Audeze lcd-2
562 svar till detta Àmne
Postad 09 August 2011 - 15:43
oqvist
-
oqvist
-
Ăber-Guru
-
-
10595 inlÀgg
HE-500 sÀgs vara mer trögdriven Àn LCD-2n sÄ det beror lite pÄ hur mycket krÀm du kan fÄ ur dina förstÀrkare ocksÄ.
Har man rejÀlt med pulver sÄ ska man kanske gÄ direkt pÄ HE-6 i stÀllet?
Har du tvÄ Rev2 nu hammer?
GÀllande komforten jag har de gamla kuddarna som inte Àr riktigt lika stora och plufsiga. Jag har haft vissa kÀkproblem som ev ev ev kan vara orsakat av LCD-2n. I början nÀr jag satt och gapade i 8h över hur bra de lÀt i en hel vecka fick jag lite nackkÀnningar ocksÄ. Med mer normalt bruk sÄ kÀnner jag inte av dom direkt. Den extra tyngden pÄ huvudet har jag vant mig vid och har nackstöd sÄ inga direkta problem.
Vinner inga komfortpriser jÀmfört med lÀttare dynamiska lurar men alls inte obekvÀm att ha pÄ huvudet för min del för tillfÀllet.
Blir nog Rev2 ocksÄ Àven om jag inte alls Àr hundra dÄ jag Àlskar hur Rev1 gör röster och Rev2 sÀgs Àndra det hÀr en del. Kan inte se hur det kan Àndras för att bli bÀttre.
Huvudbandet har jag inga problem med alls. RĂ€dd för att lĂ€derbandet ska försĂ€mra. Ăr det samma skumgummi under? LĂ€dret kanske Ă€r löstagbart sĂ„ man kan vĂ€lja? HĂ„ller med om att den Ă€r snyggare med lĂ€dret men komfort gĂ„r före allt
Postad 09 August 2011 - 16:24
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Det gick pÄ runt 10000kr eftersom jag bestÀllde en extra hörlurskabel viket var dumt av mig. Borde ha bestÀllt den separat och besparat mig en del av tullavgiften pÄ 2100kr
Kör in LCD-2 med 15 olika lÄtar av varierande musikstil samt 5 inbrÀnningslÄtar (white, pink, drum, bass, sveptoner). Dessa gÄr i en loop med en ipod som kÀlla och M1-hpa som förstÀrkare. M1:an har tvÄ hörlursutgÄngar och det passar bra nÀr det Àr 2st LCD-2 rev.2 som ska spelas in
LCD-2 Àr ganska stora lurar och det tycker jag Àr bra eftersom kuddarna dÄ sluter runt örat. En nackdel kan vara att de Àr tunga och vissa kan ha problem med detta under lÀngre tids lyssning. Hifiman HE-500 Àr intressanta lurar och jag hade gÀrna lyssnat pÄ ett par om det fanns möjlighet. Tror dock inte att de Àr bÀttre Àn LCD-2 rev.2, men man vet aldrig.....
Ah, okej. LÄter som en bra inbrÀnningsgrej. Vilken som Àr "bÀst" av LCD-2 och HE-500 Àr nog rÀtt personligt, beroende pÄ hur man gillar ljudet. Har för mig att HE-500 ska vara mer neutrala Àn LCD-2. HE-500 sÀgs vara mer trögdriven Àn LCD-2n sÄ det beror lite pÄ hur mycket krÀm du kan fÄ ur dina förstÀrkare ocksÄ.
Har man rejÀlt med pulver sÄ ska man kanske gÄ direkt pÄ HE-6 i stÀllet?
Fast bÄde LCD-2 och HE-500 Àr relativt lÀttdrivna. En hyfsad förstÀrkare klarar ju de bÄda, vÀldigt enkelt. HE-6 ska vara riktiga monster att driva, har jag hört. De krÀver riktigt mycket. SÄdan förstÀrkning gÄr sÀkert upp mot 2000 dollar, nÄgot jag inte vill spendera just nu.
Postad 09 August 2011 - 16:39
oqvist
-
oqvist
-
Ăber-Guru
-
-
10595 inlÀgg
Nu har jag inte hört HE-500 men de som Àger dem verkar inte tycka den Àr sÄ lÀttdriven Àven om inte lika tungrodd som HE-6an. Allt Àr relativt. LCD-2n Àr jag osÀker om. Visst den lÄter jÀttebra Àven pÄ Ipoden. DÀmpningsfaktor lider den inte av vilket jag ser lÀtt pÄ rörförstÀrkaren dÀr det spelar liten roll om du sÀtter den pÄ 30 eller 300 ohm  Den Àr aldrig upprörande men ljudbilden och dynamiken kommer inte till för mig riktigt om jag inte sÀtter den pÄ mina högtalarförstÀrkares terminaler. Det sÀgs att magneplanarlurar Àlskar ström det verkar stÀmma för min del.
