Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarstråd för "veckans tävling"

1236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2009 - 16:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ett litet förslag jag tänkte på precis är att vi skapar ännu ett subforum, stoppar in alla gamla veckans tävling där så att dom inte rasar bort i mängden.
Kan ju vara trevligt att gå tillbaka och titta på?

Postad 07 May 2009 - 16:41

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Lyder som en god ide :)

Postad 07 May 2009 - 16:55

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Annars länkar jag till alla tävlingar här också: Veckans vinnare

Postad 07 May 2009 - 16:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Annars länkar jag till alla tävlingar här också: Veckans vinnare

Jo iofs, det kanske räcker..

Postad 07 May 2009 - 17:04

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Jag fixade en länk som fungerar i princip som en underforum, den finns i nyss nämnda tråd.

Lista över samtliga föregående tävlingar: Länk

Postad 07 May 2009 - 17:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Se där ja, fyndigt värre :)

Postad 07 May 2009 - 17:07

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Jag fixade en länk som fungerar i princip som en underforum, den finns i nyss nämnda tråd.

Smart :)

Postad 07 May 2009 - 18:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Du är inte så dum som du ser ut jocke :)

Postad 09 May 2009 - 06:44

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Håll oss inte på sträckbänken, vad blir det för Tema?!?! :)

Postad 09 May 2009 - 07:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ja vi börjar bli lite nervösa här - normalt kan man ju dra igång redan på helgen så man har lite längre tid att få till det :)

Postad 09 May 2009 - 07:50

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0

För mig funkar inte den länken längre, men det gjorde det härromdagen...
har något förändrats?

Postad 09 May 2009 - 12:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Funkar Denna länken för er då?

Postad 09 May 2009 - 12:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Funkar Denna länken för er då?

Jo, men frågan är om någon orkar sitta och uppdatera sök-idt varje dag :)

Postad 09 May 2009 - 13:47

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Ska se om det går att få en bestående länk

Postad 09 May 2009 - 16:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ah, ser nu varför det inte funkar ;)

Något nytt om veckans tävling?

Postad 09 May 2009 - 18:48

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Hej igen. Och tack för de grattis och jättefina kommentarer som tillkommit sen sist. Blir grymt glad. ;)

Ursäkta att det dröjt lite. Jag har snärjt in mig totalt i jobba och firmafest senaste dagarna! Förstår att det kanske var en liten besvikelse att ni inte kunde använda den här dagen att fota på till tävlingen... Ursäkta. :P

Tycker det har varit sjuuuukt svårt att komma på ett tema som jag känner mig helt nöjd med. Har väl kanske inte riktigt lyckats med det heller, men har valt ut ett nu iaf. Får jag avslöja det här på en gång? Eller är det Joakims uppgift efter att han läst det i mitt PM som jag tänker bränna iväg NU? :(

Postad 09 May 2009 - 18:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Då får vi vänta på Jocke också... Spännande dethär. När vi väl får reda på vad du valt - kommer du avslöja hur tankegången gick och vilka kategorier du hade i åtanke innan du bestämde dig?

Postad 09 May 2009 - 19:00

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Ja absolut om ni är nyfikna på det. Självklart. ;)

Förresten, jag får inte länken till tävlingen i v14 att funka från vinnartråden. Är den trasig eller är det här det är skit bakom spakarna?

Postad 09 May 2009 - 19:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Sitter här med F5 och refreshar sidan - är jäkligt nyfiken vad du kokat ihop ;)

Postad 10 May 2009 - 00:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det går bra att avslöja temat här om jag verkar dröja någon gång.

Nu är den nya tävlingen i alla fall postad!

Postad 10 May 2009 - 15:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ljus... Hmm... Då blir det att gnugga geniknölarna innan kameran packas nästa gång.

Postad 10 May 2009 - 15:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Sweet... ska gnugga knölarna jag med.

Postad 10 May 2009 - 15:17

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Det var en lång besviken tystnad där ett tag... :P

Yes, gärna geniknölar, men kanske inte nödvändigt. Ämnet kan tolkas väldigt fritt och behöver inte vara ultraavancerat på något sätt. Vill ni så kan jag nämna ett par exempel vad det SKULLE kunna vara, men det kanske är roligare att ni får tolka helt fritt?

Inspiration till ämnet kommer delvis från att vädret har varit som det varit senaste veckorna, men ljuskällan behöver ju absolut inte vara solen. Den andra "inspirationsdelen" är väl alla fantastiska bilder med ljus som ett viktigt element jag sett både här och på andra ställen när jag funderat på tema. En bilds intensitet och/eller dramatik kan öka tiofalt när man spelar med ljuset lite. Och det behöver inte vara så svårt alltid. En medveten motljusbild istället för det mer klassiska medljus kanske, bara för att ta något exempel...

