Hoppas att den kommer att finnas med i nästkommande test i Hemmabio.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 07 augusti 2004 - 12:34
Hoppas att den kommer att finnas med i nästkommande test i Hemmabio.
Postad 07 augusti 2004 - 15:51

Supra komponent
Kjell&Co komponent
Själva byggkvaliteten inuti vet jag inget om, förutom det som nämnts i testet. Jag gjorde en bedömning att Kjell&Co:s kablar var mer prisvärda, och därför köpte jag dessa istället för Supras, och jag är nöjd med dem!
Nu tänker jag inte diskutera det här mer i en tråd avsedd för Philips 9966-plasma.
//David

Postad 12 augusti 2004 - 10:50
Testade lite att få ljud via HDMI uppkopplingen men det fungerar inte?!
Är det någon annan som har lyckats? Försökte med lite olika inställningar både på DVD samt själva plasman men utan resultat? Det kommer inget ljud på 9966?
Enligt Philips så ska det fungera?
Postad 17 augusti 2004 - 06:51
Jag är som sagt på jakt efter en DVB-T box, mest för SVT1 skull.
Sena kvällar är det som om att titta genom en persienn.
Så har ni några tips eller erfarenheter på DVB-T boxar kopplade mot 9966:an?
Just nu lutar det åt den du har unia1234, Humax VA Fox-T, var köpte du den?
Jag har postat en liknande fråga i DigitalBox-forumet, men fick inga bra svar.
unia1234: Hur har det gått med HDMI-ljudet? Jag läste några inlägg upp att bluetooth var på G med detta oxå.
Redigerat av solhaga, 17 augusti 2004 - 06:52.
Postad 17 augusti 2004 - 08:46
Jag kan varmt rekommendera en Humax!

