Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX 6600 *

925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2010 - 16:17

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Får väl dra ytterligare en stänkare till DVICO angående HDMI handshake till min stärkare. :P
Antar att det inte är tillräckligt många med samma problem, så det är nedprioriterat..

Om t.o.m. Sagem lyckas skicka ljud via HDMI från den fantastiska CD HDD boxen, så borde väl DVICO lyckas tycker man...

Menar du att det inte fungerar med HDMI till din stärkare, oavsett hur du ställer in TViX'en?
Verkar ju mysko får jag säga.

Vad har du för modell?

//BC

Postad 22 February 2010 - 18:51

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Går i köptankar om en 6600 med undrar samtidigt ifall det redan nu finns rykten/specar på en eventuell uppföljare? Är någon ny tvix på g så kanske det är dumt att köpa dagens modell då den lär kunna sjunka i pris om en ny kommer ut. Någon som vet? Hur länge har 6600 funnits ute?

Postad 22 February 2010 - 18:58

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Det ska komma en ny som heter typ N1, men den ska inte vara bättre än 6600an tror att det ska va en budgetmodell.

Och tror redan de sänkt priset på 6600an så det är nog ingen större mening med att vänta.

Postad 22 February 2010 - 22:55

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Menar du att det inte fungerar med HDMI till din stärkare, oavsett hur du ställer in TViX'en?
Verkar ju mysko får jag säga.

Vad har du för modell?

//BC

Kör med en Sony STR-DA5300ES.
TVIX via HDMI till stärkaren ger bild men inget ljud. Varken i digitalt eller analogt. Så jag kör bilden via HDMI och ljudet via optisk kabel. (digitalt.)

Till stärkaren kör jag även med HDMI
DVD spelare (ljud och bild utan problem)
och Canal Digital Sagem HDD boxen. (Ljud och bild via HDMI inga problem.)

Om jag kopplar TVIXen via HDMI till TVn (Sony 46X3500) så fungerar ljudet som det ska.
Men det tar liksom bort vitsen, plus att jag plötsligt får en synlig kabel upp till TV, då kabeltrumman i väggen bakom TVn är full.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 22 February 2010 - 23:03.

Postad 22 February 2010 - 22:58

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
dubbelpost

Redigerat av Unregistered04df7d78, 22 February 2010 - 22:59.

Postad 23 February 2010 - 08:29

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Kör med en Sony STR-DA5300ES.
TVIX via HDMI till stärkaren ger bild men inget ljud. Varken i digitalt eller analogt. Så jag kör bilden via HDMI och ljudet via optisk kabel. (digitalt.)

Till stärkaren kör jag även med HDMI
DVD spelare (ljud och bild utan problem)
och Canal Digital Sagem HDD boxen. (Ljud och bild via HDMI inga problem.)

Om jag kopplar TVIXen via HDMI till TVn (Sony 46X3500) så fungerar ljudet som det ska.
Men det tar liksom bort vitsen, plus att jag plötsligt får en synlig kabel upp till TV, då kabeltrumman i väggen bakom TVn är full.

Fasen vad märkligt.
Jag har en Sony STR DA5200ES (föregångaren till din) och den funkar perfa med TViX'en.
Det låter ju som att det går troll in din setup. ;)
Borde vara någon inställning som inte är helt 100.
Även om de andra prylarna funkar över HDMI.

//BC

Postad 23 February 2010 - 09:37

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Läser tvixen ext3 hårddiskar?

Postad 23 February 2010 - 09:57

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Fasen vad märkligt.
Jag har en Sony STR DA5200ES (föregångaren till din) och den funkar perfa med TViX'en.
Det låter ju som att det går troll in din setup. ;)
Borde vara någon inställning som inte är helt 100.
Även om de andra prylarna funkar över HDMI.

//BC

5300 har spökat för rätt många personer. Tror det var Sonys första med HDMI 1.3, och det har varit en del klagomål på olika forum om just HDMI handskakning mellan olika enheter som inte fungerar som de ska.
Men tvixen har också problem med vissa enheter, och jag vet att de uppdaterad den att fungera med fler märken i några av de nyare FW. Men ännu ej för min modell.

Jag har gjort en FW uppgradering av stärkaren, men får kanske kolla om det finns någon nyare tillgänglig.
Rätt jäkla bökigt bara att koppla ur allting och vara utan förstärkare i ett par dar, speciellt när man inte ens är säker på att det kommer att lösa problemen.

Postad 23 February 2010 - 14:00

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

5300 har spökat för rätt många personer. Tror det var Sonys första med HDMI 1.3, och det har varit en del klagomål på olika forum om just HDMI handskakning mellan olika enheter som inte fungerar som de ska.
Men tvixen har också problem med vissa enheter, och jag vet att de uppdaterad den att fungera med fler märken i några av de nyare FW. Men ännu ej för min modell.

