* Officiell Tråd - Nokia N900 *
7894 svar till detta ämne
Postad 01 oktober 2009 - 08:59
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
F-Skatt ? spelar de nån roll så länge man får det man beställt ?
Butiken verkar ju iaf ha rätt bra betyg...Jaja hur som helst..
Lite mer
If the N900 is really a mobile computer as Nokia advertises it, there should be NO separate memory for applications at all! We should be able to use its 32gbs with whatever we want - applications, data or documents. If I can do that with my humble 5800XM, why can't we in a powerful linux mobile computer??
because it is linux! the os and the applications are stored on a seperate partition formatted with linux file system (ext3)
The mass-storage partition is formatted with a FAT32(?) filesystem to be compatible with windows. If the whole filesystem was formatted with ext3 (in order to use it as application memory), there would be no usb mass storage for windows computers.
The same applies to desktop PCs: i have two dedicated partitions, one for windows and one for linux.
However it might be possible to change the size of the partition. i assume the community will figure it out.
Postad 01 oktober 2009 - 09:32
Unregistereda744b4ff
-
Unregistereda744b4ff
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
"Dessvärre så verkar det som att telefonen ni beställt har blivit försenad, och således kommer vi inte kunna skicka den föräns tidigast 15/10."
Detta är från Komplett. Så 28sept var bs, som förväntat. Kanske ska avbeställa och köpa via ett billigare ställe, o spara några hundringar.
Postad 01 oktober 2009 - 10:03
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
"Dessvärre så verkar det som att telefonen ni beställt har blivit försenad, och således kommer vi inte kunna skicka den föräns tidigast 15/10."
Detta är från Komplett. Så 28sept var bs, som förväntat. Kanske ska avbeställa och köpa via ett billigare ställe, o spara några hundringar.
Varför gör dom så! Kan väl inte vara så svårt att skriva till datumet när dom verkligen vet att dom ska få in tex mobilen!
Postad 01 oktober 2009 - 10:05
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
tro mig.. det där var ett rent försäljningsknep. nokia var först ut med (ganska självklart), ett datum. Men ett företag i sverige valde att chansa och försöka lura kunder att förbeställa hos dem, för jag personligen hade inte avbeställt en vara om det visade sig att datumet hade flyttats fram. Finns ju trots allt en kö hos komplett..
Postad 01 oktober 2009 - 10:13
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
Jo men jag menar alla vet ju om att den inte skulle komma 28sep kommer inte den 15okt iheller! Kunderna blir ju bara förbannade när datumet ändras hela tiden. Sätt vecka 44 dom med och kommer den tidigare så blir ju kunden bara glad:)
Postad 01 oktober 2009 - 12:04
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jo men jag menar alla vet ju om att den inte skulle komma 28sep kommer inte den 15okt iheller! Kunderna blir ju bara förbannade när datumet ändras hela tiden. Sätt vecka 44 dom med och kommer den tidigare så blir ju kunden bara glad:)
ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt företaget skiter i vad kunderna tycker om _den_ saken. så länge dom inte förlorar pengar så gör det inget. som sagt, tror inte många avbeställer när dom ser att det skjuts fram. visst blir det kunder som mailar/ringer och frågar vart fan deras lur tagit vägen men det är väl inte så svårt att smeka ut en ursäkt till kunden så han blir nöjd. tillägg, sätt vecka 44 och blir det tidigare så blir kunden bara glad? jo visst men vem vill få en produkt efter alla andra, såvida inte priset är väldigt attraktivt. kunderna går ju på datumen för release! Inte för att N900 är en så stor metaprodukt som t ex iphone men produkt som produkt, man vill ha den först av alla! nej jag vet vad jag pratar om, har läst många handels relaterade ämnen, marknadsföring, försäljning, logistik med mera. åter till topic, hade ni hittat några fina apps än? jag funderar på weather appen på maemo och pidgin. moparman, ser att du och jag läser samma tråd på maemo  favorit app?
Redigerat av fst_cnct_rob, 01 oktober 2009 - 12:09.