Nu har jag inga hörförstĂ€rkare med monster specifikationer dock. C2-1 har en W i 50 ohm Ă„tminstone. V200n hade jag ett tag hade ocksĂ„ rĂ€tt sĂ„ expansiv ljudbild men var lite för fĂ€rgad för min smak. Ă
tminstone fel sorts fÀrgning för LCD-2n  . 2700mW om jag inte minns fel.
Postad 09 August 2011 - 17:28
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Nu har jag inte hört HE-500 men de som Àger dem verkar inte tycka den Àr sÄ lÀttdriven Àven om inte lika tungrodd som HE-6an. Allt Àr relativt. LCD-2n Àr jag osÀker om. Visst den lÄter jÀttebra Àven pÄ Ipoden. DÀmpningsfaktor lider den inte av vilket jag ser lÀtt pÄ rörförstÀrkaren dÀr det spelar liten roll om du sÀtter den pÄ 30 eller 300 ohm Den Àr aldrig upprörande men ljudbilden och dynamiken kommer inte till för mig riktigt om jag inte sÀtter den pÄ mina högtalarförstÀrkares terminaler. Det sÀgs att magneplanarlurar Àlskar ström det verkar stÀmma för min del.
Nu har jag inga hörförstĂ€rkare med monster specifikationer dock. C2-1 har en W i 50 ohm Ă„tminstone. V200n hade jag ett tag hade ocksĂ„ rĂ€tt sĂ„ expansiv ljudbild men var lite för fĂ€rgad för min smak. Ă
tminstone fel sorts fÀrgning för LCD-2n . 2700mW om jag inte minns fel.
Kanske uttryckte mig lite fel, men men... Fast HE-500 Àr lÀttdriven, om man jÀmför med HE-6. Vad gjorde du med din V200? Var intresserad av den ett tag. Den passar rÀtt fint ihop med ED8, vad jag hört.
Redigerat av Utterberg, 09 August 2011 - 17:30.
Postad 09 August 2011 - 18:11
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
NÀr det gÀller att vara neutrala Àr LCD-2 rev.2 mycket nÀra idealet. PÄminner klangmÀssigt om Stax Omega2 och det sÀger inte lite  LCD-2 rev.1 var i mina öron för mörk och tillbakadragen för min smak. Kan tÀnkas att Hifiman HE-500 lÄter mer neutralt Àn rev.1 men nÀr det gÀller rev.2 stÀmmer det nog inte.
Jag har tvÄ LCD-2 rev.2 hemma under inkörning, min kollegas och mina. Ska bli riktigt intressant att fÄ lyssna pÄ dem i helgen dÄ de borde ha nÀrmare 300 timmars speltid bakom sig
Postad 09 August 2011 - 19:59
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
NÀr det gÀller att vara neutrala Àr LCD-2 rev.2 mycket nÀra idealet. PÄminner klangmÀssigt om Stax Omega2 och det sÀger inte lite LCD-2 rev.1 var i mina öron för mörk och tillbakadragen för min smak. Kan tÀnkas att Hifiman HE-500 lÄter mer neutralt Àn rev.1 men nÀr det gÀller rev.2 stÀmmer det nog inte. Jag har tvÄ LCD-2 rev.2 hemma under inkörning, min kollegas och mina. Ska bli riktigt intressant att fÄ lyssna pÄ dem i helgen dÄ de borde ha nÀrmare 300 timmars speltid bakom sig 
Du fÄr helt enkelt köpa ett par och jÀmföra!
Postad 09 August 2011 - 22:40
Unregisteredae5f524c
-
Unregisteredae5f524c
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Fint. Gick det pÄ ungefÀr 9000, eller? Har missat lite i den hÀr trÄden... Vad kör du in dem med? White noice, pink noice? LÄter du dem vila ibland eller kör du dem 100 timmar i streck?
Men Àr inte Audeze LCD-2 stora som tallrikar typ? Har bara sett en bild nÀr en kille hade den pÄ sig och den sÄg riktigt stor ut, men det kanske Àr bekvÀmt? Vad vet jag. Det jag vet Àr att jag kanske köper en LCD-2 i höst, men vet inte riktigt nÀr, Àn. Tror jag skall satsa pÄ Hifiman HE-500 innan...
För mig blev det ca 9100 totalt. om du vÀnta ett tag till sÄ Àr nog dollarn vÀrdelös sÄ dÄ blir det billigt :-) jag mÀtte storleken jÀmfört med cd-skiva. ca 1 cm mindre i diameter Àn en cd-skiva. dom kÀnns, andas och luktar lyx. jag upplever inte tyngden som ett problem, Àr inte direkt vÀltrÀnad men jag har Ä andra sidan inte tid att sitta still flera timmar i strÀck. har inte lyssnat pÄ he-500 men om det Àr som dom sÀger att lcd-2 har bÀttre och fylligare bas sÄ föredrar nog inte jag he-500.