Jag har gjort en FW uppgradering av stärkaren, men får kanske kolla om det finns någon nyare tillgänglig.
Rätt jäkla bökigt bara att koppla ur allting och vara utan förstärkare i ett par dar, speciellt när man inte ens är säker på att det kommer att lösa problemen.

Tråkigt!
Återstår bara att hoppas på uppdateringar då, antar jag...
Jag tycker dock att det är väldigt märkligt att det inte lirar alls.
Det borde ju gå att lösa på något vis, utan att trixa med FW.

//BC

Postad 23 February 2010 - 15:35

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tråkigt!
Återstår bara att hoppas på uppdateringar då, antar jag...
Jag tycker dock att det är väldigt märkligt att det inte lirar alls.
Det borde ju gå att lösa på något vis, utan att trixa med FW.

//BC

Det har varit rätt många diskussioner på olika forum om HDMI problem med den här stärkaren när den var ny.
Därav FW uppgraderingen jag gjorde. Men de flesta som hade problem fick ej ljud via HDMI överhuvudtaget.
För mig är det som sagt bara TVIXen. (Och som sagt, om fransmännen på SAGEM har lyckats, så borde det inte vara rocketscience för våra vänner på DVICO att få till det.)

Postad 24 February 2010 - 08:52

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Det har varit rätt många diskussioner på olika forum om HDMI problem med den här stärkaren när den var ny.
Därav FW uppgraderingen jag gjorde. Men de flesta som hade problem fick ej ljud via HDMI överhuvudtaget.
För mig är det som sagt bara TVIXen. (Och som sagt, om fransmännen på SAGEM har lyckats, så borde det inte vara rocketscience för våra vänner på DVICO att få till det.)

Håller med!
Skulle ju vara intressant att veta hur det kan vara skilnad på olika maskiner över HDMI.

//BC

Postad 24 February 2010 - 10:34

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Håller med!
Skulle ju vara intressant att veta hur det kan vara skilnad på olika maskiner över HDMI.

//BC

Hade du detta problem på din 5200 ? Jag hade det på 5300, så det verkar finnas mycket mysko saker inom HDMI.. :)

FW 1.9.34
Fix the video resetting problem on some TVs or HDMI switchers
- Some TV or switcher send wrong EDID HDMI information, then TVIX will be reset to 480p mode before. This problem is fixed.

Postad 27 February 2010 - 15:17

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hade du detta problem på din 5200 ? Jag hade det på 5300, så det verkar finnas mycket mysko saker inom HDMI.. :P

FW 1.9.34
Fix the video resetting problem on some TVs or HDMI switchers
- Some TV or switcher send wrong EDID HDMI information, then TVIX will be reset to 480p mode before. This problem is fixed.

Har faktiskt aldrig stött på det här problemet på min 5200.
Kan däremot hålla med om att det verkar finnas mycker mysko saker inom HDMI :)

//BC

Postad 11 March 2010 - 17:51

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tjena!

Fick hem min 6600N idag ;) Altt funkar bra stremar 720p utan problem trådlöst, nu till mitt bekymmer ibland när man sakll starta mkv eller iso så får man upp ett fel medelande att filen inte stöds, efter några start försök så startar den filen i alla fall, är det någon som har liknande bekymer, jag använder mig av senaste beta fw.

Postad 11 March 2010 - 20:17

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
har bara inträffat någon enstaka gång för mej....
längesedan nu visserligen....om det upprepas hela tiden så kanske nollställa den???

Postad 11 March 2010 - 21:32

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Fick det att fungera nu! jag connectade med upnp först, när jag ändrade till nfs så försvan problemen nästan. Nu vill den inte ansluta till musik mappen, fast jag har gjort exakt samma som på film och bild mapen som den ansluter till utan problem. ;)

En sak jag stör mig på är att den kommer inte ihåg vilken mapp man har varit i... ex. om jag ser på bilder i foto delen och sen bestämmer mig för att se film så när jag går in film delen så är den i foto delen, lite förvirrande men hoppas ni förstår vad jag menar :D

Postad 12 March 2010 - 10:49

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hej,

Vilken intern hårddisk rekommenderas? Jag hade tänkt mig 2TB.

Är detta ett bra val western digital?

Postad 12 March 2010 - 16:13

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

En sak jag stör mig på är att den kommer inte ihåg vilken mapp man har varit i... ex. om jag ser på bilder i foto delen och sen bestämmer mig för att se film så när jag går in film delen så är den i foto delen, lite förvirrande men hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Om du trycker på video knappen på fjärren, så ska du hamna i fil strukturen för filmer.

Postad 16 March 2010 - 18:08

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Ny FW ute
http://demod.dvico.c...00_1.9.8_A4.zip
Release Notes 6600:
[Changes]
[ Multimedia Player/ System]
1. Support external ODD (including CD/ DVD/ BD-ROM drive) to playback audio CD/ data CD/ unencrypted DVD/ unencrypted HDMV.
- Press GOTO key to select ODD device at file browser window, just like selecting USB device.
- Press FUNCTION to attach or detach the media.

2. Supports AVC-HD menu
3. Supports MP3 LRC lyrics
- Supports .LRC file for lyrics of MP3 file.

4. Adds selection of ¡°SKIP DURATION¡± at the setup menu
- Choose SETUP -> MISC to setup the skip duration

5. Adds setting of ¡°DATE/ TIME¡± at the setup menu
- Supports setting of year/ month/ day and choose between 12/24 hours

6. Fix the Hebrew subtitle problem
7. New main revolver UI (like N1) will be applied from next firmware release.

[PVR PART]
8. Fix the problem of more than two hours dual HD recordings (ATSC)
9. Fix the problem of overlapped scheduled recording sometimes.

[ Network ]
10. Fix the YOU-TUBE video playback problem

Postad 18 March 2010 - 11:56

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hej,

Vilken intern hårddisk rekommenderas? Jag hade tänkt mig 2TB.

Är detta ett bra val western digital?

Jag tänker glida ner idag och köpa en 6600 och då blir det en WD-hårddisk till.
Tänker dock välja 1.5TB-varianten istället då den har 64MB cache jämfört med 32MB på 2TB-varianten.
Man får ungefär samma pris per GB på båda discarna.

För er som har en Alinabutik i närheten kan jag tipsa om att de precis har sänkt priset på en 6600 till 2490:-. :)

Postad 18 March 2010 - 13:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag tänker glida ner idag och köpa en 6600 och då blir det en WD-hårddisk till.
Tänker dock välja 1.5TB-varianten istället då den har 64MB cache jämfört med 32MB på 2TB-varianten.
Man får ungefär samma pris per GB på båda discarna.

För er som har en Alinabutik i närheten kan jag tipsa om att de precis har sänkt priset på en 6600 till 2490:-. :)

Det du ska veta när du köper 64MB-varianten av WD-diskarna är att den då använder något som heter advanced format, ett nytt sätt att fysiskt lagra filerna som är snabbare om man har Vista/Windows 7/Linux, men långsammare om OS:et inte stödjer advanced format. Jag lyckades aldrig ta reda på om Tvixen stödjer advanced format så jag letade upp 32MB-varianten av WD Green 1.5TB på Dustin. Jag vågade helt enkelt inte chansa.

Antagligen fungerar advanced format i Tvixen, men det kanske går långsammare än det hade gjort med annars. Du får väl testa :)

OBS! Denna hårddisk använder en ny teknik för att optimera lagringsutrymme och prestanda (Advanced Format). För att få maximal kompatibilitet mellan denna hårddisk och Windows XP, Windows 2003 Server eller Windows Home Server krävs därför att ett program körs efter installation.
Mer information och nedladdning av programmet finns hos tillverkaren.

Advanced format

Lycka till

Postad 18 March 2010 - 14:03

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Det du ska veta när du köper 64MB-varianten av WD-diskarna är att den då använder något som heter advanced format, ett nytt sätt att fysiskt lagra filerna som är snabbare om man har Vista/Windows 7/Linux, men långsammare om OS:et inte stödjer advanced format.

Hmmm... och jag som precis kom hem från butiken med såväl Tvix som hårddisk i kassen.
Är det OS:et på datorn som åsyftas? Jag kör Linux/Kubuntu...

Redigerat av Grumme, 18 March 2010 - 14:04.

Postad 18 March 2010 - 14:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hmmm... och jag som precis kom hem från butiken med såväl Tvix som hårddisk i kassen.
Är det OS:et på datorn som åsyftas? Jag kör Linux/Kubuntu...

Om man stoppar disken i en dator så är det datorn som menas, om man stoppar disken i en Tvix är det nog tvixen som menas. Det var därför jag blev osäker på vad som händer när man stoppar disken i en Tvix.

Det finns specialinstruktioner för om man stoppar disken i en extern USB-låda:

Can I install my Advanced Format Drive into a USB enclosure?
Yes, you may install your Advanced Format Drive into a USB enclosure. Please click here for further installation instructions.

Tydligen menar de att man ska sätta disken i datorn först, formattera där och sedan flytta den till Tvixen. Allt verkade så omständigt så jag valde den äldre modellen, men det där fungerar säkert.

edit: jag antar alltså ovan att man kan jämställa Tvixen med en extern USB-låda.. Jag hittade inte nån på nätet som provat advanced format i en Tvix. Men det kanske bara beror på att ingen har haft några problem?

Redigerat av distortion2, 18 March 2010 - 14:30.

Postad 19 March 2010 - 17:01

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Kan nu upplysa om att hårddisken med 64MB cache gick alldeles utmärkt att formatera till NTFS direkt i Tvixen. :)
Nu ska jag bara få hjälp av en kompis att ställa in routern så att jag kan få in den nya FW:n.
Det är fortfarande några småsaker som inte är som de ska...

