Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers

1392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2010 - 09:50

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Det är väl självklart att SONY ska få försöka skydda sig mot intrång på sina produkter, oavsett om det är i form av hack, mjukvara eller hårdvara. De har tagit fram en produkt och andra kopierar dem och tjänar pengar på det samtidigt som SONY förlorar på det. Om det sedan är spel som kopieras eller bootlegkontroller som säljs är ju helt oväsentligt.

Hur man än vrider och vänder på det så skulle alla dessa åtgärder inte ha blivit genomförda om inte folk kände behovet att ge sig in och rota i sakerna. Tillbehörstillverkarna vill tjäna pengar på andras produkter utan kostnaden för forskning och utveckling. Hackersen vill tjäna pengar på chip/loaders osv och piraterna vill att allt ska vara gratis och då förlorar spelutvecklarna pengar.

Att sedan de tjänar pengar ändå är heller ingen ursäkt till att inte betala för sig.

Homebrew är kanske en bra sak men vad tror ni seriöst är den största tillämpningen? Homebrews eller piratkopiering? Ärligt nu.

De som kör lagligt blir lidande, ja. Men det ÄR hackersens fel, att påstå annat är ju bara idiotiskt. Jag tror knappast att SONY hade slösat tid och utvecklingskostnader på åtgärder om behovet inte fanns. Att det troligen inte hjälper länge är inte heller en ursäkt till att inte iallafall försöka.

Och till sist.
Borttagning av Other OS var fel men anledningen var åter igen Hackers, det var inte knäckt som PalmiNio skrev men det var bara en tidsfråga då säkerhetshålet fanns. För som det har sagts tidigare, de blir knäckta förr eller senare ändå.

+1

För övrigt har jag sett påstående om att det var hacket som GeoHotz gjorde genom OtherOS som ledde fram till PSJailbreaker. OtherOS togs ju bort för sent för att förhindra PSJailbreaker för 3.41, men det skulle kunna vara så att frånvaron av OtherOS åtminstonde gör det lite svårare att jailbreaka senare FW versioner (dvs Sony tog inte bort OtherOS bara för skojs skull).

Redigerat av random111, 24 September 2010 - 09:56.

Postad 24 September 2010 - 10:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

*Vad priset på konsolen har spelar fan ingen större roll *

Jasså? Xboxen kan du få tag på för 1500kr en PS3 för 2700kr. 1200kr skillnad du tror inte det påverkar?

Fler köper konsollen och de flesta skaffar Live. För att få tillgång till Live så kräver det att du inte hackar din konsoll i och med att det är avgiftsbelagt och en stor del av konsollen i självt så tvekar många.

Bra att du kan relatera till dina studier. Jag relaterar till personer som jag träffar och personer på forum och där är det en överväldigande grupp som endast skulle piratkopiera ifall det var fritt.

Så anledningen till att det inte är så utbrett som det är, är att online delen kan dessa företag styra och ta bort för de hackande individerna och detta är ett starkt kort då de flesta som köper en konsoll vill ha en multiplayer upplevelse.

Bara att kolla på antal procent som är uppkopplade med sina konsoller.

Du påpekar på uppdateringen 3.42 men vad har du för belägg att det löste problemet?

Deras sista utväg kanske var att begränsa möjligheten på andra sätt.

Tycker det är konstigt att konsollen har fungerat ypperligt fram till George Hotz och efterspelen som vi ser nu med Jailbreak.

Varför?

Jo, för att inge var där och grävde där de inte har med att göra.

Nu försvarar du med olika argument varför försäljningen av 360 spel inte är sämre, när du innan sa att det skulel påverka. Du kan inte se att det påverkar och därför hittar du andra anledningar till varför det inte har påverkat. Kan det inte vara så enkelt, som studier visar, att det i det stora hela inte påverkar.

- Att MS och Sony spärrar konto på PSN och Live är 100% ok för mig då det är en sak som INTE drabbar vanliga användare.

- Punkten ovan är det jag menar, JAG ÄR INTE emot att man skyddar sig. Jag är emot att man skyddar sig med metoder som blir en form av kollektiv bestraffning.

- 3.42 är fungerar ej med PS3jailbreak och inget har sagt det är på G. Där har du mitt belägg.

- Skippa nu vad GeoHot har gjort. Min fråga är.......var det OK att ta bort OtherOS när det inte hjälpte något? Alla hålen med OtherOS är borta i 3.41 men ÄNDå så är den knäckt.

- Folk grävde långt innan..............och de GeoHot lyckades med på den Firmware versionen innan OtherOS försvann gav ALDRIG ett resultat med Piratkopiering. De skyddade sig helt enkelt mot ett hot som aldrig blev verkligt.

Postad 24 September 2010 - 10:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

+1

För övrigt har jag sett påstående om att det var hacket som GeoHotz gjorde genom OtherOS som ledde fram till PSJailbreaker. OtherOS togs ju bort för sent för att förhindra PSJailbreaker för 3.41, men det skulle kunna vara så att frånvaron av OtherOS åtminstonde gör det lite svårare att jailbreaka senare FW versioner (dvs Sony tog inte bort OtherOS bara för skojs skull).

