Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVBlink

595 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 juli 2011 - 08:52

beachman
  • beachman
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Måste säga att jag är mäkta imponerad av kvalitén på hd-sändningarna. Inte nog med att det är 720p, det är 720p50! Dvs. Live-sändningar skjuts i 50 fps! Upplevelsen i mina ögon är betydligt bättre än en 1080p24 blu-ray. Kolla denna länk de har väldigt bra teknisk beskrivning. Att sedan min lilla asrock ion 330 ht-bd pallar med att spela in 4 kanaler samtidigt som man kollar på hd utan minsta lilla lagg var över mina förväntningar (kör med stripade diskar)! Synd bara att betalhd (ci+) inte funkar :)

Postad 12 juli 2011 - 09:58

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Har kört med DVB-link tillsammans med Canal Digital satellit i min WHS 2011 maskin ett par veckor nu och har en del strul.

1. Tittar jag på en kanal på en klientdator och samtidigt spelar in en annan så börjar bilde pixla. Kollar jag på processorbelastningen på servern så ligger den på 70-80 procent då jag gör detta, klientens belastning inte speciellt hög. Har fått för mig att pixlandet beror på nätverkskapaciteten (kör trådat gigiabit med minst Cat5 kablage). Någon som har ett förslag på lösning? Hittade någon tråd i DVB:s forum där man kunde ändra i ett värde i registret men hittar inte denna nyckel i mitt register.

2. Kör på min WHS mest för att jag skulle få tillgång till kanalerna via webben men börjar bli lite skeptisk till om min nuvarande bandbredd gör detta möjligt. Är det någon som har erfarenhet av vilken typ av uppkoppling som krävs för att kunna streama TV över nätet?

3. Mitt sista alternataiv är att göra om min konfig så att jag installerar tv-kort och serverdelen på min htpc som jag främst använder för tv-tittande. Känns lite surt då denna inte alltid är igång (till skillnad från WHS:en), är det sannolikt att mitt problem under 1 försvinner helt om jag kör hela processen som localhost?

Postad 12 juli 2011 - 11:33

beachman
  • beachman
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jag kör allt på htpcn, så jag har ingen erfarenhet av dvblink networkpack. Jag har ca 40% belastning på min ion 1,6ghz när jag spelar in en kanal samtidigt som jag tittar på annan. Kan det vara så att dvblink använder ffmpeg och transcodar när man kör över nätet? Då hamnar ju processorkravet på en helt annan nivå...

Synd att det inte funkar för dig, har själv varit sugen att sätta upp en whs men har börjat tveka, speciellt nu när min setup funkar funkar så bra...

Postad 12 juli 2011 - 12:22

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
@spelevinken
1. Du kan höja prioriteten på dvblink servern, du gör det under menyn server setting i dvblinkprogramet på din WHS.
Du kan även höja i klienten har jag för mig. Blir det inte bättre så kan det vara något knas i nätverket, har själv inga av dessa problem, funkar klockrent, tror dock jag har höjt serverns prio (var längesedan jag pillade med det så kommer inte i håg riktigt). Nu kör jag ju inte WHS utan W7-64 som htpc/tv-server med XBOX och W7 clienter.

3. Ja

//onkan

Redigerat av Unregistered2a3df4ba, 12 juli 2011 - 12:39.

Postad 12 juli 2011 - 12:47

beachman
  • beachman
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Kanonförklaring..
Jag skall konfa om direkt..
Bra förklaring om prio i DVB-Link, vilket inte är självklart..

Får du till det?
Bara för att förtydliga ytterligare...

Dvblink la upp i mitt fall 40 kanaler på logisk tuner #1 och #2 och 38 kanaler på #3 och #4.

Altså hamnade svt 1 och 2 hd på tuner #1 och #2. Fick sedan manuellt gå in på varje sd-kanal i mce och redigera källor så att prio blir #3 #4 #1 #2. På så sätt blir det aldrig några mottagarkonflikter så länge det finns lediga tuners...

Redigerat av beachman, 12 juli 2011 - 12:48.