Postad 19 March 2010 - 21:07

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kan nu upplysa om att hårddisken med 64MB cache gick alldeles utmärkt att formatera till NTFS direkt i Tvixen. :)
Nu ska jag bara få hjälp av en kompis att ställa in routern så att jag kan få in den nya FW:n.
Det är fortfarande några småsaker som inte är som de ska...

Skönt att höra. Det var nog därför jag inte hittade någon info om det, det är helt enkelt ingen som haft några problem med advanced format och tvix.

Postad 20 March 2010 - 00:22

Zeth
  • Zeth
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Om du trycker på video knappen på fjärren, så ska du hamna i fil strukturen för filmer.

Tyvärr verkar det inte funka över nätverket :) utan jag hamnar alltid i den senaste mappen jag besökt.

Ett annat problem som jag har är att jag kan inte ansluta till min musik mapp när jag kör nsf, men om jag använder upnp så funkar det utan problem, någon som har någon ide?

Postad 21 March 2010 - 17:57

vaquin
  • vaquin
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tänkte kolla om någon vet att detta fungerar,

Det är så att jag har en tvix m-6500a på övervåningen samt en server som står vilket jag streamar ut via tvix netshare till tvix-m6500a. Nu har min far kommit och sagt att han gärna skulle vilja ha en tvix på nedervåningen och då såg jag att denna modell tvix 6600 existerar i trådlöst format. Frågan är då, är det möjligt att streama från en windows server 2003 burk med tvix netshare till två stycken tvix där en är m6500a(icke trådlös) och en är trådlös 6600 med samma material/utbud på båda samt att man kan spela upp exempelvis samma film på båda tvixen utan att det blir någon form av krock.

Fungerar det även att streama trådlöst 1080p filmer bra?

MVH

Fredrik

Postad 22 March 2010 - 13:25

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det inte funka över nätverket :) utan jag hamnar alltid i den senaste mappen jag besökt.

Ett annat problem som jag har är att jag kan inte ansluta till min musik mapp när jag kör nsf, men om jag använder upnp så funkar det utan problem, någon som har någon ide?

Hej.

Vilken FW kör du ?
(Ett visst minne finns alltid kvar. När jag startar och är i huvudmeny och trycker movie knappen, så hamnar jag i min movie folder på nätverket om det är senaste stället jag kollade på film. Och samma att jag hamnar på TVIX interna HDD när jag trycker på knappen, om jag senast såg på film på den interna hårddisken.)

Angående musik mappen ? Har du döpt foldern enligt "regelboken" , d.v.s. "music", och music foldern ligger i en folder som heter något av tvixhd1, tvixhd2, tvixhd3, tvixhd4 ... till vilken Netshare är mappad ?

Postad 22 March 2010 - 13:32

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tänkte kolla om någon vet att detta fungerar,

Det är så att jag har en tvix m-6500a på övervåningen samt en server som står vilket jag streamar ut via tvix netshare till tvix-m6500a. Nu har min far kommit och sagt att han gärna skulle vilja ha en tvix på nedervåningen och då såg jag att denna modell tvix 6600 existerar i trådlöst format. Frågan är då, är det möjligt att streama från en windows server 2003 burk med tvix netshare till två stycken tvix där en är m6500a(icke trådlös) och en är trådlös 6600 med samma material/utbud på båda samt att man kan spela upp exempelvis samma film på båda tvixen utan att det blir någon form av krock.

Fungerar det även att streama trådlöst 1080p filmer bra?

MVH

Fredrik

Rent generellt så kan det vara tveksamt om du får tillräckligt bra signal trådlöst mellan två våningsplan.
Och även vid bra signal, så blir det otroligt ryckigt vid 1080P i trådlöst.

Eftersom du inte behöver en intern HDD i den extra maskinen, så skulle jag rekomendera att du istället köper den nya N1 modellen (samma som 6600 utan trådlöst och utan plats för HDD) som är betydligt billigare. Och istället för trådlöst kör "ethernet" via elnätet. Finns ett antal olika modeller för det i olika prisklasser.

Postad 23 March 2010 - 00:17

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Nu har jag lekt lite med olika inställningar och har ett par frågor:

* Jag kan spela flera slags ljudfiler utan problem (ogg, flack m.fl.), men av någon anledning så får jag inget ljud med .mp3-filer. Varför?
Har ställt in på SPDIF eftersom jag kör optiskt, AC3 + DTS som digital och AAC som analog.

* När det gäller filmer så fungerar .iso, .mkv, .mts m.m. bra, men när jag ska spela .mpg pch .avi så får jag bara bild men inget ljud.

Vi börjar så. Jag har säkert fler frågor framöver. :D

Redigerat av Grumme, 23 March 2010 - 00:18.

Postad 23 March 2010 - 06:49

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Nu har jag lekt lite med olika inställningar och har ett par frågor:

* Jag kan spela flera slags ljudfiler utan problem (ogg, flack m.fl.), men av någon anledning så får jag inget ljud med .mp3-filer. Varför?
Har ställt in på SPDIF eftersom jag kör optiskt, AC3 + DTS som digital och AAC som analog.

* När det gäller filmer så fungerar .iso, .mkv, .mts m.m. bra, men när jag ska spela .mpg pch .avi så får jag bara bild men inget ljud.

Vi börjar så. Jag har säkert fler frågor framöver. :D

Gå tillbaka till inställningarna. När du kommer till SPDIF, välj "custom" settings för SPDIF.
Sen väljer du exakt samma inställningar manuellt (d.v.s. AC3 + DTS som digital och AAC som analog) och ljudet skall fungera.
Fråga mig inte varför,,, :lol: Känt "fel".

Postad 23 March 2010 - 12:16

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Gå tillbaka till inställningarna. När du kommer till SPDIF, välj "custom" settings för SPDIF.
Sen väljer du exakt samma inställningar manuellt (d.v.s. AC3 + DTS som digital och AAC som analog) och ljudet skall fungera.
Fråga mig inte varför,,, :D Känt "fel".

Tack som fan! Det fungerade perfekt. :lol:
Nu är det bara .wmv-filer som den av någon anledning inte vill spela alls...

Postad 23 March 2010 - 12:45

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tack som fan! Det fungerade perfekt. :D
Nu är det bara .wmv-filer som den av någon anledning inte vill spela alls...

Den stöder bara VMW9. Övriga versioner stöds ej. Vet ej varför, men då det är en Microsoft utvecklad codec så kanske det inte krävs några ytterligare förklaringar.

Postad 23 March 2010 - 12:52

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Ny FW ute
http://demod.dvico.c...00_1.9.8_A4.zip
Release Notes 6600:

Beta FW 1.9.8 blev förresten en officiell release. Så de som ännu inte uppgraderat till Beta FW kan hitta den som officiell release här:
http://www.tvix.co.k...t...&pSerial=39

Fixar sedan första officiella releasen 1.8.7 är följande.

[ Multimedia Player/ System ]
1. Supports universal jukebox.
- Supports HDMV and ISO file format.
2. Supports cover-art user-interface
- To enable cover-art mode, press SETUP -> “System” -> “File List Type” -> “Cover Art”
3. Supports NETWORK LIVE FIRMWARE UPDATE
- Please make sure that M6600 is connected to Internet, then go to SETUP-SYSTEM - AUTOMATIC FW UPDATE.
4. Supports external TTF font loading for subtitle
- Select .TTF extension font file, then the subtitle will output with that font
5. Supports MP3 album art
- Supports image contained at MP3 ID3 tag
6. Supports file browsing while playback music.
- Press “GOTO” button to browse files, and then select the other file.
7. Enhances Device Selection Pop-up window
(This dialog will pop-up when you press “GOTO” button on file browser)
8. Supports TERRET USB device
- Up to 6 USB devices can be detected. (It was 2 devices before)
9. Supports new BOOKMARK function.
- Previous bookmark function is changed to “RESUME”
10. Improves file/folder management feature a lot
- You can enter file/folder management mode by “FUNCTION” button at file browser.
11. Adds “device selection pop-up” window
- Press left arrow button or “GOTO” button to pop-up this window.
12. Supports memorizing last device
- Memorize the last accessing device (e.g. internal HDD/ USB/ Network) and browse from there after booting.
13. Supports Swedish and Greek language at setup.
14. Fixes cyclic rebooting problem after power off.
15. Fixes reverse ordered ID3 tag information problem.
16. Fixes MKV internal subtitle abnormal tinting problem
17. Fixes the aspect-ratio update problem of setup.
18. Adds adjustment of screen saver timer by 1 minute basis
19. Adds slide-show transition timing window at SETUP
20. Improves file browsing/ setup/ GOTO/ INFO user interface
- Improves the browsing/ scrolling speed a lot.
21. Improves ZOOM function
- You can adjust zooming/ scrolling by magnitude or percentage.
22. Adds new ASPECT RATIOs (by pressing ASPECT(16:9/4:3) button)
23. Improves text subtitle
- Adds shadow effect on text subtitle to improve the readability.
24. Adds the VIDEO/MENU SCREEN POSITION ADJUSTMENT
- You can setup the VIDEO SCREEN POSITION (left/ right/ up/ down) as well as UI MENU position.
25. Fixes stopping problem of transport stream playback when you select audio changes by “AUDIO” button.
26. Supports IMG image file

[PVR PART]
1. Supports recorded stream cut-editing function for transport stream
- This function can be run at background ( You can still use DTV or file playback while editing function running)
2. Adds recording-time padding function.
- You can pad more recording time with designated on the setup.
3. Supports BACKGROUND EPG UPDATE by dual tuner
- Always gathers EPG information when second tuner is idling.
4. Adds SKIP - CHANNEL - SCANNING function
- You can skip several channels scanning by pressing "NEXT" button
5. Adds DTV time-sync function by channel
- You can enable this function by SETUP -> HDTV -> DATE/TIME -> via TV
6. Fixes cyclic scheduled recording problem. (Sometimes, it''''''''s missing)
7. Fixes Czech''''''''s ETT information problem
8. Fixes channel switching problem/ recording problem of French HDTV stations.
9. Fixes channel switching problem of New Zealand.
10. Fixes wrong file name creation problem when schedule-to-record
11. Adds DTV time-sync function by channel
- You can enable this function by SETUP -> HDTV -> DATE/TIME -> via TV
12. Adds EIT (DVB-T) / ETT (ATSC) information on EPG
13. Adds CABLE/ AIR selection pop-up when no channel scanning done before in ATSC
14. Fixes rebooting problem of channel switching when dual recording.
15. Fixes 15 seconds skipping problem at time-shifting.

[ Network/ UPnP]
1. Enables SAMBA/ NFS server browsing function.
- Go to SETUP - NETWORK - SETUP NETWORK DISK, then new browsing window will pop-up.
2. Enables You-tube again
3. Improves the 11n speed and performance.
4. Supports Wi-Fi 11n USB dongle based on Ralink RT3070 chipset.

Postad 23 March 2010 - 13:03

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Nya fw:n fixade jag så fort jag kopplat in spelaren, men tack ändå. :D

Finns det något sätt att flytta filer mellan den interna och de externa hårddiskarna (som är kopplade via usb) utan att gå via datorn?

Postad 23 March 2010 - 18:35

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Nya fw:n fixade jag så fort jag kopplat in spelaren, men tack ändå. :)

Finns det något sätt att flytta filer mellan den interna och de externa hårddiskarna (som är kopplade via usb) utan att gå via datorn?

Testa med "function" knappen när du är ute och scrollar bland filerna.
Har inte testat det själv då jag har mina externa USB diskar kopplade till PCn och använder PCn för att flytta filer till Tvixen vid behov.

Postad 23 March 2010 - 21:10

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej!

Är total newbie på mediastreamers och nätverk. Har skummat igenom hela denna nästan oändliga tråd och blir helt förbryllad över man säljer burkar med så många problem (dvs bristfällig verifiering av FW innan släpp).

Hursomhelst, jag behöver en hel del råd.

Jag har 100MBit lina in i lägenheten som går till en trådlös/trådbunden router (inteno, bredbandsbolaget). Till denna kopplar jag trådbundet min gamla trogna stationära dator (kör XP, har 250GB HDD). Denna är min huvuddator där rippning och "filhantering" sker. Sedan har jag en extra USB HDD 350 GB med filmer och annat på. Därutöver har jag en laptop (Win 7, har 500GB) som jag använder till musikuppspelning via en värsting dac (råkar vara hifinörd). Laptopen har HDMI ut men stöder ej 1080p.

Vad jag behöver är:

1. Ett sätt att spela 1080p filer på.
2. Back-up för alla befintliga hårddiskar (totalt 1.1 TB) samt hårddiskutrymme att växa i.

Ett sätt är att skaffa en NAS (min 2TB) samt en Mediastreamer? Tips på NAS som funkar bra med 6600N?
Ett alternativ skulle vara att ha en mediastreamer med 2TB HDD och ha back-up för befintliga HDD i denna? (Men jag vet inte hur lätt det är att hantera..)

Tvix 6600N verkar minst buggig, men ändå jättebuggig? :)

Tvix'en + NAS blir ganska dyrt.. även om det nog skulle gå att skrapa ihop dessa slantar.

Nää, vilken jäkla röra. Är Sverker Olofsson den enda personen i världen som står på konsumenternas sida? :blink:

Ber om ursäkt för diverse OT, men jag vet inte i vilken ända jag ska börja.. och detta är verkligen en djungel.

Mvh,

Domnerus

Postad 24 March 2010 - 10:56

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Till denna kopplar jag trådbundet min gamla trogna stationära dator (kör XP, har 250GB HDD). Denna är min huvuddator där rippning och "filhantering" sker. Sedan har jag en extra USB HDD 350 GB med filmer och annat på. Därutöver har jag en laptop (Win 7, har 500GB) som jag använder till musikuppspelning via en värsting dac (råkar vara hifinörd). Laptopen har HDMI ut men stöder ej 1080p.

Vad jag behöver är:

1. Ett sätt att spela 1080p filer på.
2. Back-up för alla befintliga hårddiskar (totalt 1.1 TB) samt hårddiskutrymme att växa i.

Ett sätt är att skaffa en NAS (min 2TB) samt en Mediastreamer? Tips på NAS som funkar bra med 6600N?
Ett alternativ skulle vara att ha en mediastreamer med 2TB HDD och ha back-up för befintliga HDD i denna? (Men jag vet inte hur lätt det är att hantera..)

