Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVB-T2

715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom DT90 HD (Digitalboxar) 4 4,47 (14) Inga priser
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
FaVal Combo ST 2200 CX CI T2 (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 08 juli 2010 - 10:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Bifogad fil  HD_info.jpg   562,38K   4 Antal nerladdningar

Postad 08 juli 2010 - 12:36

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
hmm...
"I marknätet kommer uteslutande 720p att användas......."

Redigerat av tb303, 10 juli 2010 - 11:24.

Postad 09 juli 2010 - 16:57

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Vilka delar av Sverige kommer använda VHF för mux 7, ska inte de flesta områden klara köra alla sju muxar på UHF?

Postad 09 juli 2010 - 17:55

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Vilka delar av Sverige kommer använda VHF för mux 7, ska inte de flesta områden klara köra alla sju muxar på UHF?

Du må gerne læse alle indlæg i tråden :lol: her #39
VHF I Sverige denne tråd #39

"Som jeg læser Teracoms brev, vil man kun anvende VHF, hvor der ikke er ledige UHF kanaler (k21-60).
Dette er langs Kattegat, Øresund, Østersøen fra Falsterbo til Kalmar og måske på Gotland"
/Lars :)

Lars :D

Postad 10 juli 2010 - 09:05

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

"Som jeg læser Teracoms brev, vil man kun anvende VHF, hvor der ikke er ledige UHF kanaler (k21-60).
Dette er langs Kattegat, Øresund, Østersøen fra Falsterbo til Kalmar og måske på Gotland"
/Lars :)

:) Bra, då behöver man ej någon VHF-antenn.

Postad 10 juli 2010 - 11:22

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Har mailat Teracom ang detta och fick svar för ett par dagar sen
Min fråga var om man kommer att behöva en kombiantenn (VHF/UHF) för att ta emot HD i DVB-2 eller om det ska räcka med en vanlig UHF

Teracom svarade att det kommer att behövas en kombi eftersom de kommer att köra även i VHF, påpekade för dom att jag bor i norra Sverige (Luleå)

Så frågan är väl vad som gäller...

elis

Postad 10 juli 2010 - 15:33

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Har mailat Teracom ang detta och fick svar

Teracom svarade att det kommer att behövas en kombi eftersom de kommer att köra även i VHF, påpekade för dom att jag bor i norra Sverige (Luleå)

Så frågan är väl vad som gäller...

elis

Men nu citere jeg et brev til RTVV fra Teracom, som du finder en link til i denne tråd post #7
eller direkte i denne link Teracom brev 2009-11-26 side 4

Du vil også se, at Mux M i Mälerdalen er ryddet for SVT-HD (forsøg) og TV Finland pr 1 juni. Teracom skriver
"För att möjliggöra detta kommer mux 6 och även mux M (Mälardalen) att tömmas på samtliga tv-kanaler den 1 juni."

Jeg har så nævnt de geografiske områder, hvor der med stor sikkerhed IKKE er ledige UHF kanaler, der kan sende med stor styrke. UHF kanaltildelingen kan ses i dette PTS notat fra december 2008. . Her kan man se, at der er allerede er tildelt 7 UHF frekvenser i mange områder og bla. også i Älvsbyn.

I områderne Skellefteå og Vännäs (Umeå) er der pt. kun tildelt 6 UHF frekvenser, men der findes flere løsninger på dette - fx SFN drift, hvor DVB-T2 tillader meget større afstand mellem sendere, eller en aftale med Finland om brug af en helt ny frekvens ( der er 40 UHF kanaler / 2 lande) det er 20 kanaler til hver land.

Når det er sagt, kan man ikke afvise at Teracom nogle steder vil anvende VHF nordpå og mod Norge, fordi VHF dækker et lidt større område pr sendemast end UHF dækker.