OtherOS togs bort innan PS3Jailbreak. OtherOS försvann redan vid 3.21 och Hacket vi ser idag är baserat på 3.41 där det helt är borta. Så det blir tyvärr för skoj skull.

Exploiten i PSJailbreak har INGET med OtherOS att göra och bygger inte på hans exploit. Någon som inte har varit involverad i PSJailbreak tror att de kanske har använt hans kunskap vid utvecklingen men det är inte en del av slutprodukten.

Andra menar på att det är ett form av insider jobb.

Hade det varit baserat på GeoHot så hade hacket fungerat på även tidigare FW versioner än 3.41 och minst iaf på de som har OtherOS.....men det funkar bara på 3.41.

Och till sist.
Borttagning av Other OS var fel men anledningen var åter igen Hackers, det var inte knäckt som PalmiNio skrev men det var bara en tidsfråga då säkerhetshålet fanns. För som det har sagts tidigare, de blir knäckta förr eller senare ändå.

Om säkerhetshålen i OtherOS hade kunnat leda till Piratkopiering så hade det funnits idag. Bara för att man patchar en sak så blir inte alla PS3 konsoler patchade per automatik. Sitter en betydande mängd på Pre-OtherOS maskiner och Många har lekt fram och tillbaka med GeoHots arbete, men inget har fått piratkopior att kunna fungera på hans kunskap.

Postad 24 September 2010 - 10:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Eftersom PIP tycker att tillverkarna har rätt att göra som de vill är in fråga:

Var det ok av Sony BMG att lägga Rootkit på sina musikskivor. Detta var också en metod för att förebygga kopiering, även om det som alla andra försök var meningslösa.

"The Sony BMG CD copy protection scandal concerns the copy protection measures included by Sony BMG on compact discs in 2005. Sony BMG included the Extended Copy Protection (XCP) and MediaMax CD-3 software on music CDs. XCP was put on 52 titles[1] and MediaMax was put on 50 titles.[2] This software was automatically installed on Windows desktop computers when customers tried to play the CDs. The software interferes with the normal way in which the Microsoft Windows operating system plays CDs by installing a rootkit which creates vulnerabilities for other malware to exploit. This was discovered and publicly revealed by Mark Russinovich on the Sysinternals blog. Other operating systems were not affected"

Detta måste betyda att det även är OK? Eller var drar du gränsen för hur mycket skydd ett företag får använda?

Redigerat av PalmiNio, 24 September 2010 - 10:17.

Postad 24 September 2010 - 10:20

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sagt att det ok. Sluta lägga ord i munnen på folk.

Jag har sagt att anledningen till att vi har skydd är för att folk inte skall piratkopiera.
Skulle dessa individer inte finnas så skulle övriga konsumenter få större friheter men så är inte fallet nu då personer skall in och gräva överallt.

Postad 24 September 2010 - 10:29

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Rootkit gjorde skivorna ospelbara på ett flertal cd-spelare, så de inte kunde användas i det syftet de var sålda för.

The software interferes with the normal way in which the Microsoft Windows operating system plays CDs by installing a rootkit which creates vulnerabilities for other malware to exploit.

Programmet påverkade en produkt som inte hade med dem att göra, PCn. I PS3-fallet ändrar de i sin egen produkt och ändringarna påverkar inte användning av konsollen i det syftet den var framtagen för, dvs för att spela och använda de inkluderade mediauppspelningsfunktionerna. Så jag ser detta som två helt olika scenarion.

Åter igen, att ta bort otherOS helt var fel men jag har inte kompetensen att föreslå ett alternativ förutom att det kanske inte skulle ha inkludrats från början.

Postad 24 September 2010 - 10:30

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Hade det varit baserat på GeoHot så hade hacket fungerat på även tidigare FW versioner än 3.41 och minst iaf på de som har OtherOS.....men det funkar bara på 3.41.

Jag håller inte med din slutsats. Bara för att PSJailbreaker bara fungerar på 3.41 innebär det inte att hålet inte fanns tidigare. Det innebär bara att sättet som PSJailbreaker utnyttjar hålet på bara fungerar på 3.41.

Postad 24 September 2010 - 12:42

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag håller inte med din slutsats. Bara för att PSJailbreaker bara fungerar på 3.41 innebär det inte att hålet inte fanns tidigare. Det innebär bara att sättet som PSJailbreaker utnyttjar hålet på bara fungerar på 3.41.

men det innebär att hålet som används inte är ett hål som hittades via OtherOS och därför hjälpte det föga att ta bort OtherOS om det nu var för att förhindra piratkopiering. Sony vann ej på det, ägaren vann ej på det utan den enda som vann är de som nu Jailbreakar som faktiskt kan få tillbaka OtherOS igen

Redigerat av PalmiNio, 24 September 2010 - 12:51.

Postad 24 September 2010 - 12:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Rootkit gjorde skivorna ospelbara på ett flertal cd-spelare, så de inte kunde användas i det syftet de var sålda för.

Programmet påverkade en produkt som inte hade med dem att göra, PCn. I PS3-fallet ändrar de i sin egen produkt och ändringarna påverkar inte användning av konsollen i det syftet den var framtagen för, dvs för att spela och använda de inkluderade mediauppspelningsfunktionerna. Så jag ser detta som två helt olika scenarion.

