Lättaste sättet att se om du har en 7005 är att gå till smart hub gå till Samsng apps om du kan hämta Viaplay enligt Samsung Sverige ska den inte finnas för 6900.Lurkat runt lite och det verkar som att i de senaste firmwaren så kan man avaktivera skärpefiltret i alla lägen samt att samsung dragit ner på den potentiella ljusstyrkan? Finns det gamla firmwares att tillgå före denna tweak. Vet inte om det har med någon Eco rating att göra med eller försök till fix med fluktuerande ljusstyrka. En annan sak hur fungerar service menyn. Stod något om att dina profiler raderas när du öppnar den men kan väl förhoppningsvis ändå se hur många timmar den gått? Står det i manualen hur man kommer åt den?
Mitt är ett demoex så nyfiken hur många timmar den gått... Samt smidigaste sätt försäkra sig om att det är en D7005 och inte D6905. När jag jämför så ska det finnas någon satellit intagstjosan men annars ser de ju smått identiska ut...
Samsung PS51D8005
(TV)
|
6
|
(17)
|
Inga priser |
Postad 02 December 2011 - 09:37
Postad 02 December 2011 - 09:51
Vad menar du mer exakt med "avaktivera skärpefilter"? Finns det något som heter "skärpefilter"?
Postad 02 December 2011 - 09:59
Lurkat runt lite och det verkar som att i de senaste firmwaren så kan man avaktivera skärpefiltret i alla lägen samt att samsung dragit ner på den potentiella ljusstyrkan? Finns det gamla firmwares att tillgå före denna tweak. Vet inte om det har med någon Eco rating att göra med eller försök till fix med fluktuerande ljusstyrka. En annan sak hur fungerar service menyn. Stod något om att dina profiler raderas när du öppnar den men kan väl förhoppningsvis ändå se hur många timmar den gått? Står det i manualen hur man kommer åt den?
Mitt är ett demoex så nyfiken hur många timmar den gått... Samt smidigaste sätt försäkra sig om att det är en D7005 och inte D6905. När jag jämför så ska det finnas någon satellit intagstjosan men annars ser de ju smått identiska ut...
Vore kul att få ett omdöme på d7005, pratas inte så mycket om den tycker jag. Vad jag förstått ska den ha samma panel och filter mm som d8005 men sakna lite lull lull. (som iaf jag klarar mig utan) Synd bara att den inte säljs för 9990:- längre...
Postad 02 December 2011 - 11:27
Vore kul att få ett omdöme på d7005, pratas inte så mycket om den tycker jag. Vad jag förstått ska den ha samma panel och filter mm som d8005 men sakna lite lull lull. (som iaf jag klarar mig utan) Synd bara att den inte säljs för 9990:- längre...
Tror d7005 i många fall är bättre köp än d8005, dvs mer för pengarna. CNET t.ex. gav ju TV:n riktigt bra betyg:
http://reviews.cnet.....html?tag=mncol
Postad 02 December 2011 - 11:51
Beställde på ljud och bild för 9999 sedan fick jag ett telefonsamtal fem år förlåt dagar efter att de bara hade demo ex kvar.
Skulle mest ha kört canal digital sportsändningar så hoppas det inte finns någon inbränd canal digital logga.
Det enda jag möjligen skulle sakna från D8005 är ARC men det tror jag egentligen inte. Men ja tycker det borde pratas mer men många verkar köpa in sig på smart tv konceptet eller så vill folk ha toppmodellen helt enkelt oavsett specs. Jag tror inte på "smarttv" för fem öre. För bökigt och för dåligt jämfört med HTPC i vilken form som helst.
@oqvist
Vad menar du mer exakt med "avaktivera skärpefilter"? Finns det något som heter "skärpefilter"?
Samsung har ett skärpefilter som nog ska åtgärda vad folk klagar över orolig bild på plasmor när man sitter nära.
Tidigare var man tvungen att gå in i game mode för att ha som val att avaktivera det.
Postad 02 December 2011 - 13:05
Ja nu finns den väl att få tag på för samma summa som 8005. Inte så många butiker som ville ta in den. Skulle sluta tillverkas enligt en butik jag kollade med.