Lars :)

Postad 10 juli 2010 - 15:55

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
RTVV skriver i sin strategi for marknättet side 18 (2010-03-29)

"3.1.2 Vissa behöver en ny antenn för att kunna se på de nya kanalerna

Idag är en del av det frekvensutrymme som regeringen har avsatt för tv-sändningar outnyttjat. När de nya tv-kanalerna börjar sändas kommer några av de konsumenter som vill se på hela det nya utbudet att behöva byta ut eller komplettera sin nuvarande tv-antenn. Detta en oundviklig konsekvens av att allt avsatt frekvensutrymme ska kunna användas för tv-sändningar. Problemet uppstår för att vissa moderna antenner inte är anpassade för att ta emot sändningar i det sjunde sändarnätets lägre frekvenser (det s.k. VHF-bandet).
Utbyggnaden av marknätets sjunde sändarnät är i dagsläget inte projekterad i detalj vilket innebär att omfattningen av problematiken fortfarande är osäker. Behovet kommer inte att uppstå i hela Sverige och vi vet ännu inte vilka regioner som kommer att beröras. Om de berörda konsumenterna inte byter ut eller kompletterar sin nuvarande antenn kommer de ändå att kunna se på dagens utbud och en del av de nya kanalerna, men inte de nya kanaler som kommer att sändas i ett sjunde sändarnät."

Postad 29 juli 2010 - 16:35

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen standard som är spikad eller? Vore ju kanon om man kunde börja jämför Sveriges standard mot den engelska motsvarigheten snart....suck....

Postad 29 juli 2010 - 18:32

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
På denna sajt kan man se floden med DVB-T2 kapabla PVRer som finns eller snart finns på den engelska marknaden. Förhoppningsvis lär en del av dem dyka upp här hos oss så småningom.

http://www.pvrjunction.co.uk/

Postad 29 juli 2010 - 19:12

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Fortfarande ingen standard som är spikad eller? Vore ju kanon om man kunde börja jämför Sveriges standard mot den engelska motsvarigheten snart....suck....

Det kan man nu nok ikke, for i modsætning til vore Nordig.org specs. så er den engelske D-Book ikke et åbent dokument * , men kun for medlemmer af dtg.org.uk .

Men selve DVB-T2 hardware er allerede bygget efter vore nordig spec. så det er mere ting som CI/CAM som kan mangle i de engelske modtagere.

* Jeg mener, at vi som EU borgere bør kræve, at alle vore public - ja også semi-public - organisationer skal give fri adgang til alle dokumenter, der ikke har direkte og umiddelbar sikkerheds/militær betydning.

Postad 04 augusti 2010 - 23:38

rusk
  • rusk
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

På denna sajt kan man se floden med DVB-T2 kapabla PVRer som finns eller snart finns på den engelska marknaden. Förhoppningsvis lär en del av dem dyka upp här hos oss så småningom.

http://www.pvrjunction.co.uk/

Och här finns även teves som klarar dvb-t2.
http://www.freeview.co.uk/HD/Products

Känns som tillverkarna vill mjölka oss svenskar på så mkt som möjligt och därav dröjer med lanseringen av produkter som redan finns... Trist... :/

Postad 05 augusti 2010 - 21:42

rusk
  • rusk
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Någon här som köpt teve från UK? De har ju ett gäng som har dvb-t2 inbyggt. Frakten ligger på dryga 500:- så är inte så farligt men hur är det med garanti o.s.v. Ny strömsladd lär man behöva köpa också...

Vad har ni för erfarenheter och tips? Är det ens värt att chansa?

Modellen jag funderar på är:
http://www.amazon.co...2...7968&sr=1-1

Postad 06 augusti 2010 - 07:59

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Om Boxer och Teracom börjar med CI+ i samband med T2 så måste du försäkra dig om att din tv stödjer detta också.

SVT HD ska gå FTA så där kommer en tv med endast CI att fungera.

Postad 06 augusti 2010 - 10:56

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

.... Är det ens värt att chansa?

NEJ - VENT

Firmware i UK er sikkert meget forskellig fra den nordiske - VHF anvendes slet ikke i UK - det er en dårlig ide, tror jeg.

Lars :(

Postad 11 augusti 2010 - 19:13

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

• 671 inlägg
  • 0
Ursäkta om detta redan avklarats, men kommer HD-gratiskanalerna att kräva DVB-T2 eller räcker det med BVD-T mottagare?

Postad 11 augusti 2010 - 19:30

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Ursäkta om detta redan avklarats, men kommer HD-gratiskanalerna att kräva DVB-T2 eller räcker det med BVD-T mottagare?

nä, du måste ha dvb-t2 mottagare för att överhuvudtaget få in både betal o gratiskanaler.

Postad 11 augusti 2010 - 19:37

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

• 671 inlägg
  • 0

nä, du måste ha dvb-t2 mottagare för att överhuvudtaget få in både betal o gratiskanaler.