Postad 01 oktober 2009 - 13:20
torsten85
-
torsten85
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Har för mig att komplett var före alla anda med att leverera N97:an när den kom. dock var det norska N97 tror jag. så tangentbords layout stämde inte riktigt m.m. läste det nog i n97 tråden här.
Postad 01 oktober 2009 - 13:48
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
:-)
Faktiskt inte kolla in program såå noga än..
Men tv remote programet som ja länkade till för nån sida sen skulle ju va grymt..
Även msn ochnå remotedesktop program ska jag ha..
Inte kollat upp vad som finns dock..
Sen lär ja väl ta hem allt som bara går och testa mig fram :-)
Postad 01 oktober 2009 - 14:22
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
nej inte jag heller, men en fråga, har jag rätt om att det jag ser på maemos hemsida under downloads är det "Extra" som det pratades om under reviewn som du posta? skulle ju vara 3 st steg i processen från "skrivbordet" till färdigt och godkänt program.
Postad 01 oktober 2009 - 14:46
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
joo..som jag fattat det.men har inte hunnit sätta mig in i det så mycket än..
edit
Blev nå skumt :-)
Redigerat av moparman, 01 oktober 2009 - 15:54.
Postad 01 oktober 2009 - 14:49
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
ska ta och kolla upp det. Vore nice om man även kunde se de andra två avdelningarna för att se vad som ev kommer och hur det går.
Postad 01 oktober 2009 - 15:15
Alien08
-
Alien08
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
ska ta och kolla upp det. Vore nice om man även kunde se de andra två avdelningarna för att se vad som ev kommer och hur det går.
Jepp tre avdelningar: 1) Extras (dvs redan godkännt för att finnas i repository, appen är stable och uppfyller kraven kan installeras utan problem) 2) Extras något (kommer ej ihåg vad den hette iaf till för apps som är nästan klara endast lite testning kvar kan även installeras av användare som är sugna på att hjälpa till med lite slut testning, kan finnas lite buggar kvar dock inget allvarligt) 3) Development (minns inte exakt vad den hette, iaf till för developers, inte klart på långa vägar installeras av slutanvändare på egen risk kan ställa till problem)
Postad 01 oktober 2009 - 16:05
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
maemos hemsida är det maemo.org ni pratar om?
Postad 01 oktober 2009 - 16:07
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
http://maemo.org/Rätt bra sida men lite rörig till en början...Eller rättare sagt mycket rörigt
Postad 01 oktober 2009 - 16:29
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
Mm klyddig sida var det hittar inte på den. Var kan jag läsa om olika apps?
Och en annan sak JAG VILL HA MIN NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sålde min 5800 förra veckan så jag sitter på en ännu äldre nokia nu
Redigerat av Gurra101, 01 oktober 2009 - 16:53.
Postad 01 oktober 2009 - 17:05
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Funderar på något som skulle var guld för mig. Kanske någon med N97 kan svara på går det att streama musik och samtidigt skicka ut den genom fm-sändaren?
Postad 01 oktober 2009 - 17:17
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
Funderar på något som skulle var guld för mig. Kanske någon med N97 kan svara på går det att streama musik och samtidigt skicka ut den genom fm-sändaren?
Det är ju det jag hoppas på att den kan! Så om någon vet så säg det såfall  Så man kan ha all sin musik på mobilen och sen när man sitter i bilen att bara använda den att skicka musiken till radion på bilen. så det hoppas jag.
Postad 01 oktober 2009 - 17:26
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
vad jag menar är stream från nätverk och sända via FM sändaren. utan att ha musiken i mobilen.
har du misiken i mobilen ärdet inga problem.
Postad 01 oktober 2009 - 18:43
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
aha ok  Då e jag nöjd
Postad 01 oktober 2009 - 21:40
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Postad 01 oktober 2009 - 21:42
Unregistered5fd8ccc4
-
Unregistered5fd8ccc4
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
vad jag menar är stream från nätverk och sända via FM sändaren. utan att ha musiken i mobilen.
har du misiken i mobilen ärdet inga problem.
