Postad 03 January 2014 - 20:19
Integra har även hårdare selektering på komponenterna som används i maskinen gentemot Onkyos förstärkare.
Finns inte en komponent i komponentlistorna i servicemanualerna som stödjer det ryktet. Sorry, det är försäljarsnack utan substans. Jag har köpt och jämfört förra generationen och det är bara chassie, mjukvara och vilka ut/ingångar man valt att koppla in som skiljer. Gör gärna om det, men det är en bit över 100 sidor att gå genom.
Postad 03 January 2014 - 20:19
Ja, men du påstod att Emotiva har mycket sämre ljudkvalitet än andra tillverkare av slutsteg. Om så är fallet borde det märkas rätt tydligt som en eller flera defekter i mätningar av slutsteget. Har du referens till sådana mätningar, eller går du helt på egna subjektiva jämförelser mellan ett par olika slutsteg (kan vara intressant att veta hur du i så fall har utfört dom jämförelserna)?Ja absolut. De flesta olika slutsteg mäter olika.
Nej, det har jag inte gjort på något systematiskt sätt. Det skulle definitivt vara intressant att göra ett blindtest på slutsteg och se om man kan uppfatta någon statistiskt säkerlagd skillnad. Det krävs dock rätt mycket jobb att utföra ett sånt test.Och för det andra, har du testat att använda öronen när du jämfört olika slutsteg?
Redigerat av megagurka, 03 January 2014 - 20:21.
Postad 03 January 2014 - 20:22
Postad 03 January 2014 - 20:27
Ja, men du påstod att Emotiva har mycket sämre ljudkvalitet än andra tillverkare av slutsteg. Om så är fallet borde det märkas rätt tydligt som en eller flera defekter i mätningar av slutsteget. Har du referens till sådana mätningar, eller går du helt på egna subjektiva jämförelser mellan ett par olika slutsteg (kan vara intressant att veta hur du i så fall har utfört dom jämförelserna)?
Nej, det har jag inte gjort på något systematiskt sätt. Det skulle definitivt vara intressant att göra ett blindtest på slutsteg och se om man kan uppfatta någon statistiskt säkerlagd skillnad. Det krävs dock rätt mycket jobb att utföra ett sånt test.
Jag pratar subjektiva åsikter här. men utan att ha läst objektiva mätningar så skulle jag våga sätta en slant på att detta kan detekteras.
Att utföra seriösa blindtest är något jag är intresserad utav.
Finns inte en komponent i komponentlistorna i servicemanualerna som stödjer det ryktet. Sorry, det är försäljarsnack utan substans. Jag har köpt och jämfört förra generationen och det är bara chassie, mjukvara och vilka ut/ingångar man valt att koppla in som skiljer. Gör gärna om det, men det är en bit över 100 sidor att gå genom.
Givetvis inte, då det är "samma" komponenter som används, enbart hårdare selektering. Och det är en del av skillnaden mellan Integra och Onkyo.
Postad 03 January 2014 - 20:30
Vilka andra slutsteg har du jämfört mot, och hur gick jämförelsen till (var det samma högtalare, samma lokal etc.)?Jag pratar subjektiva åsikter här. men utan att ha läst objektiva mätningar så skulle jag våga sätta en slant på att detta kan detekteras.
Postad 03 January 2014 - 20:31
Det är samma komponenter samma värden hur man nu selecterar det?? men det kan nog en konstrutör förklara!Jag pratar subjektiva åsikter här. men utan att ha läst objektiva mätningar så skulle jag våga sätta en slant på att detta kan detekteras.
Att utföra seriösa blindtest är något jag är intresserad utav.
Givetvis inte, då det är "samma" komponenter som används, enbart hårdare selektering. Och det är en del av skillnaden mellan Integra och Onkyo.
Postad 03 January 2014 - 20:37
Vilka andra slutsteg har du jämfört mot, och hur gick jämförelsen till (var det samma högtalare, samma lokal etc.)?
Ja i vissa fall, i andra inte, butiker, hos vänner etc.
Har jämfört väldigt många olika slutsteg under åren, kan gå in i detalj på detta imorgon om det är ok? idag dricks det pilsner
Postad 03 January 2014 - 20:40
Det är samma komponenter samma värden hur man nu selecterar det?? men det kan nog en konstrutör förklara!
Fråga IÖ hur han selekterar sina element, så får du ett svar från en konstruktör.
Postad 03 January 2014 - 20:41
Ser ruggigt intressant ut...
Postad 03 January 2014 - 20:52
När var det tänkt att cinema serien skulle släppas???
Ser ruggigt intressant ut...
Håller med dig
Redigerat av xtraljud, 03 January 2014 - 20:53.
Postad 03 January 2014 - 20:59
Håller med dig
Joel kommer ge oss info här i tråden så fort han kan.
Alltså inte tillräckligt fort
Då finns det väl inga ca priser än heller?!
Postad 03 January 2014 - 21:26
Det här var ju snudd på öppet mål, men i just den här diskussionen tror jag att jag avstår..
Postad 03 January 2014 - 21:47
Det här var ju snudd på öppet mål, men i just den här diskussionen tror jag att jag avstår..
Ja när man inte har något att komma med så tycker jag att du gör helt rätt i det.
Alltså inte tillräckligt fort
Då finns det väl inga ca priser än heller?!
Jodå
Ca 12000kr paret för M6, Ca 5-6000kr för 1x12 subben, Ca 15-16000kr för 3x12 subben, ca 7000kr för S5 surround.
Postad 03 January 2014 - 21:53
Blir ändå ganska saftigt med 2 frontar och 1 center. Nästan 20.000:-
Postad 03 January 2014 - 21:55
Jag antar att M6orna kommer att säljas styckes vis...
Blir ändå ganska saftigt med 2 frontar och 1 center. Nästan 20.000:-
Ja stämmer nog ganska bra, runt 18000kr för front och center.
Postad 03 January 2014 - 22:07
Det vet jag redan men frågan var hur selekterar man komponenter i en förstärkare som har samma värden.Fråga IÖ hur han selekterar sina element, så får du ett svar från en konstruktör.
Postad 03 January 2014 - 22:22
Du är gärna välkommen att lyssna ett emotivasteg blint mot anthem eller rotel om du bor i umeåEn prisvärd produkt, är ju bara det sålänge den har ett bra pris/prestanda för användaren ifråga. Det tycker jag att XTZ har, men definitvt inte Emotiva.
Postad 03 January 2014 - 22:36
Hur många serier, hur många var ni, hur utfördes testet samt var apparaterna nivåmatchade (varpå det sista är extremt viktigt).
Detta va ju absolut inget vetenskapstest på något vis
Men skulle verkigen va roligt att vara med på ett lite mer seriöst blindtest.
Postad 04 January 2014 - 00:04
Postad 04 January 2014 - 07:19
Du är gärna välkommen att lyssna ett emotivasteg blint mot anthem eller rotel om du bor i umeå
Ok, men bor lite väl långt ifrån, tack ändå.
Postad 04 January 2014 - 09:32
Brukar vara så, ingen bor i norrland
Bara de med förstånd Zartok, bara de med förstånd....
Allt ovan Dalälven räknas väl som Norrland om jag inte har fel...?
Postad 04 January 2014 - 09:56
Jag har alltid räknat luleå som norrland, medans piteå har varit sörmland (använder namnet för uttrycket "södra sverige"). Folk brukar garva när jag säger att vi åkte på solsemester till piteå när vi var små
Postad 04 January 2014 - 10:08
Finns det något annat vi ska språka om tills CES varit!?
Postad 04 January 2014 - 19:25
Ingen av er som förbeställt dessa högtalare som fått något leveransdatum?
Postad 04 January 2014 - 19:32
3 sidor med OT nu. Börjar bli lite väl tjatigt.
De finns ju inte än officiellt.....detta är bara förspelet.
Redigerat av robert293, 04 January 2014 - 19:33.
Postad 04 January 2014 - 21:21
Jag har förhandsbokat 2st torn (3×12) Det närmaste datumet tros bli februari. Men mer information kommer efter CES mässan i Vegas.3 sidor med OT nu. Börjar bli lite väl tjatigt.
Postad 05 January 2014 - 11:38
Jag har förhandsbokat 2st torn (3×12) Det närmaste datumet tros bli februari. Men mer information kommer efter CES mässan i Vegas.
Det ska bli mycket spännande att se lite bilder och höra dina intryck när de kommer
Postad 05 January 2014 - 12:12
Jag hoppas inte dom blir sämre än 2st 12.18 ICEDet ska bli mycket spännande att se lite bilder och höra dina intryck när de kommer
Till å med frugan blir nyfiken, hon förbjöd mig sälja dom nuvarande tills vi fått hem tornen
Bas är en mäktig drog
Kommer absolut åosta bilder och intryck.
Dom ser ganska mäktiga ut. Resten återstår att se/höra.Väldigt snygga de där tornen om inte annat, kommer nog bejsa på bra.
Postad 05 January 2014 - 13:58
Postad 05 January 2014 - 14:04
Inte en chans att dom bygger en 3x12 och säljer för 15k och att den skulle vara likvärdig eller sämre än 12.18 ICE jag tror den kommer spö PB13U utan problem ljudkaraktären må vara en smaksak.
Men frågan är om man får ut mer av att köpa 4 st 1x12, istället för 2 st 3x12...samma pengar är det ju beräknat till! Ni som har koll på subbar (en annan är helt novis på det området) borde det inte vara bättre att köpa 4 singeltolvor, än 2 jättetorn...?
Håller med om att WOW-faktorn är enorm på 2 torn, frågan är om det låter bättre med en bas i varje hörn istället...?
Postad 05 January 2014 - 14:33
Jag anser att det med absoluta största sannolikhet kommer att prestera bra (riktigt sjukt bra) med två torn eller likaså med 6st singel tolvor.
Dom som kommer hävda motsatsen är väl folk i Ino-kretsen isf, dom kommer oavsett hur bra det är hitta på sätt att kunna prata ner systemet.
Med den generella kapaciteten man får med 6st 12" element, så ska man inte vara oroad, inte sålänge man jämför mot de köpesubbarna som finns just nu iaf på den svenska marknaden. Angående placeringsförmågan så gäller ju olika i olika rum, och det finns inget som hindrar att man kan köpa 1x12 och 3x12 och använda i kombination, placeringen är ju alltid viktig, men de allra flesta placerar sina basar där dom passar in och ljudet inte blir alltför lidande.
Postad 05 January 2014 - 14:34
......håller med xtraljud.
Redigerat av MattiasBGD, 05 January 2014 - 14:36.
Postad 05 January 2014 - 14:37
Postad 05 January 2014 - 14:41
De allra flesta med hemmabio har ju oftast 1 subb, har du två är du seriös och fler än det mycket seriös?! Säger absolut inte att det kommer att bli dåligt med 2 torn, frågan är kanske om att WOW-faktorn överväger de EVENTUELLT "bättre" ljudet man kan få med 4 singlar...?
Postad 05 January 2014 - 14:46
3x12 är en stor subb med antagligen riktigt bra kapacitet, man ska se den som en (1) subb också och inte snöa in så mycket på att det sitter 3st element i den
Postad 05 January 2014 - 14:54
En annan kommer att börja med att köpa LCR och surrar, inväntar mätningar på subbarna (och några fler kronor till i plånboken
Postad 05 January 2014 - 15:01
Det blir nog bra vilket som
En annan kommer att börja med att köpa LCR och surrar, inväntar mätningar på subbarna (och några fler kronor till i plånboken) innan det blir antingen 1x12 eller 3x12!
Ja det ska bli kul när mätningar dyker upp
Personligen är jag också väldigt intresserad utav att jämföra XTZ M6 mot MKsounds 150 och det kommande 300 systemet, om XTZ klarar liknande SPL och har en ljudkvalitet som håller måttet mot MK så tror jag att vi har en ny bio-referens med rätt prislapp
Ken Kreisel har ju också ett nytt system där det används 4st diskanter m.m. Och detta system har ju utvecklats ihop med folk från dessa märken, sjukt intressant ska det bli att få ta del av det färdiga resultatet
Postad 05 January 2014 - 15:09
Med tanke på att XTZ inte är de som bygger luftslott, så kan det nog ligga något i att Cinema ska vara ett bättre alternativ, både ljudmässigt men framförallt penningamässigt, jämfört med 150-serien.
Som jag sagt tidigare; det enda kompletta system jag någonsin tyckt varit värt sina pengar, var just ett M&K-system...så en jämförelse blir intressant! OCH att XTZ inte ska skämmas för att ta betalt för grejerna...de har bra grejer, inget snack om saken, medans gamla brittiska/tyska/amerikanska hifi-tillverkare lever och tar betalt för namnet i stor utsträckning!
Postad 05 January 2014 - 15:12
Jag tycker att det visar på en seriös tillverkare, när man gör det bästa utav förutsättningarna och prövar att skapa det bästa för varje prisklass, för oavsett om det är 93.22, 99.26 eller Divine 100.49, så tycker iaf jag att det låter bra i förhållande till priset! Är inte lika mycket basjunkie som Er andra här (än
), har endast hört 12.18 ICE en gång, men den lät mycket bra tyckte jag. Med tanke på att XTZ inte är de som bygger luftslott, så kan det nog ligga något i att Cinema ska vara ett bättre alternativ, både ljudmässigt men framförallt penningamässigt, jämfört med 150-serien. Som jag sagt tidigare; det enda kompletta system jag någonsin tyckt varit värt sina pengar, var just ett M&K-system...så en jämförelse blir intressant! OCH att XTZ inte ska skämmas för att ta betalt för grejerna...de har bra grejer, inget snack om saken, medans gamla brittiska/tyska/amerikanska hifi-tillverkare lever och tar betalt för namnet i stor utsträckning!
+1
Postad 05 January 2014 - 15:48
Postad 05 January 2014 - 15:53
Postad 05 January 2014 - 15:59
Läste lite kort om modellerna och det som promotas ganska hårt är väl att de tack vare 4 st diskanter kan spela väldigt högt med låg dist.
Ja genom att använda multipla dome-diskanter så uppnår man ju detta, sålänge det låter bra oxå så ser jag bara fördelar
Postad 05 January 2014 - 16:02
Jag tycker uppbyggnaden av högtalarna känns gedigen.
Redigerat av xtraljud, 05 January 2014 - 16:09.
Postad 05 January 2014 - 16:07
Läste det jag också. Men det är ju knappast något som man är mest gynnad av vid filmtittande? Att spela starkt med låg dist är ju bra överlag.Läste lite kort om modellerna och det som promotas ganska hårt är väl att de tack vare 4 st diskanter kan spela väldigt högt med låg dist.
Postad 05 January 2014 - 16:10
Läste det jag också. Men det är ju knappast något som man är mest gynnad av vid filmtittande? Att spela starkt med låg dist är ju bra överlag.
Tror du att någon har påstått annorlunda?
Postad 05 January 2014 - 16:11
Jag menar 5" aren kommer att nå xmax långt innan en 1" börjar dista mer.
Och dela kring 1000hz som man troligen gör är ju onödigt då en hyffsad 5" fortfarande sprider exemplariskt till iaf 2 3khz.
Postad 05 January 2014 - 16:12
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
67 bilder
99 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?