Men jag vill bara se gratiskanalerna (SD & HD), har för mig att jag läst att befintliga kanaler ska sända som tidigare, eller är det fel?

Postad 11 augusti 2010 - 20:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja de stämmer befintliga kommer fortsätta med DVB-T medans HD kanalerna ligger på Mux 6 och 7 som kör DVB-T2.

Postad 11 augusti 2010 - 20:15

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

• 671 inlägg
  • 0
Så jag kommer inte att kunna se gratis-hdkanalerna med enbart DVB-T mottagare?

Postad 11 augusti 2010 - 20:29

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Så jag kommer inte att kunna se gratis-hdkanalerna med enbart DVB-T mottagare?

Nej DVB-T2 som gäller även för SVT1 HD och SVT2 HD

Redigerat av lindo, 11 augusti 2010 - 20:33.

Postad 11 augusti 2010 - 20:59

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

• 671 inlägg
  • 0

Nej DVB-T2 som gäller även för SVT1 HD och SVT2 HD

Ojoj.. kan/måste man uppgradera en DVB-T klar tv till DVB-T2, eller måste man skaffa en ny box för att se gratis-hd-kanalerna sen då?

Postad 11 augusti 2010 - 21:01

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Ojoj.. kan/måste man uppgradera en DVB-T klar tv till DVB-T2, eller måste man skaffa en ny box för att se gratis-hd-kanalerna sen då?

Det blir en ny box!

Postad 11 augusti 2010 - 21:14

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
jag skulle vilja påstå att i 90% av fallen så ser det bättre ut med extern digitalbox än med tvns inbyggda, så du ska nog vara glad att du får köpa en ny box :-)
inbyggd är bara något dom slängt med i köpet för att få tvapparaterna sålda, som att dom slänger med ett gäng vinterdäck med en ny bil, men knappast några bra däck.

Postad 12 augusti 2010 - 10:54

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Vill se fler detaljer från Boxer nu, börjar bli otålig! Ska bli riktigt kul att äntligen kunna utnyttja ens plasmor fullt ut :)

Postad 12 augusti 2010 - 14:49

-TM-
  • -TM-
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Fått tag på hela numret av Teracoms Tema tidning nr 2. Bifogar den i .pdf format.
Bifogad fil  TeracomTema2010Nr2.pdf   10,19MB   216 Antal nerladdningar

Postad 12 augusti 2010 - 14:58

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Kommer dom alltså släcka den DVB-T som Boxer sänder över nu?
Det är inte så att man kommer att kunna se SD med en gammal box även i framtiden, men om man vill ha HD är man hänvisad till DVB-T2 och alltså en ny box?

Postad 12 augusti 2010 - 15:17

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Kommer dom alltså släcka den DVB-T som Boxer sänder över nu?
Det är inte så att man kommer att kunna se SD med en gammal box även i framtiden, men om man vill ha HD är man hänvisad till DVB-T2 och alltså en ny box?

Ja DVB-T2 blir bara till HD sändningar, till en början iallafall.

Postad 12 augusti 2010 - 20:50

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0

Ja DVB-T2 blir bara till HD sändningar, till en början iallafall.

Och den "vanliga" som finns nu släcks?

Postad 12 augusti 2010 - 21:02

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Tids nog, och tar nog inte lika lång tid som övergången till digitalt, nu har man ju redan lärt folk att man behöver en box så att säga. Men det troliga är att det inte sker innan nuvarande sändningsrätter går ut runt 2013.

Postad 13 augusti 2010 - 07:48

chaffis
  • chaffis
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Trevligt du länkade denna, fattar inte varför teracom inte har tidningen i PDF på deras hemsida (jag har inte hittat den iallfall). Hoppas du kan fixa en PDF till nästa nummer också ;)

MVH
/Fredrik

Fått tag på hela numret av Teracoms Tema tidning nr 2. Bifogar den i .pdf format.
Bifogad fil  TeracomTema2010Nr2.pdf   10,19MB   216 Antal nerladdningar

Postad 13 augusti 2010 - 12:13

a_hammas
  • a_hammas
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Någon här som köpt teve från UK?...

Vad har ni för erfarenheter och tips? Är det ens värt att chansa?

NEJ - VENT

Firmware i UK er sikkert meget forskellig fra den nordiske - VHF anvendes slet ikke i UK - det er en dårlig ide, tror jeg.

