Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo 2012: TX-SR 313, TX-NR 414, TX-NR 515, TX-NR 616

883 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR313 (Förstärkare) 7 8.999998 (6) Inga priser
Onkyo TX-NR414 (Förstärkare) 4 8.874998 (7) Inga priser
Onkyo TX-NR515 (Förstärkare) 6 7.666666 (14) Inga priser
Onkyo TX-NR616 (Förstärkare) 6 8.066666 (44) Inga priser
Onkyo TX-NR717 (Förstärkare) 7 9.166666 (5) Inga priser
Onkyo TX-NR818 (Förstärkare) 9 9.129032 (30) Inga priser
31 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Onkyo TX-NR818 7:2 (2 inlägg) 6 år sedan
Onkyo tx-nr616 och Sony bravia KD-65XE7096 (4 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR717 eller TX-NR818? (695 inlägg) 9 år sedan
Onkyo TX-NR616 (8 inlägg) 10 år sedan
Onkyo TX-NR717 problem (5 inlägg) 10 år sedan
onkyo tx-nr 414 inget ljud? (1 inlägg) 10 år sedan
Onkyo TX-NR818 (att ställa in optimalt?) (13 inlägg) 10 år sedan
vill se film med hög volym utan dist o missljud (53 inlägg) 11 år sedan
Hjälp att ställa in crossover och level (20 inlägg) 12 år sedan
Dubbla subutgångar (11 inlägg) 12 år sedan
Audyssey MultEQ XT32 (63 inlägg) 12 år sedan
Råd ny reciever, hdmi-splitter, switch eller matrix (2 inlägg) 12 år sedan
Hjälp sökes! (20 inlägg) 12 år sedan
Köpa slutsteg till receivern? (29 inlägg) 12 år sedan
Suck, djupt suck...... (7 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-NR818 - Eftersläp i bilden! (5 inlägg) 12 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 12 år sedan
Audio return channel problem (20 inlägg) 12 år sedan
Fråga om fläkt ny Onkyo NR616 (8 inlägg) 13 år sedan
Om ni hade 10000kr till reciever! (29 inlägg) 13 år sedan
TEAC-receivers (AG-D500 närmare bestämt) (47 inlägg) 13 år sedan
Är Onkyo TX-NR414 ett bra val för min setup? (4 inlägg) 13 år sedan
Nytt hembiopaket i 15000-25000kr klassen (4 inlägg) 13 år sedan
Surroundpaket - åsikter om dessa produkter! (2 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-NR515 VS. Pioneer VSX-922 S - Snabb hjälp! (0 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för Onkyo TX-NR818 (7 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-NR 609 Problem med internet radio (0 inlägg) 13 år sedan
Valet står mellan 3 recievers. Vill ni tycka till? (23 inlägg) 13 år sedan
sökes receiver budget 3000kr (2 inlägg) 13 år sedan
Klipsch RF-35 aktivt drivna! (0 inlägg) 13 år sedan

Postad 07 January 2013 - 15:41

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Okey. Jag tror jag ær med på hur ni menar. Men har før mig att 818 æven har en funktion som heter lfe. Ær det något man ska anvænda sig av eller ska man helt enkelt bara låta førstærkaren køra sin grej via xt32-kalibreringen?

Systemet ær føljande:
Canton chrono sl 590.2 frontar
Canton chrono sl 555.2 center
Canton chrono sl 510.2 surround
Canton Sub 800 R

Subben har æven en fjærrkontroll med med møjlighet ett byta mellan olika instællningar. Men den kanske ær totalt værdeløs om man ændå bør låta stærkaren skøta all delning?

Postad 08 January 2013 - 11:27

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Testade att kolla på vænner som satt i mitt ps3 igår. Det ær førsta sæsongen så bilden ær ju inte superbra på min 55" tv. Men jag upplevde att bilden blev lite sæmre nær jag kollade via førstærkaren. Hur kan det komma sig? Enligt vad jag har hørt så ska ju førstærkaren vara grym på att gøra om dåligt material till bra bild. Finns det någon kalibrering æven før videodelen?

Postad 08 January 2013 - 16:44

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 1
Komplex fråga. Är det DVD du kollar på? Då behöver bilden skalas upp för att fylla alla TV'ns pixlar. Detta kan göras på 3 ställen:
  • 1 DVD-spelaren
  • I receivern
  • I TV'n
Om uppskalning är aktiverad i nåt led så ska den vara så satt att den matchar din TV's upplösning, Dvs 1080p. Om DVD'n är satt att skala till 720p t.ex så blir det TVÅ uppskalningar, dels en i DVD'n och en i TV'n.

Nästa sak att kolla upp är vilket apparat som skalar bäst. I det här fallet kan det vara din receiver. Ställ då in den att skala till 1080p, och ställ samtidigt in DVD-spelaren att INTE skala - dvs generera 576i (eller hellre p) vilket är DVD-upplösningen oskalat. Har ingen PS3 så jag vet inte hur detta görs, men passthrough kanske? I värsta fall så följer DVD-upplösningen den upplösning du satt PS3'an till och då får du antingen ställa om den varje gång du kollar DVD - eller låta PS3'an skala helt och hållet själv genom att sätta den hårt till 1080p alltid. Om PS3-an ska skala så sätt receivern till passthrough eller "via" som de döpt det till i svenska menyerna.

En "ren" DVD-spelare brukar man kunna sätta till att inte skala, dvs 576i/p. Och då är det enkelt att få in skalningen i receivern istället. Med en PS3'a kan det vara klurigare efterom man ju normalt ställer den till 1080p så att det går att lira spel i HD. Med min xbox 360 så följer DVD-upplösningen slaviskt xboxens inställning så där är det hopplöst att få skalningen i recievern utan att pilla runt i xboxens upplösning varje gång...

Sista grejen att kolla upp är att TV'n är inställd att inte generera overscan. Detta otyg finns fortfarande som defaultinställning på vissa märken och är till för att hantera analog TV som har störningar i kanterna. För att komma runt det så zoomar man nån procent. Men vad ger det - jo en extra skalning! Kolla upp om detta är aktiverat i TV'n och deaktivera! Kan heta olika saker, t.ex just scan osv. Det är ett otyg och helt onödigt i den digitala eran. I övrigt ska TV'n vara ställd på 16:9 för att visa alla pixlar utan extra zoomning.

Summa summarum - se till att du skalar bilden på ETT ställe och välj det ställe som ger bäst kvalitet. Kan dock gissa att PS3'an skalar väl så bra som receivern i detta fallet faktiskt...

Och för att komma runt problematiken helt och hållet - kör Bluray. Då får du HD rakt igenom utan skalningar! Sätt receivern på passthrough eller "via" och PS3'an eller blurayspelaren på 1080p. No problemas!

Redigerat av Barsk, 08 January 2013 - 16:47.

Postad 08 January 2013 - 17:35

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
"Barsk" Du kan din skalning ;)

Postad 08 January 2013 - 18:40

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Komplex fråga. Är det DVD du kollar på? Då behöver bilden skalas upp för att fylla alla TV'ns pixlar. Detta kan göras på 3 ställen:

• 1 DVD-spelaren
  • I receivern
  • I TV'n
Om uppskalning är aktiverad i nåt led så ska den vara så satt att den matchar din TV's upplösning, Dvs 1080p. Om DVD'n är satt att skala till 720p t.ex så blir det TVÅ uppskalningar, dels en i DVD'n och en i TV'n.

Nästa sak att kolla upp är vilket apparat som skalar bäst. I det här fallet kan det vara din receiver. Ställ då in den att skala till 1080p, och ställ samtidigt in DVD-spelaren att INTE skala - dvs generera 576i (eller hellre p) vilket är DVD-upplösningen oskalat. Har ingen PS3 så jag vet inte hur detta görs, men passthrough kanske? I värsta fall så följer DVD-upplösningen den upplösning du satt PS3'an till och då får du antingen ställa om den varje gång du kollar DVD - eller låta PS3'an skala helt och hållet själv genom att sätta den hårt till 1080p alltid. Om PS3-an ska skala så sätt receivern till passthrough eller "via" som de döpt det till i svenska menyerna.

En "ren" DVD-spelare brukar man kunna sätta till att inte skala, dvs 576i/p. Och då är det enkelt att få in skalningen i receivern istället. Med en PS3'a kan det vara klurigare efterom man ju normalt ställer den till 1080p så att det går att lira spel i HD. Med min xbox 360 så följer DVD-upplösningen slaviskt xboxens inställning så där är det hopplöst att få skalningen i recievern utan att pilla runt i xboxens upplösning varje gång...

Sista grejen att kolla upp är att TV'n är inställd att inte generera overscan. Detta otyg finns fortfarande som defaultinställning på vissa märken och är till för att hantera analog TV som har störningar i kanterna. För att komma runt det så zoomar man nån procent. Men vad ger det - jo en extra skalning! Kolla upp om detta är aktiverat i TV'n och deaktivera! Kan heta olika saker, t.ex just scan osv. Det är ett otyg och helt onödigt i den digitala eran. I övrigt ska TV'n vara ställd på 16:9 för att visa alla pixlar utan extra zoomning.

Summa summarum - se till att du skalar bilden på ETT ställe och välj det ställe som ger bäst kvalitet. Kan dock gissa att PS3'an skalar väl så bra som receivern i detta fallet faktiskt...

Och för att komma runt problematiken helt och hållet - kör Bluray. Då får du HD rakt igenom utan skalningar! Sätt receivern på passthrough eller "via" och PS3'an eller blurayspelaren på 1080p. No problemas!

Ja, jag är helt med på hur du menar. PS3an är ju satt stumt till 1080p och tvn skall ta emot samma signal vad jag tror i alla fall. Men däremot förstärkaren, vart går jag in och väljer passthrough/via? Sedan det med overscan får jag se om jag hittar inställningar för. Har en sony ex500 55" om jag inte minns helt fel. Dock inte de bästa menyerna för inställingar. Ska se om jag hittar manualen för dessa.

Men nu till ett annat problem. Jag har precis utfört en kalibrering med XT32 men kom på att jag inte kopplat upp receivern mot nätet än och kollat efter uppdateringar. Min fråga är då att om jag uppdaterar firmwiren, kommer min kalibrering försvinna då?

Postad 08 January 2013 - 20:48

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ja, jag är helt med på hur du menar. PS3an är ju satt stumt till 1080p och tvn skall ta emot samma signal vad jag tror i alla fall. Men däremot förstärkaren, vart går jag in och väljer passthrough/via? Sedan det med overscan får jag se om jag hittar inställningar för. Har en sony ex500 55" om jag inte minns helt fel. Dock inte de bästa menyerna för inställingar. Ska se om jag hittar manualen för dessa.

Men nu till ett annat problem. Jag har precis utfört en kalibrering med XT32 men kom på att jag inte kopplat upp receivern mot nätet än och kollat efter uppdateringar. Min fråga är då att om jag uppdaterar firmwiren, kommer min kalibrering försvinna då?

Japp. Allt måste göras om då :)

Postad 08 January 2013 - 22:35

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur jag får ljud ut via HDMI "OUT SUB" får bild men inget ljud. Får ljud och bild via "OUT MAIN"
Sen, går det ställa in så bara själv hdmiväxeln är i gång och släpper igenom signaler utan att få ut ljud via förstärkaren?
Har 2st tv en i vardagsrummet där förstärkaren är med högtalare och allt, sen tv i sovrummet via trådlös hdmi - så vill gärna slippa ha på ljudet i vardagsrummet om jag ser tv i sovrummet.

har kollat manualen lite snabbt men inget jag hittar.

Kan vara jävligt luddigt formulerat allt, men det bjuder jag på...

EDIT

Fått till ljudet nu på "OUT SUB"

Edit 2

Hittat efter lite mer noggran koll i PDFen för förstärkare hur man ställer in HDMI Through gäller bara att få till det nu

Edit 3

testat alla inställningar men får endast myrornaskrig samt att bilden blinkar när jag ställer in så att den skickar ut hdmisignalen i standby läge. väljer jag dock TV/CD får jag bild men endast en orange bild inte från digitalboxen. Inget ljud i något av fallen,

Redigerat av zalsson, 09 January 2013 - 00:35.

