Den lanserades 15:e marsNär släpptes denna box?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 juli 2011 - 12:19
"Last"-knappen på Humax-pvr:en är guld värd när man sitter och zappar mellan två matcher som visas samtidigt tex. Jag förstår att du saknar den.Jag har inte hittat någon knapp som växlar till förra kanalen man tittade på, finns det en sådan knapp på fjärren? Knappen "Return" kändes logisk men inte då.. Jag saknar den funktionen!!
Nej. Konstigt nog har det dock inte kommit någon buggrättning alls till de problem som diskuterats i denna tråd sedan lanseringen. ComHem/Samsung var ganska snabba ut med en buggrättning till ett problem som ingen här drabbats av. Man undrar om de filar på någon ny fw överhuvudtaget. Det finns ju som sagt en del småsaker att fixa som låter enkla att åtgärda.Okej, Inte så gammal med andra ord.
Postad 04 juli 2011 - 14:05
5-6 sekunder innan den nya kanalen dyker upp. Kan ej komma ihåg detta sen innan , fler än jag med detta ?
Sen undrar jag hur jag skall koppla mitt system utan att använda min reciver. Ja dra hdmi från boxen till
tv en är ju enkelt , men när jag vill använda recivern till boxen hur kopplar jag då ?
Postad 04 juli 2011 - 18:32
Hej , upplever något nytt som är negativt. När jag byter kanal blir bilden svart och det tar ibland upp till
5-6 sekunder innan den nya kanalen dyker upp. Kan ej komma ihåg detta sen innan , fler än jag med detta ?
Sen undrar jag hur jag skall koppla mitt system utan att använda min reciver. Ja dra hdmi från boxen till
tv en är ju enkelt , men när jag vill använda recivern till boxen hur kopplar jag då ?
Jag har kopplat min box med hdmi till TVen och sen en optisk från boxen till recivern. På så vis är det bara att slå på recivern när du vill ha ljudet den vägen.
Postad 05 juli 2011 - 11:23
Postad 05 juli 2011 - 12:02
Hej , upplever något nytt som är negativt. När jag byter kanal blir bilden svart och det tar ibland upp till
Exakt detta problem dök upp för mig för nån vecka sen och jag har inte kunnat reda ut varför. Skulle bli jäkligt nöjd ifall nån har en lösning på detta.
/Jonas
Postad 05 juli 2011 - 12:41
Märkligt vad massa problem ni har. Min fungerar perfekt förutom att den ändrar upplösning när man stänger av den.
Sååååååå, du menar att vi egentligen inte har några problem med våra boxar utan bara klagar i onödan. Eller vad är poängen med ditt inlägg egentligen?
Postad 05 juli 2011 - 12:47
Sååååååå, du menar att vi egentligen inte har några problem med våra boxar utan bara klagar i onödan. Eller vad är poängen med ditt inlägg egentligen?
Nej men det kanske är era tvapparater alt förstärkare som är problemet?
Postad 05 juli 2011 - 12:58
Jag fick min box i fredags, idag felanmälde jag den för högt fläktljud och en enerverande kanaltablå som poppar upp hela tiden.
2 minuter efter anmälningen fick jag ett SMS som berättade att en garantifraktsedel var utskickad.
Nu är bara frågan om man får en reparerad box eller om man får en ny som har samma problem.
I övrigt var jag imponerad över hur snabbt kanalbytena gick och hur bra bilden är. Menyerna flyter på bra utan något överdrivet laggande. Lite segt kunde det dock vara i vissa lägen men inget jag stördes över.
Jag har iofs inte hunnit testa boxen speciellt mycket, men ovan punkter är de jag kommit fram till än så länge.
Mina erfarenheter är att jämföras med att ha använt en HTPC med MediaPortal + FloppyDTV tidigare.
Visst kan jag hålla med om att det kan vara acceptabelt med en viss ljudnivå, men när boxen överröstar min HTPC och Cartoon Network (på relativt hög volym) och jag dessutom står i ett annat rum och ändå hör boxens fläktljud klart och tydligt så är det inte OK. Då har man antingen misslyckats med fläktstyrningen, räknat fel på dimensioneringen, monterat något fel eller något annat misstag har begåtts.
Den 10/6 05:47 tog ComHem i
ÖrebroKristinehamn emot min HD PVR.
Ett plus är att jag får avdrag på räkningen under den tid som min box är hos ComHem. Det är iaf någont i den stilen jag fick förklarat för mig när jag anmälde boxen, sen får vi se om det stämmer i verkligheten också.
Som vanligt är man kass på att uppdatera sådana här händelser. Men nu när det verkar ha rett ut sig så tänkte jag att jag skulle dela med mig av händelserna.
Efter att jag hade skickat in boxen första gången så fick jag tillbaks den hem rätt fort och det visar sig då att dom inte har gjort något annat än att resetta boxen, kört in en fräsch firmware och gjort några generella tester utan att finna några fel.
Dom har alltså inte läst den felbeskrivning som jag uppgett. :/
Jag drog då samma visa med ComHems support igen (som av någon anledning ville att jag skulle koppla in och testa att samma problem fanns kvar även om dom inte gjort något åt problemen) och fick då en ny adresslapp för att skicka in boxen ännu en gång. Denna gång tror jag dock att boxen gick till en annan ort i Sverige!?
När boxen nu kommit tillbaks igen för några dagar sedan så verkar den fungera. Med andra ord har inte kanallistan poppat upp en enda gång ännu och fläkten verkar hålla sig till en mer normal nivå.
Vid inkopplingen så fungerade dock inte mina betalkanaler men det visade sig bara vara pairingen som släppt, men samtidigt är det lite konstigt för denna box har samma serienummer som min förra, men det är inte samma box. Vilket ComHem också tyckte var märkligt.
Så blev jag ju lovad ett avdrag på räkningen under den tid jag varit utan mitt TV-utbud. När jag var i kontakt med ComHem gällande pairingen så nämnde jag även dessa lovord och fick då mycket riktigt en månads avdrag på nästa räkning. Nu har jag ju förvisso varit utan TV-utbudet längre än så, men det är bara några dagar det handlar om så det kan jag leva med.

Hoppas denna information kan hjälpa någon annan.
Postad 05 juli 2011 - 13:05
Att boxen ploppade upp kanaltablån av sig själv eller att fläkten låter som ett godståg har med min TV/receiver att göra???
Om du dessutom relaterar till ljudet som många har problem med så har ju många olika uppsättningar TV/receivers hemma så det känns väl ganska logiskt att det är boxen som är felorsaken. Eller?
Jag tror snarare att det är bättre om du håller såna kommentarer till ditt inre.

Kom med någon sorts tips på sätt man kan felsöka istället om du nu tror att vi har kopplat boxarna fel eller liknande. Att bara skriva att din box fungerar hjälper väl ingen?
P.S. Mitt badkar hemma funkar jättebra. Likaså mina köksstolar, min spis, kylen, mattan i farstun, osv...

Postad 05 juli 2011 - 13:20
Att boxen ploppade upp kanaltablån av sig själv eller att fläkten låter som ett godståg har med min TV/receiver att göra???
Om du dessutom relaterar till ljudet som många har problem med så har ju många olika uppsättningar TV/receivers hemma så det känns väl ganska logiskt att det är boxen som är felorsaken. Eller?
Jag tror snarare att det är bättre om du håller såna kommentarer till ditt inre.Om man redan är pissed för att ens sprillans nya ComHem-box som man betalat 3495:- för inte fungerar så blir man inte direkt gladare när man får läsa dina kommentarer som inte hjälper på något som helst sätt.
Kom med någon sorts tips på sätt man kan felsöka istället om du nu tror att vi har kopplat boxarna fel eller liknande. Att bara skriva att din box fungerar hjälper väl ingen?
P.S. Mitt badkar hemma funkar jättebra. Likaså mina köksstolar, min spis, kylen, mattan i farstun, osv...
Min box fungerar skitbra

Postad 05 juli 2011 - 17:09
Mitt allra första inlägg här, så jag vågar väl knappt säga att jag inte heller har några problem med boxen, förutom upplösningen då...

Som era boxar, så tappar min box också HD inställningen när jag stänger av den. Det fixar de väl så småningom, men om jag ställer boxen på Auto eller 1920x1080 P, så börjar bilden flimra och ljudet stakar sig.
