Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Black Screen av Lecvip

684 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 april 2011 - 08:35

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Karra och Sonyman!

Ni känner ju till trakterna bättre än vad jag gör.
Och att hålla sig till E4an verkar smart.
Jag skall undersöka Sundsvall, om ni tror att det är geografiskt bästa stället.
Jag har själv knappt 100 mil dit så den resan gör man ju fortfarande på en dag.
(Umeå blir ju ytterligare några mil och timmar -så det faller nog bort)
En dag upp, en dag visning och en dag ner igen...låter som om en lördag som visningsdag hade blivit bäst i sådana fall.

Stockholm är ju ca 60 mil härifrån så samma sak blir det då vid det tillfället. 3 dagar varav en visningsdag.

Göteborg är för att "täcka" västkusten både uppåt och österut -dit har jag bara drygt 20 mil så den visningen kan man lätt göra över dagen.

Det låter ju rätt bra.

Göteborg, Stockholm och Sundsvall.

3 helger.

Är det någon av er intresserade som kanske har en lämplig lokal tillgänglig för visningen i någon av dessa städer?
Har tidigare kollat Scandic Hotell och dom har bra priser på sina mindre konferensrum -men jag kommer gärna så billigt undan som det går för denna lilla "turné".
Samtidigt vill jag att så många som möjligt ska kunna se duken live och göra sig en uppfattning om den.

Tack för förslag och engagement!

Postad 30 april 2011 - 08:50

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1 085 inlägg
  • 0

+1

Även om jag bor i Östersund så ser jag gärna att så många som möjligt får se detta. Jag tror att Sundsvall är bäst för oss som bor norr om Gävle :)

Bor också i Östersund och håller med om att Sundsvall är bäst om man ska nå mest folk och är 18 mil dit och har för mig Umeå har 17 mil till Sundsvall när ja kollat skyltarna vid birsta.

Då kanske man kunde samåka om de blir Sundsvall och att du ändå ska ner.

Postad 30 april 2011 - 19:35

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Jonas:79:
Låter som om Sundsvall skulle fungera bra!
Tack!

Var i lokalen idag och testade lite.
Har gjort ett par inägg om att vända på tanken om kompromisser angående vita dukar vs högkontrastdukar.
Körde några olika filmer på dels vit duk och dels min BS.
VIll gärna visa skillnaden.
Mer eller mindre fullt dagsljus in från höger.
Man kan tydligt se att ju mörkare bild desto mer presterar min BS gentemot den vita duken.
Ljusa bilder är inte bra på den vita duken men är bättre än mörka.
För min del är det inge tvekan om vad man skall välja om man har ljusa miljöer.
Kanske är det för att jag är partisk :)
eller inte...

Postad bild

Uploaded with ImageShack.us

Postad 30 april 2011 - 21:21

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Du må vara partisk, men jag är det inte, och jag håller med dig fullständigt!

I ett rum med ljusinsläpp kompromissar du väldigt mycket mer med en vit duk än vad du gör med en högkontrastduk. Helt klart. Nackdelarna som finns, om man skulle jämföra tex Black Screen med en vit duk i ett helt svart och helt mörklagt rum, tycker jag är PEANUTS i jämförelse med nackdelarna med en vanlig vit duk. Du får ju knappt bild med den ens! Enough said! :)

Postad 01 maj 2011 - 08:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Bor också i Östersund och håller med om att Sundsvall är bäst om man ska nå mest folk och är 18 mil dit och har för mig Umeå har 17 mil till Sundsvall när ja kollat skyltarna vid birsta.

Då kanske man kunde samåka om de blir Sundsvall och att du ändå ska ner.

Det är drygt 27 mil Umeå-Sundsvall.
Luleå-Sundsvall är drygt 54 mil.
Kiruna-Sundsvall är drygt 86 mil.

Postad 01 maj 2011 - 22:43

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Jag kan offra mig om du sponsrar en duk till mitt vardagsrum i Umeåtrakten. Kan visa 2-3 pers åt gången. Endast nya av mig osedda filmer som jag själv väljer. Vanligt biohyfs krävs osv :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 01 maj 2011 - 22:43.

Postad 02 maj 2011 - 21:14

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

I ett rum med ljusinsläpp kompromissar du väldigt mycket mer med en vit duk än vad du gör med en högkontrastduk. Helt klart. Nackdelarna som finns, om man skulle jämföra tex Black Screen med en vit duk i ett helt svart och helt mörklagt rum, tycker jag är PEANUTS i jämförelse med nackdelarna med en vanlig vit duk. Du får ju knappt bild med den ens! Enough said! :)

Tack! Kunde inte sagt det bättre själv :ph34r:

Postad 02 maj 2011 - 21:18

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Jag kan offra mig om du sponsrar en duk till mitt vardagsrum i Umeåtrakten. Kan visa 2-3 pers åt gången. Endast nya av mig osedda filmer som jag själv väljer. Vanligt biohyfs krävs osv :ph34r:

:)
Är inte så stadd vid kassa att jag kan börja sponsra dukar ännu... :blink:

Postad 02 maj 2011 - 21:57

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
När börjar du sälja den?

Postad 03 maj 2011 - 07:36

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

När börjar du sälja den?

Hej Belzebubb!

Trots att jag inte är någon egentlig duktillverkare så har intresset för duken blivit jättestort.
Många vill köpa. Men så fort man börjar sälja något officiellt så är det jättemånga delar som skall på plats.
Det är ju inte bara att distibuera ut dukar till höger och vänster utan allt måste ha en grund att stå på.
Jag är alltid väldigt seriös när jag sätter igång något.
Har ju kämpat med leverantörer väldigt länge för att få fram ett så bra pris som möjligt.
Nu gäller det "kampen" för att kunna göra allting lagenligt med allt det innebär av hemköpslagar, ångerveckor, beställningssedlar, leveransskador och allt det där andra administrativa tjafset som måste till -för att skydda både konsumenten och mig. Och det tar lite tid.
Är nästan framme med det arbetet, men måste få dokumenten synade av jurister så att allting är ok.
Allting kostar pengar och hitintills har jag bara haft utgifter.
Planerar ju en visning av duken på några ställen i landet i slutet av maj/början av juni och innan dess tror jag inte att jag är färdig att sälja. Hoppas på att ev intresserade kan stå ut med att vänta lite till.
Ingenting gör sig själv, som bekant...;)

Tack för visat intresse!!

Postad 23 maj 2011 - 11:10

Baggelito
  • Baggelito
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hej Belzebubb!

Trots att jag inte är någon egentlig duktillverkare så har intresset för duken blivit jättestort.
Många vill köpa. Men så fort man börjar sälja något officiellt så är det jättemånga delar som skall på plats.
Det är ju inte bara att distibuera ut dukar till höger och vänster utan allt måste ha en grund att stå på.
Jag är alltid väldigt seriös när jag sätter igång något.
Har ju kämpat med leverantörer väldigt länge för att få fram ett så bra pris som möjligt.
Nu gäller det "kampen" för att kunna göra allting lagenligt med allt det innebär av hemköpslagar, ångerveckor, beställningssedlar, leveransskador och allt det där andra administrativa tjafset som måste till -för att skydda både konsumenten och mig. Och det tar lite tid.
Är nästan framme med det arbetet, men måste få dokumenten synade av jurister så att allting är ok.
Allting kostar pengar och hitintills har jag bara haft utgifter.
Planerar ju en visning av duken på några ställen i landet i slutet av maj/början av juni och innan dess tror jag inte att jag är färdig att sälja. Hoppas på att ev intresserade kan stå ut med att vänta lite till.
Ingenting gör sig själv, som bekant...;)

Tack för visat intresse!!

Låter perfekt!
Om du kommer förbi Stockholm och jag är hemma då så lovar jag att komma å titta på den.

Postad 24 maj 2011 - 13:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
En jäkla tur att du inte valde Örebro i skarven maj/juni, är bortrest då. :) (är inte spekulant på duken men det hade varit kul att se den ändå).

Tips i all välmening, använd forumet för att lägga upp bilder - så slipper man gå till en trög imagehost sida... ;)

Postad 01 juni 2011 - 07:01

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hur går det för dig lecvip?

Har du hittat några bra lokaler? Du förstår, man är ju lite som ett barn dagarna innan julafton, det kan inte gå fort nog :D

Bara några små uppdateringar då och då vore kul, man följer ju detta med spänning och önskar så gärna att det ska gå bra för dig som lagt ner så mycket tid på att ta fram ett prisvärt alternativ till marknadens bästa högkontrastdukar.

Postad 02 juni 2011 - 18:44

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Hur går det för dig lecvip?

Hej Jokkmeister!
tack för påstötningen :(
Jo det går bra, tack!
Jag får bara senarelägga min lilla miniturne...det beror på mitt arbete. Nya härliga jobb som rasat in.
Jag kommer att publicera vilka datum det blir ca 14 dagar innan.
Istället för maj/juni blir det juni/juli.
Kanske är det bara bra eftersom fler har semester då och lättare kan komma ifrån.

Nu till det där med shineeffekten:
har försökt att filma av det sk shinet som många inte riktigt vet vad det är -för att folk skall få en föraning om hur det ser ut. Men det blir inte tydligt nog trots att jag dragit upp kontrast och skärpa i filmen.
Skall försöka förklara det med ord istället:
Shine är ett fenomen som uppstår i högkontrastdukar.
Det beror på att högkontrastdukar bla är konstruerade av små små mikroreflektorer.
I Black Screens fall ca 200st/kvmm.
Dessa mikroreflektorer är utspridda utan inbördes ordning dvs det finns inget mönster (random på engelska).
Man kan likna mönstret vid gain i vanliga pappersfoton.
Är man känslig SER man detta mönster som då kan upplevas som en hinna över bilden -men egentligen BARA i ljusa områden av bilden -typ vit bakgrund, vita moln, snöscenerier, explosioner. Så snart det finns någon form av färg eller ton i bilden försvinner effekten. Jag ser själv shine i min Philips LCD TV, men det hör till bilden på något sätt och stör mig inte ett dugg. Samma gäller min duk. Det stör mig inte på ett avstånd av ca 3,5 m från en 90" duk.
B8 störde sig på det när han flyttade fram till ca 2,5 m från duken i min lokal.
Skall experimentera mer med min filmsnutt och försöka göra effekten så tydlig att man ser den.
Kanske ger det också en hint om att det är en ganska svag "defekt" som man inte normalt tänker på -OM man inte är väldigt känslig.
EDIT: har gjort en stillbild av filmen och förstärkt den shine som förekommer i ljusa område.
jag har zoomat in duken och det motsvarar väl ungefär som om man står ca 20cm från duken och tittar.
Bifogad fil  shine.jpg   33,13K   10 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1791125b, 03 juni 2011 - 14:15.

Postad 03 juni 2011 - 15:35

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Gjorde en test häromdagen.
Har ju oftast visat hur duken presterar i extremt ljus -där duken verkligen får visa vad den duger till.
Ville därför visa i vilken grad av ljus i rummet som bilden på duken är fullt njutbar.
Hur ljust rummet kan vara och jag ändå skulle kunna tänka mig att sätta på en film och njuta av bilden.
Har försökt härma ett ljus som kan finnas i de flesta vardagsrum en sommareftermiddag som nu.
Ljus faller in från höger genom två fönster. Fönstret närmast duken har ett enkel bambujalusi nedfällt.
Det bakre fönstret har en diffuserad yta (duschdraperi uppspänt på ram) för att undvika direkta solstrålar på duken.
Det gav ett ganska bekvämt eftermiddagsljus i lokalen.
FIlmen är Batman. Man ser tydligt att avmaskning INTE är absolut nödvändig (även om det blir snyggast).
Edit: Jag sitter längst ut till höger -nästan en stol utanför duken!!!!!!
Döm själva :(.
http://www.youtube.c...h?v=PabEsayaRG4

Redigerat av Unregistered1791125b, 03 juni 2011 - 15:38.

Postad 09 juni 2011 - 21:50

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Har gjort det ultimata testet för min duk!!!

