Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *

1406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Problem på RT90-160 HD (118 medlem(mar) har röstat)

Handskakning - HDMI synk

1. Jag har "Handskakningsproblemet" (55 röster [46.61%])

Procent av omröstning: 46.61%

2. Jag har inte "Handskakningsproblemet" (63 röster [53.39%])

Procent av omröstning: 53.39%

Ljud "ur synk" vid uppspelning av inspelat material.

1. Jag har "ljudsynkproblem" (67 röster [56.78%])

Procent av omröstning: 56.78%

2. Jag har inte "ljudsynkproblem" (51 röster [43.22%])

Procent av omröstning: 43.22%

Boxen "hänger sig" - Om inspelning startar när boxen befinner sig i StandBy

1. Min box har "hängt sig" (80 röster [67.80%])

Procent av omröstning: 67.80%

2. Min box har inte "hängt sig" (38 röster [32.20%])

Procent av omröstning: 32.20%

Rösta Gäster kan inte rösta
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom RT90-320 HD 320GB (Digitalboxar) 1 4 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 10 december 2010 - 09:40

tso54
  • tso54
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Det här med inspelningarna var ju allrvarligare? hur vanligt är det. jag mensr vi spelar ju in en hel del och kikar när vi hinner.

Jag är förvånad att ingen annan har nämnt denna begränsning, som jag antar är mjukvarurelaterad och därmed generell för boxen. Vi ligger normalt på mellan 40% och 60% "fyllnadsgrad" på hårddisken (enl. vad som anges i alla fall) och slår i taket efter kanske ett 20-tal timerinspelningar av olika längd. Vill man spela in efter det så får man prioritera och börja plocka bort tidigare timers man lagt in

Redigerat av tso54, 10 december 2010 - 09:41.

Postad 10 december 2010 - 11:26

hasuse
  • hasuse
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag är förvånad att ingen annan har nämnt denna begränsning, som jag antar är mjukvarurelaterad och därmed generell för boxen. Vi ligger normalt på mellan 40% och 60% "fyllnadsgrad" på hårddisken (enl. vad som anges i alla fall) och slår i taket efter kanske ett 20-tal timerinspelningar av olika längd. Vill man spela in efter det så får man prioritera och börja plocka bort tidigare timers man lagt in

Begränsning? Är disken full, eller beräknas att bli det, är det väl bra att boxen säger ifrån!

Postad 10 december 2010 - 12:37

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Har några frågor: Handskakningsproblemen, vad exakt är det som krånglar? har jag tolkat er rätt att det är när typ Förstärkaren är stängd det krånglar? Kommer köra min box genom en onkyo 608 så hoppas det funkar hjälpligt annars.

Handskakningsproblemen verkar variera, i mitt fall innebar det att bilden försvann c:a 15 sekunder ungefär var tredje minut. Helt oacceptabelt, boxen åkte tillbaks till Boxer, hade ingen kust att vänta på en eventuell uppdatering.

Postad 10 december 2010 - 12:51

hasuse
  • hasuse
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Handskakningsproblemen verkar variera, i mitt fall innebar det att bilden försvann c:a 15 sekunder ungefär var tredje minut. Helt oacceptabelt, boxen åkte tillbaks till Boxer, hade ingen kust att vänta på en eventuell uppdatering.

Det kan vara intressant att veta övrig hårdvara. Har själv inga problem med handskakning mot en Panasonic TX-P50X10.

Postad 10 december 2010 - 14:01

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Ni som har HDMI- handskakningsproblem kan testa med en bättre HDMI-kabel. Min kollega fick just hem sin burk igår och det funkade inte alls med HDMI (två olika TV-apparater), men när han tog HDMI-kabeln från Bluray-spelaren gick det bättre.

Postad 10 december 2010 - 15:12

tso54
  • tso54
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Begränsning? Är disken full, eller beräknas att bli det, är det väl bra att boxen säger ifrån!