Eftersom både boxen och min TV är alldeles nya, vet jag inte om det är TV:n eller upplösningsinställningen via boxen som skapar detta flimmer och hackande ljud. Väljer jag t.ex. 1080i direkt, så är det inga problem. Jag har en Panasonic 42G30Y TV.
Någon som kan kommentera vad ni tror det är?
Visst ska man väl kunna ställa upplösningen på Auto och att boxen då skickar 720p eller 1080i beroende på kanal? Jag hittar ingenstans hur det är tänkt att fungera.
Postad 05 juli 2011 - 18:49
Jag tror snarare att det är bättre om du håller såna kommentarer till ditt inre.Om man redan är pissed för att ens sprillans nya ComHem-box som man betalat 3495:- för inte fungerar så blir man inte direkt gladare när man får läsa dina kommentarer som inte hjälper på något som helst sätt.
+1
Postad 05 juli 2011 - 18:58
Som vanligt är man kass på att uppdatera sådana här händelser. Men nu när det verkar ha rett ut sig så tänkte jag att jag skulle dela med mig av händelserna.
Efter att jag hade skickat in boxen första gången så fick jag tillbaks den hem rätt fort och det visar sig då att dom inte har gjort något annat än att resetta boxen, kört in en fräsch firmware och gjort några generella tester utan att finna några fel.
Dom har alltså inte läst den felbeskrivning som jag uppgett. :/
Jag drog då samma visa med ComHems support igen (som av någon anledning ville att jag skulle koppla in och testa att samma problem fanns kvar även om dom inte gjort något åt problemen) och fick då en ny adresslapp för att skicka in boxen ännu en gång. Denna gång tror jag dock att boxen gick till en annan ort i Sverige!?
När boxen nu kommit tillbaks igen för några dagar sedan så verkar den fungera. Med andra ord har inte kanallistan poppat upp en enda gång ännu och fläkten verkar hålla sig till en mer normal nivå.
Vid inkopplingen så fungerade dock inte mina betalkanaler men det visade sig bara vara pairingen som släppt, men samtidigt är det lite konstigt för denna box har samma serienummer som min förra, men det är inte samma box. Vilket ComHem också tyckte var märkligt.
Så blev jag ju lovad ett avdrag på räkningen under den tid jag varit utan mitt TV-utbud. När jag var i kontakt med ComHem gällande pairingen så nämnde jag även dessa lovord och fick då mycket riktigt en månads avdrag på nästa räkning. Nu har jag ju förvisso varit utan TV-utbudet längre än så, men det är bara några dagar det handlar om så det kan jag leva med.
Hoppas denna information kan hjälpa någon annan.
Intressant. Har samma fläktproblem och boxen har varit en vända hos comhem. Verkar vara deras rutinåtgärd att skita i felbeskrivningen resetta boxen och skicka tillbaka den. Jag orkar dock inte skicka den igen, så jag tänkte modda i en bättre fläkt istället.
Postad 05 juli 2011 - 22:11
Kan det verkligen vara hårdvaruproblem som orsakar detta?
I övrigt har jag inga direkta problem med boxen bortsett från att:
- Jag stör mig på att den är så pass långsam på att starta (även fast jag aldrig bryter strömmen "hårt" för den).
- Jag håller med om det känns som min gamla Humax HD-box (ej PVR) hade bättre bild.
En fråga förresten:
Går det att se någonstans hur mycket ledigt lagringsutrymme som finns kvar på hårddisken? Hittar inget i menyerna för detta.
Redigerat av ursidae, 05 juli 2011 - 22:12.
Postad 05 juli 2011 - 22:18
Hej!
Mitt allra första inlägg här, så jag vågar väl knappt säga att jag inte heller har några problem med boxen, förutom upplösningen då...![]()
Som era boxar, så tappar min box också HD inställningen när jag stänger av den. Det fixar de väl så småningom, men om jag ställer boxen på Auto eller 1920x1080 P, så börjar bilden flimra och ljudet stakar sig.
Eftersom både boxen och min TV är alldeles nya, vet jag inte om det är TV:n eller upplösningsinställningen via boxen som skapar detta flimmer och hackande ljud. Väljer jag t.ex. 1080i direkt, så är det inga problem. Jag har en Panasonic 42G30Y TV.
