Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EH-TW3500 *

601 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 maj 2010 - 18:20

bergmanman
  • bergmanman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Med allt detta snack om placering så har jag bestämt att köra med en vägghylla, jag tror det blir ganska diskret och jag behöver knappt använda lensshiften. Funderade först på den populära VM Acoustics VM-S1 ( https://www.prisjakt...ukt.php?p=13598 )

Men hittade en annan hylla som Multibrackets gör som dessutom är vit och där konsollen är nästintill dold, Multibrackets Plexi Shelf ( https://www.prisjakt...kt.php?p=493461 )

Det enda jag noterade var att maxdjupet på hyllan var 33 cm, och att tw3500 har ett djup på 39cm enligt prisjakt, sitter själv på jobbet så kan ej mäta det egentliga djupet...Det viktiga är ju bara att fötterna står på hyllan, spelar ingen roll om fronten sticker ut litegrann.

I övrigt är jag kalasnöjd med projektorn, är min första så konstigt vore annars. Svärtan är det enda jag kan klaga på vad gäller bilden och då har jag långt ifrån optimala bildförhållanden. Har testat film, desktoptanvändande, spel och allt fungerar ypperligt! Har ställt in min HTPC att mata 24p vid filmtittande och det fungerar galant.

Jag tror nog du vinner på det. Hade jag haft möjlighet hade jag nog också monterat min på en bakvägg eller liknande så jag hade sluppit lens shift ö.h.t.

Jag köpte en skiva på utförsälning på Coop och sedan hittade jag en m10-gängstav som jag gängade upp i taket (skivan klarade av min tyngd (85kg) hängandes i den i några sekunder så det blev rätt robust).

Resultatet:
Postad bild

När man kommer in i rummet tänker man nästan inte på den. Den smälter in bra mot taket.

Postad 30 maj 2010 - 19:27

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Bra Respons från alla! :-) Efter lite mätningar så är det som WayFar säger, Plexishelf är för liten pga kablaget. Enda sättet att komma runt detta skulle vara en vinklad HDMI-adapter likt någon av dessa https://www.prisjakt..._rank#prodlista

Får fundera och mäta lite till, hade varit trevligt med Plexishelf så man får en vit, diskret hylla istället för den i glas med svart profil (VM Acoustics S1)

EDIT : Kom just på att det finns en viss strömkabel och med denna maximalt böjd så blir det ett djup på 34-35 cm i bästa fall....

Blir nog en S1 ändå, borde bli hyffsat diskret med kabelkanal.

Redigerat av Kniff, 30 maj 2010 - 19:42.

Postad 30 maj 2010 - 19:52

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

EDIT : Kom just på att det finns en viss strömkabel och med denna maximalt böjd så blir det ett djup på 34-35 cm i bästa fall....

Just det, tänkte inte på den eftersom min går ut mindre än "böjen" på hdmi-kabeln. Kanske kan man få tag på en vinklad sådan också? Minns inte om det är någon skillnad i utförandet mellan den medföljande strömkabeln och den som jag har bytt till (tror att kabeln köptes på NetonNet, behövde ha en på 10m istället).

Postad 30 maj 2010 - 20:10

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Just det, tänkte inte på den eftersom min går ut mindre än "böjen" på hdmi-kabeln. Kanske kan man få tag på en vinklad sådan också? Minns inte om det är någon skillnad i utförandet mellan den medföljande strömkabeln och den som jag har bytt till (tror att kabeln köptes på NetonNet, behövde ha en på 10m istället).

Du har en jävligt bra poäng, min TV har en vinklad strömkabel! Återkommer med resultat..

EDIT : HE HE, från foten framtill mätt bakåt till den vinklade strömkabeln äro ett avstånd på 32 cm. Då är bara frågan hur mycket en sk HDMI-vinkel bygger utåt och om man ska had en bakåt eller åt sidan! Dom var snorbilliga från Usbgrossisten (20-30 kr st) så jag beställer nog några så får jag testa helt enkelt.

Redigerat av Kniff, 30 maj 2010 - 20:14.

Postad 30 maj 2010 - 21:59

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Jag köpte en sådan här:

http://www.kjell.com...00000,178000000

Inte enbart för att den var vinklad utan mest för att den är vit.