Boxen ska varna när hårddisken de facto börjar bli full, inte förhindra att man lägger in fler timerinspelningar utifrån ett fiktivt värde baserat på att man aldrig någonsin tar bort det man en gång spelat in.

Redigerat av tso54, 10 december 2010 - 15:32.

Postad 10 december 2010 - 15:35

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Nej, det tycker jag inte alls är bra. Boxen ska varna för full hårddisk när hårddisken de facto ÄR full - inte utifrån ett fiktivt värde baserat på att man aldrig någonsin tar bort det man en gång spelat in.

Jag inser att det kan bli tokigt när man lagt in många serieinspelningar, men annars är det en funktion jag önskat fanns på min nuvarande box. Skall jag bort ett par dagar och programmerar in ett gäng inspelningar så är jag ju inte hjälpt av att det står en varningsruta på skärmen när jag kommer hem som visar att det där "superviktiga" programmet jag la in sist inte blev inspelat. Då är det ju för sent.

Postad 12 december 2010 - 13:10

keenan
  • keenan
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Förutom trubbel med lite allmänn ljud bort och bild som krånglar(hade det med en annan sagem box) så spelade jag in på nian och den vart var 20 sekund försvann ljudet osv.
Dock inte när jag spelade in på femman.

så helt klart halvfärdig produkt.

kommer skriva till boxer och sagem och blir den inte bättre efter uppdateringen så åker den tillbaka.

Måttligt imponerad över bilden, dock går den genom en förstärkare ska testa draden till tvn direkt plus koaxial till förstärkaren.

Postad 13 december 2010 - 20:03

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Är hyfsat nöjd trots allt, jmf Sagems katastrofbox till CD är den rätt stabil och ger bra bild.
MEN ljudproblemen på inspelat från mux 4 är oerhört irriterande. Har haft boxen i en månad och aldrig lyckats spela in något med vettigt ljud från mux 4.
Så jag felanmälde idag, tyckte inte att jag vill betala för den begränsade funktionaliteten längre. Då svarar supporten att man "aldrig hört talas om detta", vidare att jag skulle reklamera boxen till sagemcom. När jag hänvisade till resp hemsidors info i ärendet så hade man " inte sett något om detta".
Så de öppnade ett ärende på sagemcom för min räkning, ska bli kul att höra vad de säjer.....

Redigerat av plask49, 14 december 2010 - 17:40.

Postad 13 december 2010 - 22:15

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Diginovan är en aktiv antenn.
Det är inte riktigt rätt att jämföra en aktiv antenn med en passiv eftersom man kan hänga på förstärkare på alla passiva antenner också och då få ÄNNU bättre resultat än vad du får med en aktiv antenn.

Jag såg ingenstans i dina inlägg att det prompt måste vara en passiv.

Postad 13 december 2010 - 23:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0

Jag såg ingenstans i dina inlägg att det prompt måste vara en passiv.

Har man dåligt signal till brus-förhållande så blir det inte nämnvärt bättre med en aktiv antenn eftersom de förstärker bruset såväl som signalen.

Sen tycker jag att det är en nackdel med aktiva komponenter på ett annat sätt också. En passiv antenn "håller" i 15 år utan större problem, men det gör inte en aktiv antenn...

Summerar man då fördelarna och nackdelarna så är fördelarna med en bra passiv antenn att den har längre livslängd, ger bättre signal och är billigare.
Fördelen med den aktiva antennen är att den är mindre...

...Så det måste inte "prompt" vara en passiv antenn, men jag skulle nog föredra en sådan om det var möjligt...

Postad 14 december 2010 - 11:20

tso54
  • tso54
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag inser att det kan bli tokigt när man lagt in många serieinspelningar, men annars är det en funktion jag önskat fanns på min nuvarande box. Skall jag bort ett par dagar och programmerar in ett gäng inspelningar så är jag ju inte hjälpt av att det står en varningsruta på skärmen när jag kommer hem som visar att det där "superviktiga" programmet jag la in sist inte blev inspelat. Då är det ju för sent.