Åter igen, att ta bort otherOS helt var fel men jag har inte kompetensen att föreslå ett alternativ förutom att det kanske inte skulle ha inkludrats från början.

Rootkit skyddet var lagt för dem som ville spela skiva på en PC. Det är syftet med den och det var när du ville spela en musikskiva på PC som det installerades. Så för att du skulle kunna använda det så som du köpt den för på PC så tvingades du installera ett skadligt program. Du kunde fortfarande använda skiva så huvudsyftet med produkten fungerade fortfarande. Min poäng var att i skottlinjen kom den lagliga kunden som tyvärr blev den enda som fick betala priset. piratkopieringen motverkades inte och piraterna drabbades inte

OtherOS var fortfarande en funktion som de stoltserade med via lansering. Jag fick iaf bytat min PS3a när den kom från reparation då reparations exemplaret ej hade OtherOs vilket min maskin som jag lämnade in hade. Hurvidare det är en huvudfunktion spelar föga roll, det är en funktion som kunden fick med som togs bort.

Sak samma, vi har olika syn på det. Inte mer med det. Jag är av den enkla åsikt att den svaga i parten, konsumenten, inte bör drabbas i denna desperata jakt på att förhindra piratkopiering. Ni prata om hur nödvändigt det är men frågan är hur mycket det hjälper. Historien visar att det i 99% av fallen skadar mer än vad det hjälper, därför känns dessa drastiska metoder desperata. Man kan kort sagt jaga pirater och täppa säkerhetshål utan att skjuta oskyldiga.

Redigerat av PalmiNio, 24 September 2010 - 12:52.

Postad 24 September 2010 - 13:12

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

men det innebär att hålet som används inte är ett hål som hittades via OtherOS och därför hjälpte det föga att ta bort OtherOS om det nu var för att förhindra piratkopiering.

Nej, det innebär det inte alls. Läs vad jag skrev en gång till. Hålet kan mycket väl ha funnits när OtherOS fanns, men hittades ej förrens när 3.41 var släpt. Hittar man ett hål i en gammal FW som finns kvar i den senaste FW, så släpper man ju en exploit som fungerar för den senaste FW.

Sony vann ej på det, ägaren vann ej på det utan den enda som vann är de som nu Jailbreakar som faktiskt kan få tillbaka OtherOS igen

Det återstår väl att se. Om avsaknandet av OtherOS gör det svårare att hacka FW efter 3.41 så har ju Sony vunnit på det.

Postad 24 September 2010 - 13:13

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0

Rootkit skyddet var lagt för dem som ville spela skiva på en PC. Det är syftet med den och det var när du ville spela en musikskiva på PC som det installerades. Så för att du skulle kunna använda det så som du köpt den för på PC så tvingades du installera ett skadligt program. Du kunde fortfarande använda skiva så huvudsyftet med produkten fungerade fortfarande. Min poäng var att i skottlinjen kom den lagliga kunden som tyvärr blev den enda som fick betala priset. piratkopieringen motverkades inte och piraterna drabbades inte

Om du läser igen så är det exakt det jag skrev. Förutom att dessa skivorna ibland inte gick att spela på stationärs spelare i det lite finare sortimentet. Så jag håller med om att det var fel.

Sak samma, vi har olika syn på det. Inte mer med det. Jag är av den enkla åsikt att den svaga i parten, konsumenten, inte bör drabbas i denna desperata jakt på att förhindra piratkopiering. Ni prata om hur nödvändigt det är men frågan är hur mycket det hjälper. Historien visar att det i 99% av fallen skadar mer än vad det hjälper, därför känns dessa drastiska metoder desperata. Man kan kort sagt jaga pirater och täppa säkerhetshål utan att skjuta oskyldiga.

Det kan vi lugnt komma överens om :P .
Men det jag stör mig på är att din åsikt verkar vara att tillverkarna bara ska slänga in handduken och ge upp då hackarna alltid ligger steget före ändå. Eller att inga åtgärder får drabba konsumenten. Jag håller med om att hela otherOS-klabbet är en olycklig historia men om vi ska vara helt ärliga nu så påverkar alla dessa uppdateringar av firmware inte användaren då de inte tar bort något utom stödet för tredjepartsprodukter som ändå inte officiellt har med SONY att göra.

Om vi bortser från det som kan relateras till OtherOS.

Postad 24 September 2010 - 13:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det kan vi lugnt komma överens om :P .
Men det jag stör mig på är att din åsikt verkar vara att tillverkarna bara ska slänga in handduken och ge upp då hackarna alltid ligger steget före ändå. Eller att inga åtgärder får drabba konsumenten. Jag håller med om att hela otherOS-klabbet är en olycklig historia men om vi ska vara helt ärliga nu så påverkar alla dessa uppdateringar av firmware inte användaren då de inte tar bort något utom stödet för tredjepartsprodukter som ändå inte officiellt har med SONY att göra.

Om vi bortser från det som kan relateras till OtherOS.

Nej sa jag inte, men man kan eftersträva metoder som inte drabbar konsumenten av en laglig kopia. Har sett några PC spels utvecklare släppa sina spel helt utan skydd, där de bara på det sparar pengar, och ändå så sålde man bra.

