Hej igen! Tänkte lämna lite information om dom intryck som jag har upplevt nu efter att ha utforskat Eee box lite mer och testat lite tjänster, läst inlägg här och bänkat eee boxen.
Installerade 4 GB minne 2 * 2 GM, kingston (KVR800D3S8S6/2G ca 350 kr st) köpta från komplett och vilka har fungerat alldeles utmärkt och stabilt. Har hört tidigare inlägg om problem med uppgradering av minne men jag tyckte mig också se att det var innan bios 0211. Finns säkert andra minnesmoduler som är bättre men detta funkade kanon för mig.
Installerade 128 GB Crucial RealSSD C300 (ca 2100 kr) vilket gör att jag inte blir utråkad av boot och program laddningstider.
Skaffade en sata -> usb låda (150 kr) för den 320 GB seagate disk som satt i. Har kopierat ner DVD filmer till den och det är skönt att ha en så liten modil enhet med film och musik med sig när inte NASen finns tillgänglig.
Jag flashade bios med ASUS Update till 0301, installerade alla drivrutniner från CD skivan som kom med boxen och sedan körde jag Eee Easy update för att få dom senaste drivarna.
I EEE manager finns tre olika lägen (ASUS Super Hybrid Engine (SHE)) där varje läge ger olika CPU frekvenser.
Super prestande = ca 1857 MHz
Hög prestanda = ca 1800 MHz
Energi besparing = dryga 1600 MHz
Så där har jag lagt mig på superprestanda vilket inte är någon större vinst från hög prestande. Tänkte inte vara pionjär när det gällde att överklocka denna CPU på denna maskin så jag väntar tills jag hittar lite mer information som känns trygg :-).
Sedan bänkmarkade jag med PerformanceTest 64 bit. Där fick jag ett värde på 405. Det jag kunde se och som var väntat var att min maskin hade väldigt mycket högre score i disk jämfört med en orörd EB1501P. Även i minnesanvändning vid stora minnes allokeringar låg det betydligt högre. Får i princip aldrig några hårda fel vilket skulle tyda på att minne swappade. Och om nu minne skulle swappa så tror jag att i.o.m SSD disken att det skulle betyda mindre än om jag skulle köra OS på vanlig disk.
Bara genom att byta ut grafik drivrutinerna mot NVidea Geoforce/Ion driver release 260.99 så hände det positiva saker med både 2D hantering (generellt låga värden), men framförallt med 3D hantering. Har dock inte testat att köra några spel.
Sedan installerade jag NVideas toolkit och gjorde en moderat och än så länge stabil överklockning av ion grafik. Efter dessa förändringar, grafik drivar och moderat överklockning gick jag från score 405 till 470. Så drivarna är viktiga.
Kör i upplösning 1842 x 1036.
Det jag efter lite erfarenhet (:-)) nu när maskinen har varit igång en dryg vecka är:
DVD och BluRay funkar fint med PowerDVD10.
Voddler funkar bra i "Normal kvalitet" och kvaliten på filmerna är då helt godkänd. I högkvalitet blir jag sjösjuk då det känns som att inte alla framar visas som dom ska.
Headweb funkar bra med Adobe Flash player men kvaliten är inte direkt godkänd. Dom filmer som visas med Silverlight så upplever jag samma sjösjuka som med voddler med hög kvalitet. Hittade heller inga bra inställningar i Silverlight som skulle förändra detta.
När det gäller video tjänsterna känns det som att deras val av teknik är viktig för hur jag som konsument och eee box ägare upplever tjänsterna
Har inte upplevt några problem annars utan allt flyter på. Hörde att någon haft problem med internet surfning vilket jag inte har upplevt. Allting laddas relativt snabbt och har inte upplevt några "frysningar"
Lite lustigt med inlägget angående att ljudet stängdes av då TV stängdes av. Testade detta på min konfiguration Samsung tv, sony mediabänk och eee boxen. Och visst hände samma sak för mig då jag stängde av TV. Först stängdes helt enkelt media bänken av när jag stängde av TV. Hittade Anynet (CEC-HDMI) inställning på TV och där kunde jag konfigurera så att mediabänken inte stängde ner när jag stängde av TV. Men likväl så försvann ljudet. Verkar som att min mediabänk inte vill spela ljud om inte HDMI signalen ut har någonstans att ta vägen. Inget problem för mig egentligen men var helt klart intressant.
Eee box eb1501p 1.8 GHz BR Win7 PowerDVD