Ja, att den varnar tycker jag är en bra funktion, däremot inte att den förhindrar att jag programmerar fler inspelningar.

Postad 14 december 2010 - 20:31

SteveO77
  • SteveO77
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
tja jag har även jag skaffat mig en sån där box, inte riktigt nöjd heller.
bilden trodde jag skulle varit bättre nu med hdmi än innan när jag körde med CA-modul!????
sen är ljudet inte i fas med bilden via koax-utgången, nån mer som har detta??
den är ju otroligt seg men det kanske kommer nån uppdatering snart....

SteveO

Postad 14 december 2010 - 21:44

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Är hyfsat nöjd trots allt, jmf Sagems katastrofbox till CD är den rätt stabil och ger bra bild.
MEN ljudproblemen på inspelat från mux 4 är oerhört irriterande. Har haft boxen i en månad och aldrig lyckats spela in något med vettigt ljud från mux 4.
Så jag felanmälde idag, tyckte inte att jag vill betala för den begränsade funktionaliteten längre. Då svarar supporten att man "aldrig hört talas om detta", vidare att jag skulle reklamera boxen till sagemcom. När jag hänvisade till resp hemsidors info i ärendet så hade man " inte sett något om detta".
Så de öppnade ett ärende på sagemcom för min räkning, ska bli kul att höra vad de säjer.....

Mycket märkligt att Boxer fortsätter att hävda att de "aldrig hört talas om problemet" ca 1-2 månader efter att bevisligen ha fått informationen från flera användare av detta forum och efter att själva ha rapporterat det vidare till Sagemcom. Boxer sa samma sak till mig för någon dryg vecka sedan när jag ringde angående problemet. Antar att det gör detta för att till varje pris försöka undvika att behöva kompensera alltför många för dessa problem. Fult gjort. Alternativt är de ett gäng TOMTAR!

Boxer borde utnyttja möjligheten att förslagsvis via detta eminenta forum bevisa motsatsen genom att kommentera detta och tala om hur samtliga köpare av denna box kommer att kompenseras för bristerna. De får väl seda driva sitt eget ärende mot Sagemcom! Vi är deras kunder, inte Sagemcoms.

Denna åtgärd torde bli billigare än att ta hand om en massa returer och förlora kunderna till konkurrenter.

Kom igen Boxer!!

/Mattias

Postad 14 december 2010 - 23:18

palerider1
  • palerider1
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
http://www.boxer.se/...ara-i-HD-boxen/

Postad 15 december 2010 - 00:03

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0
:ph34r:
Igår ringde en representant från Boxer kundtjänst?
Anledningen var för att jag var ny HDTV kund och att de ville försäkra sej om att jag var nöjd med deras produkt.

HA HA HA....

När jag hade berätta om hur nöjd jag var med ljudstörningarna vid timeshift, opålitligheten med förinställda inspelningar, den suddiga bilden vid SD-sändningar och den HD-upplösta bilden som nätt och jämnt kan mäta sej med vanlig DVD-kvalite, frånvaron av vissa HD-kanaler och den bristfälliga informationen om behovet av separat VHF-antenn så fick jag sagt upp abbonemanget på studs.

Han t.o.m. kopplade mej direkt till deras abbonemangs-avdelning så att jag kunde få ombesörjt returen av boxen.

Jag tyckte lite synd om killen så jag fick ju iallafall tillstå att den nya sagem-boxen var betydligt tystare än min gamla samsung-box...

Skämt åsido så är jag faktiskt lite smått förbannad på att Boxer börjar sälja en produkt som inte är färdig. De är sist ut på banan med att erbjuda HDTV till sina kunder och så lanserar dom trots det en halvfärdig produkt. De har ju för tusan redan förlorat rejset, kunde dom då inte åtminstone sett till så att allt fungerar tillfredställande. Det är ju inte som att någon konkurrent hotar att susa förbi dom om dom hade avvaktat lite till med lanseringen...

