Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VU+ Satellitmottagare

3303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 9.117646 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8.333332 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7.5 (1) Inga priser
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6.5 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 5 280:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8.999998 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8.999998 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8.333332 (2) 789:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7.5 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7.5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo 4K SE (Digitalboxar) 4 (0) 4 890:-
7 relaterade trådar

Postad 23 September 2010 - 21:16

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
För en kanal är det enkelt, för hundra kanaler njaa

Postad 23 September 2010 - 21:19

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Update
Har installerat 1 TB HDD och gjort min första inspelning av en film från Canal + Film HD och det blev kanon. ca 14 GB med 5.1 ljud + perfekt text :P .

Även installerat Picons till alla kanaler.

Kanon mottagare.

Härligt att den föll i smaken.
Tips finns en enkel sökfunktion med fjärren om man vill hoppa fram till ex en kanal som börjar på bokstaven S , tryck PIL UPP sedan 4st snabba tryckningar på knapp nr 7 då kommer du till de kanalerna som börjar med S. tryck två snabba på 2an för att komma till kanaler som börjar på A osv, du hajar nog
Detta funkar inte på alla Vu+ images
Samma funktion finns till Dreamboxar med LT image.

Postad 23 September 2010 - 21:22

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

För en kanal är det enkelt, för hundra kanaler njaa

Då finns det ju DreamBoxEdit som funkar till VU+ , då gör du det på din PC ,också enkelt eller hur?

BTW man måste ju inte sortera alla på en gång.

Redigerat av Hakon, 23 September 2010 - 21:25.

Postad 23 September 2010 - 22:02

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Då finns det ju DreamBoxEdit som funkar till VU+ , då gör du det på din PC ,också enkelt eller hur?

BTW man måste ju inte sortera alla på en gång.

Jag gjorde mina egna favoritlistor med DreamBoxEdit och det är löjligt enkelt, bara "drag and drop".

Postad 24 September 2010 - 06:50

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Själv använder jag Dreamset för motsvarande ändamål. Vet inte om det är bättre än Dreamboxedit, men jag har använt Dreamset seda Nokia7020S-tiden och har vant mig vid detta.

Men att sitta och göra det manuellt via fjärr är ingen bra idé...

Postad 24 September 2010 - 12:20

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Men att sitta och göra det manuellt via fjärr är ingen bra idé...

Om det var en bra ide eller inte kan ju kvitta , han ville veta hur man gör och det fick han ju.
Sen vad du tycker är upp till dig.

Postad 24 September 2010 - 14:09

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Tryck PIL UPP på fjärren, nu får du upp kanallistan.Markera kanalen, tryck meny, välj "lägg till kanal i favoritlista" tryck ok, välj vilken favorit du vill ha den i, tryck ok. Enkelt eller hur :P

Tackar. Felet jag gjorde var att jag i kanallistan tryckte blå knapp (favoriter) före meny-knappen.

Det är enklare att editera i PC, men jag föredrar att göra det i boxen av följande skäl: Eftersom jag har många LNBer får jag in många program på flera ställen. De brukar dock ha olika bandbredd och signalstyrka, så jag kollar alla först innan jag väljer vilken som skall bli favorit. Och då har jag nytta av bl.a. bitrate-plugin.

Postad 29 September 2010 - 14:08

volvov70
  • volvov70
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med min VU när jag spelar in på hårddisken pixlar den väldigt ofta men ser jag på ett program som jag samtidigt spelar in syns det inget men på själva inspelningen syns det pixelfel någon som vet var felet är

VU+Duo är inkopplad via nätverket kan det vara något fel på hårddisken

Postad 29 September 2010 - 14:41

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Jag har ett problem med min VU när jag spelar in på hårddisken pixlar den väldigt ofta men ser jag på ett program som jag samtidigt spelar in syns det inget men på själva inspelningen syns det pixelfel någon som vet var felet är

VU+Duo är inkopplad via nätverket kan det vara något fel på hårddisken

Vilken image har du installerad?
Vilken HDD ,intern eller E-Sata (eller NAS)? Mer info om olika HDD som funkar internt med Vu+ http://www.vuplus-su...TA-HDD-and-size

Postad 29 September 2010 - 17:25

volvov70
  • volvov70
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung Spinpoint F3 1TB Sata samma som man kan ha enligt vu support använder mig av image PLI

Postad 29 September 2010 - 17:35

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
@volvo70

Pixlar den på samma ställe om du spelar upp inspelningen flera gånger?
Är det skillnad på SD och HD?
Jag har själv den hdd'n som du nämner och jag har kört 4 samtidiga inspelningar plus en timeshift utan problem.

Postad 30 September 2010 - 10:45

volvov70
  • volvov70
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

@volvo70

Pixlar den på samma ställe om du spelar upp inspelningen flera gånger?
Är det skillnad på SD och HD?
Jag har själv den hdd'n som du nämner och jag har kört 4 samtidiga inspelningar plus en timeshift utan problem.

Nu har jag initierat om hårdisken nu fungerar det mycket bättre dock är det en sak jag stör mig på att efter ett par sekunders inspelning fryser den helt i 3-4 sek sen funger det som det ska gäller både SD samt HD materiel

Postad 30 September 2010 - 11:27

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Frysningen på några sekunder beror troligtvis på att hdd'n varar upp från viloläge, det går att ställa hur länge den skall vänta innan den går in i viloläge.

Postad 03 October 2010 - 11:37

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hur får man Picons att fungera på Sirius och Thor de fungerar på de övriga satelliterna, jag använder pli och har installerat från plugins.

Postad 03 October 2010 - 12:35

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Hur får man Picons att fungera på Sirius och Thor de fungerar på de övriga satelliterna, jag använder pli och har installerat från plugins.

Lättast att du använder ett USB minne ( FAT 32 ) och gör en mapp som heter picon ( små bokstäver ) i rooten av USB minnet. Där lägger du dina picons och det kommer fungera. Glöm inte starta om boxen.

En bra sida för picons

Postad 03 October 2010 - 13:04

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Lättast att du använder ett USB minne ( FAT 32 ) och gör en mapp som heter picon ( små bokstäver ) i rooten av USB minnet. Där lägger du dina picons och det kommer fungera. Glöm inte starta om boxen.

En bra sida för picons

Precis som jag har gjort vid installationen av picons, valt usb och installerat dem där då funkar 28, 19, 13 öst, 5 och 7 väst men inte sirius och thor, jag har ominstallerat ett flertal gånger men inget hjälper.

Postad 03 October 2010 - 13:08

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

Precis som jag har gjort vid installationen av picons, valt usb och installerat dem där då funkar 28, 19, 13 öst, 5 och 7 väst men inte sirius och thor, jag har ominstallerat ett flertal gånger men inget hjälper.

Jag har själv inget problem med Sirius och Thor och jag hämtade från länken. Bara att packa upp och föra över till USB minnet samt starta om boxen. Pröva att ladda ner picons för Thor och Sirius från länken jag gav dig och pröva igen.

Postad 03 October 2010 - 15:19

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag har själv inget problem med Sirius och Thor och jag hämtade från länken. Bara att packa upp och föra över till USB minnet samt starta om boxen. Pröva att ladda ner picons för Thor och Sirius från länken jag gav dig och pröva igen.

Gjort som du beskrev med samma resultat inga på sirius och thor kan det möjligtvis vara så att det inte stämmer med kanal och satellit id, och i så fall hur ändrar man det?

Postad 03 October 2010 - 15:30

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Finns ju även att ladda ner picons via plugin meny i din box, iofs inga 3D picons.

Postad 03 October 2010 - 15:37

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Finns ju även att ladda ner picons via plugin meny i din box, iofs inga 3D picons.

Så gjorde jag från början med samma resultat inga på sirius och thor. tror nog att det har med id att göra vad ska man ha för satellitlista?

Postad 03 October 2010 - 16:15

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Så gjorde jag från början med samma resultat inga på sirius och thor. tror nog att det har med id att göra vad ska man ha för satellitlista?

Har du laddat ner kanallista från någon annan eller har du skapat egen ?
Det är vanligt att 0,8w skrivs som 1w och 4,8e som 5e om detta ändras/blandas kan det bli pyttipanna.

Jag laddar ner satellites.xml från denna sida http://satellites-xml.eu/?gen
Den funkar med OpenPLi picons ,alltså ID stämmer.

Redigerat av Hakon, 03 October 2010 - 16:18.

Postad 03 October 2010 - 17:51

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Har du laddat ner kanallista från någon annan eller har du skapat egen ?
Det är vanligt att 0,8w skrivs som 1w och 4,8e som 5e om detta ändras/blandas kan det bli pyttipanna.

Jag laddar ner satellites.xml från denna sida http://satellites-xml.eu/?gen
Den funkar med OpenPLi picons ,alltså ID stämmer.

Det är så att vid turnerkonfig. går det inte att välja thor 0,8 utan det är thor 0,9 som finns, likaså så går det inte att välja sirius 4,8 utan det är astra 5.0 istället. Det hjälper inte med en ny satellitlista då det inte går att välja 0,8 resp. 4,8 som det måste vara för att picons ska fungera. Kan ni välja sirius 4,8 och thor 0.8.

Postad 03 October 2010 - 20:34

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Det är så att vid turnerkonfig. går det inte att välja thor 0,8 utan det är thor 0,9 som finns, likaså så går det inte att välja sirius 4,8 utan det är astra 5.0 istället. Det hjälper inte med en ny satellitlista då det inte går att välja 0,8 resp. 4,8 som det måste vara för att picons ska fungera. Kan ni välja sirius 4,8 och thor 0.8.

Men där har du ditt problem som jag beskrev ovan .Har du laddat ner någon kanallista utifrån eller en annan image(skulle gissa på Dream Elite eller VIX) så finns det troligtvis en satellites.xml fil med som är 0,9w och 5,0e. Den satellites.xml som finns i Pli är 0,8w och 4,8e.Laddar du ner en korrekt xml fil kommer din gamla kanallista inte funka utan du får då göra en ny. Du FTP över en ny xml fil till /etc/tuxbox det är bara att skriva över den felaktiga filen och boota om Enigman så kommer 0.8w och 4,8e dyka upp i stellite menyn

Redigerat av Hakon, 03 October 2010 - 20:40.

Postad 03 October 2010 - 22:47

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Men där har du ditt problem som jag beskrev ovan .Har du laddat ner någon kanallista utifrån eller en annan image(skulle gissa på Dream Elite eller VIX) så finns det troligtvis en satellites.xml fil med som är 0,9w och 5,0e. Den satellites.xml som finns i Pli är 0,8w och 4,8e.Laddar du ner en korrekt xml fil kommer din gamla kanallista inte funka utan du får då göra en ny. Du FTP över en ny xml fil till /etc/tuxbox det är bara att skriva över den felaktiga filen och boota om Enigman så kommer 0.8w och 4,8e dyka upp i stellite menyn

Okej där var felet., jag tackar så mycket för hjälpen!

Postad 04 October 2010 - 15:12

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Har haft min VU+Duo i drygt en vecka nu
och måste ju bara säga att det är en kanon
mottagare.
Istallerade en hårddisk i helgen och testade
runt lite med inspelningar på lite olika kanaler
allt funkade fint utom en sak när jag spelade
in på History Channel HD så gick det inte att spela
upp,boxen indikerade att den spelade in.
Någon som har upplevt samma sak.

Postad 04 October 2010 - 15:56

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

mottagare.

Fick du stängt av de andra inspelningarna innan du spelade in på H-Ch HD ?
Om inte så kan boxen "endast" klara inspelning av 5st kanaler samtidigt ,man kan lägga till en 6 kanal men den blir inte inspelad.
Det ända jag råkat ut för i inspelningstrubbel är att boxen låst sig när jag lagt till en insp manuellt,inspelningen snurra på till min FreeNas server men boxen hängde sig totalt.

Redigerat av Hakon, 04 October 2010 - 15:57.

Postad 04 October 2010 - 16:41

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Jag spelade bara in på H-CH HD.
Inga andra inspelningar på gick.

Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 04 October 2010 - 16:43.

Postad 04 October 2010 - 17:11

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
@nim66

Jag hade samma fel i början men på Animal Planet HD "ligger på samma transponder" men Time Shiften fungerade. Vad som fixade att det fungerar nu vet jag tyvärr ej, men jag har Permanent TimeShift-pluginen installerad och det kanske var i samma veva som det fixades eller så var det någon uppdatering.

Kul att även du gillar boxen, du har väl hunnit prova en massa olika boxar nu?

Postad 04 October 2010 - 17:30

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Jag spelade bara in på H-CH HD.
Inga andra inspelningar på gick.

Ok knepigt , men som alla digitala pryttlar kan dom ibland tycka annorlunda än den som sitter bakom spakarna.

Postad 04 October 2010 - 17:53

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

mottagare.

Har bara gjort 4 inspelningar hittills både SD och HD men alla har blivit perfekta med bild,ljud och text.

Postad 04 October 2010 - 18:36

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Är ju inget livsviktit problem lär nog
inte spela in H-CH HD värst mycket men
det är ju alltid kul om man kan lösa problem
ska ta och testa lita och se om man kommer
på något.

Postad 04 October 2010 - 19:30

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Är ju inget livsviktit problem lär nog
inte spela in H-CH HD värst mycket men
det är ju alltid kul om man kan lösa problem
ska ta och testa lita och se om man kommer
på något.

Kom ju iofs nya drivers 27/9 men vet ej om det kan hjälpa dig.
20100927
- Fix radio channel playback problem
- Increase maximum number of pids per recording channel.
- Fix PES Video Picture display problem
- Fix radio channel recording problem(solo)

Postad 04 October 2010 - 20:12

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Kom ju iofs nya drivers 27/9 men vet ej om det kan hjälpa dig.
20100927
- Fix radio channel playback problem
- Increase maximum number of pids per recording channel.
- Fix PES Video Picture display problem
- Fix radio channel recording problem(solo)

Ska testa det.
Japp det funkade med en uppdatering att det kan vara
så enkelt.

Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 05 October 2010 - 07:14.

Postad 06 October 2010 - 18:04

Jarven
  • Jarven
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ær helt færsk på detta med Linux-boxar då jag længe suttit och sløat med ett boxerabbonemang men jag har fått upp øgonen før HD då jag æntligen tagit mig i kragen och inhandlat en ny HDTV. Upptæckte rætt snabbt att det verkar va satellit som gæller nu før att få mest møjligt med HD-material att titta på. Tænkte først køpa en dreambox men fick upp øgonen før VU+ solo. Nu till min fråga:
Kan man anvænda den bakre USB'n till en wifi-dongle typ "DLink DWA-140 USB-stick"? Har ingen lust att dra en ny kabel från routern.. Tænkte spara USB'n på fronten till den bærbara hårddisken før att kunna spela in material ibland om andan faller på.
Vad ær det før snack om "pairing" egentligen? Ett nytt sætt att koda som gør en linuxbox værdeløs? Som sagt helt grøn på detta.. B)

Postad 07 October 2010 - 12:35

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Ær helt færsk på detta med Linux-boxar då jag længe suttit och sløat med ett boxerabbonemang men jag har fått upp øgonen før HD då jag æntligen tagit mig i kragen och inhandlat en ny HDTV. Upptæckte rætt snabbt att det verkar va satellit som gæller nu før att få mest møjligt med HD-material att titta på. Tænkte først køpa en dreambox men fick upp øgonen før VU+ solo. Nu till min fråga:
Kan man anvænda den bakre USB'n till en wifi-dongle typ "DLink DWA-140 USB-stick"? Har ingen lust att dra en ny kabel från routern.. Tænkte spara USB'n på fronten till den bærbara hårddisken før att kunna spela in material ibland om andan faller på.
Vad ær det før snack om "pairing" egentligen? Ett nytt sætt att koda som gør en linuxbox værdeløs? Som sagt helt grøn på detta.. :)

Pairing är något Viasat håller på med just nu iallafall och det gäller mest HD kanalerna kan inte i skrivande stund exakt vad som gäller där.

Det finns vissa forum som tar upp detta med wlan osv kolla här tex. Wlan usb

Postad 08 October 2010 - 23:43

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har precis börjat installera min nya vu+ duo men stöter på en del patrull. Jag får inte in speciellt många kanaler vid kanalsökning och får ingen bild på de få kanalerna heller (har inte testat alla iofs)

Jag har en vu+ duo med VIX 1.1 installerad. Parabolen är en Triax 88 cm med dubbla LNB kopplade med DiSEqC-switchar direkt till de två ingångarna på vu+. Allt är installerat av en seriös och välrenommerad installationsfirma och enligt deras mätningar har jag korrekta och goda värden på ingångarna. Enligt instruktion ska LNB:erna vara riktade mot Canal Digital och Viasat. Jag har nya abonnemang med kort för bägge.

Men när jag har installerat VIX 1.1 och laddat ner CCcam 2.1.14 och aktiverat den (efter att ha skapat en tom CCcam.cfg fil och laddat ner den) samt gjort en egen satelite.xml-fil via http://satellites-xml.eu/?gen med enbart "Astra 4A at 4.8°E" och "Thor 5/6 at 0.8°W" så blir det pannkaka vid kanalsökningen. Jag får som mest in 39 kanaler. Och när jag testar på måfå efteråt som ger ingen av kanalerna någon bild.

Så jag är lite frustrerad och vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka. Jag är helt ny på Linux-boxar men är programmerare (Windows/Mac/iPhone) och därmed datorvan, fast total nybörjare på Linux. Men nu har jag suttit i timmar och letat på forum och testat olika kombinationer på boxen börjar tappa modet.

Jag har ett antal frågor och skulle uppskatta alla tankar och idéer kring:

1. Ligger Viasat på "Astra 4A at 4.8°E" och Canal Digital på "Thor 5/6 at 0.8°W"? Eller har jag missat den enkla detaljen?

2. Vilka värden i Satfinder visar på en bra signal?

3. Hur ska jag ställa in Tuner A och B? Jag har valt enkel konfiguration med port A och B till respektive satellit ovan och Ja/Nej på nästföljande frågor. Tuner B är satt till samma som Tuner A.

4. Varför får jag så få kanaler vid sökning? Om jag har gjort fel vid CCcam.cfg skulle det ge få kanaler och ingen bild?

5. Exempel på kanaler som den hittar är: Antena 2, Digi Film 1, Digi Sport Hu, Digi Sport RO, Discovery RO, Eurosport 2, Nat Geo CE, TV 1000 Ru Kino, TV 2/Bornholm, TV 2/Fyn, TV 1000 Action East FSS, TV6 Hungary, Viasat Nature East FSS,
Viasat Sport FSS, Viasat3 FSSS.

6. Hur ska korten från Canal Digital och Viasat sitta i läsarna? Måste någon sitta i ett speciellt fack och ska chip:et vara neråt?

7. Vad exakt ska stå i CCcam.cfg om jag vill ha Canal Digital och Viasat samtidigt? Ska den vara tom? Har någon den konfigurationen?

8. Dom kanaler jag får in kommer upp med namn och info om tider etc när jag försöker zappa men bilden är svart eller den vanliga VIX-bakgrunden. Så någon information måste boxen ha hittar på satelliterna.

9. Andra idéer på felsökning?

Alla svar mottages mycket tacksamt från halvdesperat nybörjare!

Postad 09 October 2010 - 06:03

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

1. Ligger Viasat på "Astra 4A at 4.8°E" och Canal Digital på "Thor 5/6 at 0.8°W"? Eller har jag missat den enkla detaljen?

Du har rätt för dig ,du har inte missat ngt.

2. Vilka värden i Satfinder visar på en bra signal?

Du bör ligga på över 90% på ex SVT1

3. Hur ska jag ställa in Tuner A och B? Jag har valt enkel konfiguration med port A och B till respektive satellit ovan och Ja/Nej på nästföljande frågor. Tuner B är satt till samma som Tuner A.

Som jag ser det har du gjort rätt.

4. Varför får jag så få kanaler vid sökning? Om jag har gjort fel vid CCcam.cfg skulle det ge få kanaler och ingen bild?

CCcam har inget med kanalsökning att gör.

5. Exempel på kanaler som den hittar är: Antena 2, Digi Film 1, Digi Sport Hu, Digi Sport RO, Discovery RO, Eurosport 2, Nat Geo CE, TV 1000 Ru Kino, TV 2/Bornholm, TV 2/Fyn, TV 1000 Action East FSS, TV6 Hungary, Viasat Nature East FSS,
Viasat Sport FSS, Viasat3 FSSS.

Digi Film 1 är en svag transponder på 0,8w och får du in den med hyffsad signal står nog parabolen ganska rätt, vid injustering av mindre paraboler som din brukar jag just använda mig av Digi Film1 som referenskanal för injustering.

6. Hur ska korten från Canal Digital och Viasat sitta i läsarna? Måste någon sitta i ett speciellt fack och ska chip:et vara neråt?

Valfri kortplats ,chippet neråt

7. Vad exakt ska stå i CCcam.cfg om jag vill ha Canal Digital och Viasat samtidigt? Ska den vara tom? Har någon den konfigurationen?

Du behöver normalt sett inte ändra något i CCcam.cfg , utan ladda ner den och låt den vara så länge.

8. Dom kanaler jag får in kommer upp med namn och info om tider etc när jag försöker zappa men bilden är svart eller den vanliga VIX-bakgrunden. Så någon information måste boxen ha hittar på satelliterna.

Jo något får du ju in, sen om dom ligger rätt är en anna femma.Man kan växla LNB i DiSEqC switchen och få in ett fåtal kanaler, men tror inte du gjort detta.

9. Andra idéer på felsökning?

Lägg in Open PLi som image i stället. http://www.pli-image...w...&dir=/vuduo Ladda ner CCcam och aktivera denna,ändra inte på något i .cfg filer eller satellites.xml. Ställ in Tuner A rätt enligt ovan , skippa Tuner B så länge.Ladda INTE ner några färdiga kanallistor, skapa egna. Scanna av dina satelliter och ta en pilsner.

4,8e = ca 688 kanaler
0,8w = ca 898 kanaler

Redigerat av Hakon, 09 October 2010 - 06:10.

Postad 09 October 2010 - 09:16

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Lägg in Open PLi som image i stället. http://www.pli-image...w...&dir=/vuduo Ladda ner CCcam och aktivera denna,ändra inte på något i .cfg filer eller satellites.xml. Ställ in Tuner A rätt enligt ovan , skippa Tuner B så länge.Ladda INTE ner några färdiga kanallistor, skapa egna. Scanna av dina satelliter och ta en pilsner.

4,8e = ca 688 kanaler
0,8w = ca 898 kanaler

Tack för bra tips och kommentarer Hakon! Jag ska bara klara av min sons födelsedagsfest med släkten så laddar jag hem Open PLi och testar den istället. Återkommer med info senare...

Skulle vilja testa med en gång men då kommer min sambo att ************ :-)

Postad 09 October 2010 - 10:37

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
@Orup70

Tror också att det kommer att funka utan problem med PLi. Provade själv med VIX 1.1 och fick heller ingen signal på Thor-kanalerna, Astra och Hotbird funkade, men hade för lite tid att labba med den "vill ju heller se på tv" och när jag drabbades av "green screen" så lade jag tillbaka backupen av PLi. Men jag tror att det var namngivningen av Thor som inte matchade i min satellites.xml

Fan vilken bra box den här är :D

Postad 10 October 2010 - 14:51

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Hej
Ni som kör med USB DVB-T sticka hur i hela friden gör man då och vilken image kör ni?
Har precis köpt en usb stick och tänkte prova mig på det men kan inte hitta någon vettig info.

Postad 10 October 2010 - 18:53

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Hej
Ni som kör med USB DVB-T sticka hur i hela friden gör man då och vilken image kör ni?
Har precis köpt en usb stick och tänkte prova mig på det men kan inte hitta någon vettig info.

Det är för tillfället lite lurigt att få till det. Tidigare gick det bra med Dream Elite BH imagen, men det teamet har lagt ned sin verksamhet för tillfället. Det går att få tag på deras image på annat håll, men då får du ladda ned tillägg och annat manuellt för att installera eftersom det inte går att hämta något från deras server längre (kan vara lite lurigt om man inte vet hur man gör). Dessutom hade de lite problem med synkning med ljudet vid live-sändning (funkar bra med time-shift och inspelat material).

Det är en del personer som jobbar med lösningar för andra images. Det är nog bara en tidsfråga. Till OpenPLi finns det för närvarande stöd för Sundtek USB DVB-T (dyr sticka och är lite osäker på om den finns i Sverige).

Postad 11 October 2010 - 10:38

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått kanalsökningen att fungera på min box!

Jag gjorde som @Hakon och @ramti föreslog och bytte image till Open PLi och försökte med kanalsökningen där istället. Tyvärr så fungerade det inte heller. Efter att ha försökt alla kombinationer jag kunde komma på halvslumrade jag i soffan och fick plötsligt en tanke att installatören inte hade satt upp twin lnb utan quad lnb eftersom dom ändå inte kostade så mycket mer.

Så jag testade med att konfigurera Tuner A med DiSEqC A/B/C/D och provade att lägga sateliterna på port C & D. Mycket riktigt så var dom inkopplade på C & D istället och efter det fick jag in 1 616 kanaler istället för 39 som mest tidigare!

Jag bytte dock tillbaka till VIX 1.1 som image innan jag fortsatte eftersom jag är lite petig med design och VIX känns mer polerad. Alla har vi våra brister... :-)

MEN jag har ett nytt problem. Jag får inte Viasat att fungera. Jag har installerat CCcam 2.1.4 med en tom CCcam.cfg fil och Canal Digital fungerar perfekt men inga Viasat-kanaler kan avkodas. När jag går in i EMU/entitlements (tror jag det hette) så säger den "no card or unknown card ". Det spelar ingen roll om jag byter plats på korten.

Är det något speciellt som måste göras för att avkoda Viasat? Eftersom dom använder VideoGuard (NDS) och inte Conax som kodsystem så känns det naturligt att man borde göra någon inställning? Fungerar CCcam direkt med VideoGuard utan konfigurering? Eller ska man lägga till något till CCcam.cfg?

Jag såg ett tidigare inlägg från @BGPv4 (inlägg #359) att OSCAM skulle funka med Viasat. Någon som vet mer hur man skulle konfigurera Viasat med OSCAM?

Du behöver ingen CA modul, kör med OSCAM så funkar det perfekt, jag har färdiga configfiler du kan få som fungerar med båda kortläsarna i boxen och du behöver inte Mgcamd eller CCcam för Oscam uppdaterar kortet själv.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

/ Påhl

Postad 11 October 2010 - 12:13

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen fått kanalsökningen att fungera på min box!

Jag gjorde som @Hakon och @ramti föreslog och bytte image till Open PLi och försökte med kanalsökningen där istället. Tyvärr så fungerade det inte heller. Efter att ha försökt alla kombinationer jag kunde komma på halvslumrade jag i soffan och fick plötsligt en tanke att installatören inte hade satt upp twin lnb utan quad lnb eftersom dom ändå inte kostade så mycket mer.

Så jag testade med att konfigurera Tuner A med DiSEqC A/B/C/D och provade att lägga sateliterna på port C & D. Mycket riktigt så var dom inkopplade på C & D istället och efter det fick jag in 1 616 kanaler istället för 39 som mest tidigare!

Jag bytte dock tillbaka till VIX 1.1 som image innan jag fortsatte eftersom jag är lite petig med design och VIX känns mer polerad. Alla har vi våra brister... :-)

MEN jag har ett nytt problem. Jag får inte Viasat att fungera. Jag har installerat CCcam 2.1.4 med en tom CCcam.cfg fil och Canal Digital fungerar perfekt men inga Viasat-kanaler kan avkodas. När jag går in i EMU/entitlements (tror jag det hette) så säger den "no card or unknown card ". Det spelar ingen roll om jag byter plats på korten.

Är det något speciellt som måste göras för att avkoda Viasat? Eftersom dom använder VideoGuard (NDS) och inte Conax som kodsystem så känns det naturligt att man borde göra någon inställning? Fungerar CCcam direkt med VideoGuard utan konfigurering? Eller ska man lägga till något till CCcam.cfg?

Jag såg ett tidigare inlägg från @BGPv4 (inlägg #359) att OSCAM skulle funka med Viasat. Någon som vet mer hur man skulle konfigurera Viasat med OSCAM?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

/ Påhl

Ladda ner och installera, allt finns där och du behöver bara lägga till ditt boxid i filen.

http://www.vuplus-su...c-Viasat-Nordic

Postad 11 October 2010 - 12:24

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Ladda ner och installera, allt finns där och du behöver bara lägga till ditt boxid i filen.

http://www.vuplus-su...c-Viasat-Nordic

Precis vad jag ledade efter!

Noterade att paketet var gjort för Open PLi. Fungerar det med VIX 1.1 om jag laddar ner OSCAM som en plugin och kopierar de tre konfigurationsfilerna enbart?

Eller går hela paketet att kopiera in på en VIX image direkt också? Utan att ladda hem via plugin-menyn?

Postad 11 October 2010 - 18:52

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
@orup70
Vad menar du med en tom CCcam.cfg ?

Postad 11 October 2010 - 20:10

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

@orup70
Vad menar du med en tom CCcam.cfg ?

Jag menar en textfil med namnet CCcam.cfg som är 0 tecken lång, dvs filen har inget innehåll. Det fungerar i varje fall...

Jag sitter precis nu och aktiverar mitt Viasat-kort. Eftersom det är ett helt nytt abonnemang och jag inte hade kopplat in boxen förut så måste man visst ringa in och aktivera kortet först och ange boxid och programkortsnummer. Åtminstone en felkälla mindre. Efter det ska jag testa att få igång OSCAM.

Postad 14 October 2010 - 07:56

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Efter två och en halv dags försök och väntan på att mitt Viasat-kort ska aktiveras och fyra samtal till den tekniska supporten på Viasat kommer jag att få ett nytt kort skickat till mig. Men det skulle lika gärna kunna vara Viasat-boxen som det är fel på så F1-tävlingen i Sydkorea nästa vecka ligger väl risigt till... :-(

Och några nya OSCAM-försök med vu+ ligger nere så länge. Men jag måste ändå säga att boxen är riktigt snabb och trevlig med Canal Digital. Saknar en del "polish" men det som finns fungera väldigt bra!

Postad 15 October 2010 - 13:56

Unregisteredfd2198ac
  • Unregisteredfd2198ac
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Fick mitt nya Viasat-kort igår kväll och lyckades aktivera det med en gång. Skönt att det var kortet!

Men sedan fallerade mina första OSCAM-tester. Jag får varken bild på Viasat eller Canal Digital. Skulle behöva lite assistans med inställningarna.

1. Jag kör med VIX 1.1 och har installerat OSCAM 1.0.3199 (tror jag den heter) som plugin.

2. Från http://www.vuplus-su...c-Viasat-Nordic som BGPv4 föreslog ovan har jag lagt in de tre inställningsfilerna oscam.conf, oscam.server och oscam.user under mappen /etc/tuxbox/config.

3. Jag har lagt in mitt boxid i filen oscam.server som ett 8-tecken långt hexadecimalt tal. Ska det vara hexadecimalt eller decimalt som det står på boxen?

4. I inställningsfilen står det device = /dev/sci0 och device = /dev/sci1. Är "sci0" den övre porten? Jag kanske har bytt plats bara?

5. I oscam.user finns inställningar för user och pwd. Ska dessa fyllas i med något? Från forumet står det test1 och test2 i filen.

6. Jag får ingen indikation på vad som är fel utan bara en svart bild. Kan man få ut någon logg med felmeddelanden eller finns det någon plugin eller meny som visar status på OSCAM?

7. Ska jag ge upp OSCAM och köra med CCcam istället? Hur ställer man in Viasat i sådana fall? Jag får Canal Digital att fungera utan inställningar på CCcam.

Någon som har några idéer?

/ Påhl

Postad 15 October 2010 - 17:25

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
@Orup70

Kolla denna site

http://www.oscamconf...nal-cardreader/

De har configs för olika kort OSCAM

Boxid ska vara hexadecimalt och du kan telnetta in till boxen och starta OScam manuellt, då ser du vad som händer i konsolen.

Redigerat av BGPv4, 15 October 2010 - 17:26.

Postad 16 October 2010 - 08:19

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Här har du en config för 2 kort-läsare för Via och CD. sci0 är den undre läsaren. Med den här configen behöver du ingen softcam (tex. MgCamd) då OSCam är server/klient i samma applikation. DVBAPI är OSCam's klient. Ändra rödmarkerad text. (CCcam funkar inte med nya Via kort)

oscam.conf

[global]
nice = -1
WaitForCards = 1

# logging

pidfile = /tmp/oscam.pid
logfile = /tmp/oscam.log
saveinithistory = 1
maxlogsize = 20

# monitor

[monitor]
port = 988
serverip = 0.0.0.0
nocrypt = 127.0.0.1
aulow = 120
monlevel = 4
appendchaninfo = 1
hideclient_to = 10

# web interface

[webif]
httpallowed = 127.0.0.1,192.168.100.10-192.168.100.20
httpport = 8080
httpuser =
httppwd =
httprefresh = 5
httphideidleclients = 0

[dvbapi]
enabled = 1
boxtype = dreambox
user = VuPlus
au = 1

oscam.server

[reader]
Label = Viasat
Protocol = internal
Detect = CD
Device = /dev/sci0
EMMCache = 1,3,2
Group = 1
Fallback = 0
CAID = 093E
ident = 093E:000000
BoxID = xxxxxxxxx

[reader]
Label = Canal_Digital
Protocol = internal
Detect = CD
Device = /dev/sci1
EMMCache = 1,3,2
Group = 1
Fallback = 0
CAID = 0B00
ident = 0B00:000000

oscam.user

[account]
user = VuPlus
pwd = password
disabled = 0
group = 1
uniq = 0
sleep = 0
monlevel = 4
au = 1
caid = 093E&FFFF:0B00&FFFF
keepalive = 1

Edit: Via webif kan du se status för OSCam: http://ip-adress-till-din-box:8080

Intressant läsning: http://streamboard.gmc.to:8001/wiki

Lycka till! ;)

Redigerat av bpl, 16 October 2010 - 08:23.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.