Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Recension av XTZ 10!

694 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 10 (Subwoofers) 1 7.408162 (48) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 16 February 2004 - 21:16

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ok, återkommer om ett par veckor när den gått ett antal timmar och jag hunnit möblera om. Den är ju stor som en sommarstuga så det krävs ju ommöblering för att testa olika placeringar. (och regeringen blir lyckligare för varje gång)

Postad 17 February 2004 - 04:40

dahlander81
  • dahlander81
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
hej ville bara säga min synpunkt på det hela....
min polares lille bror har en xtz 10...han är 9 år....det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra...har själv lyssnat på detta missljud flertalet gånger..så alla som tror att ni får en mega pryl för dessa 2000 kronor...ta det lugnt spara pengarna....och köp något mer välsmakande....

Postad 17 February 2004 - 08:59

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra

Nej, det är klart att man inte får bryta mot naturlagen att allt billigt är skit........

Postad 17 February 2004 - 09:28

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

hej ville bara säga min synpunkt på det hela....
min polares lille bror har en xtz 10...han är 9 år....det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra...har själv lyssnat på detta missljud flertalet gånger..så alla som tror att ni får en mega pryl för dessa 2000 kronor...ta det lugnt spara pengarna....och köp något mer välsmakande....

Han är 9 år?

Fattade aldrig vad det hade med saken att göra.
Om jag köper en skitdyr, skitbra sub till min 4-åriga dotter är den automatiskt kass då?

Postad 17 February 2004 - 14:08

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

min polares lille bror har en xtz 10...han är 9 år

Han menar väl att den passar en 9-åring i smaken, vilket ju visserligen inte säger så mycket.

det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra

Det var nog bland de sämsta inlägg i debatten som jag läst. Det finns väl någonting som heter relativt?! Om du nu förkastar XTZ-subben så behöver du väl inte förkasta hela prisklassen för subbasar? För jag antar att du inte blivit "tvungen" att lyssna på samtliga subbasar i denna "vedervärdiga" prisklass.

Sedan undrar jag vad du jämfört med när du slänger ur dig något sådant påstående? Är det subbasar i prisklassen tiotusen kronor och uppåt så kan nog även jag skriva under på att XTZ 10 låter dåligt i sammanhanget.

Postad 18 February 2004 - 20:49

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jag ska nu lämna ett helt ärligt omdöme om min XTZ 10 som nu är väl inspelad. Har slutligen bestämt mig för placering i linje med frontarna, ca 20 cm från bakre vägg, står ej i ett hörn. Litet/medelstort rum. Omkring 30 kvm kanske.

Film: Skakar om rejält, ger ett bra muller utan att låta illa i mina öron. Ger bra stämning i filmer. Saknar lite av det mäktiga och rejäla tryck-i-bröstkorgen-känslan vid explosioner, tycker helt enkelt inte den levererar det jättebra, men godkänt iaf. Använder volymen på hälften till film.

Musik: Jag lyssnar mkt på diverse punk. Och på annat, tex Nightwish, Sonata Arctica, Sophie Zelmani mm. Basen fungerar bra och kontrollerat till lugnare musik, även bra till de flesta punklåtar. Vid väldigt snabba baspartier som ofta metal har tycker jag den hänger med (slår i takt) helt okej också. Dock låter den inte så distinkt och klart vid snabb bas. Använder volymen lite mer än en kvart till musik.

Mitt slutomdöme är att denna bas fungerar mkt bra till film, och helt okej till musik såvida man inte lyssnar på musik med mkt snabb bas. För 2000 kr är den faktiskt mkt prisvärd, ett fynd. En nackdel enligt mig är dock att den är så stor, och därmed svårplacerat, ett minus är enligt mig också designen, rätt ful.

Så har jag en FRÅGA angående XTZ 10 också! Hoppas ngn kan hjälpa mig med detta.

Hur i h*****e tar man bort fronttyget!!? Jag skulle vilja fixa ngt själv i annan färg, och eventuellt pilla bort den rätt fula XTZ loggan.

edit: La till vilken volym jag använder.

Redigerat av Unregistered78e0ed10, 18 February 2004 - 20:52.

Postad 18 February 2004 - 20:54

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Så har jag en FRÅGA angående XTZ 10 också! Hoppas ngn kan hjälpa mig med detta.

Hur i h*****e tar man bort fronttyget!!? Jag skulle vilja fixa ngt själv i annan färg, och eventuellt pilla bort den rätt fula XTZ loggan.

edit: La till vilken volym jag använder.

Jag använde mig av min fru för att få bort fronten på min, hon har bättre naglar än vad jag har. Bara att peta på mao.

Edit: Stavfel.

Redigerat av Unregistered0689ebbe, 19 February 2004 - 12:44.

Postad 19 February 2004 - 12:15

mho
  • mho
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Fick min XTZ 12 Remote tillsammans med en H/K AVR-4550 och en
Yamaha DVD-S540 från Fyndbörsen igår... (mycket snabb leverans!)

Efter några timmars roddande med allt kablage (i och med receiverbytet)
kunde jag börja testa lite igår kväll... Placerade subben bakom soffan...
Ojoj! Det gick att blåsa på ordentligt. Känner absolut inget behov av nån
"buttkicker"... ett njurbälte ligger nog högre upp på önskelistan nu! :D

Basen var ganska bumlig i början, men redan efter några timmars inspelning
tycker jag att den blivit rejält mycket tajtare och mer distinkt... Den står på
hemma och spelar nu, så får vi se om den låter ännu bättre i kväll...

Jag har bara lyssnat på musik i den ännu, så jag kan inte uttala mig om hur
den funkar vid filmtittning, men jag känner på mig att jag kommer att bli nöjd...

Nu ska det bara funderas på vad jag ska ersätta mina gamla Luxman-frontar med... ;)

/MHo

Postad 19 February 2004 - 12:29

Unregisteredcb154128
  • Unregisteredcb154128
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kan ju inte låta bli...

Citerar:
"Jag använde mig av min fru för att få bort fronten på min, han har bättre naglar än vad jag har. Bara att peta på mao. "

Förlåt ;)

Postad 19 February 2004 - 12:45

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Kan ju inte låta bli...

Citerar:
"Jag använde mig av min fru för att få bort fronten på min, han har bättre naglar än vad jag har. Bara att peta på mao. "

Förlåt  ;)

Snyggt! :D
Såg det själv innan jag läste ditt inlägg, ändrat nu.

Postad 19 February 2004 - 13:47

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

Film: Skakar om rejält, ger ett bra muller utan att låta illa i mina öron. Ger bra stämning i filmer. Saknar lite av det mäktiga och rejäla tryck-i-bröstkorgen-känslan vid explosioner, tycker helt enkelt inte den levererar det jättebra, men godkänt iaf.

Nu är det så här. Letar jag sub så vill jag bara ha EN sak - mullerfri bas! Om en subba mullrar så tappar slutsteget kontrollen över elementet, vilket är negativt, ya? Läser gång på gång att det "mullrar så fint", osv osv.. ;)

Jaja.

Postad 20 February 2004 - 16:38

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
XTZ 10 rockar järnet, men fan så stor och ful! Ytfinishen känns lite 80-tal, mera puts på prylarna, tack!

Nöjd men ändå icke...

Postad 22 February 2004 - 23:05

Wide
  • Wide
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Har läst igenom hela tråden men inte fått nått svar!

Har en Yama 630, och nu med en Xtz 10. Problemet är auto påslaget på basen som inte vill alltid hoppa igång. Jag har iförsig dragit ner gainen fån 630n. Man kanske ska ha max där och sänka på basen?
Sen har jag redan köpt en rca kabel, som jag bara kan använda på ena igången på subben. Kan det bli bättre om man jag köper en Hon-rca till 2st Han-rca?, att skarva med, finns det nån sån kabel??

Redigerat av Wide, 22 February 2004 - 23:07.

Postad 22 February 2004 - 23:36

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Min sub är nu någorlunda inspelad och jag har hittat lite inställningar.
Kan bara konstatera att huset skakar ordentligt när man drar på.
Känns något seg till musik, men är grym till film.

Postad 23 February 2004 - 04:23

Unregistered410a373b
  • Unregistered410a373b
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
hej.

jag äger också en XTZ 10" och jag kan säga att den är mycket bra.
jag bor i en liten 1a o hela grann området hoppar till vid jurrasic park III DVD.
XTZ 10" är en varg i får ull.
jag hört att det skall finnas en 12" också o jag vågar inte tänka mig vad den går för.
låter er inte luras av att det är en " bara " 10"... vi pratar om 300 W XTZ 10" !!!

ni kommer bli nöjd med den.
köpte också den på www.fyndborsen.se

mvh
[email protected]

Postad 23 February 2004 - 09:08

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Problemet är auto påslaget på basen som inte vill alltid hoppa igång

Möjligtvis kan en Y-kabel få AUTO-läget att fungera aningen bättre då, om jag förstått det hela rätt, signalen som skickas till suben blir lite starkare. Annars är mitt tips att skippa AUTO-läget helt o hållet o istället låta suben vara igång hela tiden. Elektronik mår ju dessutom inte bra av att ständigt slås på och av

/Magnus

Postad 23 February 2004 - 10:03

Unregistered0689ebbe
  • Unregistered0689ebbe
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Problemet är auto påslaget på basen som inte vill alltid hoppa igång

Möjligtvis kan en Y-kabel få AUTO-läget att fungera aningen bättre då, om jag förstått det hela rätt, signalen som skickas till suben blir lite starkare. Annars är mitt tips att skippa AUTO-läget helt o hållet o istället låta suben vara igång hela tiden. Elektronik mår ju dessutom inte bra av att ständigt slås på och av

/Magnus

Som amatör undrar jag om maskinen mår ok av att stå påslagen hela tiden.
Påverkar det livslängd på något vis?

Postad 23 February 2004 - 10:24

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Elräkningen påverkas nog :)

Postad 23 February 2004 - 10:34

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Påverkar det livslängd på något vis?

Skulle nog vilja påstå att livslängden påverkas mer negativt av ständiga av -och påslag. Detta inom rimliga gränser givetvis - ska du åka jorden runt i sex månader kan det kanske vara läge att dra ur sladden.... om du inte vill ta suben med dig :)

Postad 23 February 2004 - 15:59

Unregisteredcb154128
  • Unregisteredcb154128
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag löste det genom att subben får ström från recievern och då är den på bara om recievern är på :)

Edit: Då kan man ha den påslagen hela tiden...

Redigerat av Unregisteredcb154128, 23 February 2004 - 16:00.

Postad 23 February 2004 - 17:59

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Jag löste det genom att subben får ström från recievern och då är den på bara om recievern är på  :)

de flesta recievrar inklusive min har extra uttag för annan källa precis som du skriver. Men iaf på min så är den på max 100W. Du ska nog kolla hur mycket den klarar av ...

Postad 23 February 2004 - 19:24

Unregistered859dd881
  • Unregistered859dd881
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Lyckan är total :)
Nu har jag "lilla" XTZ 10:an hemma och ljuvlig musik och härliga kanonader
strömmar ut ur denna smäckra skapelse :(
Till film är den helt GRYM.

Postad 23 February 2004 - 19:29

Unregisteredcb154128
  • Unregisteredcb154128
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag löste det genom att subben får ström från recievern och då är den på bara om recievern är på  :(

de flesta recievrar inklusive min har extra uttag för annan källa precis som du skriver. Men iaf på min så är den på max 100W. Du ska nog kolla hur mycket den klarar av ...

Lite offtopic men...

Precis som du säger så är min också på max 100W.. Alltså borde jag inte ha subben på 150W kopplad dit.

eller? :)

Postad 23 February 2004 - 19:45

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Jag löste det genom att subben får ström från recievern och då är den på bara om recievern är på  :(

Lite offtopic men...

Precis som du säger så är min också på max 100W.. Alltså borde jag inte ha subben på 150W kopplad dit.

eller? :)

Jag tolkar det iaf som att man kan ansluta en apparat som drar max 100W, så jag hade inte kopplat in ngt starkare.

Postad 24 February 2004 - 20:38

Unregisteredc9d58bcd
  • Unregisteredc9d58bcd
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Kanske har denna fråga redan kommit men jag tar den ändå ;)
har xtz10:an någon automatisk avstängningsfunktion, ex. att den slår av ifall den inte används på en timma lr något liknande?

Postad 24 February 2004 - 20:41

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Kanske har denna fråga redan kommit men jag tar den ändå  ;)
har xtz10:an någon automatisk avstängningsfunktion, ex. att den slår av ifall den inte används på en timma lr något liknande?

citerar från manuelen:

I autoläge (AUTO) känner förstärkaren av insignalen och slås på eller av automatiskt.

Postad 25 February 2004 - 23:15

Unregisterede90303bd
  • Unregisterede90303bd
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har nu blivit ägare till en xtz 10, efter tips från fyndbörsen och att ha läst igenom denna tråden (tog 3 timmar för övrigt)

Har haft min subb nu i två dagar, och kan bara säga att jag e helnöjd. har själv ägt en audio pro sub+ innan, samt lånat hem och provat AP sub nova samt sub focus. alla dessa har fått på tassarna av den xtz10 jag har hemma nu.

men en sak kan jag tillägga Audio pro har ingen musikvänlig sub.
allt det här med att den skall vara punchig m.m. ingår inte i kriterierna för vad en sub skall kunna, (har hållt på mycket med billjud också). den ultimata baslådan/subben under 8.000:- för hemmabio finns inte, antigen så är lådkonstruktion och element för djupbas eller discobas. och det är ju bara att inse, vad är subben tänkt att användas till. man handlar inte ett komplett hemmabiosystem för 15.000:- för att spela ultimat musik med den, skall man spela ultimat musik så köp en rejäl förstärkare och två stora fronthögtalare, så behövs ingen subb. däremot kan subben vara ett bra komplement till musik i bakgrunden, skruva ner filtret till 40hz och volymen till 25-35% ca. så arbetar subben där som elbasen i låten arbetar. baskaggen skall fronthögtalarna ta hand om, annars blir det inget trovärdigt ljud.

men visst, har man 5 satteliter till högtalare och vill ha en subb, för att spela bra musik med, så är det bara att inse, då kan man inte få en bra filmsubb och musiksubb i ett, för under 5.000-10.000:- men det kvittar hur bra subben är, har man fem satteliter så hörs det kasst endå

Nu blev detta visst långt, och lite offtopic. men det jag ville ha fram, är att denna xtz10 är fullt jämförbar med Audio Pro focus sub (fast xtz går högre upp i db, i samma låga hz) så att alla människor som inte vill ha en audio pro för de är för tröga till musik, vill inte ha en xtz10.
jag har aldrig hört xtz12 så jag kan inte yttra mig om den, men enligt vad jag förstått här, så är den en discosubb.

också ett tips:
Skruva ner delningsfiltret, om era framhögtalare (som mina) har ett omfång på 50-50,000hz. se till att subben arbetar 50> hz, ju lägre ju bättre, för där arbetar den för det syfte den är byggd, helt enkelt att välta ner centern från tv:n :angry:
ställer man upp den för att spela på 80hz så skall den spela tilsammans med fronthögtalarna i det gemensamma registret mellan 50 - 80hz och försök få en långslagig 10" subbas att slå lika fort som (i mitt fall) en 6,5" fronthögtalarbas
då hörs det missljud och blåsljud och allt möjligt konstigt.

sen som final kan jag bara konstatera att en
AP sub focus kostar ca. 4000:- (10")
en AP sub+ ca. 1990:- (1st 6,5" riktig lägenhetsbas bara hörs, känns ej)
AP sub nova ca. 2600:-(2st 6,5" en fatboy och en slavbas)
xtz10 1995:- den som påstår att den inte är prisvärd kan handla en av annat märke för samma pris, och sedan yttra sig.
men okey, till skillnad från AP så är där ingen blå lysdiod i fronten (litet minus på det)

ha det gött

Postad 27 February 2004 - 21:38

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Måste säga att min xtz funkar så att jag e nöjd (ljudmässigt)

enda problemet som jag har börjat störa mig på,
är att jag hör vartifrån basen kommer ifrån :D

Jag sitter ungefär 3m från tv:n och har subben mellan höger front och tv
så jag hör att basen kommer ifrån höger :/

dessa inställningar har jag nu = crossover på ca 80 och volymen på en kvart
har fasomkopplaren på 0,kan ha den på 180 oxå .

nån som har lite tips på hur jag kan effektivt testa så jag kan få bort detta...
kanske man skall flytta subben?

snake

Redigerat av Unregistered217b1113, 28 February 2004 - 10:43.

Postad 27 February 2004 - 23:56

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Är nu själv också ägare till en xtz. Frågor: Kan man skada subwoofern om man använder auto-läget? Vet att det uträtts men vill gärna ha mer konkreta svar. Vidare, om man så att säga bryter strömmen till lådan (dvs separat stänger av strömmen till den från eluttaget, och därmed inte använder off knappen) kan man då skada lådan? Sista frågan nu :D: Jag har använts subbens line out till att leda vidare signalen till en annan sub, påverkar det min xtz på ngt sätt?
Tacksam för svar...

Redigerat av Unregistered3e850eca, 28 February 2004 - 00:04.

Postad 28 February 2004 - 11:31

sxxxx
  • sxxxx
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Vad är fasomkopplaren? Ska man ha den på 0 eller 180?

Postad 28 February 2004 - 11:39

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Vad är fasomkopplaren? Ska man ha den på 0 eller 180?

Det går inte att ge något generellt svar på den frågan. Det är bara att testa vilket läge som låter bäst för dig

Postad 28 February 2004 - 11:41

sxxxx
  • sxxxx
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag kan då inte höra nån skillnad när jag ändrar på den..
Vad är det den ska göra?

Postad 28 February 2004 - 12:29

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Tror jag har fått till det ganska bra nu...

Hadde ju som sagt problem med att jag hörde vart basen kom ifrån...

har flyttat runt nu hela morronen och provat lite olika och har kommit fram till
det som funkar bäst hemma hos snake!

jag ställde subben på vänster sida istället och riktade fronten på subben (elementet :angry: ) snett mot rummets mitt, sen volym justerade jag lite och
ställde fasen rätt...

nu funkar de kanon...

Postad 29 February 2004 - 23:47

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tjenare allihopa, nu har jag köpt mig en jag med.
Är väldigt imponerad av hur den presterar.
Är dock lite störande med blåsljud från "porten" ibak.
Testade några scener ur Monsters Inc. som iofs är en film
med väldigt mycket bas. Blåsljuden hördes ganska tydligt.
Borde vara nån mer än jag som råkat ut för detta, eller?

Postad 01 March 2004 - 00:04

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Tja

Blusljudet hör du inte om du inte sitter in till subben, och se till att det finns massor av utrymme för bakporten så att luften kan flöda fritt.

Sen ni som klagar på att subben inte e så bra på musik, se till att ställ in subben efter era förstärkare respektive högtalare.

Om ni ställer hz på mindre så kommer basen bli kortare, jag har inte provat det till så mycket musik, men det lilla jag har provat så har det varit stor skildnad.

//Jimmy

Postad 01 March 2004 - 01:03

SHURE
  • SHURE
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Jag har nu införskaffat min en XTZ-10, Vart först ganska besviken på ljudet men efter ett par timmar så börjar den på låta ganska skapligt,
Jag tycker att den funkar hyfsat bra till musik, men bara på lägre volymer.
Den starka sidan har den vid film..

Skruvar man upp volymen för högt så börjar det komma blåsljud, men det märker man bara om man lyssnar på baksidan, inget man hör om man sitter i soffan..

Nu är det här ju den första sub jag har köpt (utom den jag har byggt själv) så jag
har ju inget att jämföra den med men den var väl värd sitt pris.
Köpte den för 1500.

Postad 05 March 2004 - 00:10

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Alla som lovordar subben så mycket.
Har ni pressat den något?
Det kommer ju blåsljud som hörs väldigt väl då.
Låter ju inte så roligt.
Några kommentarer?

Postad 05 March 2004 - 00:23

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Micckke

Läs igenom tråden kanske?

Varför skule man pressa den när det defenetivt är tillräkligt så som den är? jag har den instäld på 40hz och kör typ ett kvarts varv på volymen, detta e ganska mycket bas ändå(merän normal), vill man ha exta så skruvar man upp till halva, och då är det jäkligt mycket.

Jag har spelat ganska högt med den, och den klarar det utmärkt.

När det gäller blåsljudet så som nämnts tidigare så uppstår blåsljudet vid högre volymer på baksidan av subben, men vad gör du där när du tittar på filme eller lyssnar påmusik? om man sitter en hyffsad bit ifrån subben så hör man inte de så kallade flåsljuden.

Som jag skrivit tidigare, tänk på att ha gott om utrymme bakom subben så att luften kan cirkulera lätt

Och föresten, den kostar 2000 kr eller vad det nu e, och den slår ledigt subbar i 3000 klassen(blandannat Audio pro subbar) så vad klagar du för?

//Jimmy

Postad 05 March 2004 - 06:44

Unregistered6c293ad2
  • Unregistered6c293ad2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag klagar inte.
Jag undrar bara hur det kommer sig att i stort sett ingen reagerat på detta.

Jag har ställt in subben på ganska låg volym en tredjedel på subben ungefär.

I förstärkaren står subben på -1 eller -2. Kollade på Monsters Inc. som är en
ganska basrik film. I flera scener så hör man kraftiga blåsljud när man sitter
ca 3 meter från subben. Kan väl knappast bara vara jag som hör det ljudet.

Bara för man kommer med synpunkter så behöver det inte betyda att jag klagar, eller?

Jag är för övrigt mer än nöjd med subben. Det är ett jädra tryck i den. Tycker inte
heller att den är helt oanvändbar till musik som många säger.

Postad 05 March 2004 - 07:58

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
micckke: Jag håller med dig, så fort man säger nåt negativt om denna sub så blir det ett j...a liv, även om man talar om att det är av egen erfarenhet... ;)

Jag hade själv hem en och var mycket missnöjd, det var blåsjlud och prassel i subben, så jag returnerade den ganka omgående. Jag provade med sagan om ringen den scenen där de är i Morias gruvor och i den scenen så är det enbart basljud och då kan man inte acceptera en massa missljud. Nu har jag en annan sub och den kan jag pressa och köra som jag vill utan att det låter illa... :)

Postad 05 March 2004 - 08:00

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

det var blåsjlud och prassel i subben

Låter inte bra. Ska testa det med min XTZ 10, om jag upplever samma sak ska jag genast skicka tillbaka min.

Postad 05 March 2004 - 09:49

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0

micckke: Jag håller med dig, så fort man säger nåt negativt om denna sub så blir det ett j...a liv, även om man talar om att det är av egen erfarenhet... ;)

Jag hade själv hem en och var mycket missnöjd, det var blåsjlud och prassel i subben, så jag returnerade den ganka omgående. Jag provade med sagan om ringen den scenen där de är i Morias gruvor och i den scenen så är det enbart basljud och då kan man inte acceptera en massa missljud. Nu har jag en annan sub och den kan jag pressa och köra som jag vill utan att det låter illa... :)

Vad har du för subb nu då?

Postad 05 March 2004 - 09:58

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Vad har du för subb nu då?

Meganeoman: Det är en Northridge E 250 P och jag är helnöjd, det där snacket om att XTZ skulle kunna mäta sig med subbar i 5k-klassen är rent skitsnack skulle jag vilja påstå...nu återstår bara att se hur mycket skit jag får för att jag har skrivit detta... :)

Postad 05 March 2004 - 18:25

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Är blåsljud vanligt förekommande på flera av XTZ:s modeller? Någon som vet? Eller det kanske inte ens är det på XTZ 10. Hur vanligt är blåsljud bland subbasar överlag? Jag satt själv tidigare med en Audio Pro Sub Nova och jag tycker inte att man kunde dra på allt för mycket utan att uppleva blåsljud. Vid vanligt mysiklyssnande så upplevde man ju inget speciellt, men när man ville ha lite extra tryck i basen vid filmtittande så kunde det bli lite påträngande.

Jag funderar nämligen själv på att köpa en XTZ 99, men blir lika fundersam om XTZ-subbasarna kanske är överreklamerade. Visserligen tror jag inte det, men ändå. Med detta menar jag inte att jag tror att XTZ 10, för det var väl den som Guderian syftade på, skulle vara lika bra som en bas för 5000 kr. Det har jag aldrig trott och det är heller inget krav.

Guderian: Hur mycket kostar en Northbridge E 250 P? Anser du att XTZ-basar är så bra som priset återspeglar eller finns det bättre basar i den prisklassen?

Postad 05 March 2004 - 19:20

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hej på er!

Jag har en fråga om fasvändning. Som ni vet finns ju switchen för fasvändning 0/180 grader. Använder ni denna!? Jag är lite noob, men vad sjutton är meningen med den?

Nån kunnig får hemskt gärna beskriva vilken effekt fasvänding ger.

Postad 08 March 2004 - 08:33

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Keysersoze: Det var XTZ 10 som jag syftade på. Northbridge E 250P kostade 4.485:- på Hembiobutiken, jag köpte min för 5000:- Jag lysnat på den inne på en HiFi-butik. vid samma tillfälle så lyssnade jag även på JBL Northridge E 150P som höll nästan samma klass som E 250P och Infinity Beta SW10, men Infinity'n kom inte upp i samma kvalitet som JBL. Jag kommer inte att köpa en högtalare igen utan att ha provlysnat på den först, har man köpt grisen i säcken en gång så passar man sig för att göra om samma misstag...

Antagligen så finns det bättre basar för runt 2000, för det missljud som jag upplevde i min XTZ får inte förekomma i en högtalare, inte ens den billigaste. Att högtalare inte klarar av alla frekvenser är ju en sak, men missljud är ju helt oacceptabelt...

Postad 08 March 2004 - 09:07

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Antagligen så finns det bättre basar för runt 2000, för det missljud som jag upplevde i min XTZ får inte förekomma i en högtalare

Jag känner inte alls igen mig i dina problem. Det kan ju vara så att du fick tag i ett måndagsex av XTZ:an

Postad 09 March 2004 - 09:24

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag känner inte alls igen mig i dina problem.  Det kan ju vara så att du fick tag i ett måndagsex av XTZ:an

Tyvärr så ser jag på forumet att det inte bara är jag som har råkat ut för detta, men jag kan ju ha haft otur. Jag fick tillbaka pengarna för subben, men fraktkostnaderna får man ju inte tillbaka (ca 500 kr t.o.r.)

skenliv:
Jag håller med dig, det måste vara fel på högtalaren...men efter jag hade returnerat subben så testades den på företaget och de hävdade att det inte fanns dessa missljud som jag hade uppgett. Och är det på det viset att det ska låta så som det gjorde så är ju högtalaren inte värd en krona ens....

Postad 10 March 2004 - 09:15

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hmm, låter underligt minsann.
Kanske är något fel på kringutrustningen?
Är ju känt faktum att dålig subkabel ger brummljud.

Det är inget fel på kringutrustningen, den nya subben fungerar utan en massa misljud. Och så var det inte brumljud som hördes, utan blåsljud från porten och prassel fråm högtalarmembranet.

Jag vet med mig att jag aldrig hade kunnat bli nöjd med den subben hur mycket jag än hade lyssnat på den, därför returnerade jag den omgående.

Postad 10 March 2004 - 13:58

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Kan det vara så att XTZ har ovanligt många måndagsexemplar, av iaf XTZ 10, cirkulerandes där ute? Uppgifterna huruvida de avger en massa blåsljud och även andra missljud varierar ju kraftigt.

Jag håller med dig, det måste vara fel på högtalaren...men efter jag hade returnerat subben så testades den på företaget och de hävdade att det inte fanns dessa missljud som jag hade uppgett. Och är det på det viset att det ska låta så som det gjorde så är ju högtalaren inte värd en krona ens....

Det verkar ju emellertid konstigt om det är som Guderian säger att Fyndbörsen testade högtalaren efter leverans och inte uppfattade några blåsljud. Som jag uppfattar det så var missljudet oacceptabelt och inget som Fyndbörsen kunde vinka bort bara sådär. Men det handlar kanske om vilket ljud man kan förvänta sig av högtalaren, men som Fyndbörsen lanserar XTZ-högtalarna så ska man ju inte behöva ta något missljud.

Man sitter ju dock i en väldigt dålig sits när man ska returna något som man tror är trasigt, men man är inte helt säker. Det kan ju vara så att högtalaren ska låta sådär (om man nu inte lyssnat på den tidigare). Det är i alla fall tur att det inte verkar vara speciellt svårt att få öppetköp på XTZ-sortimentet.

Redigerat av Unregisterede9a63b93, 10 March 2004 - 14:01.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.