Hur den nya Uppdateringen påverkar specifikt vet jag inte men det är som PIP säger tråkigt då det tar bort en valmöjlighet för kunden. Kanske inte lika "grovt" som OtherOS men principen är den samma.

Finns en skillnad att kasta in handduken och att driva jakten smart.....det är så jag ser det. En desperat jakt skapar rum för misstag som kan slå tillbaka. Hurvidare OtherOS var rätt eller ej kan man tivsta om men helt klart var det dålig PR.

Postad 24 September 2010 - 18:59

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Detta hack kommer väl lägligt för SONY. Nu kan dom skylla allt på crackare, hackare och pirater och börja ta betalt för PSN (något som förr eller senare ändå skulle ha kommit) och sen se till att inga andra kan sälja tillbehör (något dom ändå lyckats bra med) och dessutom ta bort funktioner dom sen slipper underhålla. Det är ju också lägligt nu i slutet på livscykeln för att kunna kränga fler "säkrare" PS4 senare och tvinga både användare och utvecklare att byta konsol men fortfarande sälja PS3 för intresserade hackare och andra som vill leka (som PS2). Man skulle nästan kunna tro att det är SONY själva som släppt information om svagheten till hackare.

OtherOS ville dom nog aldrig ha från början men eftersom SONY använt en så stor andel verktyg baserad på öppen källkod så kände dom sig förmodligen tvingade till det. GeoHot som hackade i OtherOS och Linux var bara en ursäkt för att äntligen få ta bort det. Hacket han gjorde kunde inte ta sig runt säkerheten och var nästan omöjligt för vanliga människor att göra. Dessutom får dom nu sälja fler bladservrar med CELL i och tjäna lite licenspengar på det nu då man inte kan bygga kluster med billiga PS3.

Hur många har egentligen nyttjat denna möjlighet som 3.41 gav? jag tror inte det är så många tusen.
Som jag ser det är SONY den stora vinnaren på detta så gnäll lagom.

Sen måste man ju lita på sina konsumenter och att dom flesta är ärlig. Hur skulle det vara om bilar hade hastighetsbegränsning inbyggd bara för att ett fåtal rötägg kör för fort? - och nu pratar vi liv och död och inte någon ###### lek! Att det finns piratkopieringsskydd och debatt förstår jag för utan skulle det nog vara svårt i längden att tjäna pengar men det räcker som i trafiken med lagar, rimliga skydd, att upplysa och ha kontroller och det är något som SONY borde fatta. Hur fan kan man älska ett multinationellt bolag som ser sina kunder som kriminella skitar? Herregud, vilken ******** tur att SONY inte tillverkar båtar, bilar, mediciner och livsmedel också - viket tjat det skulle ha blivit om detta varumärke.

Postad 24 September 2010 - 20:04

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

3.41 är den senaste som gått att hacka.

Så det är alltså så att det är för sent för dom som redan uppgraderat?
Nu handlar det snarare om den lilla andel som ligger kvar på 3.41 huruvida de ska kunna komma åt PSN och få nytta av nya funktioner i kommande FW utan att bli bannade om jag förstår rätt.
Påståendet om att 3.42 va så gott som knäckt är i princip felaktigt? Sony har iniativet just nu.

Redigerat av e3henri, 24 September 2010 - 20:04.

Postad 24 September 2010 - 20:18

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Vad jag har sett så har inte 3.42 eller 3.50 knäckts, Det du kanske såg var att en custom 3.42 var så gott som klar? Det är inte samma sak som att 3.42 skulle vara knäckt. Just nu är det så att om du har gått över 3.41 så är det kört, så ja - Sony har ur den synvinkeln initiativet just nu.

Det hackare vill ha nu är ett hack på 3.50, alternativt hitta ett sätt att nedgradera firmware.

Postad 24 September 2010 - 20:25

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Ja det ser så ut. Men du kan ju alltid köpa en ny, dom ligger på 3.30 - 3.40 (innan nyare slussas fram) så det är bara att skaffa 3.41 och uppdatera via usb. Tröttar du sen om ett halvår så kan du sälja den (lär vara värd en del då) och köpa en massa spel.

PSN tror jag att man aldrig kommer att få tillgång till utan att bli bannad, det kräver nog att dom knäcker en hel del till av säkerhetssystemet och det tror jag blir mycket svårt. SONY har blivit duktiga på säkerhet - blev mycket förvånad över detta ÚSB crack för 3.41.

Postad 24 September 2010 - 20:35

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

Ett spel på PC som låg på floppy för 10 år sen hade inga skydd men trots alla 1000-tals skydd som t ex finns i 360 så är dessa spel mer eller mindre lika enkla. Så hur mycket har det hjälpt?

För 10 år sedan så släpptes inte spel på floppy.

Och det var inte ovanligt att spel på floppydisketter hade kopieringskydd, ofta med någon "trasig" sektor som inte gick att kopiera. Fast det vanligaste skyddet var ju att att använda sig av manualskydd istället, då en pop-up i spelet kunde fråga "vad är det femte ordet på rad 11 på sidan 5" eller något liknande. Skydd av spel har funnits i över 30 år, så det är inget nytt.

De flesta PC-spel på CD som släpptes på 90-talet hade dock inte något kopieringsskydd, av den enkla anledningen att CD-brännare var för dyra för hemkonsumenter.

Postad 25 September 2010 - 19:21

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Och det var inte ovanligt att spel på floppydisketter hade kopieringskydd, ofta med någon "trasig" sektor som inte gick att kopiera. Fast det vanligaste skyddet var ju att att använda sig av manualskydd istället, då en pop-up i spelet kunde fråga "vad är det femte ordet på rad 11 på sidan 5" eller något liknande. Skydd av spel har funnits i över 30 år, så det är inget nytt.

De flesta PC-spel på CD som släpptes på 90-talet hade dock inte något kopieringsskydd, av den enkla anledningen att CD-brännare var för dyra för hemkonsumenter.

de flesta som haft Amiga vet hur jobbiga kopierings skydden va där extremt så fort man sulle byta spel eller starta ett spel så va det att knappa in koder osv inte roligt alls

Postad 26 September 2010 - 21:49

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Första CustomOS på gång:
http://www.ps3hax.ne...system-for-ps3/

De flaggar för stort media stöd, 1080p i mkv! Drömmen kan bli sann.

Ne sant :) tiden går fan snabbt.

Postad 27 September 2010 - 09:22

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Nu är du där igen med påståenden Palmnio........om du nu ska använda dig av forskning som stöd kan du ju börja med att hänvisa till vad du stödjer dig på. Jag antar att du tänker på KTH:s EU-finansierade projekt Music Lessons. Det man kom fram till i den forskningen var att det inte finns några enkla samband mellan minskad skivförsäljning och ökad fildelning. Det man undersökte var det totala utfallet och där hävdade man att det leder till ett ökat intresse för musik och en omfördelning av konsumtionen.

"Att fildelningen nått så stor popularitet beror enligt Music Lessons på att det i början av 2000-talet inte fanns några attraktiva lagliga alternativ eftersom musikindustrin motverkade Internet som distributionsform.
Music Lessons har studerat hur fildelning och nedladdning av musik påverkar fildelarnas inköp av musik. Enligt Music Lessons finns inte några direkta samband mellan fildelning och minskad försäljning av musik. Music Lessons anser i stället att (olovlig) fildelning stimulerar till ökad musikkonsumtion, t.ex. genom att biljetter köps till en konsert med artisten. Det står enligt Music Lessons klart att nedladdning av musik stimulerar ett intresse för (ny) musik. De som laddar ned mycket är också de som köper mycket musik.
Skälen för att nedladdning sker är enligt Music Lessons inte endast att det är gratis. Andra skäl är att fildelning är lätt och praktiskt och att utbudet är stort. Hos fildelarna finns ofta också en negativ attityd till de stora skivbolagen. Dessa upplevs utnyttja sin dominerande ställning genom att hålla uppe priset på CD. De rättsprocesser som skivindustrin inlett mot fildelare sägs också ha inverkat på den negativa attityden till skivbolagen. Många fildelare upplever dock att de kan stödja sin artist genom
att gå på en konsert eller köpa skivan – förutsatt att skivan är producerad av ett oberoende skivbolag."

Samtidigt finns andra undersökningar som tyder på att man inte köper det som man har laddat ner olagligt, vilket leder till en förlust i det enskilda fallet även om den totala konsumtionen skulle öka. (http://www.regeringe...44/5d94c872.pdf)

Postad 27 September 2010 - 09:35

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Det är svårt att studera försäljning av musikmedia eftersom mycket av den försäljning är uppblåst av att vi har bytt media 3-4 ggr de senaste 15-20 åren.

Alla som har Michael J på Lp, köpte CD, sen köpte de kanske mini-disk sen köpte de mp3:er på Itunes.

Sen är väl artisterna skitsura nu eftersom nu kan de inte bara släppa en skiva å sen leva på intäkterna, nu måste de turnera oxå....

Postad 27 September 2010 - 09:41

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Första CustomOS på gång:
http://www.ps3hax.ne...system-for-ps3/

De flaggar för stort media stöd, 1080p i mkv! Drömmen kan bli sann.

Låter lite märkligt. Många verkar vara inne på att det är någon som är dålig på Photoshop... Vi får väl se.

Postad 27 September 2010 - 09:58

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Här kommer länken till rapporterna för övrigt....

http://xml.nada.kth....essons/Reports/

Postad 27 September 2010 - 17:34

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Samtidigt finns andra undersökningar som tyder på att man inte köper det som man har laddat ner olagligt, vilket leder till en förlust i det enskilda fallet även om den totala konsumtionen skulle öka. (http://www.regeringe...44/5d94c872.pdf)

Jag antar att det då också finns en undersökning som vissar att dessa människor skulle ha köpt materialet om nerladdning vore omöjligt? Skummade igenom dokumentet på 379 sidor men kunde inte hitta det - kändes sinnessjukt att lusläsa det hela.

För övrigt känns inte enmansutredaren Cecilia Renfors som en sund och objektiv part som senare föreslog att fildelares internetabonnemang skulle kunna stängas av.

När jag var ung så köpte jag alltid musik, film och spel (och gör fortfarande fast i beydlig mindre mängd) helt enkelt för att jag gillar att äga och samla. Det var då som nu naturligtvis vänner och bekanta som ville låna LP-skivorna och VHS-banden och i många fall kopierades matrialet på kassett. I en del fall fick dom ettiketen snåla eller så hjälpte jag någon fattig att berika sitt liv. Men då som idag så köpte dom aldrig orginalet och skulle inte ha gjort ändå om dom inte fick låna. Vad som är positivt för mig nu är att det är färre som vill låna då fildelning finns och det är ju skönt.

Det känns ju också tryggt att det finns så många laglydiga människor som inte fildelar, piratkopierar, kör för fort i bilen eller i fyllan, slår någon på käften, går mot röd gubbe, kränker någon med hårda i spelchat osv. Kan inte påstå att jag fullt ut uppfyller kraven på en politiskt korrekt antipirat med ekonomiska intressen i underhållingsbranchen.

Den här debatten om fildelning och pirater känns gammal och unken - finns det ingen annan tråd för dom som vill forsätta? Den här tråden borde handla om vad för spännande som kan göras med en hackad PS3 för den teknik och säkerhetsintresserade (förutom piratkopiering då som är olagligt).

Postad 27 September 2010 - 17:39

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Låter lite märkligt. Många verkar vara inne på att det är någon som är dålig på Photoshop... Vi får väl se.

Ja det verkar vara ett hopplock. Med det kommer förmodligen och det intressanta blir att det kommer att köras i samma sandbox som GameOS - full access till hårdvaran. Dessutom blir det möjligt att börja ta steget bort från SONY's SDK som är olagligt att använda.

Postad 27 September 2010 - 20:06

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Ja det verkar vara ett hopplock. Med det kommer förmodligen och det intressanta blir att det kommer att köras i samma sandbox som GameOS - full access till hårdvaran. Dessutom blir det möjligt att börja ta steget bort från SONY's SDK som är olagligt att använda.

Ja, att göra en virtuell Linux applikation uppe på GameOS borde vara fullt möjligt. Vore väldigt trevligt från flera perspektiv, ingen ytterligare crackning av FW behövs, utveckling av program i Linux miljö, start från XMB som vilket program som helst, och kan inte användas för piratkopiering av spel. Dock lär det krävas en hel del jobb för att få till en Linux applikation som ger access till all hårdvara, men det lär väl finnas eldsjälar till det också.

Postad 30 September 2010 - 09:47

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Nu har Marknadsdomstolen beslutat om ett interimistiskt förbud mot marknadsföring av PSJailbreaker för en av de svenska återförsäljarna.

Postad 30 September 2010 - 11:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Nu har Marknadsdomstolen beslutat om ett interimistiskt förbud mot marknadsföring av PSJailbreaker för en av de svenska återförsäljarna.

haha de e larvigt av sony det gör liksom ingen skilnad ser mer ut som penga fiske av sony försöka få rejoy att betala ut 1000000kr.. för det finns andra tex PSgroove och de har sony valt att inte sikta in sig på ser mer ut som penga fiske

Postad 30 September 2010 - 13:11

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

haha de e larvigt av sony det gör liksom ingen skilnad ser mer ut som penga fiske av sony försöka få rejoy att betala ut 1000000kr.. för det finns andra tex PSgroove och de har sony valt att inte sikta in sig på ser mer ut som penga fiske

Larvigt skulle inte jag säga, snarare lönlöst. Nu handlar det nog mest om hämnd. De vill väl inte att de som släppte ut katten ska tjäna pengar på det. För övrigt är syftet med vite att tillfälligt stoppa försäljningen av PSJailbreaker fram tills att det verkliga domslutet kommer. Sony får inga pengar om återförsäljarna följer beslutet.

Postad 30 September 2010 - 14:34

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Trots allt inte förbjudet att sälja andra USB enheter för samma syfte. Detta gäller bara PSJailbreak vilket är överprisat och ingen som köper idag.

Blir dessutom omöjligt att stoppa försäljning av enheter som inte har "mjukvaran" i sig.

Köpt min Min Minimus AVR USB, funkar as bra och under 350kr. Omöjlig att stoppa försäljningen den, sen får man föasha in Groove själv men det är "för enkelt".

Postad 30 September 2010 - 15:00

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Trots allt inte förbjudet att sälja andra USB enheter för samma syfte. Detta gäller bara PSJailbreak vilket är överprisat och ingen som köper idag.

Blir dessutom omöjligt att stoppa försäljning av enheter som inte har "mjukvaran" i sig.

Köpt min Min Minimus AVR USB, funkar as bra och under 350kr. Omöjlig att stoppa försäljningen den, sen får man föasha in Groove själv men det är "för enkelt".

Nja. Inte formellt förbjudet för andra, men i och med att Sony har fått igenom detta interimistiska förbud, så finns det också en stor möjlighet att Sony skulle kunna vinna skadeståndsmål mot andra återförsäljare och även för PSJailbreak-kloner. Sony hoppas säkert att detta ska avskräcka andra från att sälja dessa.

Men sedan finns det ju både billigare och mer lagliga alternativ...

Postad 30 September 2010 - 15:09

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nja. Inte formellt förbjudet för andra, men i och med att Sony har fått igenom detta interimistiska förbud, så finns det också en stor möjlighet att Sony skulle kunna vinna skadeståndsmål mot andra återförsäljare och även för PSJailbreak-kloner. Sony hoppas säkert att detta ska avskräcka andra från att sälja dessa.

Men sedan finns det ju både billigare och mer lagliga alternativ...

Jo så tolkar jag det också att produkter med mjukvaran på kommer vara målet.

Lite som dreambox, du får sälja dem.......sålänge du inte har "dålig" mjukvara i dem.

Postad 01 October 2010 - 17:14

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
http://www.ps3key.co...ith-v-firmware/

ny firmware till ps3key

Postad 28 October 2010 - 11:51

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0

Fortfarande.

1. De tog bort OtherOS, hjälpte det? nej för den Firmware version som hackades blev 3.41 där OtherOS redan var borta. Hacket du ser idag har inget med GeoHotz arbete att göra. Du tycker alltså det är rätt att man tar bort saker för konsumenterna som har köpt det fast det bevisligen INTE hjälper?

2. Än en gång, du får gärna förklara varför en maskin som 360 där man kunnat piratkopiera väldigt enkelt (kostar väl 300kr) sen Maj 2006......ändå säljer bättre än PS3 på mjukvarufronten och har högre attachrate......var är tappet där som du pratar om?

3. Priset på spelen på 360 och PS3 skiljer väl sig inte nämvärt? Vad priset på konsolen har spelar fan ingen större roll på försäljning av mjukvara, attachrate är antal mjukvara/antal konsoler så att 360 har sålt mer enheter spelar inte in.

4. Microsoft agerande via Live är helt OK i mina ögon, lika så för Sony och PSN. Vilken inverkan det har VET DU INTE, lika lite som du vet inverkan på piratkopiering. Jag kan bara hänvisa till riktiga studier av oberoende granskare och de pekar på att INGA direkta kopplingar finns.

5. Att skylla på Sony är OK, det är DE som gör valet vad som ska tas bort. DE valde att ta bort OtherOS! Detta Stoppade INTE piratkopieringen!

6. Vem har inte yttrat sig? Jag tycker alla "spärrar" och "borttagningar" som drabbar konsumenten är förkastliga. Sony stoppade PSjailbreak i 3.42 UTAN att det drabbade konsumenten. Att spärra hål på ett vis som den vardagliga användare inte märker är helt OK, men att aktivt ta bort saker som bara drabbar vanliga användare.

7. Finns klar statistik mellan spel där man aktivt haft tunga och dyra skydd jämfört med spel som inte haft skydd alls, guess what.............att de var helt öppna hade INGEN påverkan på försäljningen och de extremt skyddade spelen sålde INTE bättre.

8. Varför pekar du på MS hela tiden? De valde sin linje långt innan konsolen släpptes, så varför älta om det? Du försöker bara peka på saker som inte stämmer.

----- Så än en gång, att ta bort Other OS HJÄLPTE INTE! eller hur? MS hade sina spärrar innan konsolen var hackad så det kan inte varit pga hackers? att de sen spärrade minneskort är förkastligt....inget snack om det

Ja du Palmnio......

http://computerswede...en-avtog-snabbt

Postad 31 October 2010 - 09:54

Unregisteredce30ab65
  • Unregisteredce30ab65
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej hur fungerar gaia manager, är det bara installera som man gjorde med open manager?Jag har ps3key,skaman uppdatera den med hermes och sånt så att vissa spel fungerar? jag fattar nada. Jag har orginalspelen eye pet och bioshock 2men får dem inte att fungera från den interna hårddisken, är det någon som vet hur man får dem att funka ? tacksam för svar:)

Postad 31 October 2010 - 14:52

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Kan man inte köpa vilket usb minne som hellst & lägga in Jailbreak filerna på den själv ??
men min PS3 har senaste firmware så det kommer väll inte fungera med den.

sedan undrar jag om om man skulle köra med ett JB usb, finns det risk för att bli bannad ?
so jag har förstått så går det inte köra online ennu.

om man vill spela sina orginal online är det bara att plugga ur usb minnet då ??

Postad 31 October 2010 - 16:28

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ja du Palmnio......

http://computerswede...en-avtog-snabbt

– Sambandet mellan fildelning och film är svagare än mellan fildelning och musik, säger Che-Yuan Liang, och tillägger att det enda de kan säga med säkerhet är att om det finns ett samband så är det inte stort.

Mindre samband med film än musik och redan där är det svagt.

Annars intressant, första jag läst som hittar ett annat samband.

Postad 31 October 2010 - 19:02

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Fast läser man undersökningen så är det bio som man syftar på....och det är ju kanske inte så konstigt eftersom en bioupplevelse är ganska annorlunda jämfört med att se en nedladdad film hemma......

Postad 31 October 2010 - 20:11

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0

Fast läser man undersökningen så är det bio som man syftar på....och det är ju kanske inte så konstigt eftersom en bioupplevelse är ganska annorlunda jämfört med att se en nedladdad film hemma......

