Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Scaleo Home Server 2205

928 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 16 augusti 2009 - 12:00

Eidre
  • Eidre
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

För uppspelning genom PS3:
Installera PS3 Media Server på Scaleon. Vad använder du idag?
Byt processor om du vill spela upp HD-filer problemfritt.

Efter mycket om, men och forumläsande så hade jag tillslut bestämt mig för att köpa 2205:an och WHS.
Men uppenbarligen hade jag missat HD kapaciteten...
Är det sant att man måste uppgradera cpu:n för att spela HD material från 2205:an?

(Min uppsättningen kommer vara via ett trådat gigabit nät till en PS3:a för uppspelning)

Postad 16 augusti 2009 - 16:42

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Det väl 2205:an akilleshäl; dom har stoppat i en riktig snikprocessor som standard. Det är dock billigt och enkelt att byta, gjorde det själv igår utan problem alls (till en E2220 som verkar vara den som funkar bäst, inga problem med fläktar eller värme).

Postad 16 augusti 2009 - 19:25

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jaha... nu har min slutat fungera. den startar som den ska man kommer åt den från nätet men inte i nätverket.

har provat att använda recovery skivan då säger den att det inte går att skriva filer på den och man får prova igen.

vad ska man göra?

Postad 16 augusti 2009 - 19:31

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Är det sant att man måste uppgradera cpu:n för att spela HD material från 2205:an?

(Min uppsättningen kommer vara via ett trådat gigabit nät till en PS3:a för uppspelning)

Det beror ju helt på vad det är du kommer spela upp.
Om det handlar om ren streaming behövs ingen processorkraft.
Om det handlar om transcoding så lär du behöva en upgrade.

Precis som Perb skrev så fungerar en e2220 alldeles utmärkt!
Köpte min e2220 för 473 spänn, så det är inga förmögenheter vi pratar om! :)

Postad 16 augusti 2009 - 22:06

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

OK, alternativet var då att återställa systempartitionen och operativet, vilket jag i min naivitet trodde skulle vara en enkel sak även om jag hade i bakhuvudet att andra haft problem med det... samma för mig, Scaleo Home Sever Recovery alt 1. fungerar inte (HDD låst av servern?)...

Så, innan jag raderar allt och börjar om via alt 3, pga detta idiotiska misstag, är det någon som vet om det går att aktivera nätverksanslutningen på något sätt: USB-nätverk som är plug-and-play för WHS, koppla in annan hårdvara via USB?

Är det nån som lyckats med Recovery 1 någon gång? Verkar som om det är många som haft problem med det, vore intressant att höra ifall någon lyckats. Verkar ju inte så stabilt annars det här..

En väg förbi ditt problem hade kanske att försöka komma åt "Last known good"-bootalternativet (via F8 osv vid boot). Lite svårt utan skärm förstås, men med lite tur så.. Jag tror också det ska gå att konfigurera i boot.ini så att windows aktiverar serieporten vid boot så man kommer åt bootmenyerna, ska kolla upp det

Postad 16 augusti 2009 - 22:36

Eidre
  • Eidre
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Tackar för tipset om e2220, är ju inga pengar att snacka om även om det tar emot att köpa en ny server för att sedan det första man gör är att byta processor...

Det beror ju helt på vad det är du kommer spela upp.
Om det handlar om ren streaming behövs ingen processorkraft.
Om det handlar om transcoding så lär du behöva en upgrade.

Skulle uppskatta mycket om du kan förklara för en hd novis.
Varför skulle jag vilja transcoda? Antar att transcoding i detta fall är byte från ett format till ett annat. Är inte det normala att man redan vid rippning etc väljer ett format som tex i mitt fall PS3:an kan avkoda direkt? Blir inte det direkt streaming då (dvs lågt processorkraft-behov)?

Postad 16 augusti 2009 - 22:58

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Har ett skumt problem på med min Scaleo. Det sitter ju två stycken WD10EACS i den från början men när jag försöker stoppa i mer disk (WD10EADS som jag hade från tidigare) så vägrar den starta, den står bara och blinkar med powerlampan. Tar jag ur den nya disken igen så startar den snällt.

Jag har satt i en annan disk också, Hitachi 1TB och det var inga problem.

Jag har testat med två likadana EADS och ingen av dem funkar.

Någon som har nån idé?

Edit: Dessvärre verkar det vara något fel på själva servern, jag provade med en gammal 80-giggare som jag vet fungerar och det blev samma sak igen. Plats 3 i servern fungerar tydligen inte... :)

Edit igen: För inte spelar det väl någon roll att den första disken jag stoppade i råkade hamna på plats 4 (körde ett tag så) och sedan den sista på plats 3?

Redigerat av Perb, 16 augusti 2009 - 23:15.

Postad 17 augusti 2009 - 01:11

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är det nån som lyckats med Recovery 1 någon gång? Verkar som om det är många som haft problem med det, vore intressant att höra ifall någon lyckats. Verkar ju inte så stabilt annars det här..

En väg förbi ditt problem hade kanske att försöka komma åt "Last known good"-bootalternativet (via F8 osv vid boot). Lite svårt utan skärm förstås, men med lite tur så.. Jag tror också det ska gå att konfigurera i boot.ini så att windows aktiverar serieporten vid boot så man kommer åt bootmenyerna, ska kolla upp det

Nej, inte vad jag hittade när jag googlade efter information. Hittade ett inlägg där någon eventuellt lyckats, men det var på tyska och tillräckligt svår tyska att googleöversättningen inte gav speciellt mycket hjälp. I inlägget beskrevs i alla fall att han/hon använt det som läggs i temp-katalogen och sedan öppnat CMD och kört en fil därifrån med växlar etc.

Hur det än är med det så är det kasst att det inte fungerar direkt. Jag ska skicka ett mail till Fujistu-Siemens och höra hur detta är tänkt att fungera. Iofs fungerade Alternativ 2 bara bra för mig, av vad jag kan avgöra hittills så är all min data kvar och det tog inte lång tid att ha en fungerande server igen. Frågan är dock om det blev så för att jag har utnyttjat relativt lite av servens utrymme än så länge?

Postad 17 augusti 2009 - 01:19

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Edit igen: För inte spelar det väl någon roll att den första disken jag stoppade i råkade hamna på plats 4 (körde ett tag så) och sedan den sista på plats 3?

Borde det väl inte göra, men du kan ju alltid testa att lägga in tomma diskar i både plats 3 och 4. Avlägsnade du, mjukvarumässigt via WHS, disken från poolen innan du tog bort den fysiskt?

Postad 17 augusti 2009 - 06:21

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Borde det väl inte göra, men du kan ju alltid testa att lägga in tomma diskar i både plats 3 och 4. Avlägsnade du, mjukvarumässigt via WHS, disken från poolen innan du tog bort den fysiskt?

Nej, jag har fyllt på med en tidigare (på plats 4) och nu när jag ska lägga till ytterligare en så (på plats 3) så skiter det sig. Jag har inte tagit bort nån disk alls men det är väl förmodligen nästa steg i felsökningen, bort med den på 4:an och dit med disk i nummerordning.

Postad 17 augusti 2009 - 10:07

mlagerberg
  • mlagerberg
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Är det någon som testat att installera windows server 2008 r2 på denna? Testade server 2008 r1 på en annan dator för ett tag sedan och det verkade riktigt lovande. Grymt snabbt och stabilt.
Borde ju gå att få samma typ av upplägg om än inte med klient-programvaran.

Kanske till och med testat software Raid-5?

Vad har ni för erfarenheter/tankar?

Postad 17 augusti 2009 - 17:49

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Uppdatering om mina problem att lägga till en fjärde hårddisk: Efter lite labbande fram och tillbaka så visade det sig vara en defekt SATA-kabel på plats 3. Med en annan kabel (tight som fan, man behöver verkligen en vinklad kontakt) så sitter det nu fyra svala diskar och snurrar nöjt.

Postad 17 augusti 2009 - 19:38

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Varför skulle jag vilja transcoda? Antar att transcoding i detta fall är byte från ett format till ett annat. Är inte det normala att man redan vid rippning etc väljer ett format som tex i mitt fall PS3:an kan avkoda direkt? Blir inte det direkt streaming då (dvs lågt processorkraft-behov)?

Precis! Gör rätt från början!
Kan ju dock hända att man rippat till ett format som PS3 inte stöder innan man ens skaffade PS3. Typ MKV...
Ett sätt är ju att transcodea om det innan man lägger det på servern så att det ALLTID blir enbart streaming till PS3. Då krävs inget cpu-byte.

Postad 17 augusti 2009 - 21:12

Eidre
  • Eidre
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Tackar PJay, då är jag med i matchen igen.

De fåtal mkv jag har (och eventuella tillkommande) kan man ju köra via mkv2vob på en burk med lite mer pulver i, innan man lägger upp dem. Inget stort problem, och E2220 finns ju om man senare skulle vilja uppgradera.

Nu gäller det bara att hitta en butik som säljer 2205:an. Någon som vet en butik runt Sthlm som har den i lager (bara Inet för 3500:- på Prisjakt och de har den inte inne)?

Postad 17 augusti 2009 - 22:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Tackar PJay, då är jag med i matchen igen.

De fåtal mkv jag har (och eventuella tillkommande) kan man ju köra via mkv2vob på en burk med lite mer pulver i, innan man lägger upp dem. Inget stort problem, och E2220 finns ju om man senare skulle vilja uppgradera.

Nu gäller det bara att hitta en butik som säljer 2205:an. Någon som vet en butik runt Sthlm som har den i lager (bara Inet för 3500:- på Prisjakt och de har den inte inne)?

Overclockers har den om du kan tänka dig köpa på nätet.

Postad 18 augusti 2009 - 06:20

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som kan lösa mitt problem. Min 2205 sprider inte ut data på diskarna längre så jag får detta meddelande och att jag har ont om plats trots att utforskaren säger att jag har över 1TB.

Bifogad fil  whsstorage.bmp   2,07MB   24 Antal nerladdningar

Hoppas ni vet vad det är.

Postad 18 augusti 2009 - 06:48

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Grillen: Har ett liknande fenomen som uppstod när jag tog bort en disk ur min maskin. Hade tre diskar och tog bort en, då blev en disk fylld till 97% medan den andra låg kvar på sina 10%. Nu när jag har petat tillbaka disken så skulle jag vilja sprida ut innehållet över diskarna men vet inte om det går.

Edit Hittade den här: http://homeserversho...er-utility.html

Borde vara vad vi letar efter.

Redigerat av Perb, 18 augusti 2009 - 07:02.

Postad 18 augusti 2009 - 21:20

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Detta var aldrig ngt problem i min förra hembyggda whs... och jag behövde aldrig köra nåt specialprogram för att fixa nåt

Postad 19 augusti 2009 - 00:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Detta var aldrig ngt problem i min förra hembyggda whs... och jag behövde aldrig köra nåt specialprogram för att fixa nåt

Edit/ läste grafen fel :)

Min hembyggda server brukar balansera under ett antal timmar när jag satt i en ny disk.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 19 augusti 2009 - 00:17.

Postad 19 augusti 2009 - 08:37

Lagesson
  • Lagesson
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!

Har beställt den här servern, men undrar om den klarar följande saker (som jag tog för givet att den skulle göra).

1) Om man vill dela ut stora filer som dvd filmer till familjen som bor på annan ort, går det bra eller är det bara utdelning till de datorer som är anslutna till servern? Kan man sätta upp konton för de som ansluter över nätet likt en nas?

