LCHF
2415 svar till detta ämne
Postad 17 April 2011 - 13:19
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag ville bara påpeka att man inte får ut någon -jätteenergi- av EN banan, utan att man måste äta mycket frukt för att få energi. Om jag äter cirka 4000+kcal på en dag så får jag i mig minst 55-60g protein, vilket är mer än nog.
Varför ska man öka fett och proteinintaget? Återigen bara nackdelar. Upphettad mat till att börja med, kan leda till cancer, samt med allt fett, leder till hjärt och kärlsjukdomar.
Men visst, du har säkert rätt till att LCHF fungerar!
Men om man vill som jag, ha en aktiv livsstil, har ork till att motionera, så vill jag gärna ha kolhydrater och ännu mer kolhydrater för att återhämta mig, efter ett hårt pass på cykeln.
Kolhydrater ger ingen återhämtning, det är protein som återbygger muskler
Postad 17 April 2011 - 13:25
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Kolhydrater ger ingen återhämtning, det är protein som återbygger muskler
Varför dricker/äter man så snabba kolhydrater som möjligt efter hård träning då?
Postad 17 April 2011 - 13:31
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Varför dricker/äter man så snabba kolhydrater som möjligt efter hård träning då?
För att lagra maximalt med glykogen, men det ger ingen återhämtning utan bara energi till nästa pass. Men många klarar sig utmärkt utan vare sig snabba eller långsamma kolhydrater efter passet. Vill man äta kolhydrater och sysslar med extrem konditionsträning kan man äta en större mängd kolhydrat efter sina pass, men springer man någon mil eller tränar hockey, fotboll, kampsport, gym mm behöver man inte bekymra sig om maximal glykogeninlagring.
Postad 17 April 2011 - 13:35
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
För att lagra maximalt med glykogen, men det ger ingen återhämtning utan bara energi till nästa pass. Men många klarar sig utmärkt utan vare sig snabba eller långsamma kolhydrater efter passet.
Vill man äta kolhydrater och sysslar med extrem konditionsträning kan man äta en större mängd kolhydrat efter sina pass, men springer man någon mil eller tränar hockey, fotboll, kampsport, gym mm behöver man inte bekymra sig om maximal glykogeninlagring.
Jag håller själv på med landsvägscykling, inte på elitnivå, men fortfarande så vill jag kunna träna så hårt som möjligt! LCHF skulle inte hjälpa mig på något sätt. Vad ska man käka efter en timme när man väl sitter på hojen?
Postad 17 April 2011 - 13:36
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag ville bara påpeka att man inte får ut någon -jätteenergi- av EN banan, utan att man måste äta mycket frukt för att få energi. Om jag äter cirka 4000+kcal på en dag så får jag i mig minst 55-60g protein, vilket är mer än nog.
100gram skalad banan ger 100kcal, 100g ägg ger 140kcal, 100g kött ger 120kcal, ingen jätte skillnad direkt. Nu vet inte jag vad du väger men en person som tränar bör äta c:a 2g/kg protein, mer kan ge fördelar vid deff. Varför ska man öka fett och proteinintaget?
Varför ska man öka sockerintaget? Upphettad mat till att börja med, kan leda till cancer, samt med allt fett, leder till hjärt och kärlsjukdomar.
Det är en myt att fett leder till hjärt och kärlsjukdomar. Men visst, du har säkert rätt till att LCHF fungerar!
Varför skulle det inte göra det? Det är ändå en form av det människan ätit sen urminnes tider, vore konstigt om det nu på senare 1900-tal blivt farligt. Nu när människan börjat äta socker och spannmål så börjar sjukdommarna öka markant, fettma, diabetes mm. Varför finns det en kolhydratsintolerans och varför är den så vanlig idag? Varför finns det inget fett eller protein intolerans? Men om man vill som jag, ha en aktiv livsstil, har ork till att motionera, så vill jag gärna ha kolhydrater och ännu mer kolhydrater för att återhämta mig, efter ett hårt pass på cykeln.
Man kan ha en väldigt aktiv livstil utan kolhydrater och återhämtning hjälper inte KH med direkt utan det är protein som återhämtar oss. Vad är det du tror att kolhydraterna gör i kroppen?
Postad 17 April 2011 - 13:39
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag håller själv på med landsvägscykling, inte på elitnivå, men fortfarande så vill jag kunna träna så hårt som möjligt! LCHF skulle inte hjälpa mig på något sätt. Vad ska man käka efter en timme när man väl sitter på hojen?
Menar du under passet? Inget alls om du inte tränar många timmar, då kan du dricka 20-50 g kolhydrat med lite Eaa, eller en proteindrink, eller lite grädde, eller lite nötter, ägg osv
Postad 17 April 2011 - 13:47
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
100gram skalad banan ger 100kcal, 100g ägg ger 140kcal, 100g kött ger 120kcal, ingen jätte skillnad direkt. Nu vet inte jag vad du väger men en person som tränar bör äta c:a 2g/kg protein, mer kan ge fördelar vid deff.
Varför ska man öka sockerintaget?
Det är en myt att fett leder till hjärt och kärlsjukdomar.
Varför skulle det inte göra det? Det är ändå en form av det människan ätit sen urminnes tider, vore konstigt om det nu på senare 1900-tal blivt farligt. Nu när människan börjat äta socker och spannmål så börjar sjukdommarna öka markant, fettma, diabetes mm. Varför finns det en kolhydratsintolerans och varför är den så vanlig idag? Varför finns det inget fett eller protein intolerans?
Man kan ha en väldigt aktiv livstil utan kolhydrater och återhämtning hjälper inte KH med direkt utan det är protein som återhämtar oss. Vad är det du tror att kolhydraterna gör i kroppen?
Som jag ser på det, folk blir feta för att de äter för mycket fett tillsammans med kolhydrater. Inte konstigt att folk blir feta på en -SAD- diet, där man äter mycket fett/protein och kolhydrater på det. Som sagt, man kan inte bli tjock på bara kolhydrater, pröva dig fram på frukt om du vill. (Har själv inte prövat att bara äta pasta eller ris, men det är typ 80/10/10 det med.) Blir förvånad om du orkar äta över 2500kalorier/dag. Varför ska man överdriva så jäkligt med protein? Jag är själv vegetarian men äter väldigt sällan ägg/mjölk. Har svårt att tro att jag skulle behöva proteintillskott. Finns det ens proteinbrist-fall? Säkert anorektiker som äter ca 1000kcal isåfall. Pasta innehåller mycket protein ändå, mer än frukt. Menar du under passet? Inget alls om du inte tränar många timmar, då kan du dricka 20-50 g kolhydrat med lite Eaa, eller en proteindrink, eller lite grädde, eller lite nötter, ägg osv
Japp, under passet! Om jag håller hyfsat tempo, behöver jag börja äta ungefär en timme inpå passet! Man ska inte känna av att man behöver äta, då är det försent.
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 13:52.
Postad 17 April 2011 - 14:06
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Som jag ser på det, folk blir feta för att de äter för mycket fett tillsammans med kolhydrater. Inte konstigt att folk blir feta på en -SAD- diet, där man äter mycket fett/protein och kolhydrater på det.
SAD, vad är det? Det är överätning som gör människor feta, inte nån speciell blandning eller nån speciell produkt. Som sagt, man kan inte bli tjock på bara kolhydrater, pröva dig fram på frukt om du vill. (Har själv inte prövat att bara äta pasta eller ris, men det är typ 80/10/10 det med.) Blir förvånad om du orkar äta över 2500kalorier/dag.
Jo du kan väldigt enkelt bli fet på att äta kolhydrater, det är nog den enklaste makronutrienten att äta sig fett på, prova äta dig fet på kött så får du se eller enbart smör. Varför ska man överdriva så jäkligt med protein?
Vem överdriver? Kroppen har ett stort behov av protein när du tränar mycket, det är väl inget konstigt. Kroppen har däremot noll behov av kolhydrater så varför ska man äta det? Jag är själv vegetarian
Det förklarar en del... Finns det ens proteinbrist-fall? Säkert anorektiker som äter ca 1000kcal isåfall.
Om du äter mindre än 0.8g/kg fullvärdigt protein. Pasta innehåller mycket protein ändå, mer än frukt.
Proteinet måste vara fullvärdigt och det är inte pasta. Japp, under passet! Om jag håller hyfsat tempo, behöver jag börja äta ungefär en timme inpå passet! Man ska inte känna av att man behöver äta, då är det försent. 
Träning på fastande magen har visat i flera nya studier att det är possitivt för hälsan och eventuellt för prestationen.
Postad 17 April 2011 - 14:25
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
SAD står för Standard American Diet.
Jag har själv inte prövat att äta bara pasta eller ris, det vill säga hur mycket kolhydrater som helst. Då borde man bli lika fet på frukt, men det blir man inte. Go for it!
Tror knappast att en TdF-cyklist skulle prestera speciellt bra utan kolhydrater, och det förstår nog vem som helst. Att hålla på med en uthållighetsidrott utan att käka, då kommer hammaren ganska snabbt!
Men... de som blir så tjocka, är du _så_ säker på att de bara äter kolhydrater och stryper fett och proteinintag till 10%?
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 14:27.
Postad 17 April 2011 - 14:39
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Då borde man bli lika fet på frukt, men det blir man inte. Go for it!
10 000kcal från frukt gör dig lika fet som 10 000kcal från ägg, vad är det som är så svårt att förstå? Skulle man utföra det så tror jag 10 000 från ägg lagrar mindre fett än kalorierna från frukt, pga termogena effekten och fettinlagringen fruktsocker ger. Tror knappast att en TdF-cyklist skulle prestera speciellt bra utan kolhydrater, och det förstår nog vem som helst. Att hålla på med en uthållighetsidrott utan att käka, då kommer hammaren ganska snabbt! 
Man brukar säga upp till 1h sen försämras prestationen. Jag vet inte riktigt hur Björn Ferry gjorde när han tog OS-guld om han åt något under passet men annars var det bara fett och protein innan loppet. Men... de som blir så tjocka, är du _så_ säker på att de bara äter kolhydrater och stryper fett och proteinintag till 10%?
Det första jag skrev i inlägget ovan svarar på det där. Men du har inte svarat på vad kolhydraterna gör i kroppen, varför behövs dom?
Postad 17 April 2011 - 14:49
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
10 000kcal från frukt gör dig lika fet som 10 000kcal från ägg, vad är det som är så svårt att förstå? Skulle man utföra det så tror jag 10 000 från ägg lagrar mindre fett än kalorierna från frukt, pga termogena effekten och fettinlagringen fruktsocker ger.
Man brukar säga upp till 1h sen försämras prestationen. Jag vet inte riktigt hur Björn Ferry gjorde när han tog OS-guld om han åt något under passet men annars var det bara fett och protein innan loppet.
Det första jag skrev i inlägget ovan svarar på det där.
Men du har inte svarat på vad kolhydraterna gör i kroppen, varför behövs dom?
Återigen, du blir inte fet på frukt, det är ju mestadels vatten! Jo, visst.. det fungerar för Ferry att äta LCHF, men nu snackar jag om man kör flera dagar i sträck och kör långa sträckor. Varför vi behöver kolhydrater över huvudtaget? - För att vi behöver energi till våra celler.
Postad 17 April 2011 - 14:55
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Varför vi behöver kolhydrater över huvudtaget? - För att vi behöver energi till våra celler.
Och vi får all energi vi behöver från fett och protein. Kolhydrater är inget man måste tillsätta kroppen för att överleva. Men visst är det gott, verkligen. Stärkelse är mumma
Postad 17 April 2011 - 15:00
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Återigen, du blir inte fet på frukt, det är ju mestadels vatten!
Vi blir inte feta av läsk heller, det innehåller oxå mestadels vatten. Jo, visst.. det fungerar för Ferry att äta LCHF, men nu snackar jag om man kör flera dagar i sträck och kör långa sträckor.
Du borde gå på den här mannens föreläsningar så kanske du lär dig nåt: Jonas Colting"En annan av de tävlande idrottarna på lågkolhydratkost är triatlon-atleten Jonas Colting som framför allt ser fördelarna med att vara vid bättre hälsa och därför kunna träna bättre på lågkolhydratkost."http://4health.se/tr...agkolhydratkostVarför vi behöver kolhydrater över huvudtaget? - För att vi behöver energi till våra celler.
Energi till cellerna får vi från både protein och fett utan förhöjda insulinnivåer och fettinlagrande fruktsocker. Ok om man vill äta kolhydrater till sin träning men man kan ju hålla sig undan från fruktsockret som är bland det sämsta vi kan äta, transfetter är den andra makronutrienten som vi ska undvika men den är så sälsynt nu för tiden t o m förbjuden.
Postad 17 April 2011 - 15:06
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Kolhydrat är inte ett essentiellt näringsämne; du måste inte äta kolhydrat för att leva.
Däremot leder en kolhydratfri kost till kraftigt nedreglerad kapacitet för maximal prestation, samt större muskelproteinnedbrytning.
-"Low-carbohydrate intake also sets the stage for lean tissue loss because the body recruits amino acids from muscle to maintain blood glucose via gluconeogenesis - an undesireable side effect for a diet designed to induce body fat loss."
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
Kolhydrater (via leverglykogen) används dessutom för att reglera blodsockret under natten. Det krävs ungefär 4-5 g kolhydrater per timme för att hålla blodsockret stabilt när du sover, vilket i praktiken betyder att 30-40 g kolhydrater går åt under natten. Finns inte dessa kolhydrater tillgängliga använder kroppen istället protein för att tillfredställa kroppens behov (de novo glukoneogenes). I dessa fall använder kroppen 1.5 g protein för varje gram kolhydrat - någonting att ha i åtanke när man utesluter kolhydraterna på kvällen, då de spelar en antikatabol roll under natten.
prioritera hur ni vill, men jag råder er att läsa detta inlägget x antal gånger. Jag kör ketodiet på ex 70gkolhydrater vid träningsdagar. Trillar aldrig ur då gränsen ligger vid 100/120.
att Nolla kolhydrater är aldrig bra, beskrivet ovan på de förluster man får. Lyssna inte på Lacto, full av okunskap.
Redigerat av Unregistered1734, 17 April 2011 - 15:07.
Postad 17 April 2011 - 15:09
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Nej, det är det jag menar! Man behöver inte kolhydrater för att leva, men om man inte vill vara trögtänkt och prestera bra så tycker jag att valet är självklart.
Postad 17 April 2011 - 15:18
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Hakuna Skulle det där vara nått nytt? Och under natten?! Det där pågår ju konstant dygnet runt. Ditt värde på X har NOLL. Min okunskap eller ditt trolleri... Och är den nån här som kommer lyckas nolla sitt kolhydratsintag, tror inte det. Nej, det är det jag menar! Man behöver inte kolhydrater för att leva, men om man inte vill vara trögtänkt och prestera bra så tycker jag att valet är självklart.
Varför trögtänkt?
Postad 17 April 2011 - 15:20
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Som du förespråkar och löper amok med arrogans i tråden mot sunt förnuft, så tror jag faktiskt att det är NYTT för dig. Och nu måste du ta mitt parti insåg du precis! Ditt inlägg om frukter var väldigt givande btw - ur en humoristisk synvinkel
Postad 17 April 2011 - 15:24
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nej, det är det jag menar! Man behöver inte kolhydrater för att leva, men om man inte vill vara trögtänkt och prestera bra så tycker jag att valet är självklart.
Dock missar du det viktiga då du tror man behöver 700-1000 g kolhydrat via frukt för att prestera bra. Jag klarar mig utmärkt på 150 g kolhydrat trots kalorirestriktion.
Postad 17 April 2011 - 15:34
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Som du förespråkar och löper amok med arrogans i tråden mot sunt förnuft, så tror jag faktiskt att det är NYTT för dig. Och nu måste du ta mitt parti insåg du precis! Ditt inlägg om frukter var väldigt givande btw - ur en humoristisk synvinkel 
Vad är sunt förnuft mot vetenskap som att fruktsocket är nyttigare än strösocker/sackaros? Vilket parti? Det har diskuterats tidigare i tråden så det är inget nytt och inget ovanligt, det har funkat så sen tidernas begynnelse och kommer så vara för alla framtid. Hakuna, kan inte du berätta hur det kom sig att du blev bannad på Body, man måste ju trolla ganska mycket med okunskap eller vara en idiot för att bli bannad där.
Postad 17 April 2011 - 15:42
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Fruktos som sötningsmedel ger ökad aptitstimulering, ökad fettinlagring, förhöjda blodfetter och ökad risk för insulinresistens. Frukt innehåller fruktos, glukos och sackaros. Enligt forskande näringsfysiologer, finns det absolut inget negativt med fruktos i frukten. Det är endast en myt.
Fredrik Paulun som är näringsfysiolog menar att flera kilo frukt om dagen är endast positivt.
Stenålderskosten innehöll kött, nötter/frön, växtdelar, frukt/bär, fisk, säl, ostron, skaldjur, insekter/småkryp. Så med andra ord är dina argument om stenålderskosten helt off.
Postad 17 April 2011 - 15:50
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Fruktos som sötningsmedel ger ökad aptitstimulering, ökad fettinlagring, förhöjda blodfetter och ökad risk för insulinresistens. Frukt innehåller fruktos, glukos och sackaros. Enligt forskande näringsfysiologer, finns det absolut inget negativt med fruktos i frukten. Det är endast en myt.
Och sackaros innehåller fruktos. Så det är en annan typ av fruktos i frukt? Konstigt, jag har aldrig hört tals om det. Fredrik Paulun som är näringsfysiolog menar att flera kilo frukt om dagen är endast positivt.
Och hans müsli och bröd är också opti. Stenålderskosten innehöll kött, nötter/frön, växtdelar, frukt/bär, fisk, säl, ostron, skaldjur, insekter/småkryp. Så med andra ord är dina argument om stenålderskosten helt off.
Vilka argument är helt off och vart ser du "fruktdieten"?
Postad 17 April 2011 - 16:09
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Och sackaros innehåller fruktos.
Så det är en annan typ av fruktos i frukt? Konstigt, jag har aldrig hört tals om det.
Och hans müsli och bröd är också opti.
Vilka argument är helt off och vart ser du "fruktdieten"?
Du hävdade att man bara åt LCFH sedan urminnes-tider, men man åt frukt, och det är ju inte riktigt LCHF. Eller?
Postad 17 April 2011 - 17:00
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Du hävdade att man bara åt LCFH sedan urminnes-tider, men man åt frukt, och det är ju inte riktigt LCHF. Eller?
Vad man åt var väldigt geografiskt avgörande
Postad 17 April 2011 - 17:02
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Vad man åt var väldigt geografiskt avgörande
Självklart! Men att man var så strikt med LCHF tror jag inte på. Klart de åt frukt.
Postad 17 April 2011 - 17:14
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Självklart! Men att man var så strikt med LCHF tror jag inte på. Klart de åt frukt. 
Vissa åt frukt, men vissa hade ingen tillgång till det alls. Men eftersom det var brist på mat så åt man vad som bjöds utan tanke på kolesterol, insulin, diabetes, vitaminer mm Att animalisk mat föredrogs är en självklarhet eftersom det gav bra näring till kroppen.
Postad 17 April 2011 - 17:29
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Om vi nu bortser från "allt farligt" som händer när man äter frukt, så kan ni ju inte neka att det är en bra kost. Bra för miljön bland annat, om man handlar sådan frukt som är närodlad och ekologisk. Om man får i sig kalorierna, det vill säga minst ca 3000+ så får du i dig allt du behöver förutom B12.
Postad 17 April 2011 - 17:38
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Om vi nu bortser från "allt farligt" som händer när man äter frukt, så kan ni ju inte neka att det är en bra kost. Bra för miljön bland annat, om man handlar sådan frukt som är närodlad och ekologisk. Om man får i sig kalorierna, det vill säga minst ca 3000+ så får du i dig allt du behöver förutom B12.
Allt du behöver betyder inte allt du mår bra av. Överlever gör man säkert, men kroppen kommer inte nå sin fulla potential. Mer protein har mycket fördelare, mindre fruktos likaså. Själv gillar jag kolhydrater, men försöker ofta begränsa intaget pga hälsa, form och prestation. 100-200 g passar mig perfekt då jag väger ca 120 kg och tränar gym nästan dagligen.
Postad 17 April 2011 - 17:51
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Jag mår mycket bättre av frukt/grönt än vad jag gör på en vanlig kost. Sedan att matsmältningen blir grymt bra är inte en nackdel. När jag åt frukt så åt jag upp mot 1500g kolhydrater, men då tränade jag en del också.
Man gör det som fungerar bäst för en själv såklart!
Postad 17 April 2011 - 19:16
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag mår mycket bättre av frukt/grönt än vad jag gör på en vanlig kost. Sedan att matsmältningen blir grymt bra är inte en nackdel. När jag åt frukt så åt jag upp mot 1500g kolhydrater, men då tränade jag en del också.
Man gör det som fungerar bäst för en själv såklart!
Tyvärr färgas åsikten om vad som funkar bäst. Religon, kultur, personliga preferenser är 3 saker som påverkar kosten och där man ofta lurar sig själv. Finns veganer som är sjuka av näringsbrist men som påstår sig äta bra och må bra. Nu är inte detta ett påhopp på just veganer, det var bara ett exempel.
Postad 17 April 2011 - 19:26
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Tyvärr färgas åsikten om vad som funkar bäst. Religon, kultur, personliga preferenser är 3 saker som påverkar kosten och där man ofta lurar sig själv. Finns veganer som är sjuka av näringsbrist men som påstår sig äta bra och må bra. Nu är inte detta ett påhopp på just veganer, det var bara ett exempel.
Jo det stämmer bra! Det finns väldigt många veganer som får näringsbrist, då de svälter sig själv. Oftast då man äter för lite kalorier, då får man i sig för lite näring!
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 19:27.
Postad 17 April 2011 - 20:58
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nä inte LCHF, men att maten har bestått av mycket kött och fett. Frukt har inte varit lika vanligt här i norden som söder över och fruktsorten har varierat. Frukt har funnits länge men dagens frukt är modifierar, större och sötare. Frukt är överskattat, som ett bättre godis kan man säga. Hög sockerhalt (vet att du säger att det är ett annat socker som ska vara nyttigt) och lite vitaminer. Om vi nu bortser från "allt farligt" som händer när man äter frukt, så kan ni ju inte neka att det är en bra kost. Bra för miljön bland annat, om man handlar sådan frukt som är närodlad och ekologisk. Om man får i sig kalorierna, det vill säga minst ca 3000+ så får du i dig allt du behöver förutom B12.
Miljön? Besprutningar är inte bra för miljön, människan eller djur. Närodlade bananer, finns det sånt? Vad är det som är så bra med frukt om man bortser från c-vitamin i citrusfrukter? 3000+ kalorier, vad får du det ifrån? Du vet väl att det är på tok för mycket kalorier för vanlig svensson, t o m för mig. Och vadå "förutom B12"? Menar du att man får i sig allt med LCHF förutom vitamin B12? Jag sa ju att det bla finns i ägg och ägg äts mycket av lowcarb-folk. När jag åt frukt så åt jag upp mot 1500g kolhydrater, men då tränade jag en del också.
1500g kolhydrater ger 6000kcal! Vad år du mer dom dagarna? Och du har inte gått upp i vikt av det? Tyvärr färgas åsikten om vad som funkar bäst. Religon, kultur, personliga preferenser är 3 saker som påverkar kosten och där man ofta lurar sig själv. Finns veganer som är sjuka av näringsbrist men som påstår sig äta bra och må bra. Nu är inte detta ett påhopp på just veganer, det var bara ett exempel.
Läst du om veganerna för nån vecka sedan där dottern, som mamman ammade, dog av näringsbrist, båda föräldrarna skulle få ett fängelsestraff på 5år eller nåt.
Postad 17 April 2011 - 21:17
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Jag har själv inte prövat att äta bara pasta eller ris
Gissa vad sumobrottares diet består av :trumvirvel: ris.. (och öl/vin) sumobrottare är feta, men de mår egentligen ofantligt bra, har inga egentliga (iaf mätbara) hälsoproblem, de får sällan hjärtproblem osv; det är status att vara fet (alltså är det inte ett hälsoproblem?). Hemligheten? Träning. Motion. Träning. Och motion. Och mer träning. Det finns väldigt många veganer som får näringsbrist, då de svälter sig själv. Oftast då man äter för lite kalorier, då får man i sig för lite näring!
Njae, näringsbrist beror snarare brist på proteiner, vitaminer och mineraler. Man kan alltså ha näringsbrist trots att man är ligger på kaloriöverskott. För att återgå till frukterianeriet så är den största och kanske enda egentliga fördelen jag ser med frukter att de motverkar cancer i tämligen hög grad. Ur energisynpunkt är det socker. Punkt. Bär däremot innehåller ofta betydligt mer proteiner, vitaminer och mineraler än vad frukter gör. Jmfr äpple med blåbär tex. Kan ju vara svårt att komma upp i stora mängder bär iofs
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 17 April 2011 - 21:23.
Postad 17 April 2011 - 21:53
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Nä inte LCHF, men att maten har bestått av mycket kött och fett. Frukt har inte varit lika vanligt här i norden som söder över och fruktsorten har varierat. Frukt har funnits länge men dagens frukt är modifierar, större och sötare. Frukt är överskattat, som ett bättre godis kan man säga. Hög sockerhalt (vet att du säger att det är ett annat socker som ska vara nyttigt) och lite vitaminer.
Miljön? Besprutningar är inte bra för miljön, människan eller djur. Närodlade bananer, finns det sånt?
Vad är det som är så bra med frukt om man bortser från c-vitamin i citrusfrukter?
3000+ kalorier, vad får du det ifrån? Du vet väl att det är på tok för mycket kalorier för vanlig svensson, t o m för mig.
Och vadå "förutom B12"? Menar du att man får i sig allt med LCHF förutom vitamin B12? Jag sa ju att det bla finns i ägg och ägg äts mycket av lowcarb-folk.
1500g kolhydrater ger 6000kcal! Vad år du mer dom dagarna? Och du har inte gått upp i vikt av det?
Läst du om veganerna för nån vecka sedan där dottern, som mamman ammade, dog av näringsbrist, båda föräldrarna skulle få ett fängelsestraff på 5år eller nåt.
Om man ska äta enligt 80/10/10 LFRV, så ska man äta minst 2500+kalorier som kvinna och minst 3000+ som man. Att äta 6000kcalorier kan bestå av bananer, apelsiner och dadlar, samt massa grönt för att få i sig ännu mer näring. Som jag sagt innan, pröva att äta frukt, man kan inte bli FET FET! Man kan vara otränad och ha något extra kilo på kroppen, men man kan inte vara fet. Hela grejen med denna kost är att man håller sig aktiv, såklart, mycket energi = mycket träning. Jag tror faktiskt de flesta veganer underäter på både kalorier och näring, det gör jag säkert i denna kost just nu. Angående B12 - Du har säkert rätt att man får i sig det ifrån ägg. Men de flesta som lever på en SAD-diet får inte i sig det (de kanske inte äter ägg?). Finns en studie på att ca 40% av befolkningen i USA har B12-brist.
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 21:56.
Postad 17 April 2011 - 21:59
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Gissa vad sumobrottares diet består av :trumvirvel:
ris.. (och öl/vin)
sumobrottare är feta, men de mår egentligen ofantligt bra, har inga egentliga (iaf mätbara) hälsoproblem, de får sällan hjärtproblem osv; det är status att vara fet (alltså är det inte ett hälsoproblem?). Hemligheten? Träning. Motion. Träning. Och motion. Och mer träning.
Njae, näringsbrist beror snarare brist på proteiner, vitaminer och mineraler. Man kan alltså ha näringsbrist trots att man är ligger på kaloriöverskott.
För att återgå till frukterianeriet så är den största och kanske enda egentliga fördelen jag ser med frukter att de motverkar cancer i tämligen hög grad. Ur energisynpunkt är det socker. Punkt.
Bär däremot innehåller ofta betydligt mer proteiner, vitaminer och mineraler än vad frukter gör. Jmfr äpple med blåbär tex. Kan ju vara svårt att komma upp i stora mängder bär iofs 
Frukt kan bota mycket mer än cancer. Äpple innehåller väldigt lite protein. Apelsiner har jag för mig innehåller en del! Äter du en bra mängd kalorier från frukt samt lite grönt så får man i all protein, fett och näring man behöver ha.
Postad 17 April 2011 - 22:07
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Äpple innehåller väldigt lite protein.
0,3g /100g Apelsiner har jag för mig innehåller en del!
0,9g / 100g Äter du en bra mängd kalorier från frukt samt lite grönt så får man i all protein, fett och näring man behöver ha.
Allt går ju, men det låter ohälsosamt och jobbigt
Postad 17 April 2011 - 22:08
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
0,3g /100g
0,9g / 100g
Allt går ju, men det låter ohälsosamt och jobbigt 
Varför låter det ohälsosamt? Gillar du inte frukt? http://www.youtube.c...feature=relatedNu blev man ännu mer sugen på frukt!
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 22:10.
Postad 17 April 2011 - 22:10
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Frukt kan bota mycket mer än cancer.
Äpple innehåller väldigt lite protein. Apelsiner har jag för mig innehåller en del!
Äter du en bra mängd kalorier från frukt samt lite grönt så får man i all protein, fett och näring man behöver ha.
Vad får du allt ifrån? Är det eget påhitt/önsketänkande eller har nån lurat i dig det här?
Postad 17 April 2011 - 22:10
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Varför låter det ohälsosamt? Gillar du inte frukt? 
Jag har en tendens att tjocka till mig, så att leva nästan uteslutande på socker och vatten skulle inte fungera för mig  Jag äter normalt frukt, kanske nån om dagen. Men just nu tänkte jag gå ner i vikt och då är det inte ett alternativ att stoppa i sig.
Redigerat av Squeezemaster, 17 April 2011 - 22:10.
Postad 17 April 2011 - 22:14
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Vad får du allt ifrån?
Är det eget påhitt/önsketänkande eller har nån lurat i dig det här?
Vad jag får allt ifrån? Bra fråga faktiskt! Tror jag läste om Michael Arnstein som är löpare, och han presterar riktigt bra genom att bara äta frukt och grönsaker. Sedan har jag väl snöat in på forumet 30bananasaday.com! Squeezemaster - Kan lova dig att du inte kommer tjocka till dig med endast kalorier från frukt och grönt. Det största nybörjar-problemet är att man äter för lite och mår dåligt.
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 22:18.
Postad 17 April 2011 - 22:17
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Om man ska äta enligt 80/10/10 LFRV, så ska man äta minst 2500+kalorier som kvinna och minst 3000+ som man.
Vad är LFRV? Som jag sagt innan, pröva att äta frukt, man kan inte bli FET FET! Man kan vara otränad och ha något extra kilo på kroppen, men man kan inte vara fet.
Menar du att frukt undgår metabolismens lagar, isf gör även läsk det eftersom dom innehåller samma makronutrienter. Angående B12 - Du har säkert rätt att man får i sig det ifrån ägg. Men de flesta som lever på en SAD-diet får inte i sig det (de kanske inte äter ägg?). Finns en studie på att ca 40% av befolkningen i USA har B12-brist.
Säg nåt dom inte har brist på... Men dom lär ju inte få b12 från apelsiner iaf. LCHF kanske inte är så dum för dom som äter SAD.
Postad 17 April 2011 - 22:19
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Sedan har jag väl snöat in på forumet 30bananasaday.com!
Jag börjar tro mer och mer att du trollar med oss, dom verkar ju inte kloka i skallen där?!
Postad 17 April 2011 - 22:22
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Energifördelning
apelsin
fett, totalt 6%
protein, totalt 5% (0.6g/100g)
kolhydrater, digererbara 76%
äpple
fett, totalt 2%
protein, totalt 2% (0.2g/100g)
kolhydrater, digererbara 81%
banan
fett, totalt 4%
protein, totalt 5% (1.1g/100g)
kolhydrater, digererbara 85%
blåbär
fett, totalt 12%
protein, totalt 5% (0.5g/100g)
kolhydrater, digererbara 59%
dadlar (torkade)
fett, totalt 3%
protein, totalt 6% (3.0g/100g)
kolhydrater, digererbara 81%
man måste alltså äta motsvarade 1.5kg torkade dadlar (  ) för att få i sig 3Mcal per dag  motsvarar 40g protein
eller 3,5 kg banan... 39g protein
eller 8.3 kg äpplen.. ger oss 17g protein
stabilt att bygga muskler med.
Postad 17 April 2011 - 22:22
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Vad är LFRV?
Menar du att frukt undgår metabolismens lagar, isf gör även läsk det eftersom dom innehåller samma makronutrienter.
Säg nåt dom inte har brist på... Men dom lär ju inte få b12 från apelsiner iaf. LCHF kanske inte är så dum för dom som äter SAD.
Low Fat Raw Vegan. Om du nu vill se på det så, så javisst, frukt undgår metabolismens lagar! Och, nej man får inte i sig B12 från apelsiner, vem har påstått det? Dovienya - Ja det finns faktiskt dem som bygger muskler enklare på frukt och grönt än på kött och massa proteintillskott. Men det varierar säkert från person till person, som det mesta. Ett dagsintag kan se ut såhär: 20st Apelsiner 20st Bananer 400g Spenat till sallad eller smoothie 100g Selleri 750g Dadlar Hamnar på ca 5500kcal, 1400g kolhydrater, 80g protein och 15g fett. (Lite snålt med fett, men det kan man fixa) Denna dag får man i sig väldigt mycket bra saker!
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 22:34.
Postad 17 April 2011 - 22:33
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Low Fat Raw Vegan.
Om du nu vill se på det så, så javisst, frukt undgår metabolismens lagar!
Och, nej man får inte i sig B12 från apelsiner, vem har påstått det?
Ok, du trollar. Det är nog dags för dig att komma ner på jorden. Har du nåt intresse av nutrition och metabolism eller köper du all bullshit som förespråkas på 30bananas? Det finns bra böcker om näringslära, du borde läsa dom och sen kommer du se 30 bananas med helt andra ögon. Du snackar så mycket dynga, skulle du säga att du tror att vi får all den energi vi behöver från solen och inte behöver äta så kommer jag inte bli förvånad.
Postad 17 April 2011 - 22:40
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Ok, du trollar.
Det är nog dags för dig att komma ner på jorden.
Har du nåt intresse av nutrition och metabolism eller köper du all bullshit som förespråkas på 30bananas?
Det finns bra böcker om näringslära, du borde läsa dom och sen kommer du se 30 bananas med helt andra ögon.
Du snackar så mycket dynga, skulle du säga att du tror att vi får all den energi vi behöver från solen och inte behöver äta så kommer jag inte bli förvånad.
Vi kan säga såhär, jag går hellre på känsla och egen erfarenhet framför allt annat. Sedan att så många andra lyckas på denna kost är ju roligt! Vilken trist ton du har, sovit för lite, eller blir man såhär på LCHF-kost? Kanske dags att äta lite kolhydrater.
Postad 17 April 2011 - 22:46
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Vi kan säga såhär, jag går hellre på känsla och egen erfarenhet framför allt annat. Sedan att så många andra lyckas på denna kost är ju roligt!
Vilken trist ton du har, sovit för lite, eller blir man såhär på LCHF-kost? Kanske dags att äta lite kolhydrater. 
Tonen är för att jag tycker det är tragiskt och lite scary men vill du tro att jorden är platt så gärna för mig.
Postad 17 April 2011 - 22:46
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
2kg banan 20-50kr
3kg apelsin 40-70kr
500g spenat 6kr
100g selleri huvva  ca 15kr
750g dadlar 50-150kr
dagspriset för en frukterian är alltså: 130-280kr beroende på om man äter ekologiskt eller inte.
alltså ej genomförbart för de allra allra flesta..
(men jag tar bara och handlar sista fem minuterna innan hötorget stänger ner och då betalar jag bara 5kr/kilo för allt, men ändå anser jag att detta är den ultimata kosten och vill köra den på alla)
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 17 April 2011 - 22:47.
Postad 17 April 2011 - 22:51
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Tonen är för att jag tycker det är tragiskt och lite scary men vill du tro att jorden är platt så gärna för mig.
Nej, du måste skoja. Jorden är visst platt! Vad är negativt med enbart frukt? det kanske låter konstigt? "Att leva på frukt" hur är det möjligt? Titta istället på de som lyckats med en vegansk eller LFRV-kost. Det är ju intressant. - Angående priserna på frukt. Ja, det är inte jättebilligt, men hälsofördelarna väger upp. På bara ett par dagar kände jag skillnad att jag inte luktade svett. Kände mig piggare och mer alert! Kunde tänka klarare... Nu åt jag inte frukt så jättelänge, men redan efter ett par dagar kände jag skillnad!
Redigerat av Unregistered9282241e, 17 April 2011 - 22:54.
Postad 17 April 2011 - 22:57
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nej, du måste skoja. Jorden är visst platt!
Vad är negativt med enbart frukt? det kanske låter konstigt? "Att leva på frukt" hur är det möjligt?
Titta istället på de som lyckats med en vegansk eller LFRV-kost. Det är ju intressant.
Vad är det dom har lyckats med? Lura i andra människor dynga? Som att vatten och socker inte gör människan fet?
Postad 17 April 2011 - 23:02
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Vad är det dom har lyckats med? Lura i andra människor dynga? Som att vatten och socker inte gör människan fet?
Vadå lura i andra människor dynga? Det är ju hur lätt som helst att pröva på! Frukt är gott, och nyttigt. Gå och ät lite grädde och hinka i dig lite olivolja! Eller vad gör ni LCHF:are?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|