Ett abstrakt begrepp kanske, men det är inte meningen det ska vara pretentiöst. Helst tvärtom. Eller både och. ;)

Ser fram emot att se bilder. För någon blir det väl iaf va? :(

Postad 10 May 2009 - 16:02

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Jag tror detta är bra förutsättningar för ytterligare ett gäng suveräna bilder ;)

Postad 10 May 2009 - 16:21

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Räknar med att jag kommer posta 1-2 bilder i alla fall ;)

Postad 10 May 2009 - 17:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag vet vad jag vill åstadkomma, får se om jag lyckas

Postad 10 May 2009 - 20:28

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Mycket spännande tema. Synd att jag inte får vara med. Ser fram emot när bidragen börjar postas.

Postad 15 May 2009 - 00:04

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Har inte hängt så mycket i bild-forumet än.

Hur är tanken med tävlingen, man postar i tävlingstråden (som än så länge är tom) antar jag?

Postad 15 May 2009 - 05:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Precis - man postar där enligt reglerna i 1:a inlägget och så snackar vi om bilderna här.

Postad 15 May 2009 - 10:29

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Snygg bild drey. Vad är det för setup?

Finns inte så mycket att säga om min bild, mer än att den är helt oredigerad. Blev rätt så nöjd med den.

MVH /O

Postad 15 May 2009 - 10:45

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Båda bilderna är mycket trevliga att titta på =)

Redigerat av Tec, 15 May 2009 - 10:45.

Postad 15 May 2009 - 11:37

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Extremt trevligt att äntligen få se lite bilder. Det kommer bli väldigt svårt att inte kommentera bilderna... :wub:

En liten kommentar kan jag iaf lägga in; de båda bilderna matchar varandra kompositionsmässigt på ett roligt sätt. Röken/elden i samma form och åt samma håll ungefär. ;)

Postad 15 May 2009 - 13:22

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Drey: Din rökbild är helt sjukt snygg!

Cawi: Snyggt fångat dansgolv, rolig bild.

Redigerat av Mikael_R, 15 May 2009 - 15:55.

Postad 15 May 2009 - 16:52

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
mikael: Tack! Jag tyckte det var lite roligt att fånga en "mingelfotograf" in action också. Det är kul att se hur blixtens ljus fördelar sig i röken ovanför henne. Sen är ju lasrar alltid roligt att fotografera också! :wub:

Postad 15 May 2009 - 17:50

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske, men kan sensorn ta skada av att man råkar lysa en laser rakt in i gluggen?

Postad 15 May 2009 - 19:06

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Jag funderade faktiskt på samma sak, men kom fram till att de lasrar som används på dansgolv etc (som ju alltså inte ska vara farliga för människor) knappast kan skada sensorn mer än vad solen gör när du tar en bild i motljus med den med. Och jag har bara utgått från att sensorn ska klara av det helt enkelt. :wub:

Postad 15 May 2009 - 21:20

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Laser på disco är nog ingen fara......Men solen har ju enorm kraft.
Kan det bli effekten av "döda myra med förstoringsglas" i en kamera?
Det kanske beror på objektiv mm. Om man vill kan man säkert framkalla en skadlig effekt på sensorn i alla fall.
Stativ, tele och en rejäl inzoomning rakt mot solen kanske inte är så bra ;)

mikael: Tack! Jag tyckte det var lite roligt att fånga en "mingelfotograf" in action också. Det är kul att se hur blixtens ljus fördelar sig i röken ovanför henne. Sen är ju lasrar alltid roligt att fotografera också! :wub:

Ja alltså, har kollat på den igen, och gillar den ännu mer. Den är sjukt bra alltså! det är en sån där bild som du inte klarar av att ta lika bra igen eftersom det är så många faktorer som spelar in. Men det går ju säkert om man ägnar en hel kväll åt det :lol: Men det är ju det som är kul med foto. Ofta så fångar man (när man har tur) ett ögonblick som aldrig kommer igen.

Redigerat av Mikael_R, 15 May 2009 - 21:25.

Postad 15 May 2009 - 23:26

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Laser på disco är nog ingen fara......Men solen har ju enorm kraft.
Kan det bli effekten av "döda myra med förstoringsglas" i en kamera?
Det kanske beror på objektiv mm. Om man vill kan man säkert framkalla en skadlig effekt på sensorn i alla fall.
Stativ, tele och en rejäl inzoomning rakt mot solen kanske inte är så bra :wub:

Vill minnas att solinstrålningen på en m2 motsvarar en effekt på ungefär 1 kW, så visst är det en del "kräm" i vanligt solljus. ;)

Men jag menade att det finns ju många som har tagit bilder på solen utan att kameran tagit skada. Däremot verkar det ju lite dumt att plåta solen med fetaste telet med lång slutartid kanske. Borde ju gå att läsa om på nätet kanske... Undrar om live view kan spela in också i så fall, kör man med spegeln nedfäld och tittar i sökaren så utsätts ju sensorn bara för solljuset under ytterst kort tid.

Ja alltså, har kollat på den igen, och gillar den ännu mer. Den är sjukt bra alltså! det är en sån där bild som du inte klarar av att ta lika bra igen eftersom det är så många faktorer som spelar in. Men det går ju säkert om man ägnar en hel kväll åt det :lol: Men det är ju det som är kul med foto. Ofta så fångar man (när man har tur) ett ögonblick som aldrig kommer igen.

Det är faktiskt ofta precis som du säger. Man tar en massa bilder och av ren slump blir någon extra bra. Om man sen försöker framkalla samma situation och ta samma bild igen för att förbättra något så blir det aldrig lika bra. :lol:

Postad 16 May 2009 - 12:43

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Laser bilder tas ju överallt varje poppband / nattklubb / Disco fotas i stort sett.... Har aldrig hört / läst det skulle "slå ut" en kamera...

Däremot har USA´s arme nått vapen med laser såg jag program om för ett tag sedan som garanterat slår ut kamror.. Samt även kamera ägarna.. :P .

Postad 16 May 2009 - 21:04

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
WOW! Timpolanen din bild är ju helt otrolig. :P

Redigerat av BlinkingLEDs, 16 May 2009 - 21:05.

Postad 16 May 2009 - 22:35

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

WOW! Timpolanen din bild är ju helt otrolig. :P

Kan inget annat än hålla med. Timpolanen: Hur många lampor hade du sönder för att få det att fungera? :blink:

Postad 16 May 2009 - 22:36

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

WOW! Timpolanen din bild är ju helt otrolig. :blink:

Tackar! :) Det går åt några lampor kan jag säga :D

När får vi se dina bilder då?

Edit:
mikael_ronnberg (du hann före!)

Humm det svåraste är att ta sönder lampan utan att Volfram tråden går sönder, sedan gäller det att få en bra bild också. Vet inte hur många men kanske 10st :P

Redigerat av Timpolanen, 16 May 2009 - 22:39.

Postad 17 May 2009 - 02:29

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Jag tänkte att jag kunde ta och berätta lite om hur min bild Swirl är tagen för den om undrar.

Först och främst är det blåa och gröna lysdioder vi ser.
Slutartiden är 1 sek, bländare 20 och brännvidden på gluggen är 10 mm (med 1,6x crop).

Lysdioderna sitter monterade på en ramp, tre färger; blå grön och röd. De styrs av en dosa som jag kan välja ljusstyrkan med och också ställa in på ett programval så den dimmar mellan de olika färgerna steglöst, vilket är vad den stått inställd på när jag tagit bilderna. Det man ser av de blåa dioderna är en massa prickar.. Det har helt enkelt med att göra att "dimmern" i styrningen jobbar med puldbreddsmodulering, PWM. För att åstadkomma svagare sken så blinkar alltså dioderna, men i en så pass snabb hastighet att ögat inte uppfattar det. Jag tyckte att det blev en ganska häftig effekt.

Bifogar här också en bild på setupen, med en blixt avlossad manuellt mitt under exponeringen för att man ska se "omgivningen" också.

Bifogad fil  LED_setup.jpg   65.72K   0 Antal nerladdningar

(Det är en Dali SC7 man skådar på bilden också. Detta är ju trots allt minhembio.com vi sitter på... :P )

Postad 17 May 2009 - 08:30

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Velodynamic: Wow! Du har varit på Jarre. Trodde inte det fanns Jarre fans kvar.... Dom jag känner, typ min pappa, är oftast äldre. Jag fick höra mkt Jarre under min uppväxt. När Techno och Trance kom, så tyckte jag inte det kändes lika nytt, som alla andra tyckte. Jag hade ju redan hört Jarre. Han är ju liksom lite av den scenens grundare.

Fränt Velo :P Me like!!!

Nu måste jag lyssna lite på Jarre bara för det.

Postad 17 May 2009 - 09:30

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Velodynamic: Wow! Du har varit på Jarre. Trodde inte det fanns Jarre fans kvar.... Dom jag känner, typ min pappa, är oftast äldre. Jag fick höra mkt Jarre under min uppväxt. När Techno och Trance kom, så tyckte jag inte det kändes lika nytt, som alla andra tyckte. Jag hade ju redan hört Jarre. Han är ju liksom lite av den scenens grundare.