Lars ;)

Kolla i Terracoms tidning, tack TM , Terracom Tema. På sida 9 hör de sig för med elektroniktillverkarna om mottagartillgången och Sagems nordiska försäljningschef säger på frågan "Hur förbereder ni er inför lanseringen i höst" med svar citat: "Det är svårt att kommunicera någonting det finns inte ens några sändningstillstånd ännu. Tekniskt är DVB T2 inte helt nytt för oss, teknologin finns redan i våra boxar som säljs i Storbritannien"

Eftersom jag själv håller på och sonderar marknaden efter en TV och gärna vill undvika en extra box, eller främst en extra dosa på soffbordet. Tyvärr känns det inte som att det kommer börja flyta in en massa DVB-T2 förberedda TV's på den svenska marknaden denna hösten när återförsäljarna har lagren proppfulla, av deras reklammaterial att döma, med "gamla" apparater som funkar men som kräver en box för HD. Kollar man runt lite på de brittiska sidorna för Panasonic, Sony osv. så inser man snart att alla apparaterna på den svenska marknaden går att få med DVB-T2 mottagare. Ex: I Sverige: Sony 46 EX500 och motsvarigheten på Sonys brittiska sida: Sony 46EX503

Så det verkar som att man, bortsett från elnätsskillnaden och ev. tullavgifter, relativt smärtfritt kan gråimportera en därifrån. Men det måste såklart undersökas noggrannare innan man langar ut 10-15 lök :P

Postad 13 augusti 2010 - 13:38

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Så det verkar som att man, bortsett från elnätsskillnaden och ev. tullavgifter, relativt smärtfritt kan gråimportera en därifrån. Men det måste såklart undersökas noggrannare innan man langar ut 10-15 lök ;)

Det är ingen 'elnätsskillnad' eller tull från UK.

Postad 13 augusti 2010 - 13:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det är ingen 'elnätsskillnad' eller tull från UK.

fast är det givet att vi har exakt samma standard/utförande av DVB-T2 i Sverige som Storbritannien?

Postad 13 augusti 2010 - 14:11

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

fast är det givet att vi har exakt samma standard/utförande av DVB-T2 i Sverige som Storbritannien?

Som tidigare påpekats i tråden är det klart att sändningarna inte kommer att följa exakt samma specifikationer, det finns skillnader på flera olika nivåer. Därmed inte sagt att inte de produkter som idag säljs i Storbritannien skulle fungera här (med ett varningens finger för frågan om VHF-bandet förstås), men jag skulle själv aldrig chansa. Eftersom mycket av specifikationerna för norden varit klara länge så utgår jag från att tillverkarna så långt möjligt har lagt in det stöd som behövs för att slippa ha flera versioner av mjukvaror att underhålla.

Redigerat av alfista, 13 augusti 2010 - 14:11.

Postad 16 augusti 2010 - 16:12

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Om nu även mycket de svenska specifikationerna varit fastställda sedan länge så hoppas jag att vi snart får se lite produkter ute i butikerna. Om dvb-t2 skall börja sändas efter årsskiftet (kan vara jag som bara fått för mig detta, rätta mig om jag har fel) så får de väl snärta till sig lite nu...

Postad 17 augusti 2010 - 18:34

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Kolla i Terracoms tidning, tack TM , Terracom Tema. På sida 9 hör de sig för med elektroniktillverkarna om mottagartillgången och Sagems nordiska försäljningschef säger på frågan "Hur förbereder ni er inför lanseringen i höst" med svar citat: "Det är svårt att kommunicera någonting det finns inte ens några sändningstillstånd ännu. Tekniskt är DVB T2 inte helt nytt för oss, teknologin finns redan i våra boxar som säljs i Storbritannien"

Eftersom jag själv håller på och sonderar marknaden efter en TV och gärna vill undvika en extra box, eller främst en extra dosa på soffbordet. Tyvärr känns det inte som att det kommer börja flyta in en massa DVB-T2 förberedda TV's på den svenska marknaden denna hösten när återförsäljarna har lagren proppfulla, av deras reklammaterial att döma, med "gamla" apparater som funkar men som kräver en box för HD. Kollar man runt lite på de brittiska sidorna för Panasonic, Sony osv. så inser man snart att alla apparaterna på den svenska marknaden går att få med DVB-T2 mottagare. Ex: I Sverige: Sony 46 EX500 och motsvarigheten på Sonys brittiska sida: Sony 46EX503

Så det verkar som att man, bortsett från elnätsskillnaden och ev. tullavgifter, relativt smärtfritt kan gråimportera en därifrån. Men det måste såklart undersökas noggrannare innan man langar ut 10-15 lök :blink:

Fungerar Sony 46EX503 i Sverige? Jag tänker på nuvarande sändningar i Sverige;

*Boxer DVB-T mpeg2/mpeg4 (utgår från att den klarar mpeg4 dock ej angett i tekniska specen)
*Comhem DVB-C. Tv´n har ju Pairing också.

Verkar bara vara att trycka på startknappen och köra...

Varför har vi inte redan börjat köpa elektronik från UK? Även om det går åt skogen med DVB-T2 specifikationen- dvs att det inte fungerar senare så är ju inte köpet mer riskabelt än de köp vi dagligen gör i Sverige redan nu. Så vad riskerar vi egentligen?

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 17 augusti 2010 - 18:57.

Postad 17 augusti 2010 - 18:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det är inga tullavgifter inom EU men frågan är om dom kommer funka 100% i Sverige då dom inte sänder ut på samma sätt.

Redigerat av Leatherface, 17 augusti 2010 - 18:44.

Postad 18 augusti 2010 - 14:25

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Fungerar Sony 46EX503 i Sverige? Jag tänker på nuvarande sändningar i Sverige;

*Boxer DVB-T mpeg2/mpeg4 (utgår från att den klarar mpeg4 dock ej angett i tekniska specen)
*Comhem DVB-C. Tv´n har ju Pairing också.

Verkar bara vara att trycka på startknappen och köra...

Dette TV er for HD via UK DVB-T2 marknet (og SD via UK DVB-T/MPEG2 marknet). Det er ikke sikkert, at den medfølgende firmware er egnet i Sverige. UK er meget anderledes end continental Europa, de anvender fx. MHEG til interaktive funktioner - noget der ikke bruges i Sverige. Det er første generation med DVB-T2 modtager og det er muligt, at fx fejlrettelser kun kommer for valg af land UK.

Selve DVB-T2 hardware chippen er ganske sikkert det samme, som om nogle måneder sælges i Sverige.

Postad 19 augusti 2010 - 05:48

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Dette TV er for HD via UK DVB-T2 marknet (og SD via UK DVB-T/MPEG2 marknet).

Jodå, jag har förstått att denna TV är för DVB-T2 och engelska marknaden. Min fråga var om den för övrigt fungerar på nuvarande svensk marknad? Alltså för ComHem och Boxer. Om svaret på denna fråga är ja, så undrar jag vad man tar för risk? Att DVB-T2 inte fungerar senare när den introduceras i sverige. Men det gör inte de TV som köps i Sverige heller.

Min gissning (!) är att det finns 95% chans att denna engelsksålda TV går att använda för DVB-T2 i Sverige senare. Kanske man behöver göra en mjukvaruuppgradering...?

Köper du däremot en svensksåld TV så är chansen 0% att du kan se DVB-T2.
Det enda jag är osäker på är om nämnda TV klarar DVB-T mpeg4 ? ( för nuvarande Boxer)

Men om det är som du säger att det finns DVD-T2 Tv hos svenska handlare om några månader så kan vi vänta. Men jag är tveksam, denna myndighet verkar trög. Kanske beroende på att flera länder är inblandade. Troligen så finns det digitalboxar i handeln snart som du säger men TV är osäkrare. Hela lagret i Sverige och hos fabrikantens fabrikslinje skall tömmas först.

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 19 augusti 2010 - 05:55.

Postad 19 augusti 2010 - 08:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
England har väl annan standard även för vanliga DVB-T nätet och många importerade TV brukar väl sakna tuner för DVB-C.

Postad 19 augusti 2010 - 18:22

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jodå, jag har förstått att denna TV är för DVB-T2 och engelska marknaden. Min fråga var om den för övrigt fungerar på nuvarande svensk marknad? Alltså för ComHem och Boxer. Om svaret på denna fråga är ja, så undrar jag vad man tar för risk? Att DVB-T2 inte fungerar senare när den introduceras i sverige. Men det gör inte de TV som köps i Sverige heller.

Min gissning (!) är att det finns 95% chans att denna engelsksålda TV går att använda för DVB-T2 i Sverige senare. Kanske man behöver göra en mjukvaruuppgradering...?

Köper du däremot en svensksåld TV så är chansen 0% att du kan se DVB-T2.
Det enda jag är osäker på är om nämnda TV klarar DVB-T mpeg4 ? ( för nuvarande Boxer)

Men om det är som du säger att det finns DVD-T2 Tv hos svenska handlare om några månader så kan vi vänta. Men jag är tveksam, denna myndighet verkar trög. Kanske beroende på att flera länder är inblandade. Troligen så finns det digitalboxar i handeln snart som du säger men TV är osäkrare. Hela lagret i Sverige och hos fabrikantens fabrikslinje skall tömmas först.

Men når du ikke vil forstå så lad mig sige det helt klart - De engelske modeller er nok IKKE egnet i Sverige - IKKE til DVB-T og IKKE til DVB-T2. ComHem anvender jo DVB-C, som ikke anvendes meget i UK.

Det er IKKE et DVB-T2 harware problem, men software problemer. UK anvender MFN, hvor Sverige anvender SFN, UK anvender MHEG-5, det går Sverige IKKE.

Men England/UK er en Ø, medens Sverige er et mere normalt continentalt europæisk land. Det er meget muligt, at når de af Teracom/Boxer godkendet TV kommer på markedet i Sverige så vil disse modeller også kunne anvendes i UK.

Det er så sundt for sjælen, at vente. :P

Lars :(

PS! Sony's chip kan klare DVB-T2, DVB-T og DVB-C, men understøtter 1.generation firmware dette ?

Postad 20 augusti 2010 - 07:24

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Det er så sundt for sjælen, at vente. :D

Ja, frågan verkar lösa sig själv eftersom nya tekniken introduceras inom några månader, och produkter då finns i Sverige. ( och norge, finland, danmark, island....?) För dom har väl tagit ett helhetsgrepp på detta så man slipper tjafset om skillnad mellan länder ännu en gång. Jag tänker då historiskt på mpeg2 kontra mpeg4 standarden som var olika i Sverige och Norge fram till nyligen. (helt i onödan) Jag gillar norsk TV, helst naturprogram! :)

PS! Sony's chip kan klare DVB-T2, DVB-T og DVB-C, men understøtter 1.generation firmware dette ?

Eftersom jag inte är TV- tekniker utan går mer på intuition och allmän info så måste jag erkänna att jag inte förstår den sista meningen helt.

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 20 augusti 2010 - 07:31.

Postad 21 augusti 2010 - 15:51

a_hammas
  • a_hammas
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Angående om man ska våga sig på att köpa en TV från England så har jag fått klarhet i vad som gäller. Pratade med en försäljare på Sony Center i Malmö så nu har jag stenkoll på läget! ;)

Till att börja med så sa han att de första DVB-T2 apparaterna kommer komma under september. Vilket ju bara i sig, förutsatt att tillgången är god, gör det rätt onödigt att handla från England. Sedan sa han, vilket påpekats ett par gånger i den här tråden att de sänder på andra frekvenser så trots att den tekniska standarden är den samma kommer de inte funka här. Huruvida det går att byta firmware låter jag vara osagt, det frågade jag inget om, men min erfarenhet säger mig att när det kommer till skillnader i frekvens krävs anpassad hårdvara.

Slutligen fick jag veta att de DVB-T2 förberedda TV-apparaterna har en modellbeteckning som slutar på en trea (3). Vilket stämmer bra med de apparaterna som jag exemplifierade tidigare.

Ex: I Sverige: Sony 46 EX500 och motsvarigheten på Sonys brittiska sida: Sony 46EX503

Sammanfattningsvis så är väntan inte överdrivet lång och krånglet man får genomlida för att importera en från England kommer knappast vara värd den tidigare tillgången till DVB-T2.

Postad 21 augusti 2010 - 16:12

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jag tänker då historiskt på mpeg2 kontra mpeg4 standarden som var olika i Sverige och Norge fram till nyligen. (helt i onödan)

Men det var helt i 'nödan', da DVB-T/MPEG-4 ikke var på markedet da Sverige begyndte at sende digitalt, så der var ikke noget andet valg for Sverige.
Norge sendte først fra september 2007 og valgte naturligvis MPEG-4 og valgte også HE-AAC lyd. Men det var så nyt, at de første bokse blev fløjet ind fra østen og de første IDTV kom først omkring jul 2007.

Husk at Sverige afsluttede digitalomstillingen 15 oktober 2007.

Eftersom jag inte är TV- tekniker utan går mer på intuition och allmän info så måste jag erkänna att jag inte förstår den sista meningen helt.

Sony sælger en chip med både DVB-T2, DVB-T og DVB-C tunere indbygget. Hvilken som skal anvendes vælges af det computerprogram (i boks eller TV), som bla viser menuer og modtager ordre fra din 'remote'. Det er jo ikke sikkert, at fx Sony endnu har indbygget og testet menuer til andet end DVB-T/T2 og muligvis kun menuer for UK.

Et typisk svensk (dansk) apparat understøtter jo nu DVB-T/DVB-C og MPEG2/MPEG4 . Det vil i fremtiden understøtte DVB-T2/DVB-T/DVB-C og MPEG2/MPEG4.

Om 1-2 år vil nye TV sikkert også understøtte DVB-C2 - tror jeg.

Postad 21 augusti 2010 - 18:42

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

...........så nu har jag stenkoll på läget! ;)

Bra jobbat!

Till att börja med så sa han att de första DVB-T2 apparaterna kommer komma under september.

Några få månader kan vi vänta. Skall bli spännande.

Sammanfattningsvis så är väntan inte överdrivet lång och krånglet man får genomlida för att importera en från England kommer knappast vara värd den tidigare tillgången till DVB-T2.

Säkert kommer det några Sony- apparater inom kort, som utlovat, men det tar nog tid att byta ut hela sortimentet. Säkert minst ett år. Troligen så börjar dom införa DVB-T2 på dom största och dyraste först (gissning!?).

Postad 21 augusti 2010 - 19:39

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Troligen så börjar dom införa DVB-T2 på dom största och dyraste först (gissning!?).

Sony har i UK valgt at modeller fra 32" og opad leveres med DVB-T2 tuner. DCV-T2 support kaldes FreeviewHD i UK.
Men alle de kendte 'Brands' leverer IDTV's med DVB-T2 support. Fx understøtter Panasonic modeller med et B sidst i varenummeret også DVB-T2.

Det er en simpel sag, at vælge de engelske web-sider og læse spec. der.

Der går nok kun kort tid før også mindre (24"-28") TV kommer med DVB-T2 tuner - vil jeg tro. Man må håbe at konsumenterne forstår, at DVB-T også for SDTV kun har en levetid på ret få år.

Bemærk, at elektronikbranchen vil holde pressemøde den 3. september på IFA-Berlin messen og omtale DVB-T2.

Lars ;)

Redigerat av reslfj, 21 augusti 2010 - 19:43.

Postad 22 augusti 2010 - 06:43

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Sony har i UK valgt at modeller fra 32" og opad leveres med DVB-T2 tuner.

Der går nok kun kort tid før også mindre (24"-28") TV kommer med DVB-T2 tuner - vil jeg tro.

Personligen så går jag och väntar på att byta ut mina LCD 20", 22" Sony TV, dessutom mina Sony 26- tummare.

Man må håbe at konsumenterne forstår, at DVB-T også for SDTV kun har en levetid på ret få år.

Om man investerar i en ny TV så vill man ju ha en framtidssäkrad teknik.
;)
Men vi får inte glömma av de separata digitalboxarna.
Något som vore intressant vore en ny digitalbox DVB-T2 med inspelningsfunktion via USB och extern HD. (Ingen surrande intern HD tack)

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 22 augusti 2010 - 07:07.

Postad 22 augusti 2010 - 10:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Jag har då intern hdd i min box och jag hör då den inte från soffan så det är inget problem.
Sen så behöver man ju inte köra så att den spelar in hela tiden så den är i viloläge då den inte spelar in eller ser på inspelning.
Linuxboxarna klarar ju inspelning över både nätverk och usb annars men frågan är då DVB-T2 tuner dyker upp till dom.
Dom nyare Dreamboxarna har ju Plug N Play t.ex så dan det kommer är det bara byta ut så har men en DVB-T2 box.
Men man måste köpa en med CI platser då MPEG4 kanalerna inte funkar med softcams.
Här väntar jag mer på LED projektor att ha som TV istället.

Redigerat av Leatherface, 22 augusti 2010 - 10:52.

Postad 03 september 2010 - 07:58

haq_g
  • haq_g
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Boxer har nu lagt upp information om en DVB-T2 box:
http://www.boxer.se/nyaboxar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.