Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR-6004

880 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 October 2009 - 20:54

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

1080p - har växlat fram och tillbaka i PS3:an och det spelar ingen roll hur man ställer in det.

Kör även HD-boxen genom Marantzen, har till och med använt samma HDMI-sladd och samma ingång på stärkaren, och där blir det helt perfekt bild!

Jag inväntade att Jallixx skulle svara då han åxo hade problem med sin ps3 och marantz.. men i hans fel var det tvn det var fel på! Har du testat och köra 1080i eller 720P och sett om det är samma sak eller bara 1080P?!

Postad 30 October 2009 - 13:32

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Prova som sagt även 720P och 1080i och se om det är samma problem då med.
Annars kan kablarna spöka, trots att mina kablar är bra och funkade utmärkt innan, så strulade dem ändå efter att jag bytt moderkortet i tv:n. För då blev bilden precis som du beskriver med en massa flimmer med mera. För även om kablarna funkade utmärkt från PS3:t rätt upp i tv:n, så brusade det och flimrade när jag kopplade via Marantzen.
Men efter att jag provat några olika kablar så har jag fått till en kombination som gör att det funkar prima från PS3:t i 1080P till TV:n via Marantzen.

Sen angående Blåtandsmodulen igen, så visst det låter väl inte helt hundra, men blåtand har ju en rätt så begränsad bandbredd och det skickas ju trådlöst. Då kan man aldrig förvänta sig att det låter lika bra som via kabel. Men jag blev ändå oerhört positivt överraskad hur bra det lät via blåtand från mobilen ändå, inget nämnvärt brus eller andra konstigheter utan det lät bara riktigt bra. Men sedan satt jag ju inte och lyssnade efter felaktigheter heller.

Postad 30 October 2009 - 14:27

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Sen angående Blåtandsmodulen igen, så visst det låter väl inte helt hundra, men blåtand har ju en rätt så begränsad bandbredd och det skickas ju trådlöst. Då kan man aldrig förvänta sig att det låter lika bra som via kabel. Men jag blev ändå oerhört positivt överraskad hur bra det lät via blåtand från mobilen ändå, inget nämnvärt brus eller andra konstigheter utan det lät bara riktigt bra. Men sedan satt jag ju inte och lyssnade efter felaktigheter heller.

Sitter nästan bara och använder denna funktion med Spotify på dagarna. :P Fungerar långt över förväntan msåte jag säga! :P
Kan dock tillägga att jag har ett glapp, men vet ärligt talat inte om jag orkar koppla lös all skit och skicka iväg den för att få den utbytt då jag stabiliserat läget nu i alla fall. Hur skulle ni agerat i min sits?

Redigerat av Azeroth, 30 October 2009 - 14:34.

Postad 30 October 2009 - 14:41

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Sitter nästan bara och använder denna funktion med Spotify på dagarna. :P Fungerar långt över förväntan msåte jag säga! :P
Kan dock tillägga att jag har ett glapp, men vet ärligt talat inte om jag orkar koppla lös all skit och skicka iväg den för att få den utbytt då jag stabiliserat läget nu i alla fall. Hur skulle ni agerat i min sits?

Hur menar du med glapp? Om det bara är lilla dosan så är ju den separat

Postad 30 October 2009 - 14:48

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Hur menar du med glapp? Om det bara är lilla dosan så är ju den separat

Glappen är tyvärr inte på den delen av anslutningen utan i 6004:an. Men som sagt så har jag stabiliserat läget nu i alla fall, men det är så pass sjukt glapp att kabeln mellan RX101:an och 6004:an är tillräckligt tung för att få kontakten mellan enheten antigen störd eller bruten. : /

Postad 30 October 2009 - 15:09

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Har bara testat blåtandsfunktionen, men tyckte den var "OK". Inget jag kommer använda då jag föredrar kablar. Eller mja, inte riktigt sant, hade varit jävligt skönt utan alla kablar... men kvalitén man får med att köra kabel då:P Trådlöst är vad det är.

Angående glapp så jag har det i dosan. Rackarns vad dåligt kabeln sitter där.. ärligt talat så tror jag att jag kan blåsa av den.

(Edit: fick ändra till "rackarns" då min "svordom" fick censur :P)

Redigerat av comp1337, 30 October 2009 - 15:11.

Postad 30 October 2009 - 15:11

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Glappen är tyvärr inte på den delen av anslutningen utan i 6004:an. Men som sagt så har jag stabiliserat läget nu i alla fall, men det är så pass sjukt glapp att kabeln mellan RX101:an och 6004:an är tillräckligt tung för att få kontakten mellan enheten antigen störd eller bruten. : /

oj, låter märkligt.. har du kollat ändarna på kabeln, mina "piggar" var lite böjda och fick föja tillbaka dom i ena änden. Eller sitter d nå skit i ingången på stärkaren.

Postad 30 October 2009 - 15:16

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

oj, låter märkligt.. har du kollat ändarna på kabeln, mina "piggar" var lite böjda och fick föja tillbaka dom i ena änden. Eller sitter d nå skit i ingången på stärkaren.

Nepp inget sådant. Den bara vägrar sitta fast. Kan inte tänka mig att det sitter nå skit i stärkaren då den var tagen out of the box när jag kopplade in allt. Men nu har jag stött upp den + att jag förstärkt med lite tejp. :P Sitter kabeln hårt för dig i stärkaren?? Orättvist i sådana fall. :P

Postad 30 October 2009 - 15:19

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Nepp inget sådant. Den bara vägrar sitta fast. Kan inte tänka mig att det sitter nå skit i stärkaren då den var tagen out of the box när jag kopplade in allt. Men nu har jag stött upp den + att jag förstärkt med lite tejp. :P Sitter kabeln hårt för dig i stärkaren?? Orättvist i sådana fall. :P

japp.. den sitter där den sitter både i stärkaren och dosan... har du testat att byta ände på sladden eftersom dom är likadana?!?!

Redigerat av Majorglenn, 30 October 2009 - 15:19.

Postad 30 October 2009 - 15:27

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

japp.. den sitter där den sitter både i stärkaren och dosan... har du testat att byta ände på sladden eftersom dom är likadana?!?!

Har inte provat, men jag har svårt att se att det skulle bli någon markant skillnad då kontakterna är lika i båda ändar. Låser de fast på något snitsigt sätt för dig? Jag kan ärligt talat inte se att de ska sitta hur fasen man än gör ( gillar inte detta sätt att koppla, som scart med sina stift fast mycket sämre :P ). So tell me how you work your magic! :P

Postad 30 October 2009 - 15:33

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Har inte provat, men jag har svårt att se att det skulle bli någon markant skillnad då kontakterna är lika i båda ändar. Låser de fast på något snitsigt sätt för dig? Jag kan ärligt talat inte se att de ska sitta hur fasen man än gör ( gillar inte detta sätt att koppla, som scart med sina stift fast mycket sämre :P ). So tell me how you work your magic! :P

mitt tips är att ta loss kabeln (även fast du kanske helst inte vill det efter din nödlösning) och jämför stiften med hålen i stärkarn och dosan, ena änden på min kabel gick inte in alls.. trodde jag skulle slita av mig håret tills jag titta på stiften och upptäckte att 2 av dom var snea, så jag rättade ut dessa med en lite skruvmejsel.. Så det är det enda tipset jag har att kolla stiften, sitter den bra i dosan så är det nog att stiften inte är som dom ska! Det är det enda jag kan komma på på rak arm, men det kan ju även vara nåt annat såklart...

Postad 30 October 2009 - 15:37

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

mitt tips är att ta loss kabeln (även fast du kanske helst inte vill det efter din nödlösning) och jämför stiften med hålen i stärkarn och dosan, ena änden på min kabel gick inte in alls.. trodde jag skulle slita av mig håret tills jag titta på stiften och upptäckte att 2 av dom var snea, så jag rättade ut dessa med en lite skruvmejsel.. Så det är det enda tipset jag har att kolla stiften, sitter den bra i dosan så är det nog att stiften inte är som dom ska! Det är det enda jag kan komma på på rak arm, men det kan ju även vara nåt annat såklart...

Ska försöka ta mig mod och ta loss den och kolla. Tack för tipset i alla fall! :P Även om det inte skulle lösa sig så får jag nog till min alla bugdet/late mans lösning igen. :P

Postad 01 November 2009 - 10:25

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
någon som använder denna stärkare och skickar bilden vidare till en projje ? själv har jag en sanyo PLV z 700 villle bara kolla så det inte är några problem att skicka tex 1080P har en PS3 som bildkälla, är det några problem att skicka från ps3a till stärkaren och sen till tv tex ? som det står om här ovanför? min tv är en Pioneer PDP 5090 någon som upplevt problem där ?

vad gäller ljduet så tar väl marantzen mot dem nya formaten från ps3an , bara det att inte står i displayen eller har ja fattat det fel ?

tacksam för svar

Postad 01 November 2009 - 14:37

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

någon som använder denna stärkare och skickar bilden vidare till en projje ? själv har jag en sanyo PLV z 700 villle bara kolla så det inte är några problem att skicka tex 1080P har en PS3 som bildkälla, är det några problem att skicka från ps3a till stärkaren och sen till tv tex ? som det står om här ovanför? min tv är en Pioneer PDP 5090 någon som upplevt problem där ?

vad gäller ljduet så tar väl marantzen mot dem nya formaten från ps3an , bara det att inte står i displayen eller har ja fattat det fel ?

tacksam för svar

jag skickar till projje och TV.. dock har jag ingen PS3 (vilken vissa tv apprater inte verkar gilla att man kör via stärkaren.. men allt jag skickar i 1080P funkar kanon!!

Postad 01 November 2009 - 21:30

cardiel
  • cardiel
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Någon som kan beskriva ljudet på den här förstärkaren? Är den väldigt mjuk i diskanten , så det ibland upplevs som kan vara för lite diskant.. funderar nämligen på o köpa en sån här men har ingen möjlighet att lyssna på den innan köp...

Postad 02 November 2009 - 19:35

ThompaL
  • ThompaL
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Men vänta nu...du har förstärkaren kopplad till tv:n, du har inga högtalare kopplade till förstärkaren?!?
Du använder alltså tv:ns högtalare, eller?!? I sånt fall spelar det ju ingen roll om du får ut stereo eller 5.1 från boxen eftersom tv:n ändå bara kan köra stereo.
Du kör med HDMI från boxen till förstärkaren gissar jag? Både ljud och bild alltså.
Du kan ju inte ställa in 6004:an så att du får ut 5.1 ljud ur boxen men om du kör med HDMI och boxen är rätt inställd så ska du ju automatiskt få det ljud som det är på tv-sändningarna.

Visst har jag högtalare kopplade till 6004:an. Numer har jag stängt av ljudet på TVn så jag slipper höra skräpet.
Alltså: Box till 6004 via HDMI. 6004 till Högtalare. Men jag får inte ut 5.1 när SVT sänder detta. Någon annan som får ut 5.1-ljud från en Boxer box? Hur gör ni då?

Postad 02 November 2009 - 19:41

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Visst har jag högtalare kopplade till 6004:an. Numer har jag stängt av ljudet på TVn så jag slipper höra skräpet.
Alltså: Box till 6004 via HDMI. 6004 till Högtalare. Men jag får inte ut 5.1 när SVT sänder detta. Någon annan som får ut 5.1-ljud från en Boxer box? Hur gör ni då?

Jag har Humax 5000 HD boxen.. jag får 5.1 ibland (nu kör jag visseligen PL II Movie för det mesta).. men boxen i sig verkar inte gilla att skicka bild och ljud samtidigt så ibland dyker det upp dolby digital på förstärkaren.. men oftast inte

Edit: Det är alltså inte boxen det är fel på utan comhem!

Redigerat av Majorglenn, 02 November 2009 - 20:17.

Postad 03 November 2009 - 08:09

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Sådärja. Nu är även jag ägare till en 6004. Har inte hunnit leka mycket (småbarn) men mitt första intryck är att 6004 (liksom min tidigare 7500) inte riktigt har det rätta draget i basen. Alltså får mitt slutsteg (NAD 272) bo kvar ett tag till. I de övre registrerna är ljudet lika detaljerat och glittrande som en iskall, klarblå midvinterdag. Som vanligt med Marantz alltså.

Ikväll blir det filmljudstestning. Ska bli spännande att undersöka skillnaden mellan DTS och DTS-MA. Återkommer med intryck.