En utmärkt maskin som kan patchas i olika syften!
Skicka ett PM för mer info.
Har mailat Philips support angående ljud-problem.
Lekte lite igår kväll med att testa olika inställningar på Active Control på 9966
Mina inställda värden när jag kör via satellit boxen är bl.a 60 kontrastvärdet och 51 ljusstyrkan.
Tänkte på Ditt inlägg Solhaga:
Tack för dina värdena, tiger99.
Jag är som sagt lite förvånad av ditt höga kontrastvärde. Men om du har Active Control på max så lär den resulterande kontrasten inte vara så hög. Själv har jag Active Control på lägsta läget (minimum), jag gillade inte att kontrast, ljusstyrka mm "åkte" hela tiden.
Jag hade Active Control på Maximum och då var kontrasten på endast 38 enligt staplarna. Om jag ändrar från Max till Medium hoppar kontrasten genast upp till det inställda värdet 60 och bilden blir genast skarpare. Även lite andra staplar ändras lite grann men inte mycket. Ljussensorn fungerar tydligen endast under Maximum och medium inställningen och ej under minimum.
Ändrar jag från medium till minimum så ser jag ingen skillnad alls.
Det känns som om bilden blir bättre på Medium inställningen med mina förinställda värden. Hur kör Ni? Några tips?
Redigerat av Unregistered5ccad315, 17 augusti 2004 - 09:15.
Postad 20 augusti 2004 - 08:48
Måste dock tyvärr konstantera att det var ganska medioker prestation av Hemmabio medarbetare!! M3-s test av plasma skärmar i maj utgåvan var MYCKET bättre tycker jag! Philips 9966 får i och för sig mycket beröm för bilden samt sin Pixel PLUS 2 bildbehandlingsteknik men vem går och plockar hem "Bästa Köp" titeln?! En samsung som ingen har hört talas om?! Inte jag i alla fall.
Den hade en massa anslutningsmöjligheter som gjorde att den kom före 9966 fick jag en känsla av. 28/35 möjliga
9966 fick 27/35
För att det hela skulle vara ännu roligare så fick ju nästan varje skärm 27/35 möjliga!! Löjligt!
Och vilka skärmar de hade med i testet sedan?! En Yamaha?! Vad fan är detta??
Tillverkar de plasma skärmar?!
Läs själva och kom med Era synpunkter, själv tycker jag att sämre test får man verkligen leta efter!!
Och på tal om synk problem som test duon fick med sin Denon A11 mot Philips 9966 så kan jag bara instämma i att det beror på deras DVD spelare och inte skärmen! Själv kör jag med en Arcam DV79 med HDMI uppkoppling och har aldrig råkat ut för liknande fel!
Postad 20 augusti 2004 - 09:44
HemmaBio har varit ute i blåsväder tidigare pga bl a bristfälliga tester. Jag tycker tidningen har bättrat sig till viss del, men de verkar fortfarande inte våga kritisera sina annonsörer. Håller verkligen med om att betyg 27/35 på 3 av 4 modeller är helt intetsägande. I senaste numret var det nog inte bara jag som saknade test av storsäljaren Denon 3805. Varför inte ställa den mot t ex Arcam AVR 300?Köpte hemmabio tidningen igår. Läste plasma testet med spänning.
Måste dock tyvärr konstantera att det var ganska medioker prestation av Hemmabio medarbetare!! M3-s test av plasma skärmar i maj utgåvan var MYCKET bättre tycker jag! Philips 9966 får i och för sig mycket beröm för bilden samt sin Pixel PLUS 2 bildbehandlingsteknik men vem går och plockar hem "Bästa Köp" titeln?! En samsung som ingen har hört talas om?! Inte jag i alla fall.
Den hade en massa anslutningsmöjligheter som gjorde att den kom före 9966 fick jag en känsla av. 28/35 möjliga
9966 fick 27/35
För att det hela skulle vara ännu roligare så fick ju nästan varje skärm 27/35 möjliga!! Löjligt!
Och vilka skärmar de hade med i testet sedan?! En Yamaha?! Vad fan är detta??
Tillverkar de plasma skärmar?!
Läs själva och kom med Era synpunkter, själv tycker jag att sämre test får man verkligen leta efter!!
Och på tal om synk problem som test duon fick med sin Denon A11 mot Philips 9966 så kan jag bara instämma i att det beror på deras DVD spelare och inte skärmen! Själv kör jag med en Arcam DV79 med HDMI uppkoppling och har aldrig råkat ut för liknande fel!
Postad 26 augusti 2004 - 06:45
En synpunkt kan dock vara att den är lite "feg" som Saturnus är inne på.
Om jag skulle köpa en plasma baserat på dessa tester skulle det ändå bli en 42PF9966. Någonstans i bakhuvudet tycker jag att 852x480 inte kan vara bättre än 1024x1024i. Jag tycker att Pixel Plus förbättrar bilden avsevärt (Jag vet nu vad alla elvisphatare kommer att svara.). Visst, det förekommer bandningar, men som jag har förstått det är detta inte elvisptypiskt utan plasmatypiskt och, som HemmaBio kommenterar, 9966:an har mindre av detta än de flesta.
Jag gillar också "out of the box"-känslan, inga högtalare, stativ, instickskort att köpa till och installera. En inbyggd DVB-T mottagare hade dock varit smaskens (som en av Pioneers nya 435-modeller har).
Jag bryr mig heller inte om svärta, den är tillräcklig för mig.
Som HemmaBio är inne på så är ju det viktigaste att man kan uppleva nyanserna, dvs dynamiken. Att sedan den statiska nivån, svärtan, inte är den bästa är något man vänjer sig vid.
Jag var förresten och såg den senaste Harry Potter-filmen på Palladium i Göteborg, där kan man verkligen tala om bedrövlig svärta.
Postad 30 augusti 2004 - 06:28
Är det någon som känner igen detta?
Postad 30 augusti 2004 - 09:07
Strömspikar kanske? Är elnätet stabilt där du bor?Jag har under den senaste veckan upptäckt att plasman sätter på sig själv under natten. Den går alltså från avstängd till standby-läge (röd lysdiod).
Är det någon som känner igen detta?
Postad 30 augusti 2004 - 16:56
Stänger Du av plasman helt på natten? Varför det om så är fallet?
Det är väl bara att stänga av den till "Stand by" läget = röd diod lyser.
Jag har märkt att att det tar mycket lång tid att höja/sänka ljudvolym om man inte aktiverar Delta Volym läget på max = 12
Det som stör mig eorhört är att den inställningen inte fastnar i minnet.
Efter någon dag så står den inställningen på 0 igen!
Har ni märkt liknande fenomen??
Har ej hört något än från philips support angående mitt HDMI dilemma.

