Kan ju vara trevligt att gå tillbaka och titta på?
Kommentarstråd för "veckans tävling"
Postad 07 May 2009 - 16:34
Kan ju vara trevligt att gå tillbaka och titta på?
Postad 07 May 2009 - 16:55
Postad 07 May 2009 - 16:59
Jo iofs, det kanske räcker..Annars länkar jag till alla tävlingar här också: Veckans vinnare
Postad 07 May 2009 - 17:04
Lista över samtliga föregående tävlingar: Länk
Postad 07 May 2009 - 17:07
Jag fixade en länk som fungerar i princip som en underforum, den finns i nyss nämnda tråd.
Smart
Postad 09 May 2009 - 07:21
Postad 09 May 2009 - 07:50
Jag fixade en länk som fungerar i princip som en underforum, den finns i nyss nämnda tråd.
För mig funkar inte den länken längre, men det gjorde det härromdagen...
har något förändrats?
Postad 09 May 2009 - 12:16
Postad 09 May 2009 - 12:26
Jo, men frågan är om någon orkar sitta och uppdatera sök-idt varje dagFunkar Denna länken för er då?
Postad 09 May 2009 - 18:48
Ursäkta att det dröjt lite. Jag har snärjt in mig totalt i jobba och firmafest senaste dagarna! Förstår att det kanske var en liten besvikelse att ni inte kunde använda den här dagen att fota på till tävlingen... Ursäkta.
Tycker det har varit sjuuuukt svårt att komma på ett tema som jag känner mig helt nöjd med. Har väl kanske inte riktigt lyckats med det heller, men har valt ut ett nu iaf. Får jag avslöja det här på en gång? Eller är det Joakims uppgift efter att han läst det i mitt PM som jag tänker bränna iväg NU?
Postad 09 May 2009 - 18:52
Postad 09 May 2009 - 19:00
Förresten, jag får inte länken till tävlingen i v14 att funka från vinnartråden. Är den trasig eller är det här det är skit bakom spakarna?
Postad 09 May 2009 - 19:34
Postad 10 May 2009 - 00:08
Nu är den nya tävlingen i alla fall postad!
Postad 10 May 2009 - 15:03
Postad 10 May 2009 - 15:17
Yes, gärna geniknölar, men kanske inte nödvändigt. Ämnet kan tolkas väldigt fritt och behöver inte vara ultraavancerat på något sätt. Vill ni så kan jag nämna ett par exempel vad det SKULLE kunna vara, men det kanske är roligare att ni får tolka helt fritt?
Inspiration till ämnet kommer delvis från att vädret har varit som det varit senaste veckorna, men ljuskällan behöver ju absolut inte vara solen. Den andra "inspirationsdelen" är väl alla fantastiska bilder med ljus som ett viktigt element jag sett både här och på andra ställen när jag funderat på tema. En bilds intensitet och/eller dramatik kan öka tiofalt när man spelar med ljuset lite. Och det behöver inte vara så svårt alltid. En medveten motljusbild istället för det mer klassiska medljus kanske, bara för att ta något exempel...
Ett abstrakt begrepp kanske, men det är inte meningen det ska vara pretentiöst. Helst tvärtom. Eller både och.
Ser fram emot att se bilder. För någon blir det väl iaf va?
Postad 10 May 2009 - 16:02
Postad 10 May 2009 - 20:28
Postad 15 May 2009 - 00:04
Hur är tanken med tävlingen, man postar i tävlingstråden (som än så länge är tom) antar jag?
Postad 15 May 2009 - 05:24
Postad 15 May 2009 - 10:29
Finns inte så mycket att säga om min bild, mer än att den är helt oredigerad. Blev rätt så nöjd med den.
MVH /O
Postad 15 May 2009 - 10:45
Redigerat av Tec, 15 May 2009 - 10:45.
Postad 15 May 2009 - 11:37
En liten kommentar kan jag iaf lägga in; de båda bilderna matchar varandra kompositionsmässigt på ett roligt sätt. Röken/elden i samma form och åt samma håll ungefär.
Postad 15 May 2009 - 13:22
Cawi: Snyggt fångat dansgolv, rolig bild.
Redigerat av Mikael_R, 15 May 2009 - 15:55.
Postad 15 May 2009 - 16:52
Postad 15 May 2009 - 17:50
Postad 15 May 2009 - 19:06
Postad 15 May 2009 - 21:20
Kan det bli effekten av "döda myra med förstoringsglas" i en kamera?
Det kanske beror på objektiv mm. Om man vill kan man säkert framkalla en skadlig effekt på sensorn i alla fall.
Stativ, tele och en rejäl inzoomning rakt mot solen kanske inte är så bra
mikael: Tack! Jag tyckte det var lite roligt att fånga en "mingelfotograf" in action också. Det är kul att se hur blixtens ljus fördelar sig i röken ovanför henne. Sen är ju lasrar alltid roligt att fotografera också!
Ja alltså, har kollat på den igen, och gillar den ännu mer. Den är sjukt bra alltså! det är en sån där bild som du inte klarar av att ta lika bra igen eftersom det är så många faktorer som spelar in. Men det går ju säkert om man ägnar en hel kväll åt det
Redigerat av Mikael_R, 15 May 2009 - 21:25.
Postad 15 May 2009 - 23:26
Laser på disco är nog ingen fara......Men solen har ju enorm kraft.
Kan det bli effekten av "döda myra med förstoringsglas" i en kamera?
Det kanske beror på objektiv mm. Om man vill kan man säkert framkalla en skadlig effekt på sensorn i alla fall.
Stativ, tele och en rejäl inzoomning rakt mot solen kanske inte är så bra
Vill minnas att solinstrålningen på en m2 motsvarar en effekt på ungefär 1 kW, så visst är det en del "kräm" i vanligt solljus.
Men jag menade att det finns ju många som har tagit bilder på solen utan att kameran tagit skada. Däremot verkar det ju lite dumt att plåta solen med fetaste telet med lång slutartid kanske. Borde ju gå att läsa om på nätet kanske... Undrar om live view kan spela in också i så fall, kör man med spegeln nedfäld och tittar i sökaren så utsätts ju sensorn bara för solljuset under ytterst kort tid.
Ja alltså, har kollat på den igen, och gillar den ännu mer. Den är sjukt bra alltså! det är en sån där bild som du inte klarar av att ta lika bra igen eftersom det är så många faktorer som spelar in. Men det går ju säkert om man ägnar en hel kväll åt det
Men det är ju det som är kul med foto. Ofta så fångar man (när man har tur) ett ögonblick som aldrig kommer igen.
Det är faktiskt ofta precis som du säger. Man tar en massa bilder och av ren slump blir någon extra bra. Om man sen försöker framkalla samma situation och ta samma bild igen för att förbättra något så blir det aldrig lika bra.
Postad 16 May 2009 - 12:43
Däremot har USA´s arme nått vapen med laser såg jag program om för ett tag sedan som garanterat slår ut kamror.. Samt även kamera ägarna..
Postad 16 May 2009 - 21:04
Redigerat av BlinkingLEDs, 16 May 2009 - 21:05.
Postad 16 May 2009 - 22:35
WOW! Timpolanen din bild är ju helt otrolig.
Kan inget annat än hålla med. Timpolanen: Hur många lampor hade du sönder för att få det att fungera?
Postad 16 May 2009 - 22:36
WOW! Timpolanen din bild är ju helt otrolig.
Tackar!
När får vi se dina bilder då?
Edit:
mikael_ronnberg (du hann före!)
Humm det svåraste är att ta sönder lampan utan att Volfram tråden går sönder, sedan gäller det att få en bra bild också. Vet inte hur många men kanske 10st
Redigerat av Timpolanen, 16 May 2009 - 22:39.
Postad 17 May 2009 - 02:29
Först och främst är det blåa och gröna lysdioder vi ser.
Slutartiden är 1 sek, bländare 20 och brännvidden på gluggen är 10 mm (med 1,6x crop).
Lysdioderna sitter monterade på en ramp, tre färger; blå grön och röd. De styrs av en dosa som jag kan välja ljusstyrkan med och också ställa in på ett programval så den dimmar mellan de olika färgerna steglöst, vilket är vad den stått inställd på när jag tagit bilderna. Det man ser av de blåa dioderna är en massa prickar.. Det har helt enkelt med att göra att "dimmern" i styrningen jobbar med puldbreddsmodulering, PWM. För att åstadkomma svagare sken så blinkar alltså dioderna, men i en så pass snabb hastighet att ögat inte uppfattar det. Jag tyckte att det blev en ganska häftig effekt.
Bifogar här också en bild på setupen, med en blixt avlossad manuellt mitt under exponeringen för att man ska se "omgivningen" också.
LED_setup.jpg 65.72K
0 Antal nerladdningar(Det är en Dali SC7 man skådar på bilden också. Detta är ju trots allt minhembio.com vi sitter på...
