Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS50B551

613 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 januari 2010 - 12:16

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Nu som väntat normalpris hos IW = inte alls längre lika intressant.

Efter fem år med plasmaskärm blir det nog en 46-47" LCD. Den måste ha DVB-C. Samsung 650 på Webhallen, ej DVB-C?

Det är naturligtvis upp till var och en vad som är intressant, men för mig har storleken betydelse. :)

Hemma hos mig blev alternativet 46" LCD blev helt nedröstat p g a storleken... Ville egentligen ha 52", kunde dock inte hitta en tillräckligt tunn LCD (<10cm för passa bakom neddragen filmduk) för under 20000kr. En 50" plasma på 7,4 cm blev den prisvärda kompromissen.

När jag söker på Prisjakt en TV minst 50", Full HD, DVB-C så är det fortfarande Samsung PS50B5xx som kommer fram. Om man föredrar den svarta designen så är fortfarande PS50B551.

Så på något sätt tycker jag att om man var intresserad av TVn för 8990:-, så är 9990:- ingen katastrof. Men som sagt det är upp till var och en, och kan man nöja sig med 46" så hade jag köpt en Samsung LE46B5xx på mellandagsrean, det var väl 7990:- eller något sådant på Mediamarkt. Kostar dock någon tusenlapp till den också numera.

Redigerat av Friskytten, 06 januari 2010 - 12:17.

Postad 06 januari 2010 - 12:32

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

...
Chippe: Har du märkt det blinkande fenomenet vid mörka filmer? Märkte igår kväll att det varierade beroende
på sändning. Kollade "Rock Hall of Fame" igår och det var kanonbild med mycker svart i och det blinkade inte.
Bytte till Seinfeldt där det var dassig grå riktigt dålig inspelning och då blinkade det.

Åfan, nä jag har inte kollat på kassa källor, iof Lost divx men det var mest för att kolla skarpheten. Måste kolla in det men jag har tyvärr inte tv:n där jag håller till mest. På alla 720p/1080p-filmer jag sett har bilden inte blinkat.

Redigerat av Chippe, 06 januari 2010 - 13:30.

Postad 06 januari 2010 - 23:49

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Som sagt intressant hur nöjd du blir efter kalibrering med DVE, återkom gärna! :)

Vad har du för DVE-skiva föresten? DVD eller blue-ray? Kan låna en DVD sen till min kalibrering, men har ännu ingen blue-ray-spelare och vet inte om jag ens vill skaffa nån... (Kör HTPC) Så frågan är väl om det duger med DVD-skivan till en full-HD apparat?

Jag använder DVE PAL DVD. Körde den på HTPCn 1920x1080@60Hz via HDMI. Metod enligt Hemmabioartikeln. Kollade därefter på lite högupplösta filmsekvenser 720p / 1080p och justerade lite. Provade lite SDTV och avslutade med "Olycksfågeln" på SVT HD. Både den inbyggda DVBC-mottagaren och på HTPCn. Tycker att jag har hittat tillräckligt rätt för TV, spel och filmer i nuläget.

Edit: Nu när jag har vägghängt TVn och installerat "IKEA-ambilight" (LED-stavar), samt även kört i dagsljus så justerar jag min kalibrering ;) Jag har fått tag i lite 1920x1080 test patterns (DVE HD-DVD) Har fått igång CEC med Onkyo-receviern, blir mer och mer nöjd med denna TV!

Läge: FILM
Celljus 8
Kontrast 90
Ljusstyrka 53
Skärpa 15
Färg 54 (utan färgfilter, använde mest TVns "endast blå"-läget)

Svärtningsnivå AV
Dynamisk kontrast AV
Gamma +1
Färgområde AUTO
Kantförbättring AV
Färgton VARM 1
Brusreducering AUTO (AV ser bra ut också)
HDMI svärta LÅG
Filmläge AV (åtminstone via HTPCn)

Ton (G/R) 70/30
Vitbalans OFFSET R28 G25 B15
Vitbalans GAIN R25 G26 B33

Färginställningarna Ton (G/R) och Vitbalans klarade jag inte av att kalibrera, så jag körde samma som det tidigare proffs-tipset från Chippe (Ton: G35/R65, Vitbalansering: OFFSET Red 22 Green 25 Blue 12, GAIN Red 33 Green 25 Blue 33). Provade lite olika varianter, men tyckte inte att jag hittade något bättre. Resten blev också ganska likt för den delen

Jag vet att Gamma +1 kanske inte är "rätt", men subjektivt gav det lite mer punch i bilden. Duger för mig :D

Redigerat av Friskytten, 07 januari 2010 - 12:33.

Postad 07 januari 2010 - 00:27

luria
  • luria
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Her er insntillinger fra kalibrering på avforums.com:
Mode Movie
Contrast 82
Brightness 52
Sharpness 10
Color 50
Tint G50, R50
Color Tone Warm1
Size SCREEN FIT
Digital NR OFF
HDMI Black Level Low
Film Mode OFF

Black Tone Off
Dynamic Contrast Off
Gamma 0
Color Space AUTO
Flesh Tone 0
Edge Enhancement Off
White Balance Menu
R-Offset 13
G-Offset 15
B-Offset 15
R-Gain 15
G-Gain 15
B-Gain 15

Game Mode Off
Energy Savings Off

Postad 07 januari 2010 - 11:52

davsundb
  • davsundb
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nån som vet vad detta streck kommer ifrån. Köpte TV:n för 3 dagar sedan :blink:

Bifogad fil(er)

Postad 07 januari 2010 - 12:10

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
davsundb:

har sett liknande vilket är ganska vanligt fast kanske mer åt gröna hållet, men de skall ej vara där. Ta reda på om det dyker upp på andra portar och när du tittar på tv. Beskriv problemet så tydligt som du kan så får du snabbare service. Printa ut fotot och skicka med det i kartongen ifall det är klurigt att se strecket.

De gulbruna vågräta linjerna, är det pga av kameran eller finns dom där med?

Redigerat av Chippe, 07 januari 2010 - 12:35.

Postad 07 januari 2010 - 13:35

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Ang. vertikal linje: Jag hade så på min Panasonic. Var fel på panelen.

Hur funktar inställningen där alla färger bli blåa? Hur justerar man in färgen? Funkar det om man använder
SVT:s testbild som bakgrund?

Postad 07 januari 2010 - 14:57

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hur funktar inställningen där alla färger bli blåa? Hur justerar man in färgen? Funkar det om man använder SVT:s testbild som bakgrund?

Du har läst på pdf-sidan 9 i hemmabioartikeln ("Filtret guidar dig till rätt nivå")?

Fördelen är alltså att man slipper ha ett färgfilter att titta igenom och att det enligt artikeln därför blir pålitligare. Man kalibrerar den blåa färgen och får därigenom förhoppningsvis en bra färginställning.

Jag använde DVE (bilden uppe till vänster i artikeln) och såg till att det blåa fältet hade samma lyster som bakgrunden.

Angående SVT's testbild... Läs denna tråd här på forumet och kanske denna pdf .

Postad 07 januari 2010 - 15:37

davsundb
  • davsundb
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

davsundb:

har sett liknande vilket är ganska vanligt fast kanske mer åt gröna hållet, men de skall ej vara där. Ta reda på om det dyker upp på andra portar och när du tittar på tv. Beskriv problemet så tydligt som du kan så får du snabbare service. Printa ut fotot och skicka med det i kartongen ifall det är klurigt att se strecket.

De gulbruna vågräta linjerna, är det pga av kameran eller finns dom där med?

Ja den är grön för det mesta.. Dom gulbruna ränderna är kameran. Jag ska få den utbytt så det löste sig.

Postad 07 januari 2010 - 16:11

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Tack för bildinställningslänkarna.

Postad 07 januari 2010 - 22:24

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag får inte ut dolby digital ljud från boxen i tv-högtalarna. Jag kommer inte heller åt att ändra i "ljudformat" i ljudinställningarna.

Hur gör jag?

Postad 08 januari 2010 - 00:09

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Efter mycket om och men så ska jag skicka in min krånglande 551 till Komplett, fick ett svar där de skrev så här:

"Okej! Vilket märkligt fel. Jag stämde precis av med XXX på returavdelningen och vi har inga problem med att köra TV:n på långtest. Således, du är varmt välkommen att skicka in den till oss och när felet konstateras erbjuder vi en ersättningsprodukt i form av en ny TV. Om det även skulle uppstå fel på ersättningsTV:n kan vi i de läget erbjuda hävning av köp i enlighet med konsumentköplagen."

Stämmer verkligen det?

Har lämnat in TV:n 2ggr på Assist Workshop, 1gg hittade de fel och bytte hela mainboardet och 1gg hittade de inget alls.
Det märkliga är att felet kommer ibland och ibland funkar det, det kan alltså vara 1v eller liknande utan att jag kan använda HDMI-ingångarna och sen en dag kan det bara funka för att sedan paja helt plötsligt.

Komplett sa först att de var tvungen att kunna återskapa felet för att kunna häva köpet, nu säger de att jag tvingas godta en ersättningsprodukt och om DEN OCKSÅ skulle paja får jag pengarna tillbaka.

Stämmer detta? Vad f*n är detta? Låter ju förbannat märkligt??!

Redigerat av TheSwede86, 08 januari 2010 - 00:09.

Postad 08 januari 2010 - 08:21

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
1. Hur länge sedan är det du köpte tvn?

Detta spelar troligen mindre roll då du första gången accepterade att låta dem försöka reparera den istället för att ge en ersättningsprodukt till dig redan då, men under de första 6 månaderna av ett köp kräver jag alltid en ersättningsprodukt eller att få häva köpet då det är köparens val ( om det inte blir orimligt dyrt för säljaren vilket de hitills aldrig kunnat påvisa vid någon av mina reklamationer).

2. Har det varit samma fel som den varit inskickad för de första två gångerna?

Isf kan du begära att få häva köpet, då säljaren ska få 2 gånger på sig att försöka åtgärda samma fel och vid ett tredje tillfälle kan man då häva köpet. Antalet gånger följer med det specifika felet så olika fel kan ge fler än tre försök att reparera produkten.

Det svåra i ditt fall är att de inte kunde hitta felet vid tillfälle 2 så då blir det lite svårare att bedöma om det faktiskt ska räknas eller ej, det har jag aldrig råkat ut för tidigare så att säga att deras tolkning är fel är svår.

Postad 08 januari 2010 - 09:28

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
The Calibrator:
Satt igår kväll och lekte med The Calibrator. Justerade DVD:n enl. konstens alla regler. Körde sen in Kill Bill 2 och kollade lite mörka scener.

Pausade vid en scen där tjejen med lappen för ögat pratar i telefon. Man ser hennes ansikte mot en svart bakgrund. Börjar leka med inställningarna och vad får jag till in fasa se?

Det är inte alls svart bakom. Hon står mot en tegelvägg. Visserligen mörkt men man ser tegelstenarna.

Leker med brightness ett tag till och vad blir resultatet? Ungefär samma inställning som jag fick när jag kalibrerade mot SVT:s testbild. The Calibrator är enl min mening inget att lite på. Ska ev. beställa DVE och se om det är bättre.

Ni som kalibrerat era apparater (se ovan) och har enl. mitt tycke ganska högt cellljus och kontrast, hur upplever ni det?
Jag tycker min tv är ganska ljusstark. Celljuset är på 3-4 och kontrasten 70-75 och jag upplever den ändå som väldigt ljus. Brightness ligger runt 45-48. Färg 48-49.

Postad 08 januari 2010 - 11:01

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

1. Hur länge sedan är det du köpte tvn?

Detta spelar troligen mindre roll då du första gången accepterade att låta dem försöka reparera den istället för att ge en ersättningsprodukt till dig redan då, men under de första 6 månaderna av ett köp kräver jag alltid en ersättningsprodukt eller att få häva köpet då det är köparens val ( om det inte blir orimligt dyrt för säljaren vilket de hitills aldrig kunnat påvisa vid någon av mina reklamationer).

2. Har det varit samma fel som den varit inskickad för de första två gångerna?

Isf kan du begära att få häva köpet, då säljaren ska få 2 gånger på sig att försöka åtgärda samma fel och vid ett tredje tillfälle kan man då häva köpet. Antalet gånger följer med det specifika felet så olika fel kan ge fler än tre försök att reparera produkten.

Det svåra i ditt fall är att de inte kunde hitta felet vid tillfälle 2 så då blir det lite svårare att bedöma om det faktiskt ska räknas eller ej, det har jag aldrig råkat ut för tidigare så att säga att deras tolkning är fel är svår.

Köpte TV:n 15/9-09 dvs. drygt 4 månader gammal.
Jag accepterade ingenting, jag frågade om jag fick häva köpet då sa det att de inte gick, de var tvungen att konstatera felet 2ggr först.

Det har varit samma fel hela tiden.

Blir så ###### frustrerad! Vill bara ha pengarna tillbaka och ska köpa en svensksåld Samsung med hämtservice och hemservice så slipper jag allt ###### skit :)

Tack för din hjälp dock :D

Postad 08 januari 2010 - 11:12

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Köpte TV:n 15/9-09 dvs. drygt 4 månader gammal.
Jag accepterade ingenting, jag frågade om jag fick häva köpet då sa det att de inte gick, de var tvungen att konstatera felet 2ggr först.

Det har varit samma fel hela tiden.

Blir så ###### frustrerad! Vill bara ha pengarna tillbaka och ska köpa en svensksåld Samsung med hämtservice och hemservice så slipper jag allt ###### skit :)

Tack för din hjälp dock :D

Då låter det som att de gjort fel som påtvingat dig en reparation som du inte önskat. De har rätt att undersöka att fel föreligger första gången men om felet är inom de 6 första månaderna så är det köparen som beslutar om vilken åtgärd som ska vidtas efter att fel konstaterats (dvs reapartion eller hävning) så länge köparens val inte innebär oskäliga kostnader för säljaren. Att definiera oskäliga kostnader är alltid svårt men det är fortfarande säljarens ansvar att tydliggöra dessa, inte bara svara att de har rätt att välja att reparera varan.

Notera dock att en reparation ska vara kostnadsfri för köparen så om det uppstår kostnader eller förlorade intäkter (ta ledigt från jobbet) så ska de ersätta dig för dessa. Måste du hyra ett släp för att ta tvn till närmaste inlämningsställe och betala frakten till ÅF eller reparationsverkstad så ska Komplett ersätta dig för detta. De flesta ÅF brukar visa förståelse då de inser att det tillkommer andra kostnader som de inte alltid tänkt på på deras sida så då kanske de kan skicka en ersättningsprodukt på en gång tex?

Postad 08 januari 2010 - 12:05

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Då låter det som att de gjort fel som påtvingat dig en reparation som du inte önskat. De har rätt att undersöka att fel föreligger första gången men om felet är inom de 6 första månaderna så är det köparen som beslutar om vilken åtgärd som ska vidtas efter att fel konstaterats (dvs reapartion eller hävning) så länge köparens val inte innebär oskäliga kostnader för säljaren. Att definiera oskäliga kostnader är alltid svårt men det är fortfarande säljarens ansvar att tydliggöra dessa, inte bara svara att de har rätt att välja att reparera varan.

Notera dock att en reparation ska vara kostnadsfri för köparen så om det uppstår kostnader eller förlorade intäkter (ta ledigt från jobbet) så ska de ersätta dig för dessa. Måste du hyra ett släp för att ta tvn till närmaste inlämningsställe och betala frakten till ÅF eller reparationsverkstad så ska Komplett ersätta dig för detta. De flesta ÅF brukar visa förståelse då de inser att det tillkommer andra kostnader som de inte alltid tänkt på på deras sida så då kanske de kan skicka en ersättningsprodukt på en gång tex?

Tack, ska använda mig av det du skrev ang. att de inte informerat mig om att jag kunde häva köpet då första gången hittade de ju fel och bytte hela mainboardet (ifall de inte vill ersätta mig eller liknande).

Jag har kört den ToR till Assist Stockholm 2ggr.
Däremot har jag ju kunnat skicka den till Komplett men jag ansåg att det är onödigt krångligt för då skulle den:
Skickas till Komplett som i sin tur skulle skicka den till Assist i Göteborg och sedan tillbaka till mig.

Ist. för att jag bara tar den till Assist i Hägersten.
Nu snackades det om kompensation men jag skiter i den bara de häver köpet, sen köper jag inte en pryl till från Komplett.

Redigerat av TheSwede86, 08 januari 2010 - 12:05.

Postad 08 januari 2010 - 14:21

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Jag använder Comhem och har bara SVT1, SVT2, TV4 och TV6 digitala. TV3 och Kanal 5 med fler sänds analogt via antennuttaget. Jag planerar att använda den inbyggda DVB-C i Samsungen och skippa en extern box. Fungerar det då att blanda analoga kanaler och digitala kanaler i en favoritlista så att jag kan zappa som vanligt och få de digitala kanalerna digitalt och de andra analogt? Detta är viktigt för att sambon ska bli nöjd.

Alltså:
SVT1 Digital
SVT 2 Digital
TV3 Analog
TV4 Digital
Kanal 5 Analog
Osv

Är bilden bra med den inbyggda digitala mottagaren? DVB-C alltså.

Postad 08 januari 2010 - 15:03

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Vad jag har läst så är det det fina med att använda den inbyggda boxen, att man kan lägga upp digitala- och analoga kanaler.

Postad 08 januari 2010 - 17:31

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag använder Comhem och har bara SVT1, SVT2, TV4 och TV6 digitala. TV3 och Kanal 5 med fler sänds analogt via antennuttaget. Jag planerar att använda den inbyggda DVB-C i Samsungen och skippa en extern box. Fungerar det då att blanda analoga kanaler och digitala kanaler i en favoritlista så att jag kan zappa som vanligt och få de digitala kanalerna digitalt och de andra analogt? Detta är viktigt för att sambon ska bli nöjd.

Alltså:
SVT1 Digital
SVT 2 Digital
TV3 Analog
TV4 Digital
Kanal 5 Analog
Osv

Är bilden bra med den inbyggda digitala mottagaren? DVB-C alltså.

Låt Plug&Play funktionen (som går igång när du startar TVn första gången) söka av alla digitala och analoga kanaler. Zappa sedan till den kanal du vill ha först, markera den som favorit via "tools-knappen", sedan den andra - tredje - o s v.

Därefter går du in i inställningarna och ändra Kanalläge till "Favoriter. Därefter zappar du mellan dina favoriter. Du kan även redigera dina favoriter senare etc etc. Kanske finns andra sätt också, men ovanstående funkar för mig. Kolla i manualen?

Min bild är bra med den digitala mottagaren DVB-C. Särskilt SVT1/SVT2/TV4 som dessutom ofta sänder med Dolby Digital ljud. Utsändningen av SVT HD i MPEG4 är dock snäppet bättre även när de sänder program som är SDTV (uppskalade av SVT till 720p).

Jag har inte Comhem så jag vet inte hur det ser ut där, men en sak är säker: "Skit in - skit ut" gäller fortfarande. Ett TV-program med dålig kvalitet som sänds av en kabeloperatör med dåliga sändare och dåliga kablar kan säkert se uselt ut.

Postad 08 januari 2010 - 19:16

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Jag får inte ut dolby digital ljud från boxen i tv-högtalarna. Jag kommer inte heller åt att ändra i "ljudformat" i ljudinställningarna.

Hur gör jag?

Någon som vet vad felet kan vara?

Postad 08 januari 2010 - 21:21

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Jag vet att Gamma +1 kanske inte är "rätt", men subjektivt gav det lite mer punch i bilden. Duger för mig ;)

Jag testade lite idag med en htpc via dvi-hdmi. För att bilden skall fylla ut kanterna valde jag "Anpassa..." i tv-menyn för att det skulle bli pixelmappat och fint. Ser inte alls bra ut att justera via grafikkortet.

Det kändes som kontrasten var för hög. Färgerna såg nästan ut som i det dynamiska läget. Kom fram till att om jag ändrade HDMI svartnivå till normal istället för låg så blev det bättre. Kanske något för dig?

Redigerat av Chippe, 08 januari 2010 - 22:56.

Postad 08 januari 2010 - 22:03

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Hur kommer man in i menyn för hdmi-svärta. DVDn är kopplad med hdmi, ställd till 1080p men HDMI-svärta är gråmarkerad i menyn och kommer kan inte nås.

Postad 08 januari 2010 - 22:55

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
bo_man:

Vet inte varför den är gråmarkerad när du kör HDMI men det är bara att pilla tills ljus, kontrast och färger ser bra ut. Du kanske måste köra HDMI 2 som jag med htpc, vem vet?
Jag känner själv att jag kommer behöva experimentera ett antal gånger just för mitt system. Filmläget var gråmarkerad för mig men det har sin förklaring som jag inte kommer ihåg men det har väl med vilken signal som kommer in. Måste fixa så att jag enkelt kan byta hz/refresh rate oxå.
Ska kika lite i manualen vilket man ofta glömmer bort :-)

Postad 08 januari 2010 - 23:48

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Upptäckte en skum grej nu när jag höll på med kalibreringen med tv:n i läge film.

När jag steg för steg höjer eller sänker ljuset så kommer det en brytpunkt efter några steg där ljuset
markant ökar eller minskar. Sen kan man fortsätta höja eller sänka och så kommer jag till en ny punkt där man ser stora förändringar i ljusstyrkan.

Det verkar också bero på vilket läge kontrasten står på. Reglerar jag kontrasten så förskjuts brytpunkten för ökningen av kontrasten.

Tror det kan vara orsaken till att ljuset kan "blinka" vid mörka scener i filmläge.

Märkte inte detta lika dramatiskt i standrad-läge.

Skulle ni kunna kolla om ni upplever samma sak?

Chippe:
Jag börjar bli mer och mer skeptisk till de gröna prickarna i mörka partier. Är det flera som upplevt detta? Syns ju inte på lite avstånd men ändå...

Postad 09 januari 2010 - 01:36

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag testade lite idag med en htpc via dvi-hdmi. För att bilden skall fylla ut kanterna valde jag "Anpassa..." i tv-menyn för att det skulle bli pixelmappat och fint. Ser inte alls bra ut att justera via grafikkortet.

Det kändes som kontrasten var för hög. Färgerna såg nästan ut som i det dynamiska läget. Kom fram till att om jag ändrade HDMI svartnivå till normal istället för låg så blev det bättre. Kanske något för dig?

Nope ;-) Normal ger bara markant sämre svärta för mig.

Jag har HDMI (både bild och ljud) direkt ut från HTPCn via Onkyo receivern till TVns HDMI1 och använder nästan samma inställning för både HTPC och inbyggd TV. Ja är helnöjd med min bild - ändrar ingenting nu! :)

I ditt fall antar jag du kopplar in via HDMI2/DVI? Kan det ha något att göra med att du utgår från DVI, något med ditt grafikkort eller drivrutinerna? Du har väl inte hamnat i "Game Mode"?

Redigerat av Friskytten, 09 januari 2010 - 01:53.

Postad 09 januari 2010 - 01:44

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Upptäckte en skum grej nu när jag höll på med kalibreringen med tv:n i läge film.

När jag steg för steg höjer eller sänker ljuset så kommer det en brytpunkt efter några steg där ljuset
markant ökar eller minskar. Sen kan man fortsätta höja eller sänka och så kommer jag till en ny punkt där man ser stora förändringar i ljusstyrkan.

Det verkar också bero på vilket läge kontrasten står på. Reglerar jag kontrasten så förskjuts brytpunkten för ökningen av kontrasten.

Tror det kan vara orsaken till att ljuset kan "blinka" vid mörka scener i filmläge.

Märkte inte detta lika dramatiskt i standrad-läge.

Skulle ni kunna kolla om ni upplever samma sak?

Chippe:
Jag börjar bli mer och mer skeptisk till de gröna prickarna i mörka partier. Är det flera som upplevt detta? Syns ju inte på lite avstånd men ändå...

Såg också något liknande när jag kalibrerade. Antar att det är en massa digital signalbehandling som reagerar olika på olika tröskelvärden. Jag tycker ändå att det gick att hitta rätt till slut.

Inga gröna prickar här hos mig... kan sitta 1 m från TVn vid 720p utan att störas av annat än åksjuka. :)

Postad 09 januari 2010 - 02:04

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
bo_man:
Jag har ännu inte sett att bilden blinkar i ljusstyrka men ska hålla koll på det. Intressant iakttagelse du har gjort. Vad menar du med filmläge, Movie (färg) eller just Filmlägena Auto1/Auto2?
Jag har filmläget på AV så kanske just därför jag inte ser att det blinkar.

De gröna prickarna är lite irriterande. Märkte att dom är mycket mindre synliga vid dynamiskt läge och det är kanske därför man inte ser dem i butik.

Friskytten:
Ok, de flesta ska väl ha den på låg men min bild var jättemörk av någon anledning men det ser ok ut nu. Behöver bara småjustera nu. Tänkte bara att du också kanske hade mörk bild eftersom du kör med Gamma +1.

Kan du titta om du ser små gröna prickar i mörkare delar av bilden?
Tittar du nära skärmen bör du se dem lätt.

Postad 09 januari 2010 - 09:37

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Chippe:
Med filmläge menare jag i menyn där man kan byta till ECO, DYNAMISK, STANDARD, FILM.
Allt annat har jag avstäng förutom Färgläget och PixerNR som båda står på Auto.

Postad 09 januari 2010 - 11:38

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Hur många av er upplever att svärtan är sämre i 50hz och 24hz jämfört med 60hz? Är ni nöjda över svärtan efter att ni kalibrerat klart?

Skulle någon kunna försöka sig på en korrekt exponerad bild i ett mörkt rum där en mörk scen i en film visas, alternativt en bild med en svart bakgrund? Som det är nu så är det 50hz buggen och svärtenivån som hindrar mig från ett köp.

Redigerat av Hassezilla, 09 januari 2010 - 11:41.

Postad 09 januari 2010 - 12:38

Unregistered5e6a6d49
  • Unregistered5e6a6d49
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Sitter och kalibrerar min 551:a. Utgår från filmläget men jag kan inte ändra värdet på "Ton (G/R)". Den inställningen är grå och kan inte väljas. Hur kommer jag åt den?

Postad 09 januari 2010 - 14:19

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Hur många av er upplever att svärtan är sämre i 50hz och 24hz jämfört med 60hz? Är ni nöjda över svärtan efter att ni kalibrerat klart?

Skulle någon kunna försöka sig på en korrekt exponerad bild i ett mörkt rum där en mörk scen i en film visas, alternativt en bild med en svart bakgrund? Som det är nu så är det 50hz buggen och svärtenivån som hindrar mig från ett köp.

Om du är orolig för svärtan så köp inte 551. Hur jag än försöker så är jag inte riktigt nöjd med svärtan.

Postad 09 januari 2010 - 16:20

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Om du är orolig för svärtan så köp inte 551. Hur jag än försöker så är jag inte riktigt nöjd med svärtan.

Ajaj, det låter inte bra! Fan, nu blir jag villrådig.

Postad 09 januari 2010 - 22:00

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Ajaj, det låter inte bra! Fan, nu blir jag villrådig.

Alla som kollar på PS50B551 måste vara medvetna om att de kollar på Prisjakts i dagsläget billigaste 50" med både Full HD och kombimottagare analog/DVB-T/DVB-C/MPEG4. För mig personligen var det inte aktuellt att hala fram fler tusenlappar för en dyrare modell och därigenom (kanske) få lite mer svärta i vissa situationer.

Hur mycket svärta man upplever från denna TV tror jag är väldigt beroende av vilken källa man tittar på, samt hur den är kalibrerad. Jag har i mitt tycke (och jag är ganska petig) tillräcklig svärta på alla mina källor. Men det kräver enligt min uppfattning minst den kalibrering som vi har diskuterat här i forumet. Direkt ur lådan är det inget vidare, men det gäller väl de flesta apparaterna nuförtiden?

Hemma hos mig är den värd varenda krona. Skulle känna mig besviken med t ex Samsung 46" LCD/LED för 17000 jämfört med denna. Om man är villrådig och inte har kniven mot strupen att köpa ny TV så kan man alltid vänta. För en sak är säkert, det kommer alltid bättre alternativ. T ex 2010-årsmodeller på mellandagsrean om ett år... :D

På min lista är det sämsta med denna TV de inbyggda högtalarna. De är verkligen inte tillräckligt bra för annat än TV-nyheter och kanske talk-shows. De pengarna man eventuellt sparar på att köpa denna TV tycker jag att man ska lägga på ett rimligt hembioljud om man inte redan har det.

Nummer två på listan är fjärrkontrollen som jag tycker är lite för riktningskänslig. Därutöver har jag i dagsläget inga problem med denna modell.

Summerat tycker jag fortfarande att denna TV är ett bra alternativ för den som vill ha så mycket helt OK full HD bildyta som möjligt för pengarna.

Postad 10 januari 2010 - 11:04

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Jag fick min 551 sent på fredag kväll och kopplade upp den i sovrummet igår.

Håller med Friskytten i det han skriver.

Har kalibrerat efter uppgifterna på Sid 10, men dragit ned Cellstyrkan till 4.

Svärtan är sämre an min gamla 50PZ70E, men i övrigt så är nog bilden i samma klass, framförallt brusreduceringen verkar funka bra tycker jag.

Som källa har jag Canal Digital HD-box (den utan hdd) över HDMI.

Tittavstånd ca 3m.

Den gröna prickarna som nämnts tidigare, kolla om dessa även syns då ni slår på Text-TV för hos mig så försvinner de då.

Hade Panasonic legat på samma pengar så hade jag nog gått på en Panna och chansat på att reklamera den om det visar sig att deras "svärte-bugg" skulle finnas efter 200h, men då jag fick den för 8990:- så är den som Friskytten skriver Prisjakts mest prisvärda FUll-HD bildyta för pengarna.

Postad 10 januari 2010 - 14:11

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Svärtan är sämre an min gamla 50PZ70E, men i övrigt så är nog bilden i samma klass, framförallt brusreduceringen verkar funka bra tycker jag.

PZ70 ligger på 0.10 cd/m2 vilket är i klass med LG PS6000/8000. Samsung B550 ligger på 0.06-0.07 cd/m2.
Det är konstigt flera upplever att sina gamla plasmor har samma eller kanske tom bättre svärta.

Eftersom svärtan får bra värden när den mäts upp med instrument i tester får det mig att undra om denna tv skiljer sig markant beroende på vilken fabrik som har tillverkat den. Är det på det viset är det inte första gången. Minns att Samsungs LCD-skärmar till datorer kan variera kraftigt i bildkvalité.

Min uppfattning utan att verkligen titta närmare är att min mors Panasonic PX70 har ungefär samma svärta eller kanske lite bättre vid en svart bild men när det finns både ljusa och mörka partier i bilden så är PX70 betydligt sämre än B550 som är kolsvart i de svarta partierna.

När jag valde denna plasma oroade jag mig för svärtan som många andra. Jag gick tillslut på de uppmätta värdena där denna Samsung ligger snäppet efter Panasonics nya och torde vara bra. Definitivt bättre än nya LG och gamla Panasonic. Frågan är om det gäller alla B550.

Ska testa det där med text-tv men de gröna prickarna syns bara i en viss nyans av färg. Mellanmörka områden har dessa prickar och jag tror inte rätt nyans finns i text-tv.

Redigerat av Chippe, 10 januari 2010 - 21:09.

Postad 10 januari 2010 - 14:39

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Du har helt rätt i att kontrasten är bra för som du säger så upplever man en bättre svärta då ljusa delar finns med i bilden. Den är bättre än vad det var på min PZ70.

Brorsan är på väg över och han har en PS8000 (kalibrerad enligt Hemmabio-tidningen settings) så jag får se vad han säger. Den tycker jag personligen inte har så bra svärta, definitivt inte bättre än denna 551 iaf. Dock lite svårt att jämföra då vi har olika källor in.

/M

Postad 10 januari 2010 - 15:38

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Du har helt rätt i att kontrasten är bra för som du säger så upplever man en bättre svärta då ljusa delar finns med i bilden. Den är bättre än vad det var på min PZ70.

Brorsan är på väg över och han har en PS8000 (kalibrerad enligt Hemmabio-tidningen settings) så jag får se vad han säger. Den tycker jag personligen inte har så bra svärta, definitivt inte bättre än denna 551 iaf. Dock lite svårt att jämföra då vi har olika källor in.

/M

Kanske inte så intressant för er om ni kan konstatera en skillnad men det ni kan göra är att jämföra samma bild från usb-sticka tex och ta kort med samma inställningar på kameran eftersom ni inte har tv:na bredvid varandra.

Redigerat av Chippe, 10 januari 2010 - 15:44.

Postad 10 januari 2010 - 20:22

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Den gröna prickarna som nämnts tidigare, kolla om dessa även syns då ni slår på Text-TV för hos mig så försvinner de då.

Samma här. Inga Prickar med txt tv. De gröna prickarna verkar vara samsungs sätt att skapa ytor som inte är helt svarta?

Chippe:
Det vore ett bra tillvägagångssätt. Om vi alla har samma bild att utgå ifrån och kör med usb kanske vi gemensamt kan komma fram till en bra kalibrering av usb:n och så ser vi också skillnader mellan de olika apparaterna och upplevelserna.

Postad 11 januari 2010 - 10:30

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

/M

Vore intressant, min polare har PS8000 och jag tycker den har rätt kass svärta, den är definitivt "grå" i mörka partier. Är inte 551 bättre på den punkten så vette fasen. Som Chippe säger så borde Samsungen vara bättre då den ligger på 0.07 - 0.09 och LG:n över 0.1. Återkom gärna med feedback efter en jämförelse!

Samma här. Inga Prickar med txt tv. De gröna prickarna verkar vara samsungs sätt att skapa ytor som inte är helt svarta?