Postad 12 juli 2011 - 15:16

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

@spelevinken
1. Du kan höja prioriteten på dvblink servern, du gör det under menyn server setting i dvblinkprogramet på din WHS.
Du kan även höja i klienten har jag för mig. Blir det inte bättre så kan det vara något knas i nätverket, har själv inga av dessa problem, funkar klockrent, tror dock jag har höjt serverns prio (var längesedan jag pillade med det så kommer inte i håg riktigt). Nu kör jag ju inte WHS utan W7-64 som htpc/tv-server med XBOX och W7 clienter.

//onkan

Har hittat en tråd i DVB-forumet som berör problemet och det verkar vara som det kan vara avhängigt nätverkskorten i server respektive klient. Hittade någon som beskrev optimala inställningar för nätverkskorten som jag tänkte testa ikväll, ber att få återkomma med resultat. Prion har jag redan satt till över normal, fanns något tweak om bakgrundsprocess också.

Postad 14 juli 2011 - 15:07

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Har hittat en tråd i DVB-forumet som berör problemet och det verkar vara som det kan vara avhängigt nätverkskorten i server respektive klient. Hittade någon som beskrev optimala inställningar för nätverkskorten som jag tänkte testa ikväll, ber att få återkomma med resultat. Prion har jag redan satt till över normal, fanns något tweak om bakgrundsprocess också.

Tror jag ringat in problemet, upptäckte att mitt gigabit nätverkskort på htpc:n endast är inställt på 100mbit (som i och för sig borde räcka). Känns som något är vajsing på kortet, felsökning pågår.

Postad 15 juli 2011 - 13:49

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Lutar nu åt att jag överger WHS konfigen (såvida ingen här kan ge mig hoppet tillbaka). Min WHS 2011 maskin är inget monster vare sig vad gäller processor eller strömtillförsel och jag lutar åt att detta är mitt problem. Det spelar kanske roll också att TBS 6981 inte har speciella drivisar för whs utan jag kör med dem för Win 7 (som i och för sig funkar).

Bilden pixlar till och från, speciellt om jag tittar på en kanal och spelar in en annan. Även om inte processorn på något sätt går i taket så funkar det inte utan problem, kan ju också ibland då konstatera att WHS:en kör sina egna processor. Har försökt ändra prion men verkar inte hjälpa.

Mitt nätverksproblem som beskrevs ovan är löst, visade sig vara en defekt nätverkssladd som nu är utbytt men inte heller det har hjälpt för att jag ska kunna köra på ett stabilt sätt.

Faller andan på så blir det nog flytt av hård- och mjukvara till min htpc i helgen (PUUH).

Postad 17 juli 2011 - 15:46

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Får du till det?
Bara för att förtydliga ytterligare...

Dvblink la upp i mitt fall 40 kanaler på logisk tuner #1 och #2 och 38 kanaler på #3 och #4.

Altså hamnade svt 1 och 2 hd på tuner #1 och #2. Fick sedan manuellt gå in på varje sd-kanal i mce och redigera källor så att prio blir #3 #4 #1 #2. På så sätt blir det aldrig några mottagarkonflikter så länge det finns lediga tuners...

Härligt,

Nu funkar alla 4 tuners.
Tackar...

Postad 27 juli 2011 - 08:15

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Jag ska bygga ihop en WHS åt en god vän som bygger ett nytt hus. Jag har föreslagit att han ska ha en server med DVBlink och distribuera ut till ett antal klienter.

Han vill dock ha både CD (hela utbudet) och Viasat (SD) den vägen så då handlar det om att ha 4 st TBS 6981 (dvs sammanlagt 8 tuners) och 2 Phoenix-läsare. Kommer det att funka? Jag kör själv bara CD så jag har inte testat med Viasat.

Vi kan banta till 4 tuners (2 per operatör) i värsta fall men klarar DVBlink Server 2 kortläsare och är Viasats kort fortfarande oparade för SD?

/P-O

Postad 27 juli 2011 - 11:30

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Ja, Viasat SD är fortfarande oparat.

Ja, Dvblink klarar olika leverantörer. Har testat boxer och viasat.

Men begränsar inte dvblink till 4 tuners (till MCE) i nuvarande version?
I vilket fall som helst så finns det ytterst få hushåll som ser på viasat / canal digital specifika kanaler fler än två åt gången. Har haft PVR med fyra tuners i 6-7 år nu och konflikterna under denna tid har varit väldigt få, och om de finns så är det alltid lätt att lösa dem :-). Fotboll eller spela in desperate housewife, det är en "no brainer" det...

Postad 27 juli 2011 - 17:47

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Jag ska bygga ihop en WHS åt en god vän som bygger ett nytt hus. Jag har föreslagit att han ska ha en server med DVBlink och distribuera ut till ett antal klienter.

Han vill dock ha både CD (hela utbudet) och Viasat (SD) den vägen så då handlar det om att ha 4 st TBS 6981 (dvs sammanlagt 8 tuners) och 2 Phoenix-läsare. Kommer det att funka? Jag kör själv bara CD så jag har inte testat med Viasat.

Vi kan banta till 4 tuners (2 per operatör) i värsta fall men klarar DVBlink Server 2 kortläsare och är Viasats kort fortfarande oparade för SD?

/P-O

Köp ett TBS 6984, två quad huvuden och fyra diseqc-switchar. Då får du alltså fyra tuners med CD och Viasat på alla fyra tuners

Postad 28 juli 2011 - 09:49

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

/P-O

Tänk bara på att kraven på hårdvaran i din WHS blir avsevärt högre. Körde nyligen en DVB-installation på min WHS 2011 maskin tillsammans med 6981 och hade lite strul med hack osv. I min felsökning kom jag fram till att processorkraften inte riktigt räckte till, problem dök upp då WHS körde andra inbyggda processor. En kanal inga problem men om jag tittade på en och spelade in på annan samtidigt som en annan process var igång så flöt det inte på precis.

Postad 28 juli 2011 - 11:04

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Någon som kör newcs på WHS 2011 med DVBlink som kan dela med sig av sin konfiguration?

Postad 28 juli 2011 - 11:14

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0

Tänk bara på att kraven på hårdvaran i din WHS blir avsevärt högre. Körde nyligen en DVB-installation på min WHS 2011 maskin tillsammans med 6981 och hade lite strul med hack osv. I min felsökning kom jag fram till att processorkraften inte riktigt räckte till, problem dök upp då WHS körde andra inbyggda processor. En kanal inga problem men om jag tittade på en och spelade in på annan samtidigt som en annan process var igång så flöt det inte på precis.

Det här blir en rktig företagsserver med dubbla Xeon (IBM 3850 X5) så processorkraften ska nog räcka...

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 28 juli 2011 - 11:17.

Postad 28 juli 2011 - 17:38

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Det här blir en rktig företagsserver med dubbla Xeon (IBM 3850 X5) så processorkraften ska nog räcka...

...eh,ja :), känns som ett spännande projekt. Du får gärna dela med dig av erfarenheterna, antingen här eller i WHS tråden.

Redigerat av spelevinken, 28 juli 2011 - 17:41.

Postad 01 augusti 2011 - 10:07

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0

...eh,ja :), känns som ett spännande projekt. Du får gärna dela med dig av erfarenheterna, antingen här eller i WHS tråden.

Måste backa en bit, WHS stödjer bara enprocessormaskiner visar det sig. Vi kommer troligen att använda en Dell-server i stället, mera info kommer

Postad 02 augusti 2011 - 12:06

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
...grabbar, jag börjar tröttna något fruktat på dvblink - och vet inte riktigt vad man skall göra.

Boxer strular ju med HD-utbudet, och mpeg4-kanalerna kan hittills inte avkodas i en pc (oavsett cs eller köpecam).

DVBLinks tvserver strular något ofattbart, oavsett hur jag kör så slutar servern svara (intermittent), och skicka upp den numera så förhatliga blå rutan...det enda som hjälper är att starta om tv-servern.

Det har ominstallerats, provats olika konfigurationer, och körts klienter både lokalt i servern, och i andra datorer - alltid med samma fel, stup i ett så slutar tv-servern att svara (har kört utan softcam, och bara använt FTA, med samma problem).

Skall man ge upp, och köpa en (oduglig) hd-box, och i så fall blir det viasat så man får motogp i hd iaf...

/J

Redigerat av Unregistered35020, 02 augusti 2011 - 12:10.

Postad 02 augusti 2011 - 21:04

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

...grabbar, jag börjar tröttna något fruktat på dvblink - och vet inte riktigt vad man skall göra.

Boxer strular ju med HD-utbudet, och mpeg4-kanalerna kan hittills inte avkodas i en pc (oavsett cs eller köpecam).

DVBLinks tvserver strular något ofattbart, oavsett hur jag kör så slutar servern svara (intermittent), och skicka upp den numera så förhatliga blå rutan...det enda som hjälper är att starta om tv-servern.

Det har ominstallerats, provats olika konfigurationer, och körts klienter både lokalt i servern, och i andra datorer - alltid med samma fel, stup i ett så slutar tv-servern att svara (har kört utan softcam, och bara använt FTA, med samma problem).

Skall man ge upp, och köpa en (oduglig) hd-box, och i så fall blir det viasat så man får motogp i hd iaf...

/J

Hallå,

Känns som dina intressen ligger i linje med mina.
Hela min uppsättning kretsade kring att få se MotoGP.
Har dock denna säsong laddat från RU ist för Viasat.

Dock har jag en fungerande uppsättning med DVBLink.
Kör servern med WHS 2011 och 2 st dubbeltunerkort (en för DVB-T2) för Boxer.

Har DVBLink 3.2.2 och kör CS med ACamd.

Klienten är W7 x64 och spelar upp tex SVTHD.

Jag håller med om att servern hänger sig (ganska sällan).
Brukar funka med omstart och sen start av DVBLink servicen (ev senare med manuell start).

Har du provat nya versionen 4.0 (beta)?

Postad 03 augusti 2011 - 00:25

Unregistered7bb8e807
  • Unregistered7bb8e807
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hallå,

Brukar funka med omstart och sen start av DVBLink servicen (ev senare med manuell start).

Hej Slangare
Hoppar emellan med 2 frågor om det går bra.
Först - motogp det bästa ting - vad är RU ist för viasat ?
Vad menar du med fungerande uppsättning med DVBLink ? Kan du se samtliga kanaler i det boxerabonnemang du har ? (inkl mpeg4 kanalerna ? )

Postad 05 augusti 2011 - 10:31

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Hallå,

Inget testat än med v4 -strulet med boxer och avkodning gör att man funderar hur man skall göra.
Löses problemet med mpeg4-kodningen, så lär man byta ut tv-kortet till att börja med (kör på ett gammalt hauppauge nova t500).

Jag har med kört motogp (och wsbk/bsb) från RU, men tankarna går mot viasat ändå, men det blir tämligen kostsamt att ge sig på ett sådant paket med hd-tillägg...så står man där i alla fall med halvdan lösning jämfört med hur det fungerar idag (när det väl fungerar).

Klart tröttsam sits är det iaf.

Postad 09 augusti 2011 - 09:19

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0

[...] Dvblink är konfat så att den kommer att prioritera den tuner som har minst mappade kanaler. I och med att mina dvb-t tuners inte har hd kanalerna så kommer de prioriteras först om man kollar på sd och det vill man ju så att dvb-t2 korten är tillgängliga för hd-kanalerna. Dvblink sköter detta auto
[...]
Media center prioriterar default tuner 1 sedan tuner 2 osv. Vilket innebar att media center trodde att tunern(a) med hd kanaler var upptagen än fast dvblink inte hade ockuperat dessa. detta löstes genom att ändra tuner prioritering i mce! Fick gå igenom alla sd-kanaler och prioritera tuner 3 och 4. Woulah!!!! Allt funkar nu perfekt
[...]

Rent praktiskt, hur gör man? Hittar inget, varken i DVBLink eller MCE :/

Postad 16 augusti 2011 - 19:26

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Håller på med en ominstallation av dvblink på min htpc (körde tidigare på min whs men kraften räckte inte riktigt till).

