Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr"
Velodyne DD-15
(Subwoofers)
|
2
|
(15)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
Cerwin Vega HFA-21SX
(Subwoofers)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ 99 W12.18 ICE
(Subwoofers)
|
6
|
(23)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS SB12-NSD
(Subwoofers)
|
4
|
(9)
|
Inga priser | |
Klipsch SW-110
(Subwoofers)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
SVS PB12-Plus
(Subwoofers)
|
6
|
(12)
|
Inga priser | |
Velodyne DD-15 Plus
(Subwoofers)
|
9
|
(3)
|
69 900:- | |
REL Acoustics T-7
(Subwoofers)
|
2
|
(15)
|
Inga priser | |
DALI Sub E-12 F
(Subwoofers)
|
2
|
(12)
|
9 998:- | |
Anthony Gallo Acoustics Classico CLS-10
(Subwoofers)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 10 April 2012 - 15:42
Postad 10 April 2012 - 16:43
Nad 208 gick på halvfart, ja.Gick på halvfart? Jaså,det var värst. När han kom som var ännu mer SPL galen än jag var då,då höjde du basen 6 db minns jag på ditt aktiva filter och han ville du skulle spela max vad som fanns. Du spelade alltså bara på halvfart då? Låter ju onekligen lite skumt. Det klippte kanske inte,men att säga att det bara var halvfart var nog att ta i lite..
Men skit samma,det var inte bara ditt system jag syftade på,utan skillnaden mellan olika slutsteg på SAMMA basmoduler vid samma violym o samma låt. Då ser man att det är sämre kontroll på vissa steg,MEN bara när det är nära klipp.
Sorry för väldigt mkt OT från min sida..
Postad 11 May 2012 - 12:35
Kanske kan börja med en och bygga ut med en till senare om det inte räcker.
Postad 11 May 2012 - 15:58
Har hört ex velodynes dd10. Den kostar 8000 kr MER och presterar inte i närheten av min pc. prisvärt?
Svs gör subbar som spelar bra, men det pga att dom är så j*vla jättelika. en pb13 är som en dd15 säkert. om inte större. Procella är åt andra hållet. dom säljer sina tior för... vad var det? 35-40.000? Mer? Men dom är riktigt små. att få en sub att spela bra är ingen kinst och därför behöver det ej vara dyrare än svs, det är deras filosofi.
Att få en LITEN sub att spela bra kräver mer teknologi. kostar mer. dd10 är den överlägset bästa tian jag hört. Tian. liten och utan monsterkabinett.
ställer man den mot en och en halv pc13u så blir det stryk,men det pga at dom spelar på olika villkor. dd har dessutom eq och kontroll, men priset drar även iväg (som jag misstänker) eftersom man arbetat med begränsad yta. Svs sätter ljud först, storlek... den får bli så stor som den blir. det är därför svs är prisvärda. bäst, tror jag inte. en fathom slår säkert valfri svs. men till det dubbla priset.
Postad 20 May 2012 - 12:54
Postad 20 May 2012 - 13:14
Är intresserad av en SVS PC12-NSD DSP och undrar helt enkelt om det här är en sub som jag kan kolla på filmer som matrix,star wars,inception inte nödvändigt sjukt högt men bara att den klarar det lägsta på en bra nivå, för det gör inte min nuvarande sub (Jbl es 150) hoppas nån kan ge mitt ett svar.
Vilken av dom?
Dom två portade spelar bra, den slutna mindre bra men är mindre i storlek.
Postad 20 May 2012 - 13:41
Postad 20 May 2012 - 16:05
Den här hade jag tänkt mig http://www.hembiobut...p?pgrpnr=163150 men det verkar inte vara så stor skillnad till min tidigare sub enligt specen men förstår mig inte riktigt på dom heller http://www.hembiobut...p?pgrpnr=125450 (Jbl subben min tidigare)
Hmm.. ingen större skillnad säger du, SVS subben spelar ned till18hz, JBL till 27hz =)
Postad 20 May 2012 - 16:34
Hmm.. ingen större skillnad säger du, SVS subben spelar ned till18hz, JBL till 27hz =)
Vilket är en rejäl skillnad i djup. Svs spelar dessutom starkare än Jbl
Postad 20 May 2012 - 20:01
Postad 21 May 2012 - 06:03
Tack för svar. Så det borde bli en rejäl uppgradering? Den skillnaden har jag också märkt i specen att den går djupare men det är en skillnad på 100 watt mellan slutstegen, hur mkt påverkar dom här 100 watten? Och borde man köra på cylinder varianten eller lådan? Uppskattar alla svar.
De hundra watten spelar inte stor roll för hur djupt subben går. När det gäller att gå djupt krävs väldigt stora mängder watt. Och en stor låda..
Postad 21 May 2012 - 11:13
Tack för svar. Så det borde bli en rejäl uppgradering? Den skillnaden har jag också märkt i specen att den går djupare men det är en skillnad på 100 watt mellan slutstegen, hur mkt påverkar dom här 100 watten? Och borde man köra på cylinder varianten eller lådan? Uppskattar alla svar.
Den skillnaden är liten, men svs lär vara lättare att driva per watt.
Postad 21 May 2012 - 18:59
De hundra watten spelar inte stor roll för hur djupt subben går. När det gäller att gå djupt krävs väldigt stora mängder watt. Och en stor låda..
Eller JÄTTEmycket effekt in i en liten låda. LT.
Postad 22 May 2012 - 03:13
Postad 22 May 2012 - 08:55
Fast då blir problemen att lådans storlek komprimerar luften och luften funkar som en fjädring när den komprimeras. Det måste till många watt för att skjuta ut infratoner från en liten låda.
Ja, kolla Velodyne och Sunfire.
2000-3000 watt för att komma åt lite djupbas, och då går dom inte värst djupt och spelar absolut inte starkt.
Svs klarar djupare och starkare bas med mycket mindre effekt.
Postad 22 May 2012 - 15:19
En bmw m3 är svinsnabb men inte som en ferrari. Båda är snabbare än någon behöver....
Repeterar. Mina dd15 på 10% volym med - 20dB på slutsteget skakar sönder lägenheten i en 20 hz ton.
Postad 22 May 2012 - 16:59
Tycker de spelar rätt starkt. En del hänger nog upp sig på det extrema.
En bmw m3 är svinsnabb men inte som en ferrari. Båda är snabbare än någon behöver....
Repeterar. Mina dd15 på 10% volym med - 20dB på slutsteget skakar sönder lägenheten i en 20 hz ton.
Visst, men pga den lilla lådan spelar den svagare än SVS trots 3 gånger effekten. Dessutom nästa 3 ggr så dyr.
Mina Infinity skakade oxå sönder lägenhet innan jag med RABOS justerade bort min värsta ton.
Nu spelar dom rätt starkt, men inte vid 20 hz.
En sub som spelar starkt ska klara minst 115 db vid 20 hz anser jag. Men ännu heller vill jag ha en sub som klarar 130 db vid 12 hz
Redigerat av Unregistered7444adce, 22 May 2012 - 17:01.
Postad 22 May 2012 - 17:44
115 db vid 20hz, klarar ens våra svs'ar det?Visst, men pga den lilla lådan spelar den svagare än SVS trots 3 gånger effekten. Dessutom nästa 3 ggr så dyr.
Mina Infinity skakade oxå sönder lägenhet innan jag med RABOS justerade bort min värsta ton.
Nu spelar dom rätt starkt, men inte vid 20 hz.
En sub som spelar starkt ska klara minst 115 db vid 20 hz anser jag. Men ännu heller vill jag ha en sub som klarar 130 db vid 12 hz
Redigerat av Zartok, 22 May 2012 - 17:45.
Postad 22 May 2012 - 18:09
115 db vid 20hz, klarar ens våra svs'ar det?
Nja, närmare 110dB vid 20hz. Man får skaffa 2
Postad 22 May 2012 - 18:19
Vet inte om det behövs någon kompensationstabell. Det är en digital.
Postad 22 May 2012 - 18:39
Ja lirar, i mitt löjligt kassa rum med bågnande väggar, 125dB+ så långt ner mätaren går. D.v.s 16Hz.
Vet inte om det behövs någon kompensationstabell. Det är en digital.
Dessutom med små lådor och lite effekt
Postad 22 May 2012 - 22:20
Om mina enligt er kassa subbar spel sönder lägenheten vid redan låga volymer lågt ned i Hz och en 45 Hz ton är öronbedövande hög och jag tror apokalypsen har kommit, så fattar jag ärligt inte vad ni ska ha era 110 el 130 dB till.
Epenis men i subbar?
Men det är väl med subbar som med bilar gör en del. Allt under 800 hk är kasst. Nuff said.
Postad 22 May 2012 - 22:57
Postad 22 May 2012 - 23:18
110 dB vid en testton på 20 Hz t ex . Hör ni inte hur larvigt det låter?
Nej, varför skulle det vara löjligt? För att ens märka av 20 hz kräver ju rejäl volym. Sen ger ju 110 dB en möjlighet att ha låg dist vid svagare volym. Om systemet klarar av 110dB vid lyssningsplatsen med relativt låg dist så kommer den ju klara av 90 dB med väldigt låg förvrängning. Att systemet hela tiden ligger på gränsen för vad den klarar av tycker jag inte är speciellt kul.
Du får gärna vara nöjd med din DD 15, men då får du även inse att alla inte delar dina åsikter och krav.
Postad 23 May 2012 - 05:49
Måste vara fel på min radioshack som efter kompensation på 20 Hz räcker 80 dB lätt till och blir över.
Postad 23 May 2012 - 06:32
Det är konstigt att det en 45 Hz ton skulle vara så öronbedövande utan att ha resonanser med i spelet och sådana är beroende på rummets dimensioner och svåra att bli av med. Inga konstigheter om det skulle vara så med andra ord. I de bästa systemen jag hört så är inga låga toner obehagliga alls, även på höga nivåer.
Om du lyssnar på ett frekvenssvep från 0 till 120 Hz, hör du inga försvagningar eller förstärkningar vid några frekvenser? Det hör man i princip alla rum och anläggningar.
Redigerat av shifts, 23 May 2012 - 06:34.
Postad 23 May 2012 - 07:00
110 dB vid en testton på 20 Hz t ex . Hör ni inte hur larvigt det låter?
Om mina enligt er kassa subbar spel sönder lägenheten vid redan låga volymer lågt ned i Hz och en 45 Hz ton är öronbedövande hög och jag tror apokalypsen har kommit, så fattar jag ärligt inte vad ni ska ha era 110 el 130 dB till.
Epenis men i subbar?
Men det är väl med subbar som med bilar gör en del. Allt under 800 hk är kasst. Nuff said.
Varför denna attityd? Jag säger att en SVS kan klara 108.5dB vid 20Hz och det tycker jag behövs, hade gärna sett att den klarade mer också. Som MKarlsson74 säger så vill man ju gärna ha marginal uppåt. Jag satt senast igår och lyssnade på musik i källarbion på mellan 90-95dB, då vill man ju gärna ha bra med marginal uppåt så att det fortfarande låter bra, eller hur? Jag kör gärna med 3-5dB extra på subben också, då blir den ännu viktigare med denna marginal.
Jag anser mina vara kraftig overkill, jag har aldrig sagt att de är bäst på allt. Dock anser jag de bäst till musik därför jag köpte de. Visst behoven är olika. Jag har precis dämpat basen med basfällor och hör inget bummel längre så jag ha inga resonanser direkt av va jag kan höra.
Måste vara fel på min radioshack som efter kompensation på 20 Hz räcker 80 dB lätt till och blir över.
Du återkommer alltid till detta försvarande av ditt inköp av DD15. Ingen säger att du köpt fel saker. Du tycker att de låter bättre än SVS till musik och behöver kanske utrymmet mer i ditt rum och tycker SVS är för stora. Fine, helt rimliga skäl och var nöjd med det. Du har ju själv sagt att du inte ska diskutera detta något mer, men jag ser dig falla tillbaka till denna diskussion _hela_ tiden
Sen 80dB vid 20Hz, det är inte mycket om man har ett rum att spela i där man inte har grannar att tänka på. Då överdriver jag inte. Jag spelade som sagt närmare 100dB igår med SVS:en och jag är inte ens nära det vissa beskriver som njurskador, blödande näsor, spark i magen m.m. m.m.
Som Shifts säger, känns det som att rummet rasar samman vid 20, 45Hz & 80dB, då har man problem med rummet. Kör som sagt ett svep på 20-120Hz så ska du se att du hör dessa peaker i ljudnivå. Oavsett om du använder basfällor så lär du ha dessa, förhoppningsvis är peaken lite lägre dock. Det är SVÅRT att tämja bas på nivåer så låga som 20 & 45Hz.
Postad 23 May 2012 - 08:26
... det hade varit kul att veta hur högt hassesolo spelade sina subbar när jag var där, då det nog är närmast referens som jag kommer. var det 90db så säger jag att 90 är perfekt. var det 110db så säger jag att 110 är perfekt
... där var det banne mig spark i bröstet och stolskak mm
Postad 23 May 2012 - 09:51
Postad 23 May 2012 - 15:55
Inte bara 45 Hz som är så hög, samtliga toner men 45 låter mer än 20 absolut.
Tycker bara diskussionen snöar in på 130 dB hela tiden. Alla som köper en sub strävar inte efter att spela högt som en jetmotor låter på 10 m avstånd. Det är lite .... Extremt.
Jag har demat mina för vänner och bekanta och alla är eniga om att mina är extrema.
Att då vilja ha 50 dB till rent subjektivt nu i 20 Hz är för mig löjligt.
Har någon i sthlm dubbla pc eller pb 13 u hemma för demo så kommer jag gärna och lyssnar.
Postad 23 May 2012 - 16:51
Har du bara demat 20hz vid 80dB så har du demat för folk som har en Andersson klockradio om dom tycker att de är extrema. 80dB vid 20Hz är inte alls fasligt mycket. Men för de som aldrig lyssnat på liknande utrustning så tycker man kanske det.
Som sagt, det är inte löjligt eller onödigt att en sub klarar 110dB vid 20Hz. Bra skulle jag vilja påstå och i princip nödvändigt om man har en dedikerad bio utan grannar att bry sig om. Som sagt, lite headroom är alltid bra!
Postad 23 May 2012 - 17:27
Postad 23 May 2012 - 17:35
Det är bara du som snöar in på detta. Poängen som jag och många med mig är headroom. Om man t ex vill ha möjligheter till 115 dB vid lyssningsplatsen (vilket är THX standarden vad jag förstår) med ytterst låg förvrängning så fixar man inte detta med ett system som maxar vid 120 dB. Utan man kanske vill ha 10-15, ja kanske t o m 20 dB headroom. Eftersom det ger både extremt låg förvrängning och låg kompression.Tycker bara diskussionen snöar in på 130 dB hela tiden. Alla som köper en sub strävar inte efter att spela högt som en jetmotor låter på 10 m avstånd. Det är lite .... Extremt.
Så jag håller med shifts, att det inte skadar med mer erfarenhet av andras system.
Postad 23 May 2012 - 19:18
Moderna filmer har kanske en toppfaktor om upp till 20-30dB. Det betyder att om du lyssnar vid 80dB behövs det 100-110 i topparna. LFE-kanalen går dessutom 10dB hot som den är. Jag som gillar bas vill dessutom ha 10dB hot uppepå det...
Då går det åt en sisådär......jättemycket pulver för att återge filmen korrekt. Vill du dessutom lyssna på 85-90 cont är det ju bara att plussa på..
Helst skulle man ju kunna lira linjärt ner till DC, men jag gissar att mitt rum inte tillåter hyfsat rakt ner till mer än max 10Hz.
Postad 24 May 2012 - 05:50
Sedan tycker jag ofta bion har lite för högt ljud, det kanske ger er en hint om att jag inte vill maxa.
Hur kan det vara jag som snöar in på 130 dB när alla andra pratar referensnivåer med 20 dB headroom.
Jag är inne på att ställa ned subbarna 10 dB minst mot övriga högtalare.
Varför ? Jo när det är dialog i film så vill man ha lagom så man hör vad de säger, men sedan kommer t ex en explosion och det är tokhögt med bas.ä och allt skakar. Inte behagligt att lyssna så anser jag subjektivt personligen.
En lyssningsrunda med 5-10 basar hemma hos någon hade löst många diskussioner helt rätt.
Men jag tror de som hänger här generellt är extrema bassjunkies, typ 10 st som alltid ger samma inlägg och förespråkar 130 dB ned till DC som exempel.
Jag har hört svs och var inte imponerad då kan jag tillägga.
Men det var å andra sidan långt från perfekt rum och perfekt inställda.
Vi lär aldrig bli överrens i denna diskussion.
Postad 24 May 2012 - 06:24
Lyssnar man på en bra anläggning är det inga problem att höra dialogen även om basarna är korrket nivåinställda.
Postad 24 May 2012 - 06:31
När ljudet blir jobbigt är det ofta förstärkaren och/eller högtalarna som pressas för hårt i kombination med lite för skramlig rumsakustik (eko och skit).
Redigerat av hassesolo, 24 May 2012 - 06:31.
Postad 24 May 2012 - 06:38
haha, nej, det lär det nog inte ha varit =D om jag stöter på honom under kvällens cod-spelande så ska jag nog passa på att fråga om han gjort mätningar på hur högt dom där sakerna spelar ^^
Halva mitt system skall enl. tillverkaren ge:
"Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt"
Så efter som jag har dubbelt upp blir det väl 3-6 dB mer antar jag.
Jag har inte försökt maxa systemet hemma. Det är inte behagligt och jag vill inte riskera att göra sönder nåt. Sen är det jobbigt när det rasar ned filmer...
Postad 24 May 2012 - 07:24
Ni kanske bör beakta att referensnivån inte går att spela på i lägenhet allt som oftast.
Sedan tycker jag ofta bion har lite för högt ljud, det kanske ger er en hint om att jag inte vill maxa.
Hur kan det vara jag som snöar in på 130 dB när alla andra pratar referensnivåer med 20 dB headroom.
Varför ? Jo när det är dialog i film så vill man ha lagom så man hör vad de säger, men sedan kommer t ex en explosion och det är tokhögt med bas.ä och allt skakar. Inte behagligt att lyssna så anser jag subjektivt personligen.
En lyssningsrunda med 5-10 basar hemma hos någon hade löst många diskussioner helt rätt.
Men jag tror de som hänger här generellt är extrema bassjunkies, typ 10 st som alltid ger samma inlägg och förespråkar 130 dB ned till DC som exempel.
Jag har hört svs och var inte imponerad då kan jag tillägga.
Men det var å andra sidan långt från perfekt rum och perfekt inställda.
Vi lär aldrig bli överrens i denna diskussion.
Det är ju precis det jag säger, med lägenhet får man helt andra preferenser. Det jag tyckte var högt i min förra lägenhet, den volymen startar jag förstärkaren med idag. Blir en helt annan femma då man inte har andra att ta hänsyn till.
Sen tycker jag också att man ibland spelar för högt på bion, men då är det diskant, inte bas. Bas finns det oftast väldigt lite av på en biograf.
Sen överdriver du ju hela tiden, visa mig de 10 personerna i denna tråd som förspråkar 130dB. Det de flesta är överrens om är att det är bra med marginal uppåt med tanke på peakar i ljudspår, distortion osv.
Vad du tycker om SVS är väl egentligen rätt oväsentligt när det gäller max ljudtryck? Kör du på dina DD15, inget fel i det som sagt. Men att säga att 80dB vid 20Hz är extremt, det är inte sant och att säga att det är onödigt att en sub klarar 110dB i ett rum där man spelar runt 85-90dB är inte heller sant. Det är ingen nackdel och bara en fördel.
Har man som Hassesolo säger, ett rum som fungerar bra rent akustiskt så är det inga som helst problem med en sub ställd 3-6dB över resterande högtalare. Låter det bumligt då så har man problem med akustiken.
Postad 24 May 2012 - 09:32
jag lägger en vild gissning på att det kanske var en 110 när vi var ett gäng hos dig, och då blir det headroom på finfina 20db ^^Halva mitt system skall enl. tillverkaren ge:
"Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt"
Så efter som jag har dubbelt upp blir det väl 3-6 dB mer antar jag.
Jag har inte försökt maxa systemet hemma. Det är inte behagligt och jag vill inte riskera att göra sönder nåt. Sen är det jobbigt när det rasar ned filmer...
sen det här med behagligt ljud och akustik. allt äro av yppersta vikt, men så finns det en till parameter, hur individen upplever ljudets trevlighet.
jag tyckte att både hasses och nights hemmabios var lite för vassa i diskant, dom gjorde lite ont i mina öron. detta trots att hasse har en väldigt rak linje i sitt rum. basen var vid samma tillfälle absolut inget påfrestande, utan tvärt om uppiggande.
så alla kan ju inte lyssna på samma ljud även om det teoretiskt är ett väldigt bra ljud. min tant är overall ljudkänslig, men speciellt på bas, så där skulle säkert 80db vara på tok för högt redan
Postad 24 May 2012 - 09:36
Postad 24 May 2012 - 18:22
Du borde kolla över rum och anläggning. Kanske någon inställning ?
Det där är ju bara rent fel. Så funkar det inte om det är vettigt inställt i ett vettigt rum.
Postad 24 May 2012 - 21:24
Å andra sidan plÅgar du väl "tanten" med en basnivÅ som ligger ca 20dB högre än vad som är tänkt i mixen? SÅdana ju dina preferenser.
... nu ska vi inte gå in på såna petitesser. klart att man måste höra basen
Postad 25 May 2012 - 08:00
Jag bor i lägenhet och vill nog hävda att det inte behöver minska ner på kraven. Placeringen av rummet, hur välisolerat det är och vilken sorts grannar man har påverkar stort. Jag skulle inte vilja ha mindre SPL förmåga än vad jag har nu iaf.Det är ju precis det jag säger, med lägenhet får man helt andra preferenser.
Postad 25 May 2012 - 08:04
Jag bor i lägenhet och vill nog hävda att det inte behöver minska ner på kraven. Placeringen av rummet, hur välisolerat det är och vilken sorts grannar man har påverkar stort. Jag skulle inte vilja ha mindre SPL förmåga än vad jag har nu iaf.
Om vi säger så här då, de flesta spelar lägre i lägenhet än i hus med dedikerade rum, och får andra preferenser över vad som är högt eller ej när de spelar hemma
Självklart så spelar byggnad, rum & grannar in.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Dali E-12F subwoofer, missljud, brummar och vinande
10 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?