vart hittar man inställningen för HDMI dot-by-dot?
//E
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Sharp Aquos LC-LE600 och LC-LE700/LC-LE705 LED LCD tv serier
Startad av
andersos
, Jul 30 2009 12:16
770 svar till detta ämne
5 relaterade trådar
Postad 12 November 2009 - 12:40
Tryck på knappen som ligger under den för volym. Hade själv problem att hitta den. xD
Postad 12 November 2009 - 15:47 Svenska menyer, klarar Boxer och Comhem CA modul mm. DEssutom så säljs väl "e" varianterna av företag som är baserade ute Europa som t.ex. Pixmania medan "s" modellerna säljs genom "svenska åf" vilket iaf för mig känns som om det skulle bli mindre strul om man behövde utnyttja garanti eller så. Jah har iofs köpt mycket saker främst från Tyskland men ingenting dyrare än ett par tusenlappar av just den anledningen. Postad 12 November 2009 - 19:23
Det är nog du =) Postad 14 November 2009 - 22:48
men vafasiken, så har jag nästan bestämt mig för en 700s och då ser jag att den saknar DLNA. Är det något man kommer sakna om ett par år eller kommer det kvitta. Jag ska ändå ha en HTPC av något slag stående vid TVn, vilket gör att jag borde kunna göra det jag vill ändå.
Är sharp i tagen att släppa nya modeller snart med mer finesser eller ska jag slå till? Närmsta konkurenter för mig är väl panasonics plasma eller sonys LCD Postad 15 November 2009 - 00:50
Det är nog bara du som kan avgöra det. LE700-serien är inte en TV med massa lull lull. Däremot en väldigt bra bild med ett pris som är bra jämfört med konkurrenterna. Så för mig som kör HTPC och förstärkare för allt ljud, så hade jag ändå inte velat betala för funktioner som inbyggd mediaspelare och inbyggda högtalare med bra ljud. Postad 15 November 2009 - 16:04
Såg just att EL-giganten har Le600 för under 10 000. Det börjar bli riktigt intressant. Undrar bara om det kan bli lägre lagom till mellandagsrean?
Postad 15 November 2009 - 20:15
Jag har bestämt mig för Sharp, men ställer mig också frågande till huruvida man ska slå till eller vänta till mellandagsrean och hoppas på att denna finns med (700S). Tycker även att skillnaden i pris 40" - 46" verkar lite väl tilltagen? Redigerat av iProtocol, 15 November 2009 - 21:40. Postad 16 November 2009 - 01:44
Funderar lite på dessa modeller eller en Samsung LE-B655 som har riktigt bra svärta dock inte LED. Någon som har jämfört denna med LE600/700?
http://www.youtube.c...feature=related Har faktiskt missat att själv kolla in dessa modeller i butik då jag då kollade andra märken. Men 700 verkar ju lovande. Me like. Jo. Funderar oxå på om man ska vänta in julen eller inte. Kanske gör någon tusenlapp på priset om man har tur. Skillnaden mellan 40 och 46 är ganska rejäl som det är nu. Vill ju helst ha en 46a. Förresten. Några videos -> http://www.youtube.c...feature=related http://www.youtube.c...feature=related http://www.youtube.c...feature=related http://www.youtube.c...feature=related Och till sist en liten reklamfilm. http://www.youtube.c...h?v=8iCnqwAcTKM Är det inga högtalare inbyggda i dessa modeller eller tolkar jag dig fel? Avsaknaden utav DNLA tror jag personligen inte spelar mycket boll. Iaf inte för min del. Jag vill ha bra bild. Punkt. Och eftersom mediaspelare som i ex Samsungs LCD inte funkar som tänkt (klarar inte DTS ljud osv) så kan man lika bra vara utan. Men det är min åsikt förstås. Bara en hint till dig kertoblo om hur jag resonerar i frågan. Du får skaffa dig en egen uppfattning om hur viktigt DNLA är. För min del spelar det ingen roll som sagt. Redigerat av twebbas, 16 November 2009 - 10:51. Postad 16 November 2009 - 12:18
inbyggda högtalare svar JA, men med bra ljud? Svar NEJ Precis som du skriver, om du vill ha en TV med bra bild, då kommer du bli nöjd med 700 tycker jag. Exakt, varför ha en intern mediaspelare som fungera så där, när man kan ha en HTPC med XBMC, mums! =) Ni som tänker vänta på julrean, kolla här på prisjakt, och jämför priserna hur mycket de sjönk förra året under julrean på säg 5 tv-apparater. Det borde ge er ett hum om julreans "kapacitet" Postad 16 November 2009 - 13:23 Smart. det aka jag kolla direkt. Nu när man är sjuk och ändå hemma från jobbet. =) 52 tum blir på tok för stort för oss, en 46 borde fungera fint. Läste igenom hela tråden i natt, och Du har säkert redan skrivit om det, men hur uppfattade du skillnaden mellan Sharp 700 och ex Samsungs LED-edge-modeller/B655? Förutsatt du har jämfört dessa förstås. Postad 16 November 2009 - 13:50
Hej!
Finns det nån ägare här som kan säga hur le700 fixar vanlig standard definition, typ vanlig digital tv? Jag har bara sett den visa HD-material på elgiganten. Och där var den HELT outstanding. Men jag kommer mest se på "vanlig" tv. Och spela xbox.... Postad 16 November 2009 - 14:36
Jo, en polare som arbetar i branschen som tipsade mig om detta, med att jämföra priskurvor etc. Och eftersom han är i branschen, så får man förmoda att det inte är helt random, utan att det finns ett mönster att följa i deras prissättning =) Mja... på vilket avstånd sitter du? Jag bor i en 2:a, sitter på 3.3meters avstånd ungefär och jag skulle inte vilja ha mindre än 52". Men den ger ju helt klart lite biokänsla i storlek =) När det gäller Sharp 700 vs Samsungs LED så har jag bara sett Samsungs LED i butik, och jag har bara sett Sharp 700 hemma hos mig. Alltså inte jämfört dem samtidigt. Men jag har bott hemma hos min kusin några nätter, och hemma hos henne stod det en Samsung LCD av äldre modell som jag direkt såg clouding på, samma fenomen som verkar visa sig väldigt många nya Sharp LED. Samtidigt är Sharp LED tunnare, mer funktioner och lite dyrare... men jag hade nog stört mig på clouding, då Sharp 700 är väldigt jämn o fin. När det gäller vanligt SD-material... jag har ju inte jämfört med en TV som är känd för att visa SD material "snyggt". Så jag vet ju inte vad "bra" är. Men SD-material är ju inte högupplöst, alltså blir det lite sämre kvalité. Sedan när jag slänger på en TV-serie i 720p eller en film i 1080p så blir det ju utan tvekan en härligt skarp bild. Postad 16 November 2009 - 14:42
Vad gäller SD-bilden så har jag för tillfället en TJOCK tv med analogt kanalutbud. Detta ska alltså bytas ut mot ca 40 tum LCD med DIGITAL tv. Vill bara veta att det inte blir en försämring. För i så fall kommer ju bumbibjörnarna bara se ut som studsande utsmetade bollar....and we can't have that! Sitter förresten strax under 3 m från tv:n... Postad 16 November 2009 - 15:23
Jo men det är klart att bilden blir bättre, du kommer se alla skönhetsfel i din analoga sändning =) Om jag jämför med DVD: Min förra tv (tjock-TV 32", dock "bra kvalité") där passade ju DVD väldigt bra för den TV:n. man såg inte hur skarp eller oskarp DVD:filmen var för att TV:n kunde ändå inte visa skillnaden. Anslutningen var då givetvis Scart. Nu spelar jag upp DVD-filmer via min HTPC --> HDMI, och på den nya stora 52" så ser man såklart att det är en mycket lägre upplösning. Däremot ser färgerna bra mycket bättre ut nu eftersom bilden skickas via HDMI och på grund av TV:ns resurser antar jag. Och när det gäller analog sändning, min mamma bytte sin tjock-TV mot 42" LCD TV, och där blev det mycket sämre eftersom hon bor i ett comhem-hus som har mycket dålig kvalité på sin analoga tvsändning. Medans jag bor också i ett comhemhus men med en mycket bra analog tv-sändning. Så för mig var det inte lika stor skillnad, även om digital-boxen ökar ju kvalitén från analog givetvis när det gäller vanliga tv-sändningar. Postad 16 November 2009 - 16:12
Man kan ju också ta sig en funderare på hur mycket julrea det kommer att bli på en modell som såhär 6 veckor före jul ännu knappt finns att köpa på de stora kedjorna... om vi snackar 52" alltså. Redigerat av Skeeter, 16 November 2009 - 16:15. Postad 16 November 2009 - 16:23
Se bara till att din digitalbox har HDMI ut så kommer SD att se bra ut på TV'n, skillnaden mellan digital SD och analog SD kvalitet är mycket stor. Om jag t.ex. kopplar över till analog mottagnng (Comhem) direkt ur väggen så blir bilden oacceptabel på det avstånd jag sitter... skulle jag backa en 4-5 meter så ser det nog ok ut ändå. Comhem via digitalbox (HDMI) ser utan tvekan helt ok ut. Även att gå från digitalbox (Scart) till digitalbox (HDMI) ger en märkbar förbättring av bilden men inte lika stor som att gå från analog till digital. Postad 16 November 2009 - 17:23
Ok. Bra! MÄNNN!!! (som T. Irwing) brukade säga....om jag då har en CA-modul. DÅ har jag ju ingen HDMI-sladd... Hade behövt en CA-modul.... Postad 17 November 2009 - 12:42 Om du kör tvn inbyggda mottagare och använder dess sk CA-Modul. Vad ska du då med en hdmi-sladd till? Ska bege mig till butik imorgon på min lediga dag och kolla lite Sharparna. Någon som vet var man kan spana in dessa i skåne? Eller kanske är det så att de flesta (elgiganten, onoff osv osv) har både 600an och 700an hemma? Redigerat av twebbas, 17 November 2009 - 12:43. Postad 17 November 2009 - 13:01
Nej nej...du missförstod. Jag menar bara om bilden blir sämre med en CA-modul i jämförelse med en digitalbox med en HDMI-sladd. Jag kan inte ha en box. För jag har barn. Som tycker om att pilla på sånt. Eller slå. Beroende på humöret.... Postad 17 November 2009 - 13:26 Ok. Nej, kan inte tänka mig att det blir sämre bild om inte mottagardelen i tvn är dålig. Postad 17 November 2009 - 13:46
Jepp. Jag har en 2 cm lång spricka i min tjock-TV. Har ingen aning om hur den uppkommit... Postad 17 November 2009 - 14:41 Lego? Eller kanske klossar? Postad 17 November 2009 - 15:00
Håll utkik efter 705S som enligt säkra källor ska vara uppdaterade 700S Postad 17 November 2009 - 15:13
Utveckla gärna källor och vad som ska vara uppdaterat för oss som inte kan hitta den infon på nätet? Postad 17 November 2009 - 15:27
Källa: Sharp. Nytt: CI+ Var inte märkvärdigare än så som jag förstod Postad 17 November 2009 - 16:11
Tjena! Bilden blir inte sämre. Men än så länge så finns det ingen modul med stöd för HDTV. Eller om det finns, så stöder inte ComHem den ännu i alla fall. Har du en annan leverantör av TV-sändningar kan det vara samma sak där. Postad 17 November 2009 - 19:44
Jag ska inte se nån HDTV. Utbudet bland vanliga kanaler är på tok för dåligt tycker jag. Hoppas det blir bättre om några år. Min enda HD-källa blir min xbox360 med HDMI-sladd. Det ska bli grymt roligt att se hur det ser ut. Hopplöst att spela på tjock-tv:n.... Postad 17 November 2009 - 20:43
Trevligt, du får gärna dela med dig om hur det är att spela, om du använder GAME mode eller inte, ska köpa min teve snart också är så sjuuukt sugen hehe Postad 17 November 2009 - 23:01
Om man bara jämför bilden är då 600 och 700 likvärdiga? Alltså oberoende utav Hz hdmi ingångar osv. Bara bildmässigt, färger svärta etc.
Postad 18 November 2009 - 12:59 Tror det är svårt att göra den jämförelsen annat än på en stillbild och hur intressant är det egentligen? För film/spel så borde 700:an vara bätttre (100Hz och kortare responstid) och med tanke på att den också har betydligt mer inställningsmöjligheter så borde chansen vara större att du kan ställa in bilden så att du blir nöjd. Postad 18 November 2009 - 14:51 Jag tror dock man kan göra den jämförelsen i vilket fall som helst utan att ställa in bilden. Varför skulle det vara så svårt? . Hade varit intressant att höra någon som sett båda live och kan ge lite input. Gissningar klarar jag mig utan. Den ena har 1000hz, 10hdmi in, och massor med inställningar, då borde den bilden vara bättre el? Njiet. Även om en bild skulle hacka för att den kanske inte har 100hz osv osv så behöver ju själva bilden som sådan inte vara sämre. Ursäkta sarakasmen. Redigerat av twebbas, 18 November 2009 - 14:52. Postad 18 November 2009 - 15:10 Jag tittade på båda modellerna på hembiobutikens showroom i 40", dem hängde precis bredvid varandra. Jag tyckte 700 serien hade mer realistiska färger (hudfärg, gräs). Men bilden var knappast dålig, och det är väl möjligt att det helt enkelt var en inställningsfråga, jag såg bara olika inställningslägen på 700S eftersom det var den jag var intresserad av. Tyckte mig inte se några problem med snabba rörelser på någon av dem. Postad 18 November 2009 - 17:26 Tack för svaret. Hur upplevde du svärtan både sinsemellan och mot konkurrenter som Samsungs LCD edge LED osv? Redigerat av twebbas, 18 November 2009 - 17:43. Postad 18 November 2009 - 17:52 Jag upplevde ingen skillnad i svärtan mellan dem, min subjektiva uppfattning var väl att den var bra. Jämfört med samsung vet jag inte, men dem verkar ju ha stora problem med clouding och dylikt, var det som förde mig in på Sharp Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera deras showroom på Ynglingagatan(?), så kan du se själv. Postad 18 November 2009 - 18:33
Jag är borta på jobb just nu och fick för mig att köpa en TV, surfade runt lite på prisjakt och kom fram till att jag skulle ha en 52DH77S. Så jag ringde hem till Audio Video butiken hemma och tänkte kolla vad dom ville ha för en sån men dom fann ingen.
Men däremot kunde han erbjuda mig en 52LE700S för 21000:-, så jag bestämde mig för att köpa den. Så nu hoppas jag att alla positiva saker som ni skrivit i denna tråd stämmer då jag själv inte har en aning om vad jag köpt. Postad 18 November 2009 - 18:40 Inga problem Fast då blir det ju mest en jämförelse mellan apparaterna om vilken som har bäst fabriksinställning och inte vilken som levererar bäst bild eller har störst möjlighet att leverera bra bild, eller tänker jag fel? Har sett 600 och 700 i samma butik men inte brevid varandra och dessutom i olika storlek så det är svårt att jämföra.. 700:an var den som fanns i 52" och eftersom jag tidigare hade 50" så var inte det ett alternativ att gå ner i storlek. Redigerat av Skeeter, 18 November 2009 - 18:43. Postad 18 November 2009 - 18:51 Du har ju rätt på så vis, men tänkte man ändå kan få en hyffsad upfattning. I annat fall så ställer man de på samma förinställda inställning ex standard och jämför dessa sinsemellan. Är ju ändå samma tillverkare osv tänkte jag. Ok. Men då har du ju sett båda live iaf, vilket jag inte har gjort.. än. Postad 18 November 2009 - 19:58 600 och 700 kändes spontant som om de hade väldigt likartad bildkaraktär, ingen jätteskillnad men som sagt har inte sett båda båda bredvid varandra, svärta minst i samma klass som Samsungs LED apparater som jag kunde se iaf. Postad 18 November 2009 - 21:33
Då har Hdtvtest testat Sharpen.
Klart den bästa sajten på att testa platt tv enligt mitt tycke http://www.hdtvtest....20091117160.htm Redigerat av hakan_lars, 18 November 2009 - 21:36. Postad 18 November 2009 - 21:45 Intressant länk Håkan. Verkar som om många testare uppfattar tvn som lite medioker? Jag har dock inte sett dessa två modeller från Sharp live ännu. Men ska se om jag hinner imorgon. Bor tyvärr längre söderut i Sverige så Stockholm är lite långt för att kolla tv. Redigerat av twebbas, 18 November 2009 - 21:49. Postad 18 November 2009 - 22:13
Jag har vart och kollat in en LE700 (46tum), tyvärr så hade dom den stog vid sidan av alla de andra med en bluray film som stog och gick, lite synd. Blev inte heller så tokimpad faktiskt.
Var senare på ett annat ställe, där hade dom enbart 600 modellen och 40 tum, där blev jag inte alls imponerad. Hur kommer det sig att denna TV blir så höjd till skyarna? Är dom helt enkelt sopiga på att ställa in den i butikerna? Jag hade nästan bestämt mig för en sån här men jag skulle gärna vilja veta hur den presterar på vanliga SD sändningar och ingen butik i min närhet verkar vara särskilt hjälpsamma i det här. Ni som har en sån här TV och har något annat att jämföra med, är TVn värd sina 20 tusen spänn? Eller ska jag gå på en Sony kdl w5500 för ganska många tusingar mindre? /Daniel Postad 18 November 2009 - 22:43 Jag är lite inne på en Samsung B655 pga problem med clouding osv på Sony W/V5500. Annars har jag funderat på någon utav de här två modellerna från Sharp LE600/LE700. Alternativt Samsung 7070 (led-edge) om man på något sätt kan vinna i Samsungs panellotteri och få ett ex utan så mycket clouding och bleeding. Tänkte köra på 46 tum. Redigerat av twebbas, 18 November 2009 - 22:46. Postad 18 November 2009 - 22:49
Vart ligger den Audio Video? Eller tror du det gäller hela kedjan? Det är inte en 700e dom kränger? Priset låter ju grymt, måste börja sjunka överallt nu då! Postad 18 November 2009 - 23:29
http://www.hdtvtest....20091117160.htm Summary Sharp has produced a clear winner without a doubt. Compared to previous models, the level of advancements/ improvements is quite significant. With competitive pricing, Sharp shouldn’t have any problem selling the Sharp LC46LE700E. Inte så mediokert betyg ändå... däremot verkar man tycka att fabriksinställningarna är rätt dåliga överlag om man läser tester, efter kalibrering är det en annan femma. Postad 19 November 2009 - 00:48
Trevlig recension. Kommer behålla min, den har bättre panel uniformity än recensentens exemplar.
En utmärkt TV för priset man betalar! Ska man ha en kommande modell som är mycket bättre så lär man få betala över 33k (LD LED). Blir ju så ******** dyrt om man sen är som jag som behöver både blu-ray spelare samt surround system. Postad 19 November 2009 - 08:19
Tycker inte Hdtvtest var direkt skoj att läsa ang denna model.
"The 46LE700 is quite average when compared to competing models. It’s actually below average if you factor in pre-calibration performance." Scaling var ju oxå sisådär Scaling: The scaling algorithm embedded within Sharp LC46LE700E is rather average. Scaling 480p to 1080p resulted in ringing and diminished definition. Thankfully, scaling 576i via SCART produced slightly better results, but inferior compared to other brands. Film and Video Mode De-Interlacing: The Sharp LC46LE700E performed well in minimising aliasing during de-interlacing of high-motion contents, but it failed to process 2:2 pulldown correctly. I korthet så betalar man ett högt pris för en LCD som är ganska medioker nästan 15.000:- för 40tum För det priset får man en 46a W5500 (Sony) vilken har fått betydligt bättre betyg. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |