Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)
674 svar till detta ämne
Postad 13 October 2012 - 21:32
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Hehe du skriver ju samma sak nästan varje gång.
Hur ser era objektiva tester ut? Är själva ordet "objektivt" ett ord som ino-folk tvingas att använda och avguda?
Får ni aldrig leva, lyssna och ha kul?
Måste vara ett bittert liv, om man ratar allt annat än mäta på produkter i ett labratorium.
Postad 13 October 2012 - 21:38
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Är inte sunfiren ganska lÄtt? 24kg... Jag har inga problem att vandra omkring med mina ~35kg (st) subbar 
Jo, men du måste testa det för att förstå, hjärnan tror att den lilla klumpen väger lite och lurar dig. 24kg på 30x30"30 känns speciellt.
Postad 13 October 2012 - 21:44
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Nu börjar tråden gå alldeles för Off Topic. Åter igen är det samma kockar som är med i soppan. Är man inte villig att tillföra trådens ämne eller diskussionen något vettigt så bör man inte delta alls. Personangrepp eller förlöjliganden kommer hädanefter att leda till en varning direkt!
Postad 13 October 2012 - 21:45
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Hehe du skriver ju samma sak nästan varje gång.
Hur ser era objektiva tester ut? Är själva ordet "objektivt" ett ord som ino-folk tvingas att använda och avguda?
Får ni aldrig leva, lyssna och ha kul?
Måste vara ett bittert liv, om man ratar allt annat än mäta på produkter i ett labratorium.
Nu kommer påhoppen igen. Oväntat...  Vad var poängen förresten? Du svarade aldrig? Objektiva tester, vem har sagt någonting om det? Det är ju du som tar upp det nu. Jösses... Jag har ägnat hela dagen åt att lyssna på två anläggningar. MBL Extreme och Meridians DSP 8000. Så jag har levt, lyssnat och haft kul hela dagen. Varför tror du att jag inte lyssnar på saker och har kul förresten? Sluta hitta på saker och hoppa på folk hela tiden.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 13 October 2012 - 21:50.
Postad 13 October 2012 - 22:20
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Ja Audio Concept är en fin butik
Postad 13 October 2012 - 22:28
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Jo, men du måste testa det för att förstå, hjärnan tror att den lilla klumpen väger lite och lurar dig.
24kg på 30x30"30 känns speciellt.
Och mina XTZ 99 W10.16 väger in på 26kg/st
Postad 13 October 2012 - 22:38
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Och mina XTZ 99 W10.16 väger in på 26kg/st 
Härligt! då är dina 2kg bättre
Postad 13 October 2012 - 22:48
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Ja Audio Concept är en fin butik 
Tack! Nu har du precis bevisat varför jag avråder folk ifrån att diskutera med dig. Du kan inte stå för någonting du säger. Bara massa påhopp för att sedan inte stå till svars för någonting. Löjligt... Ja, det är en trevlig butik med trevlig personal. Till pampig musik, gärna symfonisk, så är nog just MBL Extreme bland det bästa du kan få tag på. Verkligen en upplevelse att lyssna på sådan musik i den anläggningen.  Senast jag var in dit så dissade en kille i personalen DD18+ något alldeles enormt för övrigt.
Postad 13 October 2012 - 22:49
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Jo, men du måste testa det för att förstå, hjärnan tror att den lilla klumpen väger lite och lurar dig.
24kg på 30x30"30 känns speciellt.
När doglas2009 skrev "vandra omkring", så har jag en känsla av att han menade att suben inte står still vid lyssning.. Men det förstod du va? Du verkar ju ha koll på läget..
Postad 13 October 2012 - 23:10
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
När doglas2009 skrev "vandra omkring", så har jag en känsla av att han menade att suben inte står still vid lyssning.. Men det förstod du va? Du verkar ju ha koll på läget..
Herregud, för det första så menade han precis det han skrev, att hans subbar väger 35kg och dom orkar han bära runt på utan problem, med andra ord, han menade på att 24 fjuttiga kg är väl inget och lyfta. För det andra så kommer du in i tråden, tillför inget, utan bara slänger ur dig en häckel kommentar mot mig, och detta precis efter att moderator bett oss att vi ska hålla oss till topic och INTE göra som du precis gjorde. Men va då, du har la koll på läget..
Postad 13 October 2012 - 23:54
Daniel_75
-
Daniel_75
-
Lärjunge
-
-
435 inlägg
Jag har hört Reference subben från DT. Det är helt klart en bra sub men inte lika bra som SVS PB13U och Velodyne DD-15 om jag skall jämföra.
Fortfarande håller jag PB/PC 13U till film och Velodyne DD till musik. Inte för att någon är dålig på något, de är sjukt bra på bägge men om man skall välja.
Sedan är säkert en del DIY projekt riktigt bra men jag har aldrig varit händig så det är inget för mig.
Såg en film idag med mina två DD-15 (Hunger games), anser det vara sådan sjuk overkill vid vissa scener (när ett skepp kom åkande med motorerna mullrande en bit in i filmen) egentligen, så att gå på något värre är bara löjligt.
Rummet skakade f*n sönder nästan och jag fick snabbt trycka in filmläget som jag lagt 12 dB lägre för subben jämfört med den raka frekvensgången som jag kör för musik, när sofforna skakar ordentligt och brallorna fladdrar är det lite i värsta laget tycker jag.
Postad 13 October 2012 - 23:59
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Härligt! då är dina 2kg bättre 
Vet inte om de låter bättre dock... Men jag gillar dem skarpt då det är fin konstruktion för det ynka pris de har. Räcker gott o blir över i en bio grotta på 9,24 kvadrat meter. Fast ibland så blir man ju sugen på ett par lms 5400ultra basar, men fy fasen o få plats med dem under duken... knappa 50cm från golv till underkant av dukramen...
Postad 14 October 2012 - 00:05
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag har hört Reference subben från DT. Det är helt klart en bra sub men inte lika bra som SVS PB13U och Velodyne DD-15 om jag skall jämföra. Fortfarande håller jag PB/PC 13U till film och Velodyne DD till musik. Inte för att någon är dålig på något, de är sjukt bra på bägge men om man skall välja. Sedan är säkert en del DIY projekt riktigt bra men jag har aldrig varit händig så det är inget för mig.
Såg en film idag med mina två DD-15 (Hunger games), anser det vara sådan sjuk overkill vid vissa scener (när ett skepp kom åkande med motorerna mullrande en bit in i filmen) egentligen, så att gå på något värre är bara löjligt. Rummet skakade f*n sönder nästan och jag fick snabbt trycka in filmläget som jag lagt 12 dB lägre för subben jämfört med den raka frekvensgången som jag kör för musik, när sofforna skakar ordentligt och brallorna fladdrar är det lite i värsta laget tycker jag.
Är det Trinity Signature modellen du har hört alltså? den med 2st aktiva 14" element och 4st passiva 14" radiatorer. Den "vanliga" Reference modellen har jag oxå hört, och den imponerade väl hyffsat, men finnish är väl inte direkt Def-Techs bästa sida (dom ser lite väl början på -90 talet ut)
Postad 14 October 2012 - 00:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag har hört Reference subben från DT. Det är helt klart en bra sub men inte lika bra som SVS PB13U och Velodyne DD-15 om jag skall jämföra. Fortfarande håller jag PB/PC 13U till film och Velodyne DD till musik. Inte för att någon är dålig på något, de är sjukt bra på bägge men om man skall välja. Sedan är säkert en del DIY projekt riktigt bra men jag har aldrig varit händig så det är inget för mig.
Såg en film idag med mina två DD-15 (Hunger games), anser det vara sådan sjuk overkill vid vissa scener (när ett skepp kom åkande med motorerna mullrande en bit in i filmen) egentligen, så att gå på något värre är bara löjligt. Rummet skakade f*n sönder nästan och jag fick snabbt trycka in filmläget som jag lagt 12 dB lägre för subben jämfört med den raka frekvensgången som jag kör för musik, när sofforna skakar ordentligt och brallorna fladdrar är det lite i värsta laget tycker jag.
så går det när man har dubbla 15" i ett så pass "litet" utrymme
Postad 14 October 2012 - 12:33
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Väldigt trevligt system du har! Tips på filmer med extrem djupbas mottages gärna  (Under 15hz, gärna lägre)
Postad 14 October 2012 - 12:35
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
så går det när man har dubbla 15" i ett så pass "litet" utrymme 
Sen ska man inte glömma bort att vad folk upplever är extremt varierande. När "huset skakar" för vissa så kan andra uppleva det som dåligt tryck.
Postad 14 October 2012 - 12:42
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Sen ska man inte glömma bort att vad folk upplever är extremt varierande. När "huset skakar" för vissa så kan andra uppleva det som dåligt tryck.
Jo så är det ju alltid, dom älskade "subjektiva intrycken", dock så anser och vet väl dom flesta som lyssnat på dubbla Velodyne DD15 att dom flyttar ganska bra med luft i ett rum i den storleken.
Postad 14 October 2012 - 12:44
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag kan tipsa om en låt med mycket energi runt 12Hz.
Alva Noto - Haliod Xerrox Copy 11
Finns på spotify. Då slipper du rota i filmerna. Detta råkar dessutom vara ett av mina favoritspår. Jag brukar spela den så stark att brusljuden är precis under smärtgränsen. Då vet jag också att mina basar precis klarar sig. Vid 2.15 in i låten kan det dock vara läge att dra ned volymen. Pipen som kommer kan nog vara vassa i vissa system.
Postad 14 October 2012 - 12:47
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Väldigt trevligt system du har!
Tips på filmer med extrem djupbas mottages gärna (Under 15hz, gärna lägre)
Extrem djupbas, tjaa, det finns en hel del =) Hulken 2008 (favoriten), War of the worlds, How to train your dragon, Cloverfield, Sagan om ringen filmerna, Xmen first class som jag såg igår har riktigt tung och djup bas också. Ja detta var några favoriter, finns många fler =)
Postad 14 October 2012 - 12:56
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Jag kan tipsa om en låt med mycket energi runt 12Hz.
Alva Noto - Haliod Xerrox Copy 11
Finns på spotify. Då slipper du rota i filmerna. Detta råkar dessutom vara ett av mina favoritspår. Jag brukar spela den så stark att brusljuden är precis under smärtgränsen. Då vet jag också att mina basar precis klarar sig. Vid 2.15 in i låten kan det dock vara läge att dra ned volymen. Pipen som kommer kan nog vara vassa i vissa system.
Sitter du verkligen och lyssnar på det där?! =) Visst, i en film så skulle det passa rätt bra, men att bara att sitta och lyssna på.. Är ju nästan bara en massa bas som typ dränker en! =) Men det är klart, hamnar man i rätt stämning så kan det vara coolt, skulle dock behöva massa svamp eller nåt för det tror jag.. haha =)
Postad 14 October 2012 - 13:10
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Tack för tipsen Komorok och Mikael, ska testa om en stund.
Dock har jag inte Hulken rullen på BD.
Postad 14 October 2012 - 13:16
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Duger nog med dvd också för att lyssna på lite djupbas.
Postad 14 October 2012 - 13:33
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
batman filmerna är rätt sköna med.
Postad 14 October 2012 - 13:38
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Duger nog med dvd också för att lyssna på lite djupbas.
Nja inte under 20hz vanligtvis? Vissa av dom här nya filmerna på BD har ju information neråt 5hz. batman filmerna är rätt sköna med.
Transformers!
Postad 14 October 2012 - 13:41
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag vet inte. Men jag TROR inte att infrainformationen är bortfiltrerad på dvd.
Postad 14 October 2012 - 13:43
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
TROR inte att det finns mer information vanligtvis än typ 20hz. Vem orkar kolla upp hur det generellt ser ut på DVD gentemot BD fronten angående detta?
Postad 14 October 2012 - 13:44
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Nää det är den knappast.. något som jag märkt med BD är att dom många gånger har en högre grundvolym än DVD versionerna. Ljudmixen är dessutom oftast bättre, tycker jag.
Postad 14 October 2012 - 13:46
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Höll på att rensa upp i tidningshögen hemma, hittade nummer 6 2012 HemmaBio och snabbkikade. De testar Ken Kreisel MX-700 Mk3 där, med 2x8" för 18.000:- Citerar: Med en F-3 dB-punkt runt 30Hz och -10dB nere vid 20Hz är det ingen överdrift att säga att MX-700 Mk3 går hela vägen ned."Skojar dom med oss? En sub för 18k och de tycker att den verkligen går hela vägen ned när den har en F3 punkt på 30Hz? Okej om det var 20Hz f3, inte 30 (!?), då kanske man kan kläcka ur sig något sådant.
Postad 14 October 2012 - 13:48
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Har de mätt upp den i rum eller frifält? Är det i frifält så lär den gå djupare i ett rum iaf.
Postad 14 October 2012 - 13:49
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Höll på att rensa upp i tidningshögen hemma, hittade nummer 6 2012 HemmaBio och snabbkikade. De testar Ken Kreisel MX-700 Mk3 där, med 2x8" för 18.000:-
Citerar: Med en F-3 dB-punkt runt 30Hz och -10dB nere vid 20Hz är det ingen överdrift att säga att MX-700 Mk3 går hela vägen ned."
Skojar dom med oss? En sub för 18k och de tycker att den verkligen går hela vägen ned när den har en F3 punkt på 30Hz?
Okej om det var 20Hz f3, inte 30 (!?), då kanske man kan kläcka ur sig något sådant.
Det är väl inte så dåligt för den lilla lådan/modellen med dubbla 8".
Postad 14 October 2012 - 13:52
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Har de mätt upp den i rum eller frifält? Är det i frifält så lär den gå djupare i ett rum iaf.
Det måste ju vara frifält med tanke på hur kurvan ser ut. Oavsett så är ju en -3dB punkt vid 30Hz inte mycket att hänga i julgranen enligt mig, inte när man är på den prisnivå gällande sub. Vore en annan sak om den kostade 6k.
Postad 14 October 2012 - 13:54
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Här kommer en rackare med en riktigt löjlig peak vid 6Hz. Säljaren på Reference Audio höll nog på att skita ner sig när jag var på demo där. Jag lyssnade på Elacs nya fs 509 JET eller vad den heter. Han frågade hur starkt jag ville spela. Jag sa att han gärna kunde dra på ordentligt men att han skulle vara försiktig med just den här låten för att den är extremt speciellt mixad och kan vara lite elac (  ) för många högtalare. Stolt som han var med tanke på att det var Sverigepremiär och allt, så sa han att man i princip kan spela hur starkt som helst med dessa högtalare. Så han drog på som bara den. Jag tyckte att det lät väldigt ansträngt och liksom "svajigt" och bad honom sänka. Han undrade varför, sen pekade jag på elementen. Det såg ut som att dom skulle flyga ur högtalaren vilken sekund som helst. Jag lovar att försäljaren hade tagit världsrekord i "kasta sig fram till volymkontrollen" i grenen 3m fristil. Unni Wilhelmsen – Pedestrian Slow
Postad 14 October 2012 - 13:55
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Nej, deras uttalande är ju lika löjligt oavsett. 30Hz är ju knappast hela vägen ned.
Postad 14 October 2012 - 14:00
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Nu blir det sista rullen på referens volym Komorok  , innan jag packar ner subben i sin låda igen. AVP2  Här kommer en rackare med en riktigt löjlig peak vid 6Hz. Säljaren på Reference Audio höll nog på att skita ner sig när jag var på demo där. Jag lyssnade på Elacs nya fs 509 JET eller vad den heter. Han frågade hur starkt jag ville spela. Jag sa att han gärna kunde dra på ordentligt men att han skulle vara försiktig med just den här låten för att den är extremt speciellt mixad och kan vara lite elac ( ) för många högtalare. Stolt som han var med tanke på att det var Sverigepremiär och allt, så sa han att man i princip kan spela hur starkt som helst med dessa högtalare. Så han drog på som bara den. Jag tyckte att det lät väldigt ansträngt och liksom "svajigt" och bad honom sänka. Han undrade varför, sen pekade jag på elementen. Det såg ut som att dom skulle flyga ur högtalaren vilken sekund som helst. Jag lovar att försäljaren hade tagit världsrekord i "kasta sig fram till volymkontrollen" i grenen 3m fristil. 
Unni Wilhelmsen – Pedestrian Slow
Hahaha
Postad 14 October 2012 - 14:12
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Postad 14 October 2012 - 14:13
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
GLHF!
Tnx!
Postad 14 October 2012 - 14:14
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Nej, deras uttalande är ju lika löjligt oavsett. 30Hz är ju knappast hela vägen ned.
Jag menar det, det är ju kanske helt ok prestanda för att vara 2x8" i en köpessub. Men som vi är inne på, att säga att en sub som ger -10dB vid 20Hz går hela vägen. Det är ju att lura en ev. konsument enligt mig.
Postad 14 October 2012 - 14:19
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag menar det, det är ju kanske helt ok prestanda för att vara 2x8" i en köpessub. Men som vi är inne på, att säga att en sub som ger -10dB vid 20Hz går hela vägen. Det är ju att lura en ev. konsument enligt mig.
Japp. Jag tycker nog ärligt talat att hemmabiotidningen bara verkar vara en enda stor förtäckt annons. Och att folk som jobbar med att bedöma Audio- och bildutrustning tillåts ha så låg kunskapsnivå är skrämmande och patetiskt.
Postad 14 October 2012 - 15:36
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Instämmer, samma "problem" har vi nästan i alla hifi-affärer runt om i landet.
Alltså att personalen ej besitter de kunskaper som dom borde.
Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 15:37.
Postad 14 October 2012 - 15:39
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Det måste ju vara frifält med tanke på hur kurvan ser ut.
Oavsett så är ju en -3dB punkt vid 30Hz inte mycket att hänga i julgranen enligt mig, inte när man är på den prisnivå gällande sub. Vore en annan sak om den kostade 6k.
Inte ens då är det bra! Mina har ett f3 på 25hz. Så nä inte dugligt ens vid 6k.
Postad 14 October 2012 - 15:46
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
sedan är f3 inte allt, finns subbar som har f3 på 20hz o lägre som låter apa.
Postad 14 October 2012 - 16:39
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
sedan är f3 inte allt, finns subbar som har f3 på 20hz o lägre som låter apa.
Underbart inlägg. En till som LYSSNAR!
Postad 14 October 2012 - 17:41
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Blev ngn timme "Avatar" oxå innan subben åkte ner i sin låda igen
Ken Kreisel DXD-12012 är en fenomenalt väl konstruerad subwoofer, den spelar högt, tight och med en jefla attack.
Den har inga som helst problem att spela högre upp i registret runt 100hz, och passar därför ypperligt bra ihop med stativare, monitorer osv. (ska bli riktigt intressant att få se och höra Kreisels nya högtalar-system som är på ingående)
Kvalitet och utseende, reglage, element osv ser oxå väldigt bra ut, det enda jag reflekterar över är att lådan på _vissa_ ställen kunde varit lite mer stum. sidopanelerna på lådan, dom i svart pianolack är tjockare och stummare än övriga sidor.
Och själva kablarna som man kan se om man öppnar subwooferns nedre "luckor" som går till elementet ser lite väl klena ut (dock behöver ju inte detta vara negativt för själva signalen, men hade inte gjort ngt om det suttit en grövre kabel där)
Sen så spelar inte subben enligt mina mått sett avgrundsdjupt, men detta kan säkert ordnas genom att köra med dubbla DXD-12012, för mer output i låga frekvenser. (här snackar jag riktigt låga frekvenser, uppskattningsvis under 15hz)
Jag är väldigt imponerad av subben ifråga och den ligger just nu högt upp på min sub-lista över tänkbara kandidater.
Kommer testa ett par till modeller här hemma innan jag bestämmer mig helt.
Och jag vill tacka killarna på Hembiobutiken i Frölunda för utlåningen av subben, tack!
Mvh
Micke
Edit: detta är ju mina subjektiva åsikter om denna subwoofer, och kan inte tas som vetenskaplig fakta
Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 19:00.
Postad 14 October 2012 - 17:42
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Men i det här fallet handlade det om att hemmabiotidningen påstod att f3 vid 30Hz var att gå hela vägen ned. Att det enda viktiga är att ha en f3 på 20Hz har jag inte sett att någon har påstått heller.
Edit: EtageMedia: Du har rätt i att det inte hade gjort något om kablarna i din lånade bas hade varit grövre. Det hade faktiskt inte påverkat signalen ett smack. Hade kablarna varit kopplade till en högtalare med låg impedans och varit driven av ett rörsteg hade det dock varit av stor vikt att ha grov och kort kabel.
Redigerat av Unregistered757ca215, 14 October 2012 - 17:45.
Postad 14 October 2012 - 17:53
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Men i det här fallet handlade det om att hemmabiotidningen påstod att f3 vid 30Hz var att gå hela vägen ned. Att det enda viktiga är att ha en f3 på 20Hz har jag inte sett att någon har påstått heller.
Edit: EtageMedia: Du har rätt i att det inte hade gjort något om kablarna i din lånade bas hade varit grövre. Det hade faktiskt inte påverkat signalen ett smack. Hade kablarna varit kopplade till en högtalare med låg impedans och varit driven av ett rörsteg hade det dock varit av stor vikt att ha grov och kort kabel.
Hur VET du det?
Postad 14 October 2012 - 17:59
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Kabeln utgör ingen relevant serieresistans eftersom den är så kort och den pyttelilla induktansen påverkar bara diskanten. Kapacitansen är också i stort sett obefintlig och påverkar inget heller. Jag lovar att talspoletråden är avsevärt mycket längre och tunnare.
Postad 14 October 2012 - 18:05
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Kabeln utgör ingen relevant serieresistans eftersom den är så kort och den pyttelilla induktansen påverkar bara diskanten. Kapacitansen är också i stort sett obefintlig och påverkar inget heller. Jag lovar att talspoletråden är avsevärt mycket längre och tunnare.
varåå menar du att mina transparent ultra är overkill
Postad 14 October 2012 - 18:25
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jo men detta är ENBART teorier, man kan inte veta just angående denna subben ifråga, 2st 12" KK-element, kopplade i push-pull konfiguration, slutsteg som ger 2000w peak...... om kabeln hanterat signalen annorlunda om kabel arean varit grövre. Jag skulle vilja påstå att så är fallet, dock är det säkerligen inte hörbart. "Istort sett obefintlig, och påverkar inte" ...... den finns, och enligt mig så påverkar den givetvis då, hörbart eller inte. Och vi (jag) pratar inte om talspoletråden, utan om kabelparet som är kopplat till elementet, talspoletråden är ointressant.
Redigerat av EtageMedia, 14 October 2012 - 18:29.
Postad 14 October 2012 - 18:28
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det är inte enbart teorier. Det är fysik. Alla egenskaper är fullt mätbara och HAR blivit uppmätta hos kablar i många, många år om och om igen.
Ifrågasätter du bara för att göra det?
Postad 14 October 2012 - 18:49
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Det är inte enbart teorier. Det är fysik. Alla egenskaper är fullt mätbara och HAR blivit uppmätta hos kablar i många, många år om och om igen.
Ifrågasätter du bara för att göra det?
Mätning är en sak, det hörbara skillnaderna emellan olika kablar är en annan sak. Men nu ska vi inte prata högtalarkablar och RCA-kablage, utan det var ju bara det att jag sa att jag tyckte kablarna på subben i fråga var i klenaste laget. Ifrågasätter i detta fallet på samma sätt som tex du och Brallson ifrågasätter annat folk. så det vet du nog svaret på själv.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|