Postad 31 maj 2010 - 00:06

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Beställde precis fyra stycken vinklade HDMI-adaptrar, två stycken som är vinklade åt sidan och två som är vinklade nedåt (vet inte vad som blir bäst, så körde dubbelt upp)

Beställde i samma veva en 3m vinklad strömkabel. Total kostnad inkl frakt & fakt.avgift blev 200 :- , inte alls blodigt. Ett tips för såna småsaker man alltid behöver likt billigt kablage är http://www.usbgrossisten.se/

Får väl prylarna tis-ons så jag kan mäta och se om det får plats, isåfall blir det den vita Plexi Shelf. Återkommer med (förhoppningsvis) goda nyheter! :-)

EDIT :

Passade på att ta lite fler bilder då jag kikade på Alice då det är en jäkligt snygg film, la upp några här https://www.minhembi...f/281983#350219

Redigerat av Kniff, 01 juni 2010 - 06:10.

Postad 02 juni 2010 - 08:38

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0
försökte att ställa in projektor och tv med dve hd. har helt svartmålat rum , ljus klarade jag och den färgade plasten man fick med. rött och grönt gick bra, men det blå gick jag bet med. gråskala också , hur ska man göra med dom svarta fälten på blått för och få till det. kontrasten fick till den skapligt i alla fall. är nybörjare på det här.

Postad 03 juni 2010 - 15:10

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Postad bild

He he....precis på gränsen är ett ord som är nära till hands. Skall testa och se om jag tappar någon kvalitet på att använda dessa adaptrar, signalen är ju digital så peppar peppar..

EDIT : Vad jag kan se är det lika bra bild som utan dessa adaptrar, vilket är positivt. Ena kabeln är 5m och den andra är 10m, inget jidder (jitter) eller andra artefakter vad jag kan se.

Redigerat av Kniff, 03 juni 2010 - 15:49.

Postad 04 juni 2010 - 21:11

calymene
  • calymene
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Kul att se andras lösningar för hyllplacering av detta monster (storleksmässigt)! Intressant även med lösningen med vinklade HDMI-adaptrar, en lösning som jag själv funderade på men inte "vågade" experimentera med - istället drog jag till med lite spelrum för den egensnickrade hyllan. Jag har lagt upp lite bilder på min lösning samt lite "screenshots" för den som är intresserad...

Postad 07 juni 2010 - 05:49

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0
nån som kör med 2:35:1 duk ,

Postad 08 juni 2010 - 18:46

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
En väldig nybörjarefråga. Vertikal lens shift är när man justerar bilden upp och ner va?

Redigerat av belzebubb, 08 juni 2010 - 18:46.

Postad 08 juni 2010 - 19:25

bergmanman
  • bergmanman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

En väldig nybörjarefråga. Vertikal lens shift är när man justerar bilden upp och ner va?

Svar ja. :)

Har lagt in ett screenshot på min setup (från Modern Warfare 2 Ps3) och en bild på min hemmagjorda tak-hylla.

Redigerat av bergmanman, 08 juni 2010 - 19:36.

Postad 08 juni 2010 - 19:59

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Svar ja. :)

Har lagt in ett screenshot på min setup (från Modern Warfare 2 Ps3) och en bild på min hemmagjorda tak-hylla.

Står att den har 97% vertikal. Menas det att man nästan kan justera bilden upp och ner lika mycket som höjden på bilden? ;)

Den har ju verkligen extrem lensshift isåfall. Vilket borde göra så att precis alla kan ha denna projektorn i rummet oavsett deras förutsättningar. Dom flesta brukar väl bara ha runt 50%, så att man kan flytta bilden upp och ner lika mycket som hälften av bildhöjden.

Redigerat av belzebubb, 08 juni 2010 - 20:05.

Postad 10 juni 2010 - 12:48

TODA
  • TODA
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Beställde ett Epson takfäste som kom idag, skall bara fixa en borrhammare så jag får upp det, har även fått min Eye 1 LT men väntar på ett stativ, provade att kalibrera datorskärmen, vilken skillnad det blev.

Bifogad fil  Projectormount1.jpg   58,45K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Projectormount2.jpg   62,79K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Projectormount3.jpg   56,35K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 juni 2010 - 12:58

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Står att den har 97% vertikal. Menas det att man nästan kan justera bilden upp och ner lika mycket som höjden på bilden? :P

Den har ju verkligen extrem lensshift isåfall. Vilket borde göra så att precis alla kan ha denna projektorn i rummet oavsett deras förutsättningar. Dom flesta brukar väl bara ha runt 50%, så att man kan flytta bilden upp och ner lika mycket som hälften av bildhöjden.

Jag hade satt min ca 15 cm under taket och hade 3 m till duken på väggen. Det gick åt skogen för att duken satt med övre kanten ca en halvmeter från taket. Tänkte också att "vad jag än gör kan jag fixa det med lensshift", men så var det ju inte. Slutade med att jag satte den på väggen mitt emot i stället en bit över mitten på duken.

Ju mer lensshift man tar till desto sämre blir bilden i kanterna; det är helt normalt eftersom bilden projiceras längre ut på kanten av linsen då. Därför ska man alltid försöka minimera lensshiften. Oavsett hur bra linsen är, är den alltid sämre i kanterna.

Redigerat av Micleg, 10 juni 2010 - 12:59.

Postad 10 juni 2010 - 16:11

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Låter ju konstigt. Inte den uppfattningen jag har fått av att läsa runt i alla fall. Vet många som skrivit att dom maxat lens shiften på diverse projektorer och ingen som har klagat över att bilden skulli bli sämre.

Redigerat av belzebubb, 10 juni 2010 - 16:11.

Postad 10 juni 2010 - 16:22

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Det kanske är fel på min. Den ger i alla fall gröna eller lila "skuggor" på bokstäver i ytterkanten av duken. När jag minskade lensshiften genom att flytta ner projektorn en dm ungefär så gick skuggorna från att vara lila till gröna. Längre in mot duken ser det okej ut. Använder inte särskilt mycket av zoomen. Kanske ska ta och ladda upp en närbild på hur det ser ut.

Postad 10 juni 2010 - 17:08

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

Låter ju konstigt. Inte den uppfattningen jag har fått av att läsa runt i alla fall. Vet många som skrivit att dom maxat lens shiften på diverse projektorer och ingen som har klagat över att bilden skulli bli sämre.

Då får du läsa mer... Räcker nog att du läser hela denna tråden, har för mig att detta klassiska problem har nämnts här.

Postad 14 juni 2010 - 19:59

Nordin87
  • Nordin87
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
tjenare.
är så att jag går i tankar på att skaffa projektor.
har kikat lite på tw 2900 och tw3500.
netonnet har ett erbjudande där ingår takfäste och en 87" manuell duk och en blueray spelare för 16900:-
elgigantten har ett liknande erbjudande med fästa och en 90" motordriven duk. + bluray.

http://www.netonnet....00/136170.3122/
http://www.elgigante...pelare-pa-kopet någon här som köpt något av ovanstående???
hur funkar tw3500 till Spel?? i mitt fall xbox 360
filmvisning via dator 1080p???
tv tittande?
tack på förhand.
mvh

Postad 15 juni 2010 - 18:16

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Då får du läsa mer... Räcker nog att du läser hela denna tråden, har för mig att detta klassiska problem har nämnts här.

Är det verkligen så klassiskt? Innan jag läste den här tråden har jag under alla mina projektorintresserad år aldrig lyckats läsa, eller sett detta fenomen...

Postad 15 juni 2010 - 19:14

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

Är det verkligen så klassiskt? Innan jag läste den här tråden har jag under alla mina projektorintresserad år aldrig lyckats läsa, eller sett detta fenomen...

Ja, det är det. :) Det är väl också som så att det är något, precis som allt annat, som blir bättre och bättre allteftersom utvecklingen går framåt. Men det finns begränsningar även där. Det blir förvrängningar desto längre ut på linsen som bilden projiceras. Sämre linser påverkar bilden mer, men precis lika bra som om du projiceras mitt på linsen kan det inte bli. Å andra sidan finns det precis som med ljudbiten saker som är direkt märkbara för "alla", och sådant som några få upplever.

Här är lite detaljerade diskussion om saken:
http://www.avsforum.....php?p=18013242
http://www.component...showtopic=11795

Visserligen nytt inlägg om saken (i en tråd du har varit aktiv):
https://www.minhembi...s...t&p=2884878

Postad 15 juni 2010 - 21:40

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Ja att fenomenet rent teoretiskt existerar visste jag, men trodde det var en extremt marginell företeelse i praktiken. Eller i alla fall att det var i såpass ringa grad att de flesta aldrig lägger märke till det. Kan det vara så att det är extremt ovanligt att få kraftigt synlig CA om man inte maxar sin lensshift, och att det i sin tur är ovanligt att folk gör kanske? Vild gissning... :)

Måste genast testa maxa min egen (och sen de på jobbet bara för att :D) för att se hur mycket som syns.

Postad 19 juni 2010 - 21:09

SmiledDiamond
  • SmiledDiamond
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Är ny ägare till en TW3500 och har färgskiftningar som framtäder mest som ljusgulaktiga fält framför allt mot vitt över bilden. Syns tydligast mot snö eller ljusgrå himmel. Kör mot en ny Kingpinduk.
Någon som har tips på vad det kan vara eller om det är något man får leva med?

Postad 21 juni 2010 - 21:16

Nordin87
  • Nordin87
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
hejsan. någon som beställt paketet från netonnet eller elgiganten där fäste duk och bluray spelare ingår???

Postad 22 juni 2010 - 11:23

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0

hejsan. någon som beställt paketet från netonnet eller elgiganten där fäste duk och bluray spelare ingår???

beställde paketet från netonnet väntar fortfarande på blurayspelaren, det är 5 veckor nu.

Postad 22 juni 2010 - 21:46

Unregistered43614
  • Unregistered43614
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Någon som har tips på vettigt takfäste som inte kostar skjortan?

Postad 22 juni 2010 - 22:38

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Är ny ägare till en TW3500 och har färgskiftningar som framtäder mest som ljusgulaktiga fält framför allt mot vitt över bilden. Syns tydligast mot snö eller ljusgrå himmel. Kör mot en ny Kingpinduk.
Någon som har tips på vad det kan vara eller om det är något man får leva med?

Lustigt, har sett samma fenomen på en plasma TV. Men det där är inte den typ av färgskiftningar som man brukar få på en tw600.

Postad 22 juni 2010 - 22:44

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Ja att fenomenet rent teoretiskt existerar visste jag, men trodde det var en extremt marginell företeelse i praktiken. Eller i alla fall att det var i såpass ringa grad att de flesta aldrig lägger märke till det. Kan det vara så att det är extremt ovanligt att få kraftigt synlig CA om man inte maxar sin lensshift, och att det i sin tur är ovanligt att folk gör kanske? Vild gissning... :)

Måste genast testa maxa min egen (och sen de på jobbet bara för att :) ) för att se hur mycket som syns.

Det brukar ju rekommenderas att man inte ska ha lensshift i ytterlägena, men jag kör själv ganska mkt lensshift på min tw600 utan att störas av det. Då är det värre med färgskiftningar och knattrande autoiris. Vore det inte för dessa grejer så skulle jag garanterat inte byta projje förrän den säckade ihop.

Postad 23 juni 2010 - 11:19

Unregisteredc2bbbf7b
  • Unregisteredc2bbbf7b
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag undrar också om det är någon som köpt paketet på Netonnet och kan berätta lite om duken/fästet?

Postad 23 juni 2010 - 12:44

Unregistereddc8c6a57
  • Unregistereddc8c6a57
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Köpte mig TW3500 igår från Elgigantens hemsida., tänkte kolla om nån vet hur lång leveranstid dom har på sina saker då man köper dom via internet eller varit med om?

Tänkte börja plåga dom med lite mail för att se, men kan vara intressant och se hur länge andra har/fick vänta på sina leveranser :)

Redigerat av Unregistereddc8c6a57, 23 juni 2010 - 13:46.

Postad 23 juni 2010 - 16:35

SmiledDiamond
  • SmiledDiamond
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Köpte mig TW3500 igår från Elgigantens hemsida., tänkte kolla om nån vet hur lång leveranstid dom har på sina saker då man köper dom via internet eller varit med om?

Tänkte börja plåga dom med lite mail för att se, men kan vara intressant och se hur länge andra har/fick vänta på sina leveranser :)

Jag fick vänta över en månad på min trots besked om att den först fanns på hyllan. Det blev en lååång månad.
När det sedan var knas på projjen blev det ännu tyngre. Dock drog de av 1 lax för trasslet. BD-spelaren "lovar" Epson skicka inom 11-12 veckor (!) om det finns några kvar.

Postad 23 juni 2010 - 20:04

Nordin87
  • Nordin87
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
har också tänkt köpa ett av paketen. men man kan ju inte se om elgiganten har någe i lager. elgigantens paket är ju lite mer lockande när man får 10" till plus motordrivend duk.
kast när epson inte kan levera blurayen direkt.

Postad 24 juni 2010 - 09:17

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Köpte pakatet på NetonNet den 12/6, registrerade på epsons sida den 13:e och nu kom paketet med blurayspelaren!

Postad 25 juni 2010 - 21:08

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Köpte pakatet på NetonNet den 12/6, registrerade på epsons sida den 13:e och nu kom paketet med blurayspelaren!

Intressant, köpte min i slutet på maj och har inte hört ett ljud :-)

Men men, den som väntar på något gott...

Postad 01 juli 2010 - 16:23

janro
  • janro
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag hade satt min ca 15 cm under taket och hade 3 m till duken på väggen. Det gick åt skogen för att duken satt med övre kanten ca en halvmeter från taket. Tänkte också att "vad jag än gör kan jag fixa det med lensshift", men så var det ju inte. Slutade med att jag satte den på väggen mitt emot i stället en bit över mitten på duken.

Ju mer lensshift man tar till desto sämre blir bilden i kanterna; det är helt normalt eftersom bilden projiceras längre ut på kanten av linsen då. Därför ska man alltid försöka minimera lensshiften. Oavsett hur bra linsen är, är den alltid sämre i kanterna.

Läser detta och finner det mycket konstigt.
Jag har satt min lins 3.72m från duken (enl Projectorcentrals utmärkta wizard) och den sitter ca 7-8 cm från taket. Duken är 92 tum. Jag har nästan ingen lensshift alls, ingen horisontell då projen sitter centrerad, och i stort sett ingen vertikal alls då den skjuter bilden ganska så rätt på duken som den sitter.
Vågar nästan inte fråga, men du har väl ställt om projen till Ceiling+Front projicering? :unsure:
Jag menar så att du inte har monterat den med fötterna ner - och försöker "tvinga" ner bilden på duken. Min duk sitter även så att överkant på bilden hamnar ca 50 cm från taket (2.30m). Så jag förstår inte riktigt hur du kan ha problem? Dessutom känns ju detta mer som en standardmontering av en projektor - så de är ju gjorda för detta...
'
(Sen kan jag ju bara hålla med tidigare om att lens shiften är katastrof dålig vad gäller att fastna i rätt läge. Den är ju så ranglig så man tror inte det är sant. T.o.m. neutrallägena som har ett litet "klick" är diffusa. Som sagt pillar man på den horisontella, ramlar den vertikala ned. Men har man väl fått till positionen - då sitter den ju kvar så det är ingen biggie. Men det känns inte premium...)

Jag kan även intyga att lens shiften är nästan i överkant tilltagen - jag kan få bilden nästan på golvet... Och jag skulle kunna monterat projen på sidoväggen - men då pratar vi förvrängda pixlar.

Använder ett takfäste från Vogel som jag verkligen kan rekommendera: Vogels EPC 6545 som är otroligt stabilt (du kan inte rubba projjen) och bygger ned från taket så lite som möjligt. Gav ca 900 inkl frakt. Det funkar även så att man mha en spak helt enkelt kan plocka ner projen om man vill. Man bara lossar spaken, och vrider ur nederdelen av fästet (inkl proj) och sen är den loss. Satte upp det med endast 2 st träskruv (utan plugg). Prickade bjälklaget så jag kan hänga i fästet... Bild på hur man fäster armarna finns här.

Redigerat av janro, 01 juli 2010 - 16:35.

Postad 01 juli 2010 - 16:29

janro
  • janro
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Intressant, köpte min i slutet på maj och har inte hört ett ljud :-)

Men men, den som väntar på något gott...

Samma här, reggade på epsons kampanj typ första juni, inte sett nån bluray än. Men bryr mig inte jättemycket heller då jag har en PS3:a som sköter det där, och jag har inga större förhoppningar att den Philips bluray det handlade om är sådär jättebra. Är väl en riktig budget spelare, va?

Det vore nästan bättre om den ersattes av typ 15-20 bluray rullar eller varför inte en reservlampa till TW-3500:an. :unsure:

Postad 02 juli 2010 - 20:17

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jag beställde min i maj någon gång och fick faktiskt min BDP2500 igår.

Postad 04 juli 2010 - 22:23

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0
en sak som jag undrar om. 2-2 pull down ska det inte vara påslaget när man ska ha 1080p/24

Postad 05 juli 2010 - 15:35

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0

en sak som jag undrar om. 2-2 pull down ska det inte vara påslaget när man ska ha 1080p/24

jag får väl citera mig själv då. har varit ute och läst på nätet om 2-2 pulldown. tydligen ska man inte ha 2-2 pulldown på när man ser bluray 1080p/24. har aldrig stött på detta med pulldown tidigare på projektor. min första fullhdprojektor. lätt och gå bort sig i menyn.

Postad 05 juli 2010 - 18:44

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

jag får väl citera mig själv då. har varit ute och läst på nätet om 2-2 pulldown. tydligen ska man inte ha 2-2 pulldown på när man ser bluray 1080p/24. har aldrig stött på detta med pulldown tidigare på projektor. min första fullhdprojektor. lätt och gå bort sig i menyn.

Själv hittar jag bara info som tyder på att funktionen ska användas vid 24p... På ett ställe skriver man följande om just denna funktion:

"[...]2:2 pulldown mode that allows the projector to display 24p film signals at 48Hz (instead of 60Hz) to reduce judder[...]"

Redigerat av WayFar, 05 juli 2010 - 18:45.

Postad 06 juli 2010 - 11:28

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Behöver lite nybörjarhjälp....

Har ett rum som är 5.50m långt. Hade tänkt sätta på en 117" duk. Har jag fattat det hela rätt på Projector Central så skall jag ha projjen ca 4.80m från duken? Sittavstånd 3,6-5,7m. Eller har jag gjort fel?
Projectorcentral Epson 3500
Funkar det att hitta rätt avstånd utan att ha duken uppe? Skulle behöva markera ut var projjen skall sitta för att sedan kunna dra kablar och måla, därför kan jag inte sätta upp duken ännu. Just nu sitter det gipsskivor med spacklade skarvar uppe.
Är det cm precision när man skall hitta rätt avstånd?
Ge mig gärna en liten "avstånd för dummis" om hur jag skall gå tillväga. Tex, skall man helst inte röra zoomen och lensshift mm och sedan gå med projjen längs taket tills man ser att bilden kommer inom ramen där bilden skall vara. Även om jag inte kan montera upp duken så kan jag markera på väggen vart bilden kommer vara.

Redigerat av DennisA, 06 juli 2010 - 11:30.

Postad 06 juli 2010 - 12:30

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt hur du kom fram till just 4.80, men någonstans inom intervallet 3.49-7.45 meter ska projektorn placeras för 117". Enligt projectorcentrals egen lilla skala blir det bäst resultat om den placeras inom intervallet 3.51-4.94 m. (Sittavståndet är en annan sak, vet inte var du fått dina siffror ifrån, men det brukar till stor del vara en smaksak, även om det finns vissa "tumregler" att gå efter.)

Eftersom projektorn är rätt flexibel vad gäller zoom och lensshift tror jag säkert du kan placera den innan duken är på plats.

Du minimerar risken för eventuella fel i bilden om du använder lensshiften så lite som möjligt, men så länge du inte drar den ända ut i ändlägena brukar det inte vara någon större fara. Huruvida zoomen helst ska vara helt ute eller helt inne är lite trixigare då det kan finnas för- respektive nackdelar med båda lägena.

Men som sagt, bilden är lätt att justera i efterhand så länge du monterat projektorn rakt, så det är nog ingen större fara.

Postad 06 juli 2010 - 21:51

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt hur du kom fram till just 4.80, men någonstans inom intervallet 3.49-7.45 meter ska projektorn placeras för 117". Enligt projectorcentrals egen lilla skala blir det bäst resultat om den placeras inom intervallet 3.51-4.94 m.

Tack för infon/rättelsen. Bäst resultat blir alltså mellan 3.51-4.94m. Skulle vilja ha projjen bakom mig. Soffan kommer vara ca 4.20 från duken, så det blir kanske att ha den runt 4.60-4.80. Ellet är det att föredra att ha den närmare, dvs hellre runt 3.51 än 4.94?

Postad 07 juli 2010 - 20:07

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Det beror på hur ljusstark bild du vill ha. Enligt projectorcentrals test så tappar den upp till 41% mellan ytterlägena på zoomen.
Dessutom verkar det som du vill köra stor duk.
Glöm sen inte att lampan tappar ganska bra med ljus när den åldras.

Jag kör på en 104" duk, och kör med projen nästan längs fram.

Har dock ett normalt vardagsrum med vitt tak och ljusgrå väggar.

Redigerat av macman, 07 juli 2010 - 20:09.

Postad 07 juli 2010 - 22:39

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Jag kommer ha den i ett biorum i källaren och det finns inga fönster, dvs jag kan mörklägga helt. Hade varit skönt om man kunde ha projjen bakom soffan så man inte har den direkt ovanför huvudet ellet att man ser den. Finns det risk att man får dålig bild om jag skulle ha den ca 4.5m från duken? Skulle ni rekommendera att jag har den på 3.5m istället?

Postad 08 juli 2010 - 10:17

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Utan att egentligen veta så tror jag inte det kommer göra såååå stor skillnad så det överväger nackdelen med att placera projektorn där du egentligen inte vill ha den.

Har flyttat några olika projektorer (dock inte TW3500) fram och tillbaka någon meter och inte tyckt att det gjort någon större märkbar skillnad.

Kan du inte prova lite lätt innan du monterar den annars?

Postad 11 juli 2010 - 12:37

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Synd att linsen inte sitter i mitten. Ser lite osymetriskt ut att inte ha projjen i mitten när mam hänger upp den. Eller finns det lösning på det?

Postad 15 juli 2010 - 22:23

Unregistereddc8c6a57
  • Unregistereddc8c6a57
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
urgh..

Fick precis ett SMS från Elgiganten som säger att dom inte kan leverera min TW3500 och en Bluray spelare (Kampanjen dom hade) och dom vet inte när den kommer in igen..

Nu har man suttit här och väntat i drygt 2-3 veckor, senast i Måndags sa dom själva att dom skulle skicka den på Onsdagen då dom skulle få in den. Roliga är också att dom har dragit pengar...Tror det blir och avboka det första jag gör när jag vaknar imorron och sen blir det och köpa projektorn på annat håll!

Tycker att dom borde ha vetat att dom inte skulle fått in några fler för nån vecka sen eller mer..

*suck*

Postad 19 juli 2010 - 08:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

urgh..

Fick precis ett SMS från Elgiganten som säger att dom inte kan leverera min TW3500 och en Bluray spelare (Kampanjen dom hade) och dom vet inte när den kommer in igen..

Nu har man suttit här och väntat i drygt 2-3 veckor, senast i Måndags sa dom själva att dom skulle skicka den på Onsdagen då dom skulle få in den. Roliga är också att dom har dragit pengar...Tror det blir och avboka det första jag gör när jag vaknar imorron och sen blir det och köpa projektorn på annat håll!

Tycker att dom borde ha vetat att dom inte skulle fått in några fler för nån vecka sen eller mer..

*suck*

Fast, de måste ju gå att beställa, ändå? Det verkar jättekonstigt. Lacka inte ur utan fråga dem konstruktivt och lugnt vad som gör att de inte verkar kunna skicka dem alls? Är det för att modellen har utgått eller vad? Din första mening känns oerhört konstig/luddig. Om de behöver beställa direkt från Epson, så borde ju ändå Epson kunna ge ett ungefärligt besked om när de förväntas ha producerat klart ett gäng till för att kunna skicks ut?

Postad 20 juli 2010 - 17:02

Unregistereddc8c6a57
  • Unregistereddc8c6a57
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Fast, de måste ju gå att beställa, ändå? Det verkar jättekonstigt. Lacka inte ur utan fråga dem konstruktivt och lugnt vad som gör att de inte verkar kunna skicka dem alls? Är det för att modellen har utgått eller vad? Din första mening känns oerhört konstig/luddig. Om de behöver beställa direkt från Epson, så borde ju ändå Epson kunna ge ett ungefärligt besked om när de förväntas ha producerat klart ett gäng till för att kunna skicks ut?

Lacka ut gör jag inte, tycker bara att det är trist när sånt här händer.

Men men, iaf så cancelera jag ordern och pengar är på väg tillbaka till mig igen , det skötte dom snyggt bör jag nog tillägga. Blir och kolla efter en projektor på annat håll istället :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.