Jag kan ställa upp som BETA-testare om det är vad dom behöver, men jag tänker då inte betala tusentals kronor för huvudbryet med betatestning...

Sugen på HDTV är jag, men så dum är jag inte...

Postad 15 december 2010 - 00:05

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

http://www.boxer.se/...ara-i-HD-boxen/

Kan man byta ut sin hårddisk till en större och få den initierad när den kommande uppdateringen som nämns på Boxers hemsida skickas ut?

Postad 15 december 2010 - 09:17

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

bilden trodde jag skulle varit bättre nu med hdmi än innan när jag körde med CA-modul!????

Nu har du väl iaf rört ihop nåt till en redig sörja! :ph34r:

En CA-Modul - som man stoppar in sitt Programkort i - har INGET med HDMI- eller Scart-anslutningarna att göra.
En CA-Modul kodar av de kanaler ditt Programkort ger dig rätt att se, inget annat.

Hur du sen ansluter din Box till din Tv, spelar ingen som helst roll för CA-Modulen.

Men en HDMI-sladd till din Tv ger ju alltid mycket bättre bild än vad en Scartsladd till din Tv gör, men bilden kan ändock aldrig bli bättre än vad inkommande bild till Boxen är.

Postad 15 december 2010 - 10:20

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

sen är ljudet inte i fas med bilden via koax-utgången, nån mer som har detta??
den är ju otroligt seg men det kanske kommer nån uppdatering snart....

SteveO

Menar du att du hade ca-modul i tv:n? Fick du in hd tidigare? Eller vad jämför du med?
Vad har du för tv? (exakt modell)
Vad är boxen inställd på för upplösning ut på hdmi?

Ursäkta de många frågorna men jag förösker bara hjälpa till. Svara gärna på alla 5 frågor så blir det enklare.

Redigerat av matbl, 15 december 2010 - 10:28.

Postad 15 december 2010 - 15:10

JoHi
  • JoHi
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har precis skaffat en box (Boxer abb är i frugans namn så hon tyckte att vi skulle "uppgradera" vår samsung. Efter kort tid med boxen, första kommentarer:
- Installation gick som dröm
- Bildkvalitet SD är sämre än Samsung, för mjuk, mest för det finns ingen möjlighet att ändra inställningar. Inget avgörande.
- Bild HD (720p) är som någon sa tidigare "kämpar strax under DVD kvalitet".
- Menyerna är halvsega men det går bra (Samsung är segare).
- Få inställningar överhuvudtaget.
- Signal styrka 98% (rött!!), signal kvalite 98% (grön?!)
- På vissa kanaler är det ständigt brus i bakgrunden (tror TCM och nån mer)
- Boxen är tyst HD hamnar på 41 C. Boxen räknar lite konstigt hur mycket plats är det kvar: en SD episod The Deep och disken går från 155 GB till 138 GB ledigt ?! Ytterligare en film och ett avsnitt CIS då är det bara 2% av disken upptaget....
Sen på morgonen upptäcker man att boxen har låst sig 11:47 (under stand-by). Rycka sladden var det ända som hjälpte.
Vår antenn fixar inte VHF heller så vi är nu utan SVT2 HD, NG och C+ Sport.
Än så länge, blandade känslor.

Postad 17 december 2010 - 13:38

tripelj
  • tripelj
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ringde Boxer idag för att kräva kompensation för att de sålt en box som inte fungerar som den ska. Jag har ju problem med hackande ljud på inspelat material som många andra.
Jag fick lämna tillbaka boxen om jag ville trotts att ångerrätten hade gått ut. Vill kunna se HD kanaler så det var inte ett alternativ fick dock en gratismånad, wow.
Det mest intressanta var att mjukvaruuppdateringen är klar och ska skickas ut den 20 december enligt Boxer. Väntar med spänning på om det kommer att lösa mina ljudproblem.

Postad 18 december 2010 - 11:32

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Bra att de skickar ut en uppdatering som fixar ljudproblemet. Men för mig är detta ett mindre problem. För närvarande hänger sig min box varenda gång jag ska starta upp den under pågående inspelning och synkproblematiken är värre än någonsin. Jag måste nog ägna helgen åt att testa att dra hdmi-kabeln direkt till tv:n och en spdif till receivern, för att se om det blir någon förbättring, för som det är nu håller det inte.

Postad 18 december 2010 - 13:17

Zebron
  • Zebron
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hej! Ni som har koll. Hur kommer man få uppgraderingen ?

Postad 18 december 2010 - 13:40

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Via luften. Dyker säkert upp en ruta automatiskt av typen "uppdatering finns, vill du uppdatera nu? ja/nej".

Postad 18 december 2010 - 14:09

sman
  • sman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Kan man byta ut sin hårddisk till en större och få den initierad när den kommande uppdateringen som nämns på Boxers hemsida skickas ut?

Är också intresserad av att skaffa större hårddisk.
Men vad har initieringen av disken att göra med den kommande uppdateringen menar du?

Postad 18 december 2010 - 15:48

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Hmm, har plötsligt fått problem med att vissa kanaler är i 4:3 eller 14:9(?) format. Bildinställningar är satta till 720p 16/9. Testat att ändra till 1080i. Även återställt till fabriksinställningara. Tvns inställningar är satt till 720p/50 Hz. Uppstår på kanaler som Disney xd. Där kan serien sändas i 4:3 och sen när reklamen kommer så blir det 16:9. Irriterande. Nån med samma problem eller lösning?

Redigerat av discomega, 18 december 2010 - 15:49.

Postad 18 december 2010 - 16:49

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hmm, har plötsligt fått problem med att vissa kanaler är i 4:3 eller 14:9(?) format. Bildinställningar är satta till 720p 16/9. Testat att ändra till 1080i. Även återställt till fabriksinställningara. Tvns inställningar är satt till 720p/50 Hz. Uppstår på kanaler som Disney xd. Där kan serien sändas i 4:3 och sen när reklamen kommer så blir det 16:9. Irriterande. Nån med samma problem eller lösning?

Använd format knappen på fjärrkontrollen och välj helskär så kommer boxen alltid att dra ut programmen i 16/9

Postad 18 december 2010 - 19:07

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Aah, har en harmony 885 multifjärr. Har inte "format" som ett alternativ :D. Enheten i logitechs dB kanske inte är optimal... Tack för hjälpen!

Postad 19 december 2010 - 02:36

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0

Ringde Boxer idag för att kräva kompensation för att de sålt en box som inte fungerar som den ska. Jag har ju problem med hackande ljud på inspelat material som många andra.
Jag fick lämna tillbaka boxen om jag ville trotts att ångerrätten hade gått ut. Vill kunna se HD kanaler så det var inte ett alternativ fick dock en gratismånad, wow.
Det mest intressanta var att mjukvaruuppdateringen är klar och ska skickas ut den 20 december enligt Boxer. Väntar med spänning på om det kommer att lösa mina ljudproblem.

Jag fick förlängd ångerrätt till den 23 december, vilket innebär att jag valde rätt när jag nu skickade tillbaka boxen, för OM mina problem med boxen inte hade lösts den 23 december så hade jag säkerligen inte hunnit returnera boxen tillräckligt snabbt för att kunna hävda ångerrätt (trots att den förlängdes).

En sak som stör mej lite just nu iallafall är att det kostade mej att över 100 spänn att returnera boxen enligt avtalet om ångerrätt.

Om jag istället hade valt den mer komplicerade proceduren reklamera köpet och hävda avtalsbrott för så hade jag kanske fått returen bekostad av Boxer också...

Avtalsbrottet består i att Boxer skickat en dekoder som inte fungerar fullt ut (problemen med ljudet vid inspelning och timeshift, bildkvalitets-problem, opålitlig inspelningsfunktion).
Boxer kan hävda hur mycket de vill att de tekniska problemen med boxen bör riktas till sagem, men faktum kvarstår att det är BOXER som sålt boxen till mej och det är därmed BOXER som har ansvaret mot mej som konsument, inte sagem...

Faktum är att det vid flertal tillfällen har bedömts som att återförsäljaren har fulla förpliktelser gentemot konsumenten även om det finns fler parter berörda i bakgrunden...
Som konsument SKA man BARA behöva vända sej till den man köpt en produkt av, INTE dess underleverantörer...

Kan inte säljaren leverera det han påstår, så är det ALLTID säljaren som är ansvarig för konsekvenserna...
Gillar man inte läget ska men helt enkelt inte fortsätta sälja en halvfärdig produkt...
...Det vinner alla på...

Postad 20 december 2010 - 07:54

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Den 20:e idag. Någon som hört eller sett något?

Redigerat av plask49, 20 december 2010 - 07:55.

Postad 20 december 2010 - 09:27

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
En fråga till er som har den här boxen OCH har HD-betalkanalerna. MTVN HD, NG HD, TV4HD tror jag det är.

Var ni tvugna att rapportera in boxens serienummer eller liknande till boxer innan det började fungera?
Fick ni nya kort med boxen om ni beställde från boxer?
Är det någon som köpt den från annat håll? Vad fick du rapportera in för att det skulle funka?

Anledningen till frågorna är att försöka reda ut om det kan gå att ta emot HD-kanalerna i en dator MED BETALT ABONNEMANG.

Postad 20 december 2010 - 10:04

danielb
  • danielb
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Den 20:e idag. Någon som hört eller sett något?

Som alla andra har jag också laggande ljud. Känna väldigt 2010 detta. Hur går uppdateringen till, lägga någon fil på usb minne?

Postad 20 december 2010 - 15:09

petopill
  • petopill
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Som alla andra har jag också laggande ljud. Känna väldigt 2010 detta. Hur går uppdateringen till, lägga någon fil på usb minne?

Jag fick uppdateringen idag. Det var ett meddelande när jag startade boxen om jag ville uppdatera den nu eller senare. Har inte spelat in något efter det så jag vet inte om det blev bättre.

Postad 20 december 2010 - 16:53

Zebron
  • Zebron
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Efter ett snabbtest med att pausa Nickelodeon och sedan efter en stund spela upp så har problemet med hackande ljud försvunnit.. :)

Postad 20 december 2010 - 17:09

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Aah, har en harmony 885 multifjärr. Har inte "format" som ett alternativ :). Enheten i logitechs dB kanske inte är optimal... Tack för hjälpen!

Har du inte original fjärrkontrollen kvar? Med den väljer du helskärm med format knappen och sedan kommer boxen att dra ut bilden åt dig i 16/9 även om programbolagen sänder i 4/3 format.

Postad 20 december 2010 - 19:40

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

En fråga till er som har den här boxen OCH har HD-betalkanalerna. MTVN HD, NG HD, TV4HD tror jag det är.

Var ni tvugna att rapportera in boxens serienummer eller liknande till boxer innan det började fungera?
Är det någon som köpt den från annat håll? Vad fick du rapportera in för att det skulle funka?

Svar:
1) Nej
2) Ja
3) N/A

Postad 20 december 2010 - 19:44

stafli
  • stafli
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Efter ett snabbtest med att pausa Nickelodeon och sedan efter en stund spela upp så har problemet med hackande ljud försvunnit.. :)

Samma här :)
Dessutom verkar boxen ha blivit snabbare (typ på kanalbyten & TV-guide). Vidare tycks synkfördröjningen vid kanalbyte när boxen står i 1080p ha försvunnit. Återstår att se hur stabil den är över en längre tid, men det bådar gott än så länge!

Postad 20 december 2010 - 19:49

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0

Anledningen till frågorna är att försöka reda ut om det kan gå att ta emot HD-kanalerna i en dator MED BETALT ABONNEMANG.

Jag fick ett nytt abbonemangskort när jag beställde HD-paketet. Kortet skulle ha följt med i boxen, men av olika anledningar så "glömde" Boxer att skicka kortet till att börja med.

Jag skulle gissa på att det borde räcka för dej att få det nya kortet för att få tillgång till HD-kanalerna i din dator. Möjligtvis behöver du ha en CA-modul för mpeg4 sändningar och en T2-mottagare i din dator, men har du det så skall det nog fungera lika bra i datorn som med sagem-boxen (rättelse: förmodligen fungerar det mycket bättre i datorn).

Jag har äntligen fått iväg sagem-skrotet tillbaka till Boxer, men vis av erfarenheten så tror jag nog att jag får jaga boxer supporten lite för att få en bekräftelse på hävningen av mitt köp...

Eftersom jag trots allt ändå är intresserad av HD-sändnignarna i marknätet så lär jag hoppa på tåget igen vid ett senare tillfälle. När nästa tillfälle dyker upp beror på hur utvecklingen går för Boxers HD-sändningar. Jag vill se lite fler HD-kanaler i utbudet, men framförallt så vill jag att utbudet av boxar ska bli lite bättre så att man kan hitta en box som faktiskt presterar riktigt bra bild istället det suddiga eländet som Sagem-boxen klämde ur sej...

Vi ses när HD i marknätet blir ett realistiskt alternativ...

Postad 20 december 2010 - 20:32

danielb
  • danielb
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Uppdaterat och klart, nu verkar det inte hacka mer.

Postad 20 december 2010 - 20:39

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hos mig fungerar det också, tom gamla inspelningar har numera ett bra ljud. Verkar som om Sagem gjort rätt denna gång

Postad 20 december 2010 - 21:04

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Svar:
1) Nej
2) Ja
3) N/A

Tack för svaren.

Finns det någon här som har köpt boxen från annat ställe än boxer OCH abonnerar på HD-kanalerna?
I så fall är jag väldigt intresserad att få veta svaret på de tre frågorna.
Tack på förhand.

Redigerat av matbl, 20 december 2010 - 21:06.

Postad 20 december 2010 - 21:34

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Jag hade HDMI handskakningsproblemet

Ringde boxer men deras support hade aldrig hört talas om det :)

Uppdaterade SW idag 20/12

Det har fungerat bättre nu. Byter input med receiver och när jag går tillbaka till STB så kommer bilden tillbaka efter ett tag.

Har fortfarande strul med bildformatet på vissa kanaler

Inställd på 16/9 men vissa kommer i alla fall som 4/3.
Om jag då väljer FULL så blir bilden "för stor"

Har inte testat inspelning, men timeshift funkar bra

Vad är bäst att välja? RGB eller YRG (eller vad det nu står)

Postad 20 december 2010 - 21:45

Sklodowska
  • Sklodowska
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hos mig fungerar det också, tom gamla inspelningar har numera ett bra ljud. Verkar som om Sagem gjort rätt denna gång

Hos mig fungerar INTE gamla inspelningar, tvärtom har det även tillkommit bildstörningar efter uppgraderingen på tidigare inspelade program som fungerade att spela upp före uppgraderingen. Ska prova med nya inspelningar och power on/power off tricket...

Postad 21 december 2010 - 11:48

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Faktum är att det vid flertal tillfällen har bedömts som att återförsäljaren har fulla förpliktelser gentemot konsumenten även om det finns fler parter berörda i bakgrunden...
Som konsument SKA man BARA behöva vända sej till den man köpt en produkt av, INTE dess underleverantörer...

Kan inte säljaren leverera det han påstår, så är det ALLTID säljaren som är ansvarig för konsekvenserna...
Gillar man inte läget ska men helt enkelt inte fortsätta sälja en halvfärdig produkt...
...Det vinner alla på...

