105dBb @ 25Hz
Postad 29 June 2010 - 17:53
http://www.hometheat...fer-8-2005.html
Postad 29 June 2010 - 18:24
En massa biliga element om man har plats
Jag menade tvärtom...
100dB @ 18 hz
105dBb @ 25Hz
Det var inte katigt ?
Postad 29 June 2010 - 18:27
Tc -Sound lms18 sen behövs inget mera jo en sak en helvet massa effektJag menade tvärtom...
Postad 29 June 2010 - 18:47
Tc -Sound lms18 sen behövs inget mera jo en sak en helvet massa effekt
4, 6 el. 8 såna och 4, 6 el. 8 EP4000 är kanske att sikta på i framtiden då.
Postad 29 June 2010 - 18:55
Skall du starta rivnings firma .4, 6 el. 8 såna och 4, 6 el. 8 EP4000 är kanske att sikta på i framtiden då.
Postad 29 June 2010 - 21:16
Tacka gud för att det fanns vettiga subbar på 90-talet också, inte bara plastJa bara så ni vet hur en Sunfire True Sub ser ut .... Här i MK1 utförande ... från 1996 ....
Ändå sålde JVC o Panasonic som smör med sina plastlådor, konstigt då dom var nästan lika dyra som Bose...
Postad 29 June 2010 - 21:26
Tacka gud för att det fanns vettiga subbar på 90-talet också, inte bara plast
![]()
Ändå sålde JVC o Panasonic som smör med sina plastlådor, konstigt då dom var nästan lika dyra som Bose...
Är inte du född typ -96...?
Postad 30 June 2010 - 09:04
Jag tog mig friheten att numrera styckena i din text, för att lättare kunna svara på dom1:Du menar att av alla subbor i hela världen oavsett prisklass skulle SVS eller Y-1 vara bäst ???
Dom är ju helt klart bra för pengen, men lär inte vara bäst..
2:Bra bas ja ? Är inte en jämn återgivning bra bas ?? Jag skrev väl inget om ljudtryck ??
Vad är bra bas för dej ??
3:Inte en aning.. Men hade man obegränsat med pengar skulle dom nog kunna ta fram en till dej...![]()
4:Proson Rumble 8 är nog dock min favorit i det gänget..
1: av allt jag hört på marknaden, och där ibland Krells 500kkr subb, Dalis 250kkr subb, Velodyne DD18 och många fler, Mycket dyra subbar. Så ja, jag tycker att pY-2 låter bättre, spelar minst lika bra i ljudtryck dessutom... (förutom Krell subben som va något vansinnigt högpresterande i ljudtryck. Och typ 4gånger så stor som en ensam Y modul också...
2: Bra bas är en bas som jag upplever som subjektivt bra oavsett vad någon annan eller mätningar säger
3: TAD, jo dom skulle säkert kunna tillverka en kompetent subb, dock så skulle den antagligen vara väldigt dyr (då det är lite "deras grej") och utanför min budget...
och, eftersom jag inte hört någon TAD subb så kan jag ju omöjligt vilja ha en sådan, eftersom jag inte vet hur det kommer att prestera, kan bara tänka mig men det är inget värt i praktiken
4:Hehe, jo bi vet att du dyrkar Rumble 8", jag tycker att du ska köpa 60st och fylla hela frontväggen med, en massiv högtalarvägg! Jag lovar att det faksit skulle spela på riktigt bra
Väl talat Bakerman, och du är ju inte den som nöjjer dig med EN sub heller så man kan ju knappast anklaga dig för att vara partisk
![]()
Jag kan mycket väl förstå att det finns många som bara vill/kan köra med en sub och jag tycker inte att dom eller deras system är mindre värda för det. För att ta ett exempel, så kan vi ju ta Bakermans system, det är ju inte så himla lämpat för ett vanligt vardagsrum utan kräver ett riktigt biorum för att komma till sin rätt.
Många har inte den lyxen att ha ett separat rum för film/musik utan får nöjja sig med sitt vardagsrum och där är man oftast tvingad att kompromissa, det är ju inte alla som tycker att det är jättesnyggt med hela vardagsrummet fyllt av högtalare, utan man kanske är tvungen att kompromissa bort 4 subbar i vardagsrummet och nöjja sig med EN.
I gengäld kanske man då kan lägga lite mera krut på en sub.
Sen är jag väl medveten om att det finns folk som inte bryr sig ett skit om hur det ser ut i deras vardagsrum eller att dom tycker att det ser bra ut med massor med högtalare längs väggarna och jag respekterar deras åsikter också.
Summa sumarum: Trådens rubrik är: Bästa subwoofern - Diskutera vilken den bästa subwoofern är, oavset pris![]()
Skulle jag ha obegränsat med pengar och välja att köpa en sub skulle det nog inte bli varken Ino eller SVS
+1
Men jag vet inte om jag skulle valt Ino, för om jag hade obegränsat med pengar och absolut bara fick köpa 1st subb, då skulle det bli knöligt... jag tycker att 1st subb inte blir lika bra som fler... jag vill absolut ha 2st eller fler ljudalstrande källor i basområdet...
Då skiter jag helt i subb och köper bara ett par kompetenta frontar och lever med det
Skulle jag varit stenrik skulle jag köpa upp alla tillverkare lägga ned samtliga fabriker utom en.
Sunfire
hehe, Du är ju galen...
Postad 30 June 2010 - 10:17
Världens bästa sub under 15.000 kr är SVS PB12 plus
Annars hade väl aldrig jag köpt den
Nästa steg borde ju då vara PB13 ultra inte sant !?
Nu kan ni diskutera dom över 20.000
Postad 30 June 2010 - 10:40
Svaret på frågan är ju solklar
Världens bästa sub under 15.000 kr är SVS PB12 plus
Annars hade väl aldrig jag köpt den
Nästa steg borde ju då vara PB13 ultra inte sant !?
Nu kan ni diskutera dom över 20.000
Fel, fel fel.. Världens bästa sub(ar
Man kan säja att ett av rören inkl. drivning kostar 3750 kr.. Ganska prisvärt..
Postad 30 June 2010 - 13:38
Fram med bandsågen + stålblad och dela EP2500 i 4 fina delar bara så...
Det behövs inte.. Dom är så billiga...
Postad 30 June 2010 - 13:45
Tänk 4 slutsteg som ger 4000 watt styck, kopplat till 4st sådana här i slutna lådor med lite EQ på:
Exodus Audio Maelstrom-21
Postad 30 June 2010 - 14:18
Det går inte att köpa färdiga subbar som har något att säga mot hemmabyggen, tyvärr.
Tänk 4 slutsteg som ger 4000 watt styck, kopplat till 4st sådana här i slutna lådor med lite EQ på:
Blev lite sugen nu...
Postad 30 June 2010 - 14:22
Lite humor och glimten i ögatFel, fel fel.. Världens bästa sub(ar
) under 15000 är att bygga fyra megarör själv..
Man kan säja att ett av rören inkl. drivning kostar 3750 kr.. Ganska prisvärt..
Det är väl ändå ett ganska kvalificerat skitsnackDet går inte att köpa färdiga subbar som har något att säga mot hemmabyggen, tyvärr.
Varför skulle ett hemmabygge vara bättre än en yrkesmässigt byggd sub ?
Postad 30 June 2010 - 14:38
Lite humor och glimten i ögat
är alltid kul
Det är väl ändå ett ganska kvalificerat skitsnack
För att inte finns några "yrkesmässigt byggda subbar" med ordentliga element, t.ex. det som jag länkade till. Så enkelt är det. Sedan så måste man alltid komprompissa när man byggar subbar (avstämning vs storlek, effekt etc) och skall ett företag ställa sig bakom och försöka sälja en färdig produkt så tror jag inte (eller vet, med tanke på de subbar jag sett hittills) kommer det inte prioriteras mot bästa ljud alltid.
Vilken är den bästa färdiga subwoofern som går att köpa enligt dig?
Postad 30 June 2010 - 16:01
Om jag lånar frågan så är svaret enligt mig Sunfire.Vilken är den bästa färdiga subwoofern som går att köpa enligt dig?
Inbyggd 2700 watts d-klass förstärkare utan kompromisser som med en membrandiameter på 18 cm sas leverera 110 dB vid 18 Hz vid patent ansökan.
En konventionell sub enligt Thiel/Small teorin säger att det krävs en 5000 watts förtärkare för att få detta ur en kub som är 30 cm x 30 cm x 30 cm stor att prestera lika mycket som ett par 15" i en betydligt större låda.
Postad 30 June 2010 - 16:15
Fel att den skall ha en membran area som en 18 slaven räknas endast som port och inte som elementOm jag lånar frågan så är svaret enligt mig Sunfire.
Inbyggd 2700 watts d-klass förstärkare utan kompromisser som med en membrandiameter på 18 cm sas leverera 110 dB vid 18 Hz vid patent ansökan.
En konventionell sub enligt Thiel/Small teorin säger att det krävs en 5000 watts förtärkare för att få detta ur en kub som är 30 cm x 30 cm x 30 cm stor att prestera lika mycket som ett par 15" i en betydligt större låda.
Postad 30 June 2010 - 16:40
Det har jag redan svarat på om du läser trådenFör att inte finns några "yrkesmässigt byggda subbar" med ordentliga element, t.ex. det som jag länkade till. Så enkelt är det. Sedan så måste man alltid komprompissa när man byggar subbar (avstämning vs storlek, effekt etc) och skall ett företag ställa sig bakom och försöka sälja en färdig produkt så tror jag inte (eller vet, med tanke på de subbar jag sett hittills) kommer det inte prioriteras mot bästa ljud alltid.
Vilken är den bästa färdiga subwoofern som går att köpa enligt dig?
Tror dock inte att man stoppar in skit i fabriksbyggda subbar och sedan att alla bra element
säljs till den lilla klick som rullar själv hemma
Postad 30 June 2010 - 16:59
Försök att få parametrar på dom fabriks byggda subornTror dock inte att man stoppar in skit i fabriksbyggda subbar och sedan att alla bra element
säljs till den lilla klick som rullar själv hemma
Sen att många av dom uppvisar lavin artad distorision
Sen om man ser så spöar många hembyggen dom etablerade företagen det finns mät värden som bevisar detta.
Postad 30 June 2010 - 17:13
Om jag lånar frågan så är svaret enligt mig Sunfire.
Nu får du väl ge dej.. Visst är det imponerande för att vara så liten, men halva världen är ju överens, den låter mycket, men dessvärre låter det som kommer ur den skit.
"Presterar lika mycket som ett par 15" i betydligt större låda" ??
Om du tar med din lilla kub hem till mej så kan vi ha en tävling. Om du lyckas spela högre än två av mina rör i mitt rum så får du dom två rören och ett steg. Om jag spelar högre än dej så får jag din subba ? Jag kan betala din resa.
Postad 30 June 2010 - 17:15
Då har man 7400 SEK kvar till material, högpassfilter (om det behövs), lågpassfilter och eventuell linjeförstärkare (för att driva slutsteget). Det räcker ju långt!
Men, det är inte alla som orkar/vill bygga eget (det är väl främst finishen som är svår att få till utan massa arbete), så jag förstår helt klart varför man väljer att köpa färdiga lösningar också.
Här finns en del tester på subwoofers: http://www.hometheat...urer-model.html
Postad 30 June 2010 - 17:49
Min SVS låter skitbra
Sedan vad elementen kostar för hemmapularen är nog inte samma som det kostar för fabrikören
Redigerat av cedergren, 30 June 2010 - 17:49.
Postad 30 June 2010 - 18:07
Mäta mäta mäta var det
Min SVS låter skitbraräcker inte det, eller kan det låta ännu bätte ? Det är frågan
Sedan vad elementen kostar för hemmapularen är nog inte samma som det kostar för fabrikören
Alltså, det är ju individuellt. För att jämföra subwoofers så måste man ju mäta dom tycker jag, och då likadant i likadan miljö (så som det gjorts i länken jag skrev t.ex.).
Kul att du är nöjd med SVS:an
Det är klart att det kostar mindre för en tillverkare att köpa/tillverka element, än vad det kostar för en slutkonsument att köpa elementet i (Internet-)butik. Vad menar du med det?
Postad 30 June 2010 - 18:32
Postad 30 June 2010 - 18:35
Nu är inte Ino basar med vilket är synd.
Första poängen är totalpoängen, andra poängen är Hometheater-poäng och tredje poängen är musik-poäng.
Elemental Designs A7-900 ($2200 ID/SI): 116 points (63-53)
Epik Conquest ($1599 ID): 112 points (60-52)
SVS PB13-Ultra ($1499 ID): 109 points (57-52)
Epik Castle ($999 ID): 109 points (59-50)
AV123 MFW-15 Duals: 109 points (56-53) (note, duals were tested as duals are offered as a package)
Creative Sounds Dual SDX-15 driver + Behringer EP-2500 Amp + Behringer DEQ2496 ($1630 ID): 105 points (57-4
JL Audio Fathom 113 ($3500 BM): 103 points (53-50)
AV123 MFW-15 ($599 ID): 103 points (53-50)
Def Tech Trinity ($3000 BM): 102 points (54-4
Velodyne DD-18 ($5000 BM): 100 points (50-50)
Så två stycken av dom här är det som gäller......eller..?
A7 - 900 Subwoofer
En länk lite om testen.
Hur som helst är jag nöjd med min DD-18 köpte den för halva pengen beggad och en SVS PB13-Ultra rymms ej som min är placerad.
Men skulle jag bygga ett hemma bio rum skulle två SVS PB13-Ultra in utan tvekan men ska man vara värst verkar det som två Elemental Designs A7-900 som det ska vara.......
Postad 30 June 2010 - 18:39
Jag har en känsla av att detta beror helt på vad för sorts subbbas man eftersöker. Om man vill ha renhet, ofärgat ljud, hög SPL, snabbhet, djup... Om man så tog de mest rutinerade konstruktörerna som fick tillgång till de bästa materialen, satte dessa i ett rum och de fick ta fram 10 olika subbar gemensamt, kosta vad de kosta ville... undrar hur bra de skulle komma att låta - och hur lika varandra de skulle låta.
Den bästa kompromissen (förutom pris och plats) borde väl vara massa stora slutna element, EQ samt massa effekt. Då får man ju hög känslighet (flera element), bra grupplöpstid (sluten konstruktion) och bra djupbas (igen, sluten låda + EQ) och hög volym (masas element)
Eller egentligen, infinite baffle.
Det finns en lista på köpta basar som dom testat på samma sätt och rangordna dom 10 i topp.
Nu är inte Ino basar med vilket är synd.
Första poängen är totalpoängen, andra poängen är Hometheater-poäng och tredje poängen är musik-poäng.
Elemental Designs A7-900 ($2200 ID/SI): 116 points (63-53)
Epik Conquest ($1599 ID): 112 points (60-52)
SVS PB13-Ultra ($1499 ID): 109 points (57-52)
Epik Castle ($999 ID): 109 points (59-50)
AV123 MFW-15 Duals: 109 points (56-53) (note, duals were tested as duals are offered as a package)
Creative Sounds Dual SDX-15 driver + Behringer EP-2500 Amp + Behringer DEQ2496 ($1630 ID): 105 points (57-4
JL Audio Fathom 113 ($3500 BM): 103 points (53-50)
AV123 MFW-15 ($599 ID): 103 points (53-50)
Def Tech Trinity ($3000 BM): 102 points (54-4
Velodyne DD-18 ($5000 BM): 100 points (50-50)
Så två stycken av dom här är det som gäller......eller..?
A7 - 900 Subwoofer
En länk lite om testen.
Hur som helst är jag nöjd med min DD-18 köpte den för halva pengen beggad och en SVS PB13-Ultra rymms ej som min är placerad.
Men skulle jag bygga ett hemma bio rum skulle två SVS PB13-Ultra in utan tvekan men ska man vara värst verkar det som två Elemental Designs A7-900 som det ska vara.......
Mm den där subban skulle jag vilja ha
Postad 30 June 2010 - 18:44
Postad 30 June 2010 - 18:46
Vad härligt att se dig bygga på din Maelstrom-X2 DIY .....fackamato....tankarna for till när man själv höll på med byggen...
Ser att din subba mäter riktigt fint i taket! Snyggt!
Postad 30 June 2010 - 18:51
Du fattar inte tydligen, men det gör inget för min kub med 9.9" eller var det bara 8" (?) -är bästOm jag spelar högre än dej så får jag din subba ? Jag kan betala din resa.
Postad 30 June 2010 - 18:55
Ser att din subba mäter riktigt fint i taket! Snyggt!
Tack fackamato.
Man kan tyvärr inte göra vad som helst i ett vardagsrum...
Sen håller jag på att titta på nya frontar så det gäller att vara snäll....
Postad 30 June 2010 - 19:59
2600 W Krell amplifier. Equipped with an 8000 VA power supply and a regulated output stage, this purpose-built behemoth drives the MRS to summon hurricane-like air movement and extraordinary acoustic output. It is capable of a staggering
120 dB sound pressure level output at 20 Hz. An advanced comparator circuit for input-synchronous driver control eliminates the performance limitations of conventional negative feedback servo systems.
Bifogad fil(er)
Postad 30 June 2010 - 21:51
Själv skulle jag vilja höra Klipsch KW nånting eller vad den nu hette.
Kom tänka på biograferna runt om i världen, professionell standard = Max Headroom är 110dB.
Sedan att deras subar kan gå bortom denna nivå är irrelevant.
Postad 30 June 2010 - 21:56
Vet man inte det, så lär man veta när man har en
Testen ovan gav ju SVS ganska hyggliga betyg, inte sant
Postad 30 June 2010 - 22:04
Om alla köper en SVS så kan vi ju bli överens om att de är bäst
Vet man inte det, så lär man veta när man har en
Testen ovan gav ju SVS ganska hyggliga betyg, inte sant
Haha! SVS är klart godkända vad gäller konsumentsubbar tycker jag, det kan jag hålla med om
Men tråden handlar ju om bästa subwoofern
Postad 30 June 2010 - 22:27
Vad är den bästa subben då ?
Ställ ut den på en mässa i höst så kommer vi och lyssnar
Redigerat av cedergren, 30 June 2010 - 22:27.
Postad 30 June 2010 - 22:59
Är inte du konsument eller driver du biograf
![]()
Vad är den bästa subben då ?
Ställ ut den på en mässa i höst så kommer vi och lyssnar
Jag gav ju ett DIY-exempel. Fast jag kanske har missuppfattat, vi kanske bara pratar om färdiga produkter som finns "i butik"?
Ställa ut subben på mässa blir det aldrig tal om, tid/ork/pengar etc
Postad 30 June 2010 - 23:02
Jag fixar så att den kommer ut och kostar det så pyntar jagJag gav ju ett DIY-exempel. Fast jag kanske har missuppfattat, vi kanske bara pratar om färdiga produkter som finns "i butik"?
Ställa ut subben på mässa blir det aldrig tal om, tid/ork/pengar etc
Alla vill ju höra världens bästa subb
Redigerat av cedergren, 30 June 2010 - 23:02.
Postad 30 June 2010 - 23:04
Jag fixar så att den kommer ut och kostar det så pyntar jag
Alla vill ju höra världens bästa subb
Klart alla vill höra världens bästa sub! Men min är ju inte världens bästa, jag kan inte minnas mig att jag har påstått det heller.
Postad 30 June 2010 - 23:05
Trodde den var det
Missuppfattade dig nog
Men om du vet hur man bygger världens bästa subb för samma pengar som man betalar för
en SVS så vill jag gärna veta. Har du någon länk
Redigerat av cedergren, 30 June 2010 - 23:06.
Postad 30 June 2010 - 23:05
Det behövs inte.. Dom är så billiga...
ok, men 3500kr st
Det går inte att köpa färdiga subbar som har något att säga mot hemmabyggen, tyvärr.
Exodus Audio Maelstrom-21
ser trevliga ut, men ljudkvaliteten då.. ?!
Jag säger inte att dom är dåliga, men jag har ganska högt ställda krav på ljudkvaliteten och en perfekt konstruktion är inte lätt att få fram. I alla fall inte efter allt skit jag lyssnat på, båda köpa subbar och DIY grejer... vill bara förtydliga att det inte är säkert att den låtar bättre än det som jag m.m. föredrar. dock kanske högre och eventuellt djupare..
Lite humor och glimten i ögat
är alltid kul
![]()
Det är väl ändå ett ganska kvalificerat skitsnack
ett hemmabygge kan mycket väl låta bättre, men saken är bar den att svs subbarna är något av det bästa jag har hört i ljudkvalitet, så är det bara och för min del så är det 1000 gånger mer intressant är hur högt eller djupt dom kan spela.
Alltså, det är ju individuellt. För att jämföra subwoofers så måste man ju mäta dom tycker jag, och då likadant i likadan miljö (så som det gjorts i länken jag skrev t.ex.).
Kul att du är nöjd med SVS:an, om det räcker för dig kan bara du svara på. På frågan om det kan låta bättre, så är svaret ett stort ja
Det är klart att det kostar mindre för en tillverkare att köpa/tillverka element, än vad det kostar för en slutkonsument att köpa elementet i (Internet-)butik. Vad menar du med det?
jag anser att svs är "bra skit" och jag skulle antagligen kunna nöja mig med 2st BP12 eller 13...
Varför skulle dom vara sämre än din hembyggda subb menar du.. ?!
och framför allt, sämre på vad.. ?! spela lika högt, 1st BP12 som din, Njaaa jag tror att din vinner, men som sagt kvalitet på ljudet är det viktiga i kombination med att kunna prestera bra ljudtryck
Vad sägs om Krell Master Reference Subwoofer Powered.
2600 W Krell amplifier. Equipped with an 8000 VA power supply and a regulated output stage, this purpose-built behemoth drives the MRS to summon hurricane-like air movement and extraordinary acoustic output. It is capable of a staggering
120 dB sound pressure level output at 20 Hz. An advanced comparator circuit for input-synchronous driver control eliminates the performance limitations of conventional negative feedback servo systems.
Som sagt, har jag lyssnat på och det va bra, dock inte i klass med pY-2...
Spelade (enligt mig) inte med samma kvalitet i basen (Py-2 är bland det grymmaste jag hört i bas kvalitet) och krell subben spelade inte så vansinnigt mycket högre heller... dock högre men inte så att jag skulle "lida" med "bara" pY-2 då pY- spelar så pass mycket renare och finare inom dess användbara område. Som dessutom är tillräckligt för mig i ett normalt rum. (och typ 470kkr billigare (med steg och filter inräknat) än Krell subben !
Postad 30 June 2010 - 23:19
Självklart så skall man inte tumma på kvalitén bara för att spela högt, då kan man ju hålla sig till Onoff/Siba. Det är därför man måste titta på parametrar som xmax, effekttålighet (dist ökar med varm talspole), ljudtryck inuti lådan, grupplöpstid, ev. porthastighet, branthet på filter, portresonans mm mm...
Allt det där vet man ju med 100% säkerhet när man bygger eget (så länge inte matten/tillverkaren ljuger), men det är inte ofta man får reda på den informationen från tillverkaren. Då blir det ju svårare att avgöra hur det skulle kunna låta (innan man köper pjäsen alltså).
Postad 30 June 2010 - 23:25
The 60-inch subwoofer absolutely has the capability to produce SPL levels well above 180 dB.
http://allaboutrides...-subwoofer.html
Bifogad fil(er)
Postad 30 June 2010 - 23:32
Tror det finns ett antal subbar ute i världen som vi inte vet om.
jo, självklart
Exodus Audio gör extremt professionella element; det är mycket bra folk som ligger bakom (Kevin Haskins, Dan Wiggins).
Självklart så skall man inte tumma på kvalitén bara för att spela högt, då kan man ju hålla sig till Onoff/Siba. Det är därför man måste titta på parametrar som xmax, effekttålighet (dist ökar med varm talspole), ljudtryck inuti lådan, grupplöpstid, ev. porthastighet, branthet på filter, portresonans mm mm...
Allt det där vet man ju med 100% säkerhet när man bygger eget (så länge inte matten/tillverkaren ljuger), men det är inte ofta man får reda på den informationen från tillverkaren. Då blir det ju svårare att avgöra hur det skulle kunna låta (innan man köper pjäsen alltså).
men så du vet exakt du man får till en perfekt homogen lösning/ konstruktion som spelar korrekt och perfekt ?!
Alltså jag bar undrar då jag inte vet detta och jag exakt "hur man bygger en subb".... dock så är det lite mer till det hela för att få det "exakt rätt". Och jag blir inte nöjd med "bra" utan det ska vara exakt rätt annars kan det vara
Jag "känner till" dessa områden och vet hur det fungerar, men likt förbannat kan jag inte konstruera en subb som jag tycker låter bättre än Ino's moduler... Mina 4st Seas" subbar kom ganska nära 2st SVS 13Bp i kvalitet, men inte hela vägen och dom la jag ner mycket jobb på...
jag menar bara på att det "kanske inte är så lätt" som man vill tro att få till en perfekt ljudförmedlare ?!
jag kan bara säga att mina pX-2 moduler är bland det bästa jag hört med några till kandidaten också. men pX modulerna är det minnst plats krävande av dessa och inte det dyrastem så däreför så blev det pX-2 för mig.
Jag upplever att det finna mer till detta med att bygga kvalitativa subbar än att bara till på elementen och vilket låda denna passar i..
Man får mer eller mindre utveckla elementen efter den givna konstruktionen och ta med alla faktorer i beräkningen redan från början. Så verkar det som för mig i alla fall. Men jag är inger "proffs" på att bygga "Uber subbar" utan bara "lekman" och jag vet "hur det fungerar" men jag får liksom inte till det lika bra som dom bästa, inte enligt mina öron i alla fall...
Postad 01 July 2010 - 09:10
men så du vet exakt... Kortade ner lite..
Men fan David.. Vad kostar EN Y-modul helt färdig ? 15-20000 ? Har du byggt EN subba för 20 lök någon gång ?
Har du byggt TVÅ för 40 lök någon gång ? Man måste väl jämföra äpplen med äpplen, annars blir det lite som att säja, "vad konstigt, jag har lackat min Ford Fiesta 1,1 i Ferrariröd, men den går inte lika fort som en Ferrari för det"..
Känns lite dumt att jämföra ett eget hembygge för fem lök med ett bassystem för 40 och säja att det egna inte låter lika bra, och därmed utgå ifrån att det inte går att bygga bra skit själv.
Om vi nu tar mina rör då IGEN, så är ju den totala kostnaden inklusive drivning billigare än en Y-modul utan drivning ? Om nu en Y-modul kostar 15-20000 helt färdig.
Ger inte mina fyra rör både en jämnare frekvensgång, lägre dist, samt högre ljudtryck än EN Y-modul ??
Redigerat av Bakerman, 01 July 2010 - 09:12.
Postad 01 July 2010 - 09:39
en prof Y modul Helt färdig med valfri lack kostar 14300 kronor.
Nu har jag inte manifestet framför mig, men jag har för mig att basmodulerna endas säljs i par?
Sedan så har jag fått för mig (kan ha fel här igen) att IÖ inte säljer basmoduler separat till personer utan tidigare IÖ-produkter. Man måste alltså ha vanliga IÖ-högtalare för att få köpa basmodulerna. (nu var det längesen jag läste detta så jag är inte säker på att det stämmer)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
59 bilder
303 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?