2) Kan man göra så att servern går ner i viloläge när ingen är ansluten till den och att den startar igen när någon ansluter för att sedan gå tillbaka till viloläge när personen loggar ut? Exempelvis, servern står i viloläge och min lillasyster vill kolla på en av mina dvdfilmer kan hon då logga in på min server så den går upp från viloläge så hon kan ladda ner filmen alternativt streama den och efter hon loggat ut går den ner i viloläge efter säg 10 minuter. Tyckte jag läste någonstans om en filgräns på 2GB?

Vore mycket tacksam för svar, jag har nämligen en som kommer på posten om någon dag men jag kanske skickar tillbaka den ifall den inte klarar ovanstående

Ps. Har läst hela tråden & googlat men ej hittat svar Ds.

Redigerat av Lagesson, 19 augusti 2009 - 08:44.

Postad 19 augusti 2009 - 11:09

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

1) Om man vill dela ut stora filer som dvd filmer till familjen som bor på annan ort, går det bra eller är det bara utdelning till de datorer som är anslutna till servern? Kan man sätta upp konton för de som ansluter över nätet likt en nas?

2) Kan man göra så att servern går ner i viloläge när ingen är ansluten till den och att den startar igen när någon ansluter för att sedan gå tillbaka till viloläge när personen loggar ut? Exempelvis, servern står i viloläge och min lillasyster vill kolla på en av mina dvdfilmer kan hon då logga in på min server så den går upp från viloläge så hon kan ladda ner filmen alternativt streama den och efter hon loggat ut går den ner i viloläge efter säg 10 minuter. Tyckte jag läste någonstans om en filgräns på 2GB?

1) Jopp ... du väljer ett namn på din server enligt: www.dinserver.homeserver.com, lägger in nåra gästkonton så äre bara att ladda ner.
2) Vet inte .. men kanske finns ngn add-in som fixar det?

Postad 19 augusti 2009 - 12:28

• Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Någon som hittar var man kan köpa en sådan?

Inet -- slut
Webhallen -- slut

osv

Och dom tillverkas inte längre :)

Snälla hjälp

Postad 19 augusti 2009 - 13:50

Lagesson
  • Lagesson
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

1) Jopp ... du väljer ett namn på din server enligt: www.dinserver.homeserver.com, lägger in nåra gästkonton så äre bara att ladda ner.
2) Vet inte .. men kanske finns ngn add-in som fixar det?

Det finns ingen nedladdningsgräns för hur stora filer man kan ladda ner från ett gästkonto då alltså?

Det finns något som heter lights out, som sätter servern i viloläge men det står inget om det går att väcka upp datorn genom att logga in med ett gästkonto över internet?

Inet -- slut
Webhallen -- slut

osv

Och dom tillverkas inte längre ;)

Snälla hjälp

Jag är inte säker att jag ska ha min som är på väg med posten, den bör komma imorgon, vart bor du? Jag bor i Varberg!

Postad 19 augusti 2009 - 16:09

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Snälla jag Behöver hjälp.

Min home server slutade vara kontakt bar så jag körde i recovery skivan men den säger att det inte fungerar pga "can't write to disk"

har provat under vista 32bitars windows 7 64bitars.

sitter fast och vågar inte skicka in den för jag har bilder sedan 2005 på semestrar ect på 120gb.

Postad 19 augusti 2009 - 18:06

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0

Inet -- slut
Webhallen -- slut

osv

Och dom tillverkas inte längre ;)

Snälla hjälp

Man bjuder på den jag har ute på tradera. :P

Postad 19 augusti 2009 - 18:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Snälla jag Behöver hjälp.

Min home server slutade vara kontakt bar så jag körde i recovery skivan men den säger att det inte fungerar pga "can't write to disk"

har provat under vista 32bitars windows 7 64bitars.

sitter fast och vågar inte skicka in den för jag har bilder sedan 2005 på semestrar ect på 120gb.

Du får slita ur diskarna och koppla in dem i en annan dator och leta upp det viktigaste, så kan du kopiera över det till en disk i din vanliga dator.

Postad 19 augusti 2009 - 22:17

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Jag försöker avinstallera Avast antivirus just nu och det går inget vidare. Uninstallation failed dyker bara upp. Prova att gå in på servern via remote access och kontrollpanelen. Men det fungerade inte heller.
Vad mer kan man göra?

Postad 19 augusti 2009 - 23:14

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Du får slita ur diskarna och koppla in dem i en annan dator och leta upp det viktigaste, så kan du kopiera över det till en disk i din vanliga dator.

går ej.
Bäste Kristoffer,

hårddiskarna är ju formaterade med NTFS i grunden, men i Home Server så används diskarna i Dynamic Disc-format vilket betyder att allt utrymmet läggs samman och därför kan man inte bara plocka ut en disk och komma åt data från den. Informationen kan vara spridd på flera diskar vilket gör att man kan bara komma åt informationen när alla diskarna sitter i Home servern.
I en vanlig dator är ju diskarna oftast i Basic Disc-format och då kan man komma åt informationen på separata diskar.

Med vänliga hälsningar

Roger
--
Fujitsu Technology Solutions
Technical support

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Men jag chansade och körde att formatera en ny systemdisk. då gick den igång. alla filer var kvar konstigt nog. men nu fungerar den.

Postad 19 augusti 2009 - 23:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

går ej.
Bäste Kristoffer,

hårddiskarna är ju formaterade med NTFS i grunden, men i Home Server så används diskarna i Dynamic Disc-format vilket betyder att allt utrymmet läggs samman och därför kan man inte bara plocka ut en disk och komma åt data från den. Informationen kan vara spridd på flera diskar vilket gör att man kan bara komma åt informationen när alla diskarna sitter i Home servern.
I en vanlig dator är ju diskarna oftast i Basic Disc-format och då kan man komma åt informationen på separata diskar.

Med vänliga hälsningar

Roger
--
Technical support

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Men jag chansade och körde att formatera en ny systemdisk. då gick den igång. alla filer var kvar konstigt nog. men nu fungerar den.

Jag har iaf tagit ut diskar och hittat infon jag söker från min whs server, dock finns det ingen garanti för att allt i en katalog ligger på samma disk. Om du kollar i den stora whs-tråden så ser du att flera gjort likadant.

Nu fick du ju iaf igång din server så du slapp en massa jobb.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 19 augusti 2009 - 23:19.

Postad 20 augusti 2009 - 07:54

d00mo
  • d00mo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Frågan har säkert ställts tidigare, men går det att köra RDP utifrån till 2205:an?

Postad 20 augusti 2009 - 10:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Frågan har säkert ställts tidigare, men går det att köra RDP utifrån till 2205:an?

Det bör det göra om du pekar rätt portar mot din whs i din router.

Postad 20 augusti 2009 - 11:58

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Vad har ni för varv på era fläktar ... mina snurrar på 1500 och 1550 rpm men då är den installerad i en garderob. Tycker gärna den kunde vara liiite tystare.

Postad 20 augusti 2009 - 12:46

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 690 inlägg
  • 0
Någon som vet varför dom här Scaleo maskinerna inte säljs längre ?
Finns inga priser längre.
Är dom på utfasning av nya versioner ?
Har nämligen min på reperation då den aldrig kunde slutföra installationen, kanske är lika bra att sälja den då jag får tillbaka Scaleon och vänta på en ny ?

Postad 20 augusti 2009 - 13:09

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

Finns en add-in som heter Lights-out som man kan ställa in lite hur den ska bete sig med viloläge osv. dock har jag inte provat den själv ännu.
Lights Out

Edit: Skulle ha läst sista sidan också :(

Redigerat av Mr_Empa, 20 augusti 2009 - 13:27.

