Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology Disk Station DS211j

716 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 augusti 2012 - 13:59

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Om jag förstår rätt så kan man inte ha diskarna formaterade i tex exfat? Jag är sugen på en och kommer att använda den både via mac och pc samt ha stora filer. Då är Fat uteslutet. NTFS såväl då jag vill kunna modifiera från bägge märkena. ext3/4 klarar de av det? Finns det någon NAS som ni vet om där man kan ha diskarna i exFat?

tack

Postad 30 augusti 2012 - 16:10

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Om jag förstår rätt så kan man inte ha diskarna formaterade i tex exfat? Jag är sugen på en och kommer att använda den både via mac och pc samt ha stora filer. Då är Fat uteslutet. NTFS såväl då jag vill kunna modifiera från bägge märkena. ext3/4 klarar de av det? Finns det någon NAS som ni vet om där man kan ha diskarna i exFat?

tack

Nej, den kan inte köra diskarna i exFAT. Men det gör inget, dina farhågor är lyckligtvis helt obefogade! Eftersom det är en NAS och inte bara en extern hårddisk så spelar det ingen roll vilket filsystem den kör, dina datorer kommer att kunna komma åt den ändå.

Postad 30 augusti 2012 - 19:25

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
jaha najs, så jag formatterar helt enkelt diskarna till ext4 eller NTFS (funderar på en ds212) och sen kan jag skriva och läsa till diskarna via såväl pc som mac? Vilket är att föredra mellan ext5 och ntfs?

Postad 30 augusti 2012 - 19:46

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

jaha najs, så jag formatterar helt enkelt diskarna till ext4 eller NTFS (funderar på en ds212) och sen kan jag skriva och läsa till diskarna via såväl pc som mac? Vilket är att föredra mellan ext5 och ntfs?

Du får inte välja, den formaterar till ext4 internt. NTFS är bara för externa diskar. Oavsett vilket skulle jag inte rekommendera NTFS över ext4 någonsin. :)

Postad 30 augusti 2012 - 21:10

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
oki tusen tack för snabba svaren!

Postad 14 september 2012 - 21:29

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Tjena, ser att Transmission har diskuterats tidigare i tråden och slänger iväg en fråga...
Har lyckats installera det på min ds212j och GUI:t i datorn.. Den laddar ner torrents utan problem..
Men min fråga är, måste alltid download mappen vara /transmission/download ?
När jag på datorn laddar ner en torrent vill jag kunna lägga det jag laddar ner i "rätt" mapp på en gång. Men som det är nu när man trycker "browse" i GUI:t så går det bara välja den mappen "Unable to find path mapping. Use programs options to setup patch mappings"

Och vad händer nu om jag manuellt flyttar det jag tankat från mappen " transmission/download" till tex mappen "foton" där jag vill att det ska ligga, fortsätter det seeda ändå?

Har trixxat på med användarrättigheter men kommer ingenstans, även testat att skapa en user som heter just "transmission" men det funkar inte heller.
Hoppas på hjälp.

Postad 15 september 2012 - 10:45

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Tjena, ser att Transmission har diskuterats tidigare i tråden och slänger iväg en fråga...
Har lyckats installera det på min ds212j och GUI:t i datorn.. Den laddar ner torrents utan problem..
Men min fråga är, måste alltid download mappen vara /transmission/download ?
När jag på datorn laddar ner en torrent vill jag kunna lägga det jag laddar ner i "rätt" mapp på en gång. Men som det är nu när man trycker "browse" i GUI:t så går det bara välja den mappen "Unable to find path mapping. Use programs options to setup patch mappings"

Och vad händer nu om jag manuellt flyttar det jag tankat från mappen " transmission/download" till tex mappen "foton" där jag vill att det ska ligga, fortsätter det seeda ändå?

Har trixxat på med användarrättigheter men kommer ingenstans, även testat att skapa en user som heter just "transmission" men det funkar inte heller.
Hoppas på hjälp.

Du måste sätt upp path mappings i GUIt. Du väljer nämligen mapp "på din dator", så GUI måste veta vad motsvarande mapp heter på NASen.
Ex. /volume1/delad_mapp/music=z:\music

Postad 16 september 2012 - 11:27

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
En fråga:

Jag ser på specen om 212j att den använder ext4. Min tanke har varit att bara plocka ut diskarna ur min stationära dator (som idag har Windows XP) och slänga in dem i en DS212j. Men Windows använder väl NTFS?

Jag är helt värdelös på filsystem, men hur fungerar detta? Måste jag formatera om diskarna och därmed tappa allt innehåll på diskarna?
Jag såg i 213+ att den stödjer fler filsystem (däribland NTFS) - är det något sådant jag behöver om jag vill ha kvar diskarna som de är nu?

Postad 16 september 2012 - 16:35

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

En fråga:

Jag ser på specen om 212j att den använder ext4. Min tanke har varit att bara plocka ut diskarna ur min stationära dator (som idag har Windows XP) och slänga in dem i en DS212j. Men Windows använder väl NTFS?

Jag är helt värdelös på filsystem, men hur fungerar detta? Måste jag formatera om diskarna och därmed tappa allt innehåll på diskarna?
Jag såg i 213+ att den stödjer fler filsystem (däribland NTFS) - är det något sådant jag behöver om jag vill ha kvar diskarna som de är nu?

Ja, du måste formatera om diskarna när du stoppar den i NASen (installationen gör det åt dig), alltså försvinner all data på dem. Det hade du fått göra även om det var ext4 på dem idag. Det är likadant med 213+. Däremot stöder de (212j också alltså) att man hänger på en USB-disk med NTFS. Men den är aldrig med i någon RAID-konfiguration.

Postad 16 september 2012 - 18:36

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Du måste sätt upp path mappings i GUIt. Du väljer nämligen mapp "på din dator", så GUI måste veta vad motsvarande mapp heter på NASen.
Ex. /volume1/delad_mapp/music=z:\music

Tackar, jag verkar ha fått det att funka nu, var tvungen att mappa alla mappar till utforskaren först.

En till fråga, vad använder ni grappar för att kunna tanka automatiskt via rss länk?

Redigerat av kau, 16 september 2012 - 19:01.

Postad 16 september 2012 - 18:55

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0

Ja, du måste formatera om diskarna när du stoppar den i NASen (installationen gör det åt dig), alltså försvinner all data på dem. Det hade du fått göra även om det var ext4 på dem idag. Det är likadant med 213+. Däremot stöder de (212j också alltså) att man hänger på en USB-disk med NTFS. Men den är aldrig med i någon RAID-konfiguration.

Tack för svaret!

Fasen vad synd!
Då måste jag nog skaffa, åtminstone en ny hårddisk också, eftersom jag inte har så mycket plats någon annan stans.

Säkert en korkad fråga, men jag borde väl kunna köpa en ny hårddisk och sen spegla innehållet från disk i datorn. Sedan tar jag den jag speglade från i datorn och sätter in i diskstation och kopierar datorns andra hårddisk?

Eller finns det något enklare sätt - gärna så jag slipper att köpa en ny hårddisk?

Postad 16 september 2012 - 19:51

Andreas_73
  • Andreas_73
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Fasen vad synd!
Då måste jag nog skaffa, åtminstone en ny hårddisk också, eftersom jag inte har så mycket plats någon annan stans.

Säkert en korkad fråga, men jag borde väl kunna köpa en ny hårddisk och sen spegla innehållet från disk i datorn. Sedan tar jag den jag speglade från i datorn och sätter in i diskstation och kopierar datorns andra hårddisk?

Eller finns det något enklare sätt - gärna så jag slipper att köpa en ny hårddisk?

Föreslår att du köper en ny disk till NAS (som du ju var inne på). Därefter flyttar du över datat från din dator till NAS och till sist disken från datorn in i NASen som ju då behöver formateras. Då har du två diskar som du kan köra speglat (eller ospeglat om du vill det).

Du får mest fundera på hur mycket utrymme du behöver, dvs om dina befintliga diskar är avsevärt mindre än den nya du köper så kanske det är lite kortsiktigt att slänga in en liten hårddisk tillsammans med en ny och stor.

Utöver det så har Synology bra manualer och där kan du läsa om hur du formaterar upp diskar och byter ut den ena ifall en gått sönder osv.

Ett annat sätt är att tillfälligt låna en extern hårddisk av kompis.

Redigerat av Andreas_73, 16 september 2012 - 19:52.