Tvix 6600N verkar minst buggig, men ändå jättebuggig? :)

Tvix'en + NAS blir ganska dyrt.. även om det nog skulle gå att skrapa ihop dessa slantar.

Nää, vilken jäkla röra. Är Sverker Olofsson den enda personen i världen som står på konsumenternas sida? ;)

Ber om ursäkt för diverse OT, men jag vet inte i vilken ända jag ska börja.. och detta är verkligen en djungel.

Mvh,

Domnerus

Hm, när det gäller lösningar för datalagring finns det en oändlig massa möjligheter, allt beroende på pris, behov etc.

I din situation skulle jag gjort följande, som det mest kostnadseffektiva.
TVIX 6600 med 2TB hårddisk.
Existerande USB HDD som back-up/säkerhetskopia av bägge PC (utan mediafilerna)
De mediafiler du är mest rädd för att förlora, lagrade på både PC och TVIX, och de som det inte är hela världen om de försvinner, lagrade endast på TVIX.

Jag upplever inte TVIXen som jättebuggig. De flesta FW uppdateringarna gäller mer att lägga till ytterligare funktionalitet. Mina PCs krashar betydligt oftare än min TVIX om det är någon måttstock. Största problemen med TVIX finns om du använder den som PVR för digital TV, vilket i Sverige är ganska meningslöst, då det är ytterst få kanaler som fungerar utan kort.

Postad 24 March 2010 - 15:22

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
En snabb fråga. Har tidigare ägt en M-7000 som jag sålde, vilket jag ångrar.

Min fråga är. Är det verkligen en synbar skillnad i bildkvalitét mellan ex. 6500 och 6600, eftersom 6600 kör med sämre chip?

Och även om det kanske är off-topic. Är inte 6500 numera så stabila att värmeproblemen är borta? Fick för mig att det bara gällde rev. 1.

Sean.Wiklund och Kanelbulle, var är Ni när jag behöver Er. :)

Redigerat av twebbas, 25 March 2010 - 08:45.

Postad 24 March 2010 - 22:29

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hm, när det gäller lösningar för datalagring finns det en oändlig massa möjligheter, allt beroende på pris, behov etc.

I din situation skulle jag gjort följande, som det mest kostnadseffektiva.
TVIX 6600 med 2TB hårddisk.
Existerande USB HDD som back-up/säkerhetskopia av bägge PC (utan mediafilerna)
De mediafiler du är mest rädd för att förlora, lagrade på både PC och TVIX, och de som det inte är hela världen om de försvinner, lagrade endast på TVIX.

Jag upplever inte TVIXen som jättebuggig. De flesta FW uppdateringarna gäller mer att lägga till ytterligare funktionalitet. Mina PCs krashar betydligt oftare än min TVIX om det är någon måttstock. Största problemen med TVIX finns om du använder den som PVR för digital TV, vilket i Sverige är ganska meningslöst, då det är ytterst få kanaler som fungerar utan kort.

Tack för dina råd!!

Ska definitivt överväga ditt lösningsförslag. En Tvix med 2TB HDD skulle kunna vara den vettigaste lösningen, definitivt billigare än TVIX + NAS även om man kanske blir utan en del funktioner som en NAS skulle bidra med utvöer vad TVIX'en kan. (Och nej, jag behöver ingen PVR-funktion, som tur är! :) )

Postad 26 March 2010 - 09:29

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tack för dina råd!!

Ska definitivt överväga ditt lösningsförslag. En Tvix med 2TB HDD skulle kunna vara den vettigaste lösningen, definitivt billigare än TVIX + NAS även om man kanske blir utan en del funktioner som en NAS skulle bidra med utvöer vad TVIX'en kan. (Och nej, jag behöver ingen PVR-funktion, som tur är! :) )

Om du är villig att gå upp ett steg för att få funkionerna för NAS, så finns det ett antal attraktiva lösningar.
T.ex. WESTERN DIGITAL SHARESPACE 4TB (för att till fullo tillgodogöra dig NAS så bör du ha utrymme att spegla diskarna, därav 4TB) tillsammans med "lillebror" TVIX N1 (N1 saknar plats för HDD). Western Digital går på runt 5,000 och N1an på runt 1,500.

Vet inte om någon testat TVIXen med denna NAS, men det borde fungera efter lite trixande.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 26 March 2010 - 09:30.

Postad 26 March 2010 - 17:10

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hmm.. ja, det finns många alternativ! :)

En annan lösning vore en Qnap NAS med deras mediastreamer nmp1000.

Snackade med en som hade en HP Smart Media server eller vad den nu hette.. som man också kunde göra en massa med..

Postad 28 March 2010 - 12:21

Loeken
  • Loeken
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Uppgraderade för ett par dar sedan till Public Firmware 1.9.8[0], problemen började direkt, menyn laggar (!), när jag ska byta ikon i mediavyn hänger inte den röda highligten med( ramen runt ikonen) utan halva ramen flyttas först en sekund efter jag har bytt (!). När jag trycker på play på vad som helst, så tar det flera sekunder (mycket längre tid än innan) att börja spela filen, och när den väl spelar så laggar det och ljudet kommer före bilden ibland, allt går segt. Bara jag som upplever dessa problem? Har haft den i snart ett halvår men har aldrig sett något liknande :)

Postad 29 March 2010 - 07:35

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Uppgraderade för ett par dar sedan till Public Firmware 1.9.8[0], problemen började direkt, menyn laggar (!), när jag ska byta ikon i mediavyn hänger inte den röda highligten med( ramen runt ikonen) utan halva ramen flyttas först en sekund efter jag har bytt (!). När jag trycker på play på vad som helst, så tar det flera sekunder (mycket längre tid än innan) att börja spela filen, och när den väl spelar så laggar det och ljudet kommer före bilden ibland, allt går segt. Bara jag som upplever dessa problem? Har haft den i snart ett halvår men har aldrig sett något liknande ;)

Låter skumt. Har inga problem med 1.9.8.

Postad 30 March 2010 - 17:52

Unregistered1d36b31d
  • Unregistered1d36b31d
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Om man kopplar in M-6600 till en TV via HDMI och kör en film med DTS ljud,
fixar tvixen att konvertera ljudet så man får ljud i TVn?
För det gör inte min M-5100.

Redigerat av Unregistered1d36b31d, 30 March 2010 - 17:53.

Postad 01 April 2010 - 09:10

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Om man kopplar in M-6600 till en TV via HDMI och kör en film med DTS ljud,
fixar tvixen att konvertera ljudet så man får ljud i TVn?
För det gör inte min M-5100.

Ja!
Den kan nedmixa DTS.

//BC

Postad 01 April 2010 - 14:39

Unregistered1d36b31d
  • Unregistered1d36b31d
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Ja!
Den kan nedmixa DTS.

//BC

Okey, tack för svaret.

Postad 04 April 2010 - 01:15

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Jag har fått ett problem jag inte lyckats hitta någon inställning för: När skärmsläckaren går igång så täcker den inte hela skärmen utan lämnar glipor på ett par centimeter på varje sida. (Har en 50-tums Samsungplasma)
Hur fixar jag det? ;)

Postad 05 April 2010 - 10:31

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Är faktiskt riktigt sugen på denna men jag har två frågor:

Jag har ingen möjlighet att ha mitt material på annat sätt än en externhårddisk då jag inte har nått nätverksuttag i närheten där denna ska placeras eller för den delen trådlöst internet.

• Min första fråga är då om man fortfarande vill ha sjukt mycket utrymme som det finns nått sätt att plugga in flera hårddiskar?

Sen har jag en fråga om vad som står på hemsidan (http://www.tvix.co.k...ts/HDM6600.aspx) under fliken spec;

HDD Supported:
3.5" SATA HDD only (NTFS,FAT32, SATA Ⅰ,Ⅱ HDD)

• Min andra fråga är då om det finns något annat än SATA? För här på prisjakt så är det inte utskrivet på exempelvis denna:

Men den kanske fungerar endå? eller?

Hoppas ni kan hjälpa till!

Postad 05 April 2010 - 10:37

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Är faktiskt riktigt sugen på denna men jag har två frågor:

Jag har ingen möjlighet att ha mitt material på annat sätt än en externhårddisk då jag inte har nått nätverksuttag i närheten där denna ska placeras eller för den delen trådlöst internet.

• Min första fråga är då om man fortfarande vill ha sjukt mycket utrymme som det finns nått sätt att plugga in flera hårddiskar?

Sen har jag en fråga om vad som står på hemsidan (http://www.tvix.co.k...ts/HDM6600.aspx) under fliken spec;

• Min andra fråga är då om det finns något annat än SATA? För här på prisjakt så är det inte utskrivet på exempelvis denna:

Men den kanske fungerar endå? eller?

Hoppas ni kan hjälpa till!

Hej,

Du kan köra flera externa USB-hårddiskar samtidigt.
Disken som du länkar till kör USB, så du kan alltså ansluta den direkt.

S-ATA anslutningen i M6600N gäller bara den interna disken.
För externa diskar är det USB 2.0 som gäller.

//BC

Jag har fått ett problem jag inte lyckats hitta någon inställning för: När skärmsläckaren går igång så täcker den inte hela skärmen utan lämnar glipor på ett par centimeter på varje sida. (Har en 50-tums Samsungplasma)
Hur fixar jag det? ;)

I inställningsmenyn kan du sälla in storleken på bilden (overscan/underscan) för både video och meny.
Fixa dem så att de yttre strecken tangerar kanten på TV'n.

//BC

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.