Postad 09 August 2011 - 23:07
Unregisteredae5f524c
-
Unregisteredae5f524c
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Kör in LCD-2 med 15 olika lÄtar av varierande musikstil samt 5 inbrÀnningslÄtar (white, pink, drum, bass, sveptoner). Dessa gÄr i en loop med en ipod som kÀlla och M1-hpa som förstÀrkare. M1:an har tvÄ hörlursutgÄngar och det passar bra nÀr det Àr 2st LCD-2 rev.2 som ska spelas in 
ApropÄ förstÀrkare: vad sÄger du om M1-hpa? kör direkt pÄ en asus xonar essence stx idag och funderar pÄ om det blir 6000:- bÀttre med en sÄn. (har kikat lite extra pÄ M3i resp M6i ocksÄ...) tex hur basgÄngen i http://open.spotify....CuyCKAdZC1ZO9xa (speciellt 1:10 in) ? jag antar att det blir snÀppet bÀttre med en förstÀrkare som verkligen kan hÄlla i drivern. vad ska man annars kika pÄ?
Postad 10 August 2011 - 08:43
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
ApropÄ förstÀrkare: vad sÄger du om M1-hpa? kör direkt pÄ en asus xonar essence stx idag och funderar pÄ om det blir 6000:- bÀttre med en sÄn. (har kikat lite extra pÄ M3i resp M6i ocksÄ...)
tex hur basgÄngen i http://open.spotify....CuyCKAdZC1ZO9xa (speciellt 1:10 in) ? jag antar att det blir snÀppet bÀttre med en förstÀrkare som verkligen kan hÄlla i drivern.
vad ska man annars kika pÄ?
Jag gillar M1-hpa starkt och den fungerar riktigt bra ihop med LCD-2. Den driver tvÄ par LCD-2 utan problem sÄ strömstyrkan Àr det inget fel pÄ. Annars Àr Schiit Lyr Àr en bra förstÀrkare som jag tyvÀrr bara lÀst om och den ska vara gjord för lurar som LCD-2 och HE-6. msninja hÀr pÄ forumet har Schiit Lyr som han driver sina LCD-2 med. Vet att han Àr mycket nöjd med den kombon
Postad 10 August 2011 - 08:52
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
ForumrÀv
-
-
858 inlÀgg
Annars Àr Schiit Lyr Àr en bra förstÀrkare som jag tyvÀrr bara lÀst om och den ska vara gjord för lurar som LCD-2 och HE-6. msninja hÀr pÄ forumet har Schiit Lyr som han driver sina LCD-2 med. Vet att han Àr mycket nöjd med den kombon 
StÀmmer  Bra mycket bÀttre Àn alla andra jag provat med, ett riktigt kraftpaket! Kan dock nÀmna att för mycket kÀnsliga lurar kan man fÄ ett svagt surr i bakgrunden. Upplevde detta med ATH-W1000X, Alessandro MS-1i och MDR-Z1000, men inte med LCD-2, K701 eller HD650.
Postad 10 August 2011 - 19:33
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Nu Àr mina LCD-2 rev.2 inkörda och de lÄter helt underbart. Tog tvÄ bilder pÄ mitt par, och som man ser Àr öronkudden mycket större baktill Àn rev.1. och det kan vara orsaken till att ljudbilden Àr större och bredare.
Nya headbandet i lÀder ger luren en exklusivare touch
Postad 10 August 2011 - 22:10
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
ForumrÀv
-
-
858 inlÀgg
Jag har rev.1 frÄn i mars, och bakdelen av kudden Àr identisk med de pÄ dina bilder. De har Àndrat kuddarna under produktionens gÄng. Minns att jag sett bilder pÄ de Àldsta rev.1 och dom sÄg annorlunda ut.
Det finns alltsÄ rev.1 med de "nya" kuddarna ocksÄ!
Postad 11 August 2011 - 08:51
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Jag har rev.1 frÄn i mars, och bakdelen av kudden Àr identisk med de pÄ dina bilder. De har Àndrat kuddarna under produktionens gÄng. Minns att jag sett bilder pÄ de Àldsta rev.1 och dom sÄg annorlunda ut. Det finns alltsÄ rev.1 med de "nya" kuddarna ocksÄ!