Fränt Velo :) Me like!!!

Nu måste jag lyssna lite på Jarre bara för det.

He he, tack. Jo som jag brukar säga...det finns flera kopior ute i världen fast bara ett orginal. :blink:
Hade ju t.ex. laser som scen-rekvisita redan 1980 i sin Chinaturné.
Har alla Jean Michel's skivor samt mer därtill och tycker han e bara bäst. Att sedan svenska tidningsrecensenter inte fattar allvaret får ju stå för sig. ;) Han skrev i sin blogg att de svenska restrektionerna var lite väl hårda då de tvingades rikta lasrarna i taket över den bakre läktaren. :D
Hur som helst, min första Jarre-konsert och ett jädra gött driv i deras nya PA utrustning tillsammans med rå, analog syntarsenal. Lite synd att de lämnade publiken så snabbt, men de hade väl pressat tidschema till nästkommande gig i Helsingfors. :P

Postad 17 May 2009 - 10:34

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

He he, tack. Jo som jag brukar säga...det finns flera kopior ute i världen fast bara ett orginal. :blink:
Hade ju t.ex. laser som scen-rekvisita redan 1980 i sin Chinaturné.
Har alla Jean Michel's skivor samt mer därtill och tycker han e bara bäst. Att sedan svenska tidningsrecensenter inte fattar allvaret får ju stå för sig. :) Han skrev i sin blogg att de svenska restrektionerna var lite väl hårda då de tvingades rikta lasrarna i taket över den bakre läktaren. :D
Hur som helst, min första Jarre-konsert och ett jädra gött driv i deras nya PA utrustning tillsammans med rå, analog syntarsenal. Lite synd att de lämnade publiken så snabbt, men de hade väl pressat tidschema till nästkommande gig i Helsingfors. :P

Åhhhhh! Så coolt! Lyssnar för fullt här. Oxygene och Magnetic Fields var mina favvo när jag var mindre. Sen låt nr 2 på Rendez-Vous är mumma. Det är en av de låtar han spelar på den där gröna laser orgeln.... Åhhh, jag blir helt till mig nu, och avundsjuk på dig, och arg för att jag totalt missat att han varit här.... Farsans hus (lägenhets hus) brann ner så jag har haft fullt upp med allt. Och inget fotande blir det heller.

Sorry för denna "off-topic" alla andra!

Redigerat av Mikael_R, 17 May 2009 - 10:46.

Postad 17 May 2009 - 11:52

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Velodynamic:
Hur var konserten då?
Jag grämer mig gruvligt att jag inte hade råd eller tid att gå i torsdags när han spelade på Hovet...!!! :blink:

Det blir till att hoppas på att han håller ut några år till och att man lyckas få nys om en konsert tillräckligt i förväg för att kunna gå! :P

Postad 17 May 2009 - 15:50

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Velodynamic:
Hur var konserten då?
Jag grämer mig gruvligt att jag inte hade råd eller tid att gå i torsdags när han spelade på Hovet...!!! :P

Det blir till att hoppas på att han håller ut några år till och att man lyckas få nys om en konsert tillräckligt i förväg för att kunna gå! ;)

Jag har som sagt inget att jämnföra med och eftersom jag ju är ett rätt hängivet fan kan jag bara säga att det var det mest storslagna "konsept" jag någonsin upplevt, trots den begränsade ytan inom Hovets väggar.
Förr var det ju stora stadsvyer som gällde förr herrn, men då blev mycket av hans musik offrat som playback - nu var det bara live - live - live som gällde, vilket avslöjades i deras spel-missar och små improvisationer var och varannan minut...men det var hur kul som helst när de fnissade som små skolungar åt varandras små musikaliska utflykter. Första timmen - chock, ståpäls och trans. Andra timmen - vilt tjoande och visslande.

Det kan nog tyvärr bli till att resa en bit nästa år då de planerar att utvidga touren till Amerika och Australien.
Om du har tur så kanske du hinner med någon andrahandsbiljett till England innan denna touren avslutas för deras vidare studioarbete med nytt material. 60 bast...inte klokt ju. :P

Postad 17 May 2009 - 17:39

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Om du skjutit Jarre bilderna med systemkamera har du sluppit att bli visterad... ;) Jag åker alltid dit när man kommer knatande med stativ + 400/5.6L + 2.0x converter och vertikalgrepp + paraplyblixt ifall man skall fota kändisar :P

Postad 17 May 2009 - 18:10

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Underbart bild Timpolanen, skitsnygg!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.