Kan säga att jag vände mig till Boxer med mina problem och pratade med en på supporten som inte kunde något utan bara ville erbjuda mig en frimånad vilket jag inte var intresserad av utan jag ville ha en låda som funkade som den skulle,
Jag ringde då på eget bevåg till Sagem supporten som verkligen var kunnig och direkt sa att det var fel på boxen och skickade en fraktsedel med returfrakt betald som ankom nästa dag. Jag skickade boxen samma dag och 3 dagar senare ankom en ny box som hittils fungerar utan anmärkning.

Postad 21 december 2010 - 21:43

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Jag har nu också uppdaterat till nya mjukvaran. Har inte upplevet några ljudproblem, så kan inte reflektera kring den biten, men visst har menyerna blivit avsevärt snabbare. Mer än så har jag inte hunnit undersöka än.

Handskakningsproblemet verkar vara ett extra stort problem för de som sitter med samma tv som jag - Philips 47pfl9632d (eller annan storlek för den delen). Sagem skyller på Philips här och jag har fått följande svar av Philips:

Fråga:
-Hej. Jag har en nyinköpt digitalbox Sagemcom RT90-160 HD, som inte handskakar med min 47pfl9632d. Sagem har tydligen varit i kontakt med Philips i denna fråga och jag vill veta status på detta?
Svar:
-Vi ska eskalera din fråga till Philips International och kolla om vi kan få status på detta. Hör av mig så snart jag har fått svar.

Fortsättning följer...

(Här är en relaterad diskussion på Sagems egna "forum", den kanske har blivit länkad till tidigare)

Redigerat av Berkan, 21 december 2010 - 21:43.

Postad 21 december 2010 - 21:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0
Nu är jag Fullständigt OFFTOPIC, men jag bara måste fråga en grej.

Eftersom inlägget var fullständigt offtopic och min reflektion och fråga uppenbart inte gillades så tar jag bort inlägget igen...

Beklagar övertrampet, det lär dröja innan jag vågar skriva något spontant O.T.-inlägg igen...

Redigerat av GuessWho, 21 december 2010 - 22:53.

Postad 21 december 2010 - 22:34

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Varför tar du inte upp det med Philips istället?
det här är ett teknik-forum. Spelar ingen roll hur dom uttrycker sej så länge som man förstår.
kanske en blog eller liknande är rätt forum för den här typen av missnöje.

Nu är jag Fullständigt OFFTOPIC, men jag bara måste fråga en grej.

...Är det bara jag som reagerar på meningslöst utnyttjande av "fikonspråk"? T.ex. begreppet "eskalera" som jag numera stöter på nästan överallt. Verkar nästan ha blivit ett "modeord"...

Vad är det för fel på att helt sonika säga: -Vi ska fråga Philips International och kolla om dom vet något om problemet?

Om man nu ändå känner sej tvingad att uttrycka sej lite extra märkvärdigt så kan man säga att man vill "lyfta frågan" till philips, men ärligt talat...

...Eskalera???

Jösses...

Postad 21 december 2010 - 22:46

ank9
  • ank9
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hur har det blivit med inspelningar som missas?
Är det fortfarande, med nya mjukvaran, problem med att boxen hänger sig när den startar upp ur standby för att dra igång en inspelning?

Postad 22 december 2010 - 14:45

hek
  • hek
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hur har det blivit med inspelningar som missas?
Är det fortfarande, med nya mjukvaran, problem med att boxen hänger sig när den startar upp ur standby för att dra igång en inspelning?

Verkar fortfarande vara sama beteende. Skulle spela in Julkalendern i morse till kidsen... Ingen inspelning när jag precis kollade.

Postad 22 december 2010 - 15:52

hasuse
  • hasuse
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Verkar fortfarande vara sama beteende. Skulle spela in Julkalendern i morse till kidsen... Ingen inspelning när jag precis kollade.

Min spelar in men hänger sig efter inspelning (från standby åtminstone)
Edit: Det fungerar nu utan hängning. Ändrade från PAL till RGB på Videostandard under Mottagarinställningar - Bildinställningar.

Redigerat av hasuse, 22 december 2010 - 19:33.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.