Officiell tråd - Dune HD Base 3D
810 svar till detta ämne
Postad 15 augusti 2013 - 10:42
Unregistereda7fc6b80
-
Unregistereda7fc6b80
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
Har du kikat på DuneX? http://www.homecinem...-t29941763.html
Finns en tråd på MPCClub också. http://www.mpcclub.c...ead.php?t=24436
Körde DuneX innan, tycker dock det är rent uselt i jämförelse. Kanske kan ge det en chans till men tyckte inte den hittade många utav mina filmer och sedan var layouten vid export inte i närheten av de Theme från Yadis, men är ju bortskämd med Plex och XBMC när man körde Mac Mini i många år
Postad 15 augusti 2013 - 10:50
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Ok, har inte kört DuneX bara läst om det.
Redigerat av ktd, 15 augusti 2013 - 10:51.
Postad 18 augusti 2013 - 10:12
Freddanc
-
Freddanc
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Någon som har koll på vilket ljud som är bäst att välja av PCM och DTS Neo 2:5 från min Samsung TV? Har ett bose 5.1 system.
Redigerat av Freddanc, 18 augusti 2013 - 10:13.
Postad 21 augusti 2013 - 23:04
jisv80
-
jisv80
-
Rookie
-
1 inlägg
Vad har ni för hårddisk installerad i era Dune Hd Base 3D, läser på Dunes hemsida att rekommenderar max 5400rmp och 1 till 2 skivor/plattor för att hålla ner värmeutvecklingen. Funderar på att stoppa i WD Red eller WD Green 3Tb dessa är på 5400rpm men är något större än vad som rekommenderas, någon som kör dessa och kan uttala sig ang värmen?
/Jimmy
Postad 30 augusti 2013 - 17:04
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Precis fått min Dune Base 3D och får inte igång 3D alls. Vad gör jag för fel? ISOns spellista visar tydligt att det är 3D och kopplat till samma port som min gamla blu-rayspelare som körde 3D.
Postad 30 augusti 2013 - 17:07
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Kolla i Setup/Video/Advanced att HDMI 3D Support är på.
Postad 30 augusti 2013 - 17:22
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Är igång och senaste fw, blir helt ställd =) Till skillnad från min gamla Smart D1 är denna bara problem så här långt.
Postad 30 augusti 2013 - 17:28
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Kolla om du kan aktivera 3D på din Tv när filmen är igång. Så måste jag göra för att stänga av 3D eftersom jag sällan vill kolla i 3D.
Det är ju något i din setup/inställningar eftersom det funkar klockrent på mina två Dune (Base 3D & 303D) direkt ur lådan.
Testa en annan iso/bdmv med 3D. Kan ju vara "fel" på den iso du har.
Postad 30 augusti 2013 - 17:31
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Testat mina 3 senaste filmer, 3D-inställningarna syns inte på projektorn utan en godkänd signal, och de syns ej nu. Filmerna syns ju i browsern som 1080P 3D spellistor så de identifieras ju. Fungerade perfekt med min gamla oppo. Ska undersöka lite till
Postad 30 augusti 2013 - 17:34
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Måste nästan vara något i inställningen i Dunen.
Blir lite avis nu när det är fredag och du har felsökning att roa dig med. Sånt är alltid kul, så länge man kan lösa det så klart.
Kanske en total återställning och börja om med inställningarna.
Redigerat av ktd, 30 augusti 2013 - 17:34.
Postad 30 augusti 2013 - 17:52
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3 659 inlägg
Testat mina 3 senaste filmer, 3D-inställningarna syns inte på projektorn utan en godkänd signal, och de syns ej nu. Filmerna syns ju i browsern som 1080P 3D spellistor så de identifieras ju. Fungerade perfekt med min gamla oppo. Ska undersöka lite till 
Vet att när det gällde oppo så kunde man tvinga igenom en 3d si gnal fast förstärkaren inte hade hdmi 1,4 detta går inte med dune spelaren har du en förstärkare som klarar 3d?
Postad 30 augusti 2013 - 17:57
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Med tanke på att jag spelat 3D innan så är det väl ett ganska tydligt tecken på att jag har det som krävs. Och skumt nog så fungerade det till slut, vet inte om det var dunen som bråkade, kopplade om lite hit och dit och vipps krävde den restart med stora bokstäver på displayen. Nu så fungerar 3D bd-iso hyffsat, lite buggar som man är beredd på, ljud går ut sync när man spolat etc. Men rör man inget så fungerar det utmärkt!
Postad 31 augusti 2013 - 21:00
Hampan
-
Hampan
-
Användare
-
-
123 inlägg
Beställde min hos Dustin igår, fick bra pris på den (1950kr)
Längtar tills ja får hem den
Är det svårt att installera yadis ? Så man får omslagen etc att se snyggt ut
Postad 01 september 2013 - 10:52
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Körde min från dustin med, fick leveransdatum 4/9 och beställde i onsdags, hade den i fredags  Så både bra/bästa pris och snabb leverans. Funderat på yadis jag med och kollar på denna guiden just nu: http://www.mediasmar...0-for-the-dune/
Postad 01 september 2013 - 11:09
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Vill minnas att det finns rätt mycket om Yadis i den nålade tråden om Dune ovan.
Redigerat av Erik_N, 01 september 2013 - 11:10.
Postad 01 september 2013 - 17:57
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Sitter och mins yadis till min gamla dune. Och varför jag sket i det! Någon som råkar ha koll på hur man kör nfs så man kan ansluta via smb med yadis och spela upp filmen via nfs? (smb tillåter bara 1 anslutning, så aningen film eller yadis då)
Postad 01 september 2013 - 22:24
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Jag har inte testat Yadis (eller Zappiti) så där har jag inga tips. Jag kör med My Movies till min HD Max. Det kostar en slant, men jag tycker att det är precis vad jag vill ha. Kan laddas ner och utvärderas under några veckor utan att man betalar. På Component finns en tråd om lite olika program för Dune. Där har jag skrivit en del och lagt in några bilder från My Movies.
Postad 02 september 2013 - 05:51
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Efter dagens första försök så fick jag rätt på allt. Var bara en folder i min utdelning som strulade som jag inte behöver egentligen ens. Dune med yadis = win win enligt mig nu. Extremt smutt interface och givetvis startar jag upp det direkt med maskinen. Känns som en helt ny leksak
Postad 02 september 2013 - 10:45
Hampan
-
Hampan
-
Användare
-
-
123 inlägg
Körde min från dustin med, fick leveransdatum 4/9 och beställde i onsdags, hade den i fredags Så både bra/bästa pris och snabb leverans. Funderat på yadis jag med och kollar på denna guiden just nu: http://www.mediasmar...0-for-the-dune/
Fan, fick leverans dag 19/9... Hoppas jag får min denna vecka :-) Dustin brukar ju vara snabba. Beror väl på vart deras distributör finns
Postad 02 september 2013 - 16:38
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Beställde min hos Dustin igår, fick bra pris på den (1950kr) Längtar tills ja får hem den Är det svårt att installera yadis ? Så man får omslagen etc att se snyggt ut
Är det minus moms ?
Postad 02 september 2013 - 20:39
robin8
-
robin8
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Fan, har dom slutat uppdatera den här spelaren? Man kan ju undra.
Postad 02 september 2013 - 22:08
Hampan
-
Hampan
-
Användare
-
-
123 inlägg
Är det minus moms ?
Hej, betalade 1950:- inkl moms och frakt...
Postad 03 september 2013 - 13:20
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Hej, betalade 1950:- inkl moms och frakt...
Ok, beställde min från hembiobutiken.se igår och fick den idag, 2790kr med 3 års garanti :-)
Postad 03 september 2013 - 19:41
DingDingDing
-
DingDingDing
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej.
Nästan alltid nu förtiden så buffrar min base 3d alla filmer. Oavsett format, är det någon inställning man kan göra för att slippa det eller? Spolar jag fram typ 30 sekunder då slipper jag buffrandet, men sen kan det återkomma 10 - 20 min senare.. Flera ggr per film.. Kör trådlöst och det är ingen skillnad med kabel i.. Spelar upp via yadis och vanligt via smb.. Någon som vet vad det är för fel?
/Ding
Postad 03 september 2013 - 21:34
Hampan
-
Hampan
-
Användare
-
-
123 inlägg
Ok, beställde min från hembiobutiken.se igår och fick den idag, 2790kr med 3 års garanti :-)
Okej, nöjd med den ? :-)
Postad 04 september 2013 - 20:07
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Okej, nöjd med den ? :-)
Ja har bara känt på den lite och det verkar lovande, har provat my movies och det funkade smidigt och ser snyggt ut, vill hitta något liknande för musiken gärna så att man styra från android plattan och via dunen på tvn. Både och alltså :-)
Postad 05 september 2013 - 09:36
Hampan
-
Hampan
-
Användare
-
-
123 inlägg
Ja har bara känt på den lite och det verkar lovande, har provat my movies och det funkade smidigt och ser snyggt ut, vill hitta något liknande för musiken gärna så att man styra från android plattan och via dunen på tvn. Både och alltså :-)
Nice.. Ang my Movies, måste man ha datorn igång för att det ska fungera ? Har lagt in alla mina Blu-ray i iPad appen, har samtliga mina Blu-ray rippade som mkv på några nas. Jag kommer att ha en hdd i dune kan man lägga in my Movies på den och peka till filmerna som ligger på mina nas?
Postad 05 september 2013 - 10:55
Lusen
-
Lusen
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nice.. Ang my Movies, måste man ha datorn igång för att det ska fungera ? Har lagt in alla mina Blu-ray i iPad appen, har samtliga mina Blu-ray rippade som mkv på några nas. Jag kommer att ha en hdd i dune kan man lägga in my Movies på den och peka till filmerna som ligger på mina nas?
Postad 05 september 2013 - 10:59
Lusen
-
Lusen
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej, om man ska rippa blue ray, vilket format ska det ha om man ska köra den från en nas o vill ha text på filmen, samt vilket format ska rippade dvd:er ha,
Vilket är bästa prog för o rippa?
Tacksam för svar
Mvh
Postad 05 september 2013 - 11:04
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Gör en backup av dina br så behåller du 100% kvalité. AnyDVD HD är ett av många program för det. http://www.slysoft.c...n/anydvdhd.html
Postad 05 september 2013 - 11:14
Hampan
-
Hampan
-
Användare
-
-
123 inlägg
Hej, om man ska rippa blue ray, vilket format ska det ha om man ska köra den från en nas o vill ha text på filmen, samt vilket format ska rippade dvd:er ha, Vilket är bästa prog för o rippa? Tacksam för svar Mvh
Hej, jag rippar mina Blu-ray till .mkv med makemkv som är gratis. Jag tar bort allt extra material, ljudspår samt subtitles jag inte vill ha med. Blir bara en .mkv fil där flera ljudspår samt texterna ligger i.
Postad 05 september 2013 - 12:02
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Du behöver ej ha datorn igång, jag sparade mina my movie filer på ett sd kort i dunen. Du kan förmodligen ha filmerna var som helst bara du kan hitta dem i my movies. Nice.. Ang my Movies, måste man ha datorn igång för att det ska fungera ? Har lagt in alla mina Blu-ray i iPad appen, har samtliga mina Blu-ray rippade som mkv på några nas. Jag kommer att ha en hdd i dune kan man lägga in my Movies på den och peka till filmerna som ligger på mina nas?
Du behöver ej ha datorn igång, jag sparade mina my movie filer på ett sd kort i dunen. Du kan förmodligen ha filmerna var som helst bara du kan hitta dem i my movies.
Postad 05 september 2013 - 13:17
Hampan
-
Hampan
-
Användare
-
-
123 inlägg
Du behöver ej ha datorn igång, jag sparade mina my movie filer på ett sd kort i dunen. Du kan förmodligen ha filmerna var som helst bara du kan hitta dem i my movies.
Toppen - ska testa när Dune kommer... Står leverans 19/9 från Dustin... :-( Vill ha nu
Postad 06 september 2013 - 21:33
Freddanc
-
Freddanc
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Min kan inte läsa .iso filer någe bra alls. oavsett storlek verkar det som 22 gb å 45 har provats nu å det laggar å har sig som fan. Men 47gb mkv funkar alldeles utmärkt. Vad kan felet vara tror ni?
Postad 06 september 2013 - 23:20
Freddanc
-
Freddanc
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det verkar vara ljudet som fuckar upp allt... Väljer jag PCM(decode) så flyter alla filmer på oavsett. väljer jag bitstream(original) så funkar vissa men andra funkar sämre. Kopplar dune genom en Bose T10 å de verkar väll inte vara bästa kompisar... Verkar som jag får välja mellan grym bild eller grymt ljud då PCM bara ger 2.0 här.... fuck också
Postad 07 september 2013 - 10:38
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Det verkar vara ljudet som fuckar upp allt... Väljer jag PCM(decode) så flyter alla filmer på oavsett. väljer jag bitstream(original) så funkar vissa men andra funkar sämre. Kopplar dune genom en Bose T10 å de verkar väll inte vara bästa kompisar... Verkar som jag får välja mellan grym bild eller grymt ljud då PCM bara ger 2.0 här.... fuck också
Du får nog välja 5.1 eller 7.1 i menyn där du väljer att köra ut som pcm annars blire nog bara 2.0
Postad 07 september 2013 - 10:50
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
För att få 5.1 vi PCM måste man patcha Dune. Kolla ett tidigare inlägg. https://www.minhembio...2Men det ska verkligen inte vara problem med bitstream. Jag har sett ett 50-tal filmer sedan dom fixade problemet och jag har inte haft några problem. Har du uppdaterat med senaste betan verkligen? Det låter som du har dom problem alla hade innan Dune fixade till problemen. Om du går in och uppdaterar mjukvaran ska du se till att ignorera beta är satt till nej.
dune_fw_upgrade.png 315,08K
1 Antal nerladdningar
Postad 07 september 2013 - 12:57
Freddanc
-
Freddanc
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har den senaste versionen, alltså samma som du har. Så jävla skumt asså :S å där jag väljer PCM har jag ju såklart ställt in till 5.1 men man kan ju även kolla på BOSE vad som skickas ut och under tiden man spelar står det bara 2.0 när jag inte väljer bitstream...
Provar å ställa in nu när jag väl har den igång å då funkar det hyffsat iaf. Vad ska man ha max bitrate på för ljudet? typ 50 96 eller 146 eller vad det är?
Postad 07 september 2013 - 12:59
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1 662 inlägg
Som sagt så får du inte 5.1 via PCM utan patchen.
Bitraten ställer du in så högt som ditt ljudsystem klarat.
Postad 07 september 2013 - 13:08
Freddanc
-
Freddanc
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
ah, får prova den grejen. För nu började det lagga igen över bitstream. Om man tar info så kommer det upp längst ner:
Buffrar underruns: å sen tickar det på å det är då det börjar lagga. Med PCM verkar den inte göra det. Skitskumt... Vad är det egentligen den buffrar?
Edit: Mindre filer funkar i bitstream, kör avengers i 3d nu som e cirka 20gb å där verkar det funka. PCM funkade inte på de stora 40gb+ 3D filerna..... Det har funkat förut och vettfan vad som är bäst att koppla in det som, har just nu:
Dune till BOSE T10 å BOSE T10 till tvn... ska prova att ha dunen kopplad direkt till tvn istället men då kan man inte göra några inställningar i bosen vilket suger.
Redigerat av Freddanc, 07 september 2013 - 13:49.
Postad 08 september 2013 - 15:50
Freddanc
-
Freddanc
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Sådär nu är det felsökt så inibenet, har provat olika khz på ljud å bitstream å pcm å fan å hans moster. Det är när jag kopplar på bitstream som det börjar balla ur speciellt på 3D-filmer. Det börjar buffra underruns och hela filmer laggar sönder.
Ett problem jag hade var att mina inställningar inte riktigt kändes av när jag gick från yaDIS ut i Dune för att ändra å sen tillbaka i yaDIS. Därför var jag tvungen att starta om den efter varje inställning var gjord för att kunna räkna bort det ena efter det andra. Förbannat irriterande tills jag kom på det.
Så till denna patch som löser 5.1 till PCM. Jag har sett flertalet som skriver att denna ligger kvar oavsett om man resettar den eller inte...
Om vi säger att Dune slänger ut en nu fw som ska lösa detta. Kommer denna patch påverka detta negativt på något vis då?
Postad 16 september 2013 - 22:59
vad ska man skriva 123
-
vad ska man skriva 123
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej!
Är på jakt efter en bra media spelare som kan ersätta min dator i teve bänken!
Dune HD Base 3D ser ju riktigt lovande ut!!!!!!  Hade gärna velat Kunnat spela spotify!
Men jag hittar inte om att det ska gå!? Hur mycket låter fläkten?
Postad 18 september 2013 - 11:01
vad ska man skriva 123
-
vad ska man skriva 123
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ingen som kan svara spotefye frågan!? Har försökt kolla lite överallt, dune store ? Vad finns det för grejer där?
Väldigt tacksam för svar!!!!!
Postad 18 september 2013 - 11:22
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
I dagsläget finns det inga möjligheter att köra en spotify-app på Dune. Det har ryktats om att det ska komma, pratas om att det finns förberett i senaste beta-firmwaren. Men som vanligt när det gäller mediaspelare - funkar det inte när maskinen släpps, så ska man inte förvänta sig att det kommer. Det har varit kusligt tyst från Dune om vad som är på gång. Jag har inte sett att dom visade något på årets IFA heller. Jämför jag min Base 3D mot min Prime 3.0 så är ju den nya helt hopplös. Flera gånger i veckan måste jag starta om maskinen för att något havererar under uppstart och kräver en restart. Har ljudproblem, konstiga problem när man hoppar, pausar i filmer så blir det konstigheter när filmen hoppar igång igen. Det går att lösa genom att byta ingång på förstärkaren och sedan tillbaka. Youtube-appen som jag har installerad är iofs inte officiell, men väldigt mycket buggigare än på den gamla maskinen. Filer som den inte vill läsa löser man genom att starta om maskinen - så funkar det. För det den ska vara bra på, spela filer - det klarar den så gott som felfritt. Ljudproblemet kanske uppstår någon gång då och då för att jag brukar inte hålla på när jag väl satt på en film. Dune är inte en maskin som tillfredsställer alla behov, men det försöker dom inte sälja den som heller.
Postad 18 september 2013 - 11:26
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Ingen som kan svara spotefye frågan!? Har försökt kolla lite överallt, dune store ? Vad finns det för grejer där? Väldigt tacksam för svar!!!!!
Koppla in datorn till din tv = klart.
Postad 18 september 2013 - 18:10
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Är det nåt fel på yaDIS nu? "the database is not responding" på filmer - tv-serier funkar... ???
Postad 18 september 2013 - 22:36
vad ska man skriva 123
-
vad ska man skriva 123
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tack för svaret! Dune Base 3D värkar ju vara jäkligt bra! Har letat mediaspelare länge nu, och den här värkar ju folk var nöjd med, finns det någon lik värdig mediaspelare som man kan få in spotify i, dom flesta andra man läst om verkar det var massa strul med, hade kunnat haft kvar datorn om det vore så att den fixade 3D och 1080p ;( men så är inte fallet!
Får väl kanske söka vidare! Någon som har nå tips?
Postad 19 september 2013 - 03:09
simba08
-
simba08
-
Användare
-
-
125 inlägg
Tack för svaret! Dune Base 3D värkar ju vara jäkligt bra! Har letat mediaspelare länge nu, och den här värkar ju folk var nöjd med, finns det någon lik värdig mediaspelare som man kan få in spotify i, dom flesta andra man läst om verkar det var massa strul med, hade kunnat haft kvar datorn om det vore så att den fixade 3D och 1080p ;( men så är inte fallet! Får väl kanske söka vidare! Någon som har nå tips?
Kanske detta kan vara ngt. http://tizzbird.se/TizzbirdS20T.htm
Postad 19 september 2013 - 09:02
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Är det nåt fel på yaDIS nu? "the database is not responding" på filmer - tv-serier funkar... ???
De har dödat 2.1 API:n som används till filmer hos TMDB. Så går inte att använda yadis just nu innan Fred fixar den.
Postad 19 september 2013 - 21:25
vad ska man skriva 123
-
vad ska man skriva 123
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Simba08! Har kollat på den med! Men dom verkar ha haft mycket problem med tizzebirden ;( dune verkar ju vara den som folk generellt är mest nöjd med, man blir ju inte klok på alla olika media spelare, man vill ju ha en som klarar 3D full stora blueray filmer med till hörande ljud och spotifye, utan att hacka
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|