Postad 17 september 2012 - 12:26

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Tack för svaret!
Jo, det har jag funderat över, men jag har i första hand inte tänkt att spegel-raida dem. Utan jag behöver diskutrymmet. Men en fråga:
Kan jag göra två partitioner var på de båda diskarna, typ 100gig i båda diskarna - och sedan spegelraida just den biten, men sedan låta resten gå oraidat? (skapade jag ett nytt ord där?) Det skulle vara skönt att ha lite utrymme där särskilt viktiga saker får ligga

Postad 17 september 2012 - 14:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Tack för svaret!
Jo, det har jag funderat över, men jag har i första hand inte tänkt att spegel-raida dem. Utan jag behöver diskutrymmet. Men en fråga:
Kan jag göra två partitioner var på de båda diskarna, typ 100gig i båda diskarna - och sedan spegelraida just den biten, men sedan låta resten gå oraidat? (skapade jag ett nytt ord där?) Det skulle vara skönt att ha lite utrymme där särskilt viktiga saker får ligga

I teorin skulle man nog det eftersom det är mjukvaru-RAID, men nej, jag tror inte NASen tillåter det.

Postad 17 september 2012 - 19:20

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Tja, har fifflat runt lite med min ds212j nu senaste två dagarna.
Har testat både transmission och medföljande downloadstation.
Gillar gui:t till downloadstation och att det är så enkelt att lägga till rssflöden av torrents och filtrera ut vad man vill tanka osv men ingenting är perfekt.
För att kunna lägga till torrents från trackersidor när jag sitter vid pc:n så laddade jag ner pluginet Synology Download station till Chrome, men det funkar bara på vissa trackersidor, vet inte om det har att göra med magnetlänkar? Som jag fattat det så ska magnetlänkar funka i dsm4 och senare.
Får samma problem när jag försöker lägga till torrents via telefonen via appen "Synoload" vissa funkar, vissa inte.
Så rent i funktionalitet så verkar ju transmission vara det bästa alternativet.
Min fråga är, hur lägger man till rssflöden till privata trackers i transmission, filtrerar nedladdningar osv? Går det? Kan inte hitta något om det på google, men då har jag inte heller svart bälte i googling.
tack för mig.

Postad 19 september 2012 - 16:38

Andreas_73
  • Andreas_73
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Tidigare körde jag ospeglat då jag ville ha maximalt utrymme (2 diskar med 1 TB vardera). Jag hade det viktigaste sparat på datorn också så jag gjorde det med kalkylerad risk att jag inte förlorar något viktigt. Risken blev till ett faktum och jag hade en krasch och fick börja om från början med att sätta i nya diskar - jag bestämde mig då för att köra speglat 2 st med 3 TB vardera samt sätta i den hela disken från NASen i datorn. Jag förlorade dock inget viktigt men besväret att återställa allt kändes ändå "sådär".

Allt snurrar på bra igen men nu har jag iaf speglat och sparar massa tid om det inträffar igen. Bara en reflektion över resonemanget att när det väl inträffar tror jag du drar några djupa suckar och kanske funderar över det övervägda beslutet du gjorde för något år sedan :P

Postad 21 september 2012 - 07:28

Aeroslok
  • Aeroslok
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har köpt en VU+ Duo satellitmottagare.

Är det någon som vet hur man får den att spela in på en synology nas.

mvh

Postad 28 september 2012 - 09:10

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej,
Jag är oxå nyfiken på föregående fråga, alltså integrationen med VU+ Duo!

Jag får hem min Synology DS211j idag och har tyvärr redan upptäckt att jag kanske valt fel modell. jag hade en förhoppning att kunna köra Plex Media Server på den, men det visade sig att det inte gick.
Min uppsättning är idag:
  • Huvud-TV är kopplad mot en enkel HTPC som agerar för både Plex Media Server samt Plex Media Center (och där ligger även film materialet)
  • Sekundär-TV är kopplad mot en xBox, har inget annat där just nu
Tanken var att Plex Media Server skulle snurra på Synologyn och allt material skulle finnas där. Den största anledningen till just Plex är att allt material kan enkelt ses i husets iPads också samt att resten av familjen är van och bekväm med den lösningen.
I huvud-tv´n så skulle jag låta Plex Media Center sköta uppspelningen, och i sekundär-tv´n skulle xBoxen sköta detta själv.

