Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 8.2 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

Postad 25 March 2003 - 15:30

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Demon: Jag är också intresserad av dina kurvor [:(].

Postad 25 March 2003 - 15:55

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
LordX... Mailadress???

[?]

Postad 25 March 2003 - 17:03

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Jag har provat värdena men bilden blir ganska grön (på grund av min "specialfärg"). När jag byggt en ny duk (igen) så skall jag prova igen. Förhoppningsvis har jag lyckats peta ihop en HTPC tills dess också...

Jag trodde min mailadress fanns under min "profile", men jag hittar den inte, någonstans skall det gå att hitta den på forumet men var? Jag kan i alla fall nås via mail på [email protected] (obs. byt plats på namn och domän på var sida om kanelbullen så kommer det fram, jag är less på spam)...

Postad 25 March 2003 - 17:32

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
LordX, vaddå, om du ändrat i RGB-inställningarna o sen går över till att ändra färgtemperatur/fleshtone så blir det ingen förändring? Eller blir det som att alla RGB-inställningrna vore nollställda och du bara ser resultatet av färgtemperatur/fleshtone?

Det enda som ska behöva ändras i RGB-inställningarna för att ändra samma sak som färgtemperaturen/fleshtone gör är gain (färgtemperatur/fleshtone är samma sak som vitbalans). Gamma påverkar inte vitbalansen alls (gamma påverkar ju inte 0 och 100 IRE) utan den används för färglinjäritetsjusteringar.

Jag använder färgtemperatur/fleshtone-inställningarna istället för att justera gain just nu, har fått en vitbalans som är nästan identisk med TV:n så jag låter gain vara tills vidare [:(] Bästa sättet att få samma vitbalans som TV:n är att låta TV:n o projjen visa samma sak och titta på saker som är 100 IRE (helt vita), TXH Calibrators testbild brukar funka bra. Men vitabalans kan också vara mycket subjektivt, och i en helt nersläckt miljö så brukar ögonen kunna anpassa sig ganska mycket (finns ju ingen annan vitbalans att relatera till då) [:D]

Den ljusaste (och därför mest kontrastgivande) vitbalansen för Epsonen/Yamahan är färgtemperatur: 6700K och fleshtone: 0. Det är projjens ursprungliga vitbalans, och alla ändringar resulterar i att man sänker omfånget (gain) för en eller två (tre går men är onödigt) av R-, G- resp B. Så det ultimata vore att använda en duk som har en vitbalans (alltså färgad) som man valt med tanke på den vitbalans man sen vill ha som gör att man kan använda den ursprungliga vitbalansen hos Epsonen/Yamahan. Alltså om man vill ha en kallare vitbalans (högre kelvin) så använder man en blåare duk, varmare: gulare, mer fleshtone: grönare, mindre fleshtone: rödare. Det man vinner på det är en mörkare svärta än genom att justera vitbalansen i projjen. Att svärtan blir färgad borde inte vara nåt problem då ögat inte uppfattar färg hos de lägsta IRE:na om dom är tillräckligt mörka.

Postad 25 March 2003 - 19:34

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by MercuryOSX
Eller blir det som att alla RGB-inställningrna vore nollställda och du bara ser resultatet av färgtemperatur/fleshtone?

Exakt! Kan ni andra göra inställningar som en kombination av färgtemperatur/hudnyans och RGB inställningar??? I sådana fall är det antingen annorlunda för analoga VGA ingången eller så är min projektor inte som den ska...

Postad 26 March 2003 - 11:14

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
LordX, sätts alla RGB-inställningar ur spel eller bara gain? Du kan testa att höja offset och gamma till max (lämna gain på 0) o sen ändra färgtemperatur/fleshtone och se om lågdagrarna blir mycket mörkare, om inte är det bara gain som påverkas (om nu nåt påverkas överhuvudtaget). Verkar skumt att alla RGB-inställningarna skulle slås ut... jag har inte märkt av nåt, men jag har gain 0 så om det bara är gain som slås ut så skulle jag inte märka det. Ska försöka komma ihåg att testa ikväll. Det verkar ju också konstigt om det bara gällde VGA...

Att färgtempertur/fleshtone skulle slå ut gain-inställningarna (och vice versa) är inte helt ologiskt då båda har samma funktion och man bara behöver ändra en av dom (annars riskerar man att sänka tre kanaler (istället för en eller två) vilket är som att sänka whitelevel). Men det vore ju bra om det stod i manualen (om det nu är så att dom sätter varandra ur spel)...

Postad 26 March 2003 - 14:25

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Om jag läser den Europeiska manualen så står det ungefär såhär...

Color Temp justerar: [(-)Röd<----->Blå(+)]
Flesh Tone justerar: [(-)Grön<----->Lila(+)]

Offset justerar färgsättning i lågdagrar [(-)R,G,B<----->R,G,B(+)]
Gamma justerar färgsättning i mellanregistret [(-)R,G,B<----->R,G,B(+)]
Gain justerar färgsättning i högdagrar [(-)R,G,B<----->R,G,B(+)]

Med offset på (+) kan mörka färger sättas fritt
Med gain på (-) kan ljusa färger sättas fritt
Med gain på (+) justeras brightness automatiskt så att en S-formad gammakurva uppnås!?!

Sedan är det lite oklart vad de syftar på när de under "Color Adjustment" skriver:

"Only one of the following settings can be made at any one time. It is not possible for both settings to be enabled at the same time."

Avser de menynivå 1 [Color Temp | RGB] eller menynivå 2 [Color Temp | Flesh Tone]? Jag gissar på det första och i så fall påverkar inte Color Temp och Flesh Tone induviduella RGB-inställningar och vise versa.

Jag vet inte men det känns som om offset och gamma kan hållas på (+)-sidan medan gain skall hållas på (-) sidan om man fritt vill ställa RGB-värdena. Om Color Temp eller Flesh Tone används så verkar det som om de överrider eventuella individuella RGB-värden.

På samma gång bör black level hållas på (+) och white level på (-) för att behålla detaljrikedom i hög och lågdagrar men tvärt om för att behålla kontrasten.

Postad 26 March 2003 - 14:43

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Tjena grabbs..

Jag har precis pratat med Steve (grundaren av SMART) och jag har en ljusmätare som har fått viss default värden istället för att kalbreras till exakt rätt visning så..... phuuuu

Jag ska få en ny ljusmätare i nästa vecka och då e det bara att sätta igång med mätningarna igen...

Han sa att troligtvis är mina värden bra men samtidigt så kan jag inte vara säker på det föränn den nya mätaren kommer..

Så jag får återkomma med nya mätningar om en veckas tid ungefär...[xx(][xx(]

Men man får se det positivt... man börjar kunna det här med SMART mätningarna..[|)]

Postad 26 March 2003 - 15:10

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Emumannen..

Jag har trollat en del med Offset och gain de sista veckorna med Smart.

Och jag kan se skillnader i kurvorna både när jag ändrar offset och gain på båda hållen..
Oavsett om det e åt plus eller minus hållet... men däremot så kan där nog ligga något i att den själv justerar Gamman på något sätt för att få den att stämma in..[?][xx(]
För när jag väl har fått in alla värden till att stämma ok så ser gamman hel knasig ut... Ställt in den på 2,4 men projen ger ca 2,2 istället!!??
Och det gör den bara pga de inställnigar som jag ändrat i Offset och gainen..

Vete f-n vad som händer???!!!

Ingen aning hur det funkar men skulle gärna ta och diskutera lite med dig via telefon..
Jag kan skicka mjukvaran till SMART kitet där en del av de kurvor som jag fått fram ligger (inte det som du fick idag utan hela rubbet) och sedan kan kanske vi lösa detta mysterium tilsammans?

Jag har bett Steve att förklara det oxå men inte fått något svar än...

Postad 26 March 2003 - 16:21

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
En liten parentes angående Demons värden. När jag testade hans offset- och gain-värden, verkar det som att projektorn på något sätt "kalibrerar om sig", dvs. den ger en annan gamma-skala än med offset och gain i nolläge.

Med offset och gain i nolläge representerar gamma = 2,4 ett slags medelvärde (ligger alltså mitt i justeringsintervallet), men med Demons värden är gamma = 2,4 maxvärdet vad man kan få ut.

Postad 26 March 2003 - 19:33

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
Sedan är det lite oklart vad de syftar på när de under "Color Adjustment" skriver:

"Only one of the following settings can be made at any one time. It is not possible for both settings to be enabled at the same time."

Avser de menynivå 1 [Color Temp | RGB] eller menynivå 2 [Color Temp | Flesh Tone]? Jag gissar på det första och i så fall påverkar inte Color Temp och Flesh Tone induviduella RGB-inställningar och vise versa.

Exakt samma sak undrade jag när jag läste manualen! Jag tror också att de avser [Color Temp | RGB]. Ändrar man RGB inställningarna och sparar en preset så är det en grön symbol framför RGB när man väljer den preseten. Ändrar man colortemp/fleshtone istället och sen sparar en preset så är den gröna symbolen framför det alternativet.

Jag tror de båda menyerna erbjuder två olika alternativ att justera bilden. Colortemp/fleshtone är det förenklade alternativet medan RGB är det avancerade. Alltså kvittar det helt vad man valt i colortemp/fleshtone menyn om man ändrar RGB inställningarna.

Postad 26 March 2003 - 20:25

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
LordX, då tror du och jag lika... [:)]

Postad 27 March 2003 - 07:57

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Pennylane.
Det kan nog stämma ganska bra...

Så det vi har kommit fram till är att när vi ändrar gainen till + sidan justerar TW100an själv om gamma nivån?!

Hur kom du fram till det eller var det det som jag skrev?
Och vad tyckte du visuellt om bilden med mina värden?

Jag kommer att göra fler mätningar nästa vecka och är det någon som bor i närheten av Helsingborg så får ni gärna vara med.[?]

Jag är lite undrande över hur man ska få "rätt" på gamma värdet om det justerar sig själv efter att man har fått + gainen???!!
För få att få alla färger rätt krävde det att jag ändrade Gainen till + sidan.

Faaaan vad detta har visat sig vara svårt då[xx(]

Postad 27 March 2003 - 10:16

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Demon
Pennylane.
Hur kom du fram till det eller var det det som jag skrev?
Och vad tyckte du visuellt om bilden med mina värden?
Om du menar det där med att projektorn på något sätt "ställer om sig" och arbetar i ett annat gammaintervall, så upptäckte jag det genast när jag hade justerat offset- och gainvärdena. Jag kom ihåg att gamma = 2,4 skall ligga i mitten, men nu var det plötsligt maxvärde. Sen provade jag att minska på värdet, och helt plötsligt kom jag ner till 1,9 (eller var det 1,8), medan minimivärdet tidigare varit 2,1.

Dina värden i övrigt verkar helt OK, men jag har minskat R-gamma till 2,1. Det ger en (i mitt tycke) mera naturlig ansiktsfärg. Med R-gamma = 2,4 tyckte jag att ansiktet blev för blekt (lite sjukligt blekt). Nu bör man ju då notera att vi använder olika dukar - jag kör fortfarande min X073 - vilket förstås påverkar hur man upplever bilden.

Postad 27 March 2003 - 10:31

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Vi bör komma ihåg att SMART mäter utfallande ljus. Vi får inte glömma bort att det skall träffa duken och reflekteras tillbaka innan vi kan tolka bilden med våra ögon. Perfekta SMART-värden kan totalt förstöras av duken och ögonens tolkning är subjektiv. Personligen tror jag att SMART-värdena därför måste användas som en referens. Ta mina värden som exempel, den röda komponenten ligger konstant över den blå och gröna jämfört med SMART-värdena. Vad säger det oss? Antigen gillar jag (mina subjektiva ögon) en rödare bild eller så är min duk inte färgneutral utan stöter i blågrönt. Nu vet jag att det beror på det senare men det är nog så vi skall se på SMART-värdena. Att ha perfekta SMART-värden garanterar med andra ord inte en optimal bild. De ger en slags neutral baseline/referens som bör vara lika för oss alla (givet att white level, black level, color mode etc. är lika). Sedan måste de anpassas efter våra unika förutsättningar (duk och personlig smak). Man kan också fråga sig hur utrustning som DVD-spelare och kablage påverkar SMART-värdena... Vem har sagt att bra bild skall vara lätt! [:)]

PennyLane, jag kan bara än en gång konstatera att X073 är den mest färgneutrala nyans jag testat. För nästa duk skall jag använda den som bas och prova någon färgneutral tillsats för högre gain...

Postad 27 March 2003 - 11:13

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag kommer att göra fler mätningar nästa vecka och är det någon som bor i närheten av Helsingborg så får ni gärna vara med.[?]

Synd att det inte var påsk nu för då hade jag nog varit i de trakterna [:)]. Helsingborgare alltså... Trevligt ställe det där [^]!

Postad 27 March 2003 - 11:17

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
EmuMannen..

Jag håller med dig till 100% att man bara ska använda SMART som en grund sedan är det trots allt det man själv uppskattar som bra man ska använda.

Men det var ganska intressant att se vilka skillnader man kan få vid de olika inställningarna.

Samt att ställa in när de olika färgerna börjar ta vid på de låga IRE samt att kunna mäta fram när "white level" når sin max...

Det jag som jag märkte ganska snabbt var att blått var där ingen skillnad på mellan 0IRE och 10IRE från början och det är ju inte alls bra..
Så det fick jag bland annat rätt på...

Jag är nöjd med bilden jag fått av SMART kalibreringen och visst kommer jag att göra lite småtweakningar men kommer att behålla denna grund om inget annat...

Men jag ska göra lite mer mätningar mest för skoj skull att få se hur alla värdena reagerar när man ändrar dem..
Klart lärorikt om inget annat..[:)]

Postad 27 March 2003 - 11:26

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Demon, även jag är rörande överens med dig. SMART är ett ovärdeligt verktyg för att klura ut bästa möjliga baseline/referens. Dessutom ger den oss bättre förståelse för hur de olika inställningsmöjligheterna samverkar och påverkar bilden. Jag ser fram emot de slutgiltiga värdena samt vad vi gemensam kan göra av dem. För tillfället orkar jag inte krana så mycket på min egen bild eftersom min duk har så konstig färg. När jag väl fixat en ny duk så skall jag ta nya tag och då kommer dina värden att vara av stort intresse! [:)]

Postad 27 March 2003 - 11:44

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
LORDX..

Bara att höra av sig om du ska till Sveriges riviera![:(]

Jag får den kalibrerade mätaren nästa vecka hoppas jag..[:)]

Men som Steve påstod så trodde han jag redan låg bra med de värde jag hade fått fram..

Men men... vi får väl se...

Postad 27 March 2003 - 14:34

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
LORDX..

Bara att höra av sig om du ska till Sveriges riviera![:(]

Det får man kanske göra! Skulle vara kul att se en Euroscreen Greyline duk "in action" och även se om en TW100H verkligen är bättre än en TW100... Kanske skulle dra med sig projjen ner då också. Tänk en side-by-side jämförelse... Fast då bli jag kanske ledsen när jag ser hur kass min TW100 är...[:I]

En gång skåning alltid skåning [8D]! (Fast du kanske är inflyttad [:)])

Postad 27 March 2003 - 15:15

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Nope... E en genuin skåning..

De e bara att höra av dig om du ska neråt![:)]

Postad 27 March 2003 - 17:11

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Jag testade igårkväll om RGB-inställningarna och färgtemp/fleshtone slår ut varandra, och för mig gör dom inte det. Jag har ju Yamahan så kanske det bara är Epsonen som är programmerad att göra så?

Hursomhelst det här med med att manualen snackar om S-kurva, är pga att en LCD-skärm/-proj ska ha en S formad kurva (till skillnad från CRT som ska ha en sk gammakurva) för att få en linjär återgivningskurva.

Emumannen, jag kör också med + på offset och gamma, och - på gain (skulle lika gärna kunna ha - på whitelevel då jag har alla tre kanalerna på lika låg gain) men bara för komposit (i viss mån för S-video också). Vet inte om du testat komponent, DVI och VGA (gäller RGB också för vi som har Yamahan), då behöver jag bara öka R-gamman två snäpp och låta allt annat vara (ok, jag har färgtemp på 9300K och fleshtone på 0, på Epson måste man antagligen använda gain istället för att inte slå ut R-gammainställningen (vanligast är att låta den högsta gain:en vara 0 och de andra gain:arna negativa isåfall)) för att få en bild som är nästan identisk med min TV (Sony som får RGB-signal). Bara det att man inte behöver använda negativ whitelevel (på komponent kan man t o m ha +4 utan crushed whites) ger ju större kontrast än komposit/s-video [:)]

Tillagt: oops, skrev nog lite oklart [:I]. "då behöver jag bara öka R-gamman två snäpp" gäller Yamahan, för Epsonen får man samma resultat om man sänker R-gammaintsällningen två snäpp. Yamaha har nämligen försökt göra gammainställningen mer lik offset och gain genom att låta en hög gammainställning ge en låg gamma då det ger ljusa mellandagrar (hög gain/offset ger ju ljusa låg-/högdagrar), och tvärtom för låg gammainställning, så för att sänka röd gamma (öka röda mellandagrar) så ger man ett lägre värde på R-gammainställningen på Epsonen och ett högre på R-gammainställningen på Yamahan.

Postad 28 March 2003 - 09:09

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
F-n det här börjar göra mig gråhårig(are)..

Med andra ord så länge som man använder sig av + på Gain så blir Gammakurva "****ed up"?!

Vilket iofs stämmer med de mätningar som jag har gjort men inte förstått varför Gamma blir knas..

Men en bra fråga är ju hur Steve Smallcombe har fått rätt på den när han gjorde sin SMART kalibrering... Han ligger på +13 i blå gain?!
Jag har mailat honom ang detta..

Både colorbalance och colortemp ligger bra i mina värde men gamman går från 2- 2,25 ungefär... fast den står inställd på 2,4?!..

BTW
Jag ändrade lite igår på mina värden och sänkte röd gamma till 2,2/2,3 (har inte bestämt mig för vilken än)... Blev lite bättre färger i ansikten bland annat.

Postad 28 March 2003 - 09:50

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
MercuryOSX, när jag läser om dina erfarenheter så inser jag att jag måste fixa VGA/DVI eller komponent... Hur jag än kranar så lyckas jag alltid krossa vitt innan bilden blir som jag vill ha den. En mer färgneutral duk och en HTPC kommer förhoppningsvis att råda bot på detta...

Postad 31 March 2003 - 11:23

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
oops, skrev nog lite oklart i mitt förrra inlägg [:I] "då behöver jag bara öka R-gamman två snäpp" gäller Yamahan, för Epsonen får man samma resultat om man sänker R-gammaintsällningen två snäpp. Yamaha har nämligen försökt göra gammainställningen mer lik offset och gain genom att låta en hög gammainställning ge en låg gamma då det ger ljusa mellandagrar (hög gain/offset ger ju ljusa låg-/högdagrar), och tvärtom för låg gammainställning, så för att sänka röd gamma (öka röda mellandagrar) så ger man ett lägre värde på R-gammainställningen på Epsonen och ett högre på R-gammainställningen på Yamahan.

Klipper in det här i mitt förra inlägg för säkerhets skull.

Postad 31 March 2003 - 12:26

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
He he he
Jag märkte oxå det nu när jag började pela på Gamma Röd...

Postad 01 April 2003 - 12:30

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Vi har tidigare i tråden diskuterat [url="http://"http://groups.yahoo.com/group/tw100/files/Documents/EMP_Link_21L_Users_Guide.pdf"]EMPLink[/url] och kommunikation via seriell kabel till projektorn. För oss som kör HTPC, tänk om man hade en plugin till [url="http://"www.girder.nl"]Girder[/url] som kunde skicka alla dessa [url="http://"http://groups.yahoo.com/group/tw100/files/Documents/ESC_VP21%20Communication%20Manual%20Ver_2%20English.pdf"]kommandon[/url] via kabeln. Då skulle man kunna ha en massa presets och möjlighet att få projektorn att skifta till en preset när man startat tvapplikationen och en annna när man t ex tittar på DVD. Tyvärr verkar man inte kunna ställa in aspektratiolägena... i varje fall inte enligt [url="http://"http://groups.yahoo.com/group/tw100/files/Documents/ESC_VP21%20Communication%20Manual%20Ver_2%20English.pdf"]kommandoförteckningen[/url]. Hade dock varit häftigt!

Postad 01 April 2003 - 16:04

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
LordX, jag har skrivit en liten applikation för att styra min TW100 via RS232. Den fungerar perfekt när jag skickar data i låg takt men när jag testade att skicka många kommandon i snamm följd så hände något som fick mig att sätta hjärtat i halsgropen! Projektorn la tvärt av och indikationslamporna lyste med en kombination som inte finns med i manualen! [;)] Projektorn var helt död och reagerade inte på några som helst kommandon och fläkten stod och snurrade på full fart. [V] Till slut bröt jag helt sonika strömmen till projektorn med huvudströmbrytaren och sedan "bootade" den upp som vanligt. Efter den chockupplevelsen har jag inte skickat några fler kommandon till min TW100 via RS232. Du kan få en kopia av mitt program att leka med på egen risk (det är i alla fall ganska snyggt)... [;)]

Postad 02 April 2003 - 10:39

Unregistereda2457a6f
  • Unregistereda2457a6f
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Emumannen: Du är en riktig hacker alltså ;) Rätt coolt att göra en app för att styra projektorn via seriekabeln.

Postad 02 April 2003 - 11:58

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: Jag vill gärna ha en kopia av programmet! Du skulle inte kunna tänka dig att skicka med källkoden så får jag se om jag har ork/vilja att kanske göra något "roligt" med det....

Postad 02 April 2003 - 12:27

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
LordX, jag fixar (så fort jag kommer hem och får tid), var hittar jag din mailadress?

Postad 02 April 2003 - 14:55

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
EmuMannen: [email protected]

Postad 04 April 2003 - 16:58

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
LordX, you (finally) got mail... [:I]

Postad 14 April 2003 - 02:49

Marcel R
  • Marcel R
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Efter att ha läst igenom alla 15 sidor i denna trevliga tråd vill jag ställa två frågor:

1.
Finns det någon i Stockholmsområdet som har kalibreringsutrustning för bild/projektor som t ex "SMART"? Jag är lite sugen på att låna/använda sådan utrustning för att ställa in min projektor?

Det är inte riktigt läge för mig just nu att införskaffa sådan utrustning personligen, men jag skulle kunna mäta in din ljudanläggning som gentjänst då jag har kunskap kring och tillgång till professionell ljudmätutrustning.

2.
I min TW100 så ökar inte min lampräknare när jag använder projektorn. Ska det vara så eller rör sig era timmar sakta uppåt?

(Tack, EmuMannen, för ditt snabba svar angående TW100E borta på AVSForum.)

Postad 14 April 2003 - 09:22

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Jaha...

Då ska jag summera de senaste veckornas tittande och justerande både med kalibrerad värden och bara enligt mina ögon..

Slutsats.

Den bilden som enligt mina ögon är helt överlägsen i 90% av fallen är STANDARD värdet med små justeringar!!!
Helt klart bättre svärta och mkt bättre färger
Detta kom som en överaskning för mig eftersom jag har haft tillgång till SMART kitet och alla andras värden.
Men ingen av dessa värden ger en bra bild för mig....
Vad det kan bero på vet jag ej... antingen är det jag som har andra referenser eller kan det vara att där är skillnad på TW100 och min TW100H som avspeglar sig i detta.

Så jag sitter numera med så gott som standard värden och tycker bilden är mkt bra... Kan vara lite mindre skuggdetaljer än vad jag fick med vissa andra inställningar men med de inställningarna fick jag en "vattnig dimmig" bild som jag inta alls gillade.

Så vad jag har kommit fram till för min del är att andras värden eller mina kalibrerade inte alls fungerade till min ideal bild.
Som Emumannen har sagt kan man använda andras värden som en grund men i slutänden så är det ens egna ögon som ska vara nöjda.

Detta är det som jag ändrat på i standard värdena.

Theatre istället för Dynamic
Fleshtone 0 istället för 2

De andra värdena har jag ställt in med AVIA skiva och det ska man nog göra själv för att få de att bli så de passar ens egna tycke och duk.

Men detta är de jag använder.

BL 0
WL +6
Color +3
Sharpness -2 /-3 ( varierar)

Så detta var det jag har lyckats få fram av ett par månaders användande av SMART och TW100H..

Postad 14 April 2003 - 11:45

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Marcel R
I min TW100 så ökar inte min lampräknare när jag använder projektorn. Ska det vara så eller rör sig era timmar sakta uppåt?Under de första 10 timmarna så står räknaren kvar på noll. Sen gör den "ett skutt" och börjar visa den exakta tidsanvändningen med början från 10 (eller var det elva) timmar.

Med 800+ timmar på min TW-100 klocka ...

Postad 14 April 2003 - 14:32

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Wow, har det blivit 15 sidor i denna tråd "redan"! [:(] Då vill jag ta tillfället i akt och tacka PennyLane, Demon, LordX, sbl, MercuryOSX och alla ni andra som gjort denna tråden till vad den är. Det har varit både informativt och trevligt att ta del av era erfarenheter. Det i sin tur bidrar till nöjet att äga en TW100! [^] Ett stort tack! [:x]

Postad 14 April 2003 - 14:39

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Tja Emumannen det e nog vi som ska tacka helt ärligt!

Mkt nyttigt har kommit fram genom att du startade denna tråd![:(]

Jag skulle vilja ha en side by side jämförelse mellan TW100 och TW100H... Känns inte som värdena för TW100 passar till TW100H´n...[?][V]
Hade varit väldans intressant...

Postad 14 April 2003 - 19:29

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha en side by side jämförelse mellan TW100 och TW100H... Känns inte som värdena för TW100 passar till TW100H´n...[?]

Jamen varför fixar vi inte det? Ska ner på onsdag till de sydligare trakterna och skulle kunna dra med mig projektorn (om jag vågar). Antar att jag bara behöver fjärren och kanske en strömkabel(?). Jag är nog tyvärr upptagen de flesta dagarna men skulle kanske kunna skaka fram lite tid ändå.

EDIT: EmuMannen, det är nog du som ska känna dig lite "skyldig" till att så många skaffat en TW100 [8D]

Postad 15 April 2003 - 10:40

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
LORD X..

Hade varit kanon skoj men denna veckan är körd för min del..
Påsk kaos...[xx(]

Men om du ska neråt mina trakter en annan dag så är du mer än välkommen...[;)]

Hur länge ska du vara här nere? bara onsdag eller?

Postad 15 April 2003 - 11:58

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Nej, jag åker ner på onsdag och tillbaka på tisdag. Fast jag ska vidare längre söderut i Skåne över själva påskhelgen. Vi får nog ta det en annan gång.

Postad 15 April 2003 - 21:22

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Får också tacka alla som skrivit i tråden (speciellt Emumannen förstås), det var pga den här tråden jag rekommenderade Yamahan till min mamma när hon bestämt sig för att köpa proj [;)] Var här som jag fick reda på att Yamahan överhuvudtaget fanns och att den klarade RGBs t ex.

Dröjer nog ett tag innan jag flyttar hemifrån för gott [:D]

Postad 18 April 2003 - 12:24

Unregistered52c6423b
  • Unregistered52c6423b
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan Epson och Yamahan:

Efter att ha läst alla sidor så undrar man om.

Man får "bättre" bild med Yamahan.
Yamahan är "lite" tystare.
Yamahan värd 9000:- mer? (45000:- mot 54000:-).
Det fler skillnader?

Tack för en utomordentlig bra dialog på den här tråden, det finns mycket matnyttigt att få med sig härifrån.

Postad 18 April 2003 - 13:10

Unregistered52c6423b
  • Unregistered52c6423b
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Glömde en fråga.
Projecerar Epson och Yamahan bilden lika?
(kan man använda Yamahaprogrammet "Yamahaprjcalc" för att räkna ut placering av projjen.
Räkneexempel ifrån programmet:
Duk:
Bredd: 221,4cm
Höjd: 124,5cm
Diagonal: 254cm

Avstånd mellan:
Duk och lins: 3,2meter till 4,3meter

Avstånd mellan:
Överkant duk och centrum lins: 17-17,2cm

Postad 22 April 2003 - 09:15

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
PAZ..

Ge mig din email så ska jag maila över en Excel fil med avstånds info..

Postad 28 April 2003 - 15:18

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Hej på er Epson gubbar,
Jag har fått låna en bit ( ca 1 kvm ) duk av märket Stewart FH ( troligen 1,2 gain ) av en jobbarkompis.
Duk provet är grått ( det är sant ! ) med små små silver stänk.
Han fick den skickad till sig efter ha ringt Stewart i USA och frågat efter en provbit ( de kallar jag service )
Så nu ska jag hem och testa mot min 1,0 gain Draper-Luma, blir mycket spännande att se resultatet.

Postad 28 April 2003 - 17:55

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
ljudnisse, du råkar inte bo i Stockholm? Jag skulle gärna vilja se ett provexemplar med egna ögon som referens för framtida DIY-projekt. Jag skulle framförallt vilja veta hur grå den är på en gråskala samt hur "glittrig" den är (även storlek på glitter, struktur på duken etc är av intresse). Det kanske inte går att kopiera den till 100% men målet måste vara att komma så nära som möjligt. [:)]

Postad 28 April 2003 - 21:34

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Eller i närheten av Helsingborg?
Skulle vara intressant att se vilken skillnad på den och min Euroscreen Greyline..[;)]

Postad 30 April 2003 - 09:47

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Bor i Sthlm, Enskede typ vid Globen så från Helsingborg blir det lite långt.
Ang glittrigheten ser det ut som man sänkt silver färg med en pensel
Tänka att man doppar pensel borsten i silver färg och sen dra med tummen över så att det
stänker färg.
Dessa silver stänk är till och med olika stora ???

Men tydligen skall den prov bit jag fått lånat var en mycket tidig variant av Stewart FH modellen.

Postad 30 April 2003 - 11:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
ljudnisse, kan du jämföra duken med färgprover från till exempel Beckers för att avgöra var på gråskalan den ligger (typ S1000, S1500, S2000, S2500, S3000 osv.). Små pappersblad med färgprover finns att köpa hos de flesta färghandlare. Kostnaden brukar vara någon krona per blad. Jag tror att det räcker med tre olika blad med färgprover för att täcka hela gråskalan från Beckers...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.