Blev sugen på att kolla hur duken uppför sig mitt på dagen/eftermiddagen en vacker sommardag i ett 30kvm stort uterum.
Uterummet har en långsida och en kortsida helt i glas. De andra motsvarande sidorna är vaniljgula träväggar som hör till huset. Taket är helt och hållet av mjölkvit kanalplast och golvet av ljusgrå keramik.
Detta ger ett mycket ljust rum med massor av reflekterat ljus från alla håll och kanter.
Jag använde min 50" testskärm som inte är kurvad utan rak (kurvad duk ger bättre resultat -men ändå).
Projektorn är min gamla AE300.
Bilden kommer från datorn genom S-videokoppling (hittade inte vga-adaptern).
Den lätta "hotspotten" man kan urskilja beror på dels att duken inte orkar tränga undan allt ljus från tak, golv och väggar eftersom det är så fruktansvärt ljust -dels på att duken är så liten och projektorn har taskigt zoom-omfång -jag fick ställa upp projektorn ca 2m från duken för att få med det mesta av bilden.
Tycker ändå att det är fruktansvärt roligt att se vad duken orkar med.
Otroligt att den överhuvudtaget klarar att visa bild under dessa vidriga förhållanden.
Så med detta egentligen ganska onödiga facit i handen -kan man ätt tänka sig hur det ser ut i ett vanligt vardagsrum där det utan någon speciell mörkläggning ändå är många gånger mörkare även mitt på eftermiddagen en härlig sommardag.

http://www.youtube.c...h?v=lu1xzGQvtJ0

Edit: Glömde...och hur såg bilden ut från sidan?...
Bifogad fil  vinkelx.jpg   153,09K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1791125b, 09 juni 2011 - 22:12.

Postad 10 juni 2011 - 09:54

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Fan vad läckert!

Fatta fotbolls-VM utomhus på dagtid i juni. Det är mäktigt!

Pallra dig upp till Stockhom snart :)

Postad 10 juni 2011 - 12:44

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0
ja denna duk i den miljön med en ljusstark projje! kabläääm!! Ännu ett bevis på hur bra duken är och vilka möjligheter som finns. Jag tror och hoppas du är sjukt nöjd och stolt över vad du lyckats med på egen hand och med en vilja av stål och en gissningsvis makalöst förstående sambo. GRATTIS är väl i sin ordning åter igen :)

/karra

Postad 10 juni 2011 - 15:27

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

ja denna duk i den miljön med en ljusstark projje! kabläääm!!

Precis vad jag tänkte! En gammal trött PTAE300 kan väl inte ha mycket att säga till om i ljusstyrka jämfört med om du tex vräker på med höglampsläget i dynamic mode med din Epson 2900 istället. Borde funka rätt bra. :) Dynamic är väl inte direkt ett drömläge att använda i vanliga fall, men ska man ändå titta utomhus och ändå besudla duken med något så oinspirerande som fotboll som Jokkmeister föreslog, så borde det kunna kvitta! :D

Postad 10 juni 2011 - 17:33

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Jokkmeister, Karamasha och B8!

Tack för inlägg i tråden :)

Jo, den gamla pannan med drygt 1200 tim på lampan och 800 anslilumen kan helt enkelt inte göra så mycket väsen av sig egentligen. jag började testet ungefär vid 17.00 och slutade vid 22.00.
Naturligtvis blev det bättre och bättre ju mörkare det blev. Men bilden känns lite gulaktig och orkar inte riktigt med när dagsljuset rände in.
Om jag orkar, skall jag ta hem min 90" duk och min Epson och köra fullt ut för att se hur det blir i helgen.
Det är ju inte så man skall avnjuta bild egentligen -det är bara på kul.
Men en fotbollsmatch i inställning typ vardagsrum eller dynamisk + en back öl hade inte suttit fel!!!
(VM 94 satt vi några kompisar med en 28" tjocktv i uterummet, drack bier och var überhuliganer allihop :D )
Körde faktiskt även en repris på finlandsmatchen :D

Bifogad fil  zlatan.jpg   192,01K   3 Antal nerladdningar

Postad 10 juni 2011 - 18:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Ursäkta men jag fattar inte riktigt. Postad bild

Bilden i uterummet är ju (naturligtvis) så blaskig att den är helt otittbar. Visst, man ser vad som händer men inte mer. Jag förstår att det är mycket bättre än med en vit duk i ett uterum men det är fortfarande helt meningslöst.
Eller?

Postad 10 juni 2011 - 19:39

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Bilden i uterummet är ju (naturligtvis) så blaskig att den är helt otittbar. Visst, man ser vad som händer men inte mer. Jag förstår att det är mycket bättre än med en vit duk i ett uterum men det är fortfarande helt meningslöst.
Eller?

Jag skulle säga eller... Hade en panasonic-500 tidigare och den hade ganska blaskig bild även i ett mörkt vardagsrum. Kanske dumt att marknadsföra duken med panna-300 :)
Med en av dagens projjar kommer det bli riktigt stor skillnad. Kolla bara hur black diamond sköter sig utomhus, finns länkar på deras hemsida.
Optimalt kanske inte är en hembioprojje i uterummet, utan i stället en presentationsprojektor med många lumens. Syftet i detta fallet är ju mer enkel och rolig underhållning och inte färgkorrekt bild. Iaf tänker jag så.

/karra

Postad 10 juni 2011 - 19:48

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Eller?

Hej HasseSolo!
Två läger.
Första lägret tillhör du: vit duk i totalt mörklagt rum utan kompromisser= fantastisk bild.

Andra lägret tillhör jag: BS eller liknande högkontrastdukar i rum med allmänljus/vanligt vardagsrum + ett par kompromisser =fantastisk bild.

Om man då som jag tillhör läger 2 så är det intressant att se till vilken gräns duken kan visa bild.
Då förstår man plötsligt att det fungerar alldeles utmärkt att ha en högkontrastduk i tex ett helt vanligt vardagsrum med persiennerna neddragna och fortfarande få en mycket bra bild utan att behöva lacka allting mattsvart.
Detta är ju värdefullt att veta för alla dom som- i motsats till dig- varken har plats eller ekonomi för ett dedikerat biorum.
För alla dessa människor är tester som de jag gjort/skall göra i helgen i uterummet ganska kul kuriosa.

Jag gillar utveckling.
Och jag anser att det är utveckling när man kan flytta sin "biosalong" från ett svartmålat ljuskänsligt dedikerat biorum ut till sitt vanliga vardagsrum -och kan umgås med resten av familjen samtidigt som man tittar på film -istället för att låsa in sig i sitt svarta rum ett par timmar varje kväll. I ett vanligt vardagsrum kan andra medlemmar av familjen läsa böcker, spela spel på mobilen eller göra läxorna i samma rum medan man själv tex gärna slukar senaste KungFuPanda :). Man gör filmtittandet tillgängligt på ett helt annat sätt än vad det blir i en fladdermusgrotta.
Och framförallt blir det mycket billigare.

Rätt eller fel?
Det avgör var och en.

Redigerat av Unregistered1791125b, 10 juni 2011 - 20:19.

Postad 10 juni 2011 - 20:34

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Kanske dumt att marknadsföra duken med panna-300 :)
/karra

Helt rätt Karra!
Om syftet vore att stenhårt marknadsföra duken skulle jag aldrig lagt ut dessa snuttar/bilder :D.
Då skulle jag spänna upp min TW2900 (eller ännu bättre min HW20:a) och köra den i högsta läget på min 90-duk.
Men syftet med inlägget var att visa att tom med en halvkass projje får man en bild tillbaka även i det "omöjliga" förhållandet som jag filmat i (uterummet).
OM jag giter göra om testen med min epson och 90-duk är det för att få så bra utgångsläge som möjligt -och att visa hur pass bra resultat det går att få.
Naturligtvis skall man egentligen inte kolla projektorbild i ett uterum -som är lika med utomhus. Utom fotboll med en back bärs :D

OT:Jag har ju sett att du är jättenöjd med din Stewart i ditt vardagsrum.
Jag tycker också att det ser skitfint ut.
Gratulerar!!

Postad 10 juni 2011 - 21:04

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0
Det är typ 2 läger här hemma som man får anpassa sig efter också :) gumman vill ha upptänt och jag tokmörkt, så kompromissen blev en högkontrastduk i stället för en ny gumma :D
Men måste säga att jag är helnöjd och stör mig inte det minsta på de kompromisser som kommer med högkontrastduk. Däremot är ju min dröm just det hasse har. Jag har ju haft äran att få besöka denna grotta och fick århundradets gåshud :D
Men om det innebär att jag får sitta själv så vette böveln om det är värt det. Vi får väl se den dagen jag har villa..
/k

Postad 10 juni 2011 - 21:15

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
har man en bra gumma redan väljer man högkontrastduk :)

Men det är detta jag är ute efter:
Att plötsligt kunna se film i miljöer som tidigare var omöjliga -dels pga projektorerna -men framförallt pga dukarna.
Idag kan man välja att köra högkontrastduk i vardagsrummet för att se film med familjen -och köra vit duk i en batvace om man känner för det (om man har plats och råd).
Högkontrastdukarna har ju faktiskt breddat användningsområdet vad gäller filmtittande.
Nu skall jag inte skriva mer i tråden eftersom jag konsumerat några glas vin.
Vi hörs kanske imorgon :D
Godnatt alla som besöker tråden och trevlig helg!

Postad 11 juni 2011 - 06:29

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej HasseSolo!
Två läger.
Första lägret tillhör du: vit duk i totalt mörklagt rum utan kompromisser= fantastisk bild.

Inte ens där verkar ju alla vara överens. Var ju någon kille på component som hade slängt ut sin StudioTek 130 från sin batcave och ersatt med en Black Diamond II 0.8 gain och hävdar att det var klasskillnad till Black Diamonds fördel. Så åsikterna går isär även för vad som är bäst i optimala miljöer. Jag gissar att det handlar mest om vad som stör en mest.

Redigerat av Jokkmeister, 11 juni 2011 - 06:35.

Postad 14 juni 2011 - 20:45

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Testpilot sökes!

Har funderat på bästa sätt att få till en riktig utvärdering av Black Screen.
Själv är jag ju partisk.
De som kommer till lokalen får ett par timmars intryck, känner sig kanske lite stressade och jagar igenom några olika filmer på kort stund.
Därför tänkte jag höra om det finns någon som brukar läsa tråden som skulle vara intresserad av att låna hem en 90" 16:9 Black Screen och köra den under en månads tid.
För att detta i så fall skall bli meningsfyllt för både testpilot och mig, måste jag ställa några krav:
1. Du skall vara privatperson, gärna med familj eller mycket kompisar (fler som tycker). Du skall gilla att spela spel på stor duk, kanske kolla lite eftermiddagsTV och älska filmtittande.
2. Du måste ha ditt biorum i vardagsrummet eller annat rum med öppen och ljus planlösning.
Svårighet att mörklägga helt är ett plus :)
Gärna fönster från sidan, öppet ut mot hall och kök och liknande.
Du skall även vara intresserad av/sugen på en högkontrastduk och vara positivt inställd till en sådan duk. Det är ju ganska meningslöst att någon som ogillar högkontrastdukar anmäler sig...
3. Min rekommendation på avstånd mellan sittplats och duk (minst 3,5m) skall kunna uppfyllas. Detta för att jag anser att det shine som duken innehåller är helt acceptabelt från det avståndet eller längre.
4. Befintlig projektor får gärna vara av nyare modell och helst full HD.
5. jag skulle föredra om du är bosatt inom en radie av 25 mil från Ängelholm pga. att jag gärna vill leverera duken själv och vara med vid installationen samt inställning av projektor-duk.
6. Jag vill även ha ditt godkännande att fotografera duken på plats i miljön -helst i lite olika ljusförhållanden (plåtas leveransdagen under några timmar) och får lov att använda dessa foto för publicering i t ex en kommande hemsida, kanske i en folder eller annat utskick.
7. Slutligen vill jag att du skriver i min tråd (text, gärna foto) i början, mitten och slutet av testperioden. Presenterar dina intryck av duken och hur den upplevts under olika förhållanden.

Känner du dig sugen, så PM:a mig gärna de närmaste dagarna -men senast fredag 17/6.
Det är inte fel om du kan bifoga en bild på rummet.
Jag levererar duken på den dag och tid vi kommer överens om.
Om många anmäler intresse kommer jag att göra urvalet främst med utgångspunkt av rummets förutsättningar.
Om man efter låneperiodens slut vill behålla/köpa duken kommer jag att dra av 25% av nypriset på duken som tack för hjälpen.
För övrigt utgår inget arvode -då får man se lånet av duken som enda "belöning".

Nu hoppas jag att någon visar sig vara intresserad att testa duken hemma i sin egen miljö :)

PS. vid uppsättning av duken måste 4 hål borras i väggen i ungefär 180cm höjd!!!!

Hälsningar
Lecvip

Postad 16 juni 2011 - 22:25

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Cool ide. Skulle va mycke intressant att följa ett sånt test.

Postad 20 juni 2011 - 14:38

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Cool ide. Skulle va mycke intressant att följa ett sånt test.

Det var du tydligen ensam om att tycka... :)
Inte en enda människa har hört av sig angående detta!!!
Lite märkligt tycker jag, eftersom det är en bra chans att verkligen kunna prova en högkontrastduk på plats i sitt eget vardagsrum -dessutom i lugn och ro.
jaja...det ordnar sig nog med det. Är någon intresserad så hör av er. anledningen till att jag sa stopp till i fredags var för att säkert kunna leverera duken lagom till när industrisemestern börjar. Men det är ju inte tvunget att sätta sådana tidsgränser...

Håller på att tillverka en kombinerad transport-och visnings"vägg" för den kommande miniturnen.
Tanken är att kunna transportera duken säkert i min lilla husbil och använda samma vagn för att hänga upp duken på i visningssammanhang. Höjden kommer att kunna varieras från ca 180-200cm (duken 60-80cm från golvet).
Samtidigt tillverkas en likadan vagn, fast smalare och med hyllplan för att enkelt kunna slänga upp projektor och BD-spelare i lämplig höjd med dukens.
Så det närmar sig med turnen.
Jag återkommer med datum.

Postad 20 juni 2011 - 20:18

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Det kan ju ha varit problem med att uppfylla alla kraven. Tror nog att många är villiga men inte uppfyller riktigt alla krav.

Postad 21 juni 2011 - 08:24

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Det var du tydligen ensam om att tycka... :huh:
Inte en enda människa har hört av sig angående detta!!!
Lite märkligt tycker jag, eftersom det är en bra chans att verkligen kunna prova en högkontrastduk på plats i sitt eget vardagsrum -dessutom i lugn och ro.
jaja...det ordnar sig nog med det. Är någon intresserad så hör av er. anledningen till att jag sa stopp till i fredags var för att säkert kunna leverera duken lagom till när industrisemestern börjar. Men det är ju inte tvunget att sätta sådana tidsgränser...

Håller på att tillverka en kombinerad transport-och visnings"vägg" för den kommande miniturnen.
Tanken är att kunna transportera duken säkert i min lilla husbil och använda samma vagn för att hänga upp duken på i visningssammanhang. Höjden kommer att kunna varieras från ca 180-200cm (duken 60-80cm från golvet).
Samtidigt tillverkas en likadan vagn, fast smalare och med hyllplan för att enkelt kunna slänga upp projektor och BD-spelare i lämplig höjd med dukens.
Så det närmar sig med turnen.
Jag återkommer med datum.

Det är ju svårt att uppskatta värdet på 25% avdrag på nypriset när man inte vet vad nypriset är ;)

Postad 21 juni 2011 - 08:55

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Det kan ju ha varit problem med att uppfylla alla kraven. Tror nog att många är villiga men inte uppfyller riktigt alla krav.

hej Jokkmeister!
Ja -det kan du ha rätt i.
Såg nog krångligare ut än vad det var...
Även om jag inte tyckte att det var så hårda "krav".
Skulle kanske kalla det önskemål istället.
Om jag formulerar om det hela i korta drag kanske det går bättre och någon kan känna sig träffad :huh::
Hus eller lägenhet med öppen planlösning och svårt att mörklägga helt.
Är i behov av högkontrastduk eller vill se hur en sådan fungerar i hemmamiljön jämfört med vit duk.
Kan skriva om sina intryck i denna tråd i början, mitten och slutet av testperioden (1-2 mån) -gärna med bilder.
Nyare projektor med bra bild är önskvärt.
Bor på 25 mils omkrets från Ängelholm.

Att jag sedan gärna vill leverera och få fotografera duken på plats kvarstår som starkt önskemål.
Det är ju utvärderingen och fotograferingen som jag får ut av det hela.
Testpersonen får testa en bra högkontrastduk under längre tid i sin hemmiljö -det är vad denne får ut av det hela (förutsatt att man inte vill köpa duken efter testperioden -då drar jag av 25% på fullpriset som ytterligare tack för hjälpen. Får inte nämna priser här men PMa så kommer det.)

Postad 21 juni 2011 - 09:01

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Det är ju svårt att uppskatta värdet på 25% avdrag på nypriset när man inte vet vad nypriset är ;)

Du har fått PM :huh:

Postad 22 juni 2011 - 21:40

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
fan, knappt man bor inom 250 mils omkrets från Ä-holm, ju. Annars hade jag vart intresserad :)

Postad 25 juni 2011 - 16:18

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Hej mitt namn är Tommie och jag och frugan samt våran inneboende är sugna på att testa din duk vi har en lägenhet i holsbybrunn som är en öppen planlösning med mycket fönster och svårt att mörklägga helt idag kör vi med en billigare variant av motor duk som tyvärr är vit och har aldrig haft någon högkontrast duk innan så vi är enormt intreserade av att testa.

(Projektor som vi har är Epson EH-TW2900)

Ska fota lite idag så jag kan lägga upp bilder men vet inte riktigt hur man lägger in bilder i tråden men ska försöka klura ut det så du ser vilka förutsättningar vi har och om vi är lämpliga som testare :D

Om du är intreserad av att låta oss prova duken en månad eller något liknande så lovar vi att skriva här på forumet hur den uppför sig i våran situation.

Vid intresse ring oss på tel 0738-46 46 58 eller skicka ett pm till oss.

Mvh Tommie och Jane (film-fanatiker) :)

Redigerat av film-fanatiker, 25 juni 2011 - 16:26.

Postad 25 juni 2011 - 19:36

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Hej Tommie och Jane!
Tack för visat intresse.
Om ni är intresserade så varför inte?
Tycker att er planlösning låter intressant.
Ser fram emot lite bilder
Vi kan fortsätta vår interna kommunikation per PM.
Välkommen att höra av er!!

fan, knappt man bor inom 250 mils omkrets från Ä-holm, ju. Annars hade jag vart intresserad :D

Hahaha..ja det är väl bara cirkus 75 mil ytterligare :)

Postad 02 juli 2011 - 17:24

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Uppdatering gällande testpilot till duken:
Några har svarat som uppfyller "kraven" och är intresserade av att testa duken under en månads tid, och även skriva om erfarenheterna i tråden. Kan bli mycket matnyttigt för alla som är på G att köpa ny duk -inte nödvändigtvis för att köpa en BS utan kanske mer en högkontrastduk överhuvudtaget.
Jag känner m.a.o. att det snart är dags att ta ett beslut.
Hoppas få ut låneduken under nästa eller nästkommande vecka.
Jag meddelar i vilket fall som helst personen vars rum verkar ha mest "högkontrastduksbehov" i början av nästa vecka.
Ska bli mycket intressant att följa hur testpersonen eventuellt "ändrar" sitt storbildsbeteende under tidens gång när tillfälle plötsligt ges att köra projektor även under dygnets ljusa timmar.
Tack till alla som visat intresse.
Det uppskattas!!!
Och jag hoppas som sagt att de som inte blir utvalda inte blir ledsna eller sura.
Det är inget personligt.
Jag vill ha en utvärdering som dels ger mig själv lite mer kött på benen och dels ger testpersonen chans att prova en "dagsljusduk" i skarpt läge i ett "omöjligt" rum i lugn och ro och sedan vittna om upplevelsen -och därigenom ge andra presumtiva högkontrastduksintressenter mer fakta angående denna form av filmtittande .

MVH
Lecvip

Redigerat av Unregistered1791125b, 02 juli 2011 - 17:34.

Postad 04 juli 2011 - 20:01

Unregistered7e32cf62
  • Unregistered7e32cf62
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Sådär ja!!!

Fick denna helgen som gick äntligen tummarna loss och kom iväg och tittade på denna omtalade duk.

Måste först tillägga att jag eller min kompis som var med mig varken är några experter eller kan säga vad som är korrekt bild på något vis, utan helt enkelt uppskattar "bra bild".

Efter lite körande hit och dit (bla annat på en gå gata) pga av enstrulande GPS möte Lecvip upp oss och guidade oss rätt.

Väl inne i lokalen som var helt ok började vi med att inspektera duken på lite närmre håll för att se hur uppbyggnad och dylikt var utfört. Efter några aha och mm satte vi oss ner för att se hur den funkade.

Man kan konstatera att duken funkar utomordentligt med ströljus för normalt tittande och att den enligt mig tillför ytterligare "stuns" i bilden även när mörkret faller.Vi kollade lite vanlig samt animerad film och den funkade alldeles utmärkt som bildförmedlare. En effekt som duken hade var att den verkade sluka alla reflexer en vanlig duk återger så att rummets färgtoner inte återspeglades på duken. Min kompis tyckte bilden blev "krispigare" och jag kan inte annat än att hålla med honom.

Det här med shineeffekten ser man ...... men som Lecvip flertalet gånger påtalat, vid rätt avstånd är det inget som stör. FInns säkert folk som ser den även vid "rätt" avstånd men man måste ha i åtanke att duken är gjord för att funka i LJUSA normala vardags rum. Jag vet heller inte hur den är på de andra alternativen som finns på marknaden.

Lecvip var inte blyg med att visa bristerna HAN tyckte den hade ( i mina ögon inga alls), och ville ha feedback både positiv och negativt.

Jag kan bara säga att man måste se denna duk med egna ögon för att förstå hur väl den funkar och får han bara till det med en rullbar duk så har han en dräpare.

Lutar åt en beställning för min del(efter lite bearbetning av frugan) =)

BRA JOBBAT Levcip!!

Tack för en bra visning och jag kan maila över lite av de foton jag tog till dig om vill ha dem.

Mvh Roger

Postad 04 juli 2011 - 20:50

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Hej Rogopogo!

Tack för den trevliga stund du, jag och din kompis samt min yngste son hade i lokalen i helgen.
Och tack för din positiva rescension.
Jag tycker att du är något blygsam vad gäller din och din kompis kunnande vad gäller bra bild.
Det var mycket bra frågor och synpunkter ni kom med, tyckte jag.
Och att du fotograferade under tiden var kul och kändes verkligen som om du tog denna visning och min duk på allvar!!
(Angående lokalen, så har jag en ny och lite större på gång bara ett 100-tal meter från nuvarande som jag hoppas skall bli min inom ett par veckor. Där finns lite mer plats och möjlighet till större variation vad gäller visningen av duken.
Där finns också plats att förvara beställda dukar för avhämtning.)
Jag pratar för mycket när jag visar duken -men det beror på att detta är ett av mina stora intresse.
Meningen med visningarna skall vara att den som kommer för att testa duken själv skall kunna styra förloppet.
Få se det dom vill.
Köra skiten ur duken, helt enkelt.
Men som sagt -jag kan inte hålla käften och hoppas att det inte uppfattas som störande :)
Jag välkomnar alla som tycker att det skulle vara kul att se duken i verkligheten.
Det är bara att PM:a så bestämmer vi dag och tid.
Tack igen, Rogopogo -vi ses säkert igen!!

Postad 11 juli 2011 - 13:34

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Testpilot är utsedd.
Duken levereras på lördag förmiddag.
Jag vill passa på att tacka de som visat intresse av att låna duken och hoppas att ingen blir besviken över mitt val.
Jag väljer också att meddela mitt beslut helt öppet här i tråden istället för PM och hoppas att det är ok med alla.

Den som får låna och testa duken under några veckor bor bara 7 mil ifrån Ängelholm vilket gör det enkelt att lämna och hämta duken för mig. Dessutom ger det mig chans (om jag får) att med lätthet kunna återkomma under lånetiden och kanske få ta några bilder i skarpt läge i miljön.
Personen bor i ett hus med ljusa/vita väggar och en öppen och ljus planlösning, perfekt för ändamålet.
Rummet är stort och tittavståndet till duken kan därför enkelt varieras om så önskas/skulle behövas.
Projektorn är en Optoma HD65, HDready och med bra drag i ljuset.
Film konsumeras ofta liksom TV-spel och t.o.m. vissa TV-evenemang körs på duk om jag förstått saken rätt.
Personen har idag, enligt uppgift, ett dedikerat biorum men är intresserad av att flytta ut detta i vardagsrummet istället -om en bra bild kan behållas trots att rummet inte kan mörkläggas helt.
Personen har både familj och många vänner som kan kommentera upplevelsen av duken.
Så för min del är allting perfekt upplagt.
Tack.

Jag ser fram emot lite rapporter under lånetiden, gärna med bild/er i denna tråd, vilket kanske kan fungera som inspiration för andra med "ljusa" filmrum att undersöka någon form av högkontrastduk som en vettig lösning för sitt filmtittande.

Postad 11 juli 2011 - 19:05

stef86
  • stef86
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Äntligen slut! :rolleyes:

Här har jag suttit som fastklistrad vid min TV och läst tråden från första inlägget till det sista sedan 14-tiden och blev helt uppslukad av ditt projekt! Har suttit spännt och väntat på att komma fram till nästa recension av div. forumsmedlemmar och jublat över resultaten trots att jag inte har några känslomässiga band till dig sedan tidigare men den entusiasm och engagemang du har för ditt projekt har nog nästan fått mig smått förälskad i dig och din duk (hoppas bara sambon håller sig från mhb så jag får sova kvar i sängen iaf) :D Har på senare tid börjat snegla lite på projektorer och dukar då jag och min sambo nyss köpt hus och jag (nästan) har fått grönt ljus för hembio.

Eftersom jag känner min sambo väldigt väl vid detta laget vet jag att en grotta med svarta väggar, tak och igenbommade fönster kommer gå helt bort och dessutom är det ju faktiskt hemtrevligare med lite ljusare inredning och lite mysljus (om inte annat så får man ju iaf sällskap och slipper sitta själv i sitt sotararsle till rum och kolla på film) plus att rummet blir mer "allround" än ett dedikerat grott... eh.. biorum.
Jag har ju som du kanske försått ingen projektor i dagsläget och heller ingen direkt erfarenhet sedan tidiare, har inte sett en FullHD-kanon i verkliga livet utan senast jag såg på film med projektor var ~10-12 år sedan med en ganska low-tech sak och en rullgardin från IKEA eller dylikt. :D

Frågan jag känner att jag skulle vilja ha svar på är hur detaljrik bilden blir på en 105" BS-duk med en HW20 eller liknade projektor, det är väl ungefär den klassen jag tittat på och fastnat lite för HW20 pga av de recensioner jag läst plus att den designmässigt tilltalar mig men har inte haft möjlighet att se hur den beter sig i verkliga livet och kommer troligtvis inte att engagera mig i det heller på ett tag med tanke på alla kostnader som kommer med nya huset osv.

Som sagt, väldigt kul att såhär i efterhand följa ditt projekt från början till slut även om det var väldigt tidskrävande och intensiv läsning att ta igen på en dag. Hoppas verkligen att det går bra för dig, jag hejar på dig i från Åmål iaf!

Varma lyckönskningar, Stefan!

Postad 11 juli 2011 - 20:04

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Äntligen slut! :lol:

:lol: :lol: :lol:
Hej Stef86!!
Jo, det har blivit en lång tråd och den är förhoppningsvis inte slut ännu.
Det är väl härligt att vara lite småkär :)
Och den som ger mig kärlek får garanterat kärlek tillbaka!
Åtminstone till en viss gräns...

Det är i den typen av rum som du beskriver som en högkontrastduk bäst kommer till sin rätt.
Och det är för den typen av rum som jag försökt att göra en så bra duk som möjligt.
Det skall bli spännande att se hur testpiloten uppfattar BS efter några veckor av blandad körning.

Jag kör med Sony VPL-HW20 i lokalen (men även en Epson TW2900).
Visserligen bara på en 90"-duk -men Sonyn klarar säkert utan vidare en 105"-duk lika bra.
För mina ögon ger den en krispig, mättad, ren bild med utmärkt svärta och kontrast på duken även när rummet är ganska väl upplyst.
Men det är MIN bild av det hela. Ja -några till har också tyckt så...

Tusen tack för att du lade ditt allra första inlägg i detta forum i just min tråd!!!!!!
Och välkommen att hälsa på om du lämnar Åmål någon gång och har vägarna förbi Ängelholm!!!

Postad 11 juli 2011 - 21:25

stef86
  • stef86
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

För mina ögon ger den en krispig, mättad, ren bild med utmärkt svärta och kontrast på duken även när rummet är ganska väl upplyst.
Men det är MIN bild av det hela.

Det är ju bara din och de övriga testarnas åsikt jag kan få för tillfället då det inte är lägligt med ett skånebesök, hur trevligt det än verkar, just nu. :)

Skulle gärna åka och titta på duken redan nu faktiskt men då det är sååå mycket mer som måste göras innan det ens är tal på att införskaffa några nya leksaker får det nog vänta tills det blir mer aktuellt. :lol:
Hur fungerar vinklingen på ramen? Lite osäker på om det var 3-5% eller 0-5%

Postad 12 juli 2011 - 09:31

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Hur fungerar vinklingen på ramen? Lite osäker på om det var 3-5% eller 0-5%

ca 3-5% = 20mm på varje sida (%-talet är ungefärligt).
Enligt experterna är kurvad duk sämre eftersom skärpan inte blir 100% ända ut i kanterna samt att ljudet från högtalarna lättare studsar runt i rummet och förvillar ljudbilden.
Jag menar att kurvningen på en högkontrastduk ger en jämnare upplyst bild och hjälper till att boosta tillbaka ljuset mot betraktarna inom dukens bredd och samtidigt blir den effektivare på att döda inkommande ljus från sidorna.
Men det är därför jag gjort duken ställbar i kurvningen - man kan öka eller minska den 20mm efter de förutsättningar rummet har vad gäller ströljus -och därmed också få den "planare" om förutsättningarna tillåter det.
Dessutom anser jag att om man sitter på 3,5-4,5 m håll är det inte lätt att se skärpeskillnaden för en normal betraktare.
Det är naturligtvis mycket mer påtagligt för dom som dagligen jobbar med storbild och projiceringar.
Hur mycket ljudet påverkas i rummet av en kurvad duk kan jag inte uttala mig om.
Det vet jag alldeles för lite om.
Det talas ofta om att en kurvad duk ger en "paraboleffekt" -alltså samlar ljudet i "skålen" och kastar tillbaka ljudet mot betraktaren helt okontrollerat.
Men tänker vi oss att använda en kurvad högkontrastduk i ett vanligt "levande" vardagsrum (som den är utformad och tänkt för) så tror i alla fall inte jag personligen att det är den kurvade duken som är det största problemet vad gäller att få till en korrekt ljudbild.

Postad 12 juli 2011 - 10:55

stef86
  • stef86
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

ca 3-5% = 20mm på varje sida (%-talet är ungefärligt).
.
Jag menar att kurvningen på en högkontrastduk ger en jämnare upplyst bild och hjälper till att boosta tillbaka ljuset mot betraktarna inom dukens bredd och samtidigt blir den effektivare på att döda inkommande ljus från sidorna.

Hur väl sköter sig duken om den är helt plan jämfört med något vinklad? Hade gärna sett en ram som var ställbar från "0-5%" eller 0-40mm om jag förstod dig rätt. Kruxet med den vinklade duken tycker jag verkar vara betraktningsvinkeln då jag själv om min bättre hälft (hon har blivit lite bortskämd sedan hon träffade mig) är ganska kräsna och vid filmkvällar med vänner blir det lätt att man hamnar lite på kanten och jag är rädd att det skulle kunna vara en deal breaker.

Samtidigt så verkar ju BS ha väldigt bra bildegenskaper i övrigt och förhoppningsvis är det tänkta rummet (inte fått tillträde än) såpass bra utformat att det inte blir så stort bekymmer med betraktingsvinkeln även om en kurvad duk skrämmer mig lite i nuläget så får man se vad framtiden har att säga. Men med en enkel justering eller tillbyggnad kanske man kan få större justeringsmöjligheter på kurvningen och därmed lättare locka över räddharar som mig själv som gärna vill kunna justera så mycket som möjligt. Förutsatt att duken presterar bra plan då förstås, om man bortser från att den kastar ut mer ljus i rummet då.

Hoppas jag inte ställer för jobbiga frågor nu när du har en så bra produkt färdig för försäljning men jag är lite nyfiken för egen del så du får ursäkta. :)

Postad 12 juli 2011 - 13:08

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Hoppas jag inte ställer för jobbiga frågor nu när du har en så bra produkt färdig för försäljning men jag är lite nyfiken för egen del så du får ursäkta. :)

Inga frågor är jobbiga.
Men efter att ha läst ditt resonemang så tror jag att en Firehawk G3 skulle passa dig bättre.
Den motar ljus bra, finns i platt utförande och har en ganska vid betraktningsvinkel.
(Även Black Diamond är i platt utförande men den har mindre betraktningsvinkel än Firehawk).
Ring t ex The Rock i Lund och snacka med Marcus om ditt behov (semesterstängt tom 18/7).
Eller återkom gärna när det närmar sig och du vet mer/har mer bakgrundsinformation om rummet så kan jag ge bättre besked angående om BS är lämplig eller ej.

Postad 15 juli 2011 - 20:11

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Imorgon bitti går testduken iväg till testpiloten på sitt 8 veckor långa äventyr.
Jag hoppas att familjen får valuta för sitt engagement.
jag hämtade min kombinerade transportkärra/visningsrack idag, den som jag skall använda till min miniturne.
Den är äntligen klar.
Svetsad aluminium -så lätt att jag bär den med en hand.
Den passar perfekt i husbilen.
Tänk att en 90" duk kan vara så j-a stor när man skall ha in den i en citroen jumper...

Bifogad fil  pckat_o_klart.jpg   166,69K   0 Antal nerladdningar

I och med att transportkärran är färdig kan jag fr.o.m. nu boka platser för min miniturne.
Hålll ögon och öron öppna för datum om ni är intresserade av att kolla in duken live!!!
Kommer här i tråden inom kort!

Redigerat av Unregistered1791125b, 15 juli 2011 - 20:12.

Postad 16 juli 2011 - 18:02

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Vill bara helt kort meddela att duken är levererad för långtidstest.
Oj vad jag ser fram emot detta test.
Hoppas att det blir mycket skrivet och fotograferat under testperioden.

Sen vill jag tala om att min rullduksprototyp nu är ihopsatt och helt komplett.
Bara högkvalitativa råvaror.
Tyst och fin motor.
tjock svart väv som verkar kunna hålla sig väldigt rak o fin utan tabtension.
Nu skall jag "bara" integrera mitt dukmaterial inom en snar framtid.
Sen kan testerna börja för att se hur det blir med vågor och slitningar mm i dukmaterialet.
Alla dessa tester kommer att antingen ske i mitt eget vardagsrum eller i min ev nya lokal.
Duken skall rullas upp o ner minst 5 ggr per dag under en ganska lång tid för att se hur det funkar på sikt.
Allting är toppen just nu!
Ha en fortsatt trevlig helg, alla som läser det här!

Postad 16 juli 2011 - 21:46

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Hej lecvip! Kan du skicka ett PM till mig med uppskattade priser för rullduksvarianten?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.