Borde inte vara några problem öht. Tex borde du kunna mounta din server via sshfs, som jag läste någon stans redan är portat till maemo 5. När du väl mountat så är det som att gå in i viken mapp som helst. Jag har också för mig att du kan få allt ljud som du normalt skulle höra via högtalarna att sändas via FM-sändaren. Dvs även om du streamar från youtube i webbläsaren kan du få ut ljudet via FM-sändaren Här har ni en user guide btw, 231 sidor (dock är hälften spanska) http://nds1.nokia.co...n-US_es-LAM.pdf
Postad 01 oktober 2009 - 22:07
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Läste just i manualen att man kan prata i N900 som vanligt fast man kör tv ut samtidigt :-)
Coolt...
Tamefasen de enda jag saknar är usb host....
Men jag kan lära mig leva utan det..Men lite trist när det hade gjort N900 ännu mer komplett
Redigerat av moparman, 01 oktober 2009 - 22:08.
Postad 01 oktober 2009 - 23:07
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Läste just i manualen att man kan prata i N900 som vanligt fast man kör tv ut samtidigt :-) Coolt...
Tamefasen de enda jag saknar är usb host.... Men jag kan lära mig leva utan det..Men lite trist när det hade gjort N900 ännu mer komplett
Är det definitivt ute ur leken?
Postad 02 oktober 2009 - 03:19
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Verkar så eftersom Nokia istället valt en lösning där dom väljer att du kan ladda telefonen via USB..
Tydligen så funkar det inte att göra bägge delarna samtidigt..
Nu har jag inte läst allt om det..Finns en tråd på Maemo på 30 sidor +
Postad 02 oktober 2009 - 06:28
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
öh.. ska det bli en apple variant när det gäller laddningen av mobilen?? hatar att ladda mobilen genom usb porten, då datorn måste vara på. mycket större frihet när det den kan laddas genom väggen, men får väl köpa till en adapter då. tråkigt men inget som stör mig, vare sig det gäller ekonomi eller tid.
iaf, man kan utesluta helt usb host? tråkigt då det varit coolt att kunna koppla till div. prylar till n900an. har ni källa på detta?
Postad 02 oktober 2009 - 06:50
m1cke
-
m1cke
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
öh.. ska det bli en apple variant när det gäller laddningen av mobilen?? hatar att ladda mobilen genom usb porten, då datorn måste vara på. mycket större frihet när det den kan laddas genom väggen, men får väl köpa till en adapter då. tråkigt men inget som stör mig, vare sig det gäller ekonomi eller tid.
iaf, man kan utesluta helt usb host? tråkigt då det varit coolt att kunna koppla till div. prylar till n900an. har ni källa på detta?
Du får naturligtvis med en vanlig nätladdare (som har en Micro USB kontakt) så du kan ladda "vanligt". Finns även 12V kabel att köpa. Så genast är det ett plus att de har den lösningen då man även kan ladda via dator... Ang. USB Host så är det väl fortfarande lite oklart men tyvärr verkar det som det inte funkar.. Ang USB Host
Postad 02 oktober 2009 - 07:00
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Du får naturligtvis med en vanlig nätladdare (som har en Micro USB kontakt) så du kan ladda "vanligt". Finns även 12V kabel att köpa. Så genast är det ett plus att de har den lösningen då man även kan ladda via dator...
Ang. USB Host så är det väl fortfarande lite oklart men tyvärr verkar det som det inte funkar.. Ang USB Host
ja det hade inte gjort något ändå. inget som påverkar mitt köp av n900an men det där med usb host var lite små tråkigt.. några intressanta apps: thememaker drnoksnes 3d mania claws mail X-centrix mobile digital tv vpn client framework videolan remote notera att vissa av appsen nämnda ovan ej kommit till n900:an än, men tror inte det ska dröja länge innan vi ser dom på n900:an eller liknande apps.
Redigerat av fst_cnct_rob, 02 oktober 2009 - 08:00.
Postad 02 oktober 2009 - 07:48
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
ja det hade inte gjort något ändå. inget som påverkar mitt köp av n900an men det där med usb host var lite små tråkigt..
Och vad menas med det? Usb host grejen?
Postad 02 oktober 2009 - 08:09
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Och vad menas med det? Usb host grejen?
hur man laddade, även om det skulle vara så att den enda möjlighet som fanns var att ladda genom usb hade det inte gjort något.
Postad 02 oktober 2009 - 08:25
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
usb host har inget med laddningen att göra..hade de varit usb host hade vi tex kunnat koppla in en digitalkamera å ösa över kort till mobil...eller koppla in en hårddisk
Postad 02 oktober 2009 - 08:27
torsten85
-
torsten85
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag har för mig att jag läst någonstans för ett tag sen att alla mobiltillverkarna har kommit överens om att Micro USB ska vara laddnings standard, som ska vara helt genomfört år 2012
Så att alla mobiler oavsätt märke ska gå att ladda med samma laddare.
Postad 02 oktober 2009 - 08:28
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Wei!
Bokade precis hos katshing, kö plats 30 Hmpf!
Hoppas för gudskull att dom får in 30 då
Nåt mer spännande som har läckt ut om mobilen?
Postad 02 oktober 2009 - 08:29
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Jag har för mig att jag läst någonstans för ett tag sen att alla mobiltillverkarna har kommit överens om att Micro USB ska vara laddnings standard, som ska vara helt genomfört år 2012
Så att alla mobiler oavsätt märke ska gå att ladda med samma laddare.
Stämmer mycket väl, sen får vi väl se om apple går över. Tvekar dock på det
Postad 02 oktober 2009 - 09:05
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Nåt app som jag skulle vilja se är ett bra Wordpress verktyg faktiskt. Android har WPtogo > http://danroundhill.com/wptogo/
Postad 02 oktober 2009 - 09:26
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nåt app som jag skulle vilja se är ett bra Wordpress verktyg faktiskt.
Android har WPtogo > http://danroundhill.com/wptogo/
du kan ju requesta i forumet för utvecklare av en sådan app =) glömde appen Irreco, fy fan va nice =) den och så video lan appen och kvällen är räddad.
Redigerat av fst_cnct_rob, 02 oktober 2009 - 10:17.
Postad 02 oktober 2009 - 11:19
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Stämmer mycket väl, sen får vi väl se om apple går över. Tvekar dock på det
Apple har skrivit på att de också ska gå över till Micro USB. Andra som skrivit på är: Nokia, Sony Ericsson, Samsung, LG och Motorola. Mobil artikel
Postad 02 oktober 2009 - 11:37
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Någon som vet ifall någon 3:e parts utvecklare ska utveckla en funktion som gör det möjligt att använda luren i lodrät läge också? Försökte hitta mer info om det på maemos sida men hittade bara att det blir svårt då widgets och andra apps inte kan rendera från landskaps läge till lodrätt läge.
Postad 02 oktober 2009 - 12:52
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
vad ja läst så är det fullt möjligt för utvecklarna att skriva program som stödjer lodrätt..inget hinder i hårdvaran som jag fattat det
Postad 02 oktober 2009 - 13:41
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
vad ja läst så är det fullt möjligt för utvecklarna att skriva program som stödjer lodrätt..inget hinder i hårdvaran som jag fattat det
tänkte mera på att kunna vända hela luren lodrät så man även kan ha startskärmen i lodrät läge. tillägg: för att det inte ska bli missförstånd så vet jag redan att i dagsläget så går det inte men min fråga var om någon i framtiden vet om det kommer bli möjligt?
Redigerat av fst_cnct_rob, 02 oktober 2009 - 13:45.
Postad 02 oktober 2009 - 13:54
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
tänkte mera på att kunna vända hela luren lodrät så man även kan ha startskärmen i lodrät läge.
tillägg: för att det inte ska bli missförstånd så vet jag redan att i dagsläget så går det inte men min fråga var om någon i framtiden vet om det kommer bli möjligt?
hehe vad jag vet så måste såfall någon från framtiden åka tillbaka och berätta
Postad 02 oktober 2009 - 13:59
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
nja.. var du ironisk nu? man ska inte skämta med någon som är trött och suttit bakom en skärm i snart 8 timmar =) ge mig en källa på att de håller på att utvecklar ett lodrät läge för hela luren, startskärmar, widgets, apps osv osv... snälla =/
Postad 02 oktober 2009 - 14:05
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
nja.. var du ironisk nu? man ska inte skämta med någon som är trött och suttit bakom en skärm i snart 8 timmar =) ge mig en källa på att de håller på att utvecklar ett lodrät läge för hela luren, startskärmar, widgets, apps osv osv... snälla =/
Ja och jag sitter på jobb och har tråkigt! Du gjorde det lättare den sista halvtimmen ju
Postad 02 oktober 2009 - 14:05
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Begga i maemo forumet då?
Postad 02 oktober 2009 - 14:21
fst_cnct_rob
-
fst_cnct_rob
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Begga i maemo forumet då?
vågar inte  nej men ska göra det, söker självklart först själv för att se om jag hittar något.
Postad 02 oktober 2009 - 15:17
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
my next question is about the video player. do you have any idea what is the max bitrate supported in real life test and also what type of video/audio files can be in the .avi container.
I tested it with 800x480 MP4/H.264 content at 5 Mbit/s and it was perfectly smooth, so it probably could do even more. On the other hand, it may also differ from codec to codec, i.e. a codec that requires more CPU time for decoding may play smoothly at lower bitrates than codec that gives lower load to the CPU. It's not that the same bitrate will be equally smooth on all codecs...
The .avi container for sure supports DivX/XviD, don't know about others as there is no information about supported codecs, but as it can also play H.264, WMV, etc. I believe that it supports most of popular codecs.
grymt
Postad 02 oktober 2009 - 19:04
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1 891 inlägg
tar den MKV? Eller ingen som vet än?
Postad 02 oktober 2009 - 21:04
addee
-
addee
-
Amatör
-
-
51 inlägg
tänkte mera på att kunna vända hela luren lodrät så man även kan ha startskärmen i lodrät läge.
tillägg: för att det inte ska bli missförstånd så vet jag redan att i dagsläget så går det inte men min fråga var om någon i framtiden vet om det kommer bli möjligt?
Skojar du? Det går inte att ha den i lodrätt läge?! Hur fan ska man då ha den i bilen, och ex köra navigering m.m. Det är ju fan en deal breaker så det skriker om det.
Postad 02 oktober 2009 - 22:14
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Tydligen så är de gjort så för att det gör sig bäst vågrätt i de flesta program..
Dock så är de inget som hindrar utvecklare att fixa så de funkar på bägge sätt...
Tycker de är lite dåligt att det inte sker automatiskt i alla apps...
Men dock inget som stör mig mycket...
99% smidigast att hålla den vägrätt
Postad 03 oktober 2009 - 08:51
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Då har man beställt en tegelsten. Nu behöver man bara skaffa lite brallor med större fickor, samt några extra batteri. Återkommer med lite info om och när jag får den.
Postad 03 oktober 2009 - 08:54
maccis
-
maccis
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tydligen så är de gjort så för att det gör sig bäst vågrätt i de flesta program..
Dock så är de inget som hindrar utvecklare att fixa så de funkar på bägge sätt...
Tycker de är lite dåligt att det inte sker automatiskt i alla apps... Men dock inget som stör mig mycket... 99% smidigast att hålla den vägrätt
Den sista 1% torde vara vid bilkörning när man ska skicka sms, visst ska man inte göra det när man kör men jag gör det  Eller ja för den delen alltid när du behöver skriva nåt med bara en hand. Är så sjukt sugen på denna nu, vill som alla andra att den levererades nyss. Har köplats 9 hos Katshing, hade plats 11 från början och jag hoppas att de ialla fall får in 10st
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|