SA-klubben! (System Audio).
653 svar till detta ämne
Postad 13 June 2015 - 20:21
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Blev lite sugen på att slå till på ett par Aura 10 nu bara för det 
Ett till element till priset av 6.4k borde ju inte vara så tokigt...
Någon som har något att säga om dessa? Laddie kanske? 
Laddie Om man pratar Talent. Ligger Talent mellan Aura och Mantra i upplösning i diskanten? Kommer jag att gilla Talent om jag föredrar Aura framför nya Mantra? 
Alltså är Talent mer åt Aura än nya Mantra om man säger så? 
Postad 14 June 2015 - 00:15
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Postad 14 June 2015 - 09:52
ubbe1973
-
ubbe1973
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Jag kör Hegel mkv / hd11 tillsammans med Mantra 50. Fick Mantra 50 demade med Primare i32 och upplevde att de kunde bli lite vassa i toppen. Nu blev det begagnad Hegel-kombo till ett bra pris och jag är riktigt nöjd. Lite snällare och varmare än Primare. Blir aldrig jobbigt att lyssna.
Postad 14 June 2015 - 19:40
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Har ju förvisso Aura 10, men bara en. Har därför ingen uppfattning om hur de spelar musik i par. Men mycket bra som center kan jag intyga.
Talent är en helt egen modell som skall hängas på vägg. Och väl placerade presterar de den trovärdigaste röståtergivning jag hört. Beroende på rum förstås, men hos mig ger de en imponerande stor ljudbild och faktiskt bra bas så djupt de nu förmår. Dessa har jag som surrar, men var faktiskt sjukt imponerad av dem som frontar. Har inte hört nya Mantra 5(?), men har inte varit särskilt imponerad av Pandion, vilken den ju skall dela teknik med, då jag hört dem. Extremt rena och riktigt djup bas, men saknar den för mig SA karaktäristiska spelglädjen. 
Tack för svaret! 
Jag har nu spelat in mina Aura 1 lite och till och med basen spelar just nu riktigt stort. Dom spelar ju djupt som en golvare i mitt rum men då har jag dom enbart ett par decimeter ut från bakvägg men det skall tilläggas att basporten är placerad på fronten under bas-elementet. Otroligt vad det går att kräma på med dessa. Jag kör just nu med min Primare I22 bland annat. För pengarna vet jag inte om jag har hört något bättre. Soundet är en del åt Dynaudio Excite X14 fast vetetusan om inte dessa spelar större. Dessutom till priset av 5k och det känns ju riktigt bra 
Postad 14 June 2015 - 22:10
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tack för svaret! 
Jag har nu spelat in mina Aura 1 lite och till och med basen spelar just nu riktigt stort. Dom spelar ju djupt som en golvare i mitt rum men då har jag dom enbart ett par decimeter ut från bakvägg men det skall tilläggas att basporten är placerad på fronten under bas-elementet. Otroligt vad det går att kräma på med dessa. Jag kör just nu med min Primare I22 bland annat. För pengarna vet jag inte om jag har hört något bättre. Soundet är en del åt Dynaudio Excite X14 fast vetetusan om inte dessa spelar större. Dessutom till priset av 5k och det känns ju riktigt bra 
Tycker Aura 1 är vansinnigt snygga också, med sin slits under basen. Letade jag efter en stativare låter det ju på din beskrivning väldigt intressant.
Postad 14 June 2015 - 22:22
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Tycker Aura 1 är vansinnigt snygga också, med sin slits under basen. Letade jag efter en stativare låter det ju på din beskrivning väldigt intressant. 
Nästan för mycket välljud för pengarna om man som jag kör med Primare 
Postad 15 June 2015 - 09:10
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Nästan för mycket välljud för pengarna om man som jag kör med Primare 
Gött att du är tillbaka som aktiv SA ägare i klubben igen, är ju trots allt din skapelse! Primare är bra men, du kanske skulle testa Hegel? Själv kör jag med en Hd-12 / H-80 till mina Mantra-50, och det är en ganska rolig upplevelse. Funderar dock på en H-160, känns som det finns mer att plocka ut ur Mantra-50. Fast det blir längre fram, är ganska nöjd som det är nu!
Redigerat av Mr Floyd Pink, 15 June 2015 - 12:00.
Postad 15 June 2015 - 14:58
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Gött att du är tillbaka som aktiv SA ägare i klubben igen, är ju trots allt din skapelse! Primare är bra men, du kanske skulle testa Hegel? Själv kör jag med en Hd-12 / H-80 till mina Mantra-50, och det är en ganska rolig upplevelse. Funderar dock på en H-160, känns som det finns mer att plocka ut ur Mantra-50. Fast det blir längre fram, är ganska nöjd som det är nu!
Jag har 4st stärkare till. Bland annat en Bladelius Thor Mk3 Novitas och en Krell S300i. Så man sitter ju inte utan elektronik om man säger så. Hegel har jag ingen som plockar hem och Thoren är ju i klass med detta sägs det ju så det får väl bli att jag kör med den eller min Marantz som är på ingång.
Postad 15 June 2015 - 15:13
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag har 4st stärkare till. Bland annat en Bladelius Thor Mk3 Novitas och en Krell S300i. Så man sitter ju inte utan elektronik om man säger så. Hegel har jag ingen som plockar hem och Thoren är ju i klass med detta sägs det ju så det får väl bli att jag kör med den eller min Marantz som är på ingång.
Ja, det är inga dåliga prylar du sitter med. Har kollat lite på både Krell och Bladelius Thor, är dock lite intresserad av Airplay funktionen som Hegel har. Den ska tydligen va riktigt bra. Sen har man ju vant sig vid Hegels sound nu också så det lutar åt det hållet. Ett som är säkert är iaf att högtalarna stannar ett bra tag till! :-)
Postad 15 June 2015 - 15:18
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Ja, det är inga dåliga prylar du sitter med. Har kollat lite på både Krell och Bladelius Thor, är dock lite intresserad av Airplay funktionen som Hegel har. Den ska tydligen va riktigt bra. Sen har man ju vant sig vid Hegels sound nu också så det lutar åt det hållet. Ett som är säkert är iaf att högtalarna stannar ett bra tag till! :-)
Ja, SA är ju kanske inget man gör sig av med i första taget. Mina nuvarande SA är så bra så det ska mycket till för att dom ska få se sig om efter annan husse som det ser ut nu.
Postad 15 June 2015 - 15:34
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Satte ett betyg nu på prisjakt på mina Aura 1 för den som vill läsa 
Postad 15 June 2015 - 15:37
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Ja, SA är ju kanske inget man gör sig av med i första taget. Mina nuvarande SA är så bra så det ska mycket till för att dom ska få se sig om efter annan husse som det ser ut nu.
Gott o höra, och hoppas du får möjlighet att åtminstone provlyssna Hegel. Skulle själv tycka det hade vart kul att lyssna på Thor och H300/360 sida vid sida. Synd bara att man har 18mil till Lefflers som är närmast. Får väl ta en semesterresa dit nu i sommar.
Postad 15 June 2015 - 15:39
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Gott o höra, och hoppas du får möjlighet att åtminstone provlyssna Hegel. Skulle själv tycka det hade vart kul att lyssna på Thor och H300/360 sida vid sida. Synd bara att man har 18mil till Lefflers som är närmast. Får väl ta en semesterresa dit nu i sommar.
Ja, det är ju det som är det fina med semester. Att man kan passa på att åka runt o lyssna på olika hifi-system 
Postad 17 June 2015 - 00:30
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
För min del blir det en sommar hemmavid. Man ska ju lyssna på sina prylar också. Vad ska man annars med dom till? 
Jag skulle nog vilja påstå att SA bygger bättre högtalare än Larsen. Larsen var nog inte riktigt min grej även om byggena är riktigt coola. SA Aura 1 utklassar hittills Larsen L4.2 stort vilket är lite kul om man ser till prislappen men då har mina Larsen lite inspelningstid kvar. Jag ska nog låta dom gå runt en 100 timmar åtminstone. Aura 1 var ju ett par demo ex så dessa behövde bara några timmar men jag tycker att dom presterade stort redan första timmarna. Har man inte hört Aura 1 så har man verkligen missat något..Iaf som jag ser det 
Postad 17 June 2015 - 10:06
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
För min del blir det en sommar hemmavid. Man ska ju lyssna på sina prylar också. Vad ska man annars med dom till? 
Jag skulle nog vilja påstå att SA bygger bättre högtalare än Larsen. Larsen var nog inte riktigt min grej även om byggena är riktigt coola. SA Aura 1 utklassar hittills Larsen L4.2 stort vilket är lite kul om man ser till prislappen men då har mina Larsen lite inspelningstid kvar. Jag ska nog låta dom gå runt en 100 timmar åtminstone. Aura 1 var ju ett par demo ex så dessa behövde bara några timmar men jag tycker att dom presterade stort redan första timmarna. Har man inte hört Aura 1 så har man verkligen missat något..Iaf som jag ser det 
Har hört aura 1 vid två tillfälle dock samma demorum på stativ en bra bit från vägg. Rotel elektronik användes. Var nära köpa dessa tills jag hörde dom. Tyckte dom var lite basfattiga och inte i nivå med x14. Så vi har lite olika syn på dessa aura 1. Hur har du haft dom ståendes?
Detta är ingen kritik. Bara ett sätt att få mer fakta om dessa vackra stativare.
Postad 22 June 2015 - 02:15
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Jag har testat lite olika ställen att ha dom på. För det mesta på mitt sideboard. Men framöver ska jag skaffa mig ett par Atacama stativ igen. Jag känner att dom behöver stå på något och dessa kommer i sin tur stå på ett gäng Sound Care Superspikes med en badrums matta från IKEA under. Just nu kör jag endast en tillfällig lösning på mina köks-stolar för jag kände att dom behövde lite höjd och inte enbart stå mot backen vilket jag antar att du har sett på några av mina bilder i galleriet. Detta är inte alls optimalt. Det är jag medveten om och det brukar inte se ut så hemma hos mig.
Jag vill alltid att mina prylar ska ha så bra förutsättningar som möjligt och det får man inte på varken ett sideboard eller ett par stolar men stativen är nog bara några dagar bort. Nu har jag inte lyssnat på dom med Rotels elektronik så det kan jag inte säga något om. Däremot har jag spelat på dom i 3 timmar nu med Krellen och dom ska ha varit inspelade i butik. Har varit demo ex där.
Jag har nog spelat på dom i 15 timmar sedan dess men då har jag också haft dom ståendes utan musik i några dygn pga byte av elektronik. Inte för att det låter dåligt nu...Tvärtom faktiskt. Jag upplever ljudbilden som riktigt underhållande. Dock gick dom tightare med min Bladelius Thor Mk3 Novitas än min Krell S300i som vill ta över lite i basen. Krellen passar mer med Larsen då kan man säga.
Postad 22 June 2015 - 02:24
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Hmm, bytte nu genre till Beatles och det var väl det som behövdes kan man säga. Nu låter det mer Krell än innan. Ska testa lite olika genres nu innan natti natti tänkte jag.
Postad 22 June 2015 - 02:27
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Steve Winwoods orginallåt - Call on Me borde man testa Den som inte hette Call on Me såg jag nu 
Redigerat av Unregistered2294, 22 June 2015 - 02:31.
Postad 29 June 2015 - 08:53
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Äntligen! Jag välkomnar mig själv in i System Audio-klubben då jag nyligen blev ägare till ett par tjusiga och mycket välljudande Pandion 2:or.
Ända sedan jag hörde Aura 60 har jag varit och sneglat här inne och varit avis på er, så ni får ursäkta om jag med viss förtjusning och entusiasm skriver in mig själv här. 
Postad 01 July 2015 - 01:58
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Grattis Goopile till köpet! 
Har hittat ett par SA till ett j..vligt najs pris men men..dom är något tydliga i diskanten..Vetetusan alltså.... 
Det är Explorer Master jag pratar om En del som har varit å kikat på dom men ingen som har slagit till...Kanske blir det jag 
Är ju ett bra alternativ till dom ML Theos jag hade tänkt mig 
Det är just det paret på bilden.
Bilden är lånad.

Annars kan väl nån annan här inne slå till? 
http://www.balance.s...at-demo-9301353
Redigerat av Unregistered2294, 01 July 2015 - 02:08.
Postad 01 July 2015 - 04:17
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Nyheter från SA! 
Från och med nu kan man beställa dom flesta modeller från SA i äkta Valnöts-fanér, ej plast-fanér.
Det gäller följande modeller:
SA Aura serien, ej Aura 1, (lite oklart där med Aura 1).
Mantra serien.
Ej Saxo, Pandion, Talent.
Inga Svenska priser ännu från den Svenska distributören Audio Active.
http://www.audioacti...e/produkter.htm
Mvh
Redigerat av Unregistered2294, 01 July 2015 - 04:26.
Postad 04 July 2015 - 21:00
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Postad 08 July 2015 - 03:45
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Dom går rätt kliniskt säger han i butiken. Det gör inte dom Contour S3.4 LE han också har. Dom har jag hört. Dom är behagliga att lyssna på och ljudbilden är mycket komplett enligt mig. Jag hade inget mer att önska förutom att baffeln kunde ha varit i silver istället för enbart svart lack, men, men..Annars kanon! 
Sen som alltid handlar det ju om att kunna matcha högtalarna med rätt förstärkare och elektronik. Lyckas man med det så kommer det säkert att låta bättre. Han kör dessa Explorer Master med en Primare I32 säger han. Ge ett bud vet ja om du är intresserad. Jag tror att han kan göra ett bättre pris också om man är seriöst intresserad 
Det skall sägas att Aura är min favorit också. Var länge sedan jag hörde Explorer Master. Det jag minns från den tiden var att dom gick otroligt djupt och att basen var stenhård och exakt.
Så man kan smälla på rejält med dom så se upp för små rum. Med Thor Mk3 N som jag lyssnade på den gången var det som att släppa fram Thor med hammaren! Snacka om stenhård-pisksnärts bas utan dess like! Gillar man sådant så är detta rätt högtalare förutsatt att man har pengarna. I annat fall finns det alltid alternativ 
Lite Varning på dom nästan. Sällan man hör något liknande!
Postad 14 July 2015 - 00:10
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Grattis Goopile till köpet! 
Har hittat ett par SA till ett j..vligt najs pris men men..dom är något tydliga i diskanten..Vetetusan alltså.... 
Det är Explorer Master jag pratar om En del som har varit å kikat på dom men ingen som har slagit till...Kanske blir det jag 
Är ju ett bra alternativ till dom ML Theos jag hade tänkt mig 
Det är just det paret på bilden.
Bilden är lånad.

Annars kan väl nån annan här inne slå till? 
http://www.balance.s...at-demo-9301353
Nu sänkt pris till under 30k.
Postad 14 July 2015 - 00:21
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Test med Explorer vs Explorer Master i Hifi & Musik:
http://www.audioacti...ebruar 2011.pdf
Test med Explorer Master 5.1 i Hemmabiotidningen:
http://www.audioacti..._marts_2011.pdf
Postad 04 September 2015 - 19:28
Unregisteredc07acdbf
-
Unregisteredc07acdbf
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Hej kära System Audio vänner!
Jag kommer här med en liten fråga. Hur skiljer sig diskanten från Saxo till Aura serien?
Det är så att jag var ute på en högtalarrunda och fick tillfälle att lyssna på Saxo 50, vilket var en trevlig högtalare med bra drag i. Problemet var bara att både jag och min partner tyckte att diskanten skar sig under vissa tillfällen när vi lyssnade.
Jag hade velat lyssna på Aura 50 New Edition, men den hade dom inte inne just då.
Over and out
Davewolf
Postad 09 September 2015 - 13:46
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hej kära System Audio vänner!
Jag kommer här med en liten fråga. Hur skiljer sig diskanten från Saxo till Aura serien?
Det är så att jag var ute på en högtalarrunda och fick tillfälle att lyssna på Saxo 50, vilket var en trevlig högtalare med bra drag i. Problemet var bara att både jag och min partner tyckte att diskanten skar sig under vissa tillfällen när vi lyssnade.
Jag hade velat lyssna på Aura 50 New Edition, men den hade dom inte inne just då.
Over and out
Davewolf
Har inte lyssnat på Saxo 50, men äger Aura 60 och har lyssnat på Aura 50. Tycker Auradiskanten gör ett ypperligt jobb. Aldrig påträngande men ändå väldigt detaljerad. Grabben har Saxo 10. Upplever denna som ännu mer detaljerad men även den utan att bli påträngande. Men nu är ju kanske Saxo 50 en rakt av helt annan högtalare.
Aura 50 upplever jag som tämligen fantastisk för pengarna. Prova absolut denna innan du väljer något annat.
Postad 11 September 2015 - 21:07
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Vi växlade mellan Saxo 50, Aura 1 eller Aura 10?? och Mantra 50 i butik och jag upplevde Saxo som väldigt varm och förlåtande i klangen. Sen när vi bytte till Aura blev det ljusare och Mantra gick ännu ljusare. Man fick mer av allt helt enkelt ju högre upp i pris man gick, om det nu är bra eller dåligt, det får man avgöra själv.
Det var så jag upplevde det. Sen minns jag ej hur basen gick direkt så det bästa är ändå att leta rätt på en butik som har modellerna inne och ställa upp dom bredvid varandra och växla mellan med samma skiva och samma elektronik. Först då märker man skillnaden. Om jag inte minns fel så var det Primare I22 dac och Primare CD22 dom spelade på den gången. Butiken var Balance bild och ljud.
Postad 21 September 2015 - 16:11
Unregistered4eb959ca
-
Unregistered4eb959ca
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Postad 09 October 2015 - 08:10
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Har börjat leka med tanken att komplettera mina Pandion 2:or med ett par subwoofers för att fixa till en aning mer botten och har väl i mångt och mycket tunnat ner valet till ett par SVS SB-1000 eller, föremålet för min undran, ett par SA SubElectro 200. Vad säger ni som hört SA's subwoofers, är det bra musik-subbar (skall användas uteslutande till musik) eller betalar man för design och SA-märket? Det verkar inte finnas så jättemycket erfarenheter att ta del av, har försökt söka en hel del men oftast nämns dom i förbifarten. Några norska trådar hittade jag med lite blandade intryck.
Såg att laddie recenserat just SubElectron till dess favör vilket gjorde mig nyfiken, så om du läser detta laddie, jämförde du med någon annan sub när du inhandlade din, och hur upplever du den nu, om du har kvar den?
Och för husfridens skull så är jag inte och fiskar efter förslag på andra subbar, det finns det gott om andra trådar till! 
Postad 09 October 2015 - 09:41
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har börjat leka med tanken att komplettera mina Pandion 2:or med ett par subwoofers för att fixa till en aning mer botten och har väl i mångt och mycket tunnat ner valet till ett par SVS SB-1000 eller, föremålet för min undran, ett par SA SubElectro 200. Vad säger ni som hört SA's subwoofers, är det bra musik-subbar (skall användas uteslutande till musik) eller betalar man för design och SA-märket? Det verkar inte finnas så jättemycket erfarenheter att ta del av, har försökt söka en hel del men oftast nämns dom i förbifarten. Några norska trådar hittade jag med lite blandade intryck.
Såg att laddie recenserat just SubElectron till dess favör vilket gjorde mig nyfiken, så om du läser detta laddie, jämförde du med någon annan sub när du inhandlade din, och hur upplever du den nu, om du har kvar den?
Och för husfridens skull så är jag inte och fiskar efter förslag på andra subbar, det finns det gott om andra trådar till! 
Nej, skall ärligt säga att jag inte är såvidare erfaren just vad gäller subbar. Har stort förtroende för SA och förmodade att de inte skulle skapa en slapp brumsub då det ju hade passat illa till högtalarnas karaktär. Men väldigt mycket handlar ju om inställningar. Och med basreflexporten öppen kan man få hur mycket brum som helst om man vill. Men med porten sluten och med noggran avvägning på delning och nivå så har jag fått till en mycket tight återgivning men samttidigt med ett för mig tillräckligt djup. Den skall ju trots allt gå ner till 23Hz.
Men, som sagt, jag har inte jämfört med andra subbar. Avgörande för mig var ju designen, eftersom jag förutsatte att ljudet inte borde komma någon annan för liknande pengar efter. En sak som stör mig en smula är att det brummar lite från slutsteget.
Postad 09 October 2015 - 12:14
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Nej, skall ärligt säga att jag inte är såvidare erfaren just vad gäller subbar. Har stort förtroende för SA och förmodade att de inte skulle skapa en slapp brumsub då det ju hade passat illa till högtalarnas karaktär. Men väldigt mycket handlar ju om inställningar. Och med basreflexporten öppen kan man få hur mycket brum som helst om man vill. Men med porten sluten och med noggran avvägning på delning och nivå så har jag fått till en mycket tight återgivning men samttidigt med ett för mig tillräckligt djup. Den skall ju trots allt gå ner till 23Hz.
Men, som sagt, jag har inte jämfört med andra subbar. Avgörande för mig var ju designen, eftersom jag förutsatte att ljudet inte borde komma någon annan för liknande pengar efter. En sak som stör mig en smula är att det brummar lite från slutsteget.
Ska erkänna att designen också är en stor anledningn till att jag ens kikar på subben. Men det är ju helt klart en fördel att man kan "bygga" om den lite lätt och testa vilken karaktär man gillar bäst, portad eller sluten. Men brum från slutsteget låter dock lite irriterande, är det den tidigare modellen med AB-förstärkare eller den senare med klass D som du har?
Oavsett ska du ha många tack som tog dig tid att svara! Återstår lite testande hemma innan jag bestämmer mig, har förstått att det inte är helt lätt att dela bas och topp alla gånger och få ett bra resultat. Nåja, fortsättning följer... 
Postad 09 October 2015 - 13:44
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ska erkänna att designen också är en stor anledningn till att jag ens kikar på subben. Men det är ju helt klart en fördel att man kan "bygga" om den lite lätt och testa vilken karaktär man gillar bäst, portad eller sluten. Men brum från slutsteget låter dock lite irriterande, är det den tidigare modellen med AB-förstärkare eller den senare med klass D som du har?
Oavsett ska du ha många tack som tog dig tid att svara! Återstår lite testande hemma innan jag bestämmer mig, har förstått att det inte är helt lätt att dela bas och topp alla gånger och få ett bra resultat. Nåja, fortsättning följer... 
Det sitter, om jag minns rätt, ett A-B steg på 380W. Aha, det har kanske kommit modernare och tystare doningar numera? Hursomhelst, inget som inte går att leva med. Mest att man lägger märke till det när det är alldeles tyst i rummet i övrigt.
Postad 09 October 2015 - 14:28
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Det sitter, om jag minns rätt, ett A-B steg på 380W. Aha, det har kanske kommit modernare och tystare doningar numera? Hursomhelst, inget som inte går att leva med. Mest att man lägger märke till det när det är alldeles tyst i rummet i övrigt.
Jovars, jag vet inte riktigt när den introducerades dock. Det står bara på SA's sida att efter ett visst serienummer så blev det en ny variant. Så nu är det en klass D historia samt att ett par reglage och line-out har plockats bort (de skriver att det ska finnas men på bilden ser jag ingen line-out). Med lite tur försvann eventuellt brum i den uppdateringen också.
Gött mos!
Nu är det bara att fortsätta kika på förstärkeri och annat smått för att komplettera, kul för mig, mindre kul för plånboken.
Postad 15 October 2015 - 17:36
Unregistered34f46012
-
Unregistered34f46012
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Klickade precis hem ett par vita mantra 50 som kommer drivas med min naim xs2! Har suktas efter dessa nått år nu, så nu får mina dynaudio excite x16 ta och kliva undan för dom här!
Postad 16 October 2015 - 12:51
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Klickade precis hem ett par vita mantra 50 som kommer drivas med min naim xs2! Har suktas efter dessa nått år nu, så nu får mina dynaudio excite x16 ta och kliva undan för dom här! 
Härligt!
Hade faktiskt just ett par X16 hemma på prov innan jag köpte mina SA Aura 60.
Postad 17 October 2015 - 17:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Pandion 30 är den slutgiltiga högtalaren, bättre än så här kan inte vara möjligt!?
Var på Malmömässan idag. Det var tyvärr för mycket folk när man spelade på nya Pandion 20. Dock gillar jag inte alls designen. Desto mer gillade jag då de nya stativen till Pandion 2 ohyggligt snygga.
En stund senare var vi så i gid tid och hamnade på första parkett för vårt livs hifiuppenbarelse. Kanske var det rummet, för för två år sedan satt vi med nästan lika stora haksläpo över Martin Logan, men bara nästan...
Postad 18 October 2015 - 00:56
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Pandion 30 är den slutgiltiga högtalaren, bättre än så här kan inte vara möjligt!?
Var på Malmömässan idag. Det var tyvärr för mycket folk när man spelade på nya Pandion 20. Dock gillar jag inte alls designen. Desto mer gillade jag då de nya stativen till Pandion 2 ohyggligt snygga.
En stund senare var vi så i gid tid och hamnade på första parkett för vårt livs hifiuppenbarelse. Kanske var det rummet, för för två år sedan satt vi med nästan lika stora haksläpo över Martin Logan, men bara nästan... 
Kul att höra! Och kan bara hålla med om att Pandion 30 låter makalöst trevligt. Dock var prislappen lite för stor för egen del men är ruskigt nöjd med 2:orna så här långt. Tyvärr inhandlade jag inte orginalstativen, vilket jag bittert ångrade så fort jag fick se dom i verkligheten. Bilder gör dom inte rättvisa. Men du menar alltså att de släppt ännu ett par stativ?
Redigerat av goopile, 18 October 2015 - 01:07.
Postad 18 October 2015 - 00:57
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Jasså det finns en Pandion 20 numera också. Nej. Det där med att det inte går att förbättra kommer aldrig stämma. Så länge det går att tjäna pengar på det lär det heller aldrig finnas nån ände på nya idéer. Den saken är ganska säker.
Så mycket folk det ändå finns, som vill ha det senaste så kan man nästan garantera att hifi nyheterna aldrig tar slut heller. Frågan är mer varför man förbättrar? Blir det så mycket bättre än det redan var? Det borde vara mer intressant om någon serie eller modell kunde få leva kvar mer än 2-3 år vilket inte är en lång tid men ändå något för lång om man skall tro hifi branschen. Personligen tycker jag att det börjar bli bra snurrigt snart. Men finns det något att förbättra så tar man väl chansen helt enkelt 
Postad 18 October 2015 - 11:39
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Kul att höra! Och kan bara hålla med om att Pandion 30 låter makalöst trevligt. Dock var prislappen lite för stor för egen del men är ruskigt nöjd med 2:orna så här långt. Tyvärr inhandlade jag inte orginalstativen, vilket jag bittert ångrade så fort jag fick se dom i verkligheten. Bilder gör dom inte rättvisa. Men du menar alltså att de släppt ännu ett par stativ?
Stativen är kanske inte alls nya, bara jag som inte sett dem tidigare? Hursomhelst oerhört fina tillsammans med de svarta Pandion 2. Borde ju även finnas i vitt för dem som har vita Pandion.
Ja, Pandion 30 lär förbi drömmar. Undrar om de tagit såpass betalt för att komma upp "i smöret", eller om de helt enkelt var mycket dyra att ta fram, och att producera. Visst är de värda pengarna, men det är ju ingen jättepublik de nu vänder sig till. Sån tur är sitter man ändå nöjd, för det låter ju oerhört bra om även de betydligt billigare modellerna. Även med vetskapen om hur mycket mer det finns att hämta ur musiken är med Pandion 30.
Postad 18 October 2015 - 12:07
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jasså det finns en Pandion 20 numera också. Nej. Det där med att det inte går att förbättra kommer aldrig stämma. Så länge det går att tjäna pengar på det lär det heller aldrig finnas nån ände på nya idéer. Den saken är ganska säker.
Så mycket folk det ändå finns, som vill ha det senaste så kan man nästan garantera att hifi nyheterna aldrig tar slut heller. Frågan är mer varför man förbättrar? Blir det så mycket bättre än det redan var? Det borde vara mer intressant om någon serie eller modell kunde få leva kvar mer än 2-3 år vilket inte är en lång tid men ändå något för lång om man skall tro hifi branschen. Personligen tycker jag att det börjar bli bra snurrigt snart. Men finns det något att förbättra så tar man väl chansen helt enkelt 
Ja, Pandion 20 är en alldeles ny golvhögtalare med bara en bas och med kabinett som Pandion 2, alltså välvt. Men dels hade man guldfärgade stripes över högtalaren, och så en ful kilformad frontpanel. Går säkert hem i Ryssland möjligen. 
Sedan kommer en större Pandion, 50 tror jag, med fler element och samma välvda kabinett. Inget ont i kabinettet i sig, Pandion 2 är ju oerhört fin, och Pandion 30 är ju egentligen en rätt märklig design.
Givetvis går allt att förbättra, men Pandion är utan tvekan det bästa jag hört hittills. En återgivning som helt får en att glömma fel och brister, och bara njuta av musiken. Visst, det kan man ju mycket väl göra öven med högtalare som egentligen har uppenbara brister också, för att det de gör gör de så bra. Men Pandion 30 menar jag just inte saknar något. Inget på marknaden spelar lika homogent och här saknas heller inte basdjup, viket ju kan vara en brist hos många i övrigt eminenta högtalare. Nä, för mig är det svårt att se någon större förbättring efter detta.
Postad 18 October 2015 - 18:24
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Stativen är kanske inte alls nya, bara jag som inte sett dem tidigare? Hursomhelst oerhört fina tillsammans med de svarta Pandion 2. Borde ju även finnas i vitt för dem som har vita Pandion.
Ja, Pandion 30 lär förbi drömmar. Undrar om de tagit såpass betalt för att komma upp "i smöret", eller om de helt enkelt var mycket dyra att ta fram, och att producera. Visst är de värda pengarna, men det är ju ingen jättepublik de nu vänder sig till. Sån tur är sitter man ändå nöjd, för det låter ju oerhört bra om även de betydligt billigare modellerna. Även med vetskapen om hur mycket mer det finns att hämta ur musiken är med Pandion 30. 
Ja om det är FS4 så finns de även i vitt, det var dessa jag sprang på. Ruskigt tjusiga med ett par vita Pandion 2.
Men ja, lite förvånad att det skiljer så mycket mellan golvare och stativare i serien. Men vem vet, de kanske prissatte stativarna konkurrenskraftigt och kände att de ville ta igen lite i det mindre priskänsliga segmentet.
Slog för övrigt till på ett par begagnade SubElectro200, det blev pricken över i:et till stativarna så nu börjar jag också känna att jag är nöjd.
Postad 18 October 2015 - 18:48
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ja om det är FS4 så finns de även i vitt, det var dessa jag sprang på. Ruskigt tjusiga med ett par vita Pandion 2.
Men ja, lite förvånad att det skiljer så mycket mellan golvare och stativare i serien. Men vem vet, de kanske prissatte stativarna konkurrenskraftigt och kände att de ville ta igen lite i det mindre priskänsliga segmentet.
Slog för övrigt till på ett par begagnade SubElectro200, det blev pricken över i:et till stativarna så nu börjar jag också känna att jag är nöjd.
Ett PAR SE 200?? Ja då lär du inte lida någon brist på baskapacitet. Det kanske dessutom stämmer det där med att det är lättare att integrera med två subbar. Härlig setup det där må jag säga.
Redigerat av laddie15, 18 October 2015 - 18:49.
Postad 18 October 2015 - 18:57
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2941 inlägg
Ja, Pandion 20 är en alldeles ny golvhögtalare med bara en bas och med kabinett som Pandion 2, alltså välvt. Men dels hade man guldfärgade stripes över högtalaren, och så en ful kilformad frontpanel. Går säkert hem i Ryssland möjligen. 
Sedan kommer en större Pandion, 50 tror jag, med fler element och samma välvda kabinett. Inget ont i kabinettet i sig, Pandion 2 är ju oerhört fin, och Pandion 30 är ju egentligen en rätt märklig design.
Givetvis går allt att förbättra, men Pandion är utan tvekan det bästa jag hört hittills. En återgivning som helt får en att glömma fel och brister, och bara njuta av musiken. Visst, det kan man ju mycket väl göra öven med högtalare som egentligen har uppenbara brister också, för att det de gör gör de så bra. Men Pandion 30 menar jag just inte saknar något. Inget på marknaden spelar lika homogent och här saknas heller inte basdjup, viket ju kan vara en brist hos många i övrigt eminenta högtalare. Nä, för mig är det svårt att se någon större förbättring efter detta. 
Audio Physic är annars ett märke som lätt försvinner ur ljudbilden men som ändå kan leverera bas när det gäller. Jag minns mina Scorpio 2. Riktigt tjoong på hög volym men knappt så dom märktes när man spelade radio eller satt och kollade nyheter på tv. Laddade man på med en action film sa det bara pang och man flög ur fåtöljen mer eller mindre. Snacka om kontroll över elementen. Totalt 14 st tillsammans. Jag kan tänka mig att även stativaren i serien kan leverera om man ser till hur dom kunde prestera. Step som den heter. Den går nog att få till rätt bra priser nu. Var ju runt 3-4 år sedan Mk2:an fanns. Nu är det ju jubileums versionen som är aktuell. (25) som den heter 
Redigerat av Unregistered2294, 18 October 2015 - 18:58.
Postad 18 October 2015 - 19:25
goopile
-
goopile
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Ett PAR SE 200?? Ja då lär du inte lida någon brist på baskapacitet. Det kanske dessutom stämmer det där med att det är lättare att integrera med två subbar. Härlig setup det där må jag säga. 
Heh, ja, det gick av bara farten! Men jo, jämnare bas är lättare att få till men sen ska jag inte sticka under stol med att det förmodligen är lite i överkant behovsmässigt. Men men, om det blir någon rumskorrigering framöver så ska det inte vara några problem att bibehålla lite bastryck iallafall. ;-)
Redigerat av goopile, 18 October 2015 - 19:27.
Postad 19 October 2015 - 06:45
Martingra
-
Martingra
-
Rookie
-
5 inlägg
tjenare alla System Audio ägare! Jag kom över ett par sa 720 frontar (helt underbara) men nu behöver jag en ny center som matchar dem, har någon ett förslag på en center ur någon ny System audio serie som passar eller är det att leta begagnat äldre som gäller?
Postad 19 October 2015 - 07:21
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
465 inlägg
tjenare alla System Audio ägare! Jag kom över ett par sa 720 frontar (helt underbara) men nu behöver jag en ny center som matchar dem, har någon ett förslag på en center ur någon ny System audio serie som passar eller är det att leta begagnat äldre som gäller?
Jag skulle leta begagnat av skaffa en SA720AV som center. Så får du perfekt matchning.
Postad 19 October 2015 - 07:36
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Låna hem en center ur nuvarande sortiment.
Tror saxo skulle passa sa-720. Telemekano har ett par 720 kvar.
Själv äger jag sa-505. Är lite inne på prova att lägga till center. Då blir det en heco color center.
Postad 19 October 2015 - 11:21
Martingra
-
Martingra
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag skulle leta begagnat av skaffa en SA720AV som center. Så får du perfekt matchning.
Har letat en hel del efter just en sådan men hittar fan den inte någonstans :/
Låna hem en center ur nuvarande sortiment.
Tror saxo skulle passa sa-720. Telemekano har ett par 720 kvar.
Själv äger jag sa-505. Är lite inne på prova att lägga till center. Då blir det en heco color center.
Tack för tipset, ska ta och kolla om jag kan ta med mig högtalarna alternativt låna hem och lyssna!
Redigerat av Martingra, 19 October 2015 - 11:22.
Postad 19 October 2015 - 18:24
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Angående pandion 30. Finns ett demo ex för 45.000 på hembioconsult.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
→
Klubbar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|