Chippe:
Det vore ett bra tillvägagångssätt. Om vi alla har samma bild att utgå ifrån och kör med usb kanske vi gemensamt kan komma fram till en bra kalibrering av usb:n och så ser vi också skillnader mellan de olika apparaterna och upplevelserna.

Mycket bra förslag! Tycker att alla ni som skriver här borde göra detta, skulle vara enormt intressant!

Postad 11 januari 2010 - 10:38

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Alla som kollar på PS50B551 måste vara medvetna om att de kollar på Prisjakts i dagsläget billigaste 50" med både Full HD och kombimottagare analog/DVB-T/DVB-C/MPEG4. För mig personligen var det inte aktuellt att hala fram fler tusenlappar för en dyrare modell och därigenom (kanske) få lite mer svärta i vissa situationer.

Hur mycket svärta man upplever från denna TV tror jag är väldigt beroende av vilken källa man tittar på, samt hur den är kalibrerad. Jag har i mitt tycke (och jag är ganska petig) tillräcklig svärta på alla mina källor. Men det kräver enligt min uppfattning minst den kalibrering som vi har diskuterat här i forumet. Direkt ur lådan är det inget vidare, men det gäller väl de flesta apparaterna nuförtiden?

Hemma hos mig är den värd varenda krona. Skulle känna mig besviken med t ex Samsung 46" LCD/LED för 17000 jämfört med denna. Om man är villrådig och inte har kniven mot strupen att köpa ny TV så kan man alltid vänta. För en sak är säkert, det kommer alltid bättre alternativ. T ex 2010-årsmodeller på mellandagsrean om ett år... ;)

På min lista är det sämsta med denna TV de inbyggda högtalarna. De är verkligen inte tillräckligt bra för annat än TV-nyheter och kanske talk-shows. De pengarna man eventuellt sparar på att köpa denna TV tycker jag att man ska lägga på ett rimligt hembioljud om man inte redan har det.

Nummer två på listan är fjärrkontrollen som jag tycker är lite för riktningskänslig. Därutöver har jag i dagsläget inga problem med denna modell.

Summerat tycker jag fortfarande att denna TV är ett bra alternativ för den som vill ha så mycket helt OK full HD bildyta som möjligt för pengarna.

Får man ändra sig lite? ^_^
Har nu fortsatt kalibreringen av 551:an och jag blir mer och mer nöjd jag med. Svärtan är fortfarande inte i Panasonicklass men helt ok. Största förändringarna jag gjort är nu att jag dragit upp färg, kontrast och celljusnågot och bilden är faktiskt riktigt bra. Kollade något naturprogram i helgen och bliden var helt fantastisk.

Man blir lite blind efter ett tag med alla inställningar. Var hos en kompis i helgen som har en samsung LCD, något år gammal. Tänkte först att bliden var i klass med 551.
När jag sedan kom hem till mig och slog på tv:n satt jag bara och log och njöt hela kvällen.

Det bästa med tv:n jämfört med gammel-pannan är upplösningen, lugnet och att den buzzar mindre.

Postad 11 januari 2010 - 10:46

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Får man ändra sig lite? ^_^
Har nu fortsatt kalibreringen av 551:an och jag blir mer och mer nöjd jag med. Svärtan är fortfarande inte i Panasonicklass men helt ok. Största förändringarna jag gjort är nu att jag dragit upp färg, kontrast och celljusnågot och bilden är faktiskt riktigt bra. Kollade något naturprogram i helgen och bliden var helt fantastisk.

Man blir lite blind efter ett tag med alla inställningar. Var hos en kompis i helgen som har en samsung LCD, något år gammal. Tänkte först att bliden var i klass med 551.
När jag sedan kom hem till mig och slog på tv:n satt jag bara och log och njöt hela kvällen.

Det bästa med tv:n jämfört med gammel-pannan är upplösningen, lugnet och att den buzzar mindre.

Låter jättebra! Blev du av med flimret förresten, eller är det fortfarande ett problem man ska ha i åtanke vid ett köp?

Postad 11 januari 2010 - 12:59

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Vore intressant, min polare har PS8000 och jag tycker den har rätt kass svärta, den är definitivt "grå" i mörka partier. Är inte 551 bättre på den punkten så vette fasen. Som Chippe säger så borde Samsungen vara bättre då den ligger på 0.07 - 0.09 och LG:n över 0.1. Återkom gärna med feedback efter en jämförelse!

Mycket bra förslag! Tycker att alla ni som skriver här borde göra detta, skulle vara enormt intressant!

Tror 0.06-0.07 är mer troligt. De som hade mätt upp till 0.09 verkar generellt mäta 0.03 högre än alla andra. De hade mätt LG:n 0.13 där de flesta har den på 0.10.

Det där med att fota tv med samma exponering gäller Forsyth om han hade svårt att jämföra svärtan. Vi som har denna tv har olika kameror.

Hassezilla, det går inte att luska ut mer. Du får köpa tv:n på Elgiganten och testa den om du är så tveksam eller så betalar du mer för en Panasonic och får bättre svärta.

Rank
Svärta: Panasonic, Samsung, LG
Billigast: Samsung, LG, Panasonic

Postad 11 januari 2010 - 14:06

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Det där med att fota tv med samma exponering gäller Forsyth om han hade svårt att jämföra svärtan. Vi som har denna tv har olika kameror.

Hassezilla, det går inte att luska ut mer. Du får köpa tv:n på Elgiganten och testa den om du är så tveksam eller så betalar du mer för en Panasonic och får bättre svärta.

Rank
Svärta: Panasonic, Samsung, LG
Billigast: Samsung, LG, Panasonic

Aha, du menade så! Insåg inte att det skulle bli omöjligt att få en rättvis inblick i detta med olika kameror!

Klart det går att luska mer, om Forsyth kan ge feedback på den eventuella skillnaden han upplever mellan PS8000 och 551 så kan jag använda det som referenspunkt då jag sett PS8000 i ett nersläckt rum(jag var inte imponerad).

Panasonic har varit ett alternativ länge men nu när folk börjar prata om en bugg som försämrar svärtan på dessa efter en viss tids användning så avstår jag nog där.

Postad 11 januari 2010 - 15:36

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Du kommer se en liten skillnad mellan B551 och PS8000 precis som värdena pekar på. Så tänk dig PS8000 fast aningen mörkare, svärtan är fortfarande väldigt grå och troligtvis inte den svärta du letar efter. En så billig tv som denna uppfyller inte dina krav på den punkten.

Jag blev själv besviken eftersom jag hade absolut svärta som referens av någon anledning. Nu har jag accepterat svärtan och tycker den känns allt bättre och bättre. Hade iof önskat mörkare bild när svart täcker i stort sett hela bildytan men kontrasten är bra och bildkvalitén är riktigt bra. Bra pris dessutom.

Redigerat av Chippe, 11 januari 2010 - 15:40.

Postad 11 januari 2010 - 16:00

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Du kommer se en liten skillnad mellan B551 och PS8000 precis som värdena pekar på. Så tänk dig PS8000 fast aningen mörkare, svärtan är fortfarande väldigt grå och troligtvis inte den svärta du letar efter. En så billig tv som denna uppfyller inte dina krav på den punkten.

Jag blev själv besviken eftersom jag hade absolut svärta som referens av någon anledning. Nu har jag accepterat svärtan och tycker den känns allt bättre och bättre. Hade iof önskat mörkare bild när svart täcker i stort sett hela bildytan men kontrasten är bra och bildkvalitén är riktigt bra. Bra pris dessutom.

Håller med Chippe. Det svarta när det är i kontrast till det ljusa är riktigt bra. Samma när man tittar i affärer och de har lysrörsbelysning. Då ser alla apparater i princip lika svarta ut.
När bilden domineras av totalt mörker så märker man att det svarta är grått men jag har också börjat acceptera
det.

Redigerat av bo_man, 11 januari 2010 - 16:20.

Postad 11 januari 2010 - 16:17

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Antar att jag har för höga krav i förhållande till vad jag är villig att spendera, får helt enkelt acceptera svärtan som den är! TV:n verkar ju ha så många andra bra kvaliteter i fårhållande till priset.

Hur gick det med "flicker", eller blinkningar, som någon upplevde, var det du Bo_man? Fick du bort det eller stör det fortfarande?

Postad 11 januari 2010 - 16:25

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Antar att jag har för höga krav i förhållande till vad jag är villig att spendera, får helt enkelt acceptera svärtan som den är! TV:n verkar ju ha så många andra bra kvaliteter i fårhållande till priset.

Hur gick det med "flicker", eller blinkningar, som någon upplevde, var det du Bo_man? Fick du bort det eller stör det fortfarande?

Det blinkar tyvärr fortfarande. Har fortfarande för mig att det bara är i filmläge men är inte helt säker. Går i funderingar på om det är fel på apparaten eftersom det inte är så många som upplever det. Skulle vilja veta mer om det.

Hade det inte varit för blinkandet så hade jag ännu mindre tänkt på "svärtan". Nu kan det vara stundtals vara ganska bra och så "blinkar det till" och brightness eller vad det kan vara ökas på något snäpp och förstör allt.

Har för mig att det även var så med dvdn som är kopplad med HDMI men skall kolla det igen.

Jag skall någon dag testa och återställa alla inställningar till ursprunget och sen ställa in allt igen och se om det blir samma.
Finns det någon funktion någonstans där man han "flasha" hela teven till alla ursprungliga inställningar inkl. kanaler och allt?

Postad 11 januari 2010 - 16:54

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Det blinkar tyvärr fortfarande. Har fortfarande för mig att det bara är i filmläge men är inte helt säker. Går i funderingar på om det är fel på apparaten eftersom det inte är så många som upplever det. Skulle vilja veta mer om det.

Hade det inte varit för blinkandet så hade jag ännu mindre tänkt på "svärtan". Nu kan det vara stundtals vara ganska bra och så "blinkar det till" och brightness eller vad det kan vara ökas på något snäpp och förstör allt.

Har för mig att det även var så med dvdn som är kopplad med HDMI men skall kolla det igen.

Jag skall någon dag testa och återställa alla inställningar till ursprunget och sen ställa in allt igen och se om det blir samma.
Finns det någon funktion någonstans där man han "flasha" hela teven till alla ursprungliga inställningar inkl. kanaler och allt?

Har sett i utländska forum att ägare ofta klagar på detta irriterande fenomen så du lär väl knappast ha fel på den, men känns ju som att det borde vara en inställningsfråga. Såg i början av denna tråd att någon hade ändrat "dynamisk kontrast" och det hade tydligen hjälpt iaf delvis. Du kan ju kolla om du hittar den funktionen någonstans. Inte helt omöjligt att det finns något i servicemenyn.

Om jag inte är ute och cyklar så ändras alla inställningar tillbaka till "default" om du går in i servicemenyn, det blev iaf så på min förra Samsung(LE40a656).

Postad 11 januari 2010 - 19:50

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag har för mig att du kan få denna effekt genom att "resetta" i menyn för Plug & Play. Har inte prövat själv...

Ctrl-C - Ctrl-V från pdf-manualen, kapitel "Basic Operation" ;) :

If you want to reset this feature...
1 Press the MENU button to display the menu. Press the ▲ or ▼ button to select
Setup, then press the ENTERE button.
2 Press the ENTERE button again to select Plug & Play.
3 Enter your 4 digit PIN number.
■ The default PIN number of a new TV set is ‘0-0-0-0’.
■ If you want to change PIN number, refer to 29 page.

Redigerat av Friskytten, 11 januari 2010 - 19:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.