Mina rev.1 var "den Ă€ldre modellen" utan de nya kuddarna. Jag satt igĂ„r och jĂ€mförde Audeze LCD-2 rev.2 med mina moddade Denon D2000 samt Stax Omega2mk2. Man blir förvĂ„nad över hur lika de lĂ„ter klangmĂ€ssigt. Mina öron behöver nĂ€stan ingen anpassningstid mellan hörlursbytena nĂ€r man sitter och jĂ€mför. VĂ€rre blir det om man byter frĂ„n en mörk lur som t.ex LCD-2 rev.1 till HD-800 som Ă€r ljus i klangen eller omvĂ€nt. Ăronen har svĂ„rt att anpassa sig nĂ€r det Ă€r sĂ„ stora klangliga skillnader. Alla tre hörlurar LCD-2 rev.2, D2000 (moddad) och Omega2 Ă€r riktiga lĂ„nglyssningslurar. Finns inget som sticker ut i ljudet och musiken förmedlas behagligt och rent. Det finns smĂ„ skillnader dem emellan och det har nog mer med hur de Ă€r konstruerade. D2000 gĂ„r djupast och har den bĂ€sta basĂ„tergivningen. LCD-2 rev.2 ligger inte lĂ„ngt efter men den sista halvoktaven saknas jĂ€mfört med D2000, sist kommer Omega2 som saknar den allra sista lĂ„gbasen. Alla tre har ett fantastiskt mellanregister och ska jag vĂ€lja en vinnare sĂ„ Ă€r det Omega2 som framför röster luftigast. DĂ€remot tycker jag att D2000 ibland lĂ„ter lite renare pĂ„ vissa röster. Tycker inte att det finns sĂ„ mycket att anmĂ€rka pĂ„ diskanten pĂ„ nĂ„gon av de tre lurarna. Kanske lite mer frigjord pĂ„ LCD-2 rev.2 och Omega2 eftersom de Ă€r öppna konstruktioner. Anslag och driv Ă€r dĂ€remot D2000's styrka. TĂ€nkte bara förmedla nĂ„gra upplevelser frĂ„n gĂ„rdagens testlyssnande
Postad 12 August 2011 - 20:07
oqvist
-
oqvist
-
Ăber-Guru
-
-
10595 inlÀgg
Nu nÀr du gjort maratonsittningar gÀllande komforten mellan Rev1 och Rev2 hur skulle du jÀmföra dem hÀr? Jag har samma Rev1 med de gamla kuddarna sÄ nyfiken pÄ gamla vs nya kuddarna,
Gamla huvudbandet vs nya och sÄ komforten totalt sÀtt. Rev 2 sÀgs ju vara lÀttare ocksÄ av nÄgon anledning.
Kabeln hann du fÄ med ADZ 6 eller sitter du med ADZ 5 kabeln. Enbart kosmetiska skillnader men ADZ 6 kabeln sÀgs vara lite smidigare.
Rent musikaliskt finns det nÄgon musik eller tillfÀllen dÄ du föredrar Rev1 över Rev2?
Sammanfattade rÀtt bra precis varför jag gillar LCD-2n sÄ mycket
Redigerat av oqvist, 12 August 2011 - 20:51.
Postad 13 August 2011 - 19:54
Blader
-
Blader
-
ForumrÀv
-
-
916 inlÀgg
Ah, okej. LÄter som en bra inbrÀnningsgrej.
Vilken som Àr "bÀst" av LCD-2 och HE-500 Àr nog rÀtt personligt, beroende pÄ hur man gillar ljudet. Har för mig att HE-500 ska vara mer neutrala Àn LCD-2.
Fast bÄde LCD-2 och HE-500 Àr relativt lÀttdrivna. En hyfsad förstÀrkare klarar ju de bÄda, vÀldigt enkelt. HE-6 ska vara riktiga monster att driva, har jag hört. De krÀver riktigt mycket. SÄdan förstÀrkning gÄr sÀkert upp mot 2000 dollar, nÄgot jag inte vill spendera just nu.
SjÀlv har jag hört att HE-500 ska vara betydligt varmare i ljudet Àn HE-6, jag tvivlar ocksÄ pÄ att man behöver betala 2000 kr för en förstÀrkare kraftfull nog att driva HE-6. Schiit Lyr verkar vara bland de mest kraftfulla hörlursförstÀrkarna pÄ marknaden och borde inte ha nÄgra problem med att driva HE-6 till öronbedövande ljudnivÄer. Lyren ligger pÄ löjliga 449 dollar. Har funderat pÄ att köpa den men avvaktar tills vidare.
Redigerat av Blader, 13 August 2011 - 19:55.