Postad 09 January 2013 - 08:32

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Ja, jag är helt med på hur du menar. PS3an är ju satt stumt till 1080p och tvn skall ta emot samma signal vad jag tror i alla fall. Men däremot förstärkaren, vart går jag in och väljer passthrough/via?

Har inte stärkaren framför mig just nu, men ur minnet på min 515 så kommer man åt den när man har ställt in ingångskällan först. Sen trycker man på "setup"-knappen på fjärren. Då kommer en on-screen-meny upp där man stegar till "video". Under den så har du inställningarna för både skalning och passthrough m.m.
Om detta inte stämmer så hojta så får jag kolla närmare och återkomma med korrekt beskrivning.

Jag vill minnas att det blev så för mig när jag hade uppdaterat i vart fall.

Postad 09 January 2013 - 10:16

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Nu på morgonen blinkar Bara bilden på tv no signal för att sen återkomma i 5 sekunder?
Sen hade den tappat signalen till PC.
Allt fungerade igår innan jag satte den i standby under natten.

Postad 09 January 2013 - 14:01

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Har inte stärkaren framför mig just nu, men ur minnet på min 515 så kommer man åt den när man har ställt in ingångskällan först. Sen trycker man på "setup"-knappen på fjärren. Då kommer en on-screen-meny upp där man stegar till "video". Under den så har du inställningarna för både skalning och passthrough m.m.
Om detta inte stämmer så hojta så får jag kolla närmare och återkomma med korrekt beskrivning.

Jag vill minnas att det blev så för mig när jag hade uppdaterat i vart fall.

Okey. Jag var inne dær och kollade runt igår och fann det inte då, men jag kollade bara som hastigast så ska kolla lite mer noggrant nær jag kommer hem ifrån jobbet. Tråkigt om det blir så att kalibreringen førsvinner. Dels ær det ju lite jobb att mæta 8 punkter och sedan om man får till en riktigt bra
mætningen så kanske man går miste om den varje gång man måste uppdatera. Det blir ju sækert lite olika resultat før varje mætningen pga førklarliga skæl. Men men, jag får ta det nær det kommer helt enkelt.

Sen tænkte jag høra om audessey gjorde ett bra jobb nær den delade min høgtalare før er som har lite bættre koll æn mig.
Frontarna delades vid 40Hz, centern tror jag var 60 Hz och surroundhøgtalarna delades till 100 hz. Ær detta bra delningar?
Vad subben fick før delning kunde jag inte se, bara att den hittades av kalibreringssystemet. Finns det någonstans att gå in
før att se mer detaljerat subbens egenskaper osv?

Hærligt att få lite hjælp såhær i børjan. Ær helt i extas øver att æntligen ha riktiga grejer att labba med. Har varit en drøm sedan
man var liten grabb. :D

Redigerat av Danne_485, 09 January 2013 - 14:02.

Postad 09 January 2013 - 14:08

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Japp. Allt måste göras om då :)

Skit också. :/ Om man får till en riktigt bra kalibrering så kan ju den gå om intet med andra ord då. :/

Finns det någonstans dær man kan se vad onkyo har fixat till i firmwiren sedan førstærkaren kom ut på marknaden? Kanske inte behøver uppdatera den førren det kommer en betydande uppgradering før egen del?

Nu på morgonen blinkar Bara bilden på tv no signal för att sen återkomma i 5 sekunder?
Sen hade den tappat signalen till PC.
Allt fungerade igår innan jag satte den i standby under natten.

Testa att bryta strømmen helt till førstærkaren och vænta minst 10 sekunder och slå sedan på den igen. Sedan kan du æven kolla øver kabeln och eventuellt byta kabel.
Skulle inget av detta fungera så ser det ju lite mørkare ut. :/

Redigerat av Danne_485, 09 January 2013 - 14:09.

Postad 09 January 2013 - 14:14

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Har för mig att man kan se vilken man har i inställningar.

När man kört en uppdatering så får man följa gajden så som om recivern var helt ny.
Det är så Jag konstaterar att all tidigare info mm är nollad.

Postad 09 January 2013 - 14:36

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Kom på en annan sak med. Vad ær skillnaden på bi-amp och digital crossover eller vad det heter. Har fattat det som att det beror lite på høgtalarna vad man ska vælja dær?

Postad 09 January 2013 - 14:38

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Sen tænkte jag høra om audessey gjorde ett bra jobb nær den delade min høgtalare før er som har lite bættre koll æn mig.
Frontarna delades vid 40Hz, centern tror jag var 60 Hz och surroundhøgtalarna delades till 100 hz. Ær detta bra delningar?
Vad subben fick før delning kunde jag inte se, bara att den hittades av kalibreringssystemet. Finns det någonstans att gå in
før att se mer detaljerat subbens egenskaper osv?

Delningarna ser fullt normala ut. Subban tar alltså vid och spelar den bas som de anda har fått bortskurna via sina delningar. Exempelvis spelar subban 0-100Hz av surroundljudets totala frekvensspektra och 0-40 av frontarnas. Dessutom spelar subban sin egen specifika subkanal (det som är efter punkten i 5.1). Alla basljud från de olika kanalerna blandas och spelas av subban.

Subban själv har ingen delning utan spelar allt den får.

Värt att notera är att det alltid är bra att prova ut högtalarplaceringarna utan audyssey inkopplat så att du får in en bra ljudbild innan du kalibrerar - det ger kalibreringen ett mycket enklare jobb och förmodligen ett bättre slutresultat. Vanliga nybörjarfel är att sätta frontarna för nära bak- och sidoväggar eller inklämt i hörnet. Hörnplacering och för nära bakvägg ger onaturlig boost i basen (bumligt ljud). För nära sidovägg ger reflektioner från väggarna som blandas med direktljud och ger grumlig ljudbild och dålig stereoseparation. Subban kan däremot provas i hörn, den ska ju bara prata bas och ges därmed en ibland välbehövlig extra skjuts. Men det funkar inte alltid.
Frontarna ska gärna sättas upp i en liksidig triangel där du sitter i spetsen. Det är inte alltid det går att få till, men försök åtminstone ha lika avstånd till båda frontarna från din centrala "sweet spot".
Surroundljudet ska inte vara för direktriktat mot öronen, man ska aldrig höra högtalaren bara ett omslutande ljud. En bra placering för surround är 90 grader ut från lyssningsposition (eller strax bakom) och någon halvmeter över öronhöjd.

Redigerat av Barsk, 09 January 2013 - 14:40.

Postad 09 January 2013 - 14:46

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Kom på en annan sak med. Vad ær skillnaden på bi-amp och digital crossover eller vad det heter. Har fattat det som att det beror lite på høgtalarna vad man ska vælja dær?

Digital crossover vet jag inte vad det är?
Bi-amping är ett sätt att driva fronthögtalaren med två förstärkarsteg. Ett steg driver basen och ett annat mellanregister + diskant. Kräver att högtalaren är förberedd för det med extra terminaler på baksidan och att du drar en extra uppsättning högtalarkabel till båda frontarna. Du förlorar två förstärkarsteg i receivern som annars kunde ha använts till dedikerade bakkanaler (7.1) eller som zon2-utgångar. Men om du bara kör 5.1 och har biamp-förberedda högtalare. Sure!

Postad 09 January 2013 - 15:20

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Delningarna ser fullt normala ut. Subban tar alltså vid och spelar den bas som de anda har fått bortskurna via sina delningar. Exempelvis spelar subban 0-100Hz av surroundljudets totala frekvensspektra och 0-40 av frontarnas. Dessutom spelar subban sin egen specifika subkanal (det som är efter punkten i 5.1). Alla basljud från de olika kanalerna blandas och spelas av subban.

Subban själv har ingen delning utan spelar allt den får.

Värt att notera är att det alltid är bra att prova ut högtalarplaceringarna utan audyssey inkopplat så att du får in en bra ljudbild innan du kalibrerar - det ger kalibreringen ett mycket enklare jobb och förmodligen ett bättre slutresultat. Vanliga nybörjarfel är att sätta frontarna för nära bak- och sidoväggar eller inklämt i hörnet. Hörnplacering och för nära bakvägg ger onaturlig boost i basen (bumligt ljud). För nära sidovägg ger reflektioner från väggarna som blandas med direktljud och ger grumlig ljudbild och dålig stereoseparation. Subban kan däremot provas i hörn, den ska ju bara prata bas och ges därmed en ibland välbehövlig extra skjuts. Men det funkar inte alltid.
Frontarna ska gärna sättas upp i en liksidig triangel där du sitter i spetsen. Det är inte alltid det går att få till, men försök åtminstone ha lika avstånd till båda frontarna från din centrala "sweet spot".
Surroundljudet ska inte vara för direktriktat mot öronen, man ska aldrig höra högtalaren bara ett omslutande ljud. En bra placering för surround är 90 grader ut från lyssningsposition (eller strax bakom) och någon halvmeter över öronhöjd.

Okey, gøtt, då ær allt lugnt med subben iaf, førutom møjligen placeringen. Kan eventuellt førsøka lægga upp lite bilder på hur allt ser ut just nu. Før jag har førsøkt læsa mig till hur alla høgtalare skall stå och det ær tyværr omøjligt att få till en perfekt uppstællning. Så sjælva placeringen av høgtalarna har jag bra koll på hur den skall se ut, førutom nær det gæller subben då møjligen. Vet inte riktigt vart man ska placera den riktigt. En sådan triangel du talar om ær tyværr inte møjlig fullt ut då jag bara har en mindre vægg dær grejerna skall stå emot. Antingen kommer frontarna før næra varandra eller så kommer den høgra høgtalaren stå smack in i hørnet, vilket som du sæger inte ær optimalt. Jag har førsøkt att hålla mig cirka 40 cm från hørnet och då blir triangeln ungefær 50-80 cm off grovt ræknat. Dvs sæg 70 cm længre till soffan æn vad avståndet ær mellan fronthøgtalarna. Vad ær ett bra avstånd från bakvæggen førresten? Jag tycker att ljudet ær riktigt bra. Dock ær det några baspucklar i olika delar av rummet. Tex om jag sitter i soffan och lutar mig framåt mot bordet så ær det ganska lite bas medan om jag lutar mig bakåt i soffan mot ryggstødet så ær det betydligt mer bas. Vet inte riktigt om det ær bra eller dåligt.....

Nær det kommer till surroundhøgtalarna så har jag dem ståendes på hyllor monterade på væggen lite bakom soffan. Dock pga ett stort fønster samt balkongdørr på den væggen så blir vænster surroundhøgtalare lite længre ut åt sidan av soffan om man jæmfør mot den høgra. Den høgra i sin tur sitter ju ganska næra ett hørn då soffans ena kortænda står mot væggen. Detta också pga fønstren bakom soffan samt rummets uppbyggnad.

Jag ska, som sagt, førsøka få upp lite bilder på "elænadet" så kanske ni kan kolla lite och ge lite tips på vad som passar bæst før mina førutsættningar.

Angående bi-amp så har jag kopplat precis som man skall och mina høgtalare har 4a ingångar, 2 HF och 2LF. Så de skall allt stødja denna typ av delning av bas och mellanregister/diskant. Dock så uppfattade jag det i manualen som att det fanns två alternativ på "bi-ampen" lite beroende på vilka høgtalare man har. Vet inte om det møjligen har att gøra med om høgtalarna har inbyggt delningsfilter eller inte. Mina høgtalare har iaf inbyggt delningsfilter som jag førstått det.

Tackar før givande och meningsfulla svar. Hittade æven passthrough/via funktionen i en manual på internet, så skall kolla mer på det nær jag kommer hem.

mvh

Edit: Skulle det vara en bra grej att sætta surroundhøgtalarna på 80 Hz istællet før 100 som de ær på nu, då det ær THX-rekommenderat?

Redigerat av Danne_485, 09 January 2013 - 15:21.

Postad 09 January 2013 - 15:32

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Skit också. :/ Om man får till en riktigt bra kalibrering så kan ju den gå om intet med andra ord då. :/

Finns det någonstans dær man kan se vad onkyo har fixat till i firmwiren sedan førstærkaren kom ut på marknaden? Kanske inte behøver uppdatera den førren det kommer en betydande uppgradering før egen del?

Testa att bryta strømmen helt till førstærkaren och vænta minst 10 sekunder och slå sedan på den igen. Sedan kan du æven kolla øver kabeln och eventuellt byta kabel.
Skulle inget av detta fungera så ser det ju lite mørkare ut. :/

drog ur strömmen innan jobbet, så får se nu när jag kommer hem,

Postad 09 January 2013 - 15:41

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
Tänker man till och vågar ta ut svängarna lite så går det ofta att möblera om rätt ordentligt utifrån det man först trodde var optimalt. T.ex sätta högtalarna mot långväggen istället för kortväggen, dvs vrida hela möblemanget 90 grader. Så länge jag bodde själv i min gamla lägenhet experimenterade jag friskt! Men annars får man ju försöka fixa till det hela så bra det går utifrån förutsättningarna. Att det är lite olika avstånd till öronen på centern och surround är inte så farligt. Det är det som receivern kompenserar för genom att fördröja signalen några millisekunder via avtåndsinställningarna. Frontarna är dock centrala så bäst är att försöka få till åtminstone dom, men går det inte så kan kalibreringen förmodligen rätta det också. Ett annat sätt att se akustik är att försöka placera högtalare och lyssnare så att de olika vänster- och högerhögtalarna har så lika förutsättningar som möjligt. Optimalt är helt symmetriskt, med samma typ av reflektivt och absorberande material "sett" från högtalaren. Högtalarna ska "se" lyssnaren utifrån lika förutsättningar för att de ska låta lika. Här kan man jobba med att sätta upp absorbenter och liknande för att t.ex dämpa reflexer från väggar som är för nära osv.

Att det blir olika basnivåer i rummet är helt normalt och beror på ljudvågornas utbredning. Kan tämjas med dubbla subbar! :P Då blir det jämnare frekvensgång i rummet. En annan sak som är normal är att basen upplevs starkare nära vägg. Det är därför en placering nära vägg för högtalare förstärker basen. Placera din högtalare på ett avstånd från väggen som ger det ljud du vill ha. För nära = bumligt, för långt ifrån = slankt.

Angående biamp och den inställning du hade där så är den obekant för mig, jag har ingen sån - men det är väl bara att lusläsa manualen.

Det är ingen bra idé att sätta sina surrounder på 80 Hz, då får du en svacka i frekvensgången. Att THX rekommenderar 80 Hz beror på att man i det scenariot också ska använda THX-klassade högtalare. Det är pryttlar i en helt annan prisklass än vad varken du eller jag har råd med! (Antar jag ;) )

Redigerat av Barsk, 09 January 2013 - 15:43.

Postad 09 January 2013 - 21:00

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hej

Har precis packat upp min ny anlända Onkyo 616. Kopplade ur alla kablar samt högtalarkablarna med banan kontakt från min Sony STR-DB1080QS. Men inte passade dem i Onkyon. Kan man ta bort den svarta plastringen på Onkyos högtalar ingång. Samt har jag 4 kvadrat mm tjocka kablar, har hört att det kan ev skapa problem med Onkyon. Funkade finfint på Sonyn. Tacksamt för ett snabbt svar.

Löste med en grillpinne av trä :-D
Frågan återstår om kabeltjockleken

Redigerat av Unregistered38563, 09 January 2013 - 21:19.

Postad 09 January 2013 - 21:01

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Drog ur sladden ur OUT SUB så slutade bilden blinka... fungerade även om jag startade den andra tvn så den fick bild (kopplad via OUT SUB)
KOnstigt var som den låg och störde hela tiden, pass through fungerar dock inte.

Postad 09 January 2013 - 21:12

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

pass through fungerar dock inte.

Man måste välja vilken enhet som ska vara passtrough
Start inställningar punkt 7.2

Postad 09 January 2013 - 21:24

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Hej

Har precis packat upp min ny anlända Onkyo 616. Kopplade ur alla kablar samt högtalarkablarna med banan kontakt från min Sony STR-DB1080QS. Men inte passade dem i Onkyon. Kan man ta bort den svarta plastringen på Onkyos högtalar ingång. Samt har jag 4 kvadrat mm tjocka kablar, har hört att det kan ev skapa problem med Onkyon. Funkade finfint på Sonyn. Tacksamt för ett snabbt svar.

En skruv brukar vara lösningen ;) Skruva in lite i den svarta plast pluppen och dra ut :)
Jag har 2,5mm2 och det fungerar normalt med min 818. Har inte hört talas om att Onkyo har problem med grova kablar.

Redigerat av RobNB, 09 January 2013 - 21:57.

Postad 09 January 2013 - 21:38

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Man måste välja vilken enhet som ska vara passtrough
Start inställningar punkt 7.2

Redan testat fungerar inte blir myrornaskrig,
Sen får jag aldrig någon signal om jag använder tv/cd? vad jag än kopplar in där och väljer tex att tv/cd ska vara hdmi6 eller 7 får jag bara en gul bild.

Postad 09 January 2013 - 21:47

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Öööh, fattar nada. TV/CD är ju en ingång på HDMI 1, den kan ju inte vara på någon annan HDMI

Postad 09 January 2013 - 21:52

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Hej

Jag kör 4 mm2 kablar från mina frontar samt center till min 818. Funkade helt ok för mig att få till det i alla fall. Man får se till att tvinna kabeln ordentligt och böja den lite som en krok så ska det inte vara några större problem.

Postad 09 January 2013 - 21:54

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Öööh, fattar nada. TV/CD är ju en ingång på HDMI 1, den kan ju inte vara på någon annan HDMI

Jasså där har jag DB/DVD
Hdmi 6-7 är ej märkta med något och i inställningar kan man välja om TV/cd ska vara på 6 eller 7

Postad 09 January 2013 - 22:14

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Jag har inget på 6 eller 7. Använder Harmony så jag vet inte längre vad som är vad, allt bara fungerar
Om du har någon inbyggd box kommer du aldrig få någon bild eller menyer via förstärkaren
Bilden är ju färdigt i TVn och inställningar gör då i förstärkaren display

Postad 09 January 2013 - 22:27

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Kan konstatera att pass through fungerar via datorn men inte via digitalboxen (telia)

Postad 09 January 2013 - 23:26

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jag kör 4 mm2 kablar från mina frontar samt center till min 818. Funkade helt ok för mig att få till det i alla fall. Man får se till att tvinna kabeln ordentligt och böja den lite som en krok så ska det inte vara några större problem.

Låter lysande. Andra firmware uppdeteringen på G. Första installerades alldeles ypperligt. Får se imorgon vad Onkyon har att erbjuda ljudmässigt imorgon pga av klockan 😄

Postad 10 January 2013 - 05:47

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Kan konstatera att pass through fungerar via datorn men inte via digitalboxen (telia)

Trisst. Glad att man inte nappade på deras tjat och erbjudanden :)

Redigerat av RobNB, 10 January 2013 - 10:19.

Postad 10 January 2013 - 09:46

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Tänker man till och vågar ta ut svängarna lite så går det ofta att möblera om rätt ordentligt utifrån det man först trodde var optimalt. T.ex sätta högtalarna mot långväggen istället för kortväggen, dvs vrida hela möblemanget 90 grader. Så länge jag bodde själv i min gamla lägenhet experimenterade jag friskt! Men annars får man ju försöka fixa till det hela så bra det går utifrån förutsättningarna. Att det är lite olika avstånd till öronen på centern och surround är inte så farligt. Det är det som receivern kompenserar för genom att fördröja signalen några millisekunder via avtåndsinställningarna. Frontarna är dock centrala så bäst är att försöka få till åtminstone dom, men går det inte så kan kalibreringen förmodligen rätta det också. Ett annat sätt att se akustik är att försöka placera högtalare och lyssnare så att de olika vänster- och högerhögtalarna har så lika förutsättningar som möjligt. Optimalt är helt symmetriskt, med samma typ av reflektivt och absorberande material "sett" från högtalaren. Högtalarna ska "se" lyssnaren utifrån lika förutsättningar för att de ska låta lika. Här kan man jobba med att sätta upp absorbenter och liknande för att t.ex dämpa reflexer från väggar som är för nära osv.

Att det blir olika basnivåer i rummet är helt normalt och beror på ljudvågornas utbredning. Kan tämjas med dubbla subbar! :P Då blir det jämnare frekvensgång i rummet. En annan sak som är normal är att basen upplevs starkare nära vägg. Det är därför en placering nära vägg för högtalare förstärker basen. Placera din högtalare på ett avstånd från väggen som ger det ljud du vill ha. För nära = bumligt, för långt ifrån = slankt.

Angående biamp och den inställning du hade där så är den obekant för mig, jag har ingen sån - men det är väl bara att lusläsa manualen.

Det är ingen bra idé att sätta sina surrounder på 80 Hz, då får du en svacka i frekvensgången. Att THX rekommenderar 80 Hz beror på att man i det scenariot också ska använda THX-klassade högtalare. Det är pryttlar i en helt annan prisklass än vad varken du eller jag har råd med! (Antar jag ;) )

Ja, jag hade gærna møblerat om rummet om det hade funnits møjlighet till det, men tyværr har jag inte den "lyxen". :/ Ska se om jag kan lægga upp lite bilder ikvæll. Får prova mig fram lite helt enkelt.

Støtte på ett lite halvkonstigt fenomen igår också. Ordnade næmligen så att ARC kom igång før att testa att kolla lite på vanlig tv via hemmabiot. Kollade en stund på 4an och i vissa lægen och med vissa ljudformat tex tv logic så blev det ett typ av ekande ljud på något konstigt sætt. Hænde æven med vissa andra format. Konstigt eftersom jag inte upplevt det tidigare i musik eller nær jag testat att køra i andra format. Sedan tyckte jag det var konstigt att det inte fanns ett vanligt stereolæge utan bara stereo all channel och det kændes inte helt hundra att få ljudet bakifrån på ett vanligt tvprogram.

Okey. Men då læmnar jag allt så som xt32 ordnade fram det. :) Blir væl ændå tvungen att uppgradera firmwire och flytta fronthøgtalarna lite och sedan gøra en ny kalibrering helt enkelt.

Postad 10 January 2013 - 10:04

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Støtte på ett lite halvkonstigt fenomen igår också. Ordnade næmligen så att ARC kom igång før att testa att kolla lite på vanlig tv via hemmabiot. Kollade en stund på 4an och i vissa lægen och med vissa ljudformat tex tv logic så blev det ett typ av ekande ljud på något konstigt sætt. Hænde æven med vissa andra format. Konstigt eftersom jag inte upplevt det tidigare i musik eller nær jag testat att køra i andra format. Sedan tyckte jag det var konstigt att det inte fanns ett vanligt stereolæge utan bara stereo all channel och det kændes inte helt hundra att få ljudet bakifrån på ett vanligt tvprogram.

Om det låter som eko så verkar det som om du får ut ljud i både receivern OCH och TV'ns högtalare samtidigt. TV'ns högtalare ska inte vara inkopplade om ljudet går via receivern. Du måste aktivera ARC i både TV'n och i receivern för att det ska fungera också, men det har du väl redan gjort antar jag. Då fjärrstyrs receivern via tv'ns volymkontroll så när du trycker volym upp på tv-fjärren så går volymen upp i receivern.

Det finns flera knappar eller ljudlägesväljare. Kommer inte ihåg exakt var man når dom just nu. Men via dom kan man stega mellan olika lägen som matchar det scenariot. Så når du inte surroundlägena så kanske du klickar på musik-lägensknappen?

Själv kör jag alltid Dolby Prologic II Movie eller Music i 2-kanalsläge för TV. Music ger ett bredare ljud som passar musikprogram.

Postad 10 January 2013 - 16:22

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Sjukt nice price på Onkyo 414 nu, Dustin tar 1999:-, vilket måste anses vara ett rejält pangpris. Hur kan de sälja så billigt? Kan inte vara en krona i förtjänst på det där.

Postad 10 January 2013 - 21:33

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Om det låter som eko så verkar det som om du får ut ljud i både receivern OCH och TV'ns högtalare samtidigt. TV'ns högtalare ska inte vara inkopplade om ljudet går via receivern. Du måste aktivera ARC i både TV'n och i receivern för att det ska fungera också, men det har du väl redan gjort antar jag. Då fjärrstyrs receivern via tv'ns volymkontroll så när du trycker volym upp på tv-fjärren så går volymen upp i receivern.

Det finns flera knappar eller ljudlägesväljare. Kommer inte ihåg exakt var man når dom just nu. Men via dom kan man stega mellan olika lägen som matchar det scenariot. Så når du inte surroundlägena så kanske du klickar på musik-lägensknappen?

Själv kör jag alltid Dolby Prologic II Movie eller Music i 2-kanalsläge för TV. Music ger ett bredare ljud som passar musikprogram.

Ja, det kan nog stämma det du säger. Jag tänkte på det själv och försökte lyssna efter det fenomenet men tyckte inte det lät från tvn, men sedan gick jag ändå in och ändrade en inställning och nu tror jag att allt skall vara rätt.

Japp, jag har koll på dessa knappar. Kör Movie/tv för att knappa mig mellan olika inställningar. Testar att köra PL2 movie just nu som du rekommenderade och det är ju lite ovant att få vissa ljud bakifrån. Fortfarande inte helt perfekt i ljudet, men det är nog en vanesak med. :) Finns det någon bra inställningar där man bara typ kör frontarna och center i stereo eller liknande om man vill slippa ljudet bakifrån?

Postad 10 January 2013 - 22:31

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Nu är allt på plats. Firmware uppdateringarna gick utan problem. Hade problem att få ut DTS HD MA från min Sony BDP S550. Den ville bara spela PCM. Tur att man har en billig blueray inkopplad till barna och där funkar det men bara DTS visas i Displayen inte DTS HD MA?

Men jag får banne me höja volymen till 70 på Onkyon om man skall höra rösterna skapligt. Men då blir basen ganska hög, tex vid explosioner eller när de åker helikopter i filmen Avatar. Har jag kankse fel inställning eller behöver jag kanske kalibrera igen samt kanske manuellt finjustera. Kan tilläggas att det är nya HDMI kablar isatta.

Skall tillägga att Spotify fungerar alldeles utmärkt men jösses vad airplay hade underlättat eller alternativ en app där man kan välja låterna direkt än att stega med fjärren. Att söka en låt tar ju dit bara genom att man skall skriva in namnet på låten med fjärren, riktigt dåligt.
Hoppas att de utvecklar appen.

Men visst är det skillnad i ljud jämfört med min Sony STR DB1080QS. Nu har jag inte ens subben inkopplad och det är banne me bra tryck i mina Dynavoice M65 Challanger frontar (har center o surround också i samma serie).

Redigerat av Unregistered38563, 10 January 2013 - 23:02.

Postad 10 January 2013 - 23:51

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Nu är allt på plats. Firmware uppdateringarna gick utan problem. Hade problem att få ut DTS HD MA från min Sony BDP S550. Den ville bara spela PCM. Tur att man har en billig blueray inkopplad till barna och där funkar det men bara DTS visas i Displayen inte DTS HD MA?

Men jag får banne me höja volymen till 70 på Onkyon om man skall höra rösterna skapligt. Men då blir basen ganska hög, tex vid explosioner eller när de åker helikopter i filmen Avatar. Har jag kankse fel inställning eller behöver jag kanske kalibrera igen samt kanske manuellt finjustera. Kan tilläggas att det är nya HDMI kablar isatta.

Skall tillägga att Spotify fungerar alldeles utmärkt men jösses vad airplay hade underlättat eller alternativ en app där man kan välja låterna direkt än att stega med fjärren. Att söka en låt tar ju dit bara genom att man skall skriva in namnet på låten med fjärren, riktigt dåligt.
Hoppas att de utvecklar appen.

Men visst är det skillnad i ljud jämfört med min Sony STR DB1080QS. Nu har jag inte ens subben inkopplad och det är banne me bra tryck i mina Dynavoice M65 Challanger frontar (har center o surround också i samma serie).

Den som letar han hittar. Fick ändra ljudet på Sonyns fjärr. Nu får jag fram DTS HD MA men fortfarande får jag ha volymen ganska högt mellan 60-70 beroende på vilken bluray film jag kollar på

Postad 11 January 2013 - 09:14

pappascan
  • pappascan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag har provat att ansluta datorn både fram och bak utan framgång.
Datorbilden kommer direkt upp om man ansluter direkt till tvn, men genom receivern blir det ingen bild.

Dessutom har jag problem när canaldigital boxen (250 gb varianten) är kopplad genom receivern.
När man spolar i inspelat material försvinner bilden och kommer tillbaks när man slutar spola.

Ps3:an fungerar utan problem genom receivern.
616 är uppdaterad till 1141-0108-0400 firmwaren.

Någon annan som upplever samma problem?

Köpte en Onkyo 616 i förra veckan och har samma problem med spolningen på CanalDigital boxen. Bilden blir svart då jag spolar, både i sändningen och i inspelade program. Programvaran i receivern är 1100-6103-0300. Finns det ngn lösning ?

Postad 11 January 2013 - 17:41

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Får banne med inte ut TV ljudet till förstärkaren. Har en Sony KDL 46W4210 med Onkyo 616.

På tv har jag satt att Sonyn ej skall kontrollera sina egna hdmi portar samt är ljudutmatning satt till tv och ej Receiver. Har testat båda utan lycka. På onkyon har jag testat både med och utan ARC. Får ut ljud på de andra källorna. Båda blurayn, wdtv, etc.

Ngn hint

Postad 11 January 2013 - 18:03

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Den tvn har inte ARC. Koppla optisk

Postad 11 January 2013 - 20:26

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Den tvn har inte ARC. Koppla optisk

Helt korrekt. Upptäckte det när man läste snabbt genom manualen. Nu när jag kör via optisk så kan man ju välja ljudformaten. Satte på SVT1 digital som som sänder i dolby digital 2.0. Valde tex NEO:6 Cinema. Onkyon indikerar följande

DD i rött
DTS i rött
DIGITAL - antar att det är att ljudet skickas optisk
Audeyssey - antar att den kör kalibreringsinställningarna
NEO:6 - som indikerar ljudformatet jag valt
Dynamic EQ - inget jag valt

Har volymen på 60 som vi upplever ganska normal högt.

Stämmer dessa indikeringarna. Jag undrar mest över varför DTS lyser.

Postad 11 January 2013 - 20:45

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Det är så med Neo6, dts lyser. Välj ett annat läge och den slocknar

Postad 11 January 2013 - 22:11

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Köpte en Onkyo 616 i förra veckan och har samma problem med spolningen på CanalDigital boxen. Bilden blir svart då jag spolar, både i sändningen och i inspelade program. Programvaran i receivern är 1100-6103-0300. Finns det ngn lösning ?

Vad har du för upplösning på boxern?
Prova med 720p
Worth a try

Redigerat av Unregistered46f62999, 11 January 2013 - 22:12.

Postad 12 January 2013 - 11:07

Benji_9
  • Benji_9
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Hej,

Måste erkänna att jag inte läst igenom tråden men tänkte höra om någon vet varför min förstärkare visar gammal firmware version trots att jag installerade en nyare via USB och denna sade OK till installationen?

Postad 12 January 2013 - 11:08

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Hej,

Måste erkänna att jag inte läst igenom tråden men tänkte höra om någon vet varför min förstärkare visar gammal firmware version trots att jag installerade en nyare via USB och denna sade OK till installationen?

Har du startat om förstärkaren?

Postad 12 January 2013 - 11:42

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Hej,

Har du startat om förstärkaren?

Om du läser uppdaterings manualen ska den startas om sen ska du in i menyerna igen och kontrollera att det inte går att välja att uppdatera den igen, för mig sa den complete första gången, startade om den, sen skulle man verfiera att man fått in den nya firmwaren, vilket inte hade hänt och den ville updatera igen, efter denna omstart fanns inte möjligheten kvar att uppdatera den kvar. Men allt står i manualen, sen när jag kopplade in den till mitt nätverk körde den 2st uppdateringar till

Postad 14 January 2013 - 15:49

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Jag har inget på 6 eller 7. Använder Harmony så jag vet inte längre vad som är vad, allt bara fungerar
Om du har någon inbyggd box kommer du aldrig få någon bild eller menyer via förstärkaren
Bilden är ju färdigt i TVn och inställningar gör då i förstärkaren display

VIlken Harmony har du?
Jag har problem när jag switchar mellan t.ex. titta-på-tv och titta-på-dator. Om jag tittar på tv och 616:an inte är igång och får för mig att byta till dator så trycker jag på en aktivitet som skall sätta igång förstärkaren, byta ingång på tvn och på förstärkaren (till "pc"). Den klarar inte att dra igång förstärkaren om man gör så. Trycker man på att den explicit skall starta förstärkaren (har knapp mappad till det) funkar det däremot alltid. Om man använder sig av Harmonyns "help" så frågar den mer eller mindre direkt om förstärkaren är igång och när den då försöker starta funkar det. Det tycks inte vara on/off-problemet som en del rapporterade om tidigare heller för om man använder originalfjärren funkar det också alltid. Jag har testat med att köra olika ordning på vilken apparat som skall startas först osv i Harmony-aktiviteten men det verkar inte göra någon skillnad.
Någon som haft/har liknande problem? Irriterande är det...

Postad 14 January 2013 - 17:22

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Jag har One. Hur har du satt av förstärkaren vid ditt exempel Titta på TV?
Om du gjort det utanför någon aktivitet tror ju fjärren förstärkaren är i gång och startar den inte
Lösningen är att göra en aktivitet "Titta på TV utan förstärkare"

Postad 15 January 2013 - 07:49

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Jag har One. Hur har du satt av förstärkaren vid ditt exempel Titta på TV?
Om du gjort det utanför någon aktivitet tror ju fjärren förstärkaren är i gång och startar den inte
Lösningen är att göra en aktivitet "Titta på TV utan förstärkare"

Funkar det verkligen så? Jag trodde att fjärren skickade de kommandon man programmerat knapparna till oavsett hur man tryckt på dem tidigare. Det känns nästan som att de (Logitech) krånglar till det i onödan om man försöker lägga så pass mycket "intelligens" i fjärrarna i sig att de skall komma ihåg vad som är på och inte.
Hur som helst, i just det här fallet verkar det inte spela någon roll hur man stänger av förstärkaren. Försöker man dra igång den m h a någon aktivitet så funkar det inte, drar man igång den explicit, alltså att man bara trycker på "power on" på fjärren för förstärkaren (eller använder sig av "help" i Harmonyn) funkar det alltid.

Eventuellt skall de här frågeställningarna kanske flyttas till fjärrkontrollsdelen av forumet...

Tack för hjälpen i alla fall!

Postad 15 January 2013 - 10:08

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Den måste hålla reda på om apparaterna är av eller på därför att de flesta har bara ett powerkommando, samma knapp för av och på. Annars skulle den stänga förstärkaren varje gång du byter aktivitet

Postad 15 January 2013 - 11:02

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Den måste hålla reda på om apparaterna är av eller på därför att de flesta har bara ett powerkommando, samma knapp för av och på. Annars skulle den stänga förstärkaren varje gång du byter aktivitet

Kanske. Samma knapp behöver ju inte betyda att det inte finns direkta kommandon för av och på ändå dock. Det borde finnas "av" och "på" och sedan kollar "toggle" (de tre kommandona finns också att välja på i harmony-mjukvaran) vilket läge som är just nu och tar det andra. Men så kan man ju iofs inte förutsätta att de implementerat det.

Hur som haver så verkar det vara ifall man använder aktivitet eller inte som är problemet för min del. Får kanske försöka tänka om lite!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.