Har ett TBS 6981 som jag kör CD med, inga problem att hitta kanalerna, däremot att hitta epg. Hittar enbart epg till vissa kanaler och kan inte bli klok vad som är felet, Har provat med två transpondrar som jag vet funkade när jag hade det installerat det tidigare men nu hittar det som sagt epg bara till ett fåtal kanaler. Någon som har något förslag vad som kan vara problemet.

Redigerat av spelevinken, 16 augusti 2011 - 19:27.

Postad 16 augusti 2011 - 20:09

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Testa och scanna tp 10.872 V, eller det kanske du redan testat.
//onkan

Postad 16 augusti 2011 - 21:08

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Testa och scanna tp 10.872 V, eller det kanske du redan testat.
//onkan

En av de jag testat, den andra tror jag var 10934. Har även gjort en scan på alla transpondrar med samma bristfälliga resultat, frusterande problem. Hade på något sätt varit enklare om det inte funkat alls, nu är jag bara förvirrad.

Postad 16 augusti 2011 - 23:07

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
De kanaler du får epg på ligger de på samma transponder som du scannar?
Om det är så, då får du ändra i eitscanner_config.xml
//onkan

Postad 17 augusti 2011 - 10:59

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

De kanaler du får epg på ligger de på samma transponder som du scannar?
Om det är så, då får du ändra i eitscanner_config.xml
//onkan

När du nämnde eitscanner_config.xml så ringde det en klocka. Kollade i tråden "hjälp med grunden DVB LInk etc" och visst stod där att man skulle ändra eit-scanner värdet till 0 och då funkade det. Tack för hjälpen.

Postad 03 september 2011 - 14:50

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
Frågade några inlägg upp hur man confar dvblink samt media center att prioritera rätt kort. Fick inget svar. Någon som kan hjälpa mig, för jag hittar inget i inställningarna varken för DVB-link eller Media Center?

Har fyra kort 2 dvb-c, ett dvb-t och ett dvb-t2 och skulle gärna vilja prioritera om.

Postad 04 september 2011 - 07:40

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Frågade några inlägg upp hur man confar dvblink samt media center att prioritera rätt kort. Fick inget svar. Någon som kan hjälpa mig, för jag hittar inget i inställningarna varken för DVB-link eller Media Center?

Har fyra kort 2 dvb-c, ett dvb-t och ett dvb-t2 och skulle gärna vilja prioritera om.

Kolla den utmärkta förklaringen ovan..
https://www.minhembi...p;#entry3330241

Postad 06 september 2011 - 07:48

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
Tack för länken. Jag må vara trög (inte första gången), men jag fattar inte. Måste jag köra Acamd etc? Kör inga plugins öht atm.

Postad 06 september 2011 - 14:06

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Tack för länken. Jag må vara trög (inte första gången), men jag fattar inte. Måste jag köra Acamd etc? Kör inga plugins öht atm.

Acamd är till för om du kör med abbonemangskort (softcam), spelar alltså bara roll om du skall avkoda kanaler.

Postad 06 september 2011 - 19:05

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
Någon som vet var man bör hitta SVT2 HD när man gör en transpondersökning? DVB-T... Hittar SVT1 HD på 54600 men ingen SVT2 HD B)

Edit: Okej, jag misstänker att SVT2 HD ligger på MUX7 och att jag måste ha en VHF antenn (vet inte vilken sändare jag tar emot ifrån - Helsingborg, tror jag). Kan det vara så? Var får man tag på en sådan och kan man montera den "på" den gamla antennen?

Redigerat av bitcomplex, 06 september 2011 - 19:26.

Postad 07 september 2011 - 22:09

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Någon som vet var man bör hitta SVT2 HD när man gör en transpondersökning? DVB-T... Hittar SVT1 HD på 54600 men ingen SVT2 HD ;)

Edit: Okej, jag misstänker att SVT2 HD ligger på MUX7 och att jag måste ha en VHF antenn (vet inte vilken sändare jag tar emot ifrån - Helsingborg, tror jag). Kan det vara så? Var får man tag på en sådan och kan man montera den "på" den gamla antennen?