Kanske lite mycket begärt, men har någon ett förslag på alternativ lösning till mig?

Några ytterliggare frågor
  • Kan material från Synology till xBox vara i "packat" format? HTPC´n idag fungerar med IMG-fil i RAR format utan problem
  • Om jag istället kör XBMC på min HTPC och pekar på filerna i Synologyn, kommer det att funka kanske?
  • Om ovanstående punkt fungerar, finns det då en App som gör att jag även kan titta på materialet i paddan (har inte hittat någon sådan)
Tack på förhand!!

Postad 09 oktober 2012 - 19:41

sherman66
  • sherman66
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har installerat DSvideo och Gplayer på min Ipad då jag förstått att man inte kan köra med bara DSvideo på de NAS:ar med klenare processor.Har även aktiverat Videostation på min DS212J. När jag skall köra en film i Ipaden startas Gplayer precis som den skall men sedan händer inte mycket, det snurrar bara en ring på skärmen precis som den laddar eller väntar men någon film får man inte skåda.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Postad 10 oktober 2012 - 06:59

pseudonymen
  • pseudonymen
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Kanske lite mycket begärt, men har någon ett förslag på alternativ lösning till mig?

Några ytterliggare frågor

• Kan material från Synology till xBox vara i "packat" format? HTPC´n idag fungerar med IMG-fil i RAR format utan problem
  • Om jag istället kör XBMC på min HTPC och pekar på filerna i Synologyn, kommer det att funka kanske?
  • Om ovanstående punkt fungerar, finns det då en App som gör att jag även kan titta på materialet i paddan (har inte hittat någon sådan)
Tack på förhand!!

Jag har en DS212j och jag kör xbmc på min htpc mot NASen och har även installerat xbmc på Ipaden och tycker att det funkar bra. Du måste nog vara jailbreakad för att det skall funka tror jag.
Xbmc finns ju även till Android om du har nån sån enhet också.

Postad 15 oktober 2012 - 20:47

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Hejsan!
Är det någon som kan rekommendera bra Windows (Vista)-backuprogram istället för Data Replicator 3?
Data Replicator 3 fungerar visserligen bra men popuppen vid power up skrämmer frugan hela tiden så hon stänger av den och då försvinner lite av vitsen av programmet.

Önskelista:
Jag vill ha ett program som ligger i bakgrunden utan att märkas alltför mycket.
Kopian skall ej vara komprimerad och skall ha samma folderstruktur som jag har på PCn.
Ingen kryptering, mm är nödvändig.
Helst gratis såklart, men är det ett bra program så betalar jag gärna.

Testade t.ex. Genie9 som verkade lovande, men den kom inte ihåg mitt password på min DS211?

Vad använder ni?

Postad 17 oktober 2012 - 20:45

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Nu är även jag Synology användare. Dock inte en 411j, utan en 212. Nu håller jag på att kopigera filer från min gamla hårddisk till lådan och det går väldigt trögt. 12 timmar väntas en första omgång gå på och jag klurar på om min router är flasktratten. 9mb/s - är det en acceptabel fastighet?

Är det någon av er som har iTunes server? Jag har mitt musikbibliotek och en gammal ipod från 2006 - kan jag alltså lägga mp3-filerna på synologyn? Men jag måste väl ändå ladda iPoden från samma dator?

En annan funktion som skulle vara kul, skulle vara att spegla Mina dokument. Går det att automatiskt spegla appen i olika datorer med synologyn som mellanhand?

Sen undrar jag vad ni använder för torrent-app och om det finns några bra guider om hur man kommer igång?

Själv är jag ju helt grön på denna nya värld, men vilka andra appar kör ni och skulle vara värda att kolla närmare på?

Postad 18 oktober 2012 - 08:15

Minton
  • Minton
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Om jag minns rätt så tog det väldigt lång tid första överföringen.
iTunes server använder jag inte. Har inte mp3 i nasen.
Kör mac så speglingen kan jag inte hjälpa dig med.
Jag kör transmission som torrentladdare med hjälp av couchPotato som "filmhämtare"
Och en transmission remote GUI i bärbara så jag har extra koll och lätt att lägga till torrenter från datorn.
Ett bra tillägg i google chrome är couchPotato userscript, så kan man med ett enkelt knapptryck lägga till filmer från imdb.
CouchPotato funkar som en filmlista som du vill att nasen ska ladda hem automatiskt när den hittat rätt kvalitet... typ
Finns bra med guider, googla

Postad 20 oktober 2012 - 10:47

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Nu är även jag Synology användare. Dock inte en 411j, utan en 212. Nu håller jag på att kopigera filer från min gamla hårddisk till lådan och det går väldigt trögt. 12 timmar väntas en första omgång gå på och jag klurar på om min router är flasktratten. 9mb/s - är det en acceptabel fastighet?

Låter som att du har en flaskhals med 100 Mbit nånstans, istället för gigabitnät? Kan vara routern om den inte klarar gigabit. Jag har gigabit och trådlöst och får ut runt 10 MB/s på det trådlösa och betydligt mer om jag kör trådat. Jag har en 411j.

Postad 21 oktober 2012 - 19:43

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0

Låter som att du har en flaskhals med 100 Mbit nånstans, istället för gigabitnät? Kan vara routern om den inte klarar gigabit. Jag har gigabit och trådlöst och får ut runt 10 MB/s på det trådlösa och betydligt mer om jag kör trådat. Jag har en 411j.

Ah, tack för funderingen!
Det har jag inte tänkt på, men jag tror i spelen för routern står det Throughput WAN-LAN 54 MB/S. Diskstationen går alltså trådat från en LInksys WRT54GL (www.prisjakt.nu/produkt.php?e=74148). Vore det läge att uppgradera den?

Edit: Föresten - nu när jag kopigerar över mycket - kan jag sätta i nätverkskablen direkt till från datorn till Diskstationen? Eller går det om jag korskopplar eller något, för i så fall kanske det hela kan gå mycket snabbare?

Redigerat av Alban, 21 oktober 2012 - 19:54.

Postad 21 oktober 2012 - 20:40

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Ah, tack för funderingen!
Det har jag inte tänkt på, men jag tror i spelen för routern står det Throughput WAN-LAN 54 MB/S. Diskstationen går alltså trådat från en LInksys WRT54GL (www.prisjakt.nu/produkt.php?e=74148). Vore det läge att uppgradera den?

Fast WAN-LAN är inte intressant, det här är ju inom ditt nätverk. Det som är intressant är om LAN-portarna är gigabit eller inte. Och det är de inte vad jag kan utläsa. Så ja, antingen uppgradera eller köpa en switch (de är billiga).

Edit: Föresten - nu när jag kopigerar över mycket - kan jag sätta i nätverkskablen direkt till från datorn till Diskstationen? Eller går det om jag korskopplar eller något, för i så fall kanske det hela kan gå mycket snabbare?

Du kan direktkoppla, men det blir meckigt eftersom du då måste sätta upp fasta IP-adresser eftersom du inte längre kan låta routern göra det. Det finns enklare sätt att lösa det på.

Postad 22 oktober 2012 - 06:50

limpain
  • limpain
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej har nyligen köpt en DS212j, och har ej hittat svar på en fråga.

Kan man komma åt dem usb anslutna hårddiskarna (NTFS med filmer) från Boxee Box:en på något sätt, jag hittar bara interna hårddiskarna.

Tacksam för svar

Edit: fixat, problem med kabinettet, bytte det så dök den upp som usbshare :)

Redigerat av limpain, 22 oktober 2012 - 19:10.

Postad 25 oktober 2012 - 18:56

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Jag har nu lagt till en andra hårddisk till min Synology 212, men förstår inte riktigt hur jag ska göra för att formatera den. Hårddisken kommer från min gamla dator och finns en massa grejer på nu (som jag förstår kommer att raderas), men formaterar den sig själv eller hur gör man?

Postad 25 oktober 2012 - 20:24

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt till en andra hårddisk till min Synology 212, men förstår inte riktigt hur jag ska göra för att formatera den. Hårddisken kommer från min gamla dator och finns en massa grejer på nu (som jag förstår kommer att raderas), men formaterar den sig själv eller hur gör man?

Kollat volymhanteraren? Du får skapa en ny volym på den nya disken, alternativt utöka den gamla med den nya disken.

Postad 25 oktober 2012 - 20:51

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Tack! :)
Jo, den hade jag faktiskt sett men var rätt att göra fel

Postad 26 oktober 2012 - 07:28

Letheus
  • Letheus
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en ds212 och kör mac.
Gissar att jag bara missat/gjort någon felinställning för jag måste in i webbgränssnittet och "starta om" mac filservice för att den ska dyka upp som delat i Finder och jag ska kunna nå den som en extern disk...

Någon aning om vad som kan vara fel?

Postad 26 oktober 2012 - 08:51

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en ds212 och kör mac.
Gissar att jag bara missat/gjort någon felinställning för jag måste in i webbgränssnittet och "starta om" mac filservice för att den ska dyka upp som delat i Finder och jag ska kunna nå den som en extern disk...

Någon aning om vad som kan vara fel?

Hur ofta då?

Men ja, det ska naturligtvis inte behövas. Om sedan du har gjort något fel eller om nåt annat är knas är ju en bra fråga.

Postad 26 oktober 2012 - 09:23

Letheus
  • Letheus
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hur ofta då?

Men ja, det ska naturligtvis inte behövas. Om sedan du har gjort något fel eller om nåt annat är knas är ju en bra fråga.

Alltid, fast jag behöver bara göra det en gång per uppstart av datorn, det var inte så från början, men jag gjorde en massa med nasen, fixade tillgång från nätet, och massa annat plus uppdatering av dsm, så det är svårt att felsöka vad det var som gjorde detta...
har kollat på att återställa nasen, men hittar bara återställning och formatering samtidigt, inte bara återställning. det skulle iofs också vara jobbigt, men värt det om jag slapp gå in och starta om filservicen varje ggn jag vill åt nasen, vilket är ofta(varje ggn datorn är igång=varje dag) då jag har alla bilder på den och jobbar delvis som fotograf.

Redigerat av Letheus, 26 oktober 2012 - 09:24.

Postad 26 oktober 2012 - 10:28

Minton
  • Minton
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har du testat starta om nasen?
Eller låta den vara av ett tag... såna där supertrix, stäng av allt (nas, router, dator) vänta 5-10 min.
Värt ett försök!

Postad 26 oktober 2012 - 11:08

Letheus
  • Letheus
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Har du testat starta om nasen?
Eller låta den vara av ett tag... såna där supertrix, stäng av allt (nas, router, dator) vänta 5-10 min.
Värt ett försök!

Startat om nasen har jag gjort flertalet ggr, dock aldrig haft den avstängd ett längre tag, total omstart på allt var ju inte en så dum idé!
provar senare och återkommer!
'

Postad 26 oktober 2012 - 11:16

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Funderar på at köpa en sån NAS. Hur är det om man senare vill sätta in en till hdd. Är det mycket jobb? Har läst att det är några konfigurationer man ska först göra innan det fungerar.

Postad 28 oktober 2012 - 23:32

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Är det någon som kör med iTunes servern?

Hur fungerar den? Jag har förstått att man kan streama till iTunes i en vanlig dator, men hur fungerar det om jag vill ladda min gamla ipod? Kan jag ladda den direkt från Synologyn eller måste jag fortfarande gå via en dator? Räcker det i så fall om filerna ligger på synologyn eller måste de också ligga i datorn? Eller kanske kan man ladda från flera datorer? Många frågor...

Vidare så förstår jag inte programmet Download station. Är det till för att ladda hem filer via webläsaren direkt till diskstationen? Hur fungerar det i så fall om jag laddar ner någon fil när jag inte är hemma och alltså inte uppkopplad mot synologyn? Är det en bra funktion?

Postad 30 oktober 2012 - 08:10

Unregisteredfd2e4d83
  • Unregisteredfd2e4d83
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Någon som lyckats installera Java på en 212j?
Jag skulle behöva detta paket för att köra Serviio men har inte lyckats trots ett antal försök...

Tacksam för hjälp!

Postad 30 oktober 2012 - 21:26

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Vidare så förstår jag inte programmet Download station. Är det till för att ladda hem filer via webläsaren direkt till diskstationen? Hur fungerar det i så fall om jag laddar ner någon fil när jag inte är hemma och alltså inte uppkopplad mot synologyn? Är det en bra funktion?

Det är en klient för torrents (etc.). Så ja, du kan ladda ner saker när du inte är hemma. Den sköter sig själv.

För torrents tycker jag Transmission är bättre.

Postad 02 november 2012 - 13:50

Unregistered3b6e1acd
  • Unregistered3b6e1acd
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tjenixen

Igår fick jag ett strömavbrott hemma och för nån timme sen när jag skulle logga in på min DS212 så gick det inte, sen fick jag ett samtal från en polare som gnällde att han inte kom in heller.

Finns det en chans att Synology´n har tappat uppgifterna i inloggningen?

Mvh Johnny

Postad 03 november 2012 - 12:57

thordoskar
  • thordoskar
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har problem med uppspelning av videofiler från NASen via mediaspelare LG BD390.

Filerna spelas typ en tiondels eller femtedels sekund för fort. Har provat både trådat och trådlöst och med högupplösta och lågupplösta filer. Samma resultat. Musik funkar fint.

Någon som har samma problem och en lösning/tanke om vad det kan bero på?

Postad 08 november 2012 - 08:59

axe19
  • axe19
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Jag har en ds 211j. Kan man bygga ut den?

Postad 08 november 2012 - 10:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Jag har en ds 211j. Kan man bygga ut den?

Bygga ut hur? Men nej, det är nog tveksamt. Det går att ansluta USB-diskar, men jag vet inte hur smart det är (eller om det går) att lägga in den i en RAID-array.

Har problem med uppspelning av videofiler från NASen via mediaspelare LG BD390.

Filerna spelas typ en tiondels eller femtedels sekund för fort. Har provat både trådat och trådlöst och med högupplösta och lågupplösta filer. Samma resultat. Musik funkar fint.

Någon som har samma problem och en lösning/tanke om vad det kan bero på?

Vad menar du med "för fort"? Jag gissar att du menar att ljudet är ur synk? Det har inget med NASen att göra.

Postad 08 november 2012 - 10:54

axe19
  • axe19
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Bygga ut hur? Men nej, det är nog tveksamt. Det går att ansluta USB-diskar, men jag vet inte hur smart det är (eller om det går) att lägga in den i en RAID-array.

Menar om man kan buta minnen/procesor i den. men antar att man måste köpa en ny för att uppgradera den..

Vad menar du med "för fort"? Jag gissar att du menar att ljudet är ur synk? Det har inget med NASen att göra.

Postad 08 november 2012 - 13:55

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Menar om man kan buta minnen/procesor i den.

Nej, det går inte.

Postad 08 november 2012 - 13:57

Minton
  • Minton
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag tänker såhär, att när mina 4 tb i min nas är fulla så ska jag köpa en ny variant.
Tänker nog inte köpa en j- modell igen och 4 tb räcker läänge.
Har 1,4 tb kvar och köpte den i april 2011.

Postad 08 november 2012 - 14:14

axe19
  • axe19
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Nej, det går inte.

Då vet jag, tack så mycke...

Postad 13 november 2012 - 20:09

FredrikH
  • FredrikH
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 1

Hejsan!
Är det någon som kan rekommendera bra Windows (Vista)-backuprogram istället för Data Replicator 3?
Data Replicator 3 fungerar visserligen bra men popuppen vid power up skrämmer frugan hela tiden så hon stänger av den och då försvinner lite av vitsen av programmet.

Önskelista:
Jag vill ha ett program som ligger i bakgrunden utan att märkas alltför mycket.
Kopian skall ej vara komprimerad och skall ha samma folderstruktur som jag har på PCn.
Ingen kryptering, mm är nödvändig.
Helst gratis såklart, men är det ett bra program så betalar jag gärna.

Testade t.ex. Genie9 som verkade lovande, men den kom inte ihåg mitt password på min DS211?

Vad använder ni?

Testa Cobian Backup, är svenskt, gratis och många bra funktioner.

Postad 13 november 2012 - 22:01

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Nån som testat Plex Media Server på DS211J?
Försöker spela upp en del filer i min ipad men den säger bara Plex kunde inte spela upp filen. Kanske har blivit nån fel när jag konverterat filerna till format som ska funka med plex och ipad.

Postad 14 november 2012 - 10:27

axe19
  • axe19
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Uppdaterade till DSM 4.1 idag.Såg att dom hade laggt till video station. Om jag har förstått rätt så kan man spela in program från tven om man köper en usb dongel med DVB-T . funkar det i sverige eller endast usa?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.