Postad 31 augusti 2004 - 10:32
Jag har märkt att att det tar mycket lång tid att höja/sänka ljudvolym om man inte aktiverar Delta Volym läget på max = 12
Det som stör mig eorhört är att den inställningen inte fastnar i minnet.
Efter någon dag så står den inställningen på 0 igen!
Det borde väl kunna gå att fixa någon mjukvaru uppgradering som tar hand om lite buggar i dagens soft!
Postad 05 september 2004 - 15:41
Något nytt från Philips kundsupport?
Läste du mitt tidigare inlägg.
Postad 05 september 2004 - 19:17
Har fortfarande inte funnit någon logik i sparfunktionen kontra källa. Jag angav att min digitalbox var av källtypen STB (Set Top Box) och hur jag än ändrade inställningarna, gick de alltid tillbaka till något default-läge. Boxen är nu av källtypen "andra" och har samma värden som de andra källtyperna.
Inte för att jag förstår hur, men jag kom just på att mina "påslag till standby"-problem kom i samband med digitalboxens inkoppling för ett par tre veckor sedan. Skall testa med att ha den urdagen i natt (scarten alltså).
Någon som har testat Euro 1080 mot 9966:an? Vad krävs det för utrustning?
Postad 06 september 2004 - 20:16
Jag är spekulant på en 9966a men blir lite konfunderat om den har full dual screen med 2 turners. Enligt den svenska webben (och Philips kundtjänst) så saknas denna funktion, den har bara en turner. Alla specar på den amerikanska webben säger att den har denna funktion. Dock är det inte exakt samma art nr: 42FP9966/37 vs 42FP9966/12, kanske är det olika funktioner här och i staterna...
Tänkte bara fråga ägarna till en 9966: hur är det egentligen?? De fanns ju på 9965an....
Postad 06 september 2004 - 21:55
9966/37 är en helt annan maskin, bla ej ALiS. Det är bara mekaniken som är samma.
Postad 10 september 2004 - 18:04
[/QUOTE]
Hej.
Beklagar dröjsmålet.
42F9966 är HDMI kompatibel men den har endast en DVI ingång. DVI
ingången kan bara ta emot bild så man måste därför även koppla med
ljudkablar.
Vid övriga frågor gällande detta ärende, vänligen uppge referens
nummer 50-35426911.
Med vänlig hälsning
Philips Kundtjänst
[QUOTE]
Som jag trodde med andra ord. Inget som påverkar mig men det är ju konstigt att Philips påstår olika saker vid olika tillfällen!
Redigerat av Unregistered5ccad315, 10 september 2004 - 18:05.
Postad 04 oktober 2004 - 23:07
Bland annat så verkar samma frågor dyka upp igen.
Eftersom denna tråden har "halkat" efter, "refreshar" jag genom detta totalt onödiga inlägg

Moderatorer: I DVD-forumet återfinns alla officiella trådar i klistrade "toprader", kan inte detta även användas i denna forumdel?
Fler trådar än denna och Northern Star-tråden verkar vara av karaktären officiella, exempelvis Pioneer 435-tråden.
Kanske skulle antalet "onödiga" trådar kunna hållas nere, samtidigt som erfarenheter mm kan samlas på ett ställe.
(Nej, jag försöker inte lära er sköta ert job, det var bara en liten reflektion i all ödmjukhet

Postad 05 oktober 2004 - 21:09

Postad 05 oktober 2004 - 22:29
Själv har jag knappast på AmbiLight:en vid "svenska Bergman-filmer" utan det är mest vid häftiga actionrullar som den kommer mest till sin rätt; då lär ljudet från ljudanläggningen överrösta brummandet från AmbiLight:en.
Hur störande upplever du att ljudet är?
Postad 05 oktober 2004 - 23:19

Mao så blir det skönt för öronen när den stängs av, det märks.
Postad 07 oktober 2004 - 17:33

Postad 07 oktober 2004 - 18:48

Tyvärr är PS över komponent inte något som finns på 9966:an.
Postad 07 oktober 2004 - 21:36
När jag testade 576p över DVI tyckte jag att 576i över RBG gav bättre bild, men det var med en billig spelare (Samsung HD 935).
Någonstans tycker jag att det rimmar illa att en ALiS-panel skall kunna ge bättre bild med PS istället för interlaced i det att själva plasman just är interlaced. Det blir liksom en omvandling i onödan.
Som jag har förstått det är komponent bra och kanske nödvändigt vid långa kabellängder samt vid NTSC, exempelvis region 1 DVD:er till en projektor.
Detta sagt utan att vilja dra igång en ny RGB kontra komponentdebatt.

Så svaret på din fråga är: Nej, jag tror inte att det gör någon skillnad för denna plasma om du kör interlaced över RGB mot en presumptiv PS över komponent.
Däremot kommer en kompetent DVD-spelare med 576p/480p eller 1080i (1152i) över DVI ge ett lyft, men då får du lägga på några tusenlappar på priset på spelaren.
Postad 15 oktober 2004 - 08:48
Låsningsskruvarna är omöjliga att använda om man sätter fästskenan direkt på väggen. Fast jag tror inte att 42 kg hoppar upp ett par centimeter i första taget så det är inget att bry sig om. Lite tajt även att koppla i SCART-sladdarna mm i nedre kant då dessa är en bit uppåt (för att dölja själva kontakten kanske?) Är man försiktig så kan man vippa ut skärmen lite i nedre kant för att bättre komma åt.
Dags att sätta igång....
Förstås inga kanaler inställda och menyerna på holländska... Vill ju testa direkt så igång med Philips DVD inspelaren. Oh shit vilken skräpbild!! Varför? Ah slår man över till bästa kvalitetsläget på DVD:n så blir det helt annan bild! Inte såg jag någon skillnad på min 3 år gamla Philips 32" 100 Hz CRT TV.
En snabb titt i den rätt tunna manualen och vi är igång på svenska och automatisk kanalsökning. Menyerna känns mycket enklare och mer logiska än på min gamla TV. Det är väl därför manualen verkar rätt torftig. Man behöver den knappt. I alla fall om man vant sig med Philips egna upplägg vilket i sig kan vara en utmaning om man är van vid annat fabrikat.
Jamenvisst lysande TV bild och bra mycket bättre än lågprisplasmor som LG etc. Även lite bättre än de Pixel Plus (1) som jag sett. Hade nämligen inte sett Pixel Plus 2 på en plasma tidigare.
Ambilight hade lite störande ljud men det glömmer man bort efter en stund. Har man surroundljud via stereon så lär man nog inte märka något. Men med låg ljudnivå på TV:n så märks det nog om man slår på Ambilight. Det låter mest då det är vitt ljus. Går ju att slå av men det verkar fungera ganska bra så jag kommer att köra med det på. Åtminstone på filmer kan det nog ge bättre effekt under tittandet.
Så över till det mer intressanta.. Hur skulle den klara DVD? Min Pioneer 545 ansluten med RGB SCART laddades med Indiana Jones vilket var den första THX discen jag hittade i mörkret. Snabbt igång och .... Vilken kvalitet! Filmen såg helt annorlunda ut... Den omtalade Pixel Plus effekten jobbade för fullt. Nu förstod jag för första gången vad recensenter menar då de pratar om Pixel Plus. Bilden gav någon sorts 3-D känsla. Allt var så levande och som brukar sägas så ger det lite TV-studiokänsla. Men vilken skärpa, vilken upplevelse!
Testade sedan med lite sämre discar och visst fungerar det bra även då fast effekten känns mindre. Ställde in "Naturligt" bildläge och trimmade ner kontrast och skärpa för att förbättra bilden ytterligare.
Testandet fortsätter i kväll. Ska se hur det fungerar utan Pixel Plus också. Sedan blir det väl till att skaffa sig någon värsting DVD med DVI för att få ännu värre bild. Då ska tydligen Pixel Plus stängas av men bilden ändå vara suverän...
Just nu känns det som Julafton kändes då man var liten knatte. Stora leksaker för stora grabbar...
Redigerat av ElvisAhlgren, 15 oktober 2004 - 08:49.
Postad 15 oktober 2004 - 18:26
Postad 16 oktober 2004 - 21:09
Postad 16 oktober 2004 - 22:55

vad tycker ni om Philips' Trimension DNM (Digital Natural Motion) video enhancement technology?
är det många här som använder den funktionen?
jag har kikat lite på den funktionen genom mjukvara på min plasma och det är ju lite skillnad

som man är där och kollar live

vore kul att höra hur många som använder DNM
Redigerat av Unregistered1008, 16 oktober 2004 - 23:02.
Postad 17 oktober 2004 - 13:58
Kan du nämna någon provsekvens där man skulle kunna se någon skillnad?
Postad 17 oktober 2004 - 14:51
ok jag trodde det gick att stänga av DNM på 66an men det kanske är på hela tiden eller?Allt är på, DNM, PP2 mm.
Kan du nämna någon provsekvens där man skulle kunna se någon skillnad?
vad menar du med skillnad i provsekvens?
Postad 17 oktober 2004 - 17:03
Med provsekvens menade jag att om du har någon känd scen som du använder när du jämför de olika valen.
Postad 17 oktober 2004 - 17:12
nja inte direkt.Med provsekvens menade jag att om du har någon känd scen som du använder när du jämför de olika valen.
kikade lite i början på 2 fast 2 furious och där är det ju rätt häftigt med DNM.
känns typ som man står och håller i kameran själv och filmar bilarna när dom drar förbi,otroligt flyt!
i andra filmer blir det ju lite på spaning i New York känsla,alltså man ser hur illa dom filmar och hur ostadiga dom är med kameran.
action scener och bil jakter är ju hur fräckt som helst men annars så kan det se ut som nån B aktig provtagning man kollar på

Redigerat av Unregistered1008, 17 oktober 2004 - 17:14.
Postad 21 oktober 2004 - 08:52
det händer inte så mycket här i den här tråden, vilket jag tänkte råda bot på
hur känns ert val av plasmaskärm idag när ni har levt med produkten
ett tag och verkligen hunnit använda den ?
vad är det ni saknar hos 9966 och kanske lite avundsjukt sneglar på andra skärmar ?
kort och gott, vad är bäst med 9966 ?
Postad 21 oktober 2004 - 09:52
Bandningar: Detta är dock plasmatypiskt och inte 9966-typiskt. Jag har äntligen gjort slag i saken; väntar på Suprakablar. Får se om det förbättrar det hela.
Auror: Det som finns stör inte mig. ( Å andra sidan sitter jag inte en halvmeter från skärmen)
PP2 mm. Jag ser inga nackdelar. Körde The Fast and the Furiuos igår "det flöt på bra".
Autozoom: Fungerar utmärkt och mjukt.
Inbränningar: Jag har ett ljusare parti i mitten av skärmen. Har ej kört 4:3 format.
Ett litet orosmoment då jag ej vet orsaken.
AmbiLight: Häftigt, men inte avgörande.
Om jag hade varit i plasmatankar idag, så hade den nya Pioneern varit en starkare kandidat än vad 434 var då för ett halvår sedan. Å andra sidan skiljer det 4000:- plus högtalare och stativ för den billigaste 435:an.
Postad 21 oktober 2004 - 11:34
9966:an har alltså INTE komponentingångar (inte ens som tillval?) vilket då gör att den faller bort direkt för mig då jag inte kan åtnjuta HD stödet i XBOX.
Är det då 9965 som gäller (med extern tuner) fast den saknar väl å andra sidan DVI?
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 oktober 2004 - 11:35.
Postad 21 oktober 2004 - 14:52
Måste säga att jag inte känner igen problematiken att Ambilight ska ha lite störande ljud ?! Ska kolla på det ikväll för att verifera om så kan vara fallet men jag brukar märka sådana grejer på en gång annars?!

vad tycker ni om Philips' Trimension DNM (Digital Natural Motion) video enhancement technology?
är det många här som använder den funktionen?
Tycker den är helt suverän! Många som kollar på 9966-an för första gången märker den funktionen i första taget.
Den stängs dock av när jag kollar på DVD via DVI-ingången.
Gäller samma om man tittar på DVD via RGB? Hade för mig det.
Postad 26 oktober 2004 - 14:07
Postad 26 oktober 2004 - 15:58
Andra i denna tråd har dock rapporterat att "dyrare" spelare har bättre DVI än RGB.
Postad 27 oktober 2004 - 21:09
Tänkte kolla ifall det är någon som handlat med den här killen:
Annons på blocket
Priset verkar ju rätt och importerar han från fabriken så är det väl ett normalt pris..?!!
De var ett par killar från mina trakter som i sommras köpte philips plasmaskärmar genom en kille som fixade dom från fabriken i thailand eller nåt för 15000 riksdaler...
Postad 27 oktober 2004 - 21:33
verkade dock som att alla fick sina plasmor...
man blev ju lite sugen på philipsen på blocket... har varit sjukt inne på Pansonics VIERA men nu när man ser de här blev man sugen

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar