Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Eee Box EB1501

625 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 November 2010 - 15:56

boneless
  • boneless
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Ska bli intressant att se om man får problem eller om det kommer att gå som en oljad blixt.

Har beställt en 1501p med bluray och tänkte modda upp den till 4 Gb och SSD disk.

Tanken är att den ska vara relativt mobil (lätt och kompakt) och relativt snabb. Både HTPC och Surfdator som kan tas med. Därför föll valet på eee box istället för Asrock.

Är det någon som gjort liknande ingrepp med lyckat resultat?

Jag har en 1501P med BR som jag uppgraderat till 4GB och bytt disken till en SSD.
Funkar fint, kör Win7 och XBMC på den. Går som en oljad blixt. :)

Hade dock stora problem med RAM uppgraderingen innan dom släppte BIOS 0211.

Postad 17 November 2010 - 17:19

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

En annan fråge ställning som dykt upp, kanske borde tas i egen tråd men frågar här ändå.
Hur gör jag för att spela upp musik via HTPC till högtalarna? HTPC och förstärkare förstår jag att dom måste vara igång men tvn?

Har en HTPC, PS3 kopplade till HDMI till förstärkare på HDMI IN.
Sedan TV på HDMI Ut. När jag spelade musik från HTPC så måste tvn vara igång och inställd på den HDMI igången som HTPC är ansluten till. Varför är det så? Jag måste ju kunna starta HTPC, spela musik, stänga av tvn? Går ju inte ens via tvn ljudet? Ska ju bara ut i högtalarna..

Jag har inga sådana problem med min setup.

Postad 17 November 2010 - 18:44

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Fattar inte vad problemet är, har kollat överallt.
Känns inte som en inställning i Windows..

Postad 17 November 2010 - 19:19

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Nu är inte jag någon expert men har inte HDMI någon form av kopieringsskydd. Kan det som är boven i dramat?

HDMI ḱräver väl någon form av handskakning (för bl.a. kopieringsskyddet). Vet att vissa förstärkare kan ställas i passiv mode (tror jag det kallas). Då släpper de igenom signalen även när de är avstängda. Inte riktigt vad du frågar efter men en tanke.

Kanske är det din teve som "kopplar ner" förbindelsen när du stänger av den (eller inte kopplar upp när teven är avstängd). Bara en gissning.

Postad 17 November 2010 - 19:54

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Nu är inte jag någon expert men har inte HDMI någon form av kopieringsskydd. Kan det som är boven i dramat?

HDMI ḱräver väl någon form av handskakning (för bl.a. kopieringsskyddet). Vet att vissa förstärkare kan ställas i passiv mode (tror jag det kallas). Då släpper de igenom signalen även när de är avstängda. Inte riktigt vad du frågar efter men en tanke.

Kanske är det din teve som "kopplar ner" förbindelsen när du stänger av den (eller inte kopplar upp när teven är avstängd). Bara en gissning.

Kan absolut vara teven som kopplar ner hela anslutning till förstärkaren men fattar inte varför, htpcn går ju direkt in i förstärkaren, högtalarna lika. På HTPC'n syns ljuduppspelningsenheten som "LG TV".

Postad 17 November 2010 - 21:35

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Min ser bara receivern. Det måste vara din receiver som är inställd fel. Svårt när man inte vet vad du har för grejer. Kolla även att HDMI CEC är avstängd på TVn och receivern. Om de har den funktionen.

Postad 17 November 2010 - 22:05

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Det är en Yamaha 767, manual
http://download.yama...duct_id=1048352

Ska undersöka detta imorgon igen.
Tack för all hjälp =)

Postad 18 November 2010 - 14:15

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Någon som fått GBit-länk med trådat? Har nu testat i två switchar och får bara 100 MBit. Känns ju inte helt stabilt. Får dock erkänna att jag inte kollat BIOS-version men verkar inte troligt att detta skulle kunna påverka.

Postad 18 November 2010 - 19:23

Unregistered08a286f0
  • Unregistered08a286f0
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag köpte precis en sån här tingest med Win7 inkluderat. När jag bootar börjar den starta Windows, men efter några sekunder så kommer ett stort rött ERROR över halva skärmen upp.

Jag gissar att recovery-delen är korrupt. Inget att göra?