/Ash

Postad 03 November 2009 - 09:12

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Sådärja. Nu är även jag ägare till en 6004. Har inte hunnit leka mycket (småbarn) men mitt första intryck är att 6004 (liksom min tidigare 7500) inte riktigt har det rätta draget i basen. Alltså får mitt slutsteg (NAD 272) bo kvar ett tag till. I de övre registrerna är ljudet lika detaljerat och glittrande som en iskall, klarblå midvinterdag. Som vanligt med Marantz alltså.
/Ash

Grattis till ett bra köp och kul att du är nöjd (förutom med basen då förståss ;))! ;)

Själv tycker jag får rätt mycket bas i alla fall med tanke på att jag för tillfället låter ett par stativare sköta basåtergivningen. Antar att det har med kombinationen av XTZ 93, Marantz 6004, vårt vardagsrum av betong + att frontarna står slimmade mot väggen (kör med pluggarna i, gick inte att köra med en öppen konstruktion pga. all basförstärkning från betongväggen :lol:). Men väntar spänt på att XTZ W10.16 ska komma i lager igen då stativarna inte har något dedikerat bas och mellanregister. Håller tummarna för att ljudet ska öppna sig ännu mer då. ;) Men igentligen har jag inte så mycket att klaga på ljudet nu förutom att högtalarna får lite svårt att förmedla alla ljud i vissa situationer. :P

Det är ett klart, detaljerat och varmt ljud som når mina öron. ;)

Redigerat av Azeroth, 03 November 2009 - 09:41.

Postad 03 November 2009 - 09:21

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Har provat att vända på den, men det blev ingen skillnad. Har dock stabiliserat läget igen så jag har inga problem vid användning. Det är bara om någon är där och pillar lite (råkar peta till kabeln lite osv.) som allt försvinner. Lyckades även få problem med anslutningen melllan BD35:an och 6004:an (bilden försvann), men det skyller jag på Supras Hdmi kabel (tror inte att de är bättre, har bara bestämt mig för att vara enhetlig då jag anväder Supra:s produkter i övrigt ;)) som är så förbaskat tung och otymplig. Det gick nämligen till sig direkt jag fixade till kabel lite mer lämpligt. ;)
Två enligt mig rätt små problem som jag stött på och förmodligen bara ett som inte har med min andra utrustning att göra. Vet dock fortfarande inte om det är värt att skicka in den för problemet med anslutningen mellan BlueTooth enheten och 6004:an. Väntade som sagt 6 veckor på denna skönhet så det känns minst sagt fel att skicka iväg den igen. ;)

Redigerat av Azeroth, 03 November 2009 - 09:31.

Postad 03 November 2009 - 14:45

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Någon som guida mig hur man får igång Bluetooth? Stod ju inget av värde i den medföljande instruktionen. Söker jag med mobilen efter Bluetooth enheter så hittar den inte den?

Postad 03 November 2009 - 14:49

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Har inte provat ännu, men i mina instruktioner står precis hur man gör. Har dem inte här men vill minnas att man skulle hålla in Mode-knappen tills nån lampa blinkade rött och blått. Sen kunde man hitta den med sin mobil. Koden är 0000 för att koppla ihop enheterna.

Rätta mig om jag har fel eller missat nåt.

/Ash

Postad 03 November 2009 - 15:47

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Har inte provat ännu, men i mina instruktioner står precis hur man gör. Har dem inte här men vill minnas att man skulle hålla in Mode-knappen tills nån lampa blinkade rött och blått. Sen kunde man hitta den med sin mobil. Koden är 0000 för att koppla ihop enheterna.

/Ash

Precis.. men jag fick inte heller nån instruktion om detta men lyckades lista mig fram :)

Postad 03 November 2009 - 18:06

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

/Ash

Skitbra!!! Ska kolla upp detta.

Tackar!!

Postad 04 November 2009 - 06:55

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

Skitbra!!! Ska kolla upp detta.

Tackar!!

Har testat själv nu. Höll in Mode-knappen tills den började blinka växelvis rött och blått (trodde det var lampan ovanpå som skulle börja blinka, men det är alltså själva Mode-knappen). Sen var det bara att söka efter enheten, från datorn i mitt fall, och den hittade en RX-101. Slog in kod 0000, drog på Spotify, och njöt.

Dessutom kan man byta låt och stoppa/starta musiken i datorn men hjälp av förstärkarfjärren. Tydligen nån Bluetooth-standard som skickar instruktionerna vidare till datorn. NICE! :)

/Ash

Postad 04 November 2009 - 11:08

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Tycker ""WhatHiFi" var lite taskiga när de testade 6004:an. Man kan inte annat än undra vilka dessa som de nämner som "best at this price point" är. Men det verkade mest vara "trycket" som de klagade på, men med en bra aktiv sub så borde det problemet vara löst (i min värld i alla fall). Har lite svårt att tänka mig att 6004:an skulle mixtra sönder de lågfrekventa signalerna innan den skickar de vidare till subben. Sen den på gränsen till för ljusa diskant återgivningen har i allla fall inte jag märkt utav (är rätt hård kritik om de både klagar på trycket och diskant återgivningen).
Tycker ni som läst denna recension att det stämmer eller tycker ni som jag att de var lite väl hårda/kalla mot denna skönhet?

Från det ena till det andra så har jag bestämt mig nu för att skicka in den på en DOA. Nu hoppas jag bara på att få en ny rätt fort + att det inte är något fel på den så klart. :unsure:

Postad 04 November 2009 - 11:43

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Håller helt med om att basen är för klen. Att köra med sub till musik är inte att tänka på, det ska mina Concept 10 (dubbla 10-tummare i varje) klara själva. Diskanten är ljus, men inte för ljus. Då har de bara matchat med fel högtalare.

/Ash

Postad 04 November 2009 - 12:18

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Håller helt med om att basen är för klen. Att köra med sub till musik är inte att tänka på, det ska mina Concept 10 (dubbla 10-tummare i varje) klara själva. Diskanten är ljus, men inte för ljus. Då har de bara matchat med fel högtalare.

Full-Range högtalare har ju sina fördelar. :unsure: Har du dubbla tior i varje så ska du ju klara dig utan sub kan man tycka. :) Men en aktiv sub har ju sina fördelar då den sköter sig mer eller mindre själv och inte är beronde utav förstärkaren mer än att den behöver en signal att bearbeta från den. :) Sen att ha sub till musik är det nog lite delade meningar om. Själv hoppas jag att på att komma runt denna "brist" på bas som 6004:an leverarar med en aktiv sub (W10.16).
Håller med dig om att de måste ha matchat 6004:an med fel högtalare om de får diskanten till nästan för ljus.

Känns bara lite konstigt att 6003:an får kritik som "Solid, ultra-intense movie sound" medans 6004:an hittils bara fått klagomål jämfört med 6003:an. Hoppas på att få se lite mer positiv kritik i kommande recensioner. ;)

Postad 04 November 2009 - 16:05

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Har testat själv nu. Höll in Mode-knappen tills den började blinka växelvis rött och blått (trodde det var lampan ovanpå som skulle börja blinka, men det är alltså själva Mode-knappen). Sen var det bara att söka efter enheten, från datorn i mitt fall, och den hittade en RX-101. Slog in kod 0000, drog på Spotify, och njöt.

Dessutom kan man byta låt och stoppa/starta musiken i datorn men hjälp av förstärkarfjärren. Tydligen nån Bluetooth-standard som skickar instruktionerna vidare till datorn. NICE! :unsure:

/Ash

Hur får jag ljudet från Spotify att skickas via bluetooth?

Postad 04 November 2009 - 16:10

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Hur får jag ljudet från Spotify att skickas via bluetooth?

på samma sätt som WMP :unsure: med andra ord har du sammankopplat datorn med förstärkaren så väljer du tjänster i blåtandsmenyn (i mitt fall nere till höger i windows) och väljer att du vill skicka ut ljud via denna och sen är det bara att starta spotify och njuta..

Postad 04 November 2009 - 16:14

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Alla marantz reciverar jag haft och lyssnat på tycker jag har haft en tendens att låta "klent" utan tryck..
Vet flera med samma uppfattning faktiskt.

Klent utan tryck kanske är svårtolkat.
Kan även vara lite återhållsam, tillbakalutad och lugn.

Redigerat av tomasgbg, 04 November 2009 - 16:43.

Postad 04 November 2009 - 16:19

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Alla marantz reciverar jag haft och lyssnat på tycker jag har haft en tendens att låta "klent" utan tryck..

då måste dom varit fel inställda.. jag har haft en innan denna och har aldrig saknat tryck!

Postad 05 November 2009 - 14:03

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Klent utan tryck kanske är svårtolkat.
Kan även vara lite återhållsam, tillbakalutad och lugn.

Antar att du försökte avsluta med en positiv tvist när du skrev detta, men med den inledningen är det rätt svårt att uppfatta det så.. Ska jag tolka detta som att Marantz produkter producerar ett icke aggressivt ljud (den mest positiva tolkning jag kunde göra) eller att de får allt att låta som den lugnaste dansbandslåten någonsin (den "mest" negativa tolkning jag kunde göra)?
För själv anser jag att SR6004:an sköter sig som en välbalanserad produkt som inte direkt överdriver något. Hade 6004:an fått det mesta att låta som en häftig actionscen (förstärker basen lite extra och lägger till lite mer "klös" i ljudbilden) så hade i alla fall inte jag köpt den. En scen i en film som ska vara lugn ska även låta lugn och vise versa. Tycker 6004:an klarar denna övergång riktigt bra. När det kommer till musik så överdriver den inget i ljudbilden, men nu har jag varken full-register högtalare eller stativare i referens klass och trots detta tycker jag att det låter riktigt bra. Har svårt att tänka mig att t.ex. Onkyo 807 skulle imponera så mycket mer på mig även fast jag vet att den levererar bas så att det räcker och blir över (för sin prisklass), men då med bekostnad på annat. Tror att jag med tiden skulle bli mer less på den ljudbild som 807:an producerar än den ljudbild som 6004:an producerar. Sen får vi se vad introduktionen av W10.16 kommer att göra i min setup.
Sen vad gäller basen och trycket så lyckades i alla fall 6004:an + mina XTZ 93:or få soffan att vibrera lite lagomt skönt när man krämade på lite (-20) och det är då mer än tillräckligt för min del med tanke på att jag inte ens köpt subben än. :D Så ni som tycker att den saknar tryck måste verkligen kräva en hel jäkla massa tryck. Har svårt att tro att regissörerna tänkt att det ska vara så mycket bas i sina actionscenar att trumhinnorna spräcks för de som lyssnar. :P Men för vissa kanske basen/trycket är lite extra viktigt för helheten, men själv vill jag ha lite mer balans. :)

Redigerat av Azeroth, 05 November 2009 - 14:06.

Postad 05 November 2009 - 15:08

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Tycker att just Onkyo och marantz skiljer en hel del.
Onkyo ( 806) valde jag bort efter lite funderare här hemma.
Visst, blev imponerad och tyckte att ######r va häftigt, men när detta la sig så saknades detaljer, eller att imponator ljudet tog överhanden.
Marantz var lugn och inte samma driv, min gyllene medelväg i denna jakt var denon som jag tycker känns som en ok avvägning.
Det fanns mer i toppen än onkyo men inte lika "trist" i botten som marantz.

Marantz modellerna jag prövade vid den tidpunkten var marantz 4400, 4600 och kort en 7500.
Prövade även med och utan slutsteg med samma resultat.Kanske har hänt en del till dagens modeller?

Som sagt, detta är mina intryck, inget facit.

Postad 05 November 2009 - 15:52

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tycker att just Onkyo och marantz skiljer en hel del.
Onkyo ( 806) valde jag bort efter lite funderare här hemma.
Visst, blev imponerad och tyckte att ######r va häftigt, men när detta la sig så saknades detaljer, eller att imponator ljudet tog överhanden.
Marantz var lugn och inte samma driv, min gyllene medelväg i denna jakt var denon som jag tycker känns som en ok avvägning.
Det fanns mer i toppen än onkyo men inte lika "trist" i botten som marantz.

Marantz modellerna jag prövade vid den tidpunkten var marantz 4400, 4600 och kort en 7500.
Prövade även med och utan slutsteg med samma resultat.Kanske har hänt en del till dagens modeller?

Som sagt, detta är mina intryck, inget facit.

Det var därför jag tog upp Onkyo:s modell som ett exempel. :lol:

Tycker att 6004:an + mina 93:or (högtalarna spelar ju rätt stor roll i sammanhanget) sköter sig riktigt skapligt med de lägre frekvenserna, men som sagt så tror jag att det kommer att hända en hel del när den aktiva subben kommit då den kommer avlasta 6004:an en del + att alla frekvenser då får ett dedikerat högtalarelement.

Denon gör också riktigt bra produkter så du gjorde inte ett dumt köpt direkt. Var själv nära på att köpa en 2310:a när priset sänktes, men sett till helheten så vann 6004:an trots sänkningen på 2310:an (förmågan att bearbeta och omvandla bildsignaler var inte så viktig för mig).

Tror nog att Marantz fortsätter med samma stil än idag. Men om tillräckligt många skulle klaga så skulle de säkert ändra en del, men eftersom de inte gjort det så antar jag att de flesta är nöjda med Marantz sätt att förmedla ljud. :)

Är det förresten någon som testat 6004:an när det kommer till uppskalning och så vidare? Sköter den sig bra eller är det bättre att låta de separata enheterna sköta jobbet?

Redigerat av Azeroth, 05 November 2009 - 15:53.

Postad 07 November 2009 - 00:52

Unregistered1f4f2749
  • Unregistered1f4f2749
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Funkar Marantz 6004 bra ihop med XTZ 93 WMT + 99 W12.16S

Postad 07 November 2009 - 09:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vet inte om jämförelsen är rättvis.

I ren tvåkanal har jag lyssnat på Marantz 7001 KI tillsammans med Dynaudio. Förstärkaren gav ett starkt focus på mellanregistret och spelade lent i de övre registren. Lyssnade sedan på Rotel RA-06 som hade mer attack och grepp i basen, men var lite hårdare tuffare i sin karaktär.

Jag är medveten om att dess två är rena stereoförstärkare, men har bristande erfarenheter av Marantz receivers.

Kanske ligger skillnaden mellan Marantz och Onkyo i transientsvar?

Om man kopplar ur subwoofern hos men Marantz 6004, hur blir det då med anslagen? Presenteras de med pondus och en fin konturskärpa? Personligen tycker jag att en receiver skall ha så mycket kraft innanför skalet så att en sub blir överflödig, detta står självklar även i relation till vilka högtalare man äger.

Jag är allergik mot Denons receivers - menar att dom låter sterilt och saknar grepp i basen, vidare låter dom bara konslat.

Redigerat av Glidtassen, 07 November 2009 - 09:42.

Postad 07 November 2009 - 13:21

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Funkar Marantz 6004 bra ihop med XTZ 93 WMT + 99 W12.16S

Kör själv med 93:orna fast shielded modellen och jag tycker att de fungerar riktigt bra ihop. Nu har jag inte hunnit introducera någon sub till anläggningen, men jag har svårt att tänka mig att det ska låta sämre. :) Tror inte att du behöver oroa dig för att det ska låta dåligt, men om du mot förmodan skulle tycka det så kan du ju alltid skicka tillbaka allt tack vare "Buy & Try" som XTZ erbjuder (är det förstärkaren som du vill ha bort så blir det ju en annan femma). Men jag vet inte hur det blir när du tänk använda 2 subbar då 6004:an endast är anpassad för användandet av en. Men det finns säkert någon annan här som vet mer om det.

Redigerat av Azeroth, 07 November 2009 - 13:24.

Postad 07 November 2009 - 15:44

Unregisteredf98edd19
  • Unregisteredf98edd19
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Kan man streama musik från sin Ipod Touch 2G via dess bluetooth?

Postad 07 November 2009 - 16:22

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Kan man streama musik från sin Ipod Touch 2G via dess bluetooth?

Har inte provat själv, men ser inga problem med det i alla fall. :)

Postad 07 November 2009 - 18:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Var på Mediamarkt och lyssnade på

Onkyo TX-SR707
Marantz SR-6004

Jag jämförde dem både i ren tvåkanal, men jag ansåg att skillnaderna var stora i musiklyssning. Onkyo lät ljust, kraftfullt med ett bra grepp i de lägre registren. Men jag ansåg att Marantz var mer lyssnarvänlig. Den hade ett mjukare och behagligare ljud med bibehållen konturskärpa. Vi lyssnade med ett par golvare från Canton som kostade runt 11 000:-

Postad 07 November 2009 - 18:55

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Var på Mediamarkt och lyssnade på

Onkyo TX-SR707
Marantz SR-6004

Jag jämförde dem både i ren tvåkanal, men jag ansåg att skillnaderna var stora i musiklyssning. Onkyo lät ljust, kraftfullt med ett bra grepp i de lägre registren. Men jag ansåg att Marantz var mer lyssnarvänlig. Den hade ett mjukare och behagligare ljud med bibehållen konturskärpa. Vi lyssnade med ett par golvare från Canton som kostade runt 11 000:-

Måste ha vart ett par Canton Chrono 509DC

Postad 07 November 2009 - 19:02

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Prövade även med och utan slutsteg med samma resultat.