Kan väl inte vara så att man behöver två olika antenner för digital-TV? Kör visserligen parabol men du kan ju kolla på denna länken http://www.teracom.s...r...t=tv&sid=HS, så ser du att SVT2 HD ligger på 213.

Postad 08 september 2011 - 13:45

patrikpet
  • patrikpet
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej,

Kolla in min DVBLink transponderfil som fungerar här i Göteborg för DVB-T (Boxer) där SVT2 HD ligger på VHF 205,5 MHz:

4999.ini:
[SATTYPE]
1=4999
2=Boxer Gothenburg Brudaremossen

[DVB]
0=7
1=546000,V,6900,8
2=522000,V,6900,8
3=674000,V,6900,8
4=626000,V,6900,8
5=778000,V,6900,8
6=570000,V,6900,8
7=205500,V,6900,7

Två saker är skitviktiga. 7:an i slutet av sista raden säger att en kanal på denna transponder bara är 7 MHz bred. Dessutom att transponderns frekvens slutar på 500 istället för 000.

Om man kollar på Teracoms hemsida så säger dom att MUX 7 sänds på 213 MHz i Helsingborg. Därför tror jag att din sista rad ska innehålla följande text efter likamedstecknet:

212500,V,6900,7

Patrik

Postad 08 september 2011 - 19:52

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
patrikpet: Tack för infon. Knåpade ihop en egen transponderfil nu när jag fick grepp om hur det skulle göras. Ser ut som följer:

[SATTYPE]
1=4443
2=Boxer Hbg + DK

[DVB]
0=9
10=212500,V,6900,7
22=482000,V,6900,8
25=506000,V,6900,8
30=546000,V,6900,8
33=570000,V,6900,8
41=634000,V,6900,8
43=650000,V,6900,8
50=714000,V,6900,8
55=730000,V,6900,8

De två sistnämnda är danska gratisutbudet...

Men tyvärr får jag fortfarande inte in SVT2 HD :) Får full signalstyrka och kvalité vid sökning. Men hittar inget. Kollade upp teracom. Och jag ligger i rak linje mot två master (Vegeholm i Ängelholm och Olympia i Helsingborg). Båda som sänder på 212,5...

Eftersom jag fick full styrka + kvalité, betyder det att min antenn klarar VHF-signaler, eller kan det ändå vara det som spökar?

Postad 08 september 2011 - 20:07

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

patrikpet: Tack för infon. Knåpade ihop en egen transponderfil nu när jag fick grepp om hur det skulle göras. Ser ut som följer:

[SATTYPE]
1=4443
2=Boxer Hbg + DK

[DVB]
0=9
10=212500,V,6900,7
22=482000,V,6900,8
25=506000,V,6900,8
30=546000,V,6900,8
33=570000,V,6900,8
41=634000,V,6900,8
43=650000,V,6900,8
50=714000,V,6900,8
55=730000,V,6900,8

De två sistnämnda är danska gratisutbudet...

Men tyvärr får jag fortfarande inte in SVT2 HD :) Får full signalstyrka och kvalité vid sökning. Men hittar inget. Kollade upp teracom. Och jag ligger i rak linje mot två master (Vegeholm i Ängelholm och Olympia i Helsingborg). Båda som sänder på 212,5...

Eftersom jag fick full styrka + kvalité, betyder det att min antenn klarar VHF-signaler, eller kan det ändå vara det som spökar?

Har själv gjort en tranponderfil för CD och jag döpte om första värdet till 01, 02, osv. Vet i och för sig inte om det är samma för boxer men du anger värde 0=9 och då tror jag att du ska sätta samma värde för varje mux dvs din 213000 heter 01 och din 730000 heter 09 (funkade för mig med CD).

Nu var det ett tag sedan jag körde terrestrial men jag tror att ditt sista värde bör vara samma som för andra muxar, funkar "6900,8" så ska du nog ha detta värde även för din nummer 10 där du har värde "212500,V,6900,7", ställ in detta till 213000,v,6900,8.

Redigerat av spelevinken, 08 september 2011 - 20:17.

Postad 09 september 2011 - 13:30

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0

Nu var det ett tag sedan jag körde terrestrial men jag tror att ditt sista värde bör vara samma som för andra muxar, funkar "6900,8" så ska du nog ha detta värde även för din nummer 10 där du har värde "212500,V,6900,7", ställ in detta till 213000,v,6900,8.

Nej som patrikpet sa så stämmer det nog alldeles utmärkt med "212500,V,6900,7". Och nummerna i början spelar vad jag förtått ingen roll. Inte enligt guiden i dvblogics forum iaf. Så jag tog kanalplatserna som nummer helt enkelt.

Klättrade upp på vinden där vår antenn gömmer sig och det ser ut som en UHF-antenn enbart. Dock ligger det en icke-inkopplad VHF-antenn brevid. Kan man koppla ihop dem på något sätt, någon som vet (eller som vet vilken forumavdelning en sådan fråga passar bättre i)? Tack för all hjälp hittills.

Fast jag tycker iofs det är konstigt att dvblink säger att jag får full signal och kvalité om det nu är så att jag bara har UHFantenn

Postad 09 september 2011 - 14:51

patrikpet
  • patrikpet
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en sådan här antenn som absolut inte är avsedd för VHF-bandet, men det fungerar ändå. Antagligen för att jag bor bara 5 km från Göteborgs huvudsändare Brudaremossen.

Postad bild

Min hårdvara är en PCTV nanostick T2. Vad har du för DVB-T2-kapabel hårdvara?

Vad menar du med att DVBLink säger att du får full signal? Menar du att DVBLink under scanning av din 212,5 MHz kanal en kort stund visar en grön bar, men att den sen ändå säger att den inte hittade några program på den frekvensen? Skulle du kunna visa en skärmdump från DVBLink när du har scannat din transponder?

Jag är lite osäker, men jag tror att du kan koppla ihop en UHF-antenn och en VHF-antenn på din vind med en bakvänd vanlig splitter:

1-2 vägs splitter

Koppla bara antennerna till "utgångarna" och så kopplar du "ingången" till resten av huset.

Patrik

Postad 09 september 2011 - 20:01

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0

Min hårdvara är en PCTV nanostick T2. Vad har du för DVB-T2-kapabel hårdvara?

Vad menar du med att DVBLink säger att du får full signal? Menar du att DVBLink under scanning av din 212,5 MHz kanal en kort stund visar en grön bar, men att den sen ändå säger att den inte hittade några program på den frekvensen? Skulle du kunna visa en skärmdump från DVBLink när du har scannat din transponder?

Samma hårdvara... Här kommer en skärmdump (två dumpar i samma bild om du inte får ihop det :( )

Postad bild

Postad 09 september 2011 - 20:46

patrikpet
  • patrikpet
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej,

OK, det ser ju konstigt ut. När jag höll på att konfigurera mitt system så hade jag också tvivel på hur det var med signalstyrkan innan jag kom på det där med 7 MHz kanalbredd.

Det jag gjorde då var att installera den TV-applikation som kom med PCTV nanostick hårdvaran (i mitt paket låg en CD med TVCenter 6.4 på). Sen lät jag den applikationen detektera min nanostick och söka efter kanaler på den.

När den var klar så hade den hittat alla kanaler, och jag kunde titta på alla frikanaler inklusive STV1 HD och SVT2 HD. Alla icke-HD kanaler hade, enligt det programmet, 100 % signal och mina HD-kanaler hade kring 80 %.

Då visste jag åtminstone att det fanns hopp. Jag avinstallerade TVCenter och gick vidare med DVBLink.

Patrik

Postad 11 september 2011 - 18:22

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
v4 RC1 ute:

http://www.dvblogic....p...=52&t=14262

Postad 11 september 2011 - 20:32

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

v4 RC1 ute:

http://www.dvblogic....p...=52&t=14262

Undrar om man vågar testa..
Jag kör 3.2.2 nu och allt fungerar precis som jag vill..

Kan man komma åt MCE's inspelningsfunkion från android utanför FW nu?

Vad kostar en uppgradering?

Någon som provat?

Postad 02 oktober 2011 - 13:43

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
För mitt problem tidigare med att jag inte kunde få in SVT2 HD, så vill jag bara säga att det _var_ ett antennproblem. Kopplade mha ett billigt VHF+UHF-filter in en gammal VHF-antenn som låg oanvänd på vinden och nu fungerar det :)

Måste dock fortfarande få till att korten prioriteras rätt i Meda Center. Något jag inte blir klok på. Vet inte hur jag ska göra eller hur jag ska tänka. Spelar jag in TV4 tror Mediacenter att mitt Nanostick är upptaget, trots att jag enbart kör SVT1 HD och SVT2 HD genom det :(.

Postad 04 oktober 2011 - 19:36

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
Ser att v4 är släppt nu. Trist att man måste avinstallera gamla versionen först. Är inte så pigg på att få en massa krångel vid en nyinstallation. Någon som vågar sig på att sia om hur pass riskfritt det är att uppdatera?

Edit: Äh, skitsamma... Bara att köra... Får se hur det går ;)

Edit 2: Färdiginstallerat och konfigurerat. Känns som det enda v4 erbjuder är sämre och segare GUI och oförmåga att merga kanaler som man vill. Hittar om jag ska vara ärlig absolut noll och inga fördelar med 4:an framför 3.2

Postad 06 oktober 2011 - 18:29

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Ser att v4 är släppt nu. Trist att man måste avinstallera gamla versionen först. Är inte så pigg på att få en massa krångel vid en nyinstallation. Någon som vågar sig på att sia om hur pass riskfritt det är att uppdatera?

Edit: Äh, skitsamma... Bara att köra... Får se hur det går ;)

Edit 2: Färdiginstallerat och konfigurerat. Känns som det enda v4 erbjuder är sämre och segare GUI och oförmåga att merga kanaler som man vill. Hittar om jag ska vara ärlig absolut noll och inga fördelar med 4:an framför 3.2

I bara TVSource finns det inte så mycket nytt i v4. De stora nyheterna finns i Connect. Remote API:t öppnar många möjligheter. iPhone och iPad-appen funkar hur bra som helst för mig och nu kan jag även kolla på tv på min Macbook Air problemfritt genom Boxee-pluginet som de också släppte.

Vad gäller själva server-delen så gillar jag iaf att kunna managera från vilken dator som helst och låta Media Center vara igång på HTPCn. Jag upplever det inte som segt.

Redigerat av DirtyHarry, 06 oktober 2011 - 18:30.

Postad 07 oktober 2011 - 11:49

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

• 387 inlägg
  • 0
Det verkar finns någon bug i 4:an som gör att man måste använda två tuners för att spela in och titta på samma program samtidigt. Var inte så i 3.2. :(

Postad 07 oktober 2011 - 15:22

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Intressant med den nya servern och api:t - trist att det är boxee man gått mot, hade hellre sett något vettigt i xbmc, men det lär väl komma får man hoppas.

Postad 08 oktober 2011 - 10:39

FoxOne
  • FoxOne
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Det verkar finns någon bug i 4:an som gör att man måste använda två tuners för att spela in och titta på samma program samtidigt. Var inte så i 3.2. :(

En tillfällig lösning är att titta på det som spelas in via Recorded TV..

Postad 09 oktober 2011 - 20:02

Octane
  • Octane
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Undrar om man vågar testa..
Jag kör 3.2.2 nu och allt fungerar precis som jag vill..

Kan man komma åt MCE's inspelningsfunkion från android utanför FW nu?

Vad kostar en uppgradering? 10 EUR

Någon som provat?

Vad kostar en uppgradering? Den kostade för mig 10 EUR

Redigerat av Octane, 09 oktober 2011 - 20:02.

Postad 10 oktober 2011 - 21:20

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0
Ni som har uppgraderat till v4: hur mycket efterarbete hade ni för att återställa kanaler m m?

Jag har lagt ned rätt mycket jobb på att få in loggor för alla kanaler, få till rätt numrering, etc och vill helst slippa göra om HELA jobbet efter en uppgradering. Men jag är samtidigt attraherad av de nya nätverksfunktionerna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.