Någon som kan kommentera vad ni tror det är?
Visst ska man väl kunna ställa upplösningen på Auto och att boxen då skickar 720p eller 1080i beroende på kanal? Jag hittar ingenstans hur det är tänkt att fungera.
Auto funkar på min LG eller ja alla upplösningarna fungerar. Smått drygt som sagt att behöva ställa in upplösningen varenda gång man sätter på boxem. Jag kör dock genom en pioneerförstärkare men jag har ingen videoprocessing igång på den så videon borde gå rakt igenom omodifierad.
Postad 06 juli 2011 - 06:36
Om du kollar på din LG vilken upplösning boxen skickar när du ställer den på Auto, skickar den då 720p på SVT HD kanalerna och 1080i på TV4 HD?Auto funkar på min LG eller ja alla upplösningarna fungerar. Smått drygt som sagt att behöva ställa in upplösningen varenda gång man sätter på boxem. Jag kör dock genom en pioneerförstärkare men jag har ingen videoprocessing igång på den så videon borde gå rakt igenom omodifierad.
Sätter jag boxen på Auto, skickar den 1080p oavsett kanal, och det är då ljud och bild börjar hacka.
Postad 06 juli 2011 - 07:00
Vad innebar den, d v s vilka förändringar/nyheter var det i den?
Funkade den bra?
När släpps den?
Postad 06 juli 2011 - 11:23
med tanke på att jag hade NOLL problem med humaxboxen så tror jag inte att det är fel på teven och förstärkaren helt plöttligt

Postad 06 juli 2011 - 11:26
Än så länge har jag inte störts av fläktljudet. Å andra sidan har jag inte kört någon HD-kanal ännu, men jag har timeshiftat lite och sett på SDTV rätt mycket. Så något har dom gjort med fläkten, exakt vad vet jag ju inte eftersom dom inte bytt box men ändå bytt box.Intressant. Har samma fläktproblem och boxen har varit en vända hos comhem. Verkar vara deras rutinåtgärd att skita i felbeskrivningen resetta boxen och skicka tillbaka den. Jag orkar dock inte skicka den igen, så jag tänkte modda i en bättre fläkt istället.

Ja, detta ska gå att se någonstans i menyerna. Jag har sett en färggrann stapel nånstans djupt inne i menyerna. Jag kommer dock inte ihåg hur jag kom dit.En fråga förresten:
Går det att se någonstans hur mycket ledigt lagringsutrymme som finns kvar på hårddisken? Hittar inget i menyerna för detta.

Är det någon som blivit kontaktad gällande betatestande?@ComHem och ni som testade betamjukvaran;
Vad innebar den, d v s vilka förändringar/nyheter var det i den?
Funkade den bra?
När släpps den?
Postad 06 juli 2011 - 18:51
Jag har också problem med att kanallistan poppar upp ibland (varierar hur frekvent det är).
Kan det verkligen vara hårdvaruproblem som orsakar detta?
I övrigt har jag inga direkta problem med boxen bortsett från att:
- Jag stör mig på att den är så pass långsam på att starta (även fast jag aldrig bryter strömmen "hårt" för den).
- Jag håller med om det känns som min gamla Humax HD-box (ej PVR) hade bättre bild.
En fråga förresten:
Klicka på meny och sedan går du ner till inställningar och där hittar du HDD-tjänst.
Postad 07 juli 2011 - 11:25
Postad 07 juli 2011 - 11:43
Om du har kabel-tv från Canal Digital Kabel-TV AB kommer du att bli kund hos Comhem om Konkurrensverket ger sitt godkännande. Då förmodar jag att Comhem kommer att se till att Canal Digitals kabel-tv-kunder får fungerande boxar för Comhems nät.Hejsan Är där ngn som har kunskap/vetskap om denna boxen fungerar med canaldigital via ett kabeltvnät? har canal digital via en annan kabeltvleverantör än comhem och vill INTE ha Canal digitals Sagem Box. har tittat på denna ett tag men INGEN som jag pratat med som vet om det fungerar. kör via caModul i tvn idag och hd kanalerna sackar efter i ljudet. har mailat: Comhem, Samsung, Canaldigital, Expert, LG... ngn som vet?
Det finns dock fristående kabel-tv-nät som använder Canal Digital enbart som programleverantör (dvs de har egen teknik och underhåll) men jag känner inte till om den verksamheten också ingår i Comhems köp av Canal Digitals kabel-tv. Vilken är din leverantör av kabel-tv?
Postad 07 juli 2011 - 12:19
Företaget heter bjärekraft. http://www.bjarekraf...nd/tv/-kabel-tvOm du har kabel-tv från Canal Digital Kabel-TV AB kommer du att bli kund hos Comhem om Konkurrensverket ger sitt godkännande. Då förmodar jag att Comhem kommer att se till att Canal Digitals kabel-tv-kunder får fungerande boxar för Comhems nät.
Det finns dock fristående kabel-tv-nät som använder Canal Digital enbart som programleverantör (dvs de har egen teknik och underhåll) men jag känner inte till om den verksamheten också ingår i Comhems köp av Canal Digitals kabel-tv. Vilken är din leverantör av kabel-tv?
Men har Canal digitals kanalutbud som extra tjänst
Postad 07 juli 2011 - 12:27
Har du tv via fiber (kabel-tv) eller tv via bredband (ip-tv)?Företaget heter bjärekraft. http://www.bjarekraf...nd/tv/-kabel-tv
Men har Canal digitals kanalutbud som extra tjänst
Postad 07 juli 2011 - 12:39
Koppar, det är inte fiber i vårt område. Men jag förstår vad du menar. Inte via bredbandet...Har du tv via fiber (kabel-tv) eller tv via bredband (ip-tv)?
Fast frågan jag undrar över igentligen är att om jag får hem boxen o kopplar in den med Canal digitalkort. Klarar boxen av att koda av canaldigitals hd paket? För idag så hackar ljudet på hd kanalerna...
Postad 07 juli 2011 - 12:51
Förstår - klassisk kabel-tv med kopparkabel.Koppar, det är inte fiber i vårt område. Men jag förstår vad du menar. Inte via bredbandet...
Fast frågan jag undrar över igentligen är att om jag får hem boxen o kopplar in den med Canal digitalkort. Klarar boxen av att koda av canaldigitals hd paket? För idag så hackar ljudet på hd kanalerna...
Jag tror att du måste ta reda på om det kommer att bli förändring ang dina möjligheter att få tillgång till Canal Digitals programutbud i samband med att Canal Digital slutar med kabel-tv i egen regi. Förstår att Bjärekraft enbart använder Canal Digital som programleverantör till sin kabel-tv men det kan ändå bli förändringar när Comhem tar över.
Rent generellt kan man säga att Canal Digital och Comhem inte vill paira andra HD-boxar än sina egna även om det skulle gå att använda någon annan box. Både Comhem och Canal Digital använder Conax kryptering så det är möjligt att andra DVB-C boxar än deras egna skulle fungera.
Är du säker på att det inte är ditt nät som är dåligt? I första hand måste du ju ha ett fungerande nät hos den leverantör du har idag. I andra hand kan det bli aktuellt att byta box. Du måste kolla kvalitet och signalstyrka och felanmäla om det inte fungerar.
Särskilt HD-kanalerna är griniga - man kan ha bra bild och ljud på SD-kanalerna men få problem med HD. Det var min situation tills jag skaffade en billig antennförstärkare. Det kan du också göra.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 07 juli 2011 - 12:51.
Postad 07 juli 2011 - 13:01
Postad 08 juli 2011 - 07:49

Jag tror inte ComHem själva har några problem med att ta tillbaks en öppnad kartong, men kolla upp detta först för säkerhets skull.
Postad 08 juli 2011 - 07:58
Postad 08 juli 2011 - 08:07
Ja, det är bäst att vänta och se om det blir någon förändring. Jag har inte sett något skrivet om Comhems övertagande av Canal Digitals kabel-tv även påverkar de fristående kabel-tv-nät som bara köper program från Canal Digital. Skulle du övergå till Comhem kommer du inte att förlora eftersom du då också får tillgång till Viasats/TV1000 utbud och möjlighet till i dagsläget 19 HD-kanaler samt OnDemand. Fast det kostar en slant naturligtvis.Pratade med comhems support... Nej den funkar inte... VI har olika programvaror...!! sen har vi olika anslutningar på kontakten...-va? ja eftersom CD. sänder via satelit...-SUCK!!! jag ger upp... väntar o ser hur det går för CH om de får köpa upp CD... man kanske får ett erbjudande om att byta till deras programpaket... o en rabbaterad box...