Postad 19 November 2010 - 00:02

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Så nu sitter man här och skriver nöjt från Eee box 1501p med bluray, ssd disk på 120 GB och 4 GB RAM. Skaffade en Deltaco SATA -> USB låda för den 320 GB disk som kom med. Använder Microsoft slimmade bluetooth tangentbord med en Trust bluetooth dongle och en Trust trådlös mus så fyra av USB portarna är redan upptagna. Donglarna är av mini varianten och sticker bara ut en halv centimeter vilket gör att man kan ta med boxen med donglarna i.
Körde in Windows 7 och PowerDVD ULTRA. Testade THT först (tror den heter så :-)) men det funkade inte bra alls. PowerDVD har funkat utmärkt och när jag kör BluRay så är CPU för PowerDVD runt 20%. Flyter perfekt och bilden är kanon. Körde musik och surfade under tiden och det flöt på ändå.
Är riktigt, riktigt nöjd med denna nya leksak. Tragiskt nog ska jag inte ha den själv :-(. Är en julklapp men det kommer att kännas riktigt svårt att lämna den ifrån sig.
Efter detta projektet känns det som att detta är vägen att gå. Inte bara för filmfantaster utan också för annat, vanligt PC arbete.
Burken är otroligt tyst. Endast när den läser in BluRay skivan kommer det skorrande mekaniska ljudet. Under själva spelandet så är den ljudlös. Även med vanlig hårddisk tror jag. Var lite orolig ett tag då jag hörde ljud från det håll där eee boxen stod men det var PS3 som ljöd i bakgrunden ;).
Kan varmt rekommendera denna vackra och relativt kraftfulla maskin. SSD = Nästan ingen boot tid.
Uppgraderade Bios = Enkelt via ASUS update tool
På skivan som kom med fanns alla drivrutiner, eeebar, easy update och eee manager. Via easy update var det sedan enkelt att installera uppdateringar av drivrutinerna. Enkelt som bara den.
Har inte förstått det här med express gate eller denna lilla mellanlandning till webläsare etc när man kan vänta någon sekund till för att kunna göra allt i stället :-). Slapp det i.o.f.s då jag körde in ny disk och formaterade den gamla. Mycket nöje framöver får man hoppas.
Hade hoppats på lite options i Bios men där fanns inte så mycket roligt. Tur är väl det då det går åt mycket tid :P. Hörde dock att en kompis hade skrämt upp sin gamla AsRock till 2.1 GHz som är en betydande ökning från 1.6 GHz. Så villst är man lite avis på det. Men på det hela så verkar denna prestera bättre en den gamla AsRocken. Den nya verkar dock riktigt läcker. Var dock alldeles för stor och tung för detta projektet B)

Postad 19 November 2010 - 00:16

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Gbit funkar för mig. Funkade inte först men sedan bytte jag TP kabel och där var problemet för mig. Bytte till en UTP Gigabit kabel och nu så snurrar även nätverket riktigt bra.
Körde film från min NAS via trådlös anslutning vilket fungerade fint. Kommer upp i 150 Mbit och flyter på riktigt bra här.
Nöjd ;)

Postad 19 November 2010 - 09:23

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Gbit funkar för mig. Funkade inte först men sedan bytte jag TP kabel och där var problemet för mig. Bytte till en UTP Gigabit kabel och nu så snurrar även nätverket riktigt bra.
Körde film från min NAS via trådlös anslutning vilket fungerade fint. Kommer upp i 150 Mbit och flyter på riktigt bra här.
Nöjd :P

Tack för kommentaren NoRam! Då finns det hopp fortfarande. Skulle helst vilja köra trådlöst, känns lite '90 att köra trådat. ;) Och WAF:en minskar med massa kaberldragning.

Det här med Gigabit-kabel känns ändå lite underligt. Är burken så känslig? Har provat med två kablar varav den ena vet jag funkar med GBit mellan två switchar. Förslag på kabel att köpa isf.? Har aldrig råkat ut för detta tidigare...

Postad 19 November 2010 - 10:44

Tomegap
  • Tomegap
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

WALL OF TEXT

Kul att du är så nöjd och att bluray spelaren är krångelfri!

Eftersom många verkar ha haft bekymmer med RAM uppdateringen så undrar jag vilka RAM minnen du stoppade in.

Nu blir det snart beställning känns det som.

Postad 20 November 2010 - 11:42

Unregistered08a286f0
  • Unregistered08a286f0
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ok, tack för att ni inte svarade. :) Jag fick den bytt och den nya fungerar bättre. Dock inte superbra. Voddler-installationen ville inte fungera om jag hade installationsfilen på C:\. Däremot om jag flyttade den till D:\. Fick ett symptom som tyder på diskfel. Är det vanligt på de här?

Är också lite bekymrad över prestandan. Vet inte om det är mitt nät eller om det är grafikkortet som inte orkar med t ex SVT Play och Voddler. Det hackar lite för mycket. Vad, om något, kan man göra? Uppgradera till 4Gb minne? Hjälper det? Finns det nån patch?

Jag körde bredbandskollen.se och fick bara 13Mbit/Sek via min trådlösa router. Tycker det är för dåligt då jag ska ha 100Mbit in enligt bredbandsbolaget. (inga andra datorer igång). Kan det vara problemet, och inte grafikkortet?

Datorn är till mina föräldrar, jag sätter bara upp den åt dem. Så det måste vara LÄTT att använda. Och det blir nog 95% SVT Play/TV4 Play. De har dessutom nån slags halvdan ADSL-koppling då de bor långt ute på landet. Hoppas det kommer att fungera...

Redigerat av Verdi, 20 November 2010 - 11:47.

Postad 20 November 2010 - 12:15

mojtioo
  • mojtioo
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har 1501p och undrar om någon mer än jag upplever att den är rätt seg att surfa med på vissa sidor. Exempelvis headweb.com hackar den rejält på när man försöker scrolla. Missförstå mig inte, det är alltså inte laddningstiden som är lång utan själva delayen efter att man scrollat. Vad kan man göra åt detta? Mer ram eller är det processorn som inte orkar med? Tycker dock att en 1.8 dual core atom borde klara av att surfa ordentligt på. Som webläsare använder jag mig av chrome.

Verdi. Allt filmtittande har någon sorts delay på bilden för mig också, ibland kommer ljudet någon sekund före de pratar osv. Kan kännas rätt störande och en anledning som gör att jag delvis har övervägt att försöka returnera boxen men jag har inte bestämt mig än. Synd med alla störning när det gäller surfning och nätet. Frågan är om detta är någonting som kommer att bli åtgärdat med tiden eller inte? Någon klokare än mig kanske vet om delay via webläsare och delay via filmtittning kommer att åtgärdas?

Det mystiska är ju att det funkar utmärkt att surfa via telefonen och se på film via den. Varför uppstår inte dessa problem då? Eee boxen borde ju vara bättre än min mobil?

Redigerat av mojtioo, 20 November 2010 - 20:24.

Postad 21 November 2010 - 11:07

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Tack för kommentaren NoRam! Då finns det hopp fortfarande. Skulle helst vilja köra trådlöst, känns lite '90 att köra trådat. :) Och WAF:en minskar med massa kaberldragning.

Det här med Gigabit-kabel känns ändå lite underligt. Är burken så känslig? Har provat med två kablar varav den ena vet jag funkar med GBit mellan två switchar. Förslag på kabel att köpa isf.? Har aldrig råkat ut för detta tidigare...

Vet inte om jag bara missade det tidigare men flashade BIOS och såg därefter en option i BIOS om att aktivera LAN. Slog på detta och därefter var det inga problem att få Gbit-länk.

Postad 22 November 2010 - 00:18

lotophagous
  • lotophagous
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vill bara göra reklam för XBMC Dharma RC1 (i a f Windows x64-versionen). Spelar allt jag kastar på den utan tillstymmelse till hack. Och det out of the box. Började bli gråhårig av försöken till hackfri uppspelning - MCE, Media Portal, MPC-HC, inget fungerade fläckfritt med vare sig ffdshow, CoreAVC eller diverse codec packs. Tills nu.

Postad 22 November 2010 - 08:17

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Vill bara göra reklam för XBMC Dharma RC1 (i a f Windows x64-versionen). Spelar allt jag kastar på den utan tillstymmelse till hack. Och det out of the box. Började bli gråhårig av försöken till hackfri uppspelning - MCE, Media Portal, MPC-HC, inget fungerade fläckfritt med vare sig ffdshow, CoreAVC eller diverse codec packs. Tills nu.

Finns det något bra sätt att uppdatera från Dharma 4? Från klienten direkt?
Ska hem och prova denna genast men, det jag märkt med mitt Windows 7 x64, med XBMC Dharma 4 är att det laggar lite vid panoreringar, när bilden flyttar på sig sakta..DXVA påslaget.

Redigerat av Orio, 22 November 2010 - 08:18.

Postad 22 November 2010 - 09:25

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Drog på Mythbuntu 10.10 och MythTV 0.24 frontend i helgen. Funkar riktigt fint men kommer man en bit ifrån accesspunkten har den svårt att spela upp SDTV utan att det hackar. Lovar ju inte gott om man vill spela upp full HD-material.

Har inte skruvat på wifin ännu dock. Ska prova att skicka upp den på 5 GHz om detta stöds. Hade varit skönt att slippa dra kabel...

Postad 22 November 2010 - 13:14

Clausius
  • Clausius
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte meddela att jag köpt denna:

(3490 kr på Webhallen) och att det ingår tangentbord, mus och fjärrkontroll - i motsats till vad Webhallen säger.