Är det möjligt ?

Postad 08 November 2009 - 22:54

Unregisteredf8739e91
  • Unregisteredf8739e91
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
vilket pris har Mediamarkt för 6004`an?

Postad 09 November 2009 - 05:45

Unregisteredf98edd19
  • Unregisteredf98edd19
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

vilket pris har Mediamarkt för 6004`an?

9990:-

Postad 09 November 2009 - 19:55

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Problem: Kopplade idag in mitt ps2 till 6004:an för att sedan köra lite Ratchet & Clank 1. Testade först på projektorn (Mitsubishi HC3100) och det funkade förutom att bilden, uppblåst på 90 tum, blev rätt kass. Så jag testade på TV:n (Hitachi 42PD7200) och här uppstår problemet. Bilden "blinkar", dvs den blir svart i en sekund ungefär var fjärde sekund, som om den letade synk. Ungefär som datorskärmen gör när man ställer om upplösningen, men hela tiden.

Har testat att ändra utgångsupplösning, men det hjälpte inte. Ska testa lite mer men ville få upp frågan här så fort som möjligt. Nån som vet vad som kan vara fel och framför allt vad man kan göra åt det?

/Ash

Postad 09 November 2009 - 20:20

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Problem: Kopplade idag in mitt ps2 till 6004:an för att sedan köra lite Ratchet & Clank 1. Testade först på projektorn (Mitsubishi HC3100) och det funkade förutom att bilden, uppblåst på 90 tum, blev rätt kass. Så jag testade på TV:n (Hitachi 42PD7200) och här uppstår problemet. Bilden "blinkar", dvs den blir svart i en sekund ungefär var fjärde sekund, som om den letade synk. Ungefär som datorskärmen gör när man ställer om upplösningen, men hela tiden.

Har testat att ändra utgångsupplösning, men det hjälpte inte. Ska testa lite mer men ville få upp frågan här så fort som möjligt. Nån som vet vad som kan vara fel och framför allt vad man kan göra åt det?

/Ash

Låter som ett typiskt kompatiblitetsproblem. ;) Ta upp det med Marantz så kanske de kan fixa en liten uppdatering till dig. :)

Postad 10 November 2009 - 01:02

Unregistered1f4f2749
  • Unregistered1f4f2749
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Kör själv med 93:orna fast shielded modellen och jag tycker att de fungerar riktigt bra ihop. Nu har jag inte hunnit introducera någon sub till anläggningen, men jag har svårt att tänka mig att det ska låta sämre. :) Tror inte att du behöver oroa dig för att det ska låta dåligt, men om du mot förmodan skulle tycka det så kan du ju alltid skicka tillbaka allt tack vare "Buy & Try" som XTZ erbjuder (är det förstärkaren som du vill ha bort så blir det ju en annan femma). Men jag vet inte hur det blir när du tänk använda 2 subbar då 6004:an endast är anpassad för användandet av en. Men det finns säkert någon annan här som vet mer om det.

Man kan väll koppla in två subbar med en "förgrenare"?
Skulle en sån funka eller? "se länk"

Postad 10 November 2009 - 10:30

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Man kan väll koppla in två subbar med en "förgrenare"?
Skulle en sån funka eller? "se länk"

Det skulle fungera, men eftersom att det blir samma signal som skickas till båda subbarna så blir det inte riktigt samma sak som om förstärkaren vore anpassad för 5.2, 7.2 el. 9.2 (har för mig att tanken med detta förutom en jämnare basåtergivning är att det ska skickas en left och en right signal). Men även fast du inte får tillgång till sådant krimskrams så får du ju en jämnare basåtergivning. :( Kollade dock igenom blu-ray listan nu och såg att det inte fanns någon film med stöd för 5.2, 7.2 el. 9.2 så jag kan ha fel gällande det hela och då blir det ju ingen mer skillnad än att du måste köpa en förgrening som inte var allt för dyr. :(

Postad 10 November 2009 - 22:34

joolz
  • joolz
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
edit: fel

Redigerat av joolz, 10 November 2009 - 22:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.