Tänkt köpa ny TV inom en snar framtid, hade kollat in 7005 en del. Får sikta på 8005 nu och hoppas lite på prissänkning vid jul
Postad 02 December 2011 - 13:07
Eftersom ARC inte returnerar HD-ljud (om jag nu i vanlig ordning inte missuppfattat något) känns det inte som en stor grej. Jag kör ljud och bild via förstäkaren till TV och en optisk kabel för ljud från TV i de fall det behövs (och i det sistnämnda fallet är det i allafall inte fråga om något mer avancerat än DD 5.1).
Angående skärpefiltret, vet du var man hittar det och i vilken FW version detta alternativ finns?
Postad 02 December 2011 - 14:12
Postad 02 December 2011 - 15:31
EDIT:
Jag har FW 1015 på min TV. På Samsung.se ligger 1018. Efter att ha läst på Avforum känns det som en mycket god idé att ligga kvar på 1015 tillsvidare. Tycks finnas en hel del problem med 1018!
Redigerat av zasso, 03 December 2011 - 10:11.
Postad 03 December 2011 - 17:41
Tror d7005 i många fall är bättre köp än d8005, dvs mer för pengarna. CNET t.ex. gav ju TV:n riktigt bra betyg:
http://reviews.cnet.....html?tag=mncol
Ja särskilt när den såldes för under 10' känns den som ett av de bättre köpen man kan göra i år, vore fint om den trillade ner dit igen.
Postad 06 December 2011 - 13:38
Var ju lite att straffa sig själv med att kolla på SDTV först. Det ska till mycket pillande för att få ut något vettigt här det säger jag bara. Stängde av skärpeförbättrare etc. Fick någon konstig ghosting av biljardklot på eurosport. Men det är månne bara utsändningen som är kass eller tvns uppskalning som ger artefakter? Spegeleffekten är gräslig nästan lika hemsk som på min bärbaras blanka panel. Inget jag kunnat se i affärerna till denna grad. Får se om jag lyckas få bort allt med mörkläggningsgardiner. Testat batman begins rätt snabbt och där syntes det potential trots alla reflektioner och skräp.
Färgerna för ansiktstoning är jättefel så kommer behövas kalibration för att få någorlunda korrekta färger. Verkar också få någon form av plejdobandning emellanåt. Buzzingen olyckskorp som man är hade jag förväntat mig en hel del. Säljaren påstod sig aldrig ha hört det men nog hörs det från lyssningsposition. Nu är det otroligt svårt få absolut tyst där jag bor och det är inte alls lika illa som på blurayspelarna där jag reklamerade BDT310n för att den var på tok för oacceptabel.
Buzzingen här är ungefär lika hög som på 55" VT30 jag lyssnat på.
För övrigt hur kommer man in i servicemenyn så man ser hur mycket den körts?
Postad 06 December 2011 - 13:55
Fick hem min D7005. Nog den sista som fanns att få under 10. Känns onödigt med ny tråd då det skiljer sig så lite?
Bra att du inte startade en ny tråd!
För att komma åt servicemenyn ska någon av nedanstående metoder funka, jag har inte testat någon D7005 själv så jag vet inte exakt vilken som funkar.
Method 1
Put TV on standby and then push in series these buttons on the remote: 'info, menu, mute, power' the TV will then turn itself on and display a menu.
Method 2
Turn the power off. On the remote, press Mute followed by 1, 8, 2, Power in sequence.
Method 3
With the TV in standby, press the {DISPLAY} {P.STD} {MUTE} {POWER} on the remote.
Method 4
With the TV in standby, press the {SLEEP} {P.STD} {MUTE} {POWER} on the remote.
Method 5
With the TV in standby, press the {DISPLAY} {MENU} {MUTE} {POWER} on the remote.
Redigerat av BrittBastard, 06 December 2011 - 13:55.
Postad 07 December 2011 - 05:16
Redigerat av oqvist, 07 December 2011 - 05:50.
Postad 07 December 2011 - 08:28
"Skuggbilder" av tex: smarthubikonerna kan sitta kvar en stund om du nyligen visat dem en längre tid (precis som på en CRT) men om de finns där utan att du tittat på dem tidigare har du möjligtvis ett problem. Prova med att köra funktionen för "skärmtvätt" en stund (typ en timme eller två, vet faktiskt inte hur lång tid som behövs), om de fortfarande finns kvar efter det, hmmm, då kan det vara inbränningar.
Yo, granskar du en plasma på riktigt nära håll ser det brusigt ut även med en bra högupplöst insignal, mer eller mindre ofrånkomligt med plasamtekniken. Har du en i grunden brusig insignal och drar upp skärpan kan det bli rena "myrornas krig". Här finns utrymme för en hel del trixande med alla dessa filter och bildförbättringsfunktioner som finns tillgängliga. Ser man på "TV" är ju kvaliteten på bildmaterialet högst skiftande och brusfilter och annat jox kan hjälpa till att få en acceptabel bild. Kör man däremot en högupplöst signal med bra kvalitet, gäller allt "jox" av!
Redigerat av zasso, 07 December 2011 - 08:31.
Postad 07 December 2011 - 08:33
Blir att testa senare. Upptäckt att jag har lite inbränning av ljudlösikonen. Har inte kört ljudlöst själv mer än någon minut så det lär ju va sedan tidigare. Måste upp mot skärmen för att kunna se halvmånen dock. Man kan även se inbränningar av smarthub ikonerna med näsan mot skärmen. Har alla plasmor dylika inbränningar när man har näsan mot dem? Överlag gillar den inte alls att man sitter nära. Myrornas krig och allt möjligt jox man inte är van vid men från 2 meter försvinner det mesta. Mer bildstörningar vid elinförseln där buzzingen genereras. Men lyckas inte se detta från 2 meters håll. Kan dock fortfarande ana lite mer orolig bild än LCD:erna men kommer nog inte vara något problem. Lite mer likt CRT även om inte CRT har problem med de här bildstörningarna. Kantförbättringen hjälper verkligen till att lugna ner bilden så har väl sin poäng om man inte kan flytta bak tillräckligt.
Sitter du närmare än 2m?!? Har du tv:n på toaletten?
Postad 07 December 2011 - 09:26
Postad 07 December 2011 - 10:09
Yoru ... Samsung har visserligen inte släppt det officiellt, men just på PS D7005 (ej PS D8005) har man integrerat en luktfunktion i bildskärmsfiltret. Mycket försiktigt applicerat så man får inte ha näsan mer än 20-30 centimeter från skärmen för att känna lukteffekten. Det där som folk kallar buzzing är det ljud som alstras när luktfunktionen är aktiv. Än så länge är det bara BR 3D som stöder denna funktion och tyvärr inte alla skivor men Avatar 3D är grym med luktfunktionen aktiverad. Kommer att lanseras i full skala i månadsskiftet mars/april nästa år och då kommer det FW som släpper funktionen fri så man inte längre behöver ha näsan mot rutan! ;-)
Hahahaaha!!
Postad 07 December 2011 - 10:17
Vad är det för SDTV som du tittar på, analogt? Har inga problem med reflektioner på min 8005 fast skillnaden mellan 7005 och 8005 är väl bla ett reflektionsfilter har jag för mig.Fick hem min D7005. Nog den sista som fanns att få under 10. Känns onödigt med ny tråd då det skiljer sig så lite?
Var ju lite att straffa sig själv med att kolla på SDTV först. Det ska till mycket pillande för att få ut något vettigt här det säger jag bara. Stängde av skärpeförbättrare etc. Fick någon konstig ghosting av biljardklot på eurosport. Men det är månne bara utsändningen som är kass eller tvns uppskalning som ger artefakter? Spegeleffekten är gräslig nästan lika hemsk som på min bärbaras blanka panel. Inget jag kunnat se i affärerna till denna grad. Får se om jag lyckas få bort allt med mörkläggningsgardiner. Testat batman begins rätt snabbt och där syntes det potential trots alla reflektioner och skräp.
Färgerna för ansiktstoning är jättefel så kommer behövas kalibration för att få någorlunda korrekta färger. Verkar också få någon form av plejdobandning emellanåt. Buzzingen olyckskorp som man är hade jag förväntat mig en hel del. Säljaren påstod sig aldrig ha hört det men nog hörs det från lyssningsposition. Nu är det otroligt svårt få absolut tyst där jag bor och det är inte alls lika illa som på blurayspelarna där jag reklamerade BDT310n för att den var på tok för oacceptabel.
Buzzingen här är ungefär lika hög som på 55" VT30 jag lyssnat på.
Postad 07 December 2011 - 10:53
Yoru ... Samsung har visserligen inte släppt det officiellt, men just på PS D7005 (ej PS D8005) har man integrerat en luktfunktion i bildskärmsfiltret. Mycket försiktigt applicerat så man får inte ha näsan mer än 20-30 centimeter från skärmen för att känna lukteffekten. Det där som folk kallar buzzing är det ljud som alstras när luktfunktionen är aktiv. Än så länge är det bara BR 3D som stöder denna funktion och tyvärr inte alla skivor men Avatar 3D är grym med luktfunktionen aktiverad. Kommer att lanseras i full skala i månadsskiftet mars/april nästa år och då kommer det FW som släpper funktionen fri så man inte längre behöver ha näsan mot rutan! ;-)
Oj ser fram emot detta. Lukt-tv är framtiden!
Postad 07 December 2011 - 11:06
Postad 07 December 2011 - 11:49
Postad 07 December 2011 - 12:18
Jag sitter 2 meter ifrån som jag också nämnde? Inbränningen märks inte förrän man har näsan mot dock. Kört lite skärmtvätt inatt så får se vad som händer. För de som tycker större är bättre kan det ju va intressant hur en plasma beter sig på nära håll dock vilket inte är något vidare alls om man är vana vid perfekta pixlar.
Sedan är alla HDMI ingångar detsamma. Ingen mening med att koppla spelkonsol till "game" ingången ex?
Redigerat av oqvist, 07 December 2011 - 12:22.
Postad 07 December 2011 - 12:22
Enligt Samsung har D7005 ett reflektionsfilter och inte D8005. Fast man undrar ju inte om det ska va tvärtom... SDTV är analog från canal digital.
Jag sitter 2 meter ifrån som jag också nämnde? Inbränningen märks inte förrän man har näsan mot dock. Kört lite skärmtvätt inatt så får se vad som händer. För de som tycker större är bättre kan det ju va intressant hur en plasma beter sig på nära håll dock vilket inte är något vidare alls om man är vana vid perfekta pixlar.
Var ser du det? D8005 har också ett "antireflexfilter", sen är det nog inte samma men det är en annan sak.
Faktum är att D8005 (plasma) har ett av de bästa antireflexfilterna.
Redigerat av BrittBastard, 07 December 2011 - 12:24.
Postad 07 December 2011 - 13:07
Gjort mitt input lag test nu med flipper och den får klart godkänt. Inte mycket noterbart input lag alls.
Redigerat av oqvist, 07 December 2011 - 13:09.
Postad 07 December 2011 - 13:14
samsungs hemsida. Samsung.com jämför d7005 med d8005. Båda har svart filtret enligt dem om det är det du åsyftar
Gjort mitt input lag test nu med flipper och den får klart godkänt. Inte mycket noterbart input lag alls.
Jo, vetefan vad dom menar med "svartfilter" men det är inte samma sak om "antireflektion" iallafall.
Tror i ärlighetens namn att dom har felaktig information där. Vad jag läst, och testat mig till, så har D8005 ett reflektionsfilter iallafall.
Redigerat av BrittBastard, 07 December 2011 - 13:21.
Postad 07 December 2011 - 14:07
För övrigt tycker jag D7005 reflekterar mycket lite ljus för att vara en glasförsedd TV. Går förstås inte att jämföra med en LCD utan glas med matt yta, men jämfört med de flesta plasma är skärmen mycket mörk och reflexfri.
Edit: Yepp på Tûska Samsung har även PS i 8-serien angivet Antireflektion, dvs samma som 7-serien.
Redigerat av zasso, 07 December 2011 - 14:10.
Postad 07 December 2011 - 15:58
Jo, vetefan vad dom menar med "svartfilter" men det är inte samma sak om "antireflektion" iallafall.
Tror i ärlighetens namn att dom har felaktig information där. Vad jag läst, och testat mig till, så har D8005 ett reflektionsfilter iallafall.
Jo misstänker också det är felaktigt. Vore ju underligt om inte D8005 också hade detta om nu inte den har någon negativ inverkan på bildkvaliten och de anser att hardcore plasmaiter i bat caves får bättre bild utan. Fast iden med D8005 verkar vara att utöka smarttv funktionaliteten och lite mer prål då snarare än ökad bildkvalitet Sedan ja jag gör ingen jämförelse här med andra plasmor här utan det är mer jämförelser mot idealet här när jag klagar på brus och reflektioner etc. Helt okej svartnivå bevaras också i dagsljus så svartfiltret verkar göra ett bra jobb åtminstone.
Gällande inbränning just nu är det inte becksvart men tvätt i ett par timmar verkar ha fått bort det så det var väl månne min egen skit i alla fall om det nu inte krävs absolut mörker för att upptäcka det. Som det låter inte mycket av ett problem vid verklig användning
Testat DVD film av genomsnittlig kvalitet och sonys BDP-S370 brusfilter är vida överlägset samsungens. Jobbig simmig bild med Samsungs brusfilter aktiverat medan Sonyns är mer osynligt och verkligen förbättrar bilden på Cohens Barton Fink. Uppkonvertering av dvd material till 3D har inte fungerat tillfredsställande för mig tidigare. Men det går faktiskt att se denna film i 3D om man så skulle önska utan problemet med simmig bild jag haft tidigare med Power DVD och Total media 5 ex. Simmiga effekten är rätt så lik Samsungs brusfilter men värre med dessa spelare. Just ingen film som vinner på det men kul ändå att se att det sker förbättringar här. Tidigare Samsung apparater som jag testat i 3D har visserligen haft stabil bild men haft äcklig pappfigurs 3D som inte alls fungerat för min del. Månne mindre djupeffekt här men mer moget och naturligt i stället i min smak.
Måste bara berömma Samsung för deras 3D glasögon. Har 6500 modellen och jag kan inte känna att jag har på dem alls över mina glasögon. Lite bängliga att få in under mina hörlurar men de är flexibla nog att det fungerar. Tappade syncen i några sekunder ett par 3 gånger under monster house 3D dock.
Lyckas jag kalibrera färgerna främst är jag alldeles säker jag kommer bli nöjd med denna apparat. Jag har bara känt på de olika inställningarna ännu så alldeles säker på att jag inte ens är nära max.
Postad 08 December 2011 - 11:58
Jag skulle verkligen behöva eran hjälp efter som jag är en tvättäkta n00b!
Det är så att jag måste köpa ny tv, och det lutar just nu mot plasma - en samsung ps51D8005 eftersom den känns mest prisvärd.
Jag har själv i dag en Mac mini med win 7 som jag kör xbmc på - vilket fungerar sjukt bra - men efter att surfat runt en del och läst poster från Microcosm har jag börjat oroa mig -"tänk om lcd/led fungerar bättre med en htpc !?? Förutom de problem som han/hon skriver om, hittade jag den här länken http://www.idg.se/2....rn-och-konsolen.
Nu undrar jag, är det så att lcd/plasma är mer ämnad och funkar bättre med en HTPC !?
Om så är fallet blir jag knäckt, eftersom det verkar som att de flesta led/LCD lider av clouding, samt att jag tycker bilden på en led kan bli alldeles för skarp.
Jag kollar mycket sport på tv, annars är det bara spel och film tittande som jag kör via min htpc.
Postad 08 December 2011 - 12:40
Postad 08 December 2011 - 13:10
Postad 08 December 2011 - 13:35
Postad 08 December 2011 - 14:05
Som du säkert såg är sen artikeln 4,5 år gammal och jag vill iaf tro att det hänt en hel del.. självklart finns risk för inbränningar och spökbilder men hantera tvn varsamt så behöver du inte vara orolig.. sitter du och surfar är de ju bara vända över till tv en stund eller nått bara så att hela bilden ändras..
Funkar fint att spela, surfa whatever på en plasma MEN den har inte lika skarp bild så läsa text och surfa är lite jobbigare på en plasma.
Hej!
Tack för era svar. Nä jag såg också att artikeln var över fyra år gammal - förhoppningsvis har det hänt en heldel sedan dess
För mig är det inget större problem att texten inte blir lika skarp på plasma som på en led/lcd, eftersom jag uteslutande bara kör rörlig media i form av spel och film på tv-skärmen.
Det som gjorde mig orolig var att Microcosm, som skrivit på flik 8, haft problem med sin htpc i kombination med plasma.
Jag är inte dummare, än att jag förstår att det till stordel beror på vilket program man spelar upp mediefilerna med.. Men jag blev lite nojig eftersom en
10 000 kronors tv är ganska mycket pengar för mig
Postad 08 December 2011 - 14:10
Jag har testat koppla in tvn till datorn via HDMI nu. Det går att använda som datorskärm och läsa text men ja LCD TV n är vida överlägsen som surfburk då den har lugnare och skarpare bild. Egentligen det enda LCD är bäst på som jag upplevt det jämfört med CRT/plasma. Men om du bara ska ha HTPCn till att starta film i fullskärm så är det inga problem. Gällande inbränningar det går väldigt fort att få tillfälliga inbränningar och det kan ju va nog så störande om du kör mycket statiska bilder. Vet inte hur det fungerar att om du fått en inbränning så går de fortast att få tillbaks även efter skärmtvätt. Hade hdmi4 ikonen synlig igår och den har jag inte haft framme mycket.
tack för att du kollade... som sagt, jag kommer att se film, mvkv, 720 och 180p som jag tankar ner. Blev orolig att min htpc- xbmx skulle göra så att bilden upplevs som stressig
Postad 08 December 2011 - 14:14
Postad 08 December 2011 - 14:25
Kan du länka till microcosms kommentarer? Men det är väl många tv apparater som har nerfade pc ingångar alt har svårt att snacka med diverse grafikkort? Är väl inget specifikt plasma problem? Nu har min blurayspelare för datorn havererat så tyvärr kan jag inte testa 24p läget från datorn. Men den skickar åtminstone ut en. i 60hz flyter det på finfint i alla fall.
Nä troligtvis handlar det inte om plasma eller ej, utan mer vilken pc/källa man har i relation till vilken tv man har.
Postad 08 December 2011 - 14:31
Kan du länka till microcosms kommentarer? Men det är väl många tv apparater som har nerfade pc ingångar alt har svårt att snacka med diverse grafikkort? Är väl inget specifikt plasma problem? Nu har min blurayspelare för datorn havererat så tyvärr kan jag inte testa 24p läget från datorn. Men den skickar åtminstone ut en. i 60hz flyter det på finfint i alla fall.
alltså det han har skrivit står på den tråd vi skriver i nu. Microcosms kommentarer ligger på 369 och framåt - https://www.minhembi...c=284687&st=350. Tror t om med du har skrivit där.
Som jag sa tidigare, jag är relativt värdelös och novis när det gäller den här typen av teknik, samtidigt som jag är noga och ibland. Kanske inte den bästa kombinationen
Postad 08 December 2011 - 17:58
alltså det han har skrivit står på den tråd vi skriver i nu. Microcosms kommentarer ligger på 369 och framåt - https://www.minhembi...c=284687&st=350. Tror t om med du har skrivit där.
Som jag sa tidigare, jag är relativt värdelös och novis när det gäller den här typen av teknik, samtidigt som jag är noga och ibland. Kanske inte den bästa kombinationen
Mitt minne håller bara ett par dagar sedan raderas det
Köra filer från datorn är det jag har kvar att testa. Har testat både hdmi och VGA med Skyrim och det är en helt annan tv. Vet inte vilken version jag gillar bäst men den är absolut fullt duglig via VGA ingången också. blurayfilmer kan jag inte testa. Vet någon några testfilmer i 24p som man kan testa? HD trailers eller något möjligtvis.
Postad 08 December 2011 - 20:45
Jag är fortfarande besviken på Film från datorn på den här tv:n. Men jag börjar tro att det handlar om standarden film bygger på alltså 24p. Bilden upplever jag som något stressig vid surfning. D finns en form av microblinkande i bilden som leder till detta.
Det tv gör fantastikst är dock att visa spel på ett underbart sätt. När det rullar i 60fps är det gudomligt. Tv tar fram rätt saker ur grafiken så att säga, den är inte tillräckligt ärlig för att visa bristerna i dagens grafikstandard men kan ändå få fram tillräckligt med detaljer för att få det att se magiskt ut. Färgerna är otroligt fylliga och bilden upplevs kristalliserad.
Postad 08 December 2011 - 20:49
Film från en stationär blueray har jag inte testat är, så än finns det hopp. Saknar dock interpolerng ( motion plus )
Postad 09 December 2011 - 03:17
Kollat service menyn nu och 350h ska min ha gått. Lär ju ha stått på lite mer än en månad så inbränningsperiod lär man ju slippa undan helt och hållet.
Inställningarna nollställdes och uj vad hemska standardinställningarna var. Varför gör de så här ingen kan ju vilja ha en så bright bild??? Kan omöjligt se bra ut någonstans. Ska det va strömsparläge för att klara någon certifiering så borde de väl inte gå för ljus bild?
Gällande interpolering har jag aldrig känt mig sakna något sådant. Mycket bra flyt mer likt min 120 hz LCD än mina 60 hzare. Mina ögon verkar inte kunna upptäcka fosfor trailings eller regnbågseffekt heller.
Postad 09 December 2011 - 18:15
Funderar på att skaffa denna TV, väldigt trevligt pris måste jag säga. Står just nu mellan denna, LED versionen och lillebror till LED versionen (6505).
Tänkte kolla om någon här testat senaste versionen av mjukvaran som släpptes igår den 8:e?1018.1
Fungerar allt bra efter det och är problemen med HDTV kanalerna borta?
Skulle ni rekommendera denna framför 6505 serien fast LED?
Postad 10 December 2011 - 13:27
Postad 10 December 2011 - 15:53
Tillfälliga inbränningen är mer störande. Det är alltid någon skit någonstans. Just nu är det tre fyra horisontella ränder på nedre delen som jag inte vet var det härrör ifrån. Texttv möjligen eller något annat jox. Någon logga i över vänstra hörnet. Drygt att måsta hålla på med skärmtvätt konstant. Om man ska titta på ex längdskidåkning med mycket vitt som gör att det syns lätt eller något med mycket mörka scener som också gör att det syns lättare.
Vitt är inte riktigt vitt heller men det har jag inte så mycket emot då jag föredrar lugn och lättittad bild. Få till bländande vitt har inte vart prio under pillandet.
SDTV går att få att fungera (noll krav på bildkvalitet här). Wii blev jag positivt överraskad med dock. Bilden blev lite bättre med 3D också som ger en antialiasing funktion som verkligen behövs. 2D/3D konverteringen är smärtfri även om djupeffekten inte är den största men hellre detta än pappfigurseffekt. Hade vart kul att kunna justera stereoseparation och konvergens mera i tvn dock. Koppla tvn med nvidias 3D vision så får jag loggan i nyllet från 2 meters håll så det finns potential. Dock fungerar det inte direkt klockrent med Skyrim. 3D effekten är strålande men musen och laddningstiderna ballar ur totalt av någon anledning.
Bilder i rörelse är där den glänser. Skönt att slippa eftersläpningar. Fått till ett mycket bra djup även utan hjälp av 3D.
Postad 10 December 2011 - 17:18
Led upplever många som ett sämre alternativ, speciellt när det gäller samsung.
Har noterat det, mycket kommentarer om det på forum. Får gå titta på TV:n live tror jag, så man känner sig säker
Postad 10 December 2011 - 19:04
Postad 10 December 2011 - 22:23
Det där med tillfälliga inbränningar (IR) måste vara väldigt panelspecifikt eller nått. har inga som helst problem med det på min 64", kom på barnen med att ha pausat youtube i nån timme idag men inte minsta lilla IR någonstans (körde tom scrollern för att kontrollera noga).Mycket nöjd med min D7005a. Buzz emellanåt men inte till den grad det direkt påverkar nöjet med tvn. Känns väldigt udda med att tv-apparater ska låta alls dock. Tyst för det allra mesta. Ferritkärnorna har jag inte testat sätta på ännu. Manualen nämner dem inte ska de sitta högst upp på sladden mot tvn?
Tillfälliga inbränningen är mer störande. Det är alltid någon skit någonstans. Just nu är det tre fyra horisontella ränder på nedre delen som jag inte vet var det härrör ifrån. Texttv möjligen eller något annat jox. Någon logga i över vänstra hörnet. Drygt att måsta hålla på med skärmtvätt konstant. Om man ska titta på ex längdskidåkning med mycket vitt som gör att det syns lätt eller något med mycket mörka scener som också gör att det syns lättare.
Vitt är inte riktigt vitt heller men det har jag inte så mycket emot då jag föredrar lugn och lättittad bild. Få till bländande vitt har inte vart prio under pillandet.
SDTV går att få att fungera (noll krav på bildkvalitet här). Wii blev jag positivt överraskad med dock. Bilden blev lite bättre med 3D också som ger en antialiasing funktion som verkligen behövs. 2D/3D konverteringen är smärtfri även om djupeffekten inte är den största men hellre detta än pappfigurseffekt. Hade vart kul att kunna justera stereoseparation och konvergens mera i tvn dock. Koppla tvn med nvidias 3D vision så får jag loggan i nyllet från 2 meters håll så det finns potential. Dock fungerar det inte direkt klockrent med Skyrim. 3D effekten är strålande men musen och laddningstiderna ballar ur totalt av någon anledning.
Bilder i rörelse är där den glänser. Skönt att slippa eftersläpningar. Fått till ett mycket bra djup även utan hjälp av 3D.
Ferritkärnorna suger störningar så om du inte vill ha störningar in i tv:n så sätter du dem så nära tv:n som möjligt och är du rädd för att tv:n skickar störningar åt andra håller så sätter du en så nära andra sidan som möjligt. Finns många skärmkablar som har ferriter i båda ändar av just den anledningen.
Postad 11 December 2011 - 00:53
Postad 11 December 2011 - 12:03
Ja det var det jag menade med panelspecifikt, dvs att det skiljer sig mellan varje unik panel/apparat. Osäker på antalet timmar men den har gått många timmar per dag i några veckor nu.Samma panel har vi väl men kan väl månne skilja mellan olika apparater. Hur många timmar har du på din? Sägs ju att plasmor nöts fortast i början. Vet inte hur min körts tidigare om det är gamla saker som dyker upp som gubben i lådan. Kört några timmar skärmtvätt och det är fortfarande kvar.
Vad gäller skärmtvätten så har jag hört att du måste köra den minst lika många timmar som det som brände sig fast visades så vissa kör väl med den på hela natten.
Postad 11 December 2011 - 18:10
Postad 12 December 2011 - 02:54
Vad använde du som source på denna? Provade Rio 3D själv (på en 64D8005) med ögontrötthet (och påbörjande huvudvärk) ganska tidigt i filmen. Fright Night 3D däremot kunde jag se hela rullen utan några som helst problem.Rio3D. Smådassig film men jag lyckades inte hitta någon form av konvergens eller crosstalk problem över huvud taget. Fungerar rent magiskt bra med noll ögontrötthet.
Ingen märkbar crosstalk i någon av filmerna och jag har egentligen ingen god förklaring på varför Rio plågade mig så mycket.
Vad gäller IR har jag inte sett något till det än så länge och både Smart HUB, Media Center och IHeartRadio på Xbox har visat statiska bilder i några timmar var. Vet att IHeart påminde mig om at jag är idle tre gånger igår kväll medans jag skrev lite kod - den gör väl detta en gång i timmen tror jag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Värdig ersättare av Samsung PS51D8005
351 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?