Varken mer eller mindre.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 05 december 2010 - 10:44
Varken mer eller mindre.
Postad 05 december 2010 - 15:28
Hela min lägenhet är mörklagt med rullgardiner och mörkläggande gardiner, så är becksvart. Så jag behöver inte speciellt mycket kontrast, har man bra svärta i grund och botten så kan man skruva ner kontrasten utan att det blir grådaskigt.Vad var det som fick dig att välja just 30 %? Har själv en 55 tums 850N och med den kalibrerings-skiva (Spears & Munsli) som följde med min Oppo blu ray, så har jag ställt kontrasten på 82 %. Nu vet jag att det naturligtvis skiljer sig mellan både, rum och smak, men 30 % i kontrast ser helt vansinnigt gråblaskigt ut hemma hos mig
.
Sedan gillar jag inte när tvn är en ljuskanon som nästan bränner hål på hornhinnorna. Jag vill ha en bild som är avslappnande för ögonen. Jag skrev fel när det gäller kontrasten på Kuron, jag har den inställd på 30 och max är 60 så hälften. Jag har också väldigt mycket huvudvärk så jag tycker det är behagligt då tvn inte ger ifrån sig allt för mycket ljus.
Postad 05 december 2010 - 15:39
Sen har plasman bätre bild vid rörligt material
stämmer ej
inte om du har sett LX950N i rörelse
då menar jag med TrueMotion avstängt
är det inte dags att du ger dig med dina plasma hyllnigar ?
dom stämmer inte.
ex
Du påstod att VT20n spöade LX950N i 3D läget
Det enda som är bättre vid 3D på VT20n är att den har mindre crosstalk.
resten...
We have a scene with some kayaks in a river and water splashes on the screen. On LX9500 this actually worked a lot better and I felt that the water really hit glasses. On Panasonic VT25/VT20 I felt that this worked, but it felt a bit unnatural and the water drops were more blurry. The out-of-picture 3D effect on LX9500 is not perfect either but better than with Panasonic's 3DTV.
LX9500 also has another advantage to the Panasonic VT25/VT20. It has a higher light output from the panel.
Blu Ray hantering vid rörelse
LX9500 also has very good motion handling and maintains a lot of details in even fast sport sequences.
There's not much to say other than LX9500 is as fast or maybe a bit faster because of the more aggressive TruMotion system (200/240 Hz on LE8500 and 400/480 Hz on LX9500), and LX9500 is really close to the fastest plasma TVs out there.
allt saxat från flatpanelshd testet av LG LX950N
från AvForum testet av LX9900
http://www.avforums....DTV-Review.html
With HD material the LG managed to cope with 1080i material well with no signs of behind the scenes processing. Plus the playback of 24p Blu-ray was very good with no induced judder with film content.
fan vilken grym tv man har köpt

Redigerat av Unregistered1008, 05 december 2010 - 15:42.
Postad 05 december 2010 - 16:54
Sedan det där med HZ och motionflow hit och dit tillför ingenting för bilden och är rent svammel.
Dessutom har VT20 fått referenstutas på ett flertal sidor vilket inte LX950 har fått, då den har enormt mycket andra problem. VT20 är den bästa 3D tvn eftersom den har mindre crosstalk och så bättre svärta då den kör 3D eftersom att lokal dimmingen stängs av i LX950 och du kan inte ställa inte någonting, gent emot VT20 som du har fullgoda inställningsmöjligheter även då du kör 3D och inte som LX950 där allting begränsas. VT20 är också en ruskigt mycket bättre gaming tv iom. att den har ynka 17ms i input lag enligt hdtvtest och 10ms enligt AVForums gent emot LX950 53ms enligt hdtvtest och 80ms enligt AVForums och man kan inte räkna in gaming mode där eftersom att local dimmingen stängs av och svärtan blir totalt värdelös.
Är det kul att se 3D med påtvingad local dimming eller köra i gaming mode?
Local dimming av.

Local dimming på.

Kuron har inget som helst plasmabrus what so ever, förra tvn PX80 kunde man se plasmabrus vid lågupplöst material, tex. då man spelade på gamla konsoler men det var det lilla.
Kuron har också ett tryck och djup i bilden som inte LGn kommer i närheten av.
Hört talas om http://sv.wikipedia....wiki/Rullgardin ? använder det själv och är mycket nöjd och belåten.
Åter igen det är ett allmänrådande faktum att plasma är överlägen LCD, det har redan Pioneer bevisat med deras Kuro som är klassad än idag som världens bästa tv.
Man kan sammanfatta LCD med att det kostar mer än vad det smakar och att plasma är most bang for the buck.
Redigerat av Juhan, 05 december 2010 - 17:07.
Postad 05 december 2010 - 17:13
Plasma tv är betydligt bättre i rörelse vilket du kan läsa ovan.
Sen är LG nästan lika snabb som plasma OM du har på aggressiv TruMotion vilket man ändå inte bör ha på.
Sen har du rätt i att LG är bättre ut vissa aspekter men om du läst recensioner mer noga skulle du veta att cross talk är den faktor som förstör upplevelsen mest och de som lcd lider av och istort sett inte plasma,
Det är en bra tv men åt helsike för dyr för kvaliten den ger
Postad 05 december 2010 - 19:17
Hela min lägenhet är mörklagt med rullgardiner och mörkläggande gardiner, så är becksvart. Så jag behöver inte speciellt mycket kontrast, har man bra svärta i grund och botten så kan man skruva ner kontrasten utan att det blir grådaskigt.
Sedan gillar jag inte när tvn är en ljuskanon som nästan bränner hål på hornhinnorna. Jag vill ha en bild som är avslappnande för ögonen. Jag skrev fel när det gäller kontrasten på Kuron, jag har den inställd på 30 och max är 60 så hälften. Jag har också väldigt mycket huvudvärk så jag tycker det är behagligt då tvn inte ger ifrån sig allt för mycket ljus.
Jag har gjort kalibreringen när rummet var bäckmörkt, så förutsättningarna tycks vara de samma. Och då var det ganska nämnt att ratta in kontrasten som i mitt fall, på mitt ex av tv-apparat, hamnade på 82 %. Håller med om att tv'n inte ska vara en ljuskanon i rummet, men det justerar du med bäst bakgrundsbelysnings-reglaget - inte kontrasten.
Postad 05 december 2010 - 21:44
Nu då du säger det så är det backlighten jag drog ner och inte kontrasten. Det var Pion jag drog ner kontrasten till hälften, så var det, 60 är max och jag kör på 30. Dock så minns jag inte var jag hade kontrasten på LGn men någonstans 70% däromkring och backlighten runt 30% tror jag...Jag har gjort kalibreringen när rummet var bäckmörkt, så förutsättningarna tycks vara de samma. Och då var det ganska nämnt att ratta in kontrasten som i mitt fall, på mitt ex av tv-apparat, hamnade på 82 %. Håller med om att tv'n inte ska vara en ljuskanon i rummet, men det justerar du med bäst bakgrundsbelysnings-reglaget - inte kontrasten.
Postad 05 december 2010 - 22:57
stämmer ej
inte om du har sett LX950N i rörelse
då menar jag med TrueMotion avstängt
är det inte dags att du ger dig med dina plasma hyllnigar ?
dom stämmer inte.
ex
Du påstod att VT20n spöade LX950N i 3D läget
Det enda som är bättre vid 3D på VT20n är att den har mindre crosstalk.
resten...
Blu Ray hantering vid rörelse
allt saxat från flatpanelshd testet av LG LX950N
från AvForum testet av LX9900
fan vilken grym tv man har köpt
Fattas bara annat till det priset

Redigerat av Unregistereddc471864, 05 december 2010 - 23:00.
Postad 09 december 2010 - 11:56
http://www.imagingsc...e.com/index.php
då kanske ni vill dela med er av inställningarna?
jag betalar givetvis för dom inställnigarna men har inte råd just nu att beställa en ISF kalibrering för ca 2500:-
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=116910
jag har provat inställningarna från AVforum testet som ska vara kalibrerade med en K-10 mätare.
en sån mätare går lös på ca 100k så man tycker ju att då borde bilden bli korrekt
men int fan.
med dom inställningarna som håller refernsklass efter kalibrering så blir bilden på tok för röd
jag kör tillsvidare med inställningarna från flatpanelshd som håller en betydligt neutralare bild
Redigerat av Unregistered1008, 09 december 2010 - 11:57.
Postad 09 december 2010 - 12:28
Postad 09 december 2010 - 14:11
Du kan inte använda ngn annans inställningar då alla paneler är olika.
ok tydligen så gör det det efter att ha kollat upp lite
då är det bara att punga upp 2500:- då
Redigerat av Unregistered1008, 09 december 2010 - 14:35.
Postad 09 december 2010 - 15:36
Postad 09 december 2010 - 16:16
Jag provade en inställning på AVS forums för min LG och allting såg ut som blue man group

Postad 09 december 2010 - 16:17
ok tydligen så gör det det efter att ha kollat upp lite
då är det bara att punga upp 2500:- då
Vill du spara 2000 kr och nå 95 % av perfektion så vill jag föreslå att du köper en kalibrerings DVD.
Postad 09 december 2010 - 17:34
Vill du spara 2000 kr och nå 95 % av perfektion så vill jag föreslå att du köper en kalibrerings DVD.
jag håller på och kikar lite
det finns hårdvarumätare för runt 1500:-
som är kompatibla med samma mjukvaruprogram som AVforumet kör med
Calman V4
http://www.spectracal.com/calman.html
supportlista
http://www.spectraca...tersupport.html
antar att rätt mjukvara är viktigare än vilken Mätare man kör med
Redigerat av Unregistered1008, 09 december 2010 - 17:38.
Postad 09 december 2010 - 17:38
Den här är bättre
Postad 09 december 2010 - 17:39
tackar.
men det verkar ju skita sig ändå.
trodde jag såg fel på priset på programmet

CalMAN v4 pro kostar nästan lika mycket som tvn!
2495 dollar
så ok det är mjukvaran det hänger på

då kan dom ta betalt därefter
Redigerat av Unregistered1008, 09 december 2010 - 17:45.
Postad 10 december 2010 - 00:08
Läs den här tråden om kalibrering
http://www.curtpalme...pic.php?t=10457
det där behövs det en vecka för

men riktigt bra att allt är samlat på ett ställe steg för steg.
tvivlar inte på att det går att få ett riktigt bra resultat om man går efter guiden.
ska beställa en Eye One så snart som möjligt
när man är klar med kalibreringen så ska det bli intressant att se hur nära man var med "lånade" inställningar från andra kalibreringar.
Postad 10 december 2010 - 00:28
Man kan sammanfatta LCD med att det kostar mer än vad det smakar och att plasma är most bang for the buck.
säger du det
Postad 10 december 2010 - 15:19

som det är original så kan man ändra inställningar i standardläget,men när man kör igång 3D läget så köps ändå inte inställningarna.
3D läget har ett annat standardläge med helt andra inställningar som bara används vid 3D.
så långt är alla med.
väl i 3d läget kan du bara skifta mellan standard/game/cinema lägena på fjärren
att gå in i menyn fungerar inte.
jag har ju hållit på en del med 3D vision på datorn och vet att 3D läget kan "hänga kvar" när man avslutar 3d och då som först kan man ändra inställningar för 3D.
likadant gäller för LX950N
man kan tvinga fram så att 3d läget hänger kvar och då kunna gå in i menyn och ändra dom värderna för standard läget som används vid 3D.
men för att göra det så är det lite trix.
för det första måste tvn vara kopplad till en dator med ett nyare Nvidia kort med mini HDMI utgång och en HDMI 1.4a kabel eller en highspeed 1.3 kabel.
först väljer man en 3D upplösning ex : 1920*1080 24Hz
då blinkar tvn till några gånger och det kommer upp en ruta där det står att man ska sätta på sig glasögonen och trycka OK.
vad man gör sen är att välja en SD upplösning på 29Hz.
OBS! 29Hz är ett måste för att 3d läget ska hänga kvar.
välj 1920*1080 29Hz och tryck sedan på 3D knappen på fjärren för att stänga av 3Dn.
nu kan man gå in i menyn och få fram dom inställningarna som används för 3d läget och ändra precis vad man vill.
problemet är dock att Local Dimming fortfarande inte fungerar i 3D läget även fast man slår på det.
jag tror det har att göra med att Local dimmingen inte klarar 2 bilder sida vid sida.
möjligt att det ändå går att ändra om man får tillgång till servicemenyn.
så då vet ni
köper ni den här tvn och vill kunna justera bildinställnignarna i 3D läget så krävs det en dator med ett Nyare Nvidia kort med HDMi utång annars är det kört.
Edit: dom inställningarna för 3D läget man gör via datorn används även vid 3D från en Blu Ray 3D spelare.
Redigerat av Unregistered1008, 10 december 2010 - 15:28.
Postad 11 december 2010 - 00:22
jag har fixat till 3D bilden som LGs tekniker tydligen inte lyckades optimera när dom låste inställningarna (trodde dom

3D bilden nu är i en helt annan klass än vad den är original!
ökat tryck i bilden med en ökad kontrast= mer djup i 3D bilden
bättre skärpa = tydligare 3D bild med mindre crosstalk
jag kände på mig att crosstalk var en inställningsfråga och jag hade nog rätt där

Största boven som LG hade klantat till var att båda brusreduceringarna var på påslagna = otydligare bild i 3D
Dom stängde jag av direkt.
sen hade dom inte dragit på max på backlight vilket behövs för 3D för att man inte ska tappa för mycket ljusstyrka.
jag tror/gissar på att det var brusreduceringarna som förstörde bilden så det vart mer crosstalk än vad det borde ha varit.
Eller så berodde det på att jag ökade backlight till max nu så skuggbilderna blir mindre tydliga?
som sagt Crosstalk är till 90% borta nu
hela bilden vart tydligare med ett ännu häftigare 3D djup.
nu börjar jag känna igen den grymma bildkvaliteten från 2D även i 3D läget.
sen att det ska till en koppling till en dator för att kunna justera 3D inställningarna är riktigt dåligt.
Det betyder att många som köper den här tvn får dras med den sämre 3D bilden.
om nån mot förmodan lyckas trolla fram inställningarna för 3D som jag lyckades med så postar jag inställningarna här.
Original 3D inställningar

Nya 3D inställningar

Monster VS Aliens 3D där det var mest crosstalk i förut ser nu ut som det var tänkt.
kristallklar bild.
uppspelat med Samsung BD-C6900

Redigerat av Unregistered1008, 11 december 2010 - 00:45.
Postad 11 december 2010 - 01:05
fan det börjar bli sent

jag antog att inställningarna man gjorde från datorn på en HDMI ingång även användes av resten av HDMI ingångarna som exempelvis Blu Ray spelaren.
det stämmer inte.
alla HDMI ingångar har låsta standard inställningar som måste ändras när just den ingången är aktiv.
man får alltså koppla in datorn till ex HDMI 1 ingången och ställa in 3D inställningarna.
koppla bort Datorn och koppla in Blu Ray spelaren på HDMI 1 ingången.
då har man dom justerade 3D inställningarna där.
hoppas nån lyckas reda ut röran

Redigerat av Unregistered1008, 11 december 2010 - 01:07.
Postad 11 december 2010 - 14:53
LE850 har jag sett hos Elgiganten och blev väldigt imponerad av bl a svärtan. Efter att ha kollat LX950N hos Mediamarkt sjönk intresset betydligt. Den har inte samma svärta och bilden hackar vid stora panoreringar. TV:n saknar dessutom THX-inställningar och bluetooth vilket LE850N har. Vad jag har förstått så har Flatpanels.dk testat den Europeiska varianten LX9500 trots att de har skrivit LX950N som tydligen skiljer sig från den nordiska LX950N.
Kan det vara så att problemen bara finns på de apparater som tillverkats för den nordiska marknaden. Är de tillverkade i olika fabriker och är helt olika apparter? Någon som vet?
Redigerat av PhilipK, 11 december 2010 - 14:54.
Postad 11 december 2010 - 18:27
fattas bara en ISF kalibrering framöver

att LE850 skulle ha bättre svärta än LX950N stämmer inte
det är i grunden samma panel vad jag har fattat
det måste vara en inställnings fråga.
jag kan få dassig svärta på min med
det räcker att man ökar brightness från 50 till 60 så ser den ut som en gammal plasma

rätt inställningar är ett måste
troligen hade dom på Mediamarkt inte det.
sen kan det räcka att man ökar truemotion och med fel material så kan det hacka ordentligt.
det har jag själv sett på den här
truemotion ska köras på USER och enbart 3-5 på Blur
Judder ska vara avstängt.
THX finnns tyvärr inte trots att den är THX klassificerad.
jag har för mig jag läste nåt om att det berodde på att den nordiska modellen saknade HD Freeview.
däremot så har du 2st Expert lägen med avancerade inställningar för ISF kalibrering.
föresten: vem skrev det där om att 850n skulle vara bättre?
troligen en köpt person eller en fan.boy

Redigerat av Unregistered1008, 11 december 2010 - 18:33.
Postad 11 december 2010 - 18:41
Strömförbrukning LG 47LX950N
(2Dn med inställningarna från flatpanelsHD)

Redigerat av Unregistered1008, 11 december 2010 - 18:42.
Postad 11 december 2010 - 18:57
Sen frågan om bluetooth, stämmer det? Har inte läst att det ska finnas bluetooth på varken 850 eller 950, men kan ha fel.
Känner du till om det finns någon skillnad till det bättre eller sämre mellan 950n och 850n bortsett från 3D och det som är nämnt ovan?
Postad 11 december 2010 - 19:05
från flatpanelsHD
Before and after calibration my measurement equipment gave me a black level of 0.00 cd/m2. This suggests that black levels on LX9500 are perfect or very close to perfect but it's also the limitation of our measuring equipment.
så vida du inte kan se mörk energi med blotta ögat så kommer du inte att se skillnad på helt svart och svärtan på LX950N.
mätinstrumentet gav inget värde
med andra ord bättre svärta går aldrig att få.
inte ens om 50 år

Tack för svar, låter ju bra! Vad innebär HD Freeview
bra fråga!?
jag undrar detsamma.
jag gissar på att det är en inbyggd HD box.
Redigerat av Unregistered1008, 11 december 2010 - 19:03.
Postad 11 december 2010 - 19:08
det innebär väl i princip att du kan ställa in samma värden som används på 850n THX vid expertläget på 950n?
självklart kan man göra det
men du kommer inte att få samma bild eftersom alla skärmar är olika.
en ISF kalibrering eller inställningarna från flatpanelsHD är att föredra.
LX950N är flaggskeppet i INFINIA serien.
att 850n skulle vara bättre på nåt annat än att den har ett THX läge tvivlar jag på.
annars köper du 850n och testar.
men hur känns det då när du bara har den nästa bästa modellen i serien

Redigerat av Unregistered1008, 11 december 2010 - 19:10.
Postad 11 december 2010 - 20:02
jag vill självklart ha lx iom att den inkluderar 3d (inte för att jag har så mycket nytta av det idag men troligtvis i framtiden), men med anledning av det jag postade tidigare så blev jag lite osäker.
Postad 11 december 2010 - 20:06
kan ni posta vilka inställningar som körs vid båda THX lägena?
Day/Night
mycket går ju inte att justera vid THX läget men man måste väl ändå se vilka inställningar som är låsta och vilka värden dom står på antar jag?
jag tänkte testa att sno THX inställningarna till 950n
PhilipK: lite kluven till THX läget på 850n
läser man på AVforumet så är en del nöjda med THX läget andra gillar det inte alls.
det kan ju vara så att alla 850 apparater har exakt samma THX inställningar och då kan det ju skilja lite.
tvivlar på att dom är kalibrerade en för en?
Redigerat av Unregistered1008, 11 december 2010 - 20:07.
Postad 12 december 2010 - 15:42
nu kör vi

http://www.inet.se/a...e-one-display-2
postar resultaten här både före och efter
Redigerat av Unregistered1008, 12 december 2010 - 15:43.
Postad 12 december 2010 - 17:30
Eye-One Display 2 beställd och HCFR Colorimetre nedladdat
nu kör vi
http://www.inet.se/a...e-one-display-2
postar resultaten här både före och efter
Du kunde lika gärna köpt Eye-One Display 2 LT istället. Det är samma instrument. Bara mjukvaran man får till som skiljer och den kommer du inte använda ändå.
Postad 13 december 2010 - 12:55
Du kunde lika gärna köpt Eye-One Display 2 LT istället. Det är samma instrument. Bara mjukvaran man får till som skiljer och den kommer du inte använda ändå.
vad jag fattade så har Display 2 en funktion för att även kalibrera digitalkameror
det kan komma till nytta.
ska ni kalibrera tvn själva så kan jag rekomendera AVS HD709 som testmaterial (gratis)
http://www.avsforum.....php?p=12373254
viktigt att man kalibrerar för HD färgrymden rec709 och inte den mindre SD färgrymden rec 601 som ligger i standard läget på tvn.
en av fördelarna med HD material,det använder en större färgrymd så man får fler färger att leka med.
det man inte behöver en mätare till är för kontrasten och ljusstyrkan,det går man efter testbilderna på AVS HD709 och ställer in.
men man får ta dom inställningarna med en nypa salt
ljusstyrkan blir ändå inte optimerad för allt HD material
går jag efter AVSHD så hamnar ljusstyrkan på 52
går jag däremot efter THX Optimizer som finns på T2 Blu Ray skivan så ger det en dassig bild.
där får jag optimal ljusstyrka med 42.
vad jag har hört så är THX optimizer filmspecifikt och inga alround inställningar.
kontrasten är även den svår att ställa in eftersom allt från 50-100 blir godkänt med den här tvn.
det är nog mer upp till var och en hur mycket kontrast man vill göra med.
jag kör med 90 just nu och som även är det värdet som gäller för THX läget på 850n.
har läst igenom hela guiden för kalibrering nu
http://www.curtpalme...pic.php?t=10457
det tog väl fan en timme men det var det värt

mer ingående guide får man leta efter
Redigerat av Unregistered1008, 13 december 2010 - 13:05.
Postad 13 december 2010 - 14:35
Postad 13 december 2010 - 18:34
Postad 13 december 2010 - 19:11
Cinemaläget brukar vara bra att utgå ifrån iaf. Köp DVE och ratta in efter det så blir det nog nice.
Postad 13 december 2010 - 20:22
Postad 13 december 2010 - 20:53
Postad 13 december 2010 - 21:27
PatrikG: har du några inställningar att rekommendera som du tycker fungerar bra? duger de som flatpanelhd har tagit fram?
kör på flatpanelshds inställningar så länge.
dom är ganska neutrala.
sen ökar du backlight till 50-60 om du kollar på dagen
35 som dom kör med funkar bra kvällstid med lite nedsläckt.
försök inte äns att ställa in färgerna med en testbild för dom primära och sekundära färgerna även fast du väljer olika filter.
det är helt kört!
ändrar du på en bild så stämmer det inte överäns med nästa bild osv.
det man kan kolla efter är bandning på färgerna från en färgskala
det kan man justera med antingen ökad eller minskad kontrast och öka eller minska färgmättnaden.
även gråskalan är bara att glömma att ställa in.
visst du kan se med blotta ögat om en grånyans har rött/grönt/blått i sig men du vet inte vilken av färgerna som ger den nyansen.
har du ex lite rött i en grånyans så kan du dra ner den röda färgen.
rött minskar men det behöver inte betyda att det var den röda färgen som oraksade den röda nyansen.
det kan likagärna vara grönt eller blått som ligger fel

att röra bort sig där är ett faktum utan en mätare.
det som är bra med den här tvn är att du kan justera varje grånyans i 10 steg från IRE 100 till den mörkaste IRE10. inviduellt.
så att få en gråskala som håller refernsklass är inga problem om du har en mätare.
Deustom har den CMS(color mangagement settings) inställningar som många tv apparater saknar.
med CMS inställningar för primära och sekundära färgerna så kan du ställa in så att alla färger hamnar spot on på färgskalan.
även färgerna ska inte vara några problem att få refernsklass på.
jag tycker det är ide att skaffa sig en hårvarumätare.
för runt 2000:- så får man mätaren
kalibreringsbilder och HCFR programmet är helt gratis.
sen kan det vara lite skoj att ställa in en perfekt bild själv
jag tror man lär sig ganska mycket på det.
när du blir exepert på att kalibrera din tv så är det bara att ge sig på andra tv apparater och kalibrera dom...då givetvis med betalning

Redigerat av Unregistered1008, 13 december 2010 - 21:44.
Postad 13 december 2010 - 21:52
Testat ställa kontrasten med en sån här bild?

Höj kontrasten till max så att de vita fälten längst uppe till vänster om prickarna flyter ihop och dra sen ner kontrasten tills fältet över wtw strecket syns igen,,Och att du inte ser synbara färgskiftningar då har du "rätt" kontrast..
Eller iaf i närheten
Postad 13 december 2010 - 22:12
så här illa ser det ut med standard inställningen.
dock så är bilden rätt ok med den otroligt nog.
du ser nog själv vilka färger som är åt skogen

ett grovt exempel på bandning.
färgerna smälter ihopp i dom ljusa nyanserna.
3 färger klarar sig och 3 är fel
färgskalan ligger med på AVS HD709

Patrik_G
Testat ställa kontrasten med en sån här bild?
nåt liknande finns med på AVSHD 709
postar en bild..
som jag sa tidigare så även med max kontrast så visar tvn en godkänd bild

drar man ner kontrasten till 90 så är tvn med råge godkänd

så det är väl mer upp till var och en att avgöra vilken kontrast man vill köra med.
mellan 80-100 är nog att föredra.
berodende på vilken ljusstyrka och kontrast

fixade pilar vart det ligger
Edit: dom gråa staplarna blinkar alltså när man kör det där testet vilket gör det lätt att se
Redigerat av Unregistered1008, 13 december 2010 - 22:29.
Postad 13 december 2010 - 22:16

Riktigt intressant med kalibrering.
Önskar jag hade råd med riktiga grejor för som du är inne på så är de en pina att ens försöka sig på att ställa in färger med filter..
Postad 13 december 2010 - 22:32
Riktigt intressant med kalibrering.
helt klart
kan tyckas vara rena djungeln först tills man blir lite påläst och förstår vad som påverkar bilden.
då börjar det bli intressant

Postad 13 december 2010 - 23:13
Postad 13 december 2010 - 23:30
Skönt att du också insett och till sist erkänt att en TV med clouding är en pina, ser ju riktigt bra ut den där, kan mycket väl tänka mig att köpa en LG med IPS-panel nästa gång, funkar ju lika bra som plasma från sidan (nästan) + local dimming = nästan perfekt.
så sant
men lite skadad är man efter att ha ägt en fusk LED från Samsung
man kommer fortfarande på sig själv att man sitter och letar efter clouding i mörka scener

borde nog växa bort.
japp
IPS paneler is the shit
Postad 13 december 2010 - 23:47

För nog saknar jag stundvis bättre svärta..
Sällan om en bild täcker uppe hela skärmen men framförallt när de är svarta kanter uppe å nere

Postad 14 december 2010 - 09:14
Bigblue: dessvärre saknar nordiska lx950n thx-läge och därför måste jag kalibrera expert. vad kör du för kalibrerings-bluray? antar att du har le850n? mycket märkligt att inte båda modellerna har thx....
Jag kör med Spears & Munsli. Det är inget aktivt val jag gjort utan den följde med min Oppo 83SE.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar