Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *

805 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 januari 2004 - 00:50

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2 160 inlägg
  • 0
tjo

jag har problem med min 1400... jag kan inte använda subwoofern i annat än Dolby Digital källor...

T ex om jag spelar upp en vanlig cd och väljer Hall som dsp så används bara frontarna fast än att jag har ställt in att jag har sub...

Postad 18 januari 2004 - 04:00

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Du kanske redan gjort det men har du valt att köra BAS/LFE till BOTH i den "manuella setupen"tror den heter BASIC.

Postad 18 januari 2004 - 12:00

Unregisteredc24da81b
  • Unregisteredc24da81b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
hej
va jag har förstått genom att läsa den på den tråden så verkar 1400 vara en bra stärkare ...går själv i uppgraderings tankar. Har en pioneer VSX909 och undrar om nån har lyssnat på dessa 2 å jämfört ? eller är det kanske bättre att istället köpa slutsteg å använda 909 som försteg?

Postad 18 januari 2004 - 12:25

tops
  • tops
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Som om inte detta vore nog så har jag för mig att en sådan där "adapter-kabel" är riktningsberoende. Scart-kontakten har nämligen olika kontakter för ut- och insignaler. En fullkopplad scart-scart kan skicka signaler i båda riktningarna (tror jag i alla fall) men om man har en sådan där adapterkabel så är de oftast bara kopplade i ena riktningen

Stämmer bra, scartadaptern är riktningberoende. Själv bygger jag ihop mina egna adaptrar så jag vet inte vad de kallas i handeln, men det borde vara något i stil med Out/In, dvs skall man ha en adapter från Tv:n till recivern (ljud ut, komponentvideo/S-video) denna borde heta out (fråga i affären). Anledningen är att kablarna sitter på olika stift inne i scarten. Video ut 19, video in 20 osv.
En sådan adapter snickar man lätt själv ihop om man är lite händig och har ett schema över scartens alla stift. (Är oftast billigare att köpa färdig, men eftersom jag har komponenter liggandes hemma gör jag själv)

Postad 18 januari 2004 - 21:48

Unregistered09a53e8f
  • Unregistered09a53e8f
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har en comhem-box för digital-TV. Jag har hört att den inte kan skicka ut s-video-signal. Detta innebär att jag inte kommer att kunna koppla in den till min Yamaha RX-V1400 (när den väl kommer) på annat sätt än via komposit och det är inte intressant så jag får skicka signalen direkt till tv:n istället (via RGB-scart).

Jag har kopplat min Comhem-box med en Scart->Svideo kabel till min 1400 och det fungerar alldeles utmärkt.

Postad 19 januari 2004 - 08:18

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Jag har kopplat min Comhem-box med en Scart->Svideo kabel till min 1400 och det fungerar alldeles utmärkt.

Coolt. Då har jag blivit felinformerad. Jag har ju inte haft någon möjlighet att testa själv än så jag har inte haft någon chans att bedöma riktigheten i den information jag fått men nu behöver jag inte. Fungerar det för dig så lär det ju fungera för mig. Hmmm, vi kan ju förstås ha olika boxmodeller som därmed också fungerar lite olika. Nåja, jag får väl testa ändå när recievern dyker upp.

Postad 19 januari 2004 - 09:45

gorby
  • gorby
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Coolt. Då har jag blivit felinformerad. Jag har ju inte haft någon möjlighet att testa själv än så jag har inte haft någon chans att bedöma riktigheten i den information jag fått men nu behöver jag inte. Fungerar det för dig så lär det ju fungera för mig. Hmmm, vi kan ju förstås ha olika boxmodeller som därmed också fungerar lite olika. Nåja, jag får väl testa ändå när recievern dyker upp.

Det finns olika comhem-boxar. Den man hyr har S-video men har för mig att den man kan köpa av comhem inte har det. Kolla upp för säkerhets skull.

Postad 19 januari 2004 - 13:11

Tjoflöjt
  • Tjoflöjt
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har precis fått min Yamaha 1400 och har bara hunnit testa den lite. Men jag är en helt nybörjare på detta så jag skulle vara glad om ni kunde hjälpa mig med hur man får fram "OSD" på tvn? Det ända jag har kopplat in än är Dvdn (optisk kabel) och högtalarna. Videon,xboxen och boxern tänkte jag koppla in när jag fått allt att fungera som det ska.

Jag har tryckt på Display knappen men inget händer.
Är det nån kabel som måste kopplas in mellan tvn och recievern?
Har försökt att läsa mig till det men hittar det inte!

Tacksam för all hjälp ni kan ge en nybörjare..:)

Postad 19 januari 2004 - 13:41

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Koppla TVn till monitor out på receivern med Svideo eller kompositkabel(gul RCA).

Postad 19 januari 2004 - 13:53

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2 160 inlägg
  • 0
hmm nu funkar basen om jag ställer basen på both... men varför funkar det inte när jag ställer den på Subwoofer???

Postad 19 januari 2004 - 14:05

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Iom att du har ställt in att du har sub, går effektljudet på den speciella .1-kanalen (LFE) till subben. Annars skulle det gå till övriga högtalare som du angivit som large.

Om du inte väljer BOTH eller SWFR för bas, skickas basljudet på CDns L/R kanaler inte till subban utan bara till frontarna.

Postad 19 januari 2004 - 15:01

Tjoflöjt
  • Tjoflöjt
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
ferntan, måste jag ha en scart från monitor out på receivern?
Jag har testat båda med s-video och Rca kabel från recievern till tvn, men jag får det inte att fungera.

Jag har testat både s-video och Rca direkt in i tvn utan att OSD det fungerar.

Tacksam för all hjälp jag kan få..;)

Redigerat av Tjoflöjt, 19 januari 2004 - 15:36.

Postad 19 januari 2004 - 15:54

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Har du ingångar för svideo eller komposit på TVn så är det bara att koppla direkt och välja rätt ingång på TVn.

Har du fjärren i AMP-läge när du trycker på displayknappen?

BTW: Hur har du kopplat bilden från DVD, via receivern eller direkt till TVn?

Redigerat av Unregistereda013c25a, 19 januari 2004 - 15:56.

Postad 19 januari 2004 - 16:16

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Iom att du har ställt in att du har sub, går effektljudet på den speciella .1-kanalen (LFE) till subben. Annars skulle det gå till övriga högtalare som du angivit som large.

Om du inte väljer BOTH eller SWFR för bas, skickas basljudet på CDns L/R kanaler inte till subban utan bara till frontarna.

Lite komplettering kan kanske vara på sin plats:

Om du har valt frontarna som LARGE och har sub hanteras basen enligt följande:
FRONT --- L/R bas + LFE till front
BOTH --- L/R bas + LFE till front+sub
SWFR --- L/R bas till front, LFE till sub

Om du har valt frontarna som SMALL och har sub hanteras basen enligt följande:
FRONT --- ingen bas!!!
BOTH --- L/R bas + LFE till sub
SWFR --- L/R bas + LFE till sub

Redigerat av Unregistereda013c25a, 19 januari 2004 - 16:17.

Postad 19 januari 2004 - 19:04

Tjoflöjt
  • Tjoflöjt
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
ferntan, jag fick det att fungera nu när jag testade igen och kör med s-video på tvn.

Mellan dvdn och tvn kör jag med scart.
Det kanske inte är det bästa?
Jag vet som sagt inte så mycket om det.

Tack gör hjälpen ferntan..;)

Postad 19 januari 2004 - 19:05

Unregistered9bab5ee9
  • Unregistered9bab5ee9
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Men du fertan vilket läge tycker du man ska ha på om man har stora fronter?

Postad 19 januari 2004 - 19:31

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Men du fertan vilket läge tycker du man ska ha på om man har stora fronter?

Beror väl alldeles på vilka grejor man har och hur de låter i det rum de står. Själv har jag för tillfället budgetgolvare till front som inte hanterar basen speciellt bra. Det blev ett lyft när jag satte dem till small, delade vid 90Hz och lät subben (Yama 315) ta hand om basen ensam.

Nu ska det handlas nya högtalare av lite bättre klass och när jag fått dem är det bara att prova & lyssna vilken inställning som låter bäst.

Prova, prova, prova...

Postad 20 januari 2004 - 01:21

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0
Är det någon som driver sin B&W 600-serie med Yamaha 1400/2400?

Kommentarer?

Postad 20 januari 2004 - 01:27

Unregistered156e03f7
  • Unregistered156e03f7
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
..eller kanske Kef Q5?

Postad 20 januari 2004 - 01:28

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Samma fråga är ställd i denna tråd. Spännande att se vem som får svar först. ;)

Postad 20 januari 2004 - 01:57

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Är det någon som driver sin B&W 600-serie med Yamaha 1400/2400?

Kommentarer?

Kolla i galleriet:

B&W 600 + RX-V2400

Postad 21 januari 2004 - 17:32

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0
Är recievern slut överallt i nuläget? Har försökt hitta en i svart nu ett par dagar utan någon lycka.

De flesta svarar att Yamaha inte kan leverera fler och att det är okänt när de kan få in recievern.

Postad 21 januari 2004 - 18:19

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Recievern tog slut i någon gång i typ november förra året. De som fortfarande har gått att sälja sedan dess är de som funnits i lager ute hos butikerna. Jag beställde min svarta den 1:a december. Jag har snackat med Yamaha och enligt dem skulle det komma en leverans i mitten av januari men det skulle bara vara titan-färgade. Nästa leverans till Sverige av svarta kommer någon gång i mars (tillverkas i januari och transporten tar ca 2 månader) om ingenting har förändrats sedan jag snackade med Yamaha (strax före jul).

Postad 21 januari 2004 - 18:23

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Fick tag i en begagnad igår..:lol: Kan vara bra att ha...

Postad 21 januari 2004 - 18:28

Unregisteredd6f23c5e
  • Unregisteredd6f23c5e
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hej alla...
Jag fick min 1400 i går och har kopplat in den och testat lite....
Jag har lite bladat med högtalare ännu... Cervinvega 15" som frontar, en (stor) Jamo som center, och (små) Jamo som sateliter bak.... Ingen subb än så länge...

Tja.. Det låter hyfsat...
Men fasen vad jag tycker att den är bökig att hitta vilket vilket ljudläge jag skall använda.... min första hemmabioförstärkare så jag lär mig väll... Vilka lägen brukar vara bäst...

Har spelat lite musik åxå men det låter lite tamt....170W knappast
(kanske en inställnings sak åxå)

Sen en annan sak som inte vart bra, när jag kopplade in satellitmotagaren igenom förstärkaren vart det dålig bild. Jag har bara scart på satellitmotagaren och körde med en adapter från scart till videosignal.... och det vart inte bra...
Är det nån som ver om det fins nått annat sätt att lösa detta....
Men ljudet kör jag på en coax och det vart super.... satellitmotagaren stöder 5.1 så det låter lika bra som från DVD. (tycker jag ännu så länge)
Nån som har tipps..

MVH BenkeBus

Nu har jag kört lite mer med 1400 och jag blir mer nöjd ju mer jag håller på med den....
Jag börjar komma på hur det är med alla menyer hit och dit....
Jag har även kopplat in ett kraftigare efektsteg till front högthögtalarna, och då vart det lite mer stön i prylarna..... Men det blir väldigt varmt i TV bänken nu, så nästa steg är att motera fläktar för att kyla ner lite.....
Tja... det om detta så länge...
BenkeBus

Postad 22 januari 2004 - 16:18

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0
Fick min RX-V2400 i förrgår. T o m lite bättre än vad jag trodde. Den spelar väldigt likt en vanlig stereoförstärkare. I "stereo-direct"-läget och släpper den igenom mycket nyanser i musiken och det finns både luft och separation i ljudet.
Ljudet är väldigt rent och det hörs även att den är ganska effektstark, det finns ingen angsträngdhet i ljudet (på de nivåer som jag spelar). Basen går ganska djupt för en receiver och är mycket kontrollerad. D/A omvandlarna är av mycket hög kvalitet och jag kör faktiskt digitalt från CD'n nu. Har inte hört något lika bra i denna prisklass tidigare. Om RX-V1400 har samma ljudkvalitet för drygt 7000:- så måste den vara det bästa köp man kan göra just nu. :P

Gillade också fjärrkontrollen, den var mycket överskådlig och det vara inga problem att lära in mina övriga kontrollers koder. Jag blev dock besviken på att den hade så begränsat minne. Den klarar bara mellan 40-60 koder i praktiken! Skandal!!! Som tur är så finns det förprogrammerade funktioner för de flesta tillverkares produkter så man behöver oftast bara komplettera med udda-koder från sina gamla kontroller. Men mer minne skulle det ha varit... :D

Det fanns också ett styrprogram (windowsapplikation) där man kan styra alla parametrar i 2400 från t ex en HTPC. Såg intressant ut.

Ska prova YPAO ikväll. Hörde att man skulle se upp med att frontarna kan bli korrigerade till "small" ljudmässigt om man har sub inkopplad. Någon som vet om den korrigerar frontarna "rätt" om man kör utan sub?

Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 22 januari 2004 - 16:19.

Postad 22 januari 2004 - 18:51

Jojken
  • Jojken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har lekt lite mer med min RX-V2400 (och mitt MS Declaration 5.1) nu:

* Har placerat frontarna och subben på spikes på 50-öringar på parkettgolvet. Det var krabbligt, men eventuellt låter det bättre och förhoppningsvis stör jag grannarna mindre :P Skydden till L-C-R är borta och nu matchar högtalarna med sin silvriga yta förstärkaren mycket bättre :D

* Har satt frontarna riktade mot sweetspot 30 grader från centern med lika stort avstånd från L,C och R till sweet-spot. Har mätt väldigt noga, bara för att ... minimera fel i slutändan, då det är så mycket som skall stämma :D Det finns ju inga genvägar... :D (S-L och S-R sitter 1m bakom huvudet 140cm upp på sidoväggarna. Placeringen av dem har tyvärr inte testats tillräckligt. Kanske skall borra lite fler hål i väggarna :lol:)

* Har bekantat mig någorlunda med både den manuella menyn och den automatiska. Gjorde en manuell inställning där jag lyssnade på brusnivåer. Om det lät bättre än mina tidigare automatiska inställningar! I alla fall lät det häftigare och basen hade ett tryck jag inte kännt förut, men det visade sig bli för mycket av det goda.

* Har börjat göra de automatiska inställningarna genom att dra bak soffan en meter eller två och i sweet-spot placera ett gammalt videokamerastativ. Rummet blir ju så att säga fel, i och med att man flyttar soffan, men om det är viktigt att stativet står stabilt så kommer jag just nu inte på något bättre sätt i alla fall. Med den nya placeringen av högtalarna och spikes och allt så låter det klart bättre än förut. Kan ni tänka er att surroundhögtalarna äntligen börjar låta lite :D Jag tror och hoppas att jag kan få till ljudet ännu bättre.

Skall säga att jag kör allting från en dator. Ljudkretsen är Nvidia Soundstorm. Sladden är 10m. Kanske skall jag köpa mig en stationär DVD-spelare?

Skall också säga att subben är det lite problem med. Det gäller resonansfrekvenser som får rummet att vibrera på ett oönskatt sätt. Sedan låter basarna i frontarna rätt fisigt, alltså varken flås eller blås! ;)

Postad 22 januari 2004 - 19:12

Unregisterede4bf12a3
  • Unregisterede4bf12a3
  • Lärjunge

• 420 inlägg
  • 0

* Har placerat frontarna och subben på spikes på 50-öringar på parkettgolvet.

En liten kommentar:
Om man har spikes på mynt eller andra liknande "underlag" så försvinner hela "poängen" med spikes.
Läs mer här... http://hem.bredband....arskroenor.html
...scrolla ner till "spikes".

Postad 22 januari 2004 - 20:26

Jojken
  • Jojken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Intressant länk Dollar. Har nu satt ett par gamla ferritkärnor runt video-in-sladden och monitor-out-sladden :D

Vad det gäller spikes så ringde jag min högtalartillverkare i England. Han (Ed heter han) sa att dämpkuddar var nonsens och att jag skulle sätta upp spikes:en som jag gjort, på mynt och på mitt parkettgolv. Så jag lär väl inte plocka bort dessa spikes nu när de är ditsatta. Ja, det skulle vara om någon granne kom o klagade då :blink:

Postad 22 januari 2004 - 21:27

Unregistered8ce92e9c
  • Unregistered8ce92e9c
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Till er som söker 1400, men inte får tag i någon...

Varför köper ni inte 2400?? Denna måste väl vara bättre och eftersom leverantörerna inte kan få fram 1400 måste de ju rabattera 2400 till 8500.

Dvs ca 1500 extra, slå ut det på hur många år du planerar att ha prylen + känslan att ha "den största" måste väl vara värt det?? Eller?

Postad 22 januari 2004 - 21:54

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Hade 2400 funnits i svart så hade jag köpt den. Hade jag velat ha en i titan så skall ju 1400 i titan finnas i Sverige igen vid det här laget.

Postad 22 januari 2004 - 21:58

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1 180 inlägg
  • 0

Till er som söker 1400, men inte får tag i någon...

Varför köper ni inte 2400?? Denna måste väl vara bättre och eftersom leverantörerna inte kan få fram 1400 måste de ju rabattera 2400 till 8500.

Dvs ca 1500 extra, slå ut det på hur många år du planerar att ha prylen + känslan att ha "den största" måste väl vara värt det?? Eller?

Visst är det grymmt att ha den bästa recievern i den serien fast man får väldigt lite/ingenting för pengarna om man går upp till en 2400.

Tycker det var samma sak då man jämförde 640 kontra 740 :blink:

Redigerat av Unregistered63a53ac6, 22 januari 2004 - 21:58.

Postad 22 januari 2004 - 22:54

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Intressant länk Dollar. Har nu satt ett par gamla ferritkärnor runt video-in-sladden och monitor-out-sladden  :D

Vad det gäller spikes så ringde jag min högtalartillverkare i England. Han (Ed heter han) sa att dämpkuddar var nonsens och att jag skulle sätta upp spikes:en som jag gjort, på mynt och på mitt parkettgolv. Så jag lär väl inte plocka bort dessa spikes nu när de är ditsatta. Ja, det skulle vara om någon granne kom o klagade då  :blink:

förklarade han varför? *nyfiken*

Postad 22 januari 2004 - 23:35

Unregistered07b67224
  • Unregistered07b67224
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Skall säga att jag kör allting från en dator. Ljudkretsen är Nvidia Soundstorm. Sladden är 10m. Kanske skall jag köpa mig en stationär DVD-spelare?

Använder mig själv av det inbyggda nVidia Soundstorm ljudkortet på mitt moderkort. Helt klart mycket över förväntan av vad man får av inbyggda ljudkort. Använder 5m optisk ifrån garderoben :blink: Hade ett Hercules Game Theater XP 7.1 innan. Men detta är klart bättre.

Med tanke på att de kodar om ljudsignaler till Dolby Digital direkt.

Postad 23 januari 2004 - 00:30

Jojken
  • Jojken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
CorbenDallas:

Jag sa till killen på Mordaunt-Short att jag fått rådet av en kille i en viss hifi-butik att använda dämpkuddar eftersom mitt parkettgolv bara skulle skaka ifall jag användes spikes. Då sa han nåt i stil med att "klart att han rekommenderade dämpkuddar då han sålde sådana" och typ att "det är så det funkar i hi-fi-branchen". Han sa att jag istället skulle använda mynt under spikarna. Han sa också att han själv hade det på det viset hemma, med samma system. Men jag frågade väl om det stämde att vibrationer skulle minska och att jag skulle störa grannar mindre, och jag har för mig att han bekräftade att det stämde att det förhåller sig på det viset.

Baskungen:

Det verkar låta himla bra, men har inte haft hemma en stationär DVD-spelare att jämföra Soundstorm med. Förresten vet jag inte ifall jag använder Soundstorm. Om man aktiverar Dolby Digital-kodning med 4 eller 6 högtalare så spelas samma ljud i surround L o R som i front L o R, vilket låter för jävligt. Därför har jag aldrig igång den (utom när jag spelade Max Payne 2 ... funkade ej med flerkanals ljud annars ...), utan kör 2-kanaligt PCM till recievern och låter dess DSP fixa flerkanalsljud istället. När jag kör DVD så är det ju S/PDIF-passthrough som gäller, så jag vet inte, men det verkar inte som om jag har någon större nytta av Soundstorm.

Postad 23 januari 2004 - 01:09

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

CorbenDallas:

Jag sa till killen på Mordaunt-Short att jag fått rådet av en kille i en viss hifi-butik att använda dämpkuddar eftersom mitt parkettgolv bara skulle skaka ifall jag användes spikes. Då sa han nåt i stil med att "klart att han rekommenderade dämpkuddar då han sålde sådana" och typ att "det är så det funkar i hi-fi-branchen". Han sa att jag istället skulle använda mynt under spikarna. Han sa också att han själv hade det på det viset hemma, med samma system. Men jag frågade väl om det stämde att vibrationer skulle minska och att jag skulle störa grannar mindre, och jag har för mig att han bekräftade att det stämde att det förhåller sig på det viset.

Baskungen:

Det verkar låta himla bra, men har inte haft hemma en stationär DVD-spelare att jämföra Soundstorm med. Förresten vet jag inte ifall jag använder Soundstorm. Om man aktiverar Dolby Digital-kodning med 4 eller 6 högtalare så spelas samma ljud i surround L o R som i front L o R, vilket låter för jävligt. Därför har jag aldrig igång den (utom när jag spelade Max Payne 2 ... funkade ej med flerkanals ljud annars ...), utan kör 2-kanaligt PCM till recievern och låter dess DSP fixa flerkanalsljud istället. När jag kör DVD så är det ju S/PDIF-passthrough som gäller, så jag vet inte, men det verkar inte som om jag har någon större nytta av Soundstorm.

Ja jo, så kan man ju alltid resonera, men tänk istället. Om du trodde på en sak, skulle inte du själv sälja den då? Jag skulle iallafall om jag var i den branschen. Man får skilja på säljare o entusiast. Vissa är båda...

Själv blir jag inte klok på vilken teori som verkar mest logisk. Det jag kommit fram till hittills är
1. Om det är så att tanken med spikes är att högtalaren ska stå stadigt långt nergrävd i golvet, ja då är man nog fel på det med superspikes osv...

2. Om spikes är till för att hindra att tex basljuden hamnar hos grannen så undrar jag hur folk resonerar. Jag menar, istället för en anläggningsyta mot golvet som är lika stor som högtalaren, så har du istället 4 st (eller 3) knivskarpa uddar som för ljudvågorna ner i golvet. Vad vill du helst bli stämplad av, en M90 känga eller en stilettklack?

Jag har rätt svårt att köpa argumenten för spikes, men onekligen är det ändå många som hör skillnad.

Pads har jag lättare att köpa argument för. Skumgummi o gummi används ju för att dämpa vibrationer på många fler ställen än Hifi...

Förvirrande förvirrande...

Postad 23 januari 2004 - 08:04

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Fick min RX-V2400 i förrgår. T o m lite bättre än vad jag trodde. Den spelar väldigt likt en vanlig stereoförstärkare. I "stereo-direct"-läget och släpper den igenom mycket nyanser i musiken och det finns både luft och separation i ljudet.
Ljudet är väldigt rent och det hörs även att den är ganska effektstark, det finns ingen angsträngdhet i ljudet (på de nivåer som jag spelar). Basen går ganska djupt för en receiver och är mycket kontrollerad. D/A omvandlarna är av mycket hög kvalitet och jag kör faktiskt digitalt från CD'n nu. Har inte hört något lika bra i denna prisklass tidigare. Om RX-V1400 har samma ljudkvalitet för drygt 7000:- så måste den vara det bästa köp man kan göra just nu. :blink:

Gillade också fjärrkontrollen, den var mycket överskådlig och det vara inga problem att lära in mina övriga kontrollers koder. Jag blev dock besviken på att den hade så begränsat minne. Den klarar bara mellan 40-60 koder i praktiken! Skandal!!! Som tur är så finns det förprogrammerade funktioner för de flesta tillverkares produkter så man behöver oftast bara komplettera med udda-koder från sina gamla kontroller. Men mer minne skulle det ha varit... :D

Det fanns också ett styrprogram (windowsapplikation) där man kan styra alla parametrar i 2400 från t ex en HTPC. Såg intressant ut.

Ska prova YPAO ikväll. Hörde att man skulle se upp med att frontarna kan bli korrigerade till "small" ljudmässigt om man har sub inkopplad. Någon som vet om den korrigerar frontarna "rätt" om man kör utan sub?

Vad har du för cd-spelare som hade sämre D/A omv. än 2400:an
Har själv en Pioneer PD-s904 som jag tänkt uppgradera med D/A omv.
Två flugor i en smäll med recievern?

Postad 23 januari 2004 - 13:15

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej,

Undrar hur denna skulle funka med KEF 2005.2 för musikspelning(stereo)? Har för mig att vid "stereo-direct" så körs inte subben men antar att denna krävs för att få lite bas med "äggen" ? Detta är väl inte ett generellt "ägg" problem utan mer "små satelliter" problem.

Mvh

The Reaper

Postad 23 januari 2004 - 16:02

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Vad har du för cd-spelare som hade sämre D/A omv. än 2400:an
Har själv en Pioneer PD-s904 som jag tänkt uppgradera med D/A omv.
Två flugor i en smäll med recievern?

Om det är sämre D/A i min NAD C541i än i RXV2400 vet jag inte men helhetsintrycket av ljudet är bättre med RX-V2400 som D/A . Tidigare har jag varit ganska nöjd med NAD:en men ibland kan den bli lite "grötig" och klangen är aningen mörk och lite grå om man ska vara riktigt kritiskt. Jag har även en Sony NS-905 DVD-spelare och den är också ganska bra på CD men kan istället bli lite för ljus och skrikig med vissa skivor. Med RXV2400 får jag ett ljud som ligger ungerfär mittemellan dessa två spelares och det är så jag vill ha det. Så även om NAD:en kanske är bättre på nån enskild punkt om man lyssnar kritiskt så är helhetsintrycket bäst med 2400 som D/A i mina öron.

2400 låter absolut inte lika avrundat och uddlöst som många andra receivers som jag provat utan öppet, utsträckt och luftigt. Den klarar riktigt finlir. (Trots att jag inte spelat in den riktigt ännu...)

Ljudet är bäst när jag använder NAD:en som transport istället för Sony DVD'n (på alla punkter). NAD:en har tydligen en mer påkostad digitalutgång.

Jag har också haft en Pioneer PDS904 för några år sedan, den funkar nog bra som transport och jag tror inte att du kommer att tycka ljudet är sämre med 2400 som D/A.

Redigerat av Unregisteredb3c6d6ac, 23 januari 2004 - 16:02.

Postad 23 januari 2004 - 16:26

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tack för svaret 007
Lutar tydligt mot 2400:an

Postad 23 januari 2004 - 16:33

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Hej,

Undrar hur denna skulle funka med KEF 2005.2 för musikspelning(stereo)? Har för mig att vid "stereo-direct" så körs inte subben men antar att denna krävs för att få lite bas med "äggen" ? Detta är väl inte ett generellt "ägg" problem utan mer "små satelliter" problem.

Mvh

The Reaper

Om du väljer DSP-läge 2ch Stereo spelar subben med också.

Postad 23 januari 2004 - 16:39

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

QUOTE (TheReaper @ Jan 23 2004, 13:15 )
Hej,

Mvh

The Reaper 

Ett "audiofil"-alternativ är att koppla subben till "Pre-out Front" på receivern (Då kan du använda stereo Direct läget med Sub). Borde funka teoretiskt i alla fall...

Postad 23 januari 2004 - 17:03

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

Hej,

Mvh

The Reaper

Japp!subben spelar med i 2-ch.stereo om du satt den på "both".

Postad 23 januari 2004 - 21:07

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Körde en YPAO och däri ställs ju volymen in på alla högtalare. Tyckte sen att subbasen lät lite låg/mesig. Skall man vrida subbens volymratt till min, medel eller max innan man kör en YPAO?

Har ett Kef 2005.2 paket. Har ställt subbens delning på 80Hz (cirka) och likaså satte YPAO en delning i stärkaren på 80Hz.

F-n, tycker inte jag får ut något bra ljud från Eggen. Dom borde kunna låta bättre än vad dom gör. Har haft dom på inspelning cirka 90 timmar nu.

Att man skall vara en sån nybörjare :blink:

Postad 23 januari 2004 - 22:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
// Denna tråden är numera en Officiell tråd för Yamaha 1400 & 2400

Postad 23 januari 2004 - 22:12

Unregisteredb3c6d6ac
  • Unregisteredb3c6d6ac
  • Forumräv

• 632 inlägg
  • 0

Körde en YPAO och däri ställs ju volymen in på alla högtalare. Tyckte sen att subbasen lät lite låg/mesig. Skall man vrida subbens volymratt till min, medel eller max innan man kör en YPAO?

Medel enligt manualen.

Postad 23 januari 2004 - 23:15

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Medel enligt manualen.

Det var på medel jag hade.

Får försöka hitta på något annat, vet dock ej vad.

Postad 24 januari 2004 - 00:39

Unregistered156e03f7
  • Unregistered156e03f7
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Weho! Är nu även jag en ägare till 1400. Köpte den idag på Referenceaudio, dom skulle skicka den med posten på måndag. Ser du att den finns betydligt billgare på nätet. Vet nån nogon av de billigare butikerna som har den inne?

Mvh
Gr3n

Postad 24 januari 2004 - 11:19

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Har ett Kef 2005.2 paket. Har ställt subbens delning på 80Hz (cirka) och likaså satte YPAO en delning i stärkaren på 80Hz.

Jag har också samma högtalarpaket men jag har inte fått reciever ännu (också en Yamaha RX-V1400) . Jag har dock läst manualen till recievern. I papprena till högtalarna så står det att man skall ställa in delningsfrekvens på 80Hz. I Yamaha-manualen står det dock att man skall ställa upp delningsfrekvens på max och låta YPAO avgöra vad delningen skall ske samt sätta volymen på strax under "mitten". Jag har för mig att jag läste det där i alla fall.

Postad 24 januari 2004 - 15:05

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

I Yamaha-manualen står det dock att man skall ställa upp delningsfrekvens på max och låta YPAO avgöra vad delningen skall ske samt sätta volymen på strax under "mitten". Jag har för mig att jag läste det där i alla fall.

Stämmer, har läst det nu också. Skall prova att köra en YPAO igen lite senare idag.

Redigerat av Unregistered36aa8b10, 24 januari 2004 - 15:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.