Postad 16 February 2004 - 21:16
Postad 17 February 2004 - 04:40
min polares lille bror har en xtz 10...han är 9 år....det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra...har själv lyssnat på detta missljud flertalet gånger..så alla som tror att ni får en mega pryl för dessa 2000 kronor...ta det lugnt spara pengarna....och köp något mer välsmakande....
Postad 17 February 2004 - 08:59
det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra
Nej, det är klart att man inte får bryta mot naturlagen att allt billigt är skit........
Postad 17 February 2004 - 09:28
Han är 9 år?hej ville bara säga min synpunkt på det hela....
min polares lille bror har en xtz 10...han är 9 år....det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra...har själv lyssnat på detta missljud flertalet gånger..så alla som tror att ni får en mega pryl för dessa 2000 kronor...ta det lugnt spara pengarna....och köp något mer välsmakande....
Fattade aldrig vad det hade med saken att göra.
Om jag köper en skitdyr, skitbra sub till min 4-åriga dotter är den automatiskt kass då?
Postad 17 February 2004 - 14:08
min polares lille bror har en xtz 10...han är 9 år
Han menar väl att den passar en 9-åring i smaken, vilket ju visserligen inte säger så mycket.
det jag menar är att en subb i denna patetiska prisklass är inte bra
Det var nog bland de sämsta inlägg i debatten som jag läst. Det finns väl någonting som heter relativt?! Om du nu förkastar XTZ-subben så behöver du väl inte förkasta hela prisklassen för subbasar? För jag antar att du inte blivit "tvungen" att lyssna på samtliga subbasar i denna "vedervärdiga" prisklass.
Sedan undrar jag vad du jämfört med när du slänger ur dig något sådant påstående? Är det subbasar i prisklassen tiotusen kronor och uppåt så kan nog även jag skriva under på att XTZ 10 låter dåligt i sammanhanget.
Postad 18 February 2004 - 20:49
Film: Skakar om rejält, ger ett bra muller utan att låta illa i mina öron. Ger bra stämning i filmer. Saknar lite av det mäktiga och rejäla tryck-i-bröstkorgen-känslan vid explosioner, tycker helt enkelt inte den levererar det jättebra, men godkänt iaf. Använder volymen på hälften till film.
Musik: Jag lyssnar mkt på diverse punk. Och på annat, tex Nightwish, Sonata Arctica, Sophie Zelmani mm. Basen fungerar bra och kontrollerat till lugnare musik, även bra till de flesta punklåtar. Vid väldigt snabba baspartier som ofta metal har tycker jag den hänger med (slår i takt) helt okej också. Dock låter den inte så distinkt och klart vid snabb bas. Använder volymen lite mer än en kvart till musik.
Mitt slutomdöme är att denna bas fungerar mkt bra till film, och helt okej till musik såvida man inte lyssnar på musik med mkt snabb bas. För 2000 kr är den faktiskt mkt prisvärd, ett fynd. En nackdel enligt mig är dock att den är så stor, och därmed svårplacerat, ett minus är enligt mig också designen, rätt ful.
Redigerat av Unregistered78e0ed10, 18 February 2004 - 20:52.
Postad 18 February 2004 - 20:54
Jag använde mig av min fru för att få bort fronten på min, hon har bättre naglar än vad jag har. Bara att peta på mao.____________________________________________________________________
Så har jag en FRÅGA angående XTZ 10 också! Hoppas ngn kan hjälpa mig med detta.
Hur i h*****e tar man bort fronttyget!!? Jag skulle vilja fixa ngt själv i annan färg, och eventuellt pilla bort den rätt fula XTZ loggan.
edit: La till vilken volym jag använder.
Edit: Stavfel.
Redigerat av Unregistered0689ebbe, 19 February 2004 - 12:44.
Postad 19 February 2004 - 12:15
Yamaha DVD-S540 från Fyndbörsen igår... (mycket snabb leverans!)
Efter några timmars roddande med allt kablage (i och med receiverbytet)
kunde jag börja testa lite igår kväll... Placerade subben bakom soffan...
