Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos?
666 svar till detta ämne
Postad 08 February 2016 - 18:50
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Har ännu ej kört någon auto-kalibrering. Dock har jag kört igenom testbruset manuellt och allt stämmer.
Har även dubbelkollat i manualen och alla kablar sitter där de ska.
Ja en någon typ av fejksurround vill jag köra för att få ljud i alla högtalare. Finns ju inga 7.1.2 filmer, eller?
Har följt manualens anvisningar.
http://manuals.maran...ZSYsgujcobf.php
Killen på Hembiobutiken sa idag när jag ringde att jag måste ha kopplat fel, men det har jag inte...
Redigerat av Audiovector, 08 February 2016 - 18:50.
Postad 08 February 2016 - 19:24
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
1. Tryck på setup på fjärren och välj speakers och där väljer du Manual setup.
2. Gå in i Amp assign och välj 9.1 läge därefter väljer du Floor Layot 5ch & SB. Nedanför väljer ställer du att du har Dolby sp 2ch och front om du har dom på dina frontar. Sen är det klart och ska fungera som 7.1.2 du kan även gå ned ett steg och kolla att du kopplat allt rätt genom att trycka på View Temminal Config.
Edit: Hade fel angående att Dolby upmix inte gick att ha ihop med annat än DD! Med vänlig hälsning
Sen för att få Dolby upmix så måste filmen ha Dolby ljud antingen vanligt DD eller något av deras hd ljud. DTS är inte kompatibelt med Dolby upmix. Dolby surround heter det och går antingen att välja via den blå knappen eller så trycker man på den gula och väljer Auto så kopplas Dolby surround upmix automatiskt in när receivern känner av en Dolby signal.
Mvh
Redigerat av film-fanatiker, 21 February 2016 - 17:28.
Postad 08 February 2016 - 19:28
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Atmos är inga kanaler och anpassar sig efter ditt antal högtalare och antalet högtalare du kan driva åt gången.
Postad 08 February 2016 - 21:33
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Tack film-fanatiker, det funkar nu! Jag hade 7.1 i Amp Assign...
Har en liten fråga till:
Hur gör man om man har ett externt slutsteg som man vill koppla till frontarna, i en 11-kanalig setup?
I manualen står det bara en massa exempel på hur man har slutsteg till Atmos-kanalerna mm.
Har ett riktigt nice Roksan Caspian M1-steg som jag använder till frontarna, redan idag. Blir bättre ljud. 
Dock är ju front-stegen i min 7010 dedikerade till frontkanalerna idag, och används således inte.
Mitt nästa inköp blir ett bar bak-Atmos, och då vill jag inte tvingas använda 7010:ans inbyggda slutsteg till frontarna.
Det är ju lite overkill att ha ett Roksan-steg till ett par simpla Atmos-högtalare, om man säger så...
Redigerat av Audiovector, 08 February 2016 - 21:34.
Postad 08 February 2016 - 22:59
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Atmos är inga kanaler och anpassar sig efter ditt antal högtalare och antalet högtalare du kan driva åt gången.
Kan du förklara detta lite med ingående?
Postad 09 February 2016 - 06:34
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Innan film-fanatiker svarar, kan du (och alla andra) läsa på lite om Dolby ATMOS®
Dolby ATMOS® for the home theater
Du behöver bland annat 24 högtalare på golvet och 10 i taket 
Där beskrivs även hur Dolby tänker när de menar att man ska glömma tänket med enskilda kanaler i ett hemmabiosystem.
Postad 09 February 2016 - 09:00
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Tack FEA, mycket intressant läsning! 
Ser att Atmos är objekt-baserat, coolt... Det trodde jag att det bara var DTS-X som var. DTS har gjort en mycket större grej av det.
Då förstår jag bättre att min 7010 inte talar om vilka kanaler som den tar emot när man spelar en Atmos-film. Den talar bara om att det är Atmos...
Postad 09 February 2016 - 12:08
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
funderar på en Onkyo tx-nr646 då min förra förstärkare pajade
hittar väldigt lite info men antar att man förlorar SB om man ska köra Atmos stämmer det ? och blir det nån större förlust med det?
https://www.netonnet...46/217407.9124/
Postad 09 February 2016 - 13:02
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Stämmer bra det. Om du har en 7.1-förstärkare och ska köra Atmos så får du bara 5.1 i grundkonfiguration, så kallad 5.1.2.
Klart att du kommer att höra att något saknas där bak, men om det är en förlust är det bara du själv som kan avgöra.
Jag kör 7.1.2 själv, och uppskattar verkligen mina SB högtalare.
Postad 09 February 2016 - 13:16
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Ser att Atmos är objekt-baserat, coolt... Det trodde jag att det bara var DTS-X som var. DTS har gjort en mycket större grej av det.
Det är en sak man lägger märke till i en biosalong med Dolby ATMOS®. Först förstod jag inte riktigt hur det kunde låta så annorlunda mot en vanlig salong, men sen läste jag på lite och polletten trillade ner. (Då såg jag alltså samma film först i en vanlig biosalong och sedan i en Dolby ATMOS®-utrustad salong)
Kan det låta (nära) likadant hemma så kommer jag definitivt att skaffa utrustning för det. I mindre skala givetvis, men det borde hända saker med ljudbilden även hemma.
Postad 09 February 2016 - 13:36
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Ja det är häftigt! 
Postad 09 February 2016 - 13:52
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Tack film-fanatiker, det funkar nu! Jag hade 7.1 i Amp Assign...
Har en liten fråga till:
Hur gör man om man har ett externt slutsteg som man vill koppla till frontarna, i en 11-kanalig setup?
I manualen står det bara en massa exempel på hur man har slutsteg till Atmos-kanalerna mm.
Har ett riktigt nice Roksan Caspian M1-steg som jag använder till frontarna, redan idag. Blir bättre ljud. 
Dock är ju front-stegen i min 7010 dedikerade till frontkanalerna idag, och används således inte.
Mitt nästa inköp blir ett bar bak-Atmos, och då vill jag inte tvingas använda 7010:ans inbyggda slutsteg till frontarna.
Det är ju lite overkill att ha ett Roksan-steg till ett par simpla Atmos-högtalare, om man säger så...
Ringde Septon och fick veta att det är OMÖJLIGT att använda front-slutstegen till några andra kanaler på 7010.
M.a.o.; Man måste använda det separata slutsteget till Height 2 pre-outen om man vill köra 11 kanaler...
Septon sa att även Marantz inte är ensamma om detta problem, alla andra tillverkare har samma begränsning.
Postad 09 February 2016 - 17:22
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Mig veterligen så är det bara Denons AVR-X7200 som har flexibiliteten som du eftersträvar.
Postad 09 February 2016 - 17:38
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Ringde Septon och fick veta att det är OMÖJLIGT att använda front-slutstegen till några andra kanaler på 7010.
M.a.o.; Man måste använda det separata slutsteget till Height 2 pre-outen om man vill köra 11 kanaler...
Septon sa att även Marantz inte är ensamma om detta problem, alla andra tillverkare har samma begränsning.
Vet inte om jag förstår dig rätt nu, men du vill driva dina frontar på separat slutsteg och då kunna ha 7.1.4? Det ska inte vara omöjligt att genomföra! Men är det omöjligt så ljuger min förstärkare för där kan jag under Amp assign välja 11.1ch och sedan gå ned och välja antingen Pre-out Front eller Top Rear.
Postad 09 February 2016 - 17:48
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Stämmer bra det. Om du har en 7.1-förstärkare och ska köra Atmos så får du bara 5.1 i grundkonfiguration, så kallad 5.1.2.
Klart att du kommer att höra att något saknas där bak, men om det är en förlust är det bara du själv som kan avgöra.
Jag kör 7.1.2 själv, och uppskattar verkligen mina SB högtalare.
lutar åt den förstärkaren! onkyo tx-nr646 nån som har nått tips på förstärkare med atmos och i likvärdig prisskala men med SB eller är det kört för runt 5000 max?
Postad 10 February 2016 - 08:39
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Vet inte om jag förstår dig rätt nu, men du vill driva dina frontar på separat slutsteg och då kunna ha 7.1.4? Det ska inte vara omöjligt att genomföra! Men är det omöjligt så ljuger min förstärkare för där kan jag under Amp assign välja 11.1ch och sedan gå ned och välja antingen Pre-out Front eller Top Rear.
Oj! Det vore goda nyheter i sådana fall!
Vare sig Hembiobutiken, Septon eller manualen nämner att detta är möjligt.
Septon sa att det är fysiskt omöjligt att koppla om frontslutstegen till något annat än just frontarna eftersom 7010 saknar ett relä på dessa. (Såg ditt svar nu på morgonen, men kollar i menyerna ikväll när jag kommer hem)!
Postad 10 February 2016 - 08:48
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
lutar åt den förstärkaren! onkyo tx-nr646 nån som har nått tips på förstärkare med atmos och i likvärdig prisskala men med SB eller är det kört för runt 5000 max?
Enligt Prisjakt så ligger de billigaste 9.2-förstärkarna på 11.000...
Yamaha 2040 och Pioneer LX-58.
Marantz 7009 får att få för 12.000.
Postad 10 February 2016 - 14:24
Unregistered242b20f0
-
Unregistered242b20f0
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Visst har man gjort det..men det är inte många nya filmer som kommer med Dolby Atmos,och då menar jag i svenska utgåvor ..suck
Postad 10 February 2016 - 14:57
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
jo 9,2 förstärkare för 11k hoppar jag och skulle inte ens få dra in så många koner i ett rum heller för frugan.. de jag önskar är budget med 2st atmos men samtidigt möjlighet att byta till sb back med en knapptryck för källor med bara 5.1 eller 6.1 ..
Postad 10 February 2016 - 17:58
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Visst har man gjort det..men det är inte många nya filmer som kommer med Dolby Atmos,och då menar jag i svenska utgåvor ..suck
Som jag skrivit i en annan tråd. Det är dyrt att ljudsätta med Dolby Atmos och därför har inte de som gör svenska film råd att använda det filmformatet då de tar för mycket av filmbudgeten. Sagt av en svensk filmmakare i Sveriges Radio.
Det är ju bara ta ljudspåret från den amerikanska utgåvan och klämma in i den svenska. Vad exakt är det som kostar så mycket?
... eller pratar ni om själva filmskapandet, ljudmixningen? Hur kan det vara så dyrt, det kan väl egentligen inte skilja så mycket i det efterarbetet (sagt av en amatör) det måste ju ändå till en flerkanalsmix av något slag?
Postad 10 February 2016 - 18:18
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Oj! Det vore goda nyheter i sådana fall!
Vare sig Hembiobutiken, Septon eller manualen nämner att detta är möjligt.
Septon sa att det är fysiskt omöjligt att koppla om frontslutstegen till något annat än just frontarna eftersom 7010 saknar ett relä på dessa.
(Såg ditt svar nu på morgonen, men kollar i menyerna ikväll när jag kommer hem)!
De kanske har missuppfattat vad du är ute efter? Som jag tolkade det så vill du inte driva frontarna på receiverns inbyggda steg, utan ha dessa på ett separat slutsteg. På så vis kan man då få 7.1.4 vilket är max vad en hemma receiver idag kan hantera.
Du kan däremot inte om adressera dina inbyggda slutsteg för frontarna som sitter i din receiver att driva andra högtalare, då dessa inte är adresserbara slutsteg. Kanske var detta de trodde du var ute efter?
Postad 10 February 2016 - 23:05
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
De kanske har missuppfattat vad du är ute efter? Som jag tolkade det så vill du inte driva frontarna på receiverns inbyggda steg, utan ha dessa på ett separat slutsteg. På så vis kan man då få 7.1.4 vilket är max vad en hemma receiver idag kan hantera.
Du kan däremot inte om adressera dina inbyggda slutsteg för frontarna som sitter i din receiver att driva andra högtalare, då dessa inte är adresserbara slutsteg. Kanske var detta de trodde du var ute efter?
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar...
Första stycket: Du tolkade mig rätt. Men att ha frontarna på ett separat slutsteg ger mig inte 7.1.4 med förstärkarens "begränsning". Oanvända slutsteg gör ingen glad...
Andra stycket: Jag kan uppenbarligen inte adressera om dessa slutsteg. Ja det var detta jag frågade Septon/HBB om, och jag fick tydligt svar... 
Men det du skrev lite längre upp gav ett visst hopp, ska kolla i menyerna snart.
Redigerat av Audiovector, 10 February 2016 - 23:06.
Postad 11 February 2016 - 18:19
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Du måste ha ett 2kanals separat steg för att kunna ha 7.1.4 där 7 står för golv layouten, 1 eller 2 för hur många subbar man har och 4 för antalet top högtalare man har.
För att du ska förstå så försöker jag förklara så ingåeende jag bara kan nu utan att bli för långrandig 
Receivern du har (Marantz sr7010) har 9st slutsteg inbyggda, men har 11st högtalarutgångar. Detta för att den ska vara så flexibel som möjligt och passa ett flertal högtalaruppsättningar allt från vanligt 5.1 upp till Auro 3d 10.1 VOG (uppgradering till Auro3d mot betalning dock) DTS:X uppgraderingen kommer förhoppningsvis i Mars till Marantz sr7010.
När du väljer att ha 11.1ch i Amp assign och väljer att driva dina frontar med pre-out så används inte det inbyggda slutsteget för front i receivern, utan ditt separata slutsteg driver istället front högtalarna. Du kan då ha dina 9st inbyggda slutsteg i receivern till övriga högtalare i en 7.1.4 konfig istället för 5.1.4 som är max utan separat slutsteg.
Receivern klarar med andra ord ända upp till 11 signal processing.
Edit: Jag kom ju på nu att frontarna måste ändå vara adresserbara då amp assign ju är till för att välja vart man vill att slutstegen i receivern ska användas till.
http://us.marantz.co...roductId=SR7010
Mvh
Redigerat av film-fanatiker, 11 February 2016 - 20:01.
Postad 11 February 2016 - 18:55
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har en liten fundering gäller egentligen högtalare men då de rör Atmos så frågar jag här =
Har 2 frontar Pioneer S-H310V-W funderar på att modifiera dessa bygga in atmos högtalare i toppen typ såga ur och fälla in o sned montera 2 koner
va tror ni om det eller förstör de ljudet i högtalarna?
Postad 11 February 2016 - 19:58
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Jag vet inte, men om du gör som ett eget litet kabinett åt de strålande/studsande högtalarna så kanske det blir ok. Ungefär som mellanregister ibland har en litet eget kabinett i själva högtalarkabinettet.
Postad 12 February 2016 - 10:44
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Du måste ha ett 2kanals separat steg för att kunna ha 7.1.4 där 7 står för golv layouten, 1 eller 2 för hur många subbar man har och 4 för antalet top högtalare man har.
För att du ska förstå så försöker jag förklara så ingåeende jag bara kan nu utan att bli för långrandig 
Receivern du har (Marantz sr7010) har 9st slutsteg inbyggda, men har 11st högtalarutgångar. Detta för att den ska vara så flexibel som möjligt och passa ett flertal högtalaruppsättningar allt från vanligt 5.1 upp till Auro 3d 10.1 VOG (uppgradering till Auro3d mot betalning dock) DTS:X uppgraderingen kommer förhoppningsvis i Mars till Marantz sr7010.
När du väljer att ha 11.1ch i Amp assign och väljer att driva dina frontar med pre-out så används inte det inbyggda slutsteget för front i receivern, utan ditt separata slutsteg driver istället front högtalarna. Du kan då ha dina 9st inbyggda slutsteg i receivern till övriga högtalare i en 7.1.4 konfig istället för 5.1.4 som är max utan separat slutsteg.
Receivern klarar med andra ord ända upp till 11 signal processing.
Edit: Jag kom ju på nu att frontarna måste ändå vara adresserbara då amp assign ju är till för att välja vart man vill att slutstegen i receivern ska användas till.
http://us.marantz.co...roductId=SR7010
Mvh
Låter ju jättebra!
Men både Magnus på Septon och Erik på Hembiobutiken har talat om för mig att detta inte funkar... Det är så konstigt!
Funderade på att testa igår, men valde att avstå av rädsla för att recievern kanske tappar sin kalibrering om jag konfigurerar om min högtalarsetup i menyerna.
När jag adderade ett par Rear Surround för en vecka sedan så tappade jag nämligen min kalibrering... Orkar inte göra en ny IGEN!
Postad 12 February 2016 - 13:50
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Låter ju jättebra!
Men både Magnus på Septon och Erik på Hembiobutiken har talat om för mig att detta inte funkar... Det är så konstigt!
Funderade på att testa igår, men valde att avstå av rädsla för att recievern kanske tappar sin kalibrering om jag konfigurerar om min högtalarsetup i menyerna.
När jag adderade ett par Rear Surround för en vecka sedan så tappade jag nämligen min kalibrering... Orkar inte göra en ny IGEN!
Om jag har förstått det hela rätt så är det bara Marantz av8/7 maskiner som kan hantera ordentlig atmos medan de övriga
modellerna från Marantz måste ha extra slutsteg för att få alla kanaler tillgängliga. Tror att sr7010 kan enbart hantera 9 kanaler medan de resterande måste uppgraderas när funktionen finns tillgänglig.
Postad 12 February 2016 - 14:01
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
7010 kan hantera 11 kanaler. Det vi diskuterar i tråden är huruvida man kan få ut 11 kanaler m.h.a. ett externt 2-kanalssteg kopplat till frontarna, eller om det måste vara kopplat till "Height 2".
Postad 12 February 2016 - 14:13
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
7010 kan hantera 11 kanaler. Det vi diskuterar i tråden är huruvida man kan få ut 11 kanaler m.h.a. ett externt 2-kanalssteg kopplat till frontarna, eller om det måste vara kopplat till "Height 2".
Finns det inte beskrivet i manualen. Om man kalibrerar med Audessey står det inte då hur Audessey hanterar de sista kanalerna.
Postad 12 February 2016 - 14:26
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Kruxet är att manualen enbart beskriver hur man får 11 kanaler med ett externt slutsteg kopplat till Height 2 d.v.s. exempelvis bakre Atmos.
Samt att Septon och HBB säger att det inte går att göra som jag vill.
Jag har ett jättebra Roksan-slutsteg som det vore slöseri att använda till bak-Atmos...
Hoppas ändå att film-fanatiker har rätt!
Postad 12 February 2016 - 14:28
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Står i manualen hur du skall ställa in. Skall vara height och sedan finns det olika inställningar på hur det skall fungera. Ser nu att det är dåligt förklarat. Svårt att begripa hur Marantz menar.
Redigerat av Buddaz12, 12 February 2016 - 14:34.
Postad 12 February 2016 - 15:37
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Jag ser detta som väldigt mystiskt av ett par anledningar!
1. Hembioförsteget AV7702 är samma försteg som sitter i Marantz sr7010. Skillnaden mellan dom båda är att AV7702 är ett renodlat bioförsteg med både obalanserad 13.2 och balanserad pre out 11.2, medan receivern har 9st inbyggda slutsteg och bara obalanserad 13.2 pre out.
2. Det går att välja mellan pre out Front och Hight2 och i båda fallen står det stöder format Dolby Atmos längst ned. Tog Svenska i menyn idag i min receiver. Kollar i min manual just nu och det står inte att man måste ha Hight2, utan att "kombinationen mellan Hight1 och Hight2 kan ändras till följande mönster i enlighet med det högtalarsystem som används" Sid 72 i manualen.
Så min fråga nu är varför i hela friden kan man då ändra mellan Front pre out och Hight2 om man vill ha 11.1ch med ett separat slutsteg för två av högtalarna och i båda fallen står det längst ned stöder Dolby Atmos?????
Postad 12 February 2016 - 16:09
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Så här skriver jdsmoothie på avs:
First, in the truest sense of the word, the only D+M model with "custom" Amp Assign is the Denon X7200WA, rather what you are listing are simply the standard available Amp Assign settings for those respective models. Based on the SR6010 manual, it appears the SR6010 (and Denon X4200W) will be introducing several new Amp Assign settings. Whereas the X4100W is limited to first having to amp the Height 2speakers to expand from 7CH --> 9CH, the SR6010/X4200W now add the following new expansion settings: SB, FW, F, HT1, and F + FW. So the SR6010 setup would look like the following:
Amp Assign: 9.1 Height Speakers: 4 Height Speakers Height Layout: TF + TR (or whatever height speaker positions you are using) Wide/HT 2: Top Rear (or whatever 2nd height speaker position you are using) Pre-out: Front
In all likelihood, these same additional settings will be available to the SR7010 when expanding from 9CH --> 11CH such that the new SR7010 setup would be:
Amp Assign: 11.1 Height Speakers: 4 Height Speakers Height Layout: TF + TR (or whatever height speaker positions you are using) Wide/HT 2: Top Rear (or whatever 2nd height speaker position you are using) Pre-out: Front
Postad 13 February 2016 - 12:38
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Så det ska funka alltså? 
Tappar jag min Audyssey-kalibrering om jag testar att konfigurera om?
Postad 13 February 2016 - 17:21
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Vad säger förstärkaren när du gör en kalibrering av alla högtalare.
Sen menar du att du vill köra fejk dolby alltså en surround omvabdling i förstärkaren med vanligt 5.1 och 7.1 material? Vad händer med dolby atmos material?
När jag lade till mina takhögtalare körde jag om hela setup då det blev konstigt ljud innan jag gjort det. Därefter fungerade det utmärkt.
Postad 13 February 2016 - 17:30
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Låter ju jättebra!
Det är ganska enkelt att spara ner konfigurationen på dator även om det tar en liten stund. Då kan man prova andra inställningar och sedan återställa. Gjorde själv detta innan jag skickade iväg min AV7702 på reperation.
Postad 13 February 2016 - 17:42
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Postad 13 February 2016 - 21:25
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlägg
Kan man som på Yamaha gå in på ip adressen för förstärkaren och ändra alla inställningar samt mycket som man inte ser i vanliga fall på marantz för då kan man spara alla inställningar. ?
Postad 17 February 2016 - 20:30
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Kan man som på Yamaha gå in på ip adressen för förstärkaren och ändra alla inställningar samt mycket som man inte ser i vanliga fall på marantz för då kan man spara alla inställningar. ?
Ja det är bara att gå in på förstärkarens ip-nummer.
Postad 24 February 2016 - 10:25
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Det är en sak man lägger märke till i en biosalong med Dolby ATMOS®. Först förstod jag inte riktigt hur det kunde låta så annorlunda mot en vanlig salong, men sen läste jag på lite och polletten trillade ner. (Då såg jag alltså samma film först i en vanlig biosalong och sedan i en Dolby ATMOS®-utrustad salong)
Kan det låta (nära) likadant hemma så kommer jag definitivt att skaffa utrustning för det. I mindre skala givetvis, men det borde hända saker med ljudbilden även hemma.
Notera att bio-Atmos och hemma-Atmos inte är samma sak. Hemma-Atmos är avsevärt stympat och dagens skivor skalar tveksamt upp om vi någon dag skulle få receivers som kan mata alla kanaler. Exempelvis så saknas en bädd relativt bio och dessutom av bandbreddsskäl så kan hemma-Atmos bara hantera ett fåtal objekt separat, har man fler så börjar dessa kodas ned i pseudo-kanaler.
Postad 24 February 2016 - 10:41
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Hemma-Atmos med Dolby Enabeled Speakers är en tämligen begie historia. I mitt fall körde jag med Onkyos billiga högtalare, och resultatet blev faktiskt sämre MED än UTAN. Den dåliga diskanten i Onkyo-högtalarna "skitar ner" ljudet med sin dåliga ljudkvalitet (hög dist, burkigt ljud, dålig bandbredd).
Samt att jag inte är övertygad att det är så bra att studsa ljud mot taket.
Så jag sålde av dessa och kör normal 7.1 nu... Supernöjd! Har bara kört 5.1 hela livet...
Redigerat av Audiovector, 24 February 2016 - 10:45.
Postad 24 February 2016 - 10:46
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Det är därför jag kör med fullregister (nåja) högtalare runtom i min setup, ljudskillnaden är mycket stor vid film. Vid musiklyssnande är skillnaden avgrundsstor 
Då vet jag i alla fall att det inte är någon idé med Dolby ATMOS® hemma...
Postad 24 February 2016 - 10:48
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jo om man har bredstrålande takhögtalare av rang så blir det bra.
Postad 24 February 2016 - 10:49
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jag tänkte även på det som Nattlorden skrev.
Postad 24 February 2016 - 10:58
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jo sant. Men Atmos är anpassat för att låta kanon i normala hem. Man behöver inte 26 takkanaler... 
Postad 24 February 2016 - 11:06
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jo sant. Men Atmos är anpassat för att låta kanon i normala hem. Man behöver inte 26 takkanaler... 
Jaha.. ja men då så 
Det förstod jag, men om två takhögtalare inte erbjuder en markant skillnad så känns det inte aktuellt. I alla fall inte i en lägenhet.
Lite off-topic men ändå inte: jag har sett (hört) tre filmer nu (det är inte längre en slump) med Dolby ATMOS® som låter helt fantastiskt bra i min 5.1 anläggning. Jag har sällan hört samtliga kanaler utnyttjas så bra och med en så vid (runtom) ljudbild. Det kan bara inte vara ett sammanträffande!
Tankar kring vad det kan bero på att en ljudmix låter så bra i en anläggning som inte ens klarar Dolby ATMOS®?
*5.1? Jag har valt att använda två av kanalerna i min 7.1 förstärkare till bi-amping.
Redigerat av FEA, 24 February 2016 - 11:07.
Postad 24 February 2016 - 11:15
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Jag tror att man lagt ner extra möda och energi på att mixa dessa filmer helt enkelt. Atmos är viktigt för branschen, och man vill inte slarva d.v.s. skrämma bort kunderna.
Postad 24 February 2016 - 13:40
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jag tror att man lagt ner extra möda och energi på att mixa dessa filmer helt enkelt. Atmos är viktigt för branschen, och man vill inte slarva d.v.s. skrämma bort kunderna.
Det är precis vad jag tror också. De får gärna fortsätta så 
Jag såg t.ex. Mission Impossible: Rogue Nation igår, och den har jag visserligen sett på bio, och jag hade tidvis svårt att fokusera på annat för jag satt bara och tänkte vilket j*kla bra ljud det var!

Så här står det ju innan filmen (säkert bara reklam för Dolby...) men denna automatiska 'ned-mixning' låter alltså otroligt grymt!
Postad 24 February 2016 - 18:45
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Hemma-Atmos med Dolby Enabeled Speakers är en tämligen begie historia. I mitt fall körde jag med Onkyos billiga högtalare, och resultatet blev faktiskt sämre MED än UTAN. Den dåliga diskanten i Onkyo-högtalarna "skitar ner" ljudet med sin dåliga ljudkvalitet (hög dist, burkigt ljud, dålig bandbredd).
Samt att jag inte är övertygad att det är så bra att studsa ljud mot taket.
Så jag sålde av dessa och kör normal 7.1 nu... Supernöjd! Har bara kört 5.1 hela livet...
Det var tråkigt att höra att Onkyo´s Atmos enable högtalare lät så dåligt. Har hört ett par takmonterade och då lät väl ok bakom fåtöljerna hos brl i JK, fram hade de uppåtstrålande högtalare från Klipsch. Själv så är jag motsatsen och älskar de nya takhögtalarna i min bio, Ljudet är mer svävande på något sätt.
Mvh
Postad 25 February 2016 - 13:53
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Ja takhögtalare är mycket bättre. Det är så Atmos är tänkt att låta från början 
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|