Men jag vet naturligtvis inte vad just ditt nät klarar eftersom Comhem förutsätter att nätet är "uppgraderat" för att man fullt ut ska kunna utnyttja tjänsterna.
Postad 08 juli 2011 - 08:22
tog en bild på styrkan... är det här flaskhalsen är?Förstår - klassisk kabel-tv med kopparkabel.
Jag tror att du måste ta reda på om det kommer att bli förändring ang dina möjligheter att få tillgång till Canal Digitals programutbud i samband med att Canal Digital slutar med kabel-tv i egen regi. Förstår att Bjärekraft enbart använder Canal Digital som programleverantör till sin kabel-tv men det kan ändå bli förändringar när Comhem tar över.
Rent generellt kan man säga att Canal Digital och Comhem inte vill paira andra HD-boxar än sina egna även om det skulle gå att använda någon annan box. Både Comhem och Canal Digital använder Conax kryptering så det är möjligt att andra DVB-C boxar än deras egna skulle fungera.
Är du säker på att det inte är ditt nät som är dåligt? I första hand måste du ju ha ett fungerande nät hos den leverantör du har idag. I andra hand kan det bli aktuellt att byta box. Du måste kolla kvalitet och signalstyrka och felanmäla om det inte fungerar.
Särskilt HD-kanalerna är griniga - man kan ha bra bild och ljud på SD-kanalerna men få problem med HD. Det var min situation tills jag skaffade en billig antennförstärkare. Det kan du också göra.
Postad 08 juli 2011 - 08:35
tog en bild på styrkan... är det här flaskhalsen är?Förstår - klassisk kabel-tv med kopparkabel.
Bifogad fil(er)
Postad 08 juli 2011 - 17:23
Pratade med comhems support... Nej den funkar inte... VI har olika programvaror...!! sen har vi olika anslutningar på kontakten...-va? ja eftersom CD. sänder via satelit...-SUCK!!! jag ger upp... väntar o ser hur det går för CH om de får köpa upp CD... man kanske får ett erbjudande om att byta till deras programpaket... o en rabbaterad box...
Mycket off topic nu men...du verkar ha canal digital via koppar/xdsl dvs iptv. Den delen kommer inte comhem ta över utan sälja vidare till alltele.
Edit: såg att Bjäre kraft har eget kabel-tv nät, alltså inte koppar, då får du com hem, å då lär väl boxen funka.
Edit2: Dessutom står ju följande på hemsidan...
Vårt utbud sänds både analogt och digitalt. För att se TV analogt behövs inga boxar till dina TV-apparater och alla kan visa olika kanaler samtidigt. Vill du se utbudet digitalt krävs däremot en digitalbox med DVB-C-mottagare. De allra flesta DVB-C-mottagare fungerar i vårt nät, även s k ComHem-boxar. Vi tar inte ut någon extra avgift om du väljer att se vårt utbud digitalt.
Sen kan du ju även köpa en snorbillig ComHem-box på Blocket eller Tradera och testa med. Alternativt så köper du denna box via nätet vilket enligt lag ger dig 14 dagars öppet köp. Men då måste du kolla att det är öppet köp även om du öppnat och testat boxen först.
Jag tror inte ComHem själva har några problem med att ta tillbaks en öppnad kartong, men kolla upp detta först för säkerhets skull.
Comhem tar inte tillbaka en box om du öppnat kartongen, jag har provat.
Redigerat av xp2002, 08 juli 2011 - 17:31.
Postad 08 juli 2011 - 21:32

Postad 09 juli 2011 - 13:32
Vem bryr sig om vad comhem gör eller inte? Fungerar inte produkten finns det juridiska skyldigheter för comhem att ta tillbaka felaktiga eller icke nöjaktiga produker. Hota med KO så kan det lösa sig
Fast nu var det öppet köp som diskuterades. Där finns ingen skyldighet att ta tillbaka en öppnad och provkörd produkt. Faktum är att det inte finns någon skyldighet att erbjuda öppet köp.