Ojoj! Det gick att blåsa på ordentligt. Känner absolut inget behov av nån
"buttkicker"... ett njurbälte ligger nog högre upp på önskelistan nu!
Basen var ganska bumlig i början, men redan efter några timmars inspelning
tycker jag att den blivit rejält mycket tajtare och mer distinkt... Den står på
hemma och spelar nu, så får vi se om den låter ännu bättre i kväll...
Jag har bara lyssnat på musik i den ännu, så jag kan inte uttala mig om hur
den funkar vid filmtittning, men jag känner på mig att jag kommer att bli nöjd...
Nu ska det bara funderas på vad jag ska ersätta mina gamla Luxman-frontar med...
/MHo
Postad 19 February 2004 - 12:29
Citerar:
"Jag använde mig av min fru för att få bort fronten på min, han har bättre naglar än vad jag har. Bara att peta på mao. "
Förlåt
Postad 19 February 2004 - 12:45
Snyggt!Kan ju inte låta bli...
Citerar:
"Jag använde mig av min fru för att få bort fronten på min, han har bättre naglar än vad jag har. Bara att peta på mao. "
Förlåt
Såg det själv innan jag läste ditt inlägg, ändrat nu.
Postad 19 February 2004 - 13:47
Nu är det så här. Letar jag sub så vill jag bara ha EN sak - mullerfri bas! Om en subba mullrar så tappar slutsteget kontrollen över elementet, vilket är negativt, ya? Läser gång på gång att det "mullrar så fint", osv osv..Film: Skakar om rejält, ger ett bra muller utan att låta illa i mina öron. Ger bra stämning i filmer. Saknar lite av det mäktiga och rejäla tryck-i-bröstkorgen-känslan vid explosioner, tycker helt enkelt inte den levererar det jättebra, men godkänt iaf.
Jaja.
Postad 20 February 2004 - 16:38
Nöjd men ändå icke...
Postad 22 February 2004 - 23:05
Har en Yama 630, och nu med en Xtz 10. Problemet är auto påslaget på basen som inte vill alltid hoppa igång. Jag har iförsig dragit ner gainen fån 630n. Man kanske ska ha max där och sänka på basen?
Sen har jag redan köpt en rca kabel, som jag bara kan använda på ena igången på subben. Kan det bli bättre om man jag köper en Hon-rca till 2st Han-rca?, att skarva med, finns det nån sån kabel??
Redigerat av Wide, 22 February 2004 - 23:07.
Postad 22 February 2004 - 23:36
Kan bara konstatera att huset skakar ordentligt när man drar på.
Känns något seg till musik, men är grym till film.
Postad 23 February 2004 - 04:23
jag äger också en XTZ 10" och jag kan säga att den är mycket bra.
jag bor i en liten 1a o hela grann området hoppar till vid jurrasic park III DVD.
XTZ 10" är en varg i får ull.
jag hört att det skall finnas en 12" också o jag vågar inte tänka mig vad den går för.
låter er inte luras av att det är en " bara " 10"... vi pratar om 300 W XTZ 10" !!!
ni kommer bli nöjd med den.
köpte också den på www.fyndborsen.se
mvh
[email protected]
Postad 23 February 2004 - 09:08
Problemet är auto påslaget på basen som inte vill alltid hoppa igång
Möjligtvis kan en Y-kabel få AUTO-läget att fungera aningen bättre då, om jag förstått det hela rätt, signalen som skickas till suben blir lite starkare. Annars är mitt tips att skippa AUTO-läget helt o hållet o istället låta suben vara igång hela tiden. Elektronik mår ju dessutom inte bra av att ständigt slås på och av
/Magnus
Postad 23 February 2004 - 10:03
Som amatör undrar jag om maskinen mår ok av att stå påslagen hela tiden.Problemet är auto påslaget på basen som inte vill alltid hoppa igång
Möjligtvis kan en Y-kabel få AUTO-läget att fungera aningen bättre då, om jag förstått det hela rätt, signalen som skickas till suben blir lite starkare. Annars är mitt tips att skippa AUTO-läget helt o hållet o istället låta suben vara igång hela tiden. Elektronik mår ju dessutom inte bra av att ständigt slås på och av
/Magnus
Påverkar det livslängd på något vis?
Postad 23 February 2004 - 10:34
Påverkar det livslängd på något vis?
Skulle nog vilja påstå att livslängden påverkas mer negativt av ständiga av -och påslag. Detta inom rimliga gränser givetvis - ska du åka jorden runt i sex månader kan det kanske vara läge att dra ur sladden.... om du inte vill ta suben med dig
Postad 23 February 2004 - 15:59
Edit: Då kan man ha den påslagen hela tiden...
Redigerat av Unregisteredcb154128, 23 February 2004 - 16:00.
Postad 23 February 2004 - 17:59
de flesta recievrar inklusive min har extra uttag för annan källa precis som du skriver. Men iaf på min så är den på max 100W. Du ska nog kolla hur mycket den klarar av ...Jag löste det genom att subben får ström från recievern och då är den på bara om recievern är på
Postad 23 February 2004 - 19:24
Nu har jag "lilla" XTZ 10:an hemma och ljuvlig musik och härliga kanonader
strömmar ut ur denna smäckra skapelse
Till film är den helt GRYM.
Postad 23 February 2004 - 19:29
Lite offtopic men...de flesta recievrar inklusive min har extra uttag för annan källa precis som du skriver. Men iaf på min så är den på max 100W. Du ska nog kolla hur mycket den klarar av ...Jag löste det genom att subben får ström från recievern och då är den på bara om recievern är på
Precis som du säger så är min också på max 100W.. Alltså borde jag inte ha subben på 150W kopplad dit.
eller?
Postad 23 February 2004 - 19:45
Jag tolkar det iaf som att man kan ansluta en apparat som drar max 100W, så jag hade inte kopplat in ngt starkare.Lite offtopic men...de flesta recievrar inklusive min har extra uttag för annan källa precis som du skriver. Men iaf på min så är den på max 100W. Du ska nog kolla hur mycket den klarar av ...Jag löste det genom att subben får ström från recievern och då är den på bara om recievern är på
Precis som du säger så är min också på max 100W.. Alltså borde jag inte ha subben på 150W kopplad dit.
eller?![]()
Postad 24 February 2004 - 20:38
har xtz10:an någon automatisk avstängningsfunktion, ex. att den slår av ifall den inte används på en timma lr något liknande?
Postad 24 February 2004 - 20:41
citerar från manuelen:Kanske har denna fråga redan kommit men jag tar den ändå
![]()
har xtz10:an någon automatisk avstängningsfunktion, ex. att den slår av ifall den inte används på en timma lr något liknande?
I autoläge (AUTO) känner förstärkaren av insignalen och slås på eller av automatiskt.
Postad 25 February 2004 - 23:15
Jag har nu blivit ägare till en xtz 10, efter tips från fyndbörsen och att ha läst igenom denna tråden (tog 3 timmar för övrigt)
Har haft min subb nu i två dagar, och kan bara säga att jag e helnöjd. har själv ägt en audio pro sub+ innan, samt lånat hem och provat AP sub nova samt sub focus. alla dessa har fått på tassarna av den xtz10 jag har hemma nu.
men en sak kan jag tillägga Audio pro har ingen musikvänlig sub.
allt det här med att den skall vara punchig m.m. ingår inte i kriterierna för vad en sub skall kunna, (har hållt på mycket med billjud också). den ultimata baslådan/subben under 8.000:- för hemmabio finns inte, antigen så är lådkonstruktion och element för djupbas eller discobas. och det är ju bara att inse, vad är subben tänkt att användas till. man handlar inte ett komplett hemmabiosystem för 15.000:- för att spela ultimat musik med den, skall man spela ultimat musik så köp en rejäl förstärkare och två stora fronthögtalare, så behövs ingen subb. däremot kan subben vara ett bra komplement till musik i bakgrunden, skruva ner filtret till 40hz och volymen till 25-35% ca. så arbetar subben där som elbasen i låten arbetar. baskaggen skall fronthögtalarna ta hand om, annars blir det inget trovärdigt ljud.
men visst, har man 5 satteliter till högtalare och vill ha en subb, för att spela bra musik med, så är det bara att inse, då kan man inte få en bra filmsubb och musiksubb i ett, för under 5.000-10.000:- men det kvittar hur bra subben är, har man fem satteliter så hörs det kasst endå
Nu blev detta visst långt, och lite offtopic. men det jag ville ha fram, är att denna xtz10 är fullt jämförbar med Audio Pro focus sub (fast xtz går högre upp i db, i samma låga hz) så att alla människor som inte vill ha en audio pro för de är för tröga till musik, vill inte ha en xtz10.
jag har aldrig hört xtz12 så jag kan inte yttra mig om den, men enligt vad jag förstått här, så är den en discosubb.
också ett tips:
Skruva ner delningsfiltret, om era framhögtalare (som mina) har ett omfång på 50-50,000hz. se till att subben arbetar 50> hz, ju lägre ju bättre, för där arbetar den för det syfte den är byggd, helt enkelt att välta ner centern från tv:n
ställer man upp den för att spela på 80hz så skall den spela tilsammans med fronthögtalarna i det gemensamma registret mellan 50 - 80hz och försök få en långslagig 10" subbas att slå lika fort som (i mitt fall) en 6,5" fronthögtalarbas
då hörs det missljud och blåsljud och allt möjligt konstigt.
sen som final kan jag bara konstatera att en
AP sub focus kostar ca. 4000:- (10")
en AP sub+ ca. 1990:- (1st 6,5" riktig lägenhetsbas bara hörs, känns ej)
AP sub nova ca. 2600:-(2st 6,5" en fatboy och en slavbas)
xtz10 1995:- den som påstår att den inte är prisvärd kan handla en av annat märke för samma pris, och sedan yttra sig.
men okey, till skillnad från AP så är där ingen blå lysdiod i fronten (litet minus på det)
ha det gött
Postad 27 February 2004 - 21:38
enda problemet som jag har börjat störa mig på,
är att jag hör vartifrån basen kommer ifrån
Jag sitter ungefär 3m från tv:n och har subben mellan höger front och tv
så jag hör att basen kommer ifrån höger :/
dessa inställningar har jag nu = crossover på ca 80 och volymen på en kvart
har fasomkopplaren på 0,kan ha den på 180 oxå .
nån som har lite tips på hur jag kan effektivt testa så jag kan få bort detta...
kanske man skall flytta subben?
snake
Redigerat av Unregistered217b1113, 28 February 2004 - 10:43.
Postad 27 February 2004 - 23:56
Tacksam för svar...
Redigerat av Unregistered3e850eca, 28 February 2004 - 00:04.
Postad 28 February 2004 - 11:39
Vad är fasomkopplaren? Ska man ha den på 0 eller 180?
Det går inte att ge något generellt svar på den frågan. Det är bara att testa vilket läge som låter bäst för dig
Postad 28 February 2004 - 11:41
Vad är det den ska göra?
Postad 28 February 2004 - 12:29
Hadde ju som sagt problem med att jag hörde vart basen kom ifrån...
har flyttat runt nu hela morronen och provat lite olika och har kommit fram till
det som funkar bäst hemma hos snake!
jag ställde subben på vänster sida istället och riktade fronten på subben (elementet
ställde fasen rätt...
nu funkar de kanon...
Postad 29 February 2004 - 23:47
Är väldigt imponerad av hur den presterar.
Är dock lite störande med blåsljud från "porten" ibak.
Testade några scener ur Monsters Inc. som iofs är en film
med väldigt mycket bas. Blåsljuden hördes ganska tydligt.
Borde vara nån mer än jag som råkat ut för detta, eller?
Postad 01 March 2004 - 00:04
Blusljudet hör du inte om du inte sitter in till subben, och se till att det finns massor av utrymme för bakporten så att luften kan flöda fritt.
Sen ni som klagar på att subben inte e så bra på musik, se till att ställ in subben efter era förstärkare respektive högtalare.
Om ni ställer hz på mindre så kommer basen bli kortare, jag har inte provat det till så mycket musik, men det lilla jag har provat så har det varit stor skildnad.
//Jimmy
Postad 01 March 2004 - 01:03
Jag tycker att den funkar hyfsat bra till musik, men bara på lägre volymer.
Den starka sidan har den vid film..
Skruvar man upp volymen för högt så börjar det komma blåsljud, men det märker man bara om man lyssnar på baksidan, inget man hör om man sitter i soffan..
Nu är det här ju den första sub jag har köpt (utom den jag har byggt själv) så jag
har ju inget att jämföra den med men den var väl värd sitt pris.
Köpte den för 1500.
Postad 05 March 2004 - 00:10
Har ni pressat den något?
Det kommer ju blåsljud som hörs väldigt väl då.
Låter ju inte så roligt.
Några kommentarer?
Postad 05 March 2004 - 00:23
Läs igenom tråden kanske?
Varför skule man pressa den när det defenetivt är tillräkligt så som den är? jag har den instäld på 40hz och kör typ ett kvarts varv på volymen, detta e ganska mycket bas ändå(merän normal), vill man ha exta så skruvar man upp till halva, och då är det jäkligt mycket.
Jag har spelat ganska högt med den, och den klarar det utmärkt.
När det gäller blåsljudet så som nämnts tidigare så uppstår blåsljudet vid högre volymer på baksidan av subben, men vad gör du där när du tittar på filme eller lyssnar påmusik? om man sitter en hyffsad bit ifrån subben så hör man inte de så kallade flåsljuden.
Som jag skrivit tidigare, tänk på att ha gott om utrymme bakom subben så att luften kan cirkulera lätt
Och föresten, den kostar 2000 kr eller vad det nu e, och den slår ledigt subbar i 3000 klassen(blandannat Audio pro subbar) så vad klagar du för?
//Jimmy
Postad 05 March 2004 - 06:44
Jag undrar bara hur det kommer sig att i stort sett ingen reagerat på detta.
Jag har ställt in subben på ganska låg volym en tredjedel på subben ungefär.
I förstärkaren står subben på -1 eller -2. Kollade på Monsters Inc. som är en
ganska basrik film. I flera scener så hör man kraftiga blåsljud när man sitter
ca 3 meter från subben. Kan väl knappast bara vara jag som hör det ljudet.
Bara för man kommer med synpunkter så behöver det inte betyda att jag klagar, eller?
Jag är för övrigt mer än nöjd med subben. Det är ett jädra tryck i den. Tycker inte
heller att den är helt oanvändbar till musik som många säger.
Postad 05 March 2004 - 07:58
Jag hade själv hem en och var mycket missnöjd, det var blåsjlud och prassel i subben, så jag returnerade den ganka omgående. Jag provade med sagan om ringen den scenen där de är i Morias gruvor och i den scenen så är det enbart basljud och då kan man inte acceptera en massa missljud. Nu har jag en annan sub och den kan jag pressa och köra som jag vill utan att det låter illa...
Postad 05 March 2004 - 08:00
det var blåsjlud och prassel i subben
Låter inte bra. Ska testa det med min XTZ 10, om jag upplever samma sak ska jag genast skicka tillbaka min.
Postad 05 March 2004 - 09:49
Vad har du för subb nu då?micckke: Jag håller med dig, så fort man säger nåt negativt om denna sub så blir det ett j...a liv, även om man talar om att det är av egen erfarenhet...
![]()
Jag hade själv hem en och var mycket missnöjd, det var blåsjlud och prassel i subben, så jag returnerade den ganka omgående. Jag provade med sagan om ringen den scenen där de är i Morias gruvor och i den scenen så är det enbart basljud och då kan man inte acceptera en massa missljud. Nu har jag en annan sub och den kan jag pressa och köra som jag vill utan att det låter illa...
Postad 05 March 2004 - 09:58
Vad har du för subb nu då?
Meganeoman: Det är en Northridge E 250 P och jag är helnöjd, det där snacket om att XTZ skulle kunna mäta sig med subbar i 5k-klassen är rent skitsnack skulle jag vilja påstå...nu återstår bara att se hur mycket skit jag får för att jag har skrivit detta...
Postad 05 March 2004 - 18:25
Jag funderar nämligen själv på att köpa en XTZ 99, men blir lika fundersam om XTZ-subbasarna kanske är överreklamerade. Visserligen tror jag inte det, men ändå. Med detta menar jag inte att jag tror att XTZ 10, för det var väl den som Guderian syftade på, skulle vara lika bra som en bas för 5000 kr. Det har jag aldrig trott och det är heller inget krav.
Guderian: Hur mycket kostar en Northbridge E 250 P? Anser du att XTZ-basar är så bra som priset återspeglar eller finns det bättre basar i den prisklassen?
Postad 05 March 2004 - 19:20
Jag har en fråga om fasvändning. Som ni vet finns ju switchen för fasvändning 0/180 grader. Använder ni denna!? Jag är lite noob, men vad sjutton är meningen med den?
Nån kunnig får hemskt gärna beskriva vilken effekt fasvänding ger.
Postad 08 March 2004 - 08:33
Antagligen så finns det bättre basar för runt 2000, för det missljud som jag upplevde i min XTZ får inte förekomma i en högtalare, inte ens den billigaste. Att högtalare inte klarar av alla frekvenser är ju en sak, men missljud är ju helt oacceptabelt...
Postad 08 March 2004 - 09:07
Antagligen så finns det bättre basar för runt 2000, för det missljud som jag upplevde i min XTZ får inte förekomma i en högtalare
Jag känner inte alls igen mig i dina problem. Det kan ju vara så att du fick tag i ett måndagsex av XTZ:an
Postad 09 March 2004 - 09:24
Jag känner inte alls igen mig i dina problem. Det kan ju vara så att du fick tag i ett måndagsex av XTZ:an
Tyvärr så ser jag på forumet att det inte bara är jag som har råkat ut för detta, men jag kan ju ha haft otur. Jag fick tillbaka pengarna för subben, men fraktkostnaderna får man ju inte tillbaka (ca 500 kr t.o.r.)
skenliv:
Jag håller med dig, det måste vara fel på högtalaren...men efter jag hade returnerat subben så testades den på företaget och de hävdade att det inte fanns dessa missljud som jag hade uppgett. Och är det på det viset att det ska låta så som det gjorde så är ju högtalaren inte värd en krona ens....
Postad 10 March 2004 - 09:15
Hmm, låter underligt minsann.
Kanske är något fel på kringutrustningen?
Är ju känt faktum att dålig subkabel ger brummljud.
Det är inget fel på kringutrustningen, den nya subben fungerar utan en massa misljud. Och så var det inte brumljud som hördes, utan blåsljud från porten och prassel fråm högtalarmembranet.
Jag vet med mig att jag aldrig hade kunnat bli nöjd med den subben hur mycket jag än hade lyssnat på den, därför returnerade jag den omgående.
Postad 10 March 2004 - 13:58
Jag håller med dig, det måste vara fel på högtalaren...men efter jag hade returnerat subben så testades den på företaget och de hävdade att det inte fanns dessa missljud som jag hade uppgett. Och är det på det viset att det ska låta så som det gjorde så är ju högtalaren inte värd en krona ens....
Det verkar ju emellertid konstigt om det är som Guderian säger att Fyndbörsen testade högtalaren efter leverans och inte uppfattade några blåsljud. Som jag uppfattar det så var missljudet oacceptabelt och inget som Fyndbörsen kunde vinka bort bara sådär. Men det handlar kanske om vilket ljud man kan förvänta sig av högtalaren, men som Fyndbörsen lanserar XTZ-högtalarna så ska man ju inte behöva ta något missljud.
Man sitter ju dock i en väldigt dålig sits när man ska returna något som man tror är trasigt, men man är inte helt säker. Det kan ju vara så att högtalaren ska låta sådär (om man nu inte lyssnat på den tidigare). Det är i alla fall tur att det inte verkar vara speciellt svårt att få öppetköp på XTZ-sortimentet.
Redigerat av Unregisterede9a63b93, 10 March 2004 - 14:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Kef iQ7 och Marantz 7001 söker musikalisk sub
2 bilder
28 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?