Postad 20 augusti 2009 - 13:30

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Läste någonstans att Fujitsu skulle sluta med WHS och gå över till Linuxbaserade burkar, men om det stämmer låter jag vara osagt.
Däremot skulle HP återkomma till europeiska marknaden till senhösten/vintern med sin Mediasmart.

Postad 20 augusti 2009 - 14:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Har nämligen min på reperation då den aldrig kunde slutföra installationen, kanske är lika bra att sälja den då jag får tillbaka Scaleon och vänta på en ny ?

Läste någonstans att Fujitsu skulle sluta med WHS och gå över till Linuxbaserade burkar, men om det stämmer låter jag vara osagt.
Däremot skulle HP återkomma till europeiska marknaden till senhösten/vintern med sin Mediasmart.

Tror tyvärr inte att försäljningen av sådana här maskiner har varit speciellt bra, det är entusiaster med stort lagringsbehov och god mediahantering som köper dem, vanliga svenssons har nog lite svårt att förstå meningen med dem. Tycker det är sällan man ser nått om whs i reklam och liknande. Sen skulle ju iofs microsoft kunna lägga till nya användningsområden som tex hemautomation och liknande från början så det verkligen blir ett nav i hemmet.

Tänk er WHS med native hårdvaru och mjukvarustöd för tex X10, nexxa osv, där du kan styra belysning och annat från din dator, precis som de stora hemaoutomations-systemen skulle allt kunna styras med en enkel touchscreen men du skulle få ännu fler funktioner i samma burk.

Postad 20 augusti 2009 - 19:22

d00mo
  • d00mo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Vad har ni för varv på era fläktar ... mina snurrar på 1500 och 1550 rpm men då är den installerad i en garderob. Tycker gärna den kunde vara liiite tystare.

1460 och 1530 ligger mina på, dvs ungefär samma. Jag tycker den är väldigt tyst

Postad 20 augusti 2009 - 20:35

d00mo
  • d00mo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Det bör det göra om du pekar rätt portar mot din whs i din router.

Funkade bra efter att jag pekat port 3389 rätt i routern samt öppnat porten externt i serverns brandvägg

Redigerat av d00mo, 20 augusti 2009 - 20:49.

Postad 20 augusti 2009 - 20:40

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

1460 och 1530 ligger mina på, dvs ungefär samma. Jag tycker den är väldigt tyst

1360 och 1400 ligger mina på i skrivande stund. Trodde den skulle vara tystare, men just nu står den fritt och när jag ställer in den i ett ventilerat skåp kommer jag nog inte att störas av ljudet alls. Men högljudd är den inte.

Postad 21 augusti 2009 - 14:06

huxfluxverkstan
  • huxfluxverkstan
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

går ej.
Bäste Kristoffer,

Med vänliga hälsningar

Roger
--
Technical support

Den teknikern får nog plugga på lite, går alldeles utmärkt att ta ut en disk och sätta in i en annan dator och kopiera innehållet. Det är ju det som är fördelen med whs att den inte använder dynamiska diskar...

Postad 21 augusti 2009 - 17:18

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Ny_bild__1_.bmp   1,28MB   32 Antal nerladdningar

så här har den stått sen i morse... den har fyllt upp den ena 750GB till max oxå detta drive balancer...

ingen som känner till fenomenet här? min gamla hembyggda fanns aldrig problemet på... lika bra att avsluta programmet va?

Postad 21 augusti 2009 - 17:50

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
NEJ avsluta inte! Drive balancer fyller upp allt först med "tomma filer" för att kunna balansera upp alla HDs så kör på tills det är färdigt!! Läs manualen o kör vidare så blir det bra!

Jag tycker också det verkar konstigt med WHS obalans ... men är det inte så att den blir "sne-lastad" när man fyller på mkt och sen kommer systemet att balansera upp allt med tiden. Drive balancer använder alltså bara WHS egna system för att göra det snabbare genom att lura det till balansering när alla HDs fylls på till max!??

Redigerat av Unregistered862a88dc, 21 augusti 2009 - 17:55.

Postad 21 augusti 2009 - 17:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

NEJ avsluta inte! Drive balancer fyller upp allt först med "tomma filer" för att kunna balansera upp alla HDs så kör på tills det är färdigt!! Läs manualen o kör vidare så blir det bra!

Jag tycker också det verkar konstigt med WHS obalans ... men är det inte så att den blir "sne-lastad" när man fyller på mkt och sen kommer systemet att balansera upp allt med tiden. Drive balancer använder alltså bara WHS system snabbare genom att lura det till balansering när alla HDs fylls på till max!??

Har för mig dreadlock och några andra kom fram till att det var smidigast att stänga av whs balansering under tiden man fyllde på och sen låta den balanser allt på en gång efteråt. Går att läsa om dreads arbete i den stora whs-tråden

Postad 21 augusti 2009 - 18:09

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
tyvärr har jag avbrutit, då jag ville komma åt lite film under fredagkvällen... men ni menar att den ska hålla på så där i några dagar då eller?
jag har plockat bort alla fake-filer, så jag får väl starta den på nytt när jag går och lägger mig inatt...

men på min gamle var aldrig systemdisken överfylld - tråkigt detta

så man ska stoppa balanseringstjänsten när man ska kopiera över större mängder data?... vad heter den tjänsten? drive balancer eller?

Postad 21 augusti 2009 - 18:14

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Tror den håller på ett tag om du har flera stora HDs. Det stod en del i manualen om vissa problem vid balansering så den kan strula ibland men det finns alternativ att prova ... så läs manualen är mitt råd.

Redigerat av Unregistered862a88dc, 21 augusti 2009 - 18:15.

Postad 21 augusti 2009 - 18:27

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
ursäkta dumheten, men är det manualen till scaleon du menar?

EDIT: Jag hittar ingenting i någon manual...

Redigerat av Grillen, 21 augusti 2009 - 18:59.

Postad 21 augusti 2009 - 19:29

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

ursäkta dumheten, men är det manualen till scaleon du menar?

EDIT: Jag hittar ingenting i någon manual...

Nope jag menar "manualen" som finns med i DriveBalancers zipfil = readme.txt och även walk_through.txt

... men du kan sen säkert hitta väldigt mkt bra info på DriveBalancers forumtråd!

Redigerat av Unregistered862a88dc, 21 augusti 2009 - 19:32.

Postad 21 augusti 2009 - 19:44

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Det finns något som heter lights out, som sätter servern i viloläge men det står inget om det går att väcka upp datorn genom att logga in med ett gästkonto över internet?

Kan det här vara ett lite enkelt WOL-alternativ annars?
Wake-On-LAN Online
Wake up your computer over Internet, no software needed!

Postad 21 augusti 2009 - 19:48

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

1360 och 1400 ligger mina på i skrivande stund. Trodde den skulle vara tystare, men just nu står den fritt och när jag ställer in den i ett ventilerat skåp kommer jag nog inte att störas av ljudet alls. Men högljudd är den inte.

Min snurrade också på ca 1400 + 1460 första dagarna vilket var helt ok ... men nu när dom ligger över 1500 rpm så äre liiitegranna för högt i garderoben i sovrummet när man vill ha ganska tyst nattetid ... även fast det blir ett par snäpp tystare bakom garderobsdörren.

Redigerat av Unregistered862a88dc, 21 augusti 2009 - 19:53.

Postad 21 augusti 2009 - 19:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Min snurrade också på ca 1400 + 1460 första dagarna vilket var helt ok ... men nu när dom ligger över 1500 rpm så äre liiitegranna för högt i garderoben i sovrummet när man vill ha ganska tyst nattetid.

Kanske dags att lite försiktigt göra rent dels inne i lådan och dels vid in/utblås vid fläktarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.