Postad 17 May 2009 - 08:30
Fränt Velo
Nu måste jag lyssna lite på Jarre bara för det.
Postad 17 May 2009 - 09:30
He he, tack. Jo som jag brukar säga...det finns flera kopior ute i världen fast bara ett orginal.Velodynamic: Wow! Du har varit på Jarre. Trodde inte det fanns Jarre fans kvar.... Dom jag känner, typ min pappa, är oftast äldre. Jag fick höra mkt Jarre under min uppväxt. När Techno och Trance kom, så tyckte jag inte det kändes lika nytt, som alla andra tyckte. Jag hade ju redan hört Jarre. Han är ju liksom lite av den scenens grundare.
Fränt VeloMe like!!!
Nu måste jag lyssna lite på Jarre bara för det.
Hade ju t.ex. laser som scen-rekvisita redan 1980 i sin Chinaturné.
Har alla Jean Michel's skivor samt mer därtill och tycker han e bara bäst. Att sedan svenska tidningsrecensenter inte fattar allvaret får ju stå för sig.
Hur som helst, min första Jarre-konsert och ett jädra gött driv i deras nya PA utrustning tillsammans med rå, analog syntarsenal. Lite synd att de lämnade publiken så snabbt, men de hade väl pressat tidschema till nästkommande gig i Helsingfors.
Postad 17 May 2009 - 10:34
He he, tack. Jo som jag brukar säga...det finns flera kopior ute i världen fast bara ett orginal.
Hade ju t.ex. laser som scen-rekvisita redan 1980 i sin Chinaturné.
Har alla Jean Michel's skivor samt mer därtill och tycker han e bara bäst. Att sedan svenska tidningsrecensenter inte fattar allvaret får ju stå för sig.Han skrev i sin blogg att de svenska restrektionerna var lite väl hårda då de tvingades rikta lasrarna i taket över den bakre läktaren.
Hur som helst, min första Jarre-konsert och ett jädra gött driv i deras nya PA utrustning tillsammans med rå, analog syntarsenal. Lite synd att de lämnade publiken så snabbt, men de hade väl pressat tidschema till nästkommande gig i Helsingfors.
Åhhhhh! Så coolt! Lyssnar för fullt här. Oxygene och Magnetic Fields var mina favvo när jag var mindre. Sen låt nr 2 på Rendez-Vous är mumma. Det är en av de låtar han spelar på den där gröna laser orgeln.... Åhhh, jag blir helt till mig nu, och avundsjuk på dig, och arg för att jag totalt missat att han varit här.... Farsans hus (lägenhets hus) brann ner så jag har haft fullt upp med allt. Och inget fotande blir det heller.
Sorry för denna "off-topic" alla andra!
Redigerat av Mikael_R, 17 May 2009 - 10:46.
Postad 17 May 2009 - 11:52
Hur var konserten då?
Jag grämer mig gruvligt att jag inte hade råd eller tid att gå i torsdags när han spelade på Hovet...!!!
Det blir till att hoppas på att han håller ut några år till och att man lyckas få nys om en konsert tillräckligt i förväg för att kunna gå!
Postad 17 May 2009 - 15:50
Velodynamic:
Hur var konserten då?
Jag grämer mig gruvligt att jag inte hade råd eller tid att gå i torsdags när han spelade på Hovet...!!!![]()
Det blir till att hoppas på att han håller ut några år till och att man lyckas få nys om en konsert tillräckligt i förväg för att kunna gå!
Jag har som sagt inget att jämnföra med och eftersom jag ju är ett rätt hängivet fan kan jag bara säga att det var det mest storslagna "konsept" jag någonsin upplevt, trots den begränsade ytan inom Hovets väggar.
Förr var det ju stora stadsvyer som gällde förr herrn, men då blev mycket av hans musik offrat som playback - nu var det bara live - live - live som gällde, vilket avslöjades i deras spel-missar och små improvisationer var och varannan minut...men det var hur kul som helst när de fnissade som små skolungar åt varandras små musikaliska utflykter. Första timmen - chock, ståpäls och trans. Andra timmen - vilt tjoande och visslande.
Det kan nog tyvärr bli till att resa en bit nästa år då de planerar att utvidga touren till Amerika och Australien.
Om du har tur så kanske du hinner med någon andrahandsbiljett till England innan denna touren avslutas för deras vidare studioarbete med nytt material. 60 bast...inte klokt ju.
Postad 17 May 2009 - 17:39
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?