Däremot har man rätt att ångra sig enligt distansavtalslagen, men då får man inte öppna kartongen.
Postad 11 juli 2011 - 08:03
Fast nu var det öppet köp som diskuterades. Där finns ingen skyldighet att ta tillbaka en öppnad och provkörd produkt. Faktum är att det inte finns någon skyldighet att erbjuda öppet köp.
Däremot har man rätt att ångra sig enligt distansavtalslagen, men då får man inte öppna kartongen.
Helt riktigt. Öppet köp gäller bara om säljaren godkänner det. Reglerna för det öppna köpet bestäms således helt och hållet av säljaren.
Så om man är duktig och lyckas få en ComHem-representant att gå med på ett öppet köp efter öppnad förpackning så är det ju grönt ljus. Men det tror jag inte någon kommer lyckas med.

Postad 17 juli 2011 - 00:43
Först och främst undrar jag om någon vet något om digitalboxar + hdmi-splitters.
Jag har en splitter som klarar 1080p finfint med både mediaspelare och PS3 men SMT-C7160-boxen ger mig endast:
Auto / Anv tvns funk / 720x576p
Alla tre alternativen resulterar i 720x576p.
Någon som vet om detta är "normalt" på digitalboxar för att tvinga folk att köpa tvillingkort
eller om det är något specifikt för SMT-C7160-boxen.
Kanske relaterat till upplösningsbuggen som denna box dras med.
Kan passa på att tipsa om att man kan "fixa" problemet med att diverse menyer ploppar upp titt som tätt utan anledning genom att man trycker upp hela frontpanelen för att lätta på trycket till touchknapparna.
Lägg fingertopparna jämt utspridda över metallhöljet bakom frontpanelen och tryck hela fronten lätt uppåt med tummarna.
Justeringen är på mikrometernivå men håller sig bra. Antar att problemet återuppstår om man trycker hårt på touchknapparna eller om man flyttar boxen. Jag använder bara fjärren så det funkar för mig.
Helt klart ett designfel på boxen dock.
För övrigt kan jag bara hålla med om att fläktljudet är avskyvärt. Det är definitivt en kombo av billig liten 50mm fläkt och kass styrning av den.
Styrningen borde kunna åtgärdas med uppgradering av mjukvaran men vill man ha en tyst box måste nog fläkten bytas ut.
Redigerat av sumsar99, 17 juli 2011 - 00:49.
Postad 18 juli 2011 - 18:11
Postad 18 juli 2011 - 19:16
För övrigt kan jag bara hålla med om att fläktljudet är avskyvärt. Det är definitivt en kombo av billig liten 50mm fläkt och kass styrning av den.
Styrningen borde kunna åtgärdas med uppgradering av mjukvaran men vill man ha en tyst box måste nog fläkten bytas ut.
Har lite funderingar på att byta fläkt, till t ex den här http://www.webhallen...eries_50mm_19db
Problemet är att strömanslutningen i boxen är en 2-pinskontakt och de 50 mm fläktar jag hittat hittils har 3-pin. Hade det varit möjligt och trycka dit 3-pinskontakten hade det ju inte varit några problem. Men kontakten på kretskortet förhindrar detta, dessutom passar inte den 2-pinskontakt som sitter på Deltacos 3-pin till 2-pinsadapter.
En helt annan fråga är om fläkten alls behövs. Har testkört någon timme utan, och det blev inte någon större värme i boxen...Men någon fläkt borde man kanske ha.
Edit: Blev enorm skillnad med den nya fläkten. Har dock bara provkört några timmar. Men den nya fläkten hörs knappt när man sätter örat mot fläktutblåset. Fattar inte hur Samsung kan välja att spara några kronor på att sätta i en kass fläkt.
Redigerat av xp2002, 19 juli 2011 - 08:51.
Postad 19 juli 2011 - 12:52
Redigerat av Palle, 19 juli 2011 - 12:53.
Postad 19 juli 2011 - 13:41
xp2002: Vilken fläkt använder du?. Berätta mer. Kolossalt intresserad då fläkten stör.
Tog Fractal fläkten som jag länkade till. Köpte först en 3-pin till 2-pins adapter från Deltaco men den passa de inte. Så till slut blev jag tvungen å kapa sladden och ta kontakten från Delta-fläkten som satt i boxen från början. Sen raggarskarvade jag på den kontakten på Fractal fläkten, sen var det bara och skruva fast den och köra.
Går säkert att göra både snyggare och bättre, men jag orkade inte lägga ner så mycket tid på det.
Nu är boxen tyst iallafall. Alltid något.
Postad 19 juli 2011 - 17:27
Blev enorm skillnad med den nya fläkten. Har dock bara provkört några timmar. Men den nya fläkten hörs knappt när man sätter örat mot fläktutblåset. Fattar inte hur Samsung kan välja att spara några kronor på att sätta i en kass fläkt.
Har beställt en likadan fläkt nu. Tack för tipset

Undrar om det skulle kunna vara idé att limma på en kylfläns på processorn också? Kanske skulle minska antalet tillfällen fläkten överhuvudtaget behöver varva upp.
Misstänker temperaturen plockas från processorn även om jag är övertygad om att nätdelen i boxen är vad som alstrar mest värme.
Bifogad fil(er)
Postad 19 juli 2011 - 20:15
Jag använder "Anv tvns funk" på upplösningen och det funkar kanon. Får då den högre upplösningen som jag önskar.
Vad kör du för splitter?
Postad 19 juli 2011 - 20:36
Har upplösningsbuggen åtgärdats?
Någon som kör denna firmware med hdmi-splitter och får 1080p?
Har fläktstyrningen justerats?
Postad 21 juli 2011 - 08:02
Vad värre är, i går kväll spelade jag in Wallander på TV4 HD och då kör de 1 tim mellan 21-22 och sedan resten av filmen efter nyheterna, 2 inspelningar med samma namn alltså, som jag startade via TV-guiden.
När jag sett färdigt första timmen, får jag frågan om jag vill återgå till biblioteket eller radera avsnittet jag nyss sett. Jag väljer att radera och boxen raderar då det senast inspelade Wallanderavsnittet som jag ännu inte har sett. Kvar sitter jag med den första timmen som jag precis tittat på.
Det här har hänt en gång tidigare precis när jag fått boxen, men då trodde jag att det var jag som gjort fel och raderat fel avsnitt. Nu vet jag att boxen raderar den senaste inspelningen alldeles själv.
Det här är ju inte en vanlig bugg utan snarare ett allvarligt fel som Comhem borde lösa omgående!
Så ett tips till alla; radera manuellt från biblioteket när ni säkert sett alla avsnitt!
Postad 21 juli 2011 - 08:12
Något är definitivt inte som det ska med den här HD-boxen. Jag har haft min snart två månader och inte haft några andra problem än att den inte kommer ihåg upplösningen när den startas. Nu har den däremot börjat öppna kanallistan varje gång jag startar den, något som andra också beskrivit tidigare.
Vad värre är, i går kväll spelade jag in Wallander på TV4 HD och då kör de 1 tim mellan 21-22 och sedan resten av filmen efter nyheterna, 2 inspelningar med samma namn alltså, som jag startade via TV-guiden.
När jag sett färdigt första timmen, får jag frågan om jag vill återgå till biblioteket eller radera avsnittet jag nyss sett. Jag väljer att radera och boxen raderar då det senast inspelade Wallanderavsnittet som jag ännu inte har sett. Kvar sitter jag med den första timmen som jag precis tittat på.
Det här har hänt en gång tidigare precis när jag fått boxen, men då trodde jag att det var jag som gjort fel och raderat fel avsnitt. Nu vet jag att boxen raderar den senaste inspelningen alldeles själv.
Det här är ju inte en vanlig bugg utan snarare ett allvarligt fel som Comhem borde lösa omgående!
Så ett tips till alla; radera manuellt från biblioteket när ni säkert sett alla avsnitt!
Jag hoppas du rapporterar det felet till comhem. Inte säkert att de upptäcker det själva.
Postad 21 juli 2011 - 09:42
Det har jag gjort nu. Hoppas sommarvikarierna vet vad de ska göra med e-mejlet så det kommer till rätt personer!Jag hoppas du rapporterar det felet till comhem. Inte säkert att de upptäcker det själva.
Postad 24 juli 2011 - 20:12
Är det någon som har samma problem?

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar