Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 55POS9002

835 svar till detta ämne OLED 4k
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2018 - 13:54

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hej!
Installerat senaste uppdateringen.
Jag kör ljudet ut via Sonos Playbar, och efter uppdateringen i söndags så startar ljudet från tv:n 04:05 och varar i 15 sek varje natt, ingen bild bara ljud någon annan som upplevt nått liknande?

Verkar dock som att brumljudet som uppstod ibland via Sonos har försvunnit. Lite irriterande att det kommer upp ett meddelande att Tv:s högtalare är avstängda varenda gång man höjer eller sänker ljudet, upplever också att ljudskalan uppför sig underligt ibland på 15 och ibland på 3 fast volymen ut är densamma.

Kör du med den inbyggda tv-tunern? Jag hade samma problem, men stängde av automatisk Kanal uppdatering, då försvann det.
Förstår inte riktigt varför den ska göra en automatisk kanaluppdatering mitt i natten med ljudet på. Helt sjukt va dålig programvaran är alltså.

Postad 16 February 2018 - 14:12

GSTAR
  • GSTAR
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag har stängt av alla automatiska uppdateringar, den gör så ändå, mycket skumt!

Postad 18 February 2018 - 13:09

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Uppdateringen löste inte många av mina tidigare problem. Ljudproblemen har snarare blivit fler.
Ibland slutar den skicka ljudet via förstärkaren under någon sekund och spelar istället upp det med TVns högtalare, på maxvolym! (trots att jag ställt ner tv högtalarna till volym 0)
Volymkontrollen är rejält fördröjd.
Ibland går det inte att höja volymen direkt utan man måste först sänka den ett steg.
Ibland sätts ett tak för volymen så även om jag sänker lite och sedan höjer igen stannar volymen alltid på samma ställe. För att komma runt det måste man sänka volymen rejält och sen går den att höja igen.

Har även märkt att jag nu tappar kontakt med fjärren om jag håller nere spolknappen i mer än 30s, i ex vis Youtube. Fixas genom att lossa batteriet en sekund...

Postad 18 February 2018 - 16:22

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Tråkigt att man läser att philips fortf har samma probl med mjukvaran. Bråkade med uppd i nästan 3år med min led.
Det var en av anl jag inte vågade köpa en till philips.
Man undrar ju vad dom håller på med.
Hoppas det löser sig för er!

Postad 27 February 2018 - 09:11

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Nej nu j*vlar...
Kl 0400 bestämde sig TVn för att återuppta uppspelningen av SVT play. Skärmen var visserligen släckt, men ljudet var på max!!
Väckte hela familjen....

Postad 27 February 2018 - 09:55

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Verkar fått ett iktigt måndagsex bigwoofer lol

Postad 27 February 2018 - 10:25

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jo, vi är fler som fått det verkar det som. Dom ska prova att "laga" den (får man gissa på en fabriksåterställning och ny programvara...). Sen får man väl klaga ett par gånger till innan man får pengarna tillbaka.
Tror ju ändå att den helt enkelt är för dålig på att vara tv framförallt. Dom som inte upplever så mycket problem verkar först och främst vara dom som mer använder den som skärm. Eller har jag fel?
Berätta gärna, då har jag mer att komma med i mitt ärende med philips.

Postad 27 February 2018 - 10:31

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Tråkigt att man läser att philips fortf har samma probl med mjukvaran. Bråkade med uppd i nästan 3år med min led.
Det var en av anl jag inte vågade köpa en till philips.
Man undrar ju vad dom håller på med.
Hoppas det löser sig för er!

Inga problem med mina Philips, bildmässigt är 9002:an bland de bättre där ute. Man väljer lite vad man "vill" ha problem med tyvärr, är det inte mjukvara så är det banding/blooming/clouding eller annat panelrelaterat. Tar alla dagar i veckan en skakig mjukvara (så länge det är acceptabelt för mig vill säga) en en dålig panel.

Postad 27 February 2018 - 12:25

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Inga problem med mina Philips, bildmässigt är 9002:an bland de bättre där ute. Man väljer lite vad man "vill" ha problem med tyvärr, är det inte mjukvara så är det banding/blooming/clouding eller annat panelrelaterat. Tar alla dagar i veckan en skakig mjukvara (så länge det är acceptabelt för mig vill säga) en en dålig panel.

Ja men dåså då är det bara å gratulera till ett bra val :)

Postad 27 February 2018 - 16:20

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Har CA-modul bredbandsbolaget tidigare canal digital och har kunnat se på tv lika fläckfritt som alla andra tv apparater jag någonsin ägt. Kopplar via antennsladd.

Sen kör jag via hdmi från uhd spelare, xbox, ps4, pc och de fixar den också. Inbyggda appar brukar fungera också. Netflix bugga ur en dag med aspect ration om de var tvn eller netflix som gjorde fel men i övrigt har de aldrig buggat eller kraschat.

Så jag har lite svårt se varför mjukvaran ska va så total kass liksom men jag försöker inte köra udda filformat utan använder den för tv bruk och underhållning främst :)

Postad 27 February 2018 - 17:21

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har du din inlämnad Tråget?
Ska se om jag kan fixa något genom att stänga av automatisk kanaluppdatering och allt annat automatiskt. Men den höjer även sporadiskt volymen till max när man stänger av och slår på den så vi börjar tröttna lite på den..

Jag förutspår (önskar) att mjukvara är helt dött om 10-20 år och att man då gått tillbaka till rena fungerande hårdvarulösningar 😁

Postad 27 February 2018 - 17:34

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Den är inte inlämnad än. Dom har fått uppgifterna av mig och ska försöka fixa tvn. Vet ärligt talat inte om dom bara byter något kretskort (så gjorde samsung på en tv jag hade för ett tag sen) eller om dom kommer och hämtar den. Vi får se.

Postad 27 February 2018 - 21:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Har du din inlämnad Tråget?
Ska se om jag kan fixa något genom att stänga av automatisk kanaluppdatering och allt annat automatiskt. Men den höjer även sporadiskt volymen till max när man stänger av och slår på den så vi börjar tröttna lite på den..

Jag förutspår (önskar) att mjukvara är helt dött om 10-20 år och att man då gått tillbaka till rena fungerande hårdvarulösningar

Min höjer aldrig någonsin volymen. Nu kör jag iof inte tvns högtalare utan kopplar till extern DAC. Det är ju bara reklamera och få en som inte är defekt förhoppningsvis :)

Postad 28 February 2018 - 09:27

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Kör du via optiska utgången då?
Jag använder ARC och misstänker att det är det som strular till det.

Har svårt att tro att det är HW relaterat eftersom det sker betydligt oftare nu efter uppdateringen.

Någon form av reklamation borde man däremot göra så de inser att de har problem att lösa 🤔

Min höjer aldrig någonsin volymen. Nu kör jag iof inte tvns högtalare utan kopplar till extern DAC. Det är ju bara reklamera och få en som inte är defekt förhoppningsvis :)

Postad 28 February 2018 - 09:37

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Apropå ARC och extern förstärkare. Med senaste uppdateringen verkar appar alltid skicka ut flerkanaligt ljud även om bara två av kanalerna används. Gör att jag inte kan få vettig surround med DS eller DTS Neural:X för stereoljud. Någon annan som märkt samma?

Postad 28 February 2018 - 10:02

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Har svårt att tro att det är HW relaterat eftersom det sker betydligt oftare nu efter uppdateringen.

Någon form av reklamation borde man däremot göra så de inser att de har problem att lösa 🤔

Ja optiskt sen kör jag bara stereo inget surround. Jävligt dumt säga jag inte har problem nu jinxar jag TVn.

Postad 01 March 2018 - 15:42

GSTAR
  • GSTAR
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Någon form av reklamation borde man däremot göra så de inser att de har problem att lösa

Har du fått nått besked av Philips support på detta? Supporten har bett mig att byta eluttag, alla automatiska uppdateringar är av och jag kör CA modul med Canal Digital. Min TV sätter oxå igång volymen (ingen bild) runt 4 på morgonen, inte jätte högt men jävligt irriterande, jag kör optisk kabel och Sonos Playbar detta startade iom den nya uppdatering, aldrig hänt innan så ARC beror det nog inte på, vi får väl göra en gruppreklamation till Philips om det inte försvinner ;-)

Postad 03 March 2018 - 10:03

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

ARC fungerar verkligen inte felfritt för mig heller.. Jag har min 55POS9002 kopplad till en Onkyo TX NR 676E och det allra första när jag startar en app på TVn så brukar ARC fungera, men så fort jag byter app (eller slår på en annan källa så att ARC tillfälligt inaktiveras) så får jag inte tillbaka funktionen i aktivt läge igen efteråt.. En röd Indikator på förstärkarens display slocknar i och med detta och någon enstaka gång har jag lyckats aktivera det igen genom att byta typ av ljudström (från t.ex. Dolby True HD till Stereo eller liknande).. Slår jag om ljudutgången i TVn från HDMI-ljudsystem till TVns egna högtalare så aktiveras TVns högtalare och ljudet hörs i rummet.

Båda enheterna har senaste firmware, jag har bytt HDMI-kablar i flera omgångar, jag har startat enheterna i olika ordning osv men ingenting har hjälpt.

Jag har en känsla av att felet ligger hos Philips, men oavsett vilken leverantör jag vänder mig till så kommer de att skylla på den andra parten.. Hatar sånt här, hur kan man misslyckas så fatalt med branschstandarder? 

I övrigt är jag sjukt nöjd med min TV, men sådana här grejer får mig att bli vansinnig.

Postad 04 March 2018 - 00:53

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Har haft denna tv:n i två dagar och har följande intryck: Bildkvaliteten är grym med perfekt svärta och fina färger, bästa bilden jag sett faktiskt. Ambilight-funktionen är mycket trevlig, även om den ibland blir lite väl iögonfallande. Jag kör bara med Telias digital-tv via HDMI och annars är det filmer som jag castar till TV:n via Chromecast-funktionen från HBO-appen på mobilen (då det egendomligt nog inte finns någon HBO-app till TV:n) eller så kör jag TVn:s Youtube-app.

Om bildkvaliteten är grym så är mjukvaran inte det. Det laggar och buggar i många olika delar och det verkar som att allt som kräver mjukvarans inblandning innebär problem, oavsett om det är menyer eller att köra appar. Ett vanligt exempel är om man trycker på knappen för Inställningar på fjärrkontrollen, så kan det ta flera sekunder innan det kommer upp på skärmen. Spela upp HD-filmer som jag spelat in med mobilen och lagt på Dropboxen (som man kan nå via TV:n) gav jag upp rätt snabbt då det laggade/kraschade för mycket eller tappade ljudsynkningen totalt. Dessutom får jag ett högt brus/fel-ljud i högtalarna på min Canton soundbar (ansluten med digital optisk kabel) när jag startar TV:n och Teliaboxen vilket gör att jag måste stänga av och på Teliaboxen innan det slutar, återigen tror jag det är mjukvarurelaterat (hände aldrig med min Samsung-tv).

Fjärrkontrollen är ingen favorit heller - väldigt otydliga och ologiska knappar som inte gör det som de säger (t.ex. TV EXIT innebär inte att man kommer tillbaka till TV-tittandet utan till någon Google Play-tjänst). Dessutom är den stora "styrkors-knappen" med OK-knapp i mitten väldigt dumt konstruerad eftersom det är jättelätt att komma åt OK-knappen när man navigerar, eller att det blir förflyttning i sidled istället för OK (och ibland är jag säker på att jag inte rört OK-delen men ändå registreras det som det).

Sedan undrar man om utvecklingsavdelningen på Philips faktiskt har använt TV:n själva - bara ett litet exempel är att om man kopplar till extern högtalare och stänger av TV:ns inbyggda högtalare (vilket borde vara tämligen vanligt) så får man ett felmeddelande på skärmen om att TV:ns högtalare är avstängda VARJE gång man justerar volymen. Jag menar - kom igen, någon på Philips borde väl ha reagerat på att det måste upplevas som sjukt störande?! Finns fler sådana exempel där man uppenbarligen inte har använt tv:n mer än 5 minuter för då borde man ha rättat till det. Sedan en sån sak som att jag redan efter två dagar flera gånger råkat ut för att (appen?) Inställningar till tv:n kraschat (inte bara laggat), dvs där man ställer in tv:ns grundläggande inställningar, ja vilket skämt...

Så summa summarum är jag grymt nöjd med bilden men mjukvaran och fjärren lämnar mycket kvar att önska. Faktiskt pinsamt att TV:n är så buggig och användarfientlig även efter de senaste uppdateringarna. Ångrar lite att jag inte testade TV:n ordentligt i butik först. Skärpning Philips!

Redigerat av jlarsson1978, 21 March 2018 - 09:49.

Postad 04 March 2018 - 10:48

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Sedan undrar man om utvecklingsavdelningen på Philips faktiskt har använt TV:n själva - bara ett litet exempel är att om man kopplar till extern högtalare och stänger av TV:ns inbyggda högtalare (vilket borde vara tämligen vanligt) så får man ett felmeddelande på skärmen om att TV:ns högtalare är avstängda VARJE gång man justerar volymen. Jag menar - kom igen, någon på Philips borde väl ha reagerat på att det måste upplevas som sjukt störande?! Finns fler sådana exempel där man uppenbarligen inte har använt tv:n mer än 5 minuter för då borde man ha rättat till det. Sedan en sån sak som att jag redan efter två dagar flera gånger råkat ut för att (appen?) Inställningar till tv:n kraschat (inte bara laggat), dvs där man ställer in tv:ns grundläggande inställningar, ja vilket skämt...

Detta händer inte för mig som har stängt av TV-högtalarna och styr förstärkaren med TVns volymknappar (HDMI CEC).. Däremot kan jag ibland behöva sänka ett steg innan jag kan höja, vilket är lite irriterande. 

Postad 04 March 2018 - 11:43

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det är för material på panelen. Jag har en katt som älskar att krafsa tv. Tror inte jag lyckats med uppfostran för tror hon har börjat märka hur man reagerar och börjar krafsa när hon vill ha mat då hon ser hur starkt jag reagerar :P
Hur reptålig är den måntro? Har kört gardin över som har ganska grovt tyg och de har räckt än så länge men det blir nog presenning snart. Fast är rädd att de kan repa panelen i sig. Man vill ju ha något enkelt så man inte behöver spendera 5 minuter på att avtäcka tvn hela tiden.

Postad 04 March 2018 - 11:57

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 1

Detta händer inte för mig som har stängt av TV-högtalarna och styr förstärkaren med TVns volymknappar (HDMI CEC).. Däremot kan jag ibland behöva sänka ett steg innan jag kan höja, vilket är lite irriterande. 

Jag har dess värre bara koaxial eller optisk utgång på min soundbar så jag gissar att jag får leva med det tills Philips (förhoppningsvis) rättar till det. TV:n är grym att se på och jag gillar ambilight, men Philips får banne mig fixa mjukvaran. Någonstans hoppas jag att Android-operativet utvecklas så att vi på sikt har gjort ett bättre val som valde denna TV framför LG:s OLED55B7V som framstår som den tuffaste konkurrenten (och med idag bättre mjukvara).

Redigerat av jlarsson1978, 04 March 2018 - 11:57.

Postad 04 March 2018 - 12:02

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Angående Chromecast-stödet blir jag lite förvirrad när jag läser tråden. Kan någon sammanfatta och förklara för mig:

Jag har Chromecast 2nd generation (den runda). Tänkte ha den till min gamla TV. Finns det någon anledning att köpa Chromecast Ultra med stöd för 4K och HDR eller finns det redan i TV:n (och i så fall är det någon begränsning i förhållande till en extern Chromecast-dongel)?

Postad 04 March 2018 - 12:29

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Någonstans hoppas jag att Android-operativet utvecklas så att vi på sikt har gjort ett bättre val som valde denna TV framför LG:s OLED55B7V som framstår som den tuffaste konkurrenten (och med idag bättre mjukvara).

Det måste väl bero på något i Philips implementering då Android fungerar så gott som felfritt i tex. Sony enligt egen erfarenhet.

Postad 04 March 2018 - 12:30

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Angående Chromecast-stödet blir jag lite förvirrad när jag läser tråden. Kan någon sammanfatta och förklara för mig:
Jag har Chromecast 2nd generation (den runda). Tänkte ha den till min gamla TV. Finns det någon anledning att köpa Chromecast Ultra med stöd för 4K och HDR eller finns det redan i TV:n (och i så fall är det någon begränsning i förhållande till en extern Chromecast-dongel)?

Jag skaffade Chromecast Ultra då du med den kan reglera frekvens (50/60 Hz) samt har stöd för 4k/HDR vilket inbyggda appen fortfarande saknar (vad jag vet).

Postad 04 March 2018 - 12:32

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Jag har Chromecast 2nd generation (den runda). Tänkte ha den till min gamla TV. Finns det någon anledning att köpa Chromecast Ultra med stöd för 4K och HDR eller finns det redan i TV:n (och i så fall är det någon begränsning i förhållande till en extern Chromecast-dongel)?

Har inte upplevt några problem med dess inbyggda chromecast.
Inte upplevt något problem med att köra optiskt ut till extern dac/förstärkare heller.

Att menyerna är sega känner jag igen dock och att de ska ta 3 sekunder att starta tvn. Det känns ju som timmar :)

Postad 04 March 2018 - 12:42

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Jag skaffade Chromecast Ultra då du med den kan reglera frekvens (50/60 Hz) samt har stöd för 4k/HDR vilket inbyggda appen fortfarande saknar (vad jag vet).

I senaste changeloggen la de till 4k-stöd i alla fall.. Men HDR har de inte nämnt något om. 

Att menyerna är sega har jag också märkt.. Så till den grad att det fullkomligt ballar ur ibland när jag kör en TV-app med HDR (Netflix, Plex mfl) och försöker öppna menyn. Däremot så brukar det fungera bättre när jag kör SDR-material och jag antar att det hänger ihop med belastningen på TVns processor som skiljer mellan de två lägena.

Postad 04 March 2018 - 12:50

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jag funderar på det eftersom jag blir tokig på att det är så segt i menyerna på TV:n. Vore skönt att bara köra från mobilen.

Postad 04 March 2018 - 12:53

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag funderar på det eftersom jag blir tokig på att det är så segt i menyerna på TV:n. Vore skönt att bara köra från mobilen.

Precis. Dessutom har jag stora problem med ljudet via ARC då även stereo flaggas som flerkanaligt (se tidigare inlägg).

Postad 04 March 2018 - 12:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ultran fungerar klockrent med HDR10 /  Dolby vision material och vill man se sport gäller 50hz :)

Postad 04 March 2018 - 14:12

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Någon som vet vad det är för material på panelen. Jag har en katt som älskar att krafsa tv. Tror inte jag lyckats med uppfostran för tror hon har börjat märka hur man reagerar och börjar krafsa när hon vill ha mat då hon ser hur starkt jag reagerar :P
Hur reptålig är den måntro? Har kört gardin över som har ganska grovt tyg och de har räckt än så länge men det blir nog presenning snart. Fast är rädd att de kan repa panelen i sig. Man vill ju ha något enkelt så man inte behöver spendera 5 minuter på att avtäcka tvn hela tiden.

Min katt har riktigt vassa klor och hittills ser jag inga repor efter att varit framme och krafsat. Säkert inget härdat glas men tillräckligt kattsäkert. :)

Edit 2: Det går inte att uppfostra en katt.

Redigerat av Kanelen, 04 March 2018 - 14:19.

Postad 04 March 2018 - 15:33

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Min katt har riktigt vassa klor och hittills ser jag inga repor efter att varit framme och krafsat. Säkert inget härdat glas men tillräckligt kattsäkert. :)

Edit 2: Det går inte att uppfostra en katt.

haha nä de verkar svårt. Det verkar snarare va tvärtom...

Min tv borde haft repor för länge sen. Jäkla idiot står och krafsar sen tokstirrar på en.

Postad 05 March 2018 - 00:00

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Jag har dess värre bara koaxial eller optisk utgång på min soundbar så jag gissar att jag får leva med det tills Philips (förhoppningsvis) rättar till det. TV:n är grym att se på och jag gillar ambilight, men Philips får banne mig fixa mjukvaran. Någonstans hoppas jag att Android-operativet utvecklas så att vi på sikt har gjort ett bättre val som valde denna TV framför LG:s OLED55B7V som framstår som den tuffaste konkurrenten (och med idag bättre mjukvara).

Nu kanske detta inte är helt applicerbart för dig men jag hade oxå problem med att min Philips visade meddelade om att tv:n högtalare var avstängda när jag höjde/sänkte volymen. Kör med en SONOS Playbar samt ATV4, löste sig genom att jag programmerade om fjärren.

Kolla in: https://sonos.custhe...-using-a-remote

https://sonos.custhe...etail/a_id/4043

Postad 05 March 2018 - 07:59

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Nu kanske detta inte är helt applicerbart för dig men jag hade oxå problem med att min Philips visade meddelade om att tv:n högtalare var avstängda när jag höjde/sänkte volymen. Kör med en SONOS Playbar samt ATV4, löste sig genom att jag programmerade om fjärren.

Kolla in: https://sonos.custhe...-using-a-remote

https://sonos.custhe...etail/a_id/4043

Tack för tipset. Jag använder min Philips-fjärr till soundbaren, har lärt den signalerna. Får nog köpa en universal-fjärr för att slippa popup-fönstren. 

Postad 05 March 2018 - 08:10

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Är det någon som har testat inspelning via USB-hårddisk? Funkar det bra? Funderar på om det är värt att köpa en disk bara för detta ändamål  

Postad 06 March 2018 - 18:43

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Ni som har denna, är ni nöjda med tvn? Kan utläsa i tråden att android tv kan vara buggigt, är det illa?

Sitter med en 65” lg b7 men känner inte att bilden motsvarar mina förväntningar efter att ha betalat 20 tusen.

Inser att philipsen ”bara” är 55” men jag känner egentligen inte att 65” är jättewow. Har en projektor med 120” duk så de flesta tv är ju små ;)

Men hur är det med banding, input lag, motion både med standard tv/HD, 4K/hdr? Vi använder tvn till hälften för vanlig parabol tv och jag känner att lgn inte gör bilden så bra som jag önskar. Visst ser det kanske värre ut med 65” men ändå.

Går jag ner till pos9002 får jag dessutom några tusen över och då blir det ett xbox x dessutom :)

Postad 07 March 2018 - 13:47

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
De är ju samma panel så förvänta dig inga mirakel. Men går väl inte särskilt mycket plus på att sälja begad 65".

Postad 07 March 2018 - 14:53

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0

De är ju samma panel så förvänta dig inga mirakel. Men går väl inte särskilt mycket plus på att sälja begad 65".

Har öppet köp så det blir ”gratis” att byta.

Jo jag vet att de använder samma paneler men Philips kanske har bättre algoritmer för bl.a. motion etc?

Postad 07 March 2018 - 16:53

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Vill du ha en mindre billigare köp en billig lcd

Postad 07 March 2018 - 23:03

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Börjar undra om jag har fått ett måndags-ex. Idag slutade ljudet helt plötsligt att fungera på vissa kanaler på Telia-boxen - knäpptyst. Trots att jag bytte ljudformat fram och tillbaka (som tidigare hjälpt vid liknande problem på denna TV) var det tyst. Startade om Teliaboxen och fick ljud en stund sedan försvann det igen. Till slut kom ljudet tillbaka efter att ha upprepat på och avslagning på Teliaboxen och TV:n. Detta har aldrig hänt med min tidigare Samsung-TV. 

Upplever också att ljudet ligger ca 10-20 ms efter bilden trots att jag har noll fördröjning inställd på både TV:n och soundbaren. Någon som upplever samma sak? Kör med optisk kabel. (Hade aldrig detta problem på min Samsung heller.)

Redigerat av jlarsson1978, 07 March 2018 - 23:06.

Postad 07 March 2018 - 23:08

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Du är inte den enda med ljudproblem. Jag kört optiskt till stereo dac och det och mina bluetooth lurar (när jag lyckas med indiandansen att koppla dem) har fungerat. Så jag har väl haft tur. Jag kör enbart stereo.

Postad 08 March 2018 - 07:53

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Det som också är störande är att varannan gång jag startar den så är ljudet helt out of sync. Måste då starta om Teliaboxen några gånger för att komma tillbaka till 20 ms-fördröjningen.

Funderar starkt på att lämna tillbaka TV:n. Är lite för mycket konstigheter och särskilt ljudsync-problemen tror jag inte att jag kan leva med.

Postad 09 March 2018 - 09:06

Unregisteredb82fb343
  • Unregisteredb82fb343
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Något sjukt har börjat hända här. Det kommer ljud från TV:en mitt i natten trots att skärmen är svart. Vad fan kan det vara?

Postad 09 March 2018 - 10:57

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Något sjukt har börjat hända här. Det kommer ljud från TV:en mitt i natten trots att skärmen är svart. Vad fan kan det vara?

Spöke?

Postad 09 March 2018 - 17:53

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Jag får prassel. Katt som klöser på presenning som skyddar TVn :/

Postad 11 March 2018 - 17:03

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Har nu gjort en del ansträngningar för att få ordning på problemen med ljudsynk på denna TV. Detta då jag verkligen gillar bilden och Ambilight (och ville därför undvika byte till annat märke). Testade såklart först med fabriksåterställning och byta kablar men det var inte felet. Genom att införskaffa en HDMI-switch (https://www.kjell.co...iledInformation) och en HDMI-ljuddelare (https://www.kabelgig...ar.asp?id=18922) kunde jag dra ut ljudet från Teliaboxen och Chromecast Ultran direkt till min Soundbar. När detta var gjort och jag hade TV:ns högtalare på var det mycket tydligt att det är en fördröjning på ljudet när TV:n processar signalen. Så det var skönt att få kvitto på att det var TV:n som var felet som jag trodde. Nu kan jag äntligen titta på TV och film med perfekt lip sync.

Redigerat av jlarsson1978, 11 March 2018 - 17:06.

Postad 20 March 2018 - 01:39

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Blir lite nyfiken på er andra som har köpt denna TV. Har ni inte några ljudsynk-problem, eller lever ni bara med dom? Har ni bra koll på detta och är nöjda, skriv gärna vilken utrustning ni har.

Postad 20 March 2018 - 08:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Detta med ljudsynk hade jag också problem med på dom Sony XE9305 som jag provade.
Provade 3 st..... och 1 av dom var synkad, men tyvärr fick jag lämna tillbaka den med då det var ett svart streck mitt i bilden troligen bandning.

Nu sitter jag med min gamla tv och där är ljudet synkat.

Så lite skönt att få det bekräftat att det kan vara tv som spökar med ljudsynk.

Postad 20 March 2018 - 21:08

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Blir lite nyfiken på er andra som har köpt denna TV. Har ni inte några ljudsynk-problem, eller lever ni bara med dom? Har ni bra koll på detta och är nöjda, skriv gärna vilken utrustning ni har.

Det krånglade en del i början för mig, men när jag slog på ljudsync-inställningen på både TVn och förstärkaren så har det fungerat bra sedan dess. Däremot har jag helt galet mycket problem med ARC.. Öppnar jag en app så brukar det funka okej, men när jag byter till en annan (eller inte använder den första appen på ett par minuter) så blir det helt tyst och jag kan inte aktivera det igen på något sätt. 

Kör med en 55POS9002 och en Onkyo TX-NR676E

Har även väldiga problem med att skärmen blinkar när jag slår igång HDR-material. Första tanken var att kablarna inte pallar trycket, men jag bytte till nya fräscha i hela kedjan för 3 veckor sedan, och samtliga nya kablar klarar 18,9gbps, 4k-upplösning osv. Provat från flera källor och det brukar oftast blinka ett tiotal gånger direkt när HDR-signalen slås på, därefter kan det komma mitt i någon enstaka gång (vilket är fruktansvärt frustrerande när man spelar, och skärmen blir svart).

Postad 20 March 2018 - 21:34

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Har man tex. en ATV inställd på framerate matchning och HDR så är det väl normalt att TV:n blir svart en kort stund?

Även taggad med OLED, 4k

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.