Nu ska jag bara lära mig att accelerera hd-video i Ubuntu...

Redigerat av Clausius, 23 November 2010 - 11:10.

Postad 23 November 2010 - 12:07

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Hej!

(3490 kr på Webhallen) och att det ingår tangentbord, mus och fjärrkontroll - i motsats till vad Webhallen säger.

Nu ska jag bara lära mig att accelerera hd-video i Ubuntu...

Behöver man trixa för att få VDPAU att funka i Linux? Hade hoppats på att Nvidia-drivarna tog hand om detta.

Postad 23 November 2010 - 17:16

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej igen! Tänkte lämna lite information om dom intryck som jag har upplevt nu efter att ha utforskat Eee box lite mer och testat lite tjänster, läst inlägg här och bänkat eee boxen.

Installerade 4 GB minne 2 * 2 GM, kingston (KVR800D3S8S6/2G ca 350 kr st) köpta från komplett och vilka har fungerat alldeles utmärkt och stabilt. Har hört tidigare inlägg om problem med uppgradering av minne men jag tyckte mig också se att det var innan bios 0211. Finns säkert andra minnesmoduler som är bättre men detta funkade kanon för mig.

Installerade 128 GB Crucial RealSSD C300 (ca 2100 kr) vilket gör att jag inte blir utråkad av boot och program laddningstider.

Skaffade en sata -> usb låda (150 kr) för den 320 GB seagate disk som satt i. Har kopierat ner DVD filmer till den och det är skönt att ha en så liten modil enhet med film och musik med sig när inte NASen finns tillgänglig.

Jag flashade bios med ASUS Update till 0301, installerade alla drivrutniner från CD skivan som kom med boxen och sedan körde jag Eee Easy update för att få dom senaste drivarna.

I EEE manager finns tre olika lägen (ASUS Super Hybrid Engine (SHE)) där varje läge ger olika CPU frekvenser.

Super prestande = ca 1857 MHz

Hög prestanda = ca 1800 MHz

Energi besparing = dryga 1600 MHz

Så där har jag lagt mig på superprestanda vilket inte är någon större vinst från hög prestande. Tänkte inte vara pionjär när det gällde att överklocka denna CPU på denna maskin så jag väntar tills jag hittar lite mer information som känns trygg :-).

Sedan bänkmarkade jag med PerformanceTest 64 bit. Där fick jag ett värde på 405. Det jag kunde se och som var väntat var att min maskin hade väldigt mycket högre score i disk jämfört med en orörd EB1501P. Även i minnesanvändning vid stora minnes allokeringar låg det betydligt högre. Får i princip aldrig några hårda fel vilket skulle tyda på att minne swappade. Och om nu minne skulle swappa så tror jag att i.o.m SSD disken att det skulle betyda mindre än om jag skulle köra OS på vanlig disk.

Bara genom att byta ut grafik drivrutinerna mot NVidea Geoforce/Ion driver release 260.99 så hände det positiva saker med både 2D hantering (generellt låga värden), men framförallt med 3D hantering. Har dock inte testat att köra några spel.

Sedan installerade jag NVideas toolkit och gjorde en moderat och än så länge stabil överklockning av ion grafik. Efter dessa förändringar, grafik drivar och moderat överklockning gick jag från score 405 till 470. Så drivarna är viktiga.

Kör i upplösning 1842 x 1036.

Det jag efter lite erfarenhet (:-)) nu när maskinen har varit igång en dryg vecka är:

DVD och BluRay funkar fint med PowerDVD10.

Voddler funkar bra i "Normal kvalitet" och kvaliten på filmerna är då helt godkänd. I högkvalitet blir jag sjösjuk då det känns som att inte alla framar visas som dom ska.

Headweb funkar bra med Adobe Flash player men kvaliten är inte direkt godkänd. Dom filmer som visas med Silverlight så upplever jag samma sjösjuka som med voddler med hög kvalitet. Hittade heller inga bra inställningar i Silverlight som skulle förändra detta.

När det gäller video tjänsterna känns det som att deras val av teknik är viktig för hur jag som konsument och eee box ägare upplever tjänsterna :)

Har inte upplevt några problem annars utan allt flyter på. Hörde att någon haft problem med internet surfning vilket jag inte har upplevt. Allting laddas relativt snabbt och har inte upplevt några "frysningar"

Lite lustigt med inlägget angående att ljudet stängdes av då TV stängdes av. Testade detta på min konfiguration Samsung tv, sony mediabänk och eee boxen. Och visst hände samma sak för mig då jag stängde av TV. Först stängdes helt enkelt media bänken av när jag stängde av TV. Hittade Anynet (CEC-HDMI) inställning på TV och där kunde jag konfigurera så att mediabänken inte stängde ner när jag stängde av TV. Men likväl så försvann ljudet. Verkar som att min mediabänk inte vill spela ljud om inte HDMI signalen ut har någonstans att ta vägen. Inget problem för mig egentligen men var helt klart intressant.

Eee box eb1501p 1.8 GHz BR Win7 PowerDVD

Postad 23 November 2010 - 20:31

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Tack, NoRam, för ett jättebra inlägg.

Postad 25 November 2010 - 11:49

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Har någon lyckats konfa upp det trådlösa i "n-mode". Har digra problem att få hackfritt MythTV när jag kör default Mixed Mode i min Linksys med DD-WRT. Provade både 2.4 och 5 GHz i n-mode och Asus:en vägrade acceptera dessa.

Postad 25 November 2010 - 20:02

Pearbaw
  • Pearbaw
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Det jag efter lite erfarenhet (:-)) nu när maskinen har varit igång en dryg vecka är:

DVD och BluRay funkar fint med PowerDVD10.

Jag har samma uppsättning och konstaterar dessvärre tvärtom att den är oanvändbar som Blurayspelare eftersom läsaren då varvar upp och börjar föra oljud. Eller går detta åtgärda på något sätt? I annat fall är det ju en smula obegripligt att man stoppat i en Blurayspelare överhuvudtaget eftersom datorn är avsedd att stå i ett vardagsrum.

Postad 25 November 2010 - 23:17

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Jag har samma uppsättning och konstaterar dessvärre tvärtom att den är oanvändbar som Blurayspelare eftersom läsaren då varvar upp och börjar föra oljud. Eller går detta åtgärda på något sätt? I annat fall är det ju en smula obegripligt att man stoppat i en Blurayspelare överhuvudtaget eftersom datorn är avsedd att stå i ett vardagsrum.

Brukar finnas utilitys av olika slag för att tysta spelare henom att låta dom gå på lägre varv. Ex. tror jag att Ahead bundlar en med Nero.

Postad 26 November 2010 - 17:10

pulverjuice
  • pulverjuice
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Någon mer än jag som inte får ljud genom HDMI i Ubuntu 10.10 (32-bit)?
(Trodde först problemet var att jag körde 64-bit, så jag bytte till 32-bit)

Följde denna guide som fanns länkad till tidigare här tråden.
http://wiki.xbmc.org...eeBox_PC_EB1501

Den är dock för 10.04, men jag tänkte att det funkar säkert... :)

Jag har testat både till en TV och en projektor, utan framgång. Så jag antar att problemet ligger i Ubuntu.

Om någon har en bättre How-To, eller något tips, tar jag hemskt gärna emot dom!

Redigerat av pulverjuice, 26 November 2010 - 17:15.

Postad 27 November 2010 - 14:54

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej Pearbaw

Detta med ljud är säkerligen väldigt individuellt men jag har inte samma upplevelse som du. Min hörsel är i alla fall så pass bra att jag fortfarande hör syrsorna sjunga :).

Visst finns där det mekaniska ljudet vid uppstart någon sekund och ett mekaniskt ljud när man spolar eller byter kapitel. Men annars ger den bara ifrån sig ett monotont ljud från fläkten och ett monotont ljud från BluRay som är som ett monotont tuggande. Dessa monotona ljud kan jag urskilja om jag stänger av allt ljud och befinner mig på ca 2 meters håll med ljudet "mutat". Och då koncentrerar jag mig på ljudet så att säga. I vanliga fall sitter jag ca 3 meter från TV och därmed också ca 3 meter från boxen och upplever inte några störande ljud som når fram till mina öron. Jag vet att här sätter säkerligen några film fantaster filmjölken i halsgropen då avståndet med tanke på att jag bara har 46 tum är alldeles för långt :D. Men det är så mitt vardagsrum är konfigurerat och jag gör här en kompromiss mellan perfektion och praktiskt utnyttjande av rymd.

Min box har jag i bänken vilket jag tror kan dämpa visst ljud något och boxen ligger ner, jag har den inte på ställningen. Jag har satt gummifötter på den också så att inte vibrationer ska transporteras genom boxen och in i Mediabänken.

Det får mig att undra över några saker :)
* Är min hörsel så dålig ;)
* Har du den i ställningen på högkant

Skulle vara ntressant att höra hur du upplever ljudet och hur ditt vardagsrum är konfigurerat?

Postad 27 November 2010 - 15:36

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag Googlade lite och såg att PowerDVD tidigare hade problem med läsning men det var då från standard DVD. Och många klagade på oljud.
Jag sitter på PowerDVD version 10.0.1830.51 vilket visar sig då man klickar på Upgrade knappen. Kan förhoppningsvis vara mjukvarurelaterat problem.

Postad 28 November 2010 - 14:31

Pearbaw
  • Pearbaw
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej Pearbaw

Detta med ljud är säkerligen väldigt individuellt men jag har inte samma upplevelse som du. Min hörsel är i alla fall så pass bra att jag fortfarande hör syrsorna sjunga :o.

Visst finns där det mekaniska ljudet vid uppstart någon sekund och ett mekaniskt ljud när man spolar eller byter kapitel. Men annars ger den bara ifrån sig ett monotont ljud från fläkten och ett monotont ljud från BluRay som är som ett monotont tuggande. Dessa monotona ljud kan jag urskilja om jag stänger av allt ljud och befinner mig på ca 2 meters håll med ljudet "mutat". Och då koncentrerar jag mig på ljudet så att säga. I vanliga fall sitter jag ca 3 meter från TV och därmed också ca 3 meter från boxen och upplever inte några störande ljud som når fram till mina öron. Jag vet att här sätter säkerligen några film fantaster filmjölken i halsgropen då avståndet med tanke på att jag bara har 46 tum är alldeles för långt :). Men det är så mitt vardagsrum är konfigurerat och jag gör här en kompromiss mellan perfektion och praktiskt utnyttjande av rymd.

Min box har jag i bänken vilket jag tror kan dämpa visst ljud något och boxen ligger ner, jag har den inte på ställningen. Jag har satt gummifötter på den också så att inte vibrationer ska transporteras genom boxen och in i Mediabänken.

Det får mig att undra över några saker :)
* Är min hörsel så dålig :)
* Har du den i ställningen på högkant

Skulle vara ntressant att höra hur du upplever ljudet och hur ditt vardagsrum är konfigurerat?

Tack för uttömmande svar! Jag tror inte att det är något fel på din hörsel.

Jag har den på högkant och en klar förbättring uppnås om man lägger något mjukt under stället så att inte de värsta vibrationerna fortplantas genom bänken.

Om jag stänger av ljudet hörs brummandet från spelaren ändå tydligt på 10 meters håll.

Datorfläkten är ju däremot tyst och knappt märkbar på ett par meters avstånd.

Postad 28 November 2010 - 16:48

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

I vanliga fall sitter jag ca 3 meter från TV och därmed också ca 3 meter från boxen och upplever inte några störande ljud som når fram till mina öron. Jag vet att här sätter säkerligen några film fantaster filmjölken i halsgropen då avståndet med tanke på att jag bara har 46 tum är alldeles för långt :P.

På det avståndet har du inte mycket glädje av blu ray. Ingen nytta alls av 1080 i alla fall. Kanske 720. Inte så mycket att tycka, bara att räkna. Det är ren geometri.

Här är ett diagram där man lätt kan läsa ut hur avstånd och upplösning hänger ihop med bildstorlek.
http://s3.carltonbal...ution_chart.htm

Du ligger mellan 480p och 720p.

Sen är det en helt annan sak hur man väljer att möblera (konfigurera :) ). Det kan givetvis vara så att ditt rum inte passar för en större teve.

Postad 28 November 2010 - 21:33

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Förstår inte varför det hackar vid panoreringar..Filmer i 1080P flyter på hur bra som helst annars..Kör win 7 + xbmc i autostart.
Kört in Nvidias grafikdrivrutiner,sen resten från ASUS hemsida.
Aktivera DXVA2 från XBMC..Fortfarande hack vid panoreringar..Tips?

Postad 28 November 2010 - 21:53

mape78
  • mape78
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Förstår inte varför det hackar vid panoreringar..Filmer i 1080P flyter på hur bra som helst annars..Kör win 7 + xbmc i autostart.
Kört in Nvidias grafikdrivrutiner,sen resten från ASUS hemsida.
Aktivera DXVA2 från XBMC..Fortfarande hack vid panoreringar..Tips?

Jag gissar att det beror på din TV?

Postad 28 November 2010 - 22:30

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Inte alla tv kan hantera 24p rätt.

Postad 29 November 2010 - 03:48

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Tack för uttömmande svar! Jag tror inte att det är något fel på din hörsel.

Jag har den på högkant och en klar förbättring uppnås om man lägger något mjukt under stället så att inte de värsta vibrationerna fortplantas genom bänken.

Om jag stänger av ljudet hörs brummandet från spelaren ändå tydligt på 10 meters håll.

Datorfläkten är ju däremot tyst och knappt märkbar på ett par meters avstånd.

Hej igen!

Jag fick ett brummande och det är förmodligen samma brummande som du beskriver. Jag slog med pekfingret hårt och bestämt på ovansidan i boxen och sedan var det tyst igen. Nu har den varit tyst varje gång jag satt i en skiva. Jag tror faktiskt att det kan vara så att skivan hamnar något fel i läsaren och kommer åt något. För nu verkar det som att den är tystare än då jag beskrev ljudet förra gången. Verkar lite egendomligt. Jag tycker det låter som att du antingen får fason på den eller byter ut den helt enkelt. Så som du beskriver det verkar det vara något fel. Är det fler som upplever oljud från BR spelaren?

Postad 29 November 2010 - 04:05

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

På det avståndet har du inte mycket glädje av blu ray. Ingen nytta alls av 1080 i alla fall. Kanske 720. Inte så mycket att tycka, bara att räkna. Det är ren geometri.

Här är ett diagram där man lätt kan läsa ut hur avstånd och upplösning hänger ihop med bildstorlek.

Sen är det en helt annan sak hur man väljer att möblera (konfigurera :) ). Det kan givetvis vara så att ditt rum inte passar för en större teve.

Så klart man skulle fastna i rävsaxen hos en forumräv :D. Då inte länken fungerade :P så tog dock kängan inte så hårt. Fattades ett l i slutet av htm :D .
Men ska nog närma mig TVn. En 80 tummare låter gale och t inte som någon prisvärd historia men jag antar att det jag ska titta på är en projector i stället.

Postad 29 November 2010 - 04:31

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Sen är det en helt annan sak hur man väljer att möblera (konfigurera :P ). Det kan givetvis vara så att ditt rum inte passar för en större teve.

Mitt inlägg lät så väldans otacksamt så jag tackar och bockar självklart för upplysningen. Helt plötsligt fick jag ett nytt projekt inför framtiden.
Har tidigare haft väldig nytta av forumet då jag inte varit medlem men nu hade jag tänkt att använda er gamla rävar, amatörer och rookies till att lära mig lite nytt och förhoppningsvis också hjälpa någon på vägen med både dumma frågor och mer analyserande inlägg. :)

Tack whome

Postad 29 November 2010 - 06:07

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Så klart man skulle fastna i rävsaxen hos en forumräv :D. Då inte länken fungerade :P så tog dock kängan inte så hårt. Fattades ett l i slutet av htm :D .
Men ska nog närma mig TVn. En 80 tummare låter gale och t inte som någon prisvärd historia men jag antar att det jag ska titta på är en projector i stället.

Mitt inlägg lät så väldans otacksamt så jag tackar och bockar självklart för upplysningen. Helt plötsligt fick jag ett nytt projekt inför framtiden.
Har tidigare haft väldig nytta av forumet då jag inte varit medlem men nu hade jag tänkt att använda er gamla rävar, amatörer och rookies till att lära mig lite nytt och förhoppningsvis också hjälpa någon på vägen med både dumma frågor och mer analyserande inlägg. :)

Tack whome

Det var ingen känga, bara ett konstaterande om att en hög upplösning har så stor betydelse på det avståndet.

Här kommer originallänken
http://carltonbale.c...80p-does-matter

Postad 29 November 2010 - 07:58

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Inte alla tv kan hantera 24p rätt.

Går det att tvinga en tv att köra rätt ?

Postad 30 November 2010 - 21:47

liege
  • liege
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hej!

Skulle precis köpa motsvarande med BR idag på Webhallen (Eex Box EB1501P-B0100) men de hävdade bestämt att det ingick tangentbord och mus men EJ fjärr. Förpackningen visade på samma sak (en bild på tangentbord + mus på långsidan) så därför sitter jag här nu utan en Eex Box EB1501P-B0100. Ni som köpt varianten med BR (NoRam, boneless m.fl.), följde det med en fjärr?

Redigerat av liege, 30 November 2010 - 21:48.

Postad 01 December 2010 - 05:29

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Hej!

Någon mer än jag som inte får ljud genom HDMI i Ubuntu 10.10 (32-bit)?
(Trodde först problemet var att jag körde 64-bit, så jag bytte till 32-bit)

Följde denna guide som fanns länkad till tidigare här tråden.
http://wiki.xbmc.org...eeBox_PC_EB1501

Den är dock för 10.04, men jag tänkte att det funkar säkert... :)

Jag har testat både till en TV och en projektor, utan framgång. Så jag antar att problemet ligger i Ubuntu.

Om någon har en bättre How-To, eller något tips, tar jag hemskt gärna emot dom!

Det funkade för mig utan nåt pill så det ska inte vara omöjligt att få det att lira. Kolla så allt digitalt ljud är aktiverat i alsamixer.

Postad 01 December 2010 - 05:43

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Skulle precis köpa motsvarande med BR idag på Webhallen (Eex Box EB1501P-B0100) men de hävdade bestämt att det ingick tangentbord och mus men EJ fjärr. Förpackningen visade på samma sak (en bild på tangentbord + mus på långsidan) så därför sitter jag här nu utan en Eex Box EB1501P-B0100. Ni som köpt varianten med BR (NoRam, boneless m.fl.), följde det med en fjärr?

Köpte med DVD från Webhallen i GBG för några veckor sen och då var det trådat tbord+mus samt remote med. Min modell heter EB1501P-B0230.

Redigerat av freddan101, 01 December 2010 - 05:44.

Postad 01 December 2010 - 06:57

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Fyndbörsen skriver att det ingår fjärr, likaså Dustin.

Postad 01 December 2010 - 07:58

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Jag köpte samma som freddan, EB1501P-B0230.
Fick då trådad mus, tangentbord och Remote
Sen suger remoten i XBMC, kör hellre nästan XBMC appen till Android telefonen.

Postad 01 December 2010 - 10:28

liege
  • liege
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Fyndbörsen skriver att det ingår fjärr, likaså Dustin.

Ok, tack för återkopplingen allesammans. Drar till Webhallen igen nu...

Postad 01 December 2010 - 10:59

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Går det att tvinga en tv att köra rätt ?

Om du gör egen FW. Men det tror jag inte man kan göra så lätt.

Postad 01 December 2010 - 11:16

liege
  • liege
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Ok, tack för återkopplingen allesammans. Drar till Webhallen igen nu...

Hämtat ut den och mycket riktigt var det en fjärr med, trots vad förpackningen och Webhallen sa. Kommer sätta in en en ssd (OCZ 40 GB) och sen slänga på XMBC Live (Dharma).

Postad 01 December 2010 - 11:52

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Har någon lyckats konfa upp det trådlösa i "n-mode". Har digra problem att få hackfritt MythTV när jag kör default Mixed Mode i min Linksys med DD-WRT. Provade både 2.4 och 5 GHz i n-mode och Asus:en vägrade acceptera dessa.

Har testat "N mode" både med 2.4 och 5 GHz men får inte Asusen att ansluta. Har för tillfället riktigt sunkig förbindelse där mediaspelning hackar rejält. Nån som lyckats skrämma upp den i "N"?

Postad 01 December 2010 - 21:12

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Har testat "N mode" både med 2.4 och 5 GHz men får inte Asusen att ansluta. Har för tillfället riktigt sunkig förbindelse där mediaspelning hackar rejält. Nån som lyckats skrämma upp den i "N"?

Jag kör N mode upp till 150 Mbit, och detta kortet opererar på 2.4 GHz bandet, 1 stream upp till 150 Mbit. Kör dock med tråd då det inte känns helt stabilt med detta kortet när jag kör Voddler via trådlöst. Har kollat lite tester på routrar och det är inte många som lever upp till N och finns det några väggar emellean sjunker överföringen rejält. Kanske funkar bättre med en USB sticka i stället. Vilket förståss vore tråkigt. :)

http://www.opulan.co...285Bulletin.pdf

PS har kommit nytt bios 0302.

Postad 02 December 2010 - 10:46

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Jag kör N mode upp till 150 Mbit, och detta kortet opererar på 2.4 GHz bandet, 1 stream upp till 150 Mbit. Kör dock med tråd då det inte känns helt stabilt med detta kortet när jag kör Voddler via trådlöst. Har kollat lite tester på routrar och det är inte många som lever upp till N och finns det några väggar emellean sjunker överföringen rejält. Kanske funkar bättre med en USB sticka i stället. Vilket förståss vore tråkigt. :)

http://www.opulan.co...285Bulletin.pdf

PS har kommit nytt bios 0302.

Intressant att läsa specen! Kollade min trådlösa koppling igen och kommer för tillfället endast upp i 54 MBit så hade hjälpt en hel del om jag kunde fixa upp den i 150 MBit. Det går ju uppenbarligen. Vilken router kör du med?

Tack för BIOS-tipset, ska slänga på detta ikväll. Av misstag kom jag in på sidan för 1501U och såg att det fanns en Linux LAN-driver till denna modell. Finns ingen till P. Trodde det enda som skiljde U och P var trådlös tbord/mus eller inte men så verkar inte vara fallet. Även BIOS-versionerna skiljer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.