Postad 13 August 2011 - 20:04
Blader
-
Blader
-
ForumrÀv
-
-
916 inlÀgg
NÀr det gÀller att vara neutrala Àr LCD-2 rev.2 mycket nÀra idealet. PÄminner klangmÀssigt om Stax Omega2 och det sÀger inte lite LCD-2 rev.1 var i mina öron för mörk och tillbakadragen för min smak. Kan tÀnkas att Hifiman HE-500 lÄter mer neutralt Àn rev.1 men nÀr det gÀller rev.2 stÀmmer det nog inte. Jag har tvÄ LCD-2 rev.2 hemma under inkörning, min kollegas och mina. Ska bli riktigt intressant att fÄ lyssna pÄ dem i helgen dÄ de borde ha nÀrmare 300 timmars speltid bakom sig 
Jag tvivlar personligen pÄ att Omega II Àr klangidealet nÀr det gÀller neutralitet och det finns folk som finner lurar som HD 800 bÄde renare och mer neutrala. Nu har jag inte hört Omega 2 eller nÄgon av LCD-2 modellerna, men vill ÀndÄ pÄpeka att en Äsikt (oavsett hur pÄlitlig kÀllan Àr) alltid Àr personlig.
Postad 13 August 2011 - 20:25
Unregisteredfd74f397
-
Unregisteredfd74f397
-
ForumrÀv
-
-
858 inlÀgg
precis, vad folk uppfattar och uttrycker som "neutralt" Àr ofta totalt annorlunda, oavsett om man har lyssnat pÄ mÄnga lurar eller inte. Jag skulle tex sÀga att LCD-2 rev.1 Àr "neutral" dÄ mina öron uppfattar den sÄ, med bra balans över frekvensspektrat. Inget sticker ut i ljudbilden, och inte heller Àr nÄgot "dolt". K701 eller W1000X tex tycker jag inte Àr neutrala, Àven om jag gillar dom, speciellt W1000X var riktigt trevlig pÄ mÄnga sÀtt.
Postad 14 August 2011 - 19:45
Unregistered9dec5957
-
Unregistered9dec5957
-
ForumrÀv
-
-
599 inlÀgg
den mest neutrala hörluren inom klangen och ljudet Àr t1an i min bok. kanske kommer ha dem i min hörlurs samling nÄn gÄng. behaglig neutral ljudklang, rent ljud Ä bra ljudbild. Det Àr en lur man kan leva med om man bara fick ha 1 lur.
Postad 15 August 2011 - 09:48
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Nu nÀr du gjort maratonsittningar gÀllande komforten mellan Rev1 och Rev2 hur skulle du jÀmföra dem hÀr? Jag har samma Rev1 med de gamla kuddarna sÄ nyfiken pÄ gamla vs nya kuddarna, Gamla huvudbandet vs nya och sÄ komforten totalt sÀtt. Rev 2 sÀgs ju vara lÀttare ocksÄ av nÄgon anledning.
Kabeln hann du fÄ med ADZ 6 eller sitter du med ADZ 5 kabeln. Enbart kosmetiska skillnader men ADZ 6 kabeln sÀgs vara lite smidigare.
Rent musikaliskt finns det nÄgon musik eller tillfÀllen dÄ du föredrar Rev1 över Rev2?
Sammanfattade rÀtt bra precis varför jag gillar LCD-2n sÄ mycket 
Komforten Àr ganska lika mellan rev.1 och rev.2. Snarare kÀndes rev.1 lite lÀttare att ha pÄ huvudet under lÄnga lyssningssessioner. Kabeln jag fick med var ADZ-5, visste inte att det fanns en nyare kabel. Blir lite trött pÄ Audeze som hela tiden uppgraderar Tycker att rev.2 lÄter bÀttre Àn rev.1 pÄ all musik som jag spelar (jazz, pop och klassiskt). Jag lyssnar inte pÄ rock sÄ jag kan inte uttala mig om den genren. Vi har alla olika klangideal och jag föredrar det mörka framför det ljusa. Lurar som HD-800 och K-701 Àr alldeles för ljusa för att jag ska trivas med lyssnandet. Inget ont annars om tvÄ riktigt bra lurar
Postad 15 August 2011 - 20:18
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
En frÄga:
Finns det nÄgon butik i Sveriger som har LCD-2 som man kan Äka och provlyssna den i? Har ej hört den Àn, och skulle gÀrna vilja höra den innan jag köper min nÀsta hörlur.
Postad 16 August 2011 - 07:54
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
En frÄga: Finns det nÄgon butik i Sveriger som har LCD-2 som man kan Äka och provlyssna den i? Har ej hört den Àn, och skulle gÀrna vilja höra den innan jag köper min nÀsta hörlur.
Audio Concept hÀr i Stockholm ska ha LCD-2 pÄ hyllan för provlyssning
Postad 16 August 2011 - 15:41
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Audio Concept hÀr i Stockholm ska ha LCD-2 pÄ hyllan för provlyssning 
Fint, vad har de för förstÀrkare man kan testa mee? fÄr dra till hufvudstaden nÄgon dag.
Postad 17 August 2011 - 13:37
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Fint, vad har de för förstÀrkare man kan testa mee? fÄr dra till hufvudstaden nÄgon dag.
Audio Concept har Burson, Lehmann, Harmony Design och nÄgra till hyfsade hörlursförstÀrkare. SjÀlv gillade jag Burson HA160D som lÀt trevligt ihop med Grado och HD-800 Om du ska till hufvudstaden fÄr vi kanske ordna en trÀff med t-h-e-p-i-m-p oxÄ? Det Àr roligt med en hifirunda pÄ stan och botanisera bland alla prylarna
Postad 17 August 2011 - 14:49
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Audio Concept har Burson, Lehmann, Harmony Design och nÄgra till hyfsade hörlursförstÀrkare. SjÀlv gillade jag Burson HA160D som lÀt trevligt ihop med Grado och HD-800 Om du ska till hufvudstaden fÄr vi kanske ordna en trÀff med t-h-e-p-i-m-p oxÄ? Det Àr roligt med en hifirunda pÄ stan och botanisera bland alla prylarna 
Aa, testade ju nÄgra olika Hifimanlurar i Göteborg med Burson HA160D, mycket trevligt var det. Testade Àven HD800, med den och det lÀt mycket fint. En trÀff? Tja, varför inte. Bor ni bÄda i Stockholm, eller?
Postad 17 August 2011 - 18:38
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Aa, testade ju nÄgra olika Hifimanlurar i Göteborg med Burson HA160D, mycket trevligt var det. Testade Àven HD800, med den och det lÀt mycket fint. En trÀff? Tja, varför inte. Bor ni bÄda i Stockholm, eller?
Vi bor nÀstan grannar i hufvudstaden. En trÀff vore inte dumt
Postad 17 August 2011 - 19:27
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Vi bor nÀstan grannar i hufvudstaden. En trÀff vore inte dumt 
Fint! Men vet ej nÀr jag kan dra Àn, skolan drog precia igÄng, men Àr ju ledig hela helgerna, sÄ det skulle fungera.
Postad 18 August 2011 - 19:08
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Kom pÄ att jag har en snabbfrÄga.
Om man bestÀller frÄn audeze.com. Vilket Àr det bÀsta betalsÀttet? Har ej paypal, för blev bannad eller nÄgot dÀr. Vet ej varför.
Hur fungerar det med att betala med "credit card" gÄr det med ett svenskt?
Postad 19 August 2011 - 18:29
oqvist
-
oqvist
-
Ăber-Guru
-
-
10595 inlÀgg
Kreditkort fint. Tips skaffa e-kort om du har swedbank eller liknande tjÀnst sÄ slipper du ligga ute med verkliga kontouppgifter.
Postad 19 August 2011 - 20:18
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Kreditkort fint. Tips skaffa e-kort om du har swedbank eller liknande tjÀnst sÄ slipper du ligga ute med verkliga kontouppgifter.
Har redan e-kort. :cool: Men dÄ vet jag hur det fungerar typ, förutom att det Àr i dollar och inte SEK?
Postad 21 August 2011 - 20:56
oqvist
-
oqvist
-
Ăber-Guru
-
-
10595 inlÀgg
NÄgon hÀr som har tips pÄ högtalarförstÀrkare som inte lider av brusproblem eller dylikt med LCD-2n inkopplad pÄ högtalarterminalerna? Ny eller begagnad. Min Yamaha RX-V440 RDS fungerar ypperligt men kan inte slÄ ur tanken att en dedikerad stereo förstÀrkare borde kunna prestera Àn bÀttre. https://www.prisjakt...dukt.php?p=2747Finns ont om hörlursförstÀrkare som levererar bra med krÀm utan att kosta skjortan. Mina högtalare förtjÀnar lite bÀttre ocksÄ. Surround skadar inte men Àr inget krav. Inga rör inblandade och relativt ofÀrgad med Ätminstone 10 verkliga W ur 50 ohm. Det Àr nÄgonting mina receivers gör med LCD-2n som hörlursförstÀrkarna jag testat inte fixar. Större ljudbild, bÀttre pondus och sub bas och diskant som blommar ut mer. Mer transparent helt enkelt och mer j*vlar anamma nÀr det efterfrÄgas samtidigt som den flyter pÄ mer obehindrat emellan. SACD stöd ska den ha helst för övrigt.
Postad 23 August 2011 - 12:36
ak3r
-
ak3r
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
raderat
Redigerat av ak3r, 26 August 2011 - 22:42.
Postad 24 August 2011 - 09:50
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Funderar pÄ att sÀlja mina Audeze LCD-2 rev.1(1.9) fast med nya "kuddarna" och 2 st av deras adz5 sladdar + 2 st av de första sladdarna man fick med. Pris: 6900kr BVSA!
Jag anvÀnder dem inte sÄ mycket som jag hade tÀnkt, de ligger mer Àn jag anvÀnder dem. Roligare om nÄgon annan fÄr mer nytta av dem 
Lycka till med försÀljningen
Postad 24 August 2011 - 21:51
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Hammer65: vad matar du dina LCD-2 med?
Körde du Burson, eller hur var det?
Postad 25 August 2011 - 09:18
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Hammer65: vad matar du dina LCD-2 med? Körde du Burson, eller hur var det?
Jag har ett modifierat försteg Sentec SCA-1 som jag driver mina dynamiska hörlurar med. Försteget har ett riktigt utgÄngssteg med lÄg utimpedans som klarar av att driva svÄrare laster bra. Fungerar fint ihop med LCD-2
Postad 25 August 2011 - 09:21
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Jag har ett modifierat försteg Sentec SCA-1 som jag driver mina dynamiska hörlurar med. Försteget har ett riktigt utgÄngssteg med lÄg utimpedans som klarar av att driva svÄrare laster bra. Fungerar fint ihop med LCD-2 
Ah, okej. För jag letar efter en förstÀrkare som Àr lite "All-around" och den ska passa lite olika hörlurar, men jag vet ej vad jag ska ha. Vill undvika rör, och köra pÄ solidstate. Har du nÄgra förslag? Min budget Àr flexibel, men gÀrna rimliga pengar.
Postad 25 August 2011 - 12:23
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Ah, okej. För jag letar efter en förstÀrkare som Àr lite "All-around" och den ska passa lite olika hörlurar, men jag vet ej vad jag ska ha. Vill undvika rör, och köra pÄ solidstate. Har du nÄgra förslag? Min budget Àr flexibel, men gÀrna rimliga pengar.
Finns nog mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet som har bĂ€ttre erfarenheter Ă€n jag ang. hörlursförstĂ€rkare. Jag hĂ„ller mest pĂ„ med DIY och gillar att modda olika typer av hifi utrustning. Nyligen gav jag mig pĂ„ min Pro-ject head box II som jag anvĂ€nder enbart till inkörning av hörlurar. Uppgraderade HeadBoxen med bĂ€ttre komponenter samt förbĂ€ttrade nĂ€tdelen. Slutresultatet var förvĂ„nandsvĂ€rt bra. Har inte hunnit jĂ€mföra den mot andra hörlursförstĂ€rkare dock men vet att mĂ„nga mĂ„ngdubbelt dyrare hörlursförstĂ€rkare kommer att fĂ„ en hĂ„rd match. Ăr du intresserad kan jag modda en Pro-ject Ă„t dig
Postad 25 August 2011 - 14:43
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Finns nog mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet som har bĂ€ttre erfarenheter Ă€n jag ang. hörlursförstĂ€rkare. Jag hĂ„ller mest pĂ„ med DIY och gillar att modda olika typer av hifi utrustning. Nyligen gav jag mig pĂ„ min Pro-ject head box II som jag anvĂ€nder enbart till inkörning av hörlurar. Uppgraderade HeadBoxen med bĂ€ttre komponenter samt förbĂ€ttrade nĂ€tdelen. Slutresultatet var förvĂ„nandsvĂ€rt bra. Har inte hunnit jĂ€mföra den mot andra hörlursförstĂ€rkare dock men vet att mĂ„nga mĂ„ngdubbelt dyrare hörlursförstĂ€rkare kommer att fĂ„ en hĂ„rd match. Ăr du intresserad kan jag modda en Pro-ject Ă„t dig 
Ah, jag förstÄr! Vad kostar en Pro-Ject, ens?
Postad 25 August 2011 - 16:28
Unregisteredfa0001fc
-
Unregisteredfa0001fc
-
AnvÀndare
-
-
195 inlÀgg
kring 2k beroende pÄ modell! sÄ den ligger bra till i priset! Annars tycker jag att M1HPA gör ett riktigt bra jobb i sitt grundutförande! det kan nog ocksÄ hammer hÄlla med om  Dock sÄ har jag inte hört hammers nymoddade project sÄ jag kan inte uttala mig om project vs M1hpa.
M1:an ligger pÄ 5-6k typ.
Postad 25 August 2011 - 17:32
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Ah, jag förstÄr! Vad kostar en Pro-Ject, ens?
Pro-ject headbox II kostar runt 1000kr. Pro-ject gör Àven en större version headbox SE II för 2500kr men den har jag inte haft anledning att testa. Musical Fidelity M1-hpa'n har jag testat och den lÄter mycket bra och klarar av att driva tvÄ par LCD-2 med bravur. Vi anvÀnde M1-hpa'n till att spela in tvÄ par LCD-2 rev.2 och den gick utan avbrott i 300 timmar
Postad 25 August 2011 - 18:52
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Pro-ject headbox II kostar runt 1000kr. Pro-ject gör Àven en större version headbox SE II för 2500kr men den har jag inte haft anledning att testa. Musical Fidelity M1-hpa'n har jag testat och den lÄter mycket bra och klarar av att driva tvÄ par LCD-2 med bravur. Vi anvÀnde M1-hpa'n till att spela in tvÄ par LCD-2 rev.2 och den gick utan avbrott i 300 timmar 
Bara testat M1an en gÄng, tyckte den var rÀtt bra. Ofta den klarar av att driva tvÄ stycken samtidigt, fullt ut?
Postad 26 August 2011 - 12:33
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
Bara testat M1an en gÄng, tyckte den var rÀtt bra. Ofta den klarar av att driva tvÄ stycken samtidigt, fullt ut?
Inga problem med höga ljudtryck pÄ tvÄ samtidiga LCD-2 med M1-hpa Lyssnade igÄr med kombinationen moddad Pro-Ject Headbox och LCD-2 rev.2 och jag gillar verkligen ljudet. Finns tillrÀckligt med kraft och dynamik i Headboxen för att ge liv i LCD-2
Postad 26 August 2011 - 14:43
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Inga problem med höga ljudtryck pÄ tvÄ samtidiga LCD-2 med M1-hpa Lyssnade igÄr med kombinationen moddad Pro-Ject Headbox och LCD-2 rev.2 och jag gillar verkligen ljudet. Finns tillrÀckligt med kraft och dynamik i Headboxen för att ge liv i LCD-2 
Hm, man kanske borde införskaffa sig en M1-HPA. Hur funkar den att köra via USB? LÄter den lika bra dÄ?
Postad 26 August 2011 - 16:38
Unregisteredfa0001fc
-
Unregisteredfa0001fc
-
AnvÀndare
-
-
195 inlÀgg
Den lÄter riktigt bra via USB, jag kör den sjÀlv till mina dynamiska lurar!
Postad 26 August 2011 - 16:59
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Den lÄter riktigt bra via USB, jag kör den sjÀlv till mina dynamiska lurar!
Ă
h, nu lockar den Ànnu mer. Om man kopplar den via en DAC istÀllet, lÄter den bÀttre dÄ, eller Àr det knappt nÄgon skillnad?
Postad 26 August 2011 - 17:06
Unregisteredfa0001fc
-
Unregisteredfa0001fc
-
AnvÀndare
-
-
195 inlÀgg
har du en bÀttre dac Àn den som sitter i m1:an lÄter det bÀttre. min primÀra dac lÄter bÀttre. men M1:an skÀmmer verkligen inte ut sig. mycket bra maskin för pengen!
Postad 26 August 2011 - 17:10
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
har du en bÀttre dac Àn den som sitter i m1:an lÄter det bÀttre. min primÀra dac lÄter bÀttre. men M1:an skÀmmer verkligen inte ut sig. mycket bra maskin för pengen!
Hm, vad kan man jÀmföra dac'en i M1an med? Om du har nÄgon aning... Om inte annars, sÄ kan den nog vara bra, tillsvidare.
Postad 26 August 2011 - 17:33
Unregisteredfa0001fc
-
Unregisteredfa0001fc
-
AnvÀndare
-
-
195 inlÀgg
Jag har bara jÀmfört den med DacMagic i orginal utförande. och dÀr tycker jag det mer eller mindre Àr en lika match mellan M1:ans Dac och DM. och det tycker jag Àr hyggligt dÄ DM ÀndÄ Àr en dedikerad Dac.
Postad 26 August 2011 - 18:02
Utterberg
-
Utterberg
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Jag har bara jÀmfört den med DacMagic i orginal utförande. och dÀr tycker jag det mer eller mindre Àr en lika match mellan M1:ans Dac och DM. och det tycker jag Àr hyggligt dÄ DM ÀndÄ Àr en dedikerad Dac.
LÄter bra. FÄr köpa en, bara för att. NÄgon som har en begagnad M1'a?
Postad 26 August 2011 - 18:08
hammer65
-
hammer65
-
ForumrÀv
-
-
700 inlÀgg
M1-hpa'n Àr bara att rekommendera! Skaffa sedan en Blue Heaven USB-kabel och koppla in mellan M1:an och datorn sÄ blir det Ànnu mycket bÀttre. BÄde fatzer och jag har provat och jÀmfört Blue Heaven kabeln med M1:an och man blir förvÄnad över hur mycket den förbÀttrar ljudet
Postad 26 August 2011 - 18:09
Unregisteredfa0001fc
-
Unregisteredfa0001fc
-
AnvÀndare
-
-
195 inlÀgg
kan bara instÀmma, Blue heaven Àr ruggig!
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Hörlurar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|