte jämfört färgtemperaturen på G8:orna. Jag kan däremot säga att med ögonen verkar gråskalan förbluffande jämn. När man kollar är det svårt att se variationer överhuvud taget. Därför är jag intresserad av att höra hur jämn färgtempen är egentligen. Jag har inte sett någon recension på KRP 500/600 där de mäter färgtempen innan de börjar kalibrera. Jo förresten, den recensionen i AVforum har jag läst. Men jag minns inte vad de sade om hur nära den kom det idealiska D65....tror jag.

Tack igen wolfy.

Tack för de snälla orden. Det är inget bekymmer, jag tycker det är intressant och därför också intressant att disskutera/svara/få svar med/av likasinnade.

Nu tror jag inte att du tog det så, men jag vill inte alls leka gammeldags magister och trycka ner folk, tro mig, jag har upplevt den typen av "lärare". :)

OK, färgtemperaturen hos både G8 och G9 (vilket man definitivt kan avgöra med ögonen om man har lite vana) är mycket jämn över hela skalan. Det finns dock både G8 och G9 som lider av mer eller mindre tydliga färgstick som blir uppenbart i lågdagrar, dvs det mörka partierna i bilden eller om man kör in en testbild som är svart eller nära svart och här har de G9 jag beskådat bara med ögonen varit bättre än G8, dvs närmare standard och därav mindre färgstick out-of-the-box.

Det som varit genomgående sant för alla Pio Kuro är att så länge man inte rör Color Management (egentligen bara ett avancerat reglage för färgtonen som helt felaktigt kallas Color Management) så är gråskalan alltid linjär och vad jag menar med det är att komponenterna R, G och B håller sig på sin nivå i det närmaste konstant över hela skalan, vilket gör det synnerligen "enkelt" att ratta in en perfekt gråskala för Pio Kuro.

Så, jag håller med dig i dina observationer och med A/V-lägt Pure för KRP-modellerna skulle jag i alla fall drista mig till en gissinig att den ligger riktigt bra till om än inte så bra som den kan bli med en gråskalekalibrering.

Redigerat av Wolfy, 07 april 2009 - 13:59.

Postad 07 april 2009 - 16:03

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

Har TV:n en egen HDMI-ingång då, som sitter direkt på TV:n och inte i lådan (som använder DisplayPort)?

Postad 07 april 2009 - 17:07

snauen
  • snauen
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nej som jag skrev tidigare alla kontakter sitt på "lådan" finns bara en displayport in i tv.

Postad 07 april 2009 - 22:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Tack för de snälla orden. Det är inget bekymmer, jag tycker det är intressant och därför också intressant att disskutera/svara/få svar med/av likasinnade.

Nu tror jag inte att du tog det så, men jag vill inte alls leka gammeldags magister och trycka ner folk, tro mig, jag har upplevt den typen av "lärare". ;)

OK, färgtemperaturen hos både G8 och G9 (vilket man definitivt kan avgöra med ögonen om man har lite vana) är mycket jämn över hela skalan. Det finns dock både G8 och G9 som lider av mer eller mindre tydliga färgstick som blir uppenbart i lågdagrar, dvs det mörka partierna i bilden eller om man kör in en testbild som är svart eller nära svart och här har de G9 jag beskådat bara med ögonen varit bättre än G8, dvs närmare standard och därav mindre färgstick out-of-the-box.

Det som varit genomgående sant för alla Pio Kuro är att så länge man inte rör Color Management (egentligen bara ett avancerat reglage för färgtonen som helt felaktigt kallas Color Management) så är gråskalan alltid linjär och vad jag menar med det är att komponenterna R, G och B håller sig på sin nivå i det närmaste konstant över hela skalan, vilket gör det synnerligen "enkelt" att ratta in en perfekt gråskala för Pio Kuro.

Så, jag håller med dig i dina observationer och med A/V-lägt Pure för KRP-modellerna skulle jag i alla fall drista mig till en gissinig att den ligger riktigt bra till om än inte så bra som den kan bli med en gråskalekalibrering.

Det där med Color Managment är intressant. Är det där man kan påverka de så kallade sekundära färgerna? Pioneer har tydligen inget sätt att påverka "ljuset" i dem, vad det nu betyder. Det kanske är på samma sätt som man gör i Photoshop som jag joxat lite i. Dessvärre vet jag inte vad jag gör. Men det brukar bli lite bättre när man kan kontrollera cyan, magenta och den tredje färgen som jag glömt.

För det känns som det är just de färgerna som verkar ställa till det i min Panasonic PV-60. Eller så är det en kraftig "red push" Trots att jag "kalibrerat" gråskalan så är det den röda färgen som är onaturligt intensiv. Man skulle vilja ta ner intensiteten på den lite. Pioneer är i en annan liga när den är ställd i färgomfånget "2". I det läget faller det röda på plats och man kan liksom justera färgen lättare. Det plus att det verkar som M-serien har större justeringsmån när det gäller att kalibrera. När jag går fram till skärmen är det faktiskt svårt att urskilja svärtan. Jag kan dra på till + fyra på brightness utan att de svarta remsorna i en 2:40:1 film blir ljusare. Precis som jag vill ha det. Så skulle alla aparater vara. Mycket finare "steg" när man justerar.

Det är bara ett problem och det är mer "moraliskt". Jag skulle gärna vilja ha mer detaljer i svärtan. På filmen "Horton"(animerat) så blir svärtan för djup(gulp) och vissa delar av svärtan blir som små svarta sjöar. Men det bekymrar mig inte jättemycket då det säkert går att "gamma" till det.

En mystisk sak är detta med servicemenyn. Jag har inte förstått om servicemenyn är helt borttagen. Med ControlCal kan man ju lägga till isf-dag och natt. Men är det traditionella sättet att med fjärren ta sig in i servicemenyn borta. Ingen på avsforum säger att den är borta utan antyder att Controlcal är ett annat sätt att kalibrera. Lite förvirrande.

Nä nu ska jag snart sova!.......*gääääsp*

Postad 08 april 2009 - 14:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Folk får väl hojta till om detta blir för mycket tekniskt och OT. ;)

Det där med Color Managment är intressant. Är det där man kan påverka de så kallade sekundära färgerna? Pioneer har tydligen inget sätt att påverka "ljuset" i dem, vad det nu betyder. Det kanske är på samma sätt som man gör i Photoshop som jag joxat lite i. Dessvärre vet jag inte vad jag gör. Men det brukar bli lite bättre när man kan kontrollera cyan, magenta och den tredje färgen som jag glömt.

Du kan framförallt påverka färgernas ton, dvs rotationen kring vitpunkten i t ex ett CIE diagram, där Röd ligger på 0°(360°), Gul på 60°, Grön på 120°, osv... Färgmättnaden, dvs avståndet mellan vitpunktens koordinater och aktuell färgs koordinater i t ex ett CIE diagram, påverkas också till viss del, men bara vid stora utslag och då har man redan offrat gråskalan. Pioneers sk Color Management är riktigt dåligt utformad. Det som dock räddar det hela är att Pios gamut är så pass bra hos valet Färgrymd 2 att det inte gör speciellt mycket, men visst skulle man önska att de gjort en funktionerande fullständing CMS när de nu liks kallade det Color Management.

Vidare så kotrolleran man färgerna ljus och även här till viss del färgmättnaden med reglaget Color. Det påverkar dock alla färger samtidigt. I en korrekt utformad CMS ska man ha kontroll över alla tre parametrar för åtminstonde primärfärgerna, dvs Färgmättnad, Färgton samt Färgens Ljusstyrka.

Arbetsgången vid kalibrering är vanligtvis:

1. Justera in svartnivå (brightness)
2. Justera in vitnivå (contrast)
3. Om du har CMS, justera in primärfärgerna
4. Justera in gråskalan (RGB High/Low)
5. Om du har CMS, justera in sekundärerna (skall helst ha fallit på plats iom föregående steg)
6. Justera in färgavkodningen (color)
7. Justera in skärpa och eventuellt övriga inställningar, t ex brusreducering, osv...
8. Kontrollera allt från början - om OK, färdig!

(hoppade över att vissa steg ska gås igenom flera gånger innan det är klart för att gå vidare till nästa)

Med Pio G8 och G9 blir det:

1.
2.
4. (+ 6.)
(5. Om det behövs gör väldigt små justeringar av framförallt sekundärer via Color Management, kontrollerna genom att kolla gråskalan, om linjäriteten, dvs balansen över hela skalan försvunnit, återställ Color Management och hoppa över)
6.
7.
8.

För det känns som det är just de färgerna som verkar ställa till det i min Panasonic PV-60. Eller så är det en kraftig "red push" Trots att jag "kalibrerat" gråskalan så är det den röda färgen som är onaturligt intensiv. Man skulle vilja ta ner intensiteten på den lite. Pioneer är i en annan liga när den är ställd i färgomfånget "2". I det läget faller det röda på plats och man kan liksom justera färgen lättare. Det plus att det verkar som M-serien har större justeringsmån när det gäller att kalibrera. När jag går fram till skärmen är det faktiskt svårt att urskilja svärtan. Jag kan dra på till + fyra på brightness utan att de svarta remsorna i en 2:40:1 film blir ljusare. Precis som jag vill ha det. Så skulle alla aparater vara. Mycket finare "steg" när man justerar.

Ja, Panasonics konsumentapparater har hittills varit ganska "dåliga" på detta område. Jag hoppas att det kommer att förändras för de har ju kunskapen.

Det är bara ett problem och det är mer "moraliskt". Jag skulle gärna vilja ha mer detaljer i svärtan. På filmen "Horton"(animerat) så blir svärtan för djup(gulp) och vissa delar av svärtan blir som små svarta sjöar. Men det bekymrar mig inte jättemycket då det säkert går att "gamma" till det.

Det där är alltid ett problem och jag tycker inte att Pioneer hann få till gammahanteringen perfekt. Du kan förvisso göra lite mha ISF-gränssnittet, men det är begränsat. Man kan höja svartnivån förstås, men då pajjar man svärtan. Sen kan man fråga sig hur en display ska agera nära svart. Gammafunktionen som används vid filmningen är linjär nära svart (hur det är med animerat vete tusan), men mig veterligen finns det ingen display som är linjär nära svart. Det betyder att displayen kommer att lagga efter i området nära svart med följd att detaljer nära svart blir väldigt svåra att se. Hoppas det gick att förstå vad jag menar.

Samtliga displayer jag hittills sett som visar dessa detaljer mer tydligt har istället gett en urvattnad och kontrastfattig bild, dvs de har gjort det via antingen fluktuerande svartnivå eller annan typ av "gammatrixande". Själv föredrar jag en kontrastrik bild med mindre detaljer väldigt nära svart jämfört med "gammatrixande", men inte skulle det göra ont att få både och. Pio Kuro hann tyvärr aldrig så långt.

En mystisk sak är detta med servicemenyn. Jag har inte förstått om servicemenyn är helt borttagen. Med ControlCal kan man ju lägga till isf-dag och natt. Men är det traditionella sättet att med fjärren ta sig in i servicemenyn borta. Ingen på avsforum säger att den är borta utan antyder att Controlcal är ett annat sätt att kalibrera. Lite förvirrande.

Nä nu ska jag snart sova!.......*gääääsp*

Hoppas du sov gott. :P

Ja, det derkar onekligen så att servicemenyn har gjorts otillgänglig - den finns dock säkert kvar. Möjligen att man måste ha en servicefjärr numera, men det är bara en gissning från min sida.

Redigerat av Wolfy, 08 april 2009 - 14:51.

Postad 08 april 2009 - 15:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
OT like hell:

men mig veterligen finns det ingen display som är linjär nära svart.

Samsung A800B (och dess föregångare) har jag för mig är det. ;) Har för mig Joe jiddra om nått åt det hållet iaf...

Ang lågdagar detalj så vill jag påstå att hur synliga detaljer är beror på gamma (och kontrast) - men hur mycket detaljer det finns ("antal", snarare än hur synliga de är alltså) beror på bitdjup. För att allt ska vara tipptopp så behövs alltså både bitdjup, gamma och kontrast. Och ang det bitdjup så tror jag det finns/fanns förbättrings-potential i Kuro.

Redigerat av pacman, 08 april 2009 - 15:05.

Postad 09 april 2009 - 08:35

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

OT like hell:

Jag fortsätter tills folk börjar klaga då det tangerar Pio Kuro on topic trots allt. :)

Samsung A800B (och dess föregångare) har jag för mig är det. B) Har för mig Joe jiddra om nått åt det hållet iaf...

Ja, jag skulle skrivit TV och inte display. Det finns nog mer kompetenta displayer på projektorsidan, men jag har för dålig koll på projjar. Låter trevligt med en de-gamma som lite närmare speglar Rec. 709 gamma. Skulle vara väldigt intressant att jämföra sida vid sida, speciellt om man hade tillgång till studiomaterial. :blush:

Ang lågdagar detalj så vill jag påstå att hur synliga detaljer är beror på gamma (och kontrast) - men hur mycket detaljer det finns ("antal", snarare än hur synliga de är alltså) beror på bitdjup. För att allt ska vara tipptopp så behövs alltså både bitdjup, gamma och kontrast. Och ang det bitdjup så tror jag det finns/fanns förbättrings-potential i Kuro.

Bra poänger, jag är helt med på vad du säger och det kommer definitivt att bli bättre framöver när materialet kommer att att ha fler steg att nyttja och det gäller då också framtida apparater.

Tänkte mer praktiskt att rent gammamässigt, trots tillräcklilgt bitdjup, dvs inte så fina detaljer, så är Pio Kuro inte allt den skulle kunna vara, men det handlar mycket om pettitesser här.

Andrew Fee försökte åskådliggöra det med några bilder från Casino Royale 2006 från den KRP-500M han hade ett tag:

Bifogad fil  01.jpg   69,82K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  02.jpg   87,84K   1 Antal nerladdningar
Brightness +1 respektive +4

Bifogad fil  03.jpg   200,16K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  04.jpg   126,17K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  05.jpg   139,73K   1 Antal nerladdningar

källa

Nu håller jag iofs inte riktigt med honom i hans argumentation att detta skulle påvisa en reell bild av hur det ligger till för han gör en massa antaganden utan att verkligen veta hur det ligger till med källmaterialet, signalen som skickas, osv, vilket tydligt visar sig när han la upp en bild från en kalibrerad Sony HW10 på en 118" Carada Brilliant White. :lol:

Bifogad fil  06.jpg   122,01K   2 Antal nerladdningar

Så, bara för att man ser extra detaljer i det svarta med en förhöjd svartnivå är det inte detsamma som att man ska se dessa detaljer och som sagt personligen har jag hellre en kontrastrik bild i lågdagrar än en urvattnad bild med lite mer detaljer.

Postad 09 april 2009 - 10:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Låter trevligt med en de-gamma som lite närmare speglar Rec. 709 gamma.

Hehe, ja så kanske det är (jag får ont i huvet av att gå in på djupet ang gamma). Men just Joe kan ju rabbla hela Rec709 utantill, framlänges och baklänges, och på fyllan så kanske är det därför hans projjar visar tonvis med lågdagar-detaljer OCH tonvis med simultankontrast/djup?

Typ:
- "Wow, det såg bra, hur gjorde du? Magi? Eller Super-FX-Enhancher satt till Max?"
- "Ehh, näe, jag följde bara HDTV-specen"
:)

Så, bara för att man ser extra detaljer i det svarta med en förhöjd svartnivå är det inte detsamma som att man ska se dessa detaljer och som sagt personligen har jag hellre en kontrastrik bild i lågdagrar än en urvattnad bild med lite mer detaljer.

Håller med, måste jag kompromissa så spöar kontrast-junkien i mig detalj-junkien i mig rejält, knock-out i första. B)

Najs inlägg, förövrigt. :lol:

Postad 09 april 2009 - 15:26

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Håller med, måste jag kompromissa så spöar kontrast-junkien i mig detalj-junkien i mig rejält, knock-out i första. :wub:

Såna här utlåtanden kan få mig att fundera på om jag inte borde fixa programvara för att gå in & testa mig fram litegrann i min ISF-kalibrering :D

Har ju den bästa bild jag nånsin sett men samtidigt så har jag ju inte sett nåt annat än kuros & annat i butiksmiljöer, ofta mörklagda men ändå...

Postad 09 april 2009 - 17:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Intressanta svar. Lite tekniskt men man försöker hänga med.
Om det går att få liiite mer detaljer i svärtan med ControlCal så kommer jag att försöka. Jag vet att man kan fuska fram detaljer genom att höja G-cut. Men jag har sett många råd att just den färgen bör man inte röra. Höjer man alla "cutsen" lika mycket bör det bli mer detaljrikt i svärtan. Men hur går det då med gråskalan? Blir den också inte ljusare? Grskalan kanske "lutar" för mycket i de lägre IRE-fälten om ni förstår.

Förresten vilken gamma använder ni? Jag använder läget 2. Den känns mest "lagom".

Postad 09 april 2009 - 18:01

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Förresten vilken gamma använder ni? Jag använder läget 2. Den känns mest "lagom".

Jo för Pure och Movie-läget kör jag oxå med 2:an. Micklade lite med User-läget för ett tag sen och har
för mig att 1:an "kändes" mest korrekt där då 3:an var för ljus och 2:an obalanserad då enbart riktigt
ljusa delar av bilden pushades. Sen ang. detaljer i svärtan så har jag fått för mig att det är ganska lätt
att hamna lite för lågt där med DVE(iaf med Kuron), då man enl. instruktion ska höja så att precis 2%-stapeln
syns. Jag körde en sväng med AVCHD(rec709)i min PS3:a och där kändes det lättare att ställa in svartnivån
då man har betydligt fler "steg" att ta hjälp av då det finns alla((0-15)16-235(236-255)) steg i skalan att ta
hjälp av för inställning av både vit- och svartnivå.

Däremot så verkar det smått omöjligt att ställa in "colour" med blåfiltret och DVE på KRP:n då den tycker
att colour ska vara på +6 här, vilket är på tok för högt då alla som visas i filmerna blir lätt solbrända sen.
Någon annan som lyckats bra på den punkten?

Observera dock att jag bara är en glad amatör och inte alls har samma kunskaper som en del andra
här(behöver knappast nämna vilka dom är :D ) och är det jag skrivit på något sätt galet så blir jag
gladeligen rättad.:wub:

Postad 09 april 2009 - 20:49

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Kan även meddela att jag lyckades norpa åt mig ett ex. idag, Att det är en huggsexa om dom sista exemplaren är bara förnamnet så det är inte annat än man känner sig lyckligt lottad en dag som denna(lyckades även pricka in beställningen innan den förestående prishöjningen den 1:a April) :D .
Mvh.
Mats

Nu sitter den på väggen, 10 dagar tog det att få TV:n(Helt godkänt).

Trodde i min enfald att 60" skulle bli för stort på ett 3.4meters avstånd men detta är ABSOLUT inte fallet med denna TV(600M), Snarare tvärtom.....5" till skulle nog vara optimalt för mig :P .

Inga transportskador ej heller några "döda" pixlar som tur var, Var faktiskt orolig över detta när man läst om andra som råkat ut för ovan nämnda problem.
Men något som tyvärr även jag tagit del av är buzzing, Inte alls roligt men eftersom jag räknade med ett visst "surr" så kommer detta ej bli någon nagel i ögat.

Känner att jag kommer ställa en och annan fråga till er experter framöver men ska först lära känna min Kuro bättre innan detta sker.....nu ljög jag faktiskt lite!!!!

För här kommer första frågan ;) :
Går det att få den förövrigt avskyvärt fula/enkla info panelen(gäller även OSD) att hämna i övre högra hörnet och inte som nu i övre vänstra?
Edit: Fråga 2:
Under vilken benämning går KRP-600M i staterna Pro-141FD kanske
?

S**** vad simpelt att Web gränssnittet bara fungerar(läsbart) med IE och inte som i mitt fall FF....PINSAMT PIONEER :wub: .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 11 april 2009 - 16:49.

Postad 10 april 2009 - 23:49

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Någon som vet vart KRP-600M säljs, förutom de två som listas här på prisjakt?
Hade tänkt skaffa en 600A men efterssom jag använder en HDMI switch så känns minnet ang bildinställningarna som en feature jag inte kan vara utan och den finns ju bara på "m" modellen.
Kollar man runt i Europa så är ju också M modellen ett antal tusen billigare än A modellen.
500M och 500A skiljer det ju ganska mycket i pris..
600M borde väll vara billigare än 600A?

De återförsäljare som listas här har samma pris på 600A och 600M ...

Ska ta och ringa runt lite imorgon, men om någon har lite input så tas det tacksamt emot :-)

Detta var även en "feature" jag fastnade för när jag valde Kuro skärm, Men hur mycket jag än försöker så kan jag ej få minnet för bildinställningar(läs:AV selection) att endast gälla för vald källa, Ska det inte gå att välja tex. pure för sin kabelbox(HDMI) och sedan optimum för PS3(HDMI) utan att som nu är att den senaste valda "AV selection" gäller för alla inkopplade enheter från sin förförstärkare?

EDIT: Svarar själv på min fråga och svaret verkar vara NEJ, Men alla inställningar som sker under vald "AV selection" kommer vara unikt för vald källa, Med andra ord så måste alla inställningar ske under endast en "AV selection" tex. pure för att minnet i "M" ska aktiveras(allt detta förutsätter att källan är påslagen och är kopplad med HDMI)......stämmer detta gott folk???
Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 11 april 2009 - 00:38.

Postad 11 april 2009 - 06:12

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Däremot så verkar det smått omöjligt att ställa in "colour" med blåfiltret och DVE på KRP:n då den tycker att colour ska vara på +6 här, vilket är på tok för högt då alla som visas i filmerna blir lätt solbrända sen.
Någon annan som lyckats bra på den punkten?

Observera dock att jag bara är en glad amatör och inte alls har samma kunskaper som en del andra
här(behöver knappast nämna vilka dom är :P ) och är det jag skrivit på något sätt galet så blir jag
gladeligen rättad.:)

Dina observationer är helt korrekta. Färgfilter ger en indikation och är egentligen bara till för exakt de färger, vilkas spektra, det designades för, vilket sannolikt inte är desamma för just din TV.

Med DVE utgår jag alltid från färgfiltret (oftast bara blå färg) och kollar sedan in scenen på DVE med 2 killar och 2 tjejer (varav en har en kanontrevlig blus :wub:) som har olika hudtoner samt att de bär på ballonger och justerar sedan till Color så att hudtonerna naturliga färg och ballongernas pastellfärg blir så bra som möjligt.

Det här är dock en kalibrering som är mycket enklare att ställa in om man har en färgmätare, men å andra sidan är color också ett reglage som är enkelt att laborera med för att hjälpa mot både över/undermättade färger.

Postad 11 april 2009 - 09:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Dina observationer är helt korrekta. Färgfilter ger en indikation och är egentligen bara till för exakt de färger, vilkas spektra, det designades för, vilket sannolikt inte är desamma för just din TV.

Med DVE utgår jag alltid från färgfiltret (oftast bara blå färg) och kollar sedan in scenen på DVE med 2 killar och 2 tjejer (varav en har en kanontrevlig blus :wub:) som har olika hudtoner samt att de bär på ballonger och justerar sedan till Color så att hudtonerna naturliga färg och ballongernas pastellfärg blir så bra som möjligt.

Det här är dock en kalibrering som är mycket enklare att ställa in om man har en färgmätare, men å andra sidan är color också ett reglage som är enkelt att laborera med för att hjälpa mot både över/undermättade färger.

Ha ha..den scenen är också en favorit. Synd bara att de springer omkring. Det är svårt att hitta en bra pausbild som inte är suddig.

En annan favvo är den rödhåriga kvinnan med testkort bredvid sig.

Men förresten, sitter du med det blå färgfiltret när de springer omkring med ballongerna? Använder du inte färgfiltret i kapitlet med fyrkanterna(har glömt vad kapitlet heter)?

Jag skulle vilja meddela att jag är lite besviken på att PC-ingången inte har möjlighet att välja färgtemperatur. Bara två lägen, "standard" och "user". Fast det går väl säkert att kalibrera dessa också. Men mest förvånad vad jag att det bara fanns RGB-gains i PC-menyn. Det hade varit kul med RGB-cuts också.

Det är lite bakvända världen. På min PV-60 fanns det RGB-gain och Cuts bara i PC-ingången. På KRP:n saknas ordentliga färgjusteringar i PC-ingången. Jag menar, när den ändå är så avancerad kunde de slänga in lite mer kalibreringsmöjligheter... :)

Förresten vilken "enhancer mode" använder ni? Det finns ju "hard" , "natural" och "soft". Är det här man kanske skall använda sig av en kalibreringsbild med en massa linjer och siffror? Är "Enhancer Mode" det läget som antingen intruducerar kantskärpning eller tar bort..?

Robban

Postad 11 april 2009 - 10:15

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Jo dom kapitlen på DVE är mycket bra för just colour. Jag brukar först ställa in med blå färgfiltret för
att ha något att utgå ifrån, sen öppnar jag ovan nämna scener och skruvar sedan ner colour precis tills
jag tycker mig se med blotta ögat ser att den är får lågt ställd, för att sedan skruva upp till jag precis ser
att den är för högt ställd, för att sedan hamna där i mitten nånstans av dom värdena jag kom fram till. Detta
blir ju ganska subjektivt förstås men jag tror inte att jag hamnar heelt galet då ändå..förhoppningsvis.:)

Det lustiga dock är att med DVE DVD-PAL blir det inte alls samma "stora" fel med blåfiltet(tillskillnad från
BD-DVE från PS3), där verkar man hamna man ganska så rätt direkt. Såhär stor felmarginal var det inte på
min G8 av någon anledning vad jag minns..skumt.

trebban>> Jag kör iaf Enchancer mode 2 rakt över, 3:an ger typ en halverad upplösning och 1:an är för
hård inställning då den adderar konturer och extra skärpa(dock inte alls lika aggressivt som på G8 då man
på G9 nästan inte ser extraskärpan alls med annat än med vissa testmönster.)

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 11 april 2009 - 10:17.

Postad 11 april 2009 - 11:36

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Men förresten, sitter du med det blå färgfiltret när de springer omkring med ballongerna? Använder du inte färgfiltret i kapitlet med fyrkanterna(har glömt vad kapitlet heter)?

Nej, precis som du skriver så använder jag testmönstret Colorbars när jag använder ett färgfilter. I övrigt är det sina egna ögon som gäller som Slayer så elegant beskrev ovan.

Redigerat av Wolfy, 11 april 2009 - 11:36.

Postad 11 april 2009 - 11:40

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Det lustiga dock är att med DVE DVD-PAL blir det inte alls samma "stora" fel med blåfiltet(tillskillnad från BD-DVE från PS3), där verkar man hamna man ganska så rätt direkt. Såhär stor felmarginal var det inte på min G8 av någon anledning vad jag minns..skumt.

Ja, HD och SD avkodas lite annorlunda så det är möjligt att det är vad du upplever som skillnaden emellan DVE för SD och för HD(?).

Postad 11 april 2009 - 21:42

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Ja, HD och SD avkodas lite annorlunda så det är möjligt att det är vad du upplever som skillnaden emellan DVE för SD och för HD(?).

Kan kanske vara så ja.. Fast ändå märkligt för på 508:an så såg det ganska så bra ut direkt när man ställt
in colour med blåfiltret på BD-DVE, det var iaf inte 6 steg "fel" på reglaget som det blev nu. Kan det bero på
det något undermättade colourspace 2 på G8:an?

Postad 12 april 2009 - 09:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Nej, precis som du skriver så använder jag testmönstret Colorbars när jag använder ett färgfilter. I övrigt är det sina egna ögon som gäller som Slayer så elegant beskrev ovan.

Det lustiga, eler så är det inte så lustigt, är att i USA verkar färgmättnaden hamna på runt +9 och där omkring. Det är på Elite 141(jag tror den heter så) Den har också fem gamma-lägen vilket har fått mig att tro att KRP 500/600 är samma apparat.

Själv har jag minus 9 på färgmättnaden när jag använder färgomfång 2. Jag har inte sett Elite:n i verkligheten. Då måste jag ju åka i ett flygplan, vilket är helt galet. Jag sätter mig inte på ett plan.

Jag tror att det är så att KRP, åtminstone M-serien, använder sig av ett större omfång med sina parametrar. Det är en jätte-fördel. Det har jag önskat hela tiden på en tv. Varför ska man ställa in svärtan med jättehopp på brightness-skalan. Det har Pioneer gjort mycket bra. Undrar hur det hade sett ut med grövre inställning på deras G10? Med absolut svärta måste svärtan kunnas ställas in med hög noggranhet.

Postad 13 april 2009 - 08:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Kan kanske vara så ja.. Fast ändå märkligt för på 508:an så såg det ganska så bra ut direkt när man ställt
in colour med blåfiltret på BD-DVE, det var iaf inte 6 steg "fel" på reglaget som det blev nu. Kan det bero på
det något undermättade colourspace 2 på G8:an?

Mycket möjligt, intensitet och mättnad kan till viss del ta ut varann och hjälpa om någondera är lite fel. G8 i Movie har något undermättade färger, men inte med User varför jag föredrar User för en kalibrerad bild (om man inte har tillgång till ISF C3 via ControlCal). Har tyvärr aldrig haft tillfälle att mäta upp en G9 ordentligt för att se hur den beter sig.

Postad 13 april 2009 - 08:24

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Det lustiga, eler så är det inte så lustigt, är att i USA verkar färgmättnaden hamna på runt +9 och där omkring. Det är på Elite 141(jag tror den heter så) Den har också fem gamma-lägen vilket har fått mig att tro att KRP 500/600 är samma apparat.

Själv har jag minus 9 på färgmättnaden när jag använder färgomfång 2. Jag har inte sett Elite:n i verkligheten. Då måste jag ju åka i ett flygplan, vilket är helt galet. Jag sätter mig inte på ett plan.

USA modellerna och EU modellerna är långt ifrån likvärdiga. Jag har sedan länge misstänkt att EU modellerna är "budget" varianter av USA modellerna (dock är EU modellerna snäppet bättre än icke-Elite i USA - i alla fall vad gäller vissa saker som t ex inställningsmöjligheter), men det är ju närmast omöjligt att bevisa.

Jag tror att det är så att KRP, åtminstone M-serien, använder sig av ett större omfång med sina parametrar. Det är en jätte-fördel. Det har jag önskat hela tiden på en tv. Varför ska man ställa in svärtan med jättehopp på brightness-skalan. Det har Pioneer gjort mycket bra. Undrar hur det hade sett ut med grövre inställning på deras G10? Med absolut svärta måste svärtan kunnas ställas in med hög noggranhet.

Det stämmer och är säkert resultatet av att många av oss som testade ControlCal (där ägaren hade direktkontakt med Pioneer) klagade på alldeles för stora steg hos justeringskontrollerna, vilket i realiteten gjorde dem näst intill oanvändbara.

Jag tycker de flesta gränssnitt hos displayer är ett skämt med tanke på hur mycket framsteg som gjorts på informationstekniksidan, hur billigt minne är, osv. Positivt är dock att fler och fler tillverkare inser att konsumenterna blir mer och mer sofistikerade och att en kalibrerad bild är av godo även för marknadsföring.

Postad 15 april 2009 - 17:13

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Jojo, nu har undertecknad beställt det sista (?) Pioneer KRP 500M exet från Hemmabiocenter! Fan va gött det känns! B) Vi flyttar dock till ny lägenhet i mitten av maj, så innan dess blir det tyvärr inte leverans (för jäkla stökigt hemma just nu, med flyttlådor överallt...). Men den som väntar på ngt gött... :D :P

Edit: just det ja, har kollat runt litegrann i diverse forum (och i denna tråd naturligtvis) men känner mig inte 100% säker, sååå, kan ngn ge svar på hur det ligger till med bildminnena på KRP M-modellerna? Dvs om man kör enbart EN HDMI-sladd från sin förstärkare --> TVn, kommer den ihåg diverse inställningar ändå, även om jag skiftar mellan X360, PS3, digitalbox...? I AVForum tråden verkar folk övertygade om att detta fungerar, men tänkte dubbelkolla med mina eminenta forumkolleger här oxå... ;)

Redigerat av ajzman, 15 april 2009 - 17:19.

Postad 15 april 2009 - 19:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jojo, nu har undertecknad beställt det sista (?) Pioneer KRP 500M exet från Hemmabiocenter! Fan va gött det känns! B) Vi flyttar dock till ny lägenhet i mitten av maj, så innan dess blir det tyvärr inte leverans (för jäkla stökigt hemma just nu, med flyttlådor överallt...). Men den som väntar på ngt gött... :D :P

Edit: just det ja, har kollat runt litegrann i diverse forum (och i denna tråd naturligtvis) men känner mig inte 100% säker, sååå, kan ngn ge svar på hur det ligger till med bildminnena på KRP M-modellerna? Dvs om man kör enbart EN HDMI-sladd från sin förstärkare --> TVn, kommer den ihåg diverse inställningar ändå, även om jag skiftar mellan X360, PS3, digitalbox...? I AVForum tråden verkar folk övertygade om att detta fungerar, men tänkte dubbelkolla med mina eminenta forumkolleger här oxå... ;)

I Amerika skrivs det att man tydligen kan spara flera inställningar per läge. I princip kan du använda dvd, Blu-Ray, och något annat kul och den minns alla tre. Det är så hägtigt. Det är ju inte så ofta man använder fler än två upplösningar ändå. Bra Pioneer. Jo men nu när jag tänker fter så är det så. Den minns olika upplösningar samt andra inställningar med den upplösningen.

I går laddade jag hem lite kalibreringsbilder från Avsforum för att testa svärtan på min 500M(orka skriva hela..).
Det var något slags blinkande mönster och jag kunde höja svärtan till +4 och få dit lite mer detaljer i bilden.
Det var helt släckt i rummet och jag och kunde trots den "höjda" svärtan knappt urskilja den från ramen. Med bakgrundsbelysning lurar man nog ögat helt.

Det fanns ett test där man kunde se om kontrasten sjönk eller höjdes med ljusintensitet. Nu ska jag ta reda på var "problemet" finns. Jag misstänker de olika sparlägena som boven i dramat. Det finns ju fyra lägen var av ett är "av". Få se var det leder. Jag gillar inte fluktuerande svärta(trots att jag inte sett något med vanligt tittande). Men med denna testbild såg jag tydligt att en liten ruta som ska vara samma ljusintensitet på "fluxade".

Man undrar lite grann om man kan trixa med gamman lite och få ännu mer detaljer med svärtan på noll? Kanske man kan göra lite trolleritrix med ControlCal. Är det någon på forumet som har provat på?

Postad 16 april 2009 - 11:22

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ett steg vidare från denna är:
"Video" (t.ex. sport, allt som är filmat med tv/video kamera), använd blå inställningar (PC:Off)
"Film" (japp, t.ex. filmer, sånt som är filmat för bio plus lite annat), använd gula inställningar (PC:Adv el Standard)

Gäller såväl SDTV som HDTV. Får man problem med textning med de gula inställningarna kan man prova att ha "Text Optimizer:On".

Så för tv skadar det inte att ha två minnen att fippla mellan - om man är noga och om man orkar.

Vet inte om det är så med alla G8:or men på min är ovanstående oanvändbar för BD iaf (PC:Off ger extremt flimmer vid 1080p24 input). Men till G9 är det väl kanske fixat, minns inte (ville bara ställa ett frågeteckan ang riktigheten i ovanstående)

Har kollat igenom tråden lite efter inställningar till min kommande KRP 500M och jag kommer definitivt testa Pure läget med kontrast runt 30 (enligt TVC15s inställningar) och dessutom har jag DVE både på vanlig DVD och HD DVD, så där kan jag ju pilla lite på egen hand...

Postad bild

Dock så är jag fortfarande osäker på tabellen ovan och alla olika Drive mode samt Pure Cinema inställningar...? Jag har t ex en Toshiba Ep35 HD DVD spelare som jag kör alla mina HD DVDs och vanliga PAL DVDs på, vad ska jag använda för inställningar då? 1080p/24hz är väl självklart för HD DVD + PC = advanced, men måste jag sedan byta dessa inställningar för vanliga DVDs? Eller?
Samma sak för min PS3a? När jag kör BD-filmer så borde väl 1080p/24hx och PC=Advanced vara standard, men när jag sedan vill lira ett spel, typ Ratchet & Clank ska jag skifta ngn inställning då (stänga av PC, ändra till 1080p/60hz??). Och vad gäller för inställningar när man lirar X360 via HDMI?

Sorry om det blev många frågor, men jag är verkligen en Pioneer-newbie och dessutom tycker jag fortfarande (trots alla Google sökningar + info från AVS och AVForum) att det känns smått förvirrande över vilka PC och DMs inställningar man ska använda. :P

Edit: fick svar från Kingsfats på AVforum:
"Hi.
Use Advance with your EP35 and PS3 you can leave both on Drive mode 1 that's fine.I never fuss with Purecinema and games,no need.Drive modes affect 50Hz signals ONLY so again it's no big concerning the 360 and gaming as 99% are 60Hz anyway.
All the best. "
Länk

Så jag kommer troligtvis köra PURE-läget (men naturligvis även testa Movie mha DVE) och dessa inställningar för PC samt DM:

PS3 (Blu-ray och spel), EP35 (HD DVD och PAL DVD) och X360 (spel): PC =Advanced, DM=1
Digitalbox (ska införskaffa Comhems Humax HD PVR) = 1080i PC= OFF , DM= 2.

Borde väl funka tycker jag? ;)

Redigerat av ajzman, 16 april 2009 - 12:45.

Postad 18 april 2009 - 22:00

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Ruskigt nöjd med denna skärm(KRP-600M) rent bildmässigt och även när det gäller funktioner(Viktigt för mig) men ett problem jag märkt är att efter jag installerade Kuron så stör den all IR kommunikation mellan Pronton och min Pre/Pro, Detta skedde felfritt innan Kuron innhandlades(PDP-506XDE) men som det är nu måste Kuron slås av för att dessa IR kommandon från Pronton skall fungera.

....Inte mig emot faktiskt för jag har verkligen försökt hitta ett skäl till att inhandla en RFX9600 extender till fjärrisen(RS232 here we come), Och nu verkar det som om detta är nödvändigt.... :) .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 19 april 2009 - 07:36.

Postad 19 april 2009 - 05:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Nu när jag fått bordsstativet så känns det mer komplett. Vad jag krånglade..he he.
Jag envisades med att klara detta ensam. För att få på bordsstativet var jag tvungen att hoppa upp på mitt gamla tv-stativ och lyfta hela plasman upp till midjehöjd och sedan sänka den över vad jag trodde var ett rakt ställt stativ. Det blev lite panik när ena pinnen på stativet inte gick ner. Där stod jag ensam med en 50" på sniskan. I lyftet hade jag på något sätt satt på den på stand-by också.

Man vill ju ha igång plasman så fort som möjligt...he he.

Ännu krångligare var det att jag ville ha tv:n på centern. Centern är en PA-högtalare och orkar tyngden. Det var bara att vrida tv:n 180 grader så att den stod med sidan mot mig. Sedan slängde jag upp centern som naturligtvis vägen 27 kilo, framför plasman. Nu blev det dåligt med plats kvar för mig. Jag var ju tvungen att själv stå på tv-stativet ju. Dessutom var det svårt att få plats med fötterna om jag inte hade centern farligt lång framför på tv-stativet.

Trots alla besvär så blev det bra. Men det ser lite larvigt ut med plasman så högt upp.Dock blev vinsten att diskanten på centern närmade sig samma höjd som fronthögtalarnarnas. Så nu är det mer sömlöst ljud vid panoreringar.

innan jag slaggade så fick jag dock tillbringa ett par minuter och leta efter strömbrytaren. Men jag kom på att man faktiskt kan böja sig och titta under plasman...... :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 april 2009 - 05:59.

Postad 19 april 2009 - 06:57

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Nej som jag skrev tidigare alla kontakter sitt på "lådan" finns bara en displayport in i tv.

Har någon provat att koppla in en källa i DisplayPort kontakten? Jag ville köpa en KRP-M men fick en A istället. Jag har bara en enda HDMI källa. Just nu har jag lådan gömt, så det är ingen big deal, men lekte med tanken att köra direkt till skärmen via en HDMI-DisplayPort konverterare. Problemet är att de kostar lite pengar, och jag vet inte var menyarna sitter - om den sitter i lådan, eller i panelen. Eller om panelen fungerar överhuvudtaget utan lådan. Någon som vet?

Postad 21 april 2009 - 07:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Inte dagsfärskt men ändå...

Höjer man alla "cutsen" lika mycket bör det bli mer detaljrikt i svärtan. Men hur går det då med gråskalan? Blir den också inte ljusare?

Ja den blir ljusare eftersom du gör "detaljerna i svärtan", dvs lågdagrar, ljusare och lågdagrarna är ju en del av gråskalan ("den nedre änden" för att vara exakt). :)

Att höja alla cutsen lika mkt är iprincip samma sak som att höja Brightness (som alltså är ett R+B+G Cut reglage) med allt vad det innebär. Med skillnanden att ofta är stegen mindre och att färgbalansen ev. påverkas lite annorlunda.

Postad 21 april 2009 - 10:43

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Har någon provat att koppla in en källa i DisplayPort kontakten? Jag ville köpa en KRP-M men fick en A istället. Jag har bara en enda HDMI källa. Just nu har jag lådan gömt, så det är ingen big deal, men lekte med tanken att köra direkt till skärmen via en HDMI-DisplayPort konverterare. Problemet är att de kostar lite pengar, och jag vet inte var menyarna sitter - om den sitter i lådan, eller i panelen. Eller om panelen fungerar överhuvudtaget utan lådan. Någon som vet?

Jag tror inte A modellen fungerar utan mediaboxen, M modellen skulle passa bättre

Postad 21 april 2009 - 10:55

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag tror inte A modellen fungerar utan mediaboxen, M modellen skulle passa bättre

Ja, jag försökte köpa en M, men det gick inte, därför har jag nu en A med en mediabox som jag vill inte har, och min fråga kvarstår. Någon som vet?

Postad 05 maj 2009 - 21:32

sensei
  • sensei
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Har en krp500-a, tidigare ägare av PDP505 XDE. Kör digital-tv från Boxer

Med min gamla tv så kunde jag enkelt få en liten "box" med EPG-info och snabbt stega höger/vänster för att se kort info om varje kanal. Någon som vet om detta även finns på KRP:n? Hittar bara "stora" EPG:n, som är aldeles för långsam osv.

Mvh

Postad 06 maj 2009 - 22:49

Väs
  • Väs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Yippie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NOT!

Har spenderat all min lediga tid de 3 senaste dagarna med att måla fondvägg, möblerat om, mäta och borra upp fäste och installalerat min krp 500 AW....

Startar upp tvn och den låter som en stavmixer och ger ingen bild alls.....

Vad gör man nu?
Har kvar tid på mina 14 dagar enligt distansköplagen och garanti har man ju såklart men kruxet är ju såklart att internetbutiken jag köpt tvn av inte har några kvar och eftersom denna modell är limited edition och pioneer slutat tillverka dessa så känns detta riktigt jälva bittert.

Låter som felet måste ligga i strömadaptern då medialådan verkar fungera som den ska.

Har testat koppla om på alla tänkbara sätt med exakt samma resultat.
Kör jag bara strömkabel till tvn utan medialådan så ger den ifrån sig samma ljud och ger felkod (blinkar rött och blått) för att lådan inte är ikopplad.

Har någon råkat ut för liknande? Vad har pioneer för doapolicy?
Har någon en uppfattning om hur lång tid det skulle kunna ta att få denna lagad?

Skulle detta av någon bizarr anledning kunna bero på att medialådan är dålig och inte tvn?

Postad 06 maj 2009 - 23:19

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Om den inte funkar & det inte finns fler exemplar att tillgå så är det ju bara att skicka in den för rep.

Normalt sett så skulle jag begära ett nytt ex men om de inte finns att tillgå så är denna tv värd allt, det bästa som finns idag, be dem fixa den & njut!!!!!!!!!!!!!!!

Postad 06 maj 2009 - 23:25

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Du har ju PDP+ garanti. Bara ringa så kommer dom hem till dig och fixar på plats om det är möjligt.

Postad 07 maj 2009 - 13:03

Väs
  • Väs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Detta verkar ha fått sig en lösning som alla verkar vara nöjda med.

Företaget jag köpte den av går med på att jag kan häva köpet om tvn inte skulle hinna repareras innan maj månad är över och skulle de hinna med reparationen så blir jag bra kompenserad för allt strul.

Pioneer skötte detta exemplariskt.
Ringde på förmiddagen och felanmälde och fick prata med en jättetrevlig prick som var väldigt förstående.

Infocare som sköter reparationen och kirrar lånetv ringer bara ett par timmar senare och med lite tur har jag en lånetv hängandes på väggen redan imorgon som de tar med när de hämtar den defekta.

Uppdaterar denna när jag väl fått tillbaka min dyrgrip.

Redigerat av Väs, 07 maj 2009 - 13:04.

Postad 10 maj 2009 - 09:48

Unregisteredb62bf717
  • Unregisteredb62bf717
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

I Amerika skrivs det att man tydligen kan spara flera inställningar per läge. I princip kan du använda dvd, Blu-Ray, och något annat kul och den minns alla tre. Det är så hägtigt. Det är ju inte så ofta man använder fler än två upplösningar ändå. Bra Pioneer. Jo men nu när jag tänker fter så är det så. Den minns olika upplösningar samt andra inställningar med den upplösningen.

Hej! Ny här på forumet.
Har läst igenom samtliga sidor tillhörande denna tråd.
I dagsläget är det ju ganska så självklart vilken apparat som regerar!
Själv har jag än så länge inte lyckats komma åt ett ex. av den apparat jag vill ha.
Det lär bli antingen en 600A eller 600M.

Därav citatet ovan...
Denna frågeställning med möjlighet till multipla inställningar för de olika källor man ev. använder, där KRP ska så att säga automaitskt komma ihåg den förinställda inställningen, har varit uppe flertalet gånger i denna tråd, utan att någon av de mer bevandrade och kunniga medlemmarna har gett sig in på att svara/förklara just hur detta ligger till.

Så jag tänkte vara så fräck så att än en gång aktualisera frågan på nytt!
Hur är det egentligen, är det verkligen någon skillnad mellan A och M versionerna vad det gäller denna egenskap? Det verkar inte vara så lätt att finna något riktigt svar på det, eftersom självfallet ingen äger både en A och en M version för att direkt kunna jämföra.
Ändock är frågan väldigt intressant tycker jag. Finns det någon snäll och kunnig själ som möjligtvis kan bekräfta hur det ligger till med detta, det vill säga huruvida apparaten "kommer ihåg" de förinställda parametrarna och är det flera nivåer på varje källa, en inställning per gång, per AV-connection eller hur det fungerar?

Och är det någon skillnad mellan A resp M modellerna beträffande denna funktion??
För min del är det nästan av avgörande betydelse vilken modell jag skaffar mig isåfall, därför vore jag himla tacksam om någon kunde förklara detta lite bättre och upplysa om det ;)

Stort tack på förhand!

Postad 11 maj 2009 - 23:55

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Kolla mot helvit bakgrund om någon pixel lyser (är 'stuck').

Tjena

Jodå, när jag letade dagen efter för någon månad sedan hittade jag en liten pixel (Eller delpixel - röd+grön) som var "halv-stuck", den envisades med att hänga kvar 1-2sek efter att det blivit en helvit bild...men sedan blev den också vit.
Dock hände det bara i pureläget och bara ibland när jag växlade mellan helsvart o helvit bild.
Körde jag PC-läge så var den aldrig stuck.

Ville köra UDPixel för att se om det hjälpte men då behövdes ju PC läget :P
Luskade bland reglagen o kom till slut fram till att jag var tvungen att sänka kontrast o höja colour R + G via gain (eller var det tvärtom) för att pixeln skulle bli stuck "ibland" i PC läge. Verkar alltså vara när skillnadssignalen mellan två färger är stor som sannolikheten ökade för stuckness.

Sen masserades det ett bra tag (med programmet då - inte fysiskt...aja baja), men dessvärre till ingen nytta.
Men jag såg att på olika blinkfrekvenser så var den bara stuck ibland (syns som en svart prick i 5*5 rastret i UD pixel)

Men från sängen där jag ligger så se jag den möjligtvis om jag kisar o det är kritvit bakgrund, men vid vanligt tittande har jag inte en aning var den är eller om den ens är stuck om övriga bild ej är vitt.

Så kontakta Pioneer är inte att tänka på - hade behövt många fper felaktiga pixlar än så innan jag vågat skicka in den - tänk om det inte går o fixa o man blir utan KRP-M :) Hemska tanke

Är så nöjd så långt iaf med DVD + HD.
Enda läget är väl analogtv som är rätt grynigt o bandar rejält - men det hänger väl mkt på källmaterialet.

Men snart blir det HDbox o då är alla bekymmer borta :)
Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 11 maj 2009 - 23:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.