Ja, det är ju tyvärr så att en film sedd på en laptop, sittandes på ett stengolv, när man har ryggskott, är en bättre filmupplevelse än de flesta biografer klarar av att matcha. De få ggr jag testar, så kräks jag på alla som viskar, prasslar, och överhuvudtaget hörs.

Postad 31 October 2010 - 20:41

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Hade varit kul om den här tråden hade lite nyheter om jailbreak i sig istället för massa diskussioner kring piratkopieringens vara eller inte vara (det finns redan tillräckligt med diskussioner och trådar om just det).

Det är alltså fortfarande kört för FW3.50 och inget talar för att det ska ordna sig heller?

Postad 31 October 2010 - 20:44

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0

Det är alltså fortfarande kört för FW3.50 och inget talar för att det ska ordna sig heller?

Just nu finns det inget som talar om en 3.50 hack, men å andra sidan så är jag inte helt övertygad om att det skulle pratas om det innan det bara sker heller.

Postad 09 November 2010 - 17:27

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hmm verkar lite konstigt med olika "donglar" vilken funkar som den ska?

Postad 10 November 2010 - 23:04

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
2010-11-05 Vi har precis fått in uppdateringen för att testa psjailbreak på firmware 3.50. Därför gäller ej REA-priset längre utan vi återgår till normalt pris på psjailbreak. Grattis till er som fick köpa psjailbreak lite billigare, som det ser ut preliminärt så har ni gjort ett bra köp :-)

http://www.psxcare.c...1...c=1&a=fbjb1

så nu e 3.50 knäckt :D

Postad 10 November 2010 - 23:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

2010-11-05 Vi har precis fått in uppdateringen för att testa psjailbreak på firmware 3.50. Därför gäller ej REA-priset längre utan vi återgår till normalt pris på psjailbreak. Grattis till er som fick köpa psjailbreak lite billigare, som det ser ut preliminärt så har ni gjort ett bra köp :-)

Hmm, jag är inte helt säker på att psxcare har korrekt information.
Vad jag förstår så har det precis kommit ett hack som gör att 3.41 (där jailbreak fungerar) presenterar sig som 3.50 på PSN så man kan köra online. Man har dock inte knäckt nycklarna så nyare 3.50 spel kommer fortfarande inte fungera i originalversion. ALltså ganska långt ifrån att 3.50 är knäckt

http://www.ps3hax.ne...g-3-41-to-3-50/

Postad 10 November 2010 - 23:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Återstår att se, ingen bevis på det än. PSjailbreak teamet har bara fått fram rök och ingen eld. Deras ny släpp av Backup Manager innehöll inga nyheter tex.

Postad 11 November 2010 - 12:12

Widar
  • Widar
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Hmm, jag är inte helt säker på att psxcare har korrekt information.
Vad jag förstår så har det precis kommit ett hack som gör att 3.41 (där jailbreak fungerar) presenterar sig som 3.50 på PSN så man kan köra online. Man har dock inte knäckt nycklarna så nyare 3.50 spel kommer fortfarande inte fungera i originalversion. ALltså ganska långt ifrån att 3.50 är knäckt

http://www.ps3hax.ne...g-3-41-to-3-50/

"2010-11-11 Psjailbreak-teamet hävdar att dom skall släppa stöd för ps3 firmware 3.41/3.50 snart. Vi skulle få en testversion i måndags. Nu är det torsdag, och den har inte kommit. Vi kör en REA igen, 895:-/st istället för 1195:-/st, och det priset gäller fram till att vi fått uppdateringen mailad till oss..."

Postad 11 November 2010 - 13:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

"2010-11-11 Psjailbreak-teamet hävdar att dom skall släppa stöd för ps3 firmware 3.41/3.50 snart. Vi skulle få en testversion i måndags. Nu är det torsdag, och den har inte kommit. Vi kör en REA igen, 895:-/st istället för 1195:-/st, och det priset gäller fram till att vi fått uppdateringen mailad till oss..."

Som jag misstänkte, tror nog att 3.50 stöd inte kommer komma från dem först, än så länge har deras updates bara varit vad som är Open Source.

Postad 11 November 2010 - 20:58

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Som jag misstänkte, tror nog att 3.50 stöd inte kommer komma från dem först, än så länge har deras updates bara varit vad som är Open Source.

Tittar man runt i lite forum så verkar det inte vara något 3.50 stöd på gång från någon grupp.

Det som man kämpar med nu är:
-Se till att man kan komma in på "riktiga" PSN utan att behöva uppgradera till 3.50. Här verkar man vara nära
-Se till att originalspel som kräver 3.50 går att starta. Här är man fortfarande fast på att man saknar 3.50 nyckarna och det blir nog svårt

Så kanske möjligtvis kommer det en hackad 3.50, men det känns långt ifrån att orignal 3.50 skulle gå att hacka....

Redigerat av e3henri, 11 November 2010 - 20:59.

Postad 14 November 2010 - 21:00

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Har en oanvänd psjailbreak som någon bättre behövande skulle kunna få köpa billigt :)

Postad 14 November 2010 - 21:25

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Vad tror ni